Portefeuillehouder | Thema |
---|---|
Jacques Rozendaal | Onderwijs en onderwijshuisvesting |
Arjan Noorthoek | Sport |
Programma 5. Onderwijs en Sport
Omschrijving
Terug naar navigatie - OmschrijvingDit programma bevat (onderdelen van) de opgaven:
1. Doorontwikkeling inrichting sociaal
2. Kansrijk Woerden
3. Gezond en vitaal Woerden
4. Leefbaar en ondernemend Woerden
5. Regie
Taakvelden binnen programma 5 zijn:
Taakveld | Omschrijving |
---|---|
4.1 Openbaar basisonderwijs | Taken met betrekking tot het openbaar basisonderwijs: - bestuurskosten voor gemeenten die zelf bestuur zijn - primair openbaar basisonderwijs, bewegingsonderwijs (inclusief schoolzwemmen) - de huur van bv. een gymnastieklokaal - passend onderwijs |
4.2 Onderwijshuisvesting | Taken op het gebied van onderwijshuisvesting voor openbaar en bijzonder onderwijs: - nieuwbouw, aanpassing en uitbreiding van bestaande schoolgebouwen - verhuur - opstellen programma onderwijshuisvesting - vandalismebestrijding |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Lokaal onderwijsbeleid, leerlingenvoorzieningen en onderwijsondersteuning: - ondersteuning leerkrachten en directie - uitgaven bijzonder onderwijs (incl. bewegingsonderwijs en schoolzwemmen voor leerlingen bijzonder onderwijs, maar excl. huisvesting) - achterstandenbeleid - coördinatie samen naar school, passend onderwijs - volwasseneneducatie - leerlingzorg en leerlingbegeleiding - leerlingenvervoer (incl. voor leerlingen openbaar onderwijs) - stimuleren schooldeelname: leerplicht en voorkomen voortijdig schoolverlaten |
5.1 Sportbeleid en activering | Niet-fysieke maatregelen ter stimulering van professionele- en amateursport zoals: stimuleren van topsport, ondersteunen en stimuleren recreatieve sportbeoefening, ondersteunen van organisaties die zich bezig houden met sport, sport in buurt- en combinatiefuncties. |
5.2 Sportaccommodaties | Alle accommodaties voor sportbeoefening |
Ambities
Terug naar navigatie - AmbitiesOnze gemeente heeft een toegankelijk aanbod aan activiteiten en voorzieningen op het gebied van onderwijs en sport. Zo hebben onze inwoners voldoende mogelijkheden voor ontwikkeling, ontspanning en plezier en moeten zij, ongeacht hun achtergrond, de kans krijgen om via onderwijs en sport het beste uit zichzelf te halen. De gemeente stimuleert, faciliteert en verbindt partijen zodat er een samenhangend en sluitend stelsel van voorzieningen aanwezig is. De geactualiseerde Maatschappelijke Agenda 2023-2027 vormt de leidraad voor het brede Sociaal Domein in de komende jaren. Samen met onze partners is bepaald wat er aanvullend op de doelen en ambities uit het bestuursakkoord de komende jaren nodig is. Vanuit het gedachtegoed ‘positieve gezondheid’ en de ‘inwoner centraal’, zijn onze uitdagingen uitgewerkt in concrete doelen, resultaten en actiepunten. Sport en onderwijs maken hier deel van uit.
Door samen met onze partners te werken aan de opgaven zorgen wij voor elkaar én zorgen wij met elkaar dat onze inwoners naar vermogen kunnen meedoen in een gezonde samenleving. Onze inwoners kunnen werken, leren, sporten en ontspannen in hun eigen wijk of dorp. Daar waar zij hier (tijdelijk) niet toe in staat zijn, krijgen zij een steuntje in de rug.
Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingenOnderwijs
Goed onderwijs is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren. We zetten in op betere onderwijskansen voor kinderen met een (risico op een) onderwijsachterstand. Dit doen we door het onderwijsachterstandenbeleid van 2020 te herijken. Samen met onze partners vanuit het onderwijs, de kinderopvang en andere maatschappelijke partijen zijn speerpunten bepaald voor de komende jaren.
Peuteropvang blijft toegankelijk voor alle peuters. Als ouders hiervoor geen kinderopvangtoeslag vanuit het Rijk krijgen, krijgen zij via de gemeente een vergoeding. Het aantal uren waarvoor zij een vergoeding krijgen wordt verhoogd van vijf naar acht uur per week.
We onderzoeken of het taalaanbod voor kinderen jonger dan 2 jaar uitgebreid kan worden en willen ouderbetrokkenheid meer stimuleren. Jaarlijks vindt een dialoog plaats tussen basisscholen, aanbieders van voorschoolse educatie en de gemeente, gericht op versterking van de kwaliteit van taalondersteuning voor kinderen van 2,5 tot 6 jaar die thuis de Nederlandse taal niet of te weinig spreken en horen. Kinderen krijgen hiervoor een indicatie die door het consultatiebureau wordt afgegeven. Dit gebeurt op basis van criteria die door de gemeente bepaald zijn. Wij bekijken kritisch of deze criteria nog aansluiten bij de herijking van het onderwijsachterstandenbeleid. In samenwerking met onze partners onderzoeken wij of een wijkgerichte aanpak beter helpt om onderwijsachterstanden te voorkomen of te verkleinen.
Met de beschikbare (t/m juli 2025) NPO-middelen blijven we scholen ondersteunen bij hun inzet op herstel en ontwikkeling van het onderwijs en de versterking van de mentale weerbaarheid van hun leerlingen.
De komende periode richten we ons op borging van activiteiten die succesvol bijdragen aan de ontwikkeling en groei van kinderen en jongeren en die voorkomen dat zij (mentale) problemen krijgen.
Het integraal huisvestingsplan onderwijshuisvesting (IHP) wordt periodiek – in het algemeen eens in de vier jaar – geactualiseerd. Nieuwe ontwikkelingen die nu nog niet te voorspellen zijn, maar die wel van invloed zijn op de dynamiek van ruimtevraag en -aanbod, worden dan verwerkt en voorgelegd aan college en raad. In het meest recente IHP (door de raad in augustus 2022 vastgesteld) is de planontwikkeling met ca. 3.650 woningen in de Poort van Woerden al wel verwerkt.
Een belangrijke ambitie voor de komende periode is dat gemeente en partners – voor een betere leefbaarheid en sociale samenhang – aanwezig zijn op de ontmoetingsplaatsen in de wijken en dorpen. We onderzoeken in welke wijken en dorpen dat nodig is en welke taak de schoolgebouwen hierin kunnen vervullen, bijvoorbeeld in de vorm van Integrale Kindcentra met voorschoolse educatie.
Sport
Bewegen en sporten dragen bij aan fitte en gezonde inwoners, en brengt mensen dichter bij elkaar. Daarom vinden we het belangrijk dat alle inwoners kunnen spelen, sporten en bewegen. Wij blijven de sportverenigingen ondersteunen en bewaken dat onze sportverenigingen levendig en betaalbaar blijven.
We zijn met de sportaanbieders in gesprek gegaan om de behoefte aan de invulling van het Sportoverleg of een andere participatievorm van het sportwerkveld te verkennen. De aanwezigen gaven unaniem aan op dit moment geen behoefte te hebben aan een nieuwe invulling van het Sportoverleg. De voorkeur gaat uit naar het periodiek samenkomen om kennis uit te wisselen en elkaar op te zoeken om activiteiten te ontwikkelen en te versterken. Aan de hand van deze input zal in 2024 verder invulling gegeven worden aan de ambitie om in nauw contact te zijn met de sportaanbieders. Wellicht is de oprichting van een nieuw (sport)platform een optie.
Daarnaast gaan we verder met de uitvoering van de projecten uit het Sportakkoord 2.0 Woerden 2023–2026 en blijven we samen met onze lokale partners extra inzetten op een gezond Woerden. Over de toekomst van de zwembaden gaan we met de gemeenteraad in gesprek en we zullen WoerdenSport hierbij betrekken, we werken daarbij meerdere scenario’s uit.
Onderzoeksbureau Synarchis heeft een onderzoek uitgevoerd naar de bezettingsgraad van zowel de gemeentelijke binnen- als de buitensportaccommodaties. Hiermee is in beeld gebracht hoe de bezetting van de accommodaties er op de korte en lange termijn uitziet en welke kwaliteit ervaren wordt. De resultaten van dit onderzoek worden met de raad gedeeld.
De rubberkorrels die in kunstgrasvoetbalvelden worden gebruikt, worden waarschijnlijk vanaf 2029 verboden. Ondertussen worden er volop alternatieven ontwikkeld en getest. We zullen deze ontwikkelingen nauwgezet volgen, zodat we voorbereid zijn als er nieuwe toplagen voor deze kunstgrasvoetbalvelden aangelegd moeten worden. Zowel de investerings- als de exploitatielasten van ander infillmateriaal zijn waarschijnlijk duurder.
Opgave: Doorontwikkeling inrichting sociaal domein
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect1.2 / 3.2 / 4.3 / 5.1 Er zijn laagdrempelige en gastvrije ontmoetingsplaatsen.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave: Doorontwikkeling inrichting sociaal domein
- 3.2.2 / 4.3.1 / 5.1.1 Partners hebben een gezamenlijke visie op samenwerken binnen de lokale ondersteuningsstructuur en de programmering en activiteiten worden voor en door kinderen, jongeren en volwassenen georganiseerd.
- 1.2.2 / 3.2.3 / 4.3.2 / 5.1.2 Iedere wijk beschikt over op fietsafstand bereikbare mogelijkheden waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat3.2.2 / 4.3.1 / 5.1.1 Partners hebben een gezamenlijke visie op samenwerken binnen de lokale ondersteuningsstructuur en de programmering en activiteiten worden voor en door kinderen, jongeren en volwassenen georganiseerd.
Inspanningen
1.2.2 / 3.2.3 / 4.3.2 / 5.1.2 Iedere wijk beschikt over op fietsafstand bereikbare mogelijkheden waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten.
Inspanningen
Opgave: Kansrijk Woerden
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect4.1 / 5.2 Onze sociale, culturele, fysieke en groenblauwe voorzieningen dragen bij aan de gezondheid en het welbevinden van onze inwoners.
5.3 Alle kinderen uit Woerden hebben toegang tot onderwijs in daartoe geschikte en bereikbare gebouwen.
3.9 / 5.4 Kinderen en jongeren hebben al voor de geboorte en tijdens het opgroeien meer gelijke kansen.
3.5 / 5.5 Armoede is verminderd en we proberen dit zo veel mogelijk te voorkomen.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave: Kansrijk Woerden
- 3.9.4 / 4.1.2 / 5.2.4 Kinderen en jongeren ontwikkelen meer hun talent met de inzet van sport, cultuur en techniek en ouderen voelen zich minder eenzaam.
-
5.3.1 Het herijkte integraal huisvestingsplan (IHP) van 2022 wordt uitgevoerd in samenspraak met de schoolbesturen.
- 5.3.1.2 Het herijkte IHP van 2022 uitvoeren in samenspraak met de schoolbesturen, met als belangrijkste aandachtspunten de inspanningen die genoemd worden onder 5.3.1.3 t/m 5.3.1.7.
- 5.3.1.3 Aan de raad kaders ter vaststelling voorleggen waarbinnen het college kan besluiten over toekenning van budgetten voor het zgn. Plusscenario duurzaamheid en 'In Woerden doet iedereen mee' (inclusie).
- 5.3.1.4 In overleg met besturen basisonderwijs nadenken over een evenwichtig aanbod van openbaar en bijzonder onderwijs in een passend aantal (grotere) schoolgebouwen (de zgn. opgave PO).
- 5.3.1.5 Met de VO-besturen in gesprek gaan over een gemeenschappelijke visie op het onderwijsaanbod en over evt. consequenties voor onderwijsprestatie en huisvesting van de twee grote VO-scholen (de zgn. opgave VO).
- 5.3.1.6 Met de VO-besturen in gesprek gaan over beschikbaarheid, gebruik en huurprijs van de aanwezige sportvoorzieningen (de zgn. opgave VO).
- 5.3.1.7 Eenduidig beleid vaststellen over de positie die de gemeente wil innemen bij investeringen in integrale kindcentra (IKC’s) en het afsprakenkader met partijen in het veld dat daarbij passend is.
-
3.9.1 / 5.4.1 Onderwijsvertragingen door COVID-19 zijn ingelopen (meting via de scholen).
- 5.4.1.1 Continueren en uitbreiden van de functie van brugfunctionaris.
- 3.9.1.2 / 5.4.1.2 Samenwerkingsagenda opstellen t.b.v. betere samenwerking tussen gemeente, onderwijs, welzijn en jeugdhulp.
- 3.9.1.3 / 5.4.1.3 Integrale arrangementen tussen onderwijs en ondersteuning opzetten voor kinderen die meer ondersteuning nodig hebben. Er zijn vaste casemanagers van Woerden Wijzer op scholen, er is casuïstiekbespreking en we verbreden ...
- 5.4.1.4 Inzet op meer buitenschoolse opvang voor kinderen die extra aandacht, structuur en begeleiding nodig hebben (BSO+).
- 3.9.1.5 / 5.4.1.5 De overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs verkleinen, o.a. door inzet jongerenwerk in groep 7/8 basisschool.
- 5.4.2 Meer kinderen/jongeren die gebruikmaken van jeugd- en/of leerlingenvervoer reizen zelfstandig.
- 5.4.3 Onderwijsachterstanden voor kinderen (met een risico hierop) zijn verkleind.
- 5.4.4 In de samenwerkingsagenda Passend onderwijs is beschreven hoe inclusief onderwijs wordt vormgegeven (link naar programma 3).
- 3.5.3 / 5.5.1 Regelingen voor vrijetijdsvoorzieningen en aanbod van hulp bij financiële vragen zijn goed te vinden. Er is een toename van het gebruik van vrijetijdsvoorzieningen (uitbreiding cliëntervaringsonderzoek).
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat3.9.4 / 4.1.2 / 5.2.4 Kinderen en jongeren ontwikkelen meer hun talent met de inzet van sport, cultuur en techniek en ouderen voelen zich minder eenzaam.
Inspanningen
5.3.1 Het herijkte integraal huisvestingsplan (IHP) van 2022 wordt uitgevoerd in samenspraak met de schoolbesturen.
Inspanningen
3.9.1 / 5.4.1 Onderwijsvertragingen door COVID-19 zijn ingelopen (meting via de scholen).
Inspanningen
5.4.2 Meer kinderen/jongeren die gebruikmaken van jeugd- en/of leerlingenvervoer reizen zelfstandig.
Inspanningen
5.4.3 Onderwijsachterstanden voor kinderen (met een risico hierop) zijn verkleind.
Inspanningen
5.4.4 In de samenwerkingsagenda Passend onderwijs is beschreven hoe inclusief onderwijs wordt vormgegeven (link naar programma 3).
Inspanningen
3.5.3 / 5.5.1 Regelingen voor vrijetijdsvoorzieningen en aanbod van hulp bij financiële vragen zijn goed te vinden. Er is een toename van het gebruik van vrijetijdsvoorzieningen (uitbreiding cliëntervaringsonderzoek).
Inspanningen
Opgave Gezond en vitaal Woerden
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect3.11 / 5.6 Mentale weerbaarheid van jongeren is versterkt.
3.12 / 5.7 Meer Woerdenaren hebben een gezonde leefstijl.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave Gezond en vitaal Woerden
- 5.6.1 De veerkracht en mentale weerbaarheid van jongeren is vergroot.
- 3.12.2 / 5.7.1 Het percentage inwoners dat rookt, is gedaald; inzet op een rookvrije generatie (afname % jongeren en volwassenen dat rookt; GGD-monitor).
- 3.12.3 / 5.7.2 Percentage jongeren en volwassenen dat (overmatig) alcohol drinkt, is gedaald.
-
3.12.5 / 5.7.3 Meer kinderen, jongeren en volwassenen bewegen en minder inwoners hebben overgewicht (GGD-monitor).
- 3.12.5.1 / 5.7.3.1 Inzet op meer bewegen en minder overgewicht door bekender maken van beweegrichtlijnen, inwoners inspireren om meer te bewegen en zorgen voor passend beweegaanbod voor 55-plussers.
- 3.12.5.2 / 5.7.3.2 Mogelijkheden voor het aanbieden van GLI (gezonde leefstijlinterventie) onderzoeken; hiermee bevorderen we gezond gedrag (voeding, bewegen en slapen).
- 3.12.5.3 / 5.7.3.3 Mogelijkheden voor het uitvoeren van 'Stapje Fitter' onderzoeken (interventie voor mensen langdurig in bijstand).
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat5.6.1 De veerkracht en mentale weerbaarheid van jongeren is vergroot.
Inspanningen
3.12.2 / 5.7.1 Het percentage inwoners dat rookt, is gedaald; inzet op een rookvrije generatie (afname % jongeren en volwassenen dat rookt; GGD-monitor).
Inspanningen
3.12.3 / 5.7.2 Percentage jongeren en volwassenen dat (overmatig) alcohol drinkt, is gedaald.
Inspanningen
3.12.5 / 5.7.3 Meer kinderen, jongeren en volwassenen bewegen en minder inwoners hebben overgewicht (GGD-monitor).
Inspanningen
Opgave Leefbaar en ondernemend Woerden
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect2.2 / 3.14 / 4.5 / 5.8 / 6.4 De (inrichting van de) fysieke woon- en leefomgeving nodigt uit tot sporten, bewegen en ontmoeten.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave Leefbaar en ondernemend Woerden
- 4.1.1 / 5.8.1 Deelname aan cultuur, sport/bewegen en recreatie is toegenomen en toegankelijk voor iedereen.
- 2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.8.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).
- 3.14.3 / 4.5.2 / 5.8.3 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.
-
5.8.4 Er is door de gemeenteraad een besluit genomen over de toekomst van de zwembaden.
- 5.8.4.1 Onderzoek doen naar een exploitatiemodel, waarin de optie sportbedrijf ook meegenomen wordt.
- 5.8.4.2 Definitief besluit toekomst zwembaden voorbereiden. Uitgangspunten o.a. bereikbaarheid voor onze inwoners, voldoende aanbod zwemlessen, voldoende ruimte voor verenigingsleven dat a.h. zwembad verbonden is, betaalbaarheid voor alle inwoners...
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat4.1.1 / 5.8.1 Deelname aan cultuur, sport/bewegen en recreatie is toegenomen en toegankelijk voor iedereen.
Inspanningen
2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.8.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).
Inspanningen
3.14.3 / 4.5.2 / 5.8.3 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.
Inspanningen
5.8.4 Er is door de gemeenteraad een besluit genomen over de toekomst van de zwembaden.
Inspanningen
% Niet-sporters
Terug naar navigatie - % Niet-sportersPeriode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2020 | 43,3 % van bevolking > 18jr sport niet wekelijks | 49,2 % van bevolking > 18jr sport niet wekelijks |
Vroegtijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers)
Terug naar navigatie - Vroegtijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers)Periode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2020 | 1,3 % leerlingen vo en mbo | 1,7 % leerlingen vo en mbo |
2021 | 1,5 % leerlingen vo en mbo | 1,9 % leerlingen vo en mbo |
Absoluut verzuim
Terug naar navigatie - Absoluut verzuimPeriode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2020 | 0,8 leerpl. /1.000 niet bij een school ingeschreven | 2,7 leerpl. /1.000 niet bij een school ingeschreven |
2021 | 0,6 leerpl. /1.000 niet bij een school ingeschreven | 2,7 leerpl. /1.000 niet bij een school ingeschreven |
Relatief verzuim
Terug naar navigatie - Relatief verzuimPeriode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2021 | 14 per 1000 leerlingen verzuimen veelvuldig | 20 per 1000 leerlingen verzuimen veelvuldig |
2022 | 12 per 1000 leerlingen verzuimen veelvuldig | 24 per 1000 leerlingen verzuimen veelvuldig |
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenExploitatie | Werkelijk 2022 | Primitieve begroting 2023 | Begroting 2023 inclusief wijzigingen | Begroting 2024 | Verschil begroting 2024 en begroting 2023 na wijzigingen | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||||
4.1 Openbaar basisonderwijs | 408.299 | 402.240 | 406.595 | 404.882 | -1.713 | 404.882 | 404.882 | 404.882 | |
4.2 Onderwijshuisvesting | 4.433.532 | 4.674.927 | 4.730.662 | 4.644.166 | -86.496 | 4.241.983 | 4.091.365 | 4.085.638 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 3.180.099 | 2.718.857 | 3.989.722 | 2.714.867 | -1.274.855 | 2.336.860 | 2.236.197 | 2.245.564 | |
5.1 Sportbeleid en activering | 795.222 | 647.896 | 683.935 | 727.742 | 43.807 | 727.742 | 720.050 | 720.050 | |
5.2 Sportaccommodaties | 5.230.121 | 4.211.859 | 4.814.851 | 5.003.262 | 188.411 | 5.196.610 | 4.834.729 | 4.746.880 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 0 | 0 | 0 | 140.925 | 140.925 | 140.925 | 140.925 | 140.925 | |
Totaal Lasten | 14.047.273 | 12.655.779 | 14.625.765 | 13.635.844 | -989.921 | 13.049.002 | 12.428.148 | 12.343.939 | |
Baten | |||||||||
4.2 Onderwijshuisvesting | -49.393 | -34.216 | -34.216 | -35.653 | -1.437 | -35.653 | -35.652 | -35.652 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | -989.365 | -538.527 | -1.661.361 | -856.100 | 805.261 | -615.000 | -520.000 | -520.000 | |
5.1 Sportbeleid en activering | -131.445 | 0 | -262.437 | -262.432 | 5 | -262.432 | -246.961 | -246.961 | |
5.2 Sportaccommodaties | -2.567.897 | -1.996.930 | -2.072.550 | -2.097.917 | -25.367 | -2.415.047 | -2.085.049 | -2.085.049 | |
Totaal Baten | -3.738.100 | -2.569.673 | -4.030.564 | -3.252.102 | 778.462 | -3.328.132 | -2.887.662 | -2.887.662 | |
Stortingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | 246.926 | 669.820 | 669.820 | 669.820 | 0 | 669.820 | 669.820 | 669.820 | |
Totaal Stortingen | 246.926 | 669.820 | 669.820 | 669.820 | 0 | 669.820 | 669.820 | 669.820 | |
Onttrekkingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | -561.449 | 0 | 0 | -28.572 | -28.572 | -28.572 | -149.044 | -306.362 | |
Totaal Onttrekkingen | -561.449 | 0 | 0 | -28.572 | -28.572 | -28.572 | -149.044 | -306.362 | |
Gerealiseerd resultaat | 9.994.650 | 10.755.926 | 11.265.021 | 11.024.990 | -240.031 | 10.362.118 | 10.061.262 | 9.819.735 |
Verschillenanalyse 2023 - 2024
Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2023 - 2024Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2023 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
---|---|---|---|---|---|---|
4.2 | Dotatie aan de voorziening MOP. Deze stond in 2023 voor het totaal van alle dotaties onder programma 6. | 28.840 | nadeel | |||
4.2 | Afschrijvingslasten dak Prinses Margrietschool. | 73.603 | nadeel | |||
4.2 | Hogere lasten voor de tijdelijke lease van het Bruggebouw van het Kalsbeekcollege (conform VJR 2023) | 59.464 | nadeel | |||
4.2 | De Wilhelminaschool is opgeleverd en daarom is geen budget voor tijdelijke huisvesting meer benodigd. Daar staat tegenover dat in verband met de geplande bouw van de St. Bavoschool (zie ook Raadsvoorstel over het nieuwe IHP) budget benodigd is. Daarnaast nog een toevoeging voor de R. de Jagerschool (NJR2022) opgenomen. Per saldo een voordeel t.o.v. 2023. | -182.895 | voordeel | |||
4.2 | Indexaties | -65.508 | voordeel | |||
4.3 | De SGBW (Stichting Gebouwenbeheer Woerden) is opgeheven. De lasten en baten stonden gedeeltelijk in programma 5 (SGBW) en programma 4 (Kindcentrum Kallameer en Brede School Schilderskwartier). De lasten en baten die onder SGBW staan zijn budgetneutraal overgeheveld naar programma 4. | -516.398 | voordeel | |||
4.3 | Onderwijsachterstandenbeleid; Bij de Voorjaarsrapportage 2023 is per abuis te veel geraamd waardoor het verschil met 2024 groot is. Bij de NJR 2023 wordt dit rechtgetrokken. | -603.715 | voordeel | |||
4.3 | Bij de Najaarsraportage 2023 wordt incidenteel € 15.000 aangevraagd voor notariskosten t.b.v. de overdracht van scholen aan de gemeente. Deze lasten komen in 2024 niet terug. | -15.000 | voordeel | |||
4.3 | Doorbelasting loonkosten leerlingenvervoer. | 39.140 | nadeel | |||
4.3 | In RIB D/23/086905 is de verdeling van het totale NPO budget ad € 1,241 mln. over de jaren 2023-2025 opgenomen. Hieruit blijkt dat in 2023 een totaal beschikbaar budget van € 502.834 is begroot en in 2024 € 336.100. | -166.734 | voordeel | |||
5.1 | Doorbelasting loonkosten beleidsvoorbereiding sport. | 18.515 | nadeel | |||
5.1 | De middelen ten behoeve van Combinatiefunctionarissen Welzijn Woerden en buurtsportcoaches zijn met 4,2% geïndexeerd. | 21.985 | nadeel | |||
5.2 | Dotatie aan de voorziening MOP. Deze stond in 2023 voor het totaal van alle dotaties onder programma 6. | 511.518 | nadeel | |||
5.2 | Huisvesting Stadserf sportvelden en tractie sportvelden. | 12.821 | nadeel | |||
5.2 | Minder personele lasten toebedeeld aan sportaccommodaties. | -55.569 | voordeel | |||
5.2 | Meer personele lasten toebedeeld aan beleidvorming rond zwembaden. | 22.917 | nadeel | |||
5.2 | In 2023 is incidenteel conform RIB D/23/108223 een aanvullende exploitatiebijdrage aan Woerden Sport verleend begroot op € 300.000. De structurele subsidie aan Woerden Sport is met 4,2% geïndexeerd. | -251.012 | voordeel | |||
5.2 | Er is in 2023 incidenteel € 100.000 beschikbaar voor een projectleider op het gebied van vernieuwing zwembaden. | -100.000 | voordeel | |||
5.2 | Er is voor 2024 € 37.000 begroot voor de instandhouding van gymzaal Noord, omdat de sloop in 2024 mogelijk niet plaats gaat vinden. | 37.000 | nadeel | |||
6.1 | De middelen van Kinderopvang zijn verschoven vanuit Programma 4 conform voorjaarsnota 2023 | 125.340 | nadeel | |||
Diverse Programma 5 | 15.767 | nadeel | ||||
Totaal mutaties lasten | -989.921 | voordeel | ||||
Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2023 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
4.3 | Rijksbijdrage Onderwijsachterstandenbeleid (zie ook lastenzijde). | 620.000 | nadeel | |||
4.3 | Rijksbijdrage Nationaal programma onderwijs (zie ook lastenzijde. | 166.734 | nadeel | |||
4.3 | De SGBW (Stichting Gebouwenbeheer Woerden) is opgeheven. De lasten en baten stonden gedeeltelijk in programma 5 (SGBW) en programma 4 (Kindcentrum Kallameer en Brede School Schilderwkwartier). De lasten en baten die onder SGBW staan zijn budgetneutraal overgeheveld naar programma 4. | 18.527 | nadeel | |||
5.2 | Zwembaden indexatie huur | -34.247 | voordeel | |||
5.2 | Sport- en gymzalen indexatie huur en pachtopbrengsten. | -14.889 | voordeel | |||
Diverse Programma 5 | 22.337 | nadeel | ||||
Totaal mutaties baten | 778.462 | nadeel | ||||
Totaal mutaties lasten en baten | -211.459 | voordeel | ||||
Taakveld | Mutaties reserves | Bedrag | voordeel/ nadeel | |||
0.1 | Onttrekking kapitaalslasten i.v.m. geplande nieuwe investeringen onderwijshuisvesting. | -28.752 | voordeel | |||
Totaal mutaties reserves | -28.752 | voordeel | ||||