Naar hoofdinhoud
Publicaties
>
Programmabegroting 2024-2027
>
Inspanningen
Verberg navigatie
Toon navigatie
Standaard contrast
Hoog contrast
Bijlagen
Home
Programma's
Leeswijzer
Algemene beschouwingen en financiële beschouwingen
Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Programma 2. Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit
Programma 3. Sociaal domein
Programma 4. Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie
Programma 5. Onderwijs en Sport
Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen
Programma 7. Algemene inkomsten
Programma 8. Overhead
Paragrafen
Paragraaf 1 Lokale heffingen
Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
Paragraaf 4 Financiering
Paragraaf 5 Bedrijfsvoering
Paragraaf 6 Verbonden partijen
Paragraaf 7 Grondbeleid
Paragraaf 8 De inwoner centraal in participatie en dienstverlening
Financiële begroting
1 Overzicht van baten en lasten
2 Incidentele lasten en baten
3 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
4 Ramingsgrondslagen
5 Geprognosticeerde balans
6 EMU-saldo
7 Investeringsplanning
8 Staat van reserves
9 Staat van voorzieningen
10 Kasstroomoverzicht
11 Afschrijvingstermijnen
Inspanningen
Home
Programma's
Leeswijzer
Algemene beschouwingen en financiële beschouwingen
Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Programma 2. Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit
Programma 3. Sociaal domein
Programma 4. Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie
Programma 5. Onderwijs en Sport
Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen
Programma 7. Algemene inkomsten
Programma 8. Overhead
Paragrafen
Paragraaf 1 Lokale heffingen
Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
Paragraaf 4 Financiering
Paragraaf 5 Bedrijfsvoering
Paragraaf 6 Verbonden partijen
Paragraaf 7 Grondbeleid
Paragraaf 8 De inwoner centraal in participatie en dienstverlening
Financiële begroting
1 Overzicht van baten en lasten
2 Incidentele lasten en baten
3 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
4 Ramingsgrondslagen
5 Geprognosticeerde balans
6 EMU-saldo
7 Investeringsplanning
8 Staat van reserves
9 Staat van voorzieningen
10 Kasstroomoverzicht
11 Afschrijvingstermijnen
Inspanningen
Tonen
Inspanningen (251)
1.1.1.1 De raad neemt het initiatief tot het opstellen van een Agenda Lokale Democratie.
1.1.2.1 Met elk platform afspraken maken over de rol die zij willen vervullen zodat helder is op welke terreinen wordt samengewerkt (en op welke niet en welke alternatieve vormen van participatie gekozen kunnen worden).
1.1.2.2 Het (subsidie)kader aanscherpen waardoor de rol en positie van de platforms duidelijker worden .
1.1.2.3 De dorps- en wijkplatforms uitdagen om een actuele dorps- of wijkagenda te komen.
1.1.3.1 / 3.9.3.1 Opzetten jongerenraad om jongerenparticipatie te bevorderen. Jongeren denken mee over fysieke woon- en leefomgeving, voorzieningen en advies- en hulpverlening. De jongerenraad adviseert de gemeente hierover gevraagd en ongevraagd.
1.2.1.1 Een inventarisatie maken van aanwezige ontmoetingsplaatsen en wat hierop aanvullend nodig is. Hierop integraal accommodatiebeleid ontwikkelen.
1.2.2.1 / 3.2.3.1 / 4.3.2.1 / 5.1.2.1 Verstevigen van huidige ontmoetingsplaatsen (focuswijken Molenvliet, Schilderskwartier, Binnenstad, Harmelen). Onderzoeken en verstevigen van ontmoetingsbehoeften en -plaatsen binnen bestaande mogelijkheden.
1.3.1.1 Inwoners, ondernemers, verenigingen en maatschappelijke organisaties beter faciliteren door een loket in te stellen waar inwoners met initiatieven terechtkunnen.
1.3.1.2 Meedenken en ondersteunen bij het aanvragen van cofinanciering van initiatieven, bijvoorbeeld door de inzet van een subsidiecoördinator.
1.4.1.1 De onderwerpen onderbrengen in het domein waar ze thuishoren, en het werk hierop zo integraal mogelijk oppakken. De projectleider zoekt daarbij telkens de verbinding met de (generalistische) omgevingsmanager, wijkambtenaar en buurtverbinder.
1.5.1.1 Monitoren en evalueren hoe vaak en op welke wijze inclusie wordt opgenomen op raadsvoorstellen en raadsinformatiebrieven, en de aandachtspunten die hieruit voortvloeien opvolgen.
1.5.2.1 Inclusie is een standaard gespreksonderwerp tussen de ambtenaar en het platform.
1.5.2.2 Accounthouders en netwerkers binnen onze organisatie leren hoe zij inclusie tot een structureel onderwerp van gesprek kunnen maken in het contact met onze partners.
1.5.3.1 Het onderwerp ‘werken vanuit de samenleving’ is minimaal tweemaal per jaar geagendeerd op de team- en domeinoverleggen die er zijn binnen onze organisatie.
1.6.1.1 Een aanpak op dienstverlening uitwerken in samenhang met Huis op Orde en Huis van de Toekomst.
1.6.1.2 Daarbij maken we onder andere gebruik van de ‘Gebruiker Centraal’ om te bepalen hoe de organisatie het doet op het gebied van het betrekken van gebruikers, en om ambities voor de toekomst te bepalen.
1.6.1.3 Voorstel opstellen hoe we bestaande en/of nieuwe monitoringsinstrumenten kunnen gebruiken om de waardering van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties van de gemeentelijke dienstverlening te meten.
1.6.1.4 De samenlevingsgerichte aanpak implementeren in de gemeentelijke organisatie.
1.6.2.1 We onderzoeken of de regels en eisen aan een vergunningsaanvraag kunnen worden vereenvoudigd. We leggen hiervoor een voorstel aan de gemeenteraad. Zie ook 6.3.3.1.a.
1.6.2.2 We onderzoeken of het proces rondom de verstrekking van een vergunning dan wel een haalbaarheidsverzoek efficiënter kan worden ingericht. Dit doen we in samenhang met het werkproces ' Initiatieven van gebiedsgericht werken'.
1.7.1.1 De prioritering van de ambities voorleggen aan de raad en indien nodig en mogelijk scenario’s voorleggen en daarbij de consequenties van eventuele keuzes in beeld brengen.
1.7.1.3 Voorstel opstellen over de structuur waarin complexe, interdisciplinaire projecten georganiseerd kunnen worden.
1.7.1.4 Per nieuw project zorgen voor een realistische integrale raming en daarbij ook middelen voor ondersteunende en aanpalende functies meenemen.
1.7.1.5 Een ‘grote-projecten-kalender' op gemeentelijk niveau opstellen. Hierdoor wordt een integrale afweging en prioritering door directie en college mogelijk.
1.7.2.1 Inzetten op duurzame inzetbaarheid van personeel; het preventief medisch onderzoek maakt hiervan onderdeel uit.
1.7.2.2 Een jaarlijks medewerkerstevredenheidsonderzoek uitvoeren om de betrokkenheid en tevredenheid van de medewerkers te peilen en vervolgens aan de slag te gaan met de aandachtsgebieden.
1.7.2.3 Het strategisch vermogen van de organisatie versterken door het samenstellen van een strategisch overleg dat het bestuur integraal adviseert over gemeentebrede vraagstukken.
1.7.2.4 Het strategisch vermogen en projectmanagementvaardigheden van medewerkers versterken via sturing door management en training.
1.7.2.5 In geval van spoedeisende (crisis)taken vanuit het Rijk gaat het college over tot inzet, vooruitlopend op de reëel te verwachten rijksbijdrage en begrotingswijziging. Hierover worden afspraken gemaakt met de gemeenteraad.
1.7.2.6 De ambtelijke organisatie versterken daar waar de grootste formatieve knelpunten zitten.
1.7.2.7 Structureel aandacht besteden aan organisatieontwikkeling.
1.7.3.1 Teksten voor de website, het redactionele deel van de informatiepagina in de krant en social media van de gemeente op B1-niveau schrijven.
1.7.3.2 Jaarlijks minimaal 40 ambtenaren trainen in begrijpelijk schrijven.
1.7.3.3 Jaarlijks minimaal 30 van de meest verstuurde standaardbrieven naar niveau B1 herschrijven.
1.7.3.4 Vijftig ambtenaren die veel teksten voor inwoners schrijven krijgen een licentie voor software om het taalniveau van hun teksten te meten.
1.7.4.1 We meten de waardering van inwoners voor de gemeentelijke communicatie wat betreft betrouwbaarheid, transparantie, volledigheid en tijdigheid.
1.7.4.2 We maken een plan waarin we vastleggen welke stappen we organisatiebreed moeten nemen om de communicatie op dit punt te verbeteren.
1.7.4.3 We meten de waardering van inwoners voor de gemeentelijke communicatie wat betreft betrouwbaarheid, transparantie, volledigheid en tijdigheid opnieuw, om te zien of deze gestegen is.
1.8.1.1 Afstemmen van het proces met gemeente Oudewater.
1.8.1.2 Evalueren huidige samenwerking (kostenverdeling Woerden-Oudewater 50-50).
1.8.1.3 Uitgangspunten van de samenwerking formuleren.
1.8.1.4 Een toekomstscenario opstellen waaruit blijkt of en hoe de gemeenten vanaf 1-1-2026 hun samenwerking vervolgen.
1.9.1.1 Goede afspraken maken over de samenwerking tussen de raad, het college en de ambtelijke organisatie.
1.9.1.2 Uitlijnen van een werkproces voor grote en/of nieuwe beleidsontwikkelingen, waarbij de raad startnotities en indien mogelijk scenario’s krijgt voorgelegd.
1.9.1.4 Een themasessie organiseren met raad, college en ambtelijke organisatie over de wisselwerking en samenwerking.
1.9.1.5 In het inwerkprogramma aandacht besteden aan de rol van de ambtenaar in relatie tot samenleving, andere overheden, de ambtelijke organisatie, raad en college.
1.9.1.6 Evalueren van de samenwerking tussen raad, college en ambtelijke organisatie.
2.1.1.1 Het proces om te komen tot een visie op de openbare ruimte doorloopt de volgende stappen: startnotitie, beleid (keuzeknoppendocument) en beheerplannen.
2.1.1.2 Een beleidsplan openbare verlichting laten vaststellen en een uitvoeringsplan opstellen.
2.1.1.3 Het onderhoud openbare ruimte invullen door middel van (nieuwe) contracten.
2.1.1.4 De personele bezetting voor IBOR versterken.
2.1.2.2 Het HIOR actualiseren en vaststellen door het college als levend document.
2.1.3.1 Een beleidsnotitie opstellen over welke gerichte acties de gemeente kan ondernemen.
2.1.3.2 Het Orakelplein opknappen en versterken van ontmoeting in de wijk Molenvliet.
2.2.1.1 Opstellen en vaststellen van een beleidsplan en een beheerplan. Diversificatie van beheer, maaibeheer en klimaat zijn criteria bij de voorgestelde keuzen.
2.2.2.1 / 3.14.1.1 Behoefte per wijk voor een gezondere leefomgeving en vergroening onderzoeken; pilots uitwerken i.s.m. inwoners/bedrijven/maatschappelijk partners (bv. buurttuin).
2.2.2.2 / 3.14.1.2 / 4.5.1.1 / 5.8.2.1 / 6.4.1.1 Bij besluiten fysieke leefomgeving (ruimtel. planvorming) inzetten op en aandacht hebben voor gezonde leefomgeving (gezondh.bevordering: groen/bewegen/ontmoeten en -bescherming: geluid- en luchtkwal.)
2.3.1.3 Bevorderen van circulariteit door het actief communiceren en promoten van maatregelen uit het afvalbeleidsplan.
2.3.1.4 Inzet van het Circulair Ambachtscentrum zodat er meer wordt hergebruikt en spullen niet onnodig worden aangeboden op de milieustraat.
2.3.1.5 Bij de milieustraat het afval nog beter scheiden in (evt. nieuw te onderscheiden) fracties van herbruikbaar afval (zoals luiers, opblaasbare producten e.a.).
2.4.1.1 Inrichten van de centrumring tot fiets- en voetgangersvriendelijke toegang van Woerden.
2.4.1.2 Bij reconstructies van wijken deze verkeersveilig inrichten conform de 30 km/uur norm.
2.4.1.3 Onderzoeken uitvoeren voor de aanleg/verbreding van fietspaden, zoals (o.a.) Kamerik-Woerden, Rembrandtlaan-Leidsestraatweg, Stationsweg-Oostdam.
2.4.1.3.b Onderzoeken uitvoeren voor de aanleg/verbreding van fietspaden, zoals langs de Hoge Rijndijk, Polderbaan en Van der Valk Bouwmanlaan.
2.4.1.4 Verkeersveiligheid rondom scholen. Uitgangspunt is dat iedere school binnen de gemeente een schoolzone heeft/krijgt.
2.4.1.5 Participatietraject 'parkeren in de schilwijken' afronden met als resultaat een richtinggevend document ter besluitvorming.
2.4.3.1 Het onderzoek naar en lobby voor de aanleg van de verschillende varianten van een oostelijke randweg voortzetten. Prioriteit bij aansluiting Steinhagenseweg op de randweg bij Harmelen en de hele oostelijke ontsluiting, waaronder ...
2.4.3.2 Voorbereiding van de aanleg van de Rembrandtbrug voortzetten. Besluitvorming en bestemmingsplan op elkaar afstemmen en aan de raad voorleggen.
2.5.1.2 Laadvisie deel 2 opstellen, voor o.a. deelmobiliteit, logistiek en OV.
2.5.1.3 Opstellen van voorwaarden voor en uitwerking van een eigen concessiemodel voor plaatsing van laadpunten.
2.6.1.1 Scenario-onderzoek laten uitvoeren.
2.6.1.2 Voorstel ter besluitvorming aan de raad voorleggen.
2.7.1.1 Startnotitie voorleggen aan de raad.
2.7.1.2 Scenario-onderzoek uitvoeren binnen de kaders van de startnotitie.
3.1.1.1 Visie sociale basis opstellen en in samenwerking met partijen bepalen welke acties nodig zijn om de sociale basis te versterken en integraal onderdeel te laten zijn van de lokale ondersteuningsstructuur.
3.1.1.2 Onderzoek mogelijkheden om welzijn, zorg en ondersteuning fysiek dichter bij elkaar te brengen (onder 1 dak), centrale informatieplekken inrichten, onderzoek digitale beslisboom, trainingen voor vrijw. en professionals over de sociale basis.
3.1.2.1 Ervaringsdeskundige inzetten en voorlichting over maatschappelijke ontwikkelingen (bv. schaarste zorg, vergrijzing) organiseren voor inwoners/organisaties.
3.1.3.1 Zorgen dat informatie over voorzieningen/regelingen fysiek/digitaal beschikbaar is (sociale kaart). Toegankelijkheid van informatie voor ouderen/laaggeletterden verbeteren o.a. door inzet B1-taal en fysiek laagdrempelige informatieplekken.
3.10.1.1 Taken vanuit de doordecentralisatie Maatschappelijke opvang en beschermd wonen uitvoeren en richten op: opzet projecten met lichte zorg, extra expertise/capaciteit Woerden Wijzer voor aanvragen, regionale/lokale afspraken ...
3.10.2.1 / 6.1.6.1 Een extra beleidsadviseur wonen en zorg inzetten voor de verbinding tussen sociaal domein/wonen; nieuwe woonzorginitiatieven toetsen en waar mogelijk tot uitvoer brengen.
3.10.2.2 / 6.1.6.2 Minimaal twee geclusterde woonvormen senioren realiseren; faciliteren en informeren makelaars en organisaties over geschikte huisvesting voor senioren; inzet op begeleiding bij verhuiswensen en plannen; continueren van ...
3.10.3.1 Een lokaal hitteplan maken.
3.10.3.2 Samenwerken met de bestuurders van zorgaanbieders en de woonsector, en afspraken maken over langer thuis wonen: bestuurlijke MAG-tafels.
3.10.3.3 Meewerken aan passende (medische) zorg, deelname project Inzet gespecialiseerde ouderengeneeskunde, MAG-tafel, informeren zorgprofessionals en sociale basis.
3.10.4.1 Mogelijkheden m.b.t. technologische hulpmiddelen en innovatie onderzoeken en bepalen wie wat doet binnen het medisch/sociaal domein (MAG-tafels).
3.10.5.1 / 4.1.2.2 Meer inzet op bestrijding eenzaamheid o.a. door onderzoeken mogelijkheid aanjaagteams/functies in grote wooncomplexen, verruiming aanpak welzijn op recept, opzetten dagbesteding zonder indicatie en borgen kunstmenu Zilver.
3.10.6.1 Mantelzorgwaardering/-activiteiten uitbreiden door o.a: herhalen van de bewustwordingscampagne mantelzorgers, mantelzorgverklaringen t.b.v. mantelzorgwoningen/urgenties/vrijstellingen, herijken samenwerkingsafspraken t.b.v. ...
3.10.7.1 Meer inzet op activiteiten voor inwoners met dementie, onderzoeken hoe meer wijken/dorpen dementievriendelijk kunnen worden (met Harmelen als voorbeeld) en informeren inwoners over ondersteuningsmogelijkheden.
3.10.8.1 Ketenaanpak valpreventie ontwikkelen met zorgverzekeraars en (zorg)professionals; aanbieden beweegactiviteiten voor 65-plussers zonder verhoogd valrisico (bv. bestaande wandelgroepen); projectleider valpreventie aanstellen die ...
3.11.1.1 Uitbreiden projecten gericht op maatjes, informele steunfiguren (coaches) sociale basisvaardigheden en ontmoeting.
3.11.2.1 / 4.1.3.1 Lokaal plan maken voor het vergroten van de mentale gezondheid (o.a. continueren maatwerkprogramma KUVO, groepsgericht aanbod zoals running therapy/grip op je dip/think op school, lesprogramma's sociale basisvaardigheden, ...
3.11.2.2 / 5.6.1.1 Uitbreiden jongerenwerk en daarbij inzetten op o.a.: talenthouses, coaching, talentontwikkeling, weerbaarheidstraining, ondersteuning jongeren bij opvang wachtlijst/ afschaling Woerden Wijzer, schooljongerenwerk en ...
3.11.3.1 Sluitende aanpak 16-27 opzetten op gebied van wonen, werk, zorg, sociale relaties. O.a project kamers met aandacht continueren/uitbreiden, project Kwikstart, koppeling informele steunfiguren.
3.12.1.1 Plan ontwikkelen voor verbeteren lokale preventieve infrastructuur ter bevordering van gezonde leefstijl en het terugdringen van gezondheidsachterstanden o.b.v. het IJslands preventiemodel. Inzet op gezonde wijkaanpak/ ...
3.12.2.1 / 5.7.1.1 Inzet op preventieve voorlichting middelengebruik (roken), deelnemen aan STOPtober, voorlichtingsactiviteiten over middelengebruik door jongerenwerk. Blijven inzetten op rookvrije sportterreinen/verenigingen en meer ...
3.12.3.1 / 5.7.2.1 Inzet op preventieve voorlichting over alcoholgebruik op school aan leerlingen/ouders. We zetten in op het normaliseren van een 0.0 lifestyle, Dry January en Ik Pas. Stimuleren alcoholvrije ontmoeting.
3.12.4.1 Aanpak ontwikkelen voor vroegsignalering en preventie alcoholproblematiek en middelengebruik.
3.12.5.1 / 5.7.3.1 Inzet op meer bewegen en minder overgewicht door bekender maken van beweegrichtlijnen, inwoners inspireren om meer te bewegen en zorgen voor passend beweegaanbod voor 55-plussers.
3.12.5.2 / 5.7.3.2 Mogelijkheden voor het aanbieden van GLI (gezonde leefstijlinterventie) onderzoeken; hiermee bevorderen we gezond gedrag (voeding, bewegen en slapen).
3.12.5.3 / 5.7.3.3 Mogelijkheden voor het uitvoeren van 'Stapje Fitter' onderzoeken (interventie voor mensen langdurig in bijstand).
3.13.1.1 Een regiobeeld en regioplan ontwikkelen i.s.m. regio Utrecht West.
3.13.2.1 Intensiveren van samenwerking tussen huisartsen-Woerden Wijzer-gemeente en afspraken maken over verwijzingen en over de bredere inzet van POH'ers.
3.14.2.1 / 4.10.2.1 Inzet van betrokken ondernemers Woerden op verbinding met Sociaal Domein. Meer bekendheid en waardering voor betrokken ondernemen door o.a. kennissessies, campagnes, ...
3.14.3.1 / 4.5.1.1 / 5.7.3.1 / 6.4.2.1 Inzet op domeinoverstijgend strategisch overleg over een meerjarenvisie m.b.t. de groei van Woerden (gebiedsontwikkeling) en betekenis voor prognoses m.b.t. onderwijs/ ontmoetingsplaatsen/ sport/cultuur.
3.15.1.1 Voorbereiding op de Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein en in gang zetten van daarvoor benodigde acties.
3.15.2.1 Het piket van WoerdenWijzer uitbreiden zodat inwoners met zorgen over veiligheid snel terechtkunnen. Meer bekendheid geven aan meldcode veiligheid via bijeenkomsten/ gesprekstraining voor scholen en het medisch domein.
3.15.3.1 Inzet van bemoeizorg (Eropaf-team) WoerdenWijzer voor ondersteuning complexe problematiek uitbreiden.
3.15.3.2 Maatwerkbudget inzetten voor de financiering van creatieve oplossingen die wets-/kaderoverstijgend zijn om inwoners op maat te helpen.
3.15.3.3 Beleidskader aanpak woonhygiënische problematiek (hoarding/vervuiling) opstellen en inzetten op integrale aanpak tussen sociaal domein en domein veiligheid.
3.15.4.1 De beschikbaarheidswijzer inzetten als tool om snel passende hulp te vinden/in te zetten. Afspraken maken tussen (zorg)partijen en Woerden Wijzer over bewust wel/niet ingrijpen in zorg- en veiligheidssituaties.
3.15.4.2 Plan van aanpak regionale agenda jeugd uitvoeren waarbij we inzetten op 'zo thuis mogelijk' opgroeien.
3.15.5.1 Versterken van de samenwerking tussen WoerdenWijzer en de Persoonsgerichte Aapak (PGA). De escalatieladder inzetten (wie doet wat en wie heeft doorzettingsmacht bij escalatie). Inzetten op effectieve overlegstructuur en ...
3.15.6.1 SPUK 3-milieuvoorzieningen (middelen vanuit het Rijk voor residentiële instellingen jeugd) uitvoeren in U16-verband.
3.15.7.1 Inzet op kleinschalige en gezinsgerichte opvang en passende, sluitende zorgvormen voor jeugdigen en gezinnen die dit nodig hebben.
3.16.1.1 Kwaliteitsmonitor opzetten, gekoppeld aan de P&C-cyclus, en de daarvoor benodigde onderzoeken uitvoeren.
3.16.2.1 Inwoners en ervaringsdeskundigen betrekken bij initiatieven/beleidsontwikkeling via klankbordgroepen en een digitaal initiatievenplatform.
3.16.3.1 Partners doorlopend betrekken bij de uitvoering van ons beleid via MAG-tafels, bijeenkomsten en gesprekken.
3.16.4.1 Innovatiebudget instellen met de niet-bestede middelen hervormingsagenda Jeugd.
3.2.1.1 Herkenbaarheid/bekendheid van de ontmoetingsplaatsen vergroten door het opzetten van een communicatiestrategie.
3.2.2.1 Samenwerking en verbinding tussen partijen stimuleren door meer fte inzet buurtverbinders.
3.2.2.2 Meer groepsgericht (indicatievrij) aanbod voor langer thuiswonende inwoners (voor o.a. de doelgroep maatsch. opvang, beschermd wonen en oudere inwoners met geheugenproblematiek), voorliggend aan geïndiceerde dagbesteding.
3.2.2.3 / 4.3.1.2 / 5.1.1.1 Project ontmoetingsplaatsen/activiteiten voor kinderen/jongeren/ouders opzetten, aansluitend bij wensen/behoeften (aansluiting cultuur, sport, fysieke leefomgeving, activiteiten door jongerenorganisaties/ouderinitiatieven)
3.3.1.1 Lichte begeleiding bieden vanuit het lokaal team. Hiervoor een project opstarten, plan van aanpak en implementatieplan opstellen. Gemeenteraad en participatieraad hierbij betrekken.
3.4.1.1 Evalueren van proces en resultaten regionale inkoop Wmo begeleiding en Jeugd, en intensiveren regionale samenwerking aansluitend op kaders uit hervormingsagenda.
3.5.1.1 Binnen het netwerk 'geld op orde' afspraken maken over doorverwijzingen. Uitbreiden cliëntervaringsonderzoek, continueren van de coördinatie aanpak schuldhulpverlening.
3.5.2.1 Samen met inwoners, maatschappelijke partners en eerstelijnszorg een integraal plan ontwikkelen gericht op een lokale preventieve infrastructuur ter bevordering van een gezonde leefstijl en het terugdringen van gezondheidsachterstanden, ...
3.5.3.1 / 5.5.1.1 Onderzoek haalbaarheid Stadspas/Woerdenpas. Nagaan of we huidig aanbod Declaratieregeling (sport, cultuur en onderwijs) kunnen uitbreiden met (welzijns)activiteiten van andere organisaties en verenigingen, en kortingen op ...
3.6.1.1 Continueren van de samenwerking tussen Ferm Werk en Woerden Wijzer.
3.6.1.2 Ontwikkelen van een standaard zelfredzaamheid die door Ferm Werk en Woerden Wijzer eenduidig wordt gehanteerd.
3.8.1.1 Hulpvragen en beschikbaar aanbod in beeld brengen; website ontwikkelen die als wegwijzer fungeert voor statushouders en ketenpartners.
3.8.1.2 Knelpunten in de keten tijdig signaleren, inrichten escalatiemodel, definiëren zwakke schakels en alternatieven, en hierop rapporteren.
3.8.1.3 Benodigde rollen, taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden definiëren en hierover duidelijke afspraken maken binnen de samenwerkingsketen nieuwkomers.
3.8.1.4 Eenduidige aanpak/werkwijze ontwikkelen, schotten tussen doelgroepen (statushouders oude/nieuwe wet, gezinsherenigers/vormers, kinderen, Oekraïners) weghalen, inzetten op scholing.
3.9.1.2 / 5.4.1.2 Samenwerkingsagenda opstellen t.b.v. betere samenwerking tussen gemeente, onderwijs, welzijn en jeugdhulp.
3.9.1.3 / 5.4.1.3 Integrale arrangementen tussen onderwijs en ondersteuning opzetten voor kinderen die meer ondersteuning nodig hebben. Er zijn vaste casemanagers van Woerden Wijzer op scholen, er is casuïstiekbespreking en we verbreden ...
3.9.1.5 / 5.4.1.5 De overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs verkleinen, o.a. door inzet jongerenwerk in groep 7/8 basisschool.
3.9.2.1 Continueren kansrijke start lokale coalitie door het opstellen van het Actieplan Kansrijke Start 2023-2025.
3.9.4.1 / 5.2.4.1 Jongeren in staat stellen om zelf activiteiten/evenementen te organiseren. Alleen inzet op Cruyff-court of soortgelijke voorziening.
4.1.1.1 Uitvoeringsagenda cultuur opstellen.
4.1.1.2 / 5.8.1.1 Digitale kaart ontwikkelen met daarop accommodaties/evenemententerreinen/ sport/recreatieroutes en in beeld brengen wat er is. QR-codes met beweegtips in de openbare ruimte aanbieden en een publiciteitscampagne opzetten.
4.1.1.3 Uitvoeren van de uitvoeringsagenda cultuur
4.1.1.4 Voorwaarden over deelname en toegankelijkheid opnemen in uitvoeringsovereenkomst subsidie aan culturele instellingen.
4.1.2.1 Continueren van de (tijdelijke) financiering van cultuuractiviteiten voor talentontwikkeling voor o.a meer muziek in de klas, maatwerkprogramma Klooster, cultuureducatie/combinatiefunctionaris cultuur.
4.1.4.1 Een half extra fte subsidiëren voor bibliotheek Het Groene Hart voor het uitvoeren van de coördinatiefunctie basisvaardigheden.
4.1.4.2 Maatwerkpakket Laaggeletterdheid & basisvaardigheden in de scholen blijft geborgd in prestatieafspraken met bibliotheek. Hiermee worden blijvend extra uren leesconsulent, uitbreiding flexibele schil vakdocenten en extra collecties boeken ...
4.1.5.1 Professionalisering Cultuur Platform Woerden.
4.1.6.1 We stimuleren wandelen, fietsen en skeeleren zowel utilitair als recreatief. Onze recreatieve routestructuren en andere recreatieve voorzieningen houden we up-to-date en ontwikkelen we verder door.
4.1.6.2 Recreatie-eiland Cattenbroekerplas wordt ontwikkeld en gerealiseerd.
4.10.1.1 Samen met ondernemers onderzoek uitvoeren naar de haalbaarheid en mogelijkheid om een lokaal pakketsysteem in te richten.
4.11.1.1 Vernieuwen van de gemeentelijke website.
4.11.1.3 De doelgroepen actief benaderen m.b.t. besparen.
4.11.2.2 Uitvoeren aanpak energie-armoede.
4.11.2.3 Isolatieprogramma (eigen woningen) uitvoeren
4.11.2.5 Verkenning met betrokkenen over een mogelijk warmtenet Molenvliet en Snel & Polanen.
4.11.2.6 Handelingsperspectief bieden aan alle inwoners van Woerden, door concreet aan te geven per wijk/gebied wat beperkingen en mogelijkheden zijn ten aanzien van de toekomstige warmtevoorziening.
4.11.2.7 Inwoners activeren tot gezamenlijke initiatieven voor toekomstige warmtevoorzieningen.
4.11.3.1 Afspraken maken met initiatiefnemers over hoe we samenwerken.
4.11.3.2 (Nieuwe) initiatieven faciliteren.
4.11.4.1 Het programma CO2-neutraal met de CO2-prestatieladder uitvoeren.
4.11.4.2 Van de Routekaart verduurzamen gemeentelijk vastgoed 2030: uitvoering tranches 3, 4 en 5 en beleidsvoorbereiding tranche 6 e.v.
4.11.5.1 Jaarlijks rapporteren en indien nodig bijsturen.
4.12.1.1 Uitvoeren gebiedsvergelijking voor grootschalige windenergie in Reijerscop en Barwoutswaarder.
4.12.1.3 De gebiedsprocessen voor 'grootschalige zon en wind te realiseren tot 2030' uitvoeren in de aangewezen gebieden.
4.12.1.4 Inwoners en lokale burgerinitiatieven gedurende het hele proces informeren over de te nemen stappen en zo nodig ondersteunen bij de mogelijkheden tot lokaal eigendom.
4.12.2.1 Afstemming met omliggende gemeenten, de provincie en RWS.
4.12.2.2 Inwoners informeren.
4.12.3.1 In het project Veenboeren in Beweging onderzoeken welke mogelijkheden er zijn voor zonnevelden in veenweidegebied.
4.12.3.2 Onderzoek naar grootschalig zon in combinatie met andere opgaven in deze gebieden zoals recreatie en bodemdaling.
4.12.4.1 Regelmatig afstemming met Stedin en RES U16, m.n. over netcongestie.
4.12.4.2 Inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties informeren over consequenties en mogelijkheden van netgebruik.
4.12.5.1 Beleid voor middelgrote opwek evenals kleine windmolens bestemmingswijziging (hoogte) opnemen in omgevingsplan. Hierbij gebruikmaken van de uitkomsten van het ontwerpend onderzoek Landschappen van Verlangen.
4.12.5.2 Beeldkwaliteitsplan voor middelgrote zonnevelden opstellen.
4.12.5.3 Er is regelmatig overleg met ondernemers(verenigingen) waarbij de gemeente met de ondernemers verkent hoe de gemeente hen kan ondersteunen bij middelgrote zon op dak.
4.12.6.1 Bijdrage leveren aan de herijking van RES-doelstellingen.
4.13.1.1 Alle mogelijke inspraak, bezwaar en beroep tegen de gaswinning door Vermilion benutten.
4.14.2.1 Uitvoeren van maatregelen om luchtverontreiniging te verminderen conform plan van aanpak.
4.14.2.2 Uitvoeren meerjarige communicatiecampagne 'Houtstook'.
4.2.1.1 Door inzet van een cultuurmakelaar meer verbinding organiseren tussen het sociaal domein en het culturele veld. Ontmoetingen tussen partners organiseren.
4.3.1.1 Onderzoek naar mogelijkheden voor verbetering van de verbinding van de bibliotheek met bestaande ontmoetingsplaatsen na uitvoering van een nulmeting.
4.4.2.1 Op basis van de Agenda Toerisme & Recreatie 2023-2028 brengen we focus in onze citymarketing-activiteiten.
4.4.2.2 Organiseren van kaasmarkten in het zomerseizoen door Agrarisch Centrum Woerden/Kaasmarkt.
4.4.2.3 Stabiliseren van de exploitatie van Kaaspakhuis / VVV / Woerden Marketing ten behoeve van promotie van Woerden voor onze inwoners en de regio.
4.6.1.1 Vaart maken met de realisatie van nieuwe bedrijfsruimte bij de Putkop en de Van Zwietenweg (zie ook 6.2.4). We zetten bij de inrichting van deze terreinen in op circulair.
4.6.2.1 Uitvoeren behoefteonderzoek gericht op verbetering van de bedrijventerreinen op het vlak van zorgvuldig ruimtegebruik, functionaliteit, aantrekkelijkheid en duurzaamheid.
4.6.2.2 Uitvoering herstructureringsplannen.
4.6.3.1 Opstellen herstructureringsplannen gericht op verbetering van de bedrijventerreinen op het vlak van zorgvuldig ruimtegebruik, functionaliteit, aantrekkelijkheid en duurzaamheid.
4.6.4.1 Opstellen behoefteonderzoek naar nieuwe (schuif-)ruimte voor lokale ondernemers tot 2040.
4.6.4.2 Locatie-onderzoek en -keuze worden voorgelegd aan de raad. Hierin worden de provinciale en U10-regionale opgaven en planning werklocaties meegenomen. Er vindt bestuurlijke afstemming plaats met Utrecht-West-gemeenten inzake (...)
4.7.2.1 Via doelgerichte projecten inzetten op een vitale arbeidsmarkt en betere aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt, o.a. CIV Smart Technology, CIV Zorg en welzijn, VMBO on stage.
4.7.2.2 Via deelname aan U10 regio Economie inzetten op de regionale opgave t.a.v. vitale arbeidsmarkt (Utrecht Talenten Alliantie (UTA) en werklocaties Integraal Ruimtelijk Perspectief (IRP)).
4.7.3.1 Samenwerken met TechnoHUB om het tekort aan technisch geschoold personeel terug te dringen voor onze techniek- en maakindustrie in de gemeente en de regio.
4.7.3.2 Afspraken maken tussen gemeente, FermWerk, UWV, de TechnoHUB en Ondernemend Woerden.
4.8.1.1 Actieplan Vitale Binnenstad opstellen i.s.m. inwoners, ondernemers en initiatiefnemers met Uitvoeringsagenda tot 2030.
4.8.1.2 Uitvoering van de Uitvoeringsagenda behorend bij het actieplan Vitale Binnenstad.
4.8.2.1 Uitwerken van het gebiedsgericht werken via de as wijkambtenaar, accountmanagement EZ en beleid. Detailhandelsstructuurvisie en horecabeleidskader gebiedsgericht uitwerken.
5.3.1.2 Het herijkte IHP van 2022 uitvoeren in samenspraak met de schoolbesturen, met als belangrijkste aandachtspunten de inspanningen die genoemd worden onder 5.3.1.3 t/m 5.3.1.7.
5.3.1.3 Aan de raad kaders ter vaststelling voorleggen waarbinnen het college kan besluiten over toekenning van budgetten voor het zgn. Plusscenario duurzaamheid en 'In Woerden doet iedereen mee' (inclusie).
5.3.1.4 In overleg met besturen basisonderwijs nadenken over een evenwichtig aanbod van openbaar en bijzonder onderwijs in een passend aantal (grotere) schoolgebouwen (de zgn. opgave PO).
5.3.1.5 Met de VO-besturen in gesprek gaan over een gemeenschappelijke visie op het onderwijsaanbod en over evt. consequenties voor onderwijsprestatie en huisvesting van de twee grote VO-scholen (de zgn. opgave VO).
5.3.1.6 Met de VO-besturen in gesprek gaan over beschikbaarheid, gebruik en huurprijs van de aanwezige sportvoorzieningen (de zgn. opgave VO).
5.3.1.7 Eenduidig beleid vaststellen over de positie die de gemeente wil innemen bij investeringen in integrale kindcentra (IKC’s) en het afsprakenkader met partijen in het veld dat daarbij passend is.
5.4.1.1 Continueren en uitbreiden van de functie van brugfunctionaris.
5.4.1.4 Inzet op meer buitenschoolse opvang voor kinderen die extra aandacht, structuur en begeleiding nodig hebben (BSO+).
5.4.2.1 Herijken van de verordening leerlingenvervoer en Beleidsregels vergoeding kosten schoolbezoek. Nadruk op zelfstandig leren reizen en de voordelen daarvan voor leerlingen.
5.4.3.1 Herijken van het onderwijsachterstandenbeleid en inzetten op uitbreiding peuteropvang van 5 naar 8 uur, taalaanbod/taalvisite, wijkgerichte aanpak onderwijsachterstanden, meer personele inzet voorschoolse educatie doelgroeppeuters.
5.4.4.1 In samenwerking met onze partners een samenwerkingsagenda Passend onderwijs opstellen waarin inclusief onderwijs nadrukkelijk aandacht krijgt.
5.8.4.1 Onderzoek doen naar een exploitatiemodel, waarin de optie sportbedrijf ook meegenomen wordt.
5.8.4.2 Definitief besluit toekomst zwembaden voorbereiden. Uitgangspunten o.a. bereikbaarheid voor onze inwoners, voldoende aanbod zwemlessen, voldoende ruimte voor verenigingsleven dat a.h. zwembad verbonden is, betaalbaarheid voor alle inwoners...
6.1.1.1 In de periode 2023-2026 jaarlijks 300-400 woningen opleveren. Dit wordt gerapporteerd in de woningbouwplanning.
6.1.1.2 Het winkelcentrum in Tournoysveld vernieuwen.
6.1.2.1 Bij de herijking van de woonvisie worden de percentages sociale huur, middenhuur, goedkope en betaalbare koop herijkt. In totaal zijn er 60% betaalbare koop- en huurwoningen. Het percentage van 25% sociale huur geldt niet voor ...
6.1.2.2. De nieuwe uitgangspunten voor sociale huur en betaalbare koop zijn leidend in de nieuw te sluiten intentieovereenkomsten met ontwikkelaars .
6.1.3.1 Het vraagstuk arbeidsmigranten projectmatig oppakken. Hiervoor wordt een raadsvoorstel opgesteld, waarin de aanpak en de benodigde middelen worden beschreven en na goedkeuring worden uitgevoerd.
6.1.3.2 Op basis van de resultaten van het plan van aanpak een kader stellen voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.
6.1.4.2 De mogelijkheden voor het uitbreiden van de zelfbewoningsplicht en antispeculatiebeding onderzoeken.
6.1.5.1 Verschillende mogelijkheden voor de extra huisvesting van statushouders binnen de gemeente Woerden onderzoeken en voorleggen aan de gemeenteraad.
6.2.1.1 De mogelijkheid onderzoeken voor nieuwe woninglocaties, mede op basis van de omgevingsvisie en waar de ontwikkelingen op o.a. stikstof nadrukkelijk bij betrokken worden.
6.2.1.2 De dorpsplatforms worden door de dorpsambtenaar nadrukkelijk betrokken bij het zoekproces.
6.2.1.3 De woningbouwprojecten in Harmelen vlottrekken en de volgende locaties voor woningbouw aanwijzen.
6.2.2.1 Een integraal programmaplan, inclusief doelen, indicatoren en (benodigde) financiering, gericht op de brede gebiedsontwikkeling Poort van Woerden, voorleggen aan de gemeenteraad. Dit onder voorbehoud van goedkeuring startnotitie voor ...
6.2.2.2 Snellerpoort: Koop-realisatieovereenkomst sluiten voor bouwveld B2.
6.2.2.3 Snellerpoort: Ontwikkelovereenkomst sluiten voor bouwveld B3.
6.2.2.4 Nieuw-Middelland: Voor de ontwikkeling van de locatie van het St. Antonius ziekenhuis een Nota van Uitgangspunten voorleggen aan de gemeenteraad.
6.2.2.5 Nieuw-Middelland: een intentieovereenkomst en een anterieure exploitatieovereenkomst afsluiten voor nieuwe woningbouwontwikkeling.
6.2.2.6 In samenhang, zowel inhoudelijk als in volgordelijkheid, met het programmaplan voor de Poort van Woerden toewerken naar een stedenbouwkundig plan voor het stationsgebied.
6.2.2.7 Stationsgebied: Het participatietraject voor de oude Minkema-locatie opstarten.
6.2.4.1 De gronden verwerven bij de Putkop en bij de Burgemeester van Zwietenweg.
6.2.4.2 Bestemmingsplan voor de Putkop ter vaststelling voorleggen aan de gemeenteraad.
6.2.4.3 Bestemmingsplan voor de Burgemeester van Zwietenweg ter vaststelling voorleggen aan de gemeenteraad.
6.2.5.2 De ingezette lijn meenemen in de herijking van de woonvisie.
6.3.1.1 Het omgevingsplan opbouwen, na inwerkingtreding van de omgevingswet per 1 januari 2024.
6.3.1.2 Een deel van het gebiedsdekkend omgevingsplan voorleggen aan de gemeenteraad.
6.3.1.3 Op basis van de ervaringen met de eerste onderdelen van het omgevingsplan een planning opstellen voor de komende jaren.
6.3.2.1 Voorbereidingen voor de verordening fysieke leefomgeving treffen.
6.3.3.1.a Cf. inspanning 1.6.2.1: Onderzoeken of de regels en eisen aan een vergunningsaanvraag kunnen worden vereenvoudigd. Hierover een voorstel voorleggen aan de gemeenteraad.
6.3.3.1.b Cf. inspanning 1.6.2.2: onderzoeken of het proces rondom de verstrekking van een vergunning of haalbaarheidsverzoek efficiënter kan worden ingericht.
6.3.3.4 De benodigde aanpassingen in de regelgeving, op basis van de analyse 2024 en 2025, meenemen in het gebiedsdekkend omgevingsplan en voorleggen aan de gemeenteraad.
6.3.4.1 Het college gaat met Rijkswaterstaat en de provincie in gesprek of zij de mogelijkheden voor een geluidswal bij de woonwijken van Harmelen en Woerden willen onderzoeken.
6.3.4.2 Onderzoeken of dit gecombineerd kan worden met het onderzoek naar de mogelijkheden voor het zonnelint A12 (4.12.2).
6.5.1.1 Startnotitie landelijk gebied opstellen en financiering voor Plattelandsagenda organiseren bij provincie.
6.5.1.2 Samen met agrariërs, provincie, waterschap, gebiedscommissie en natuur- en milieuorganisaties een plattelandsagenda opstellen om de opgaven in het landelijk gebied te concretiseren en vorm te geven.
7.1.1.1 Het begrotingsproces zo inrichten dat dit uitgangspunt leidend is.
7.2.1.1 Begroot en realiseer een structureel saldo van baten en lasten rond de nullijn.
7.2.1.2 Nieuwe voorstellen worden alleen naar de raad gestuurd als er dekking is voor de eventuele extra lasten. Als er geen dekkingsbron is, wordt expliciet aangegeven dat de kosten t.l.v. het begrotingssaldo komen.
7.2.2.1 Bij de begroting en jaarrekening de financiële ratio's berekenen. Indien nodig maatregelen nemen om de ratio's op het gewenste niveau te krijgen.
7.2.3.1 Opstellen en implementeren Nota Risicobeleid conform Financiële Verordening.
7.2.3.2 Opstellen en implementeren inkoopbeleid inclusief toetsing conform Financiële Verordening.
7.2.3.3 Opstellen Meerjarenonderhoudsprogramma per categorie kapitaalgoederen.
7.2.3.5 Herijken bestemmingsreserves (doel, omvang, spelregels).
7.2.3.6. Versterken beheersingsmaatregelen omtrent garanties en leningen, conform Financiële Verordening.
7.2.3.7 Opstellen en implementeren nota Verbonden Partijen inclusief toetsing conform Financiële Verordening.
Vorige
/ 663
Volgende
Op onze website worden cookies bijgehouden. Voor meer informatie kijk in ons
Privacy Statement
.
Accepteren
Alleen strikt noodzakelijk