Portefeuillehouder | Thema |
Jelmer Vierstra | Financiën |
Programma 7. Algemene inkomsten
Omschrijving
Terug naar navigatie - OmschrijvingDe opgave binnen programma 7 is: Gezonde financiën.
De taakvelden zijn:
Taakveld | Omschrijving |
0.5 Treasury | Rente en dividenden |
0.61/0.62 OZB | OZB woningen en niet-woningen |
0.64 Belasting overige | Overige belastingen |
0.7 Algemene Uitkering | Algemene uitkeringen Gemeentefonds |
0.8 Overige baten en lasten | Reserveringen / algemene stelposten |
Ambities
Terug naar navigatie - AmbitiesBelangrijkste ambitie is om Woerden financieel gezond te krijgen en te houden. Hiervoor zijn de afgelopen jaren belangrijke stappen gezet. Ondanks de lastige financiële omstandigheden blijft het uitgangspunt om een structureel sluitende begroting te presenteren.
Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingenAlgemene uitkering Gemeentefonds
De Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds laat tot en met het jaar 2025 een positieve trend zien. Dit wordt met name verklaard door het effect van de zgn. 'trap-op-trap-af'-systematiek: bij het stijgen of dalen van de rijksuitgaven stijgen of dalen ook de inkomsten van de gemeente uit het Gemeentefonds. Hiertegenover staan de negatieve effecten van de herijking van het Gemeentefonds voor Woerden.
Het jaar 2026 wordt het zgn. 'ravijnjaar'. De inkomsten uit het Gemeentefonds dalen dan, door met name de zgn. opschalingskorting die tot en met 2025 wordt bevroren maar die vanaf 2026 vooralsnog wel geldt.
De Algemene Uitkering is erg gevoelig voor externe ontwikkelingen en kan dus ook fors afwijken van de huidige ramingen.
Financiële verordening
Per 1 januari 2023 is de nieuwe Financiële Verordening in werking getreden. De implementatie hiervan heeft op diverse aspecten grote gevolgen. Op dit moment wordt nog in kaart gebracht welke zaken direct van toepassing kunnen zijn en voor welke onderdelen een langer tijdspad nodig is.
Rechtmatigheidsverantwoording
In de jaarrekening 2023 moet het college voor het eerst verantwoording afleggen over de rechtmatigheid. Voorheen gaf de accountant hierover een oordeel, maar deze verantwoordelijkheid verschuift naar het college.
Opgave: Gezonde financiën
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect7.1 We hebben oog voor kostenstijgingen waar inwoners mee te maken hebben.
7.2 Stabiele en gezonde gemeentefinanciën en beheersing hiervan.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave: Gezonde financiën
- 7.1.1 Woonlastenstijging beperken tot kostenstijging en inflatie, niet voor nieuwe ambities.
-
7.2.1 Baten en lasten zijn reëel en structureel in evenwicht.
- 7.2.1.1 Begroot en realiseer een structureel saldo van baten en lasten rond de nullijn.
- 7.2.1.2 Nieuwe voorstellen worden alleen naar de raad gestuurd als er dekking is voor de eventuele extra lasten. Als er geen dekkingsbron is, wordt expliciet aangegeven dat de kosten t.l.v. het begrotingssaldo komen.
- 7.2.2 Onze financiële ratio's voldoen aan de minimale eisen uit de financiële verordening.
-
7.2.3 Financiële verordening geïmplementeerd.
- 7.2.3.1 Opstellen en implementeren Nota Risicobeleid conform Financiële Verordening.
- 7.2.3.2 Opstellen en implementeren inkoopbeleid inclusief toetsing conform Financiële Verordening.
- 7.2.3.3 Opstellen Meerjarenonderhoudsprogramma per categorie kapitaalgoederen.
- 7.2.3.5 Herijken bestemmingsreserves (doel, omvang, spelregels).
- 7.2.3.6. Versterken beheersingsmaatregelen omtrent garanties en leningen, conform Financiële Verordening.
- 7.2.3.7 Opstellen en implementeren nota Verbonden Partijen inclusief toetsing conform Financiële Verordening.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat7.1.1 Woonlastenstijging beperken tot kostenstijging en inflatie, niet voor nieuwe ambities.
Inspanningen
7.2.1 Baten en lasten zijn reëel en structureel in evenwicht.
Inspanningen
7.2.2 Onze financiële ratio's voldoen aan de minimale eisen uit de financiële verordening.
Inspanningen
7.2.3 Financiële verordening geïmplementeerd.
Inspanningen
Gemiddelde WOZ-waarde
Terug naar navigatie - Gemiddelde WOZ-waardePeriode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2022 | 355 duizend euro | 317 duizend euro |
2023 | 406 duizend euro | 369 duizend euro |
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden
Terug naar navigatie - Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishoudenPeriode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2021 | 858 euro | 733 euro |
2022 | 929 euro | 823 euro |
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden
Terug naar navigatie - Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishoudenPeriode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2021 | 893 euro | 810 euro |
2022 | 970 euro | 905 euro |
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenExploitatie | Werkelijk 2022 | Primitieve begroting 2023 | Begroting 2023 inclusief wijzigingen | Begroting 2024 | Verschil begroting 2024 en begroting 2023 na wijzigingen | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||||
0.5 Treasury | -1.560.456 | -1.874.743 | -1.874.743 | -1.716.463 | 158.280 | -1.860.229 | -1.440.771 | -1.359.641 | |
0.61 OZB woningen | 347.959 | 334.671 | 430.404 | 353.983 | -76.421 | 353.983 | 353.983 | 353.983 | |
0.62 OZB niet-woningen | 151.411 | 122.228 | 127.024 | 122.449 | -4.575 | 122.449 | 122.449 | 122.449 | |
0.64 Belastingen overig | 93.969 | 94.051 | 117.793 | 81.947 | -35.846 | 81.947 | 81.947 | 81.947 | |
0.8 Overige baten en lasten | 28.374 | 4.375.093 | 2.347.635 | 3.345.569 | 997.934 | 2.068.584 | 3.166.035 | 4.095.922 | |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | -412 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Lasten | -939.155 | 3.051.300 | 1.148.113 | 2.187.485 | 1.039.372 | 766.734 | 2.283.643 | 3.294.660 | |
Baten | |||||||||
0.5 Treasury | -289.337 | -160.465 | -160.465 | -774.000 | -613.535 | -274.000 | -274.000 | -274.000 | |
0.61 OZB woningen | -8.942.786 | -9.765.528 | -9.965.528 | -11.024.702 | -1.059.174 | -11.024.702 | -11.024.702 | -11.024.702 | |
0.62 OZB niet-woningen | -5.312.779 | -5.776.442 | -6.006.442 | -6.658.345 | -651.903 | -6.658.345 | -6.658.345 | -6.658.345 | |
0.64 Belastingen overig | -259.627 | -270.935 | -270.935 | -204.269 | 66.666 | -204.269 | -204.269 | -204.269 | |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | -96.342.787 | -93.829.629 | -96.429.729 | -103.952.673 | -7.522.944 | -103.860.979 | -96.247.543 | -95.565.360 | |
0.8 Overige baten en lasten | -211.679 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.4 Economische promotie | -93.514 | -101.427 | -101.427 | -117.000 | -15.573 | -117.000 | -117.000 | -117.000 | |
Totaal Baten | -111.452.509 | -109.904.426 | -112.934.526 | -122.730.989 | -9.796.463 | -122.139.295 | -114.525.859 | -113.843.676 | |
Stortingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | 3.600.501 | 2.323.647 | 2.323.647 | 1.162.497 | -1.161.150 | 2.059.042 | 2.056.077 | 2.054.249 | |
Totaal Stortingen | 3.600.501 | 2.323.647 | 2.323.647 | 1.162.497 | -1.161.150 | 2.059.042 | 2.056.077 | 2.054.249 | |
Onttrekkingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | -1.398.634 | -723.413 | -1.123.413 | -292.857 | 830.556 | -256.689 | -177.953 | -177.353 | |
Totaal Onttrekkingen | -1.398.634 | -723.413 | -1.123.413 | -292.857 | 830.556 | -256.689 | -177.953 | -177.353 | |
Gerealiseerd resultaat | -110.189.796 | -105.252.892 | -110.586.179 | -119.673.864 | -9.087.685 | -119.570.208 | -110.364.092 | -108.672.120 |
Verschillenanalyse 2023 - 2024
Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2023 - 2024Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2023 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
0.5 | De begrote doorberekende rente aan de taakvelden en het grondbedrijf is lager dan in 2023. | 88.314 | nadeel | |||
0.5 | De rente op korte geldleningen is volledig afgeraamd omdat er geen kortlopende leningen zijn aangetrokken en dit ook in 2024 niet verwacht wordt. | -498.829 | voordeel | |||
0.5 | De rente op langlopende geldleningen is verhoogd door de aangetrokken geldlening eind 2022. | 568.041 | nadeel | |||
0.61 | In 2024 zijn de kosten voor taxaties voorlopig weer rond het gebruikelijke niveau opgenomen. in afwachting of het Rijk wat aan de "no cure no pay " gaat doen en de hoeveelheid bezwaren. In 2023 zijn de kosten voor taxaties verhoogd door de grote hoeveelheid bezwaren. | -81.224 | voordeel | |||
0.64 | De kosten voor invordering zijn vervallen vanwege afschaffen van de hondenbelasting per 2024. | -29.778 | voordeel | |||
0.8 | In 2023 was er een onvoorziene meevaller, dit betrof een belastingteruggave van een vermeend fiscaal feit in 2015. In 2024 is dit niet voorzien. | 181.558 | nadeel | |||
0.8 | Stelpost hervormingsagenda jeugd vervallen | -600.000 | voordeel | |||
0.8 | Stelpost loonkostenstijging opgenomen voor CAO-stijging 2024 | 2.012.120 | nadeel | |||
0.8 | Stelpost voor de Wet Open Overheid ligt in 2024 licht hoger dan in 2023. | 16.000 | nadeel | |||
0.8 | Stelpost impuls integraal leren vervallen | -7.866 | voordeel | |||
0.8 | Stelpost loonkosten 2023 vervallen | -91.100 | voordeel | |||
0.8 | Stelpost voor raadsinitiatieven 2023 - 2026 | 25.000 | nadeel | |||
0.8 | Stelpost BOA vervallen | -38.143 | voordeel | |||
0.8 | Stelpost Noodfonds Energiearmoede vervallen | -1.400.000 | voordeel | |||
0.8 | Stelpost voor de organisatieversterking | 1.000.000 | nadeel | |||
0.8 | Stelpost kapitaallasten | -100.000 | voordeel | |||
Diverse | -4.721 | voordeel | ||||
Totaal mutaties lasten | 1.039.372 | |||||
Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2023 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
0.5 | Het bedrag aan te ontvangen dividend van BNG gaat omhoog o.b.v. het gemiddeld verkregen dividend van de afgelopen drie jaar. | -113.535 | voordeel | |||
0.5 | Op de rekening-courant resteert een fors creditsaldo. Tevens is de creditrentevergoeding in de afgelopen maanden fors gestegen. Dit resulteert in een renteresultaat in 2024. | -500.000 | voordeel | |||
0.61 | OZB woningen (hogere opbrengst, betreft indexatie). | -1.059.174 | voordeel | |||
0.62 | OZB niet-woningen (hogere opbrengst, betreft indexatie). | -651.903 | voordeel | |||
0.64 | Hondenbelasting afgeschaft per 2024, hiermee vervallen de inkomsten hondenbelasting. | 74.961 | nadeel | |||
0.7 | Door accresstijging stijgt de algemene uitkering ten opzichte van 2023. | -7.216.930 | voordeel | |||
0.7 | Door accresstijging ligt de Integratie-uitkering sociaal domein hoger dan in 2023. | -306.014 | voordeel | |||
0.8 | Baten toeristenbelasting stijgen door toename toeristen en indexatie. | -15.573 | voordeel | |||
Diverse | -8.295 | voordeel | ||||
Totaal mutaties baten | -9.796.463 | voordeel | ||||
Totaal mutaties lasten en baten | -8.757.091 | voordeel | ||||
Taakveld | Mutaties reserves | Bedrag | voordeel/ nadeel | |||
0.10 | Toevoeging algemene reserve is verlaagd. | -1.157.557 | voordeel | |||
0.10 | In 2024 geen onttrekking vanuit Algemene Reserve begroot. | 429.000 | nadeel | |||
0.10 | Een licht voordeel door lagere dekking kapitaallasten. | -2.037 | voordeel | |||
0.10 | Geen reserve voor budgetoverhevelingen. | 400.000 | nadeel | |||
Totaal mutaties reserves | -330.594 | voordeel | ||||