Portefeuillehouder | Thema |
Arjan Noorthoek | Ruimtelijke ordening, Bouwen en wonen, Stationsgebied (bouwen en wonen), Vastgoed (sportaccommodaties) |
Ad de Regt | Grondbeleid en grondbedrijf, Vastgoed (exclusief sportaccommodaties), Water en waterketen |
Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen
Omschrijving
Terug naar navigatie - OmschrijvingDit programma omvat de opgave Bouwen en wonen, en bevat de volgende taakvelden:
Taakveld | Omschrijving |
8.1 Ruimtelijke ordening | Taken op grond van de Wet ruimtelijke ordening: - voorbereiden van vaststellen structuurplannen en - visies - BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie) - voorbereiden en vaststellen bestemmingsplannen- - CAI-, breedband- en glasvezelaanleg - faciliterend grondbeleid (passief grondbeleid) |
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) | Activiteiten op het gebied van gemeentelijke bouwgrondexploitatie: - grondverwerving, bouw- en woonrijp maken - bovenwijkse voorzieningen ten behoeve van de bouwgrondcomplexen - verkoop van bouwrijpe gronden - in het voorkomende geval onschadelijk maken en verwijderen van explosieven |
8.3 Wonen en bouwen | Gebiedsontwikkeling, woningvoorraad en huisvestingsvoorziening: - (leges) omgevingsvergunning - bouwtoezicht - basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) - woningbouw en woningverbetering, renovatie - woonruimteverdeling, woningsplitsingsvergunning, woonvergunning - stedelijke vernieuwing: gebiedsgerichte aanpak woningvoorraad, woonomgeving en voorzieningen - uitkoopregeling hoogspanningsverbindingen |
Ambities
Terug naar navigatie - AmbitiesWoningbouw
De druk op de woningmarkt overstijgt onze gemeentegrenzen. In de ‘Woondeal 2022 - 2030’ hebben het Rijk, de provincie Utrecht, de corporaties en 16 gemeenten in de regio Utrecht vastgelegd langjarig samen te werken om de woningbouwproductie te versnellen en de betaalbaarheid te vergroten. Voor Woerden is dit een belangrijk speerpunt. Daarom is in het bestuursakkoord prioriteit gelegd bij het versneld bouwen van woningen. De ambitie is om per jaar 300-400 woningen op te leveren in de gemeente. Dit wordt gemonitord in de strategische woningbouwplanning.
Het college vindt het belangrijk dat alle doelgroepen kans maken op een woning. Daarom wordt het aandeel betaalbare woningen verhoogt van 50% naar 60% van het woningbouwprogramma. Het aandeel sociale huur stijgt naar 25%. De financiële consequenties hiervan, zoals voor de GREX, worden in beeld gebracht. Dit zal worden verankerd in de woonvisie. Er staat een stevige organisatie om deze ambities waar te maken samen met onze strategische partners, zoals projectontwikkelaars, bouwbedrijven en woningcorporaties (Cazas Wonen en Habion). Wij werken met Cazas samen om de leefbaarheid in de wijken op niveau te houden en aan het bereiken van doelstellingen op het gebied van duurzaamheid en inclusie.
Poort van Woerden
In de Poort van Woerden, bestaande uit de deelgebieden Snellerpoort, Nieuw-Middelland en het Stationsgebied, kunnen 3.500 tot 5.000 woningen worden gerealiseerd. Een substantieel deel van onze woningbouwopgave tot aan 20240. Om de woningbouw in het gebied te versnellen, hebben we € 7,1 miljoen ontvangen uit de Woningbouwimpuls van het Rijk. We blijven in gesprek over extra bijdragen. Hierbij richten wij ons in eerste instantie op het formaliseren van de toegezegde € 10 miljoen uit de Versnellingsafspraken.
Inhoudelijk werken we aan een integraal programma gericht op de brede gebiedsontwikkeling in de Poort van Woerden. In het programma is onder andere aandacht voor leefbaarheid, mobiliteit en duurzaamheid. Wij ontwikkelen het gebied met de zeven kernwaarden uit de Woerdense omgevingsvisie in ons achterhoofd. Het deelgebied Snellerpoort kent onherroepelijke bestemmingsplannen en de bouwvelden worden gefaseerd uitgegeven en ontwikkeld. Bij de transformatie van Nieuw-Middelland ondersteunen en stimuleren wij de markt. De ontwikkeling van het stedenbouwkundig plan voor het Stationsgebied kent nauwe samenhang met het integraal programma en zijn in tempo van elkaar afhankelijk.
Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingenWonen
De woningmarkt in Woerden staat onder druk; de prijzen van de koopwoningen zijn hoog en de wachttijd voor een sociale huurwoning is lang. Ondertussen wachten we op de nieuwe wetgeving van het Rijk dat door de val van het kabinet vertraagd is. Deze nieuwe wetgeving begrenst onder andere de middenhuur, wat de betaalbaarheid van de woningen in dit segment vergroot. In 2024 gaan we in Woerden stevig aan de slag met volkshuisvesting. Zo wordt in 2024 de woonvisie vernieuwd en worden nieuwe prestatieafspraken gemaakt met Cazas Wonen en Habion.
Naast de druk op de woningmarkt zien we stijgende materiaalkosten en een hogere hypotheekrente dan in de afgelopen jaren. Daarnaast raken de stimuleringspotjes bij het Rijk op en is er door de val van het kabinet onzekerheid over deze geldstromen. Wel stellen wij steeds hogere eisen aan een toekomstbestendige leefomgeving. De financierbaarheid van woningbouwprojecten staat onder druk. Dit geldt voor Snellerpoort, Nieuw-Middelland en zeker ook voor het Stationsgebied, waar wij voor de verwezenlijking van onze visie (financieel) afhankelijk zijn van externe belanghebbenden. In tijden van toenemende schaarste is het belangrijk om de juiste keuzes te maken. Vandaar dat wij inzetten op programmasturing, waarmee we integraal sturen op de ontwikkelingen in de Poort van Woerden. We leggen eerst een startnotitie voor programmasturing voor aan de gemeenteraad. In 2024 wordt dit verankerd in een programmaplan.
Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging
Op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in werking. De Omgevingswet vereist een nieuwe manier van werken, waarbij participatie centraal staat en een digitaal systeem alles rondom vergunningverlening, toezicht en handhaving inzichtelijk maakt. De Wkb heeft als gevolg dat het toetsen van bouwplannen en het toezicht tijdens bouwprojecten in veel gevallen door een marktpartij wordt uitgevoerd. Dit heeft tot gevolg dat er taken voor de gemeente wegvallen, maar ook nieuwe taken bijkomen.
Voor inwoners, bedrijven en de organisatie verandert er veel met de komst van deze wetten. In 2024 verwachten we de eerste voorbereidingen te treffen voor een gebiedsdekkend omgevingsplan. Daarbij wordt conform de wens van de raad het college verzocht een voorstel te doen op welke wijze de eisen en regels rondom vergunningaanvraag en haalbaarheidsverzoek kunnen worden vereenvoudigd. Ondertussen zal de organisatie ervaring opdoen met een hernieuwd werkproces vergunningverlening en verkennen begeleiden initiatief.
Opgave: Bouwen en wonen
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect6.1 De gemeente Woerden biedt voldoende passende woningen voor haar inwoners.
6.2 Er komt een uitbreiding van woongebieden voor inwoners en werkgebieden voor ondernemers.
6.3 Er komt meer ruimte voor maatschappelijk initiatief. Burgers en ondernemers kunnen straks meedenken en meebeslissen over de inrichting van de fysieke leefomgeving. De Omgevingswet maakt de vergunningverlening voor de initiatiefnemer ook eenvoudiger, overzichtelijker en sneller.
2.2 / 3.14 / 4.5 / 5.8 / 6.4 De (inrichting van de) fysieke woon- en leefomgeving nodigt uit tot sporten, bewegen en ontmoeten.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave: Bouwen en wonen
- 6.1.1 Er worden in de gemeente Woerden 300-400 woningen per jaar opgeleverd.
-
6.1.2 In 2026 is in de woningbouwplanning het aandeel huur en betaalbare koop gestegen van 50% naar maximaal 60%.
- 6.1.2.1 Bij de herijking van de woonvisie worden de percentages sociale huur, middenhuur, goedkope en betaalbare koop herijkt. In totaal zijn er 60% betaalbare koop- en huurwoningen. Het percentage van 25% sociale huur geldt niet voor ...
- 6.1.2.2. De nieuwe uitgangspunten voor sociale huur en betaalbare koop zijn leidend in de nieuw te sluiten intentieovereenkomsten met ontwikkelaars .
-
6.1.3 Er is in 2024 een kader voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.
- 6.1.3.1 Het vraagstuk arbeidsmigranten projectmatig oppakken. Hiervoor wordt een raadsvoorstel opgesteld, waarin de aanpak en de benodigde middelen worden beschreven en na goedkeuring worden uitgevoerd.
- 6.1.3.2 Op basis van de resultaten van het plan van aanpak een kader stellen voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.
- 6.1.4 We vergroten de kansen voor starters en middeninkomens om in Woerden zelf een woning te kopen.
- 6.1.5 We versnellen de taakstelling voor de huisvesting van statushouders conform de opdracht van het Rijk.
-
3.10.2 / 6.1.6 Zo veel mogelijk senioren en kwetsbare inwoners wonen in een voor hen passende en geschikte woning waar zo nodig ondersteuning op maat kan worden geboden.
- 3.10.2.1 / 6.1.6.1 Een extra beleidsadviseur wonen en zorg inzetten voor de verbinding tussen sociaal domein/wonen; nieuwe woonzorginitiatieven toetsen en waar mogelijk tot uitvoer brengen.
- 3.10.2.2 / 6.1.6.2 Minimaal twee geclusterde woonvormen senioren realiseren; faciliteren en informeren makelaars en organisaties over geschikte huisvesting voor senioren; inzet op begeleiding bij verhuiswensen en plannen; continueren van ...
-
6.2.1 Voor Kamerik, Harmelen en Zegveld zijn afspraken gemaakt over nieuwe woningbouwlocaties in buitenstedelijk gebied.
- 6.2.1.1 De mogelijkheid onderzoeken voor nieuwe woninglocaties, mede op basis van de omgevingsvisie en waar de ontwikkelingen op o.a. stikstof nadrukkelijk bij betrokken worden.
- 6.2.1.2 De dorpsplatforms worden door de dorpsambtenaar nadrukkelijk betrokken bij het zoekproces.
- 6.2.1.3 De woningbouwprojecten in Harmelen vlottrekken en de volgende locaties voor woningbouw aanwijzen.
-
6.2.2 Gebiedsgerichte, programmatische aanpak voor de binnenstedelijke gebiedsontwikkeling Poort van Woerden, die de deelgebieden Snellerpoort, Nieuw-Middelland en Stationsgebied omvat.
- 6.2.2.1 Een integraal programmaplan, inclusief doelen, indicatoren en (benodigde) financiering, gericht op de brede gebiedsontwikkeling Poort van Woerden, voorleggen aan de gemeenteraad. Dit onder voorbehoud van goedkeuring startnotitie voor ...
- 6.2.2.2 Snellerpoort: Koop-realisatieovereenkomst sluiten voor bouwveld B2.
- 6.2.2.3 Snellerpoort: Ontwikkelovereenkomst sluiten voor bouwveld B3.
- 6.2.2.4 Nieuw-Middelland: Voor de ontwikkeling van de locatie van het St. Antonius ziekenhuis een Nota van Uitgangspunten voorleggen aan de gemeenteraad.
- 6.2.2.5 Nieuw-Middelland: een intentieovereenkomst en een anterieure exploitatieovereenkomst afsluiten voor nieuwe woningbouwontwikkeling.
- 6.2.2.6 In samenhang, zowel inhoudelijk als in volgordelijkheid, met het programmaplan voor de Poort van Woerden toewerken naar een stedenbouwkundig plan voor het stationsgebied.
- 6.2.2.7 Stationsgebied: Het participatietraject voor de oude Minkema-locatie opstarten.
- 6.2.4 De bestemmingsplannen Putkop en de Burgemeester van Zwietenweg zijn onherroepelijk.
- 6.2.5 Er is een bouwveld aangewezen waarop een CPO project kan worden getenderd.
-
6.3.1 Een gebiedsdekkend omgevingsplan nieuwe stijl.
- 6.3.1.1 Het omgevingsplan opbouwen, na inwerkingtreding van de omgevingswet per 1 januari 2024.
- 6.3.1.2 Een deel van het gebiedsdekkend omgevingsplan voorleggen aan de gemeenteraad.
- 6.3.1.3 Op basis van de ervaringen met de eerste onderdelen van het omgevingsplan een planning opstellen voor de komende jaren.
- 6.3.2 Raamverordening fysieke leefomgeving vastgesteld.
-
6.3.3 In deze collegeperiode ontstaat meer ruimte voor maatschappelijk initiatief, zowel binnenstedelijk als in het buitengebied.
- 6.3.3.1.a Cf. inspanning 1.6.2.1: Onderzoeken of de regels en eisen aan een vergunningsaanvraag kunnen worden vereenvoudigd. Hierover een voorstel voorleggen aan de gemeenteraad.
- 6.3.3.1.b Cf. inspanning 1.6.2.2: onderzoeken of het proces rondom de verstrekking van een vergunning of haalbaarheidsverzoek efficiënter kan worden ingericht.
- 6.3.3.4 De benodigde aanpassingen in de regelgeving, op basis van de analyse 2024 en 2025, meenemen in het gebiedsdekkend omgevingsplan en voorleggen aan de gemeenteraad.
-
6.3.4 Geluidswal langs de A12 bij woonwijken Harmelen en Woerden.
- 6.3.4.1 Het college gaat met Rijkswaterstaat en de provincie in gesprek of zij de mogelijkheden voor een geluidswal bij de woonwijken van Harmelen en Woerden willen onderzoeken.
- 6.3.4.2 Onderzoeken of dit gecombineerd kan worden met het onderzoek naar de mogelijkheden voor het zonnelint A12 (4.12.2).
- 2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.8.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).
- 3.14.3 / 4.5.2 / 5.8.3 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat6.1.1 Er worden in de gemeente Woerden 300-400 woningen per jaar opgeleverd.
Inspanningen
6.1.2 In 2026 is in de woningbouwplanning het aandeel huur en betaalbare koop gestegen van 50% naar maximaal 60%.
Inspanningen
6.1.3 Er is in 2024 een kader voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.
Inspanningen
6.1.4 We vergroten de kansen voor starters en middeninkomens om in Woerden zelf een woning te kopen.
Inspanningen
6.1.5 We versnellen de taakstelling voor de huisvesting van statushouders conform de opdracht van het Rijk.
Inspanningen
3.10.2 / 6.1.6 Zo veel mogelijk senioren en kwetsbare inwoners wonen in een voor hen passende en geschikte woning waar zo nodig ondersteuning op maat kan worden geboden.
Inspanningen
6.2.1 Voor Kamerik, Harmelen en Zegveld zijn afspraken gemaakt over nieuwe woningbouwlocaties in buitenstedelijk gebied.
Inspanningen
6.2.2 Gebiedsgerichte, programmatische aanpak voor de binnenstedelijke gebiedsontwikkeling Poort van Woerden, die de deelgebieden Snellerpoort, Nieuw-Middelland en Stationsgebied omvat.
Inspanningen
6.2.4 De bestemmingsplannen Putkop en de Burgemeester van Zwietenweg zijn onherroepelijk.
Inspanningen
6.2.5 Er is een bouwveld aangewezen waarop een CPO project kan worden getenderd.
Inspanningen
6.3.1 Een gebiedsdekkend omgevingsplan nieuwe stijl.
Kwaliteit (toelichting)
In de volgende raadsperiode.
Inspanningen
6.3.2 Raamverordening fysieke leefomgeving vastgesteld.
Kwaliteit (toelichting)
In 2025.
Inspanningen
6.3.3 In deze collegeperiode ontstaat meer ruimte voor maatschappelijk initiatief, zowel binnenstedelijk als in het buitengebied.
Inspanningen
6.3.4 Geluidswal langs de A12 bij woonwijken Harmelen en Woerden.
Inspanningen
2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.8.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).
Inspanningen
3.14.3 / 4.5.2 / 5.8.3 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.
Inspanningen
Opgave: Sterke economie
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect6.5 Transitie landelijk gebied
(Overige onderdelen Economie in programma 4.)
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave: Sterke economie
-
6.5.1 Plattelandsagenda landelijk gebied.
- 6.5.1.1 Startnotitie landelijk gebied opstellen en financiering voor Plattelandsagenda organiseren bij provincie.
- 6.5.1.2 Samen met agrariërs, provincie, waterschap, gebiedscommissie en natuur- en milieuorganisaties een plattelandsagenda opstellen om de opgaven in het landelijk gebied te concretiseren en vorm te geven.
-
6.5.1 Plattelandsagenda landelijk gebied.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat6.5.1 Plattelandsagenda landelijk gebied.
Inspanningen
Nieuw gebouwd woningen
Terug naar navigatie - Nieuw gebouwd woningenPeriode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2021 | 4,3 nieuwgebouwde woningen per 1.000 woningen | 8,9 nieuwgebouwde woningen per 1.000 woningen |
2022 | 8,7 nieuwgebouwde woningen per 1.000 woningen | 9,3 nieuwgebouwde woningen per 1.000 woningen |
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenExploitatie | Werkelijk 2022 | Primitieve begroting 2023 | Begroting 2023 inclusief wijzigingen | Begroting 2024 | Verschil begroting 2024 en begroting 2023 na wijzigingen | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||||
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 444.007 | 5.934.931 | 5.934.931 | 4.786.739 | -1.148.192 | 4.948.694 | 1.297.471 | 1.185.962 | |
5.5 Cultureel erfgoed | 344.695 | 352.797 | 348.180 | 398.612 | 50.432 | 399.112 | 398.501 | 398.109 | |
8.1 Ruimte en leefomgeving | 3.272.582 | 1.846.763 | 2.012.583 | 2.169.781 | 157.198 | 1.983.026 | 2.083.026 | 1.983.026 | |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 14.285.444 | 8.666.021 | 8.636.021 | 7.449.221 | -1.186.800 | 6.534.691 | 5.834.712 | 4.126.949 | |
8.3 Wonen en bouwen | 3.913.629 | 3.496.570 | 7.661.078 | 3.668.285 | -3.992.793 | 3.759.927 | 3.731.896 | 3.730.753 | |
Totaal Lasten | 22.260.357 | 20.297.082 | 24.592.793 | 18.472.638 | -6.120.155 | 17.625.450 | 13.345.606 | 11.424.799 | |
Baten | |||||||||
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | -546.104 | -5.934.931 | -5.934.931 | -4.786.739 | 1.148.192 | -4.948.694 | -1.297.471 | -1.185.962 | |
5.5 Cultureel erfgoed | -14.685 | -17.458 | -17.458 | -18.191 | -733 | -18.191 | -18.191 | -18.191 | |
8.1 Ruimte en leefomgeving | -3.092.895 | -1.141.072 | -1.141.072 | -966.044 | 175.028 | -966.044 | -966.044 | -966.044 | |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | -16.209.592 | -8.636.021 | -8.636.021 | -7.449.043 | 1.186.978 | -6.534.513 | -5.834.534 | -4.126.771 | |
8.3 Wonen en bouwen | -1.749.930 | -1.909.142 | -1.733.142 | -1.533.699 | 199.443 | -1.693.699 | -1.681.698 | -1.681.698 | |
Totaal Baten | -21.613.206 | -17.638.624 | -17.462.624 | -14.753.716 | 2.708.908 | -14.161.141 | -9.797.938 | -7.978.666 | |
Stortingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | 4.217.711 | 908.468 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Stortingen | 4.217.711 | 908.468 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | -696.958 | 0 | -2.295.433 | 0 | 2.295.433 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Onttrekkingen | -696.958 | 0 | -2.295.433 | 0 | 2.295.433 | 0 | 0 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat | 4.167.904 | 3.566.926 | 4.834.736 | 3.718.922 | -1.115.814 | 3.464.309 | 3.547.668 | 3.446.133 |
Verschillenanalyse 2023 - 2024
Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2023 - 2024Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2023 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
3.2 | De grondexploitatie-bedrijventerreinen Burg. van Zwietenweg en Putkop zijn aangepast aan de laatst herziene MPG. Tegenover deze lasten staan baten, dit is budgetneutraal. | -1.159.787 | voordeel | |||
5.5 | Dotatie aan de voorziening MOP. Deze stond in 2023 voor het totaal van alle dotaties onder programma 6 onder taakveld 8.3. | 45.733 | nadeel | |||
8.1 | Er wordt in 2024 budget opgenomen voor het opstellen van een Woonvisie | 40.000 | nadeel | |||
8.1 | Door herverdeling van de ureninzet in 2024 wordt verwacht dat minder uren worden doorbelast aan de projecten kostenverhaal. | -261.443 | voordeel | |||
8.1 | Door herverdeling van de ureninzet in 2024 wordt verwacht dat meer uren worden doorbelast aan Ruimtelijke Ordening algemeen. | 263.951 | nadeel | |||
8.1 | Er is budget toegekend voor de uitvoering van de Transitie Landelijk Gebied | 100.000 | nadeel | |||
8.2 | De grondexploitaties (niet-bedrijventerreinen) zijn aangepast aan de laatst herziene MPG. Tegenover deze lasten staan baten, dit is budgetneutraal. | -1.186.800 | voordeel | |||
8.3 | De dotatie aan de voorziening MOP (Meerjaren Onderhoudsplan) stond in 2023 als één post begroot onder dit taakveld. Deze is nu verdeeld onder de verschillende bijbehorende posten in de gehele programmabegroting. Daarnaast heeft er eenmalig een dotatie (€ 2,2 mln.) vanuit de reserve MOP aan de voorziening MOP plaatsgevonden in 2023. | -3.218.139 | voordeel | |||
8.3 | Dotatie aan de voorziening MOP. Deze stond zoals hierboven geschetst, in 2023 voor het totaal van alle dotaties onder programma 6. Dit is de dotatie aan de voorziening die specifiek betrekking heeft op taakveld 8.3 Wonen en Bouwen. | 27.983 | nadeel | |||
8.3 | Nog geen duidelijkheid over ontvangsten vanuit het Rijk in 2024 voor implementatie Omgevingswet, daarom is hier voorzichtigheidshalve geen budget voor opgenomen. | -435.000 | voordeel | |||
8.3 | In 2023 incidenteel budget beschikbaar voor de motie Woerdense 100 dagen challenge € 50.000. | -50.000 | voordeel | |||
8.3 | Omgevingsvergunningen: in 2023 lagen kosten externe inhuur hoger dan begroot in 2024 door de noodzakelijke extra inhuur van een vergunningverlener en handhavingsjurist. | -100.000 | voordeel | |||
8.3 | Conform Kadernota; extra kosten kadaster € 13.600 en kosten luchtfoto's tweejaarlijks € 10.307. | 23.907 | nadeel | |||
8.3 | Lagere kapitaallasten Basisregistratie Adressen en Gebouwen. | 21.014 | nadeel | |||
8.3 | In 2023 is eenmalig budget beschikbaar gesteld voor de Woonzorgvisie (€ 25.000) en de Verkenningsstudie Harmelerwaard (€ 234.000). | -259.000 | voordeel | |||
Diverse Programma 6 | 27.426 | nadeel | ||||
Totaal mutaties lasten | -6.120.155 | voordeel | ||||
Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2023 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
3.2 | De grondexploitatie-bedrijventerreinen Burg. van Zwietenweg en Putkop zijn aangepast aan de laatst herziene MPG. Tegenover deze baten staan lasten, dit is budgetneutraal. | 1.148.192 | nadeel | |||
8.1 | Voor de projecten kostenverhaal wordt niet meer doorbelast dan de werkelijke kosten. Deze kosten zijn in totaal gedaald, zie ook onder lasten. | 175.028 | nadeel | |||
8.2 | De grondexploitaties (niet-bedrijventerreinen) zijn aangepast aan de laatst herziene MPG. Tegenover deze baten staan lasten, dit is budgetneutraal. | 1.186.978 | nadeel | |||
8.3 | De inkomsten leges omgevingsvergunningen nemen toe door indexatie. | -54.490 | voordeel | |||
8.3 | Uit onderzoek is gebleken dat de omgevingsvergunningen vanaf 2018 niet voldoen aan de archiefwet en dat we deze archiefwaardig moeten ontsluiten. Hiervoor is in 2024 inhuur noodzakelijk. | 160.000 | nadeel | |||
8.3 | In 2023 is voor de Verkenningsstudie Harmelerwaard eenmalig een bijdrage van de provincie begroot van € 100.000. | 100.000 | nadeel | |||
Diverse Programma 6 | -6.800 | voordeel | ||||
Totaal mutaties baten | 2.708.908 | nadeel | ||||
Totaal mutaties lasten en baten | -3.411.247 | voordeel | ||||
Taakveld | Mutaties reserves | Bedrag | voordeel/ nadeel | |||
0.10 | Een eenmalige onttrekking In 2023 begroot uit de reserve MOP (t.b.v. groot onderhoud gemeentelijk vastgoed) om te doteren aan de in 2023 ingestelde voorziening hiervoor. | 2.211.433 | nadeel | |||
0.10 | Onttrekking reserve budgetoverhevelingen uit 2023, voor 2024 wordt deze vastgesteld bij de NJR 2024. | 84.000 | nadeel | |||
Totaal mutaties reserves | 2.295.433 | nadeel | ||||