Portefeuillehouder | Thema |
Jelmer Vierstra | Cultuur, Binnenstad, Energietransitie en gaswinning, Duurzaamheid, Economische zaken (detailhandel, binnenstad) |
Arjan Noorthoek | Economische zaken (schuifruimte/herstructurering bedrijventerreinen) |
Jacques Rozendaal | Coördinerend wethouder Economische zaken |
Ad de Regt | Milieu, Bodem, Natuur- en milieueducatie, Monumenten en archeologie |
Mariëtte Pennarts-Pouw | Toerisme en recreatie |
Victor Molkenboer | Citymarketing en evenementen |
Programma 4. Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie
Omschrijving
Terug naar navigatie - OmschrijvingProgramma 4 omvat drie opgaven uit het bestuursakkoord:
- Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme
- Sterke Economie
- Een duurzame toekomst (Energietransitie).
Taakvelden binnen het programma zijn:
Taakveld | Omschrijving | ||
2.1 Verkeer en vervoer | Advies en instemmingsbesluit kabel- en leidingenbeheer | ||
3.1 Economische ontwikkeling | Algemeen beleid ter versterking van ondernemersklimaat en arbeidsmarkt, en uitvoering van het Economisch Actieplan | ||
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen (Dienstverlening ondernemers) | Op bedrijven en ondernemers gerichte ondersteuning en dienstverlening: - accountmanagement; - financiële steunregelingen voor bedrijven in samenwerking Ferm Werk; - regelen straathandel, markten incl. Koeiemart; - uitvoering BIZ-en (via baten categorie 2.2.1); - marktgelden en staanplaatsgelden markt (via baten categorie 3.7); - kosten en overige opbrengsten van nutsbedrijven. | ||
3.4 Economische promotie | Koeiemart | ||
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Lokaal onderwijsbeleid: peuteropvang en peuterspeelzalen | ||
5.3 Cultuurpresentatie, -productie en -participatie | Bevordering van beeldende kunst, muziek, dans en toneel | ||
5.4 Musea | Materieel en immaterieel erfgoed onderzoeken, verzamelen, conserveren en tentoonstellen. Musea staan open voor publiek (toegankelijk en inclusief) participeren, delen kennis, educatie: Stadsmuseum Woerden | ||
5.6 Media | - Zorg voor fysieke en elektronische cultuurdragers: bibliotheek en artotheek - Professionalisering en versterking lokale journalistiek: RPL | ||
5.7 Openbaar groen en (openlucht-) recreatie | Openbaar groen, natuur en recreatie | ||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | - Algemene voorzieningen gericht op participatie - Kinderopvang: toezicht op en handhaving van de kwaliteit van de kinderopvang en peuterspeelzalen | ||
7.4 Milieubeheer, energietransitie | Taken ter bescherming van het milieu, kwaliteit leefomgeving: - voorbereidingen voor grootschalige vormen van duurzame elektriciteit - faciliteren van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties t.b.v. beperking van energiegebruik in de gebouwde omgeving en de overgang naar duurzaam verwarmen |
Ambities
Terug naar navigatie - AmbitiesCulturele en recreatieve voorzieningen
Voor vitale dorpen en wijken willen we dat onze sociale, culturele, fysieke en groenblauwe voorzieningen meegroeien met de toename van inwoners. Naast het hebben van deze voorzieningen is belangrijk dat hierover meer wordt gecommuniceerd. Samen met onze partners zorgen we dat onze inwoners en bezoekers op de hoogte zijn van onze aantrekkelijke vrijetijdsvoorzieningen.
Economische en brede welvaartsontwikkeling
Voor een sterke, vitale economie werken we samen met partners aan brede welvaartsontwikkeling. We zetten in op kwalitatief goede en toekomstbestendige vitale werklocaties. Dit betekent zowel het vitaliseren van bestaande werklocaties als zorgen voor benodigde schuifruimte, nieuwe werklocaties. De ruimtebehoefte aan werklocaties voor de periode tot 2040 brengen we in beeld met daarbij de impact van brede welvaartsambities: zorgvuldig ruimtegebruik, duurzaamheid, ‘juiste bedrijf op de juiste plek’, om voldoende goed functionerende en aantrekkelijke werklocaties te realiseren. Voor de (regionale) opgave werklocaties, regionale bedrijventerreinen werken we samen met de Utrecht-West gemeenten, U10 en de provincie. Iedereen dient toegang te hebben tot passend werk en het arbeidsproces.
We zetten in op de balans wonen-werken: evenredige groei van werkgelegenheid bij toename van het aantal inwoners door woningbouw.
We zetten in op een vitale binnenstad waar werken, wonen, bezoeken en jezelf ontwikkelen centraal staan. Dit doen we met een aanpak Vitale binnenstad, samen met partners. Daarnaast zien we toe op vitale dorps- en wijkcentra.
Onze dienstverlening richten we zo in dat flexibel kan worden ingespeeld op economische vraagstukken, veranderingen en doen wat nodig is voor de brede welvaartsontwikkeling.
Samenwerken aan de energietransitie
Stap voor stap werken we aan de overgang naar duurzame energie. We werken aan energie besparen en duurzaam verwarmen van de gebouwen, en de energie die we nog gebruiken, wekken we duurzaam op met windenergie en zonnepanelen. De energietransitie raakt iedereen, het is een gezamenlijke opgave; we werken daarom samen met inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners. Iedereen moet kunnen meedoen en iedereen doet wat hij kan. Dankzij de rijkssubsidie voor de uitvoeringskosten klimaatakkoord, zijn we beter in staat plannen uit te voeren.
We streven ernaar gaswinning onder Woerden te voorkomen. We zullen de samenleving informeren over de mogelijkheden van inspraak en beroep tegen de gaswinning.
Milieu zorgt voor een gezonde leefomgeving
Toezien op milieu betekent toezien op een gezonde leefomgeving. Schone lucht is belangrijk voor een gezonde leefomgeving. Waar mogelijk gaan we luchtverontreiniging tegen.
Erfgoed
Om strategische ruimtelijke keuzes te maken is het van belang de identiteit en cultuurhistorische waarden te kennen van zowel de kernen als het landschap. We maken gebruik van de identiteit en verhalen/tradities van plekken bij ontwikkelingen en recreatie & toerisme. Cultuurhistorisch, landschappelijk en/of archeologisch onderzoek is noodzakelijk bij omgevingsplannen en bij keuzes als energietransitie.
Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingenCultuur
De kerndoelen voor cultuurbeleid zijn vastgelegd in het Cultuurmanifest ‘Culturele Stad met creatief vermogen'. In 2023 is begonnen met de uitwerking van een uitvoeringsagenda cultuur in samenhang met de actualisatie van de Maatschappelijke Agenda. De uitvoeringsagenda cultuur wordt begin 2024 aan de raad ter besluitvorming voorgelegd.
Eind 2023 wordt de Uitvoeringsagenda Cultureel Erfgoed 2024-2030 Woerden aan de raad voorgelegd. Vanaf 2024 kan dan gestart worden met de uitvoering.
Opgave: Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect4.1 / 5.2 Onze sociale, culturele, fysieke en groenblauwe voorzieningen dragen bij aan de gezondheid en het welbevinden van onze inwoners.
3.1 / 4.2 Er is een sterke sociale basis.
1.2 / 3.2 / 4.3 / 5.1 Er zijn laagdrempelige en gastvrije ontmoetingsplaatsen
4.4 Toeristisch-recreatief aantrekkelijke gemeente.
2.2 / 3.14 / 4.5 / 5.8 / 6.4 De (inrichting van de) fysieke woon- en leefomgeving nodigt uit tot sporten, bewegen en ontmoeten.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave: Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme
-
4.1.1 /5.8.1 Deelname aan cultuur, sport/bewegen en recreatie is toegenomen en toegankelijk voor iedereen.
- 4.1.1.1 Uitvoeringsagenda cultuur opstellen.
- 4.1.1.2 / 5.8.1.1 Digitale kaart ontwikkelen met daarop accommodaties/evenemententerreinen/ sport/recreatieroutes en in beeld brengen wat er is. QR-codes met beweegtips in de openbare ruimte aanbieden en een publiciteitscampagne opzetten.
- 4.1.1.3 Uitvoeren van de uitvoeringsagenda cultuur
- 4.1.1.4 Voorwaarden over deelname en toegankelijkheid opnemen in uitvoeringsovereenkomst subsidie aan culturele instellingen.
-
3.9.4 / 3.10.5 / 4.1.2 / 5.2.4 Kinderen en jongeren ontwikkelen meer hun talent met de inzet van sport, cultuur en techniek en ouderen voelen zich minder eenzaam.
- 4.1.2.1 Continueren van de (tijdelijke) financiering van cultuuractiviteiten voor talentontwikkeling voor o.a meer muziek in de klas, maatwerkprogramma Klooster, cultuureducatie/combinatiefunctionaris cultuur.
- 3.10.5.1 / 4.1.2.2 Meer inzet op bestrijding eenzaamheid o.a. door onderzoeken mogelijkheid aanjaagteams/functies in grote wooncomplexen, verruiming aanpak welzijn op recept, opzetten dagbesteding zonder indicatie en borgen kunstmenu Zilver.
- 3.11.2 / 4.1.3 / 5.6.1 De veerkracht en mentale weerbaarheid van jongeren is vergroot.
-
3.7.1 / 4.1.4 De tevredenheid van inwoners over voorzieningen is gestegen en basisvaardigheden zijn vergroot.
- 4.1.4.1 Een half extra fte subsidiëren voor bibliotheek Het Groene Hart voor het uitvoeren van de coördinatiefunctie basisvaardigheden.
- 4.1.4.2 Maatwerkpakket Laaggeletterdheid & basisvaardigheden in de scholen blijft geborgd in prestatieafspraken met bibliotheek. Hiermee worden blijvend extra uren leesconsulent, uitbreiding flexibele schil vakdocenten en extra collecties boeken ...
- 4.1.5 De gesubsidieerde culturele instellingen fungeren als vliegwiel en werkplaats voor samenwerking met allerlei initiatiefnemers.
- 4.1.6 Groenblauwe recreatieve voorzieningen o.a. speelplekken, recreatieve infrastructuur, zwemwater, groene uitloopgebieden, die kwantitatief en kwalitatief zijn meegegroeid met de toename van het aantal inwoners.
- 3.1.4 / 4.2.1 Uit storytellingonderzoek sociale basis blijkt dat ketenpartners beter gevonden worden door andere maatschappelijke partners en dat er meer verbinding is tussen sport, cultuur en welzijn.
-
3.2.2 / 4.3.1 / 5.1.1 Partners hebben een gezamenlijke visie op samenwerken binnen de lokale ondersteuningsstructuur. Programmering en activiteiten worden voor en door kinderen, jongeren en volwassenen georganiseerd.
- 4.3.1.1 Onderzoek naar mogelijkheden voor verbetering van de verbinding van de bibliotheek met bestaande ontmoetingsplaatsen na uitvoering van een nulmeting.
- 3.2.2.3 / 4.3.1.2 / 5.1.1.1 Project ontmoetingsplaatsen/activiteiten voor kinderen/jongeren/ouders opzetten, aansluitend bij wensen/behoeften (aansluiting cultuur, sport, fysieke leefomgeving, activiteiten door jongerenorganisaties/ouderinitiatieven)
- 3.2.3 / 4.3.2 / 5.1.2 Iedere wijk beschikt over op fietsafstand bereikbare mogelijkheden waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten.
-
4.4.2 Citymarketing op basis van het toeristisch-recreatieve beleid samen met onze marketingpartners (lokaal en regionaal).
- 4.4.2.1 Op basis van de Agenda Toerisme & Recreatie 2023-2028 brengen we focus in onze citymarketing-activiteiten.
- 4.4.2.2 Organiseren van kaasmarkten in het zomerseizoen door Agrarisch Centrum Woerden/Kaasmarkt.
- 4.4.2.3 Stabiliseren van de exploitatie van Kaaspakhuis / VVV / Woerden Marketing ten behoeve van promotie van Woerden voor onze inwoners en de regio.
- 2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.7.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).
- 3.14.3 / 4.5.2 / 5.7.3 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.
-
4.1.1 /5.8.1 Deelname aan cultuur, sport/bewegen en recreatie is toegenomen en toegankelijk voor iedereen.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat4.1.1 /5.8.1 Deelname aan cultuur, sport/bewegen en recreatie is toegenomen en toegankelijk voor iedereen.
Inspanningen
3.9.4 / 3.10.5 / 4.1.2 / 5.2.4 Kinderen en jongeren ontwikkelen meer hun talent met de inzet van sport, cultuur en techniek en ouderen voelen zich minder eenzaam.
Inspanningen
3.11.2 / 4.1.3 / 5.6.1 De veerkracht en mentale weerbaarheid van jongeren is vergroot.
Inspanningen
3.7.1 / 4.1.4 De tevredenheid van inwoners over voorzieningen is gestegen en basisvaardigheden zijn vergroot.
Inspanningen
4.1.5 De gesubsidieerde culturele instellingen fungeren als vliegwiel en werkplaats voor samenwerking met allerlei initiatiefnemers.
Inspanningen
4.1.6 Groenblauwe recreatieve voorzieningen o.a. speelplekken, recreatieve infrastructuur, zwemwater, groene uitloopgebieden, die kwantitatief en kwalitatief zijn meegegroeid met de toename van het aantal inwoners.
Inspanningen
3.1.4 / 4.2.1 Uit storytellingonderzoek sociale basis blijkt dat ketenpartners beter gevonden worden door andere maatschappelijke partners en dat er meer verbinding is tussen sport, cultuur en welzijn.
Inspanningen
3.2.2 / 4.3.1 / 5.1.1 Partners hebben een gezamenlijke visie op samenwerken binnen de lokale ondersteuningsstructuur. Programmering en activiteiten worden voor en door kinderen, jongeren en volwassenen georganiseerd.
Inspanningen
3.2.3 / 4.3.2 / 5.1.2 Iedere wijk beschikt over op fietsafstand bereikbare mogelijkheden waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten.
Inspanningen
4.4.2 Citymarketing op basis van het toeristisch-recreatieve beleid samen met onze marketingpartners (lokaal en regionaal).
Inspanningen
2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.7.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).
Inspanningen
3.14.3 / 4.5.2 / 5.7.3 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.
Inspanningen
Opgave: Sterke economie
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect4.6 Kwalitatief goede en toekomstige vestigingslocaties voor Woerdense bedrijven.
4.7 Alle inwoners hebben toegang tot passend werk of maatschappelijke activiteiten (programma 3 in de lead).
4.8 Vitale en toekomstbestendige binnenstad.
(4.9 was Transitie Landelijk gebied, dit is verplaatst naar programma 6.)
4.10 Vitale, leefbare en veilige wijken en dorpen waarin inwoners in elke levensfase prettig kunnen wonen en leven (programma 1 in de lead).
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave: Sterke economie
- 4.6.1 Met de ondernemers opgestelde criteria voor een duurzame inrichting en toewijzing ruimte voor bedrijven.
- 4.6.2 Vastgestelde herstructureringsplannen voor de bestaande bedrijventerreinen t.w. , Kamerik/Nijverheidsweg en Zegveld/Nijverheidsbuurt. En start uitvoering herstructurering.
- 4.6.3 Vastgestelde herstructureringsplannen voor de bestaande bedrijventerreinen Woerden/Barwoutswaarder.
-
4.6.4 Behoefteonderzoek naar bedrijven voor de periode tot 2040 en keuze voor een bedrijvenlocatie.
- 4.6.4.1 Opstellen behoefteonderzoek naar nieuwe (schuif-)ruimte voor lokale ondernemers tot 2040.
- 4.6.4.2 Locatie-onderzoek en -keuze worden voorgelegd aan de raad. Hierin worden de provinciale en U10-regionale opgaven en planning werklocaties meegenomen. Er vindt bestuurlijke afstemming plaats met Utrecht-West-gemeenten inzake (...)
-
4.7.2 Vitale arbeidsmarkt en verbeterde aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt.
- 4.7.2.1 Via doelgerichte projecten inzetten op een vitale arbeidsmarkt en betere aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt, o.a. CIV Smart Technology, CIV Zorg en welzijn, VMBO on stage.
- 4.7.2.2 Via deelname aan U10 regio Economie inzetten op de regionale opgave t.a.v. vitale arbeidsmarkt (Utrecht Talenten Alliantie (UTA) en werklocaties Integraal Ruimtelijk Perspectief (IRP)).
- 4.7.3 Voldoende technisch geschoold personeel, waarbij ook aandacht is voor de groep inwoners voor wie betaald werk niet vanzelfsprekend is.
- 4.8.1 Gezamenlijke aanpak Vitale binnenstad met inwoners, wijkplatform, ondernemers en initiatiefnemers.
- 4.8.2 Er is een gebiedsgerichte aanpak voor detailhandel en horeca uitgewerkt.
- 4.10.1 Vitale dorpen en wijken (programma 1 in the lead).
- 3.14.2 / 4.10.2 Maatschappelijk ondernemerschap door lokaal bedrijfsleven is versterkt i.s.m. maatsch. partners welzijn, zorg, sport en cultuur. Meer deelname aan maatwerkactiviteiten en ...
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat4.6.1 Met de ondernemers opgestelde criteria voor een duurzame inrichting en toewijzing ruimte voor bedrijven.
Inspanningen
4.6.2 Vastgestelde herstructureringsplannen voor de bestaande bedrijventerreinen t.w. , Kamerik/Nijverheidsweg en Zegveld/Nijverheidsbuurt. En start uitvoering herstructurering.
Inspanningen
4.6.3 Vastgestelde herstructureringsplannen voor de bestaande bedrijventerreinen Woerden/Barwoutswaarder.
Inspanningen
4.6.4 Behoefteonderzoek naar bedrijven voor de periode tot 2040 en keuze voor een bedrijvenlocatie.
Inspanningen
4.7.2 Vitale arbeidsmarkt en verbeterde aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt.
Inspanningen
4.7.3 Voldoende technisch geschoold personeel, waarbij ook aandacht is voor de groep inwoners voor wie betaald werk niet vanzelfsprekend is.
Inspanningen
4.8.1 Gezamenlijke aanpak Vitale binnenstad met inwoners, wijkplatform, ondernemers en initiatiefnemers.
Inspanningen
4.8.2 Er is een gebiedsgerichte aanpak voor detailhandel en horeca uitgewerkt.
Inspanningen
4.10.1 Vitale dorpen en wijken (programma 1 in the lead).
Inspanningen
3.14.2 / 4.10.2 Maatschappelijk ondernemerschap door lokaal bedrijfsleven is versterkt i.s.m. maatsch. partners welzijn, zorg, sport en cultuur. Meer deelname aan maatwerkactiviteiten en ...
Inspanningen
Opgave: Een duurzame toekomst (Energietransitie)
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect4.11 Inwoners en ondernemers staan in hun kracht en leveren een bijdrage aan de verduurzaming van woningen en gebouwen. We doen dit samen en iedereen kan meedoen. Als gemeente focussen we op het helpen van inwoners met een kleine beurs en slecht geïsoleerde huizen. De landelijke ambitie om te streven naar 50% minder CO2-uitstoot in 2030 t.o.v. 1990 is daarbij uitgangspunt. De gemeente wil een voorbeeldfunctie vervullen en streeft naar minder CO2-uitstoot voor het eigen vastgoed.
4.12 In Woerden wekken we in 2030 118-138 GWh duurzame energie op. Grootschalig wordt 50% opgewekt met zonne-energie en 50% met windenergie (totaal 76-88 GWh). Van deze energie die opgewekt wordt, is 50% lokaal eigendom. Middelgroot (grote daken en kleine windmolens) leveren in 2030 42-50 GWh.
4.13 Er worden geen olie- en gasboringen uitgevoerd onder Molenvliet. Hiermee wordt de veiligheid van de Woerdense woningen gegarandeerd.
4.14 Schonere lucht door minder uitstoot van verontreinigende stoffen.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave: Een duurzame toekomst (Energietransitie)
- 4.11.1 Inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties zijn geïnformeerd over energie besparen en subsidies.
-
4.11.2 Programma voor uitvoering warmtetransitie met focus op inwoners met kleine portemonnee en slecht geïsoleerde huizen. Tevens is verkend wat de mogelijkheden zijn voor een warmtenet in Molenvliet en Snel & Polanen.
- 4.11.2.2 Uitvoeren aanpak energie-armoede.
- 4.11.2.3 Isolatieprogramma (eigen woningen) uitvoeren
- 4.11.2.5 Verkenning met betrokkenen over een mogelijk warmtenet Molenvliet en Snel & Polanen.
- 4.11.2.6 Handelingsperspectief bieden aan alle inwoners van Woerden, door concreet aan te geven per wijk/gebied wat beperkingen en mogelijkheden zijn ten aanzien van de toekomstige warmtevoorziening.
- 4.11.2.7 Inwoners activeren tot gezamenlijke initiatieven voor toekomstige warmtevoorzieningen.
- 4.11.3 Met lokale initiatieven en energiecoöperaties zijn afspraken gemaakt over de samenwerking.
- 4.11.4 Eigen organisatie CO2-neutraal in 2030 OF op koers om in 2030 CO2-neutraal te zijn.
- 4.11.5 Monitoringssysteem lokaal o.b.v. landelijke ontwikkelingen.
-
4.12.1 Vergunningen zijn verleend aan geselecteerde initiatieven voor grootschalige zonnevelden (>1 hectare) en voor windturbines, op basis van de uitkomsten van gebiedsprocessen en de gebiedsvergelijking.
- 4.12.1.1 Uitvoeren gebiedsvergelijking voor grootschalige windenergie in Reijerscop en Barwoutswaarder.
- 4.12.1.3 De gebiedsprocessen voor 'grootschalige zon en wind te realiseren tot 2030' uitvoeren in de aangewezen gebieden.
- 4.12.1.4 Inwoners en lokale burgerinitiatieven gedurende het hele proces informeren over de te nemen stappen en zo nodig ondersteunen bij de mogelijkheden tot lokaal eigendom.
- 4.12.2 Voor het zonnelint A12 is i.s.m. gemeenten Utrecht en Montfoort, de provincie en RWS een uitvoeringsplan opgesteld.
- 4.12.3 Er is onderzoek gedaan naar mogelijkheden voor grootschalig zon en wind in zoekgebieden voor na 2030.
- 4.12.4 Innovatieve vormen van netgebruik en opslag, om de gevolgen van netcongestie zo veel mogelijk te beperken, zijn in samenwerking met Stedin en RES U16 onderzocht.
-
4.12.5 De mogelijkheden voor middelgrote opwek zijn verder uitgewerkt en worden actief onder de aandacht gebracht bij ondernemers en andere stakeholders.
- 4.12.5.1 Beleid voor middelgrote opwek evenals kleine windmolens bestemmingswijziging (hoogte) opnemen in omgevingsplan. Hierbij gebruikmaken van de uitkomsten van het ontwerpend onderzoek Landschappen van Verlangen.
- 4.12.5.2 Beeldkwaliteitsplan voor middelgrote zonnevelden opstellen.
- 4.12.5.3 Er is regelmatig overleg met ondernemers(verenigingen) waarbij de gemeente met de ondernemers verkent hoe de gemeente hen kan ondersteunen bij middelgrote zon op dak.
- 4.12.6 Binnen RES U16: herijken RES 2.0 en ontwikkelen RES 3.0.
- 4.13.1 Bezwaar, inspraak en beroep tegen gaswinning door Vermilion.
- 4.14.2 Uitvoering voorstel om luchtverontreiniging te verminderen (PvA in 2023 door college vast te stellen).
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat4.11.1 Inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties zijn geïnformeerd over energie besparen en subsidies.
Inspanningen
4.11.2 Programma voor uitvoering warmtetransitie met focus op inwoners met kleine portemonnee en slecht geïsoleerde huizen. Tevens is verkend wat de mogelijkheden zijn voor een warmtenet in Molenvliet en Snel & Polanen.
Inspanningen
4.11.3 Met lokale initiatieven en energiecoöperaties zijn afspraken gemaakt over de samenwerking.
Inspanningen
4.11.4 Eigen organisatie CO2-neutraal in 2030 OF op koers om in 2030 CO2-neutraal te zijn.
Inspanningen
4.11.5 Monitoringssysteem lokaal o.b.v. landelijke ontwikkelingen.
Inspanningen
4.12.1 Vergunningen zijn verleend aan geselecteerde initiatieven voor grootschalige zonnevelden (>1 hectare) en voor windturbines, op basis van de uitkomsten van gebiedsprocessen en de gebiedsvergelijking.
Inspanningen
4.12.2 Voor het zonnelint A12 is i.s.m. gemeenten Utrecht en Montfoort, de provincie en RWS een uitvoeringsplan opgesteld.
Inspanningen
4.12.3 Er is onderzoek gedaan naar mogelijkheden voor grootschalig zon en wind in zoekgebieden voor na 2030.
Inspanningen
4.12.4 Innovatieve vormen van netgebruik en opslag, om de gevolgen van netcongestie zo veel mogelijk te beperken, zijn in samenwerking met Stedin en RES U16 onderzocht.
Inspanningen
4.12.5 De mogelijkheden voor middelgrote opwek zijn verder uitgewerkt en worden actief onder de aandacht gebracht bij ondernemers en andere stakeholders.
Inspanningen
4.12.6 Binnen RES U16: herijken RES 2.0 en ontwikkelen RES 3.0.
Inspanningen
4.13.1 Bezwaar, inspraak en beroep tegen gaswinning door Vermilion.
Inspanningen
4.14.2 Uitvoering voorstel om luchtverontreiniging te verminderen (PvA in 2023 door college vast te stellen).
Inspanningen
Banen
Terug naar navigatie - BanenPeriode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2021 | 889,3 per 1.000 inwoners 15-64 jr | 805,5 per 1.000 inwoners 15-64 jr |
2022 | 896,4 per 1.000 inwoners 15-64 jr | 825,4 per 1.000 inwoners 15-64 jr |
Functiemenging
Terug naar navigatie - FunctiemengingPeriode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2021 | 57,0 verhouding banen : woningen | 53,3 verhouding banen : woningen |
2022 | 57,1 verhouding banen : woningen | 53,8 verhouding banen : woningen |
Vestigingen (van bedrijven)
Terug naar navigatie - Vestigingen (van bedrijven)Periode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2021 | 194,4 per 1.000 inwoners 15-64 jr | 165,1 per 1.000 inwoners 15-64 jr |
2022 | 199,6 per 1.000 inwoners 15-64 jr | 174,1 per 1.000 inwoners 15-64 jr |
Hernieuwbare elektriciteit
Terug naar navigatie - Hernieuwbare elektriciteitPeriode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2020 | 12,7 % van totale elektriciteit | 26,9 % van totale elektriciteit |
2021 | 14,3 % van totale elektriciteit | 33,2 % van totale elektriciteit |
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenExploitatie | Werkelijk 2022 | Primitieve begroting 2023 | Begroting 2023 inclusief wijzigingen | Begroting 2024 | Verschil begroting 2024 en begroting 2023 na wijzigingen | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||||
2.1 Verkeer en vervoer | 528.989 | 318.240 | 342.939 | 483.042 | 140.103 | 483.042 | 483.042 | 483.042 | |
3.1 Economische ontwikkeling | 483.609 | 404.085 | 455.694 | 536.678 | 80.984 | 557.458 | 557.459 | 557.069 | |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 413.834 | 742.813 | 847.786 | 570.898 | -276.888 | 570.673 | 570.448 | 592.216 | |
3.4 Economische promotie | 233.489 | 258.968 | 163.720 | 169.056 | 5.336 | 169.056 | 169.056 | 169.056 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 228.939 | 56.014 | 88.795 | 576.496 | 487.701 | 567.781 | 568.345 | 568.911 | |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 1.652.222 | 1.572.762 | 1.571.481 | 1.497.881 | -73.600 | 1.497.079 | 1.488.074 | 1.438.955 | |
5.4 Musea | 239.160 | 239.723 | 237.788 | 274.563 | 36.775 | 274.563 | 274.563 | 274.563 | |
5.5 Cultureel erfgoed | 0 | 0 | 28.600 | 0 | -28.600 | 0 | 0 | 0 | |
5.6 Media | 1.169.959 | 1.197.002 | 1.259.296 | 1.345.007 | 85.711 | 1.288.444 | 1.209.707 | 1.208.757 | |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 853.542 | 649.651 | 788.520 | 763.131 | -25.389 | 763.131 | 763.132 | 731.962 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 104.185 | 123.611 | 124.380 | 0 | -124.380 | 0 | 0 | 0 | |
7.4 Milieubeheer | 2.822.164 | 3.135.654 | 4.440.908 | 3.735.464 | -705.444 | 3.672.597 | 3.178.176 | 3.162.591 | |
Totaal Lasten | 8.730.092 | 8.698.523 | 10.349.907 | 9.952.216 | -397.691 | 9.843.824 | 9.262.002 | 9.187.122 | |
Baten | |||||||||
0.5 Treasury | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2.1 Verkeer en vervoer | -317.583 | -94.357 | -94.357 | -101.906 | -7.549 | -101.906 | -101.906 | -101.906 | |
3.1 Economische ontwikkeling | -5.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | -254.450 | -305.273 | -305.273 | -340.581 | -35.308 | -340.581 | -340.581 | -340.581 | |
3.4 Economische promotie | -28.270 | -33.233 | -33.233 | -35.892 | -2.659 | -35.892 | -35.892 | -35.892 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | -202.895 | -26.719 | -26.719 | -47.091 | -20.372 | -47.091 | -47.090 | -47.090 | |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | -224.902 | -212.244 | -212.244 | -221.158 | -8.914 | -221.158 | -221.158 | -221.158 | |
5.6 Media | -213.776 | -248.014 | -298.836 | -309.164 | -10.328 | -309.164 | -309.164 | -309.164 | |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -19.903 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -4.620 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
7.4 Milieubeheer | -434.290 | -610.333 | -2.039.743 | -1.314.010 | 725.733 | -1.128.737 | -664.776 | -664.776 | |
Totaal Baten | -1.705.688 | -1.530.173 | -3.010.405 | -2.369.802 | 640.603 | -2.184.529 | -1.720.567 | -1.720.567 | |
Stortingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | 466.758 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Stortingen | 466.758 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | -83.341 | 0 | -75.000 | 0 | 75.000 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Onttrekkingen | -83.341 | 0 | -75.000 | 0 | 75.000 | 0 | 0 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat | 7.407.821 | 7.168.350 | 7.264.502 | 7.582.414 | 317.912 | 7.659.295 | 7.541.435 | 7.466.555 |
Verschillenanalyse 2023 - 2024
Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2023 - 2024Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
Taakveld | Mutaties lasten t.o.v. 2023 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
2.1 | In de kadernota is een structureel budget van € 200.000 opgenomen voor 2 fte informatiedeskundigen (incl overhead), voor de wettelijke verwerking van ondergrondgegevens. | 200.000 | nadeel | |||
2.1 | De doorbelasting van loonkosten naar kabels en leidingen | -60.514 | voordeel | |||
3.1 | Met name hogere loon- en prijscompensatie | 53.059 | nadeel | |||
3.1 | In het Bestuursakkoord zijn extra middelen gereserveerd voor het Actieplan vitale binnenstad | 27.925 | nadeel | |||
3.3 | Voor het herstructureringsprogramma bedrijventerreinen is in 2023 eenmalig budget toegekend | -309.908 | voordeel | |||
3.3 | Kapitaallasten elektriciteitskasten en prijscompensatie | 33.020 | nadeel | |||
4.3 | De SGBW (Stichting Gebouwenbeheer Woerden) is opgeheven. De lasten en baten stonden gedeeltelijk in programma 5 (SGBW) en programma 4 (Kindcentrum Kallameer en Brede School Schilderskwartier). De lasten en baten die onder SGBW staan zijn budgetneutraal overgeheveld naar programma 4. | 516.398 | nadeel | |||
4.3 | Dotatie aan de voorziening MOP. Deze stond in 2023 voor het totaal van alle dotaties onder programma 6. | 5.099 | nadeel | |||
5.3 | De doorbelasting loonkosten naar Cultuur. | 18.644 | nadeel | |||
5.3 | De subsidie voor het Klooster is geïndexeerd met 4,2% over € 1,070 mln. | 44.921 | nadeel | |||
5.3 | In RIB D/21046466 uit 2022 is de vanuit het Rijk ontvangen coronasteun verdeeld over een aantal jaren. In betreffende RIB was € 177.500 plus index (6,2%) toegekend aan 2023 ten behoeve van 3 zaken: Het versterken en professionaliseren van het Cultuur platform Woerden (CPW) (€ 20.000) en de makelaarsfunctie op het gebied van cultuur (30.000) en € 127.500 ten behoeve van meer vierkante meters cultuur. In 2024 daalt het budget terug naar het niveau van voor corona ad € 7.644. | -180.265 | voordeel | |||
5.3 | Dotatie aan de voorziening MOP. Deze stond in 2023 voor het totaal van alle dotaties onder programma 6. | 43.646 | nadeel | |||
5.4 | De subsidie van het stadsmuseum is geïndexeerd met 4.2% over € 231.425. Daarnaast zijn bij de kadernota middelen aangevraagd ten behoeve van versterking van de bedrijfsvoering ad € 20.000. | 29.720 | nadeel | |||
5.4 | Dotatie aan de voorziening MOP. Deze stond in 2023 voor het totaal van alle dotaties onder programma 6. | 5.062 | nadeel | |||
5.5 | In 2023 is eenmalig budget toegekend voor cultuurhistorische polderbeschrijvingen. | -28.600 | voordeel | |||
5.6 | de subsidie van de bibliotheek is geindexeerd met 4,2% over € 1,048 mln. Daarnaast is bij de kadernota incidenteel € 25.000 aangevraagd om de versterking van landelijk bibliotheekstelsel te realiseren door versterking van de interne organisatie van de regiobibliotheek. | 69.009 | nadeel | |||
5.6 | Dotatie aan de voorziening MOP. Deze stond in 2023 voor het totaal van alle dotaties onder programma 6. | 16.244 | nadeel | |||
5.7 | In 2023 is op basis van het college werkprogramma eenmalig budget toegekend voor de Agenda Recreatie en toerisme | -30.000 | voordeel | |||
6.1 | De middelen van Kinderopvang zijn verschoven naar Programma 5 conform voorjaarsnota 2023 | -124.380 | voordeel | |||
7.4 | ODRU: Hogere lasten i.v.m. het zich voordoen van het risico op niet kunnen ombuigen (zie RV D23/095186) en indexatie. | 99.615 | nadeel | |||
7.4 | De inzet van personeel op het gebied van de energietransitie wordt verhoogd. Deze extra lasten worden grotendeels gedekt door middelen van het Rijk en ca. € 123.000 wordt gedekt door het budget CO2 neutraal en Klimaatneutraal in 2030 te verlagen. | 262.675 | nadeel | |||
7.4 | Een aantal subsidies van het Rijk (energiearmoede, lokale aanpak isolatie) en de provincie (vouchers isolatiemaatregelen) voor het uitvoeren van een aantal maatregelen zijn eind 2023 afgelopen of worden minder in 2024. De uitgaven worden hierop aangepast. Een gedeelte van deze middelen mag ingezet worden in 2024 en zullen, na instemming van de raad, worden overgeheveld. | -1.436.776 | voordeel | |||
7.4 | in 2024 is budget opgenomen voor het Soortenmanagementplan | 50.000 | nadeel | |||
7.4 | Betreft de budgetoverheveling van het restantbudget voor het Klimaatakkoord. Deze is overigens bij de VJR 2023 vrijgevallen. | 336.758 | nadeel | |||
Diverse Programma 4 | -39.043 | voordeel | ||||
Totaal mutaties lasten | -397.691 | voordeel | ||||
Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2023 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
2.1 | Prijsindexaties leges | -7.549 | voordeel | |||
3.3 | Prijsindexaties huren | -15.308 | voordeel | |||
3.4 | Prijsindexaties huren | -2.659 | voordeel | |||
4.3 | Prijsindexaties huren | -1.845 | voordeel | |||
4.3 | De SGBW (Stichting Gebouwenbeheer Woerden) is opgeheven. De lasten en baten stonden gedeeltelijk in programma 5 (SGBW) en programma 4 (Kindcentrum Kallameer en Brede School Schilderskwartier). De lasten en baten die onder SGBW staan zijn budgetneutraal overgeheveld naar programma 4. | -18.527 | voordeel | |||
5.3 | Prijsindexaties huren | -8.914 | voordeel | |||
5.6 | Prijsindexaties huren | -10.328 | voordeel | |||
7.4 | Een aantal subsidies van het Rijk (energiearmoede, lokale aanpak isolatie) en de provincie (vouchers isolatiemaatregelen) voor het uitvoeren van een aantal maatregelen zijn eind 2023 afgelopen of worden minder in 2024. De uitgaven worden hierop aangepast. Een gedeelte van deze middelen mag ingezet worden in 2024 en zullen, na instemming van de raad, worden overgeheveld. | 809.131 | voordeel | |||
7.4 | Voor het Soortenmanagementplan wordt € 25.000 subsidie ontvangen, in 2023 stond deze verkeerd geraamd. | -75.000 | voordeel | |||
Diverse Programma 4 | -28.398 | voordeel | ||||
Totaal mutaties baten | 640.603 | nadeel | ||||
Totaal mutaties lasten en baten | 242.912 | nadeel | ||||
Taakveld | Mutaties reserves | Bedrag | voordeel/ nadeel | |||
0.10 | Onttrekking reserve budgetoverhevelingen uit 2023, voor 2024 wordt deze vastgesteld bij de NJR 2024. | 75.000 | nadeel | |||
Totaal mutaties reserves | 75.000 | nadeel |