Pro-gram-ma |
Omschrijving |
Toelichting |
Beheersmaatregel |
Maat-regel uitge-voerd |
Impact |
Kans |
I/S * |
Kans x omvang
(in €) |
6 |
Grondexploitaties |
Binnen de grondexploitaties bestaan risico's op o.a. kostenstijgingen, lagere opbrengsten en langere exploitatieperiodes. In het MPG (Meerjarenperspectief Grondbedrijf) zijn deze risico's via een Monte Carlo simulatie berekend. |
Projectbeheersing van de grondexploitaties, sturing op de (financiële) uitkomst. |
Ja |
|
|
|
6.200.000 |
2 |
Rembrandtbrug |
Kostenstijgingen, vertragingen, rentestijgingen etc. |
|
Nee |
|
|
|
5.300.000 |
6 |
Energiekosten |
Stijgende energiekosten |
Besparingsmaatregelen, bijv. door isolatie. |
Nee |
1.000.000 |
50% |
S |
1.000.000 |
2 |
IBOR - Riolering |
De prijsstijging in de sector Grond-, Weg- en Waterbouw is al jaren hoger dan de indexatie die op de gemeentebegroting wordt toegepast. Tevens zijn budgetten IBOR bij de Strategische Heroriëntatie verlaagd. Hierdoor kunnen minder activiteiten worden uitgevoerd. Hiermee komen (wettelijke) taken van R&B onder druk te staan. Gevolgen van imago schade tot juridische aansprakelijkheid.
Overschrijding voor producten waar lopende contracten met landelijke indexen zijn voorgeschreven of waar wettelijke zorgplicht dwingt tot ingrijpen ook als het budget niet toereikend is. |
In de voorjaarsrapportage het verschil tussen de gemeenteindex en landelijke index corrigeren. |
Ja |
1.250.000 |
75% |
S |
1.875.000 |
3 |
Maatwerk jeugd |
Toenemende kosten jeugdzorg
Doordat jeugdzorgtaken ‘open einde regelingen’ zijn, is geen zekerheid te krijgen en geen grens te stellen aan het aantal aanvragen voor ondersteuning.
Een specifieke oorzaak voor dit risico is dat andere organisaties dan de gemeenten (mn SAVE en de huisartsen) jeugdigen kunnen indiceren voor hulpverlening. |
Invoering van casemanagement en zorg op maat tegen zakelijke insteek. Doorontwikkelen van prognosemodel. |
Ja |
1.750.000 |
50% |
S |
1.750.000 |
3 |
WMO |
Toenemende kosten door vergrijzing
Prognose van de VNG is stijging van 7% per jaar. Dit wordt veroorzaakt door vergrijzing, maar ook de aanzuigende werking door het abonnementstarief. |
Mogelijke maatregel in het volume van de verstrekking, aantal uur per week dat Huishoudelijke hulp verstrekt wordt. Onderzoeken welke ruimte de wet biedt. Andere maatregelen onderzoeken met sociaal team. |
Nee |
1.750.000 |
50% |
S |
1.750.000 |
7 |
Rente |
Bij crisis/ inflatie is er kans op een rentestijging hetgeen gevolgen heeft voor de begroting |
Temporiseren of verminderen van investeringen en/of uitgaven. |
Nee |
1.200.000 |
50% |
S |
1.200.000 |
7 |
Gemeentefonds |
Rijksbestedingen vallen uiteindelijk mogelijk lager uit dan waar in de laatste circulaire rekening mee is gehouden. Als gevolg van trap-op-trap-af systematiek kan de Algemene Uitkering hoger of lager uitvallen. Als de werkelijke rijksuitgaven achterblijven dan wordt ook de algemene uitkering neerwaarts bijgesteld. In de praktijk blijkt de Algemene Uitkering ook aan grote schommelingen onderhevig is. |
Stelpost in begroting opgenomen. |
Nee |
2.000.000 |
25% |
S |
1.000.000 |
2 |
IBOR - Openbare verlichting |
Het verlichtingsareaal is sterk verouderd en de constructieve veiligheid is niet inzichtelijk. |
Lichtmasten ouder dan 40 jaar worden op sterkte gemeten obv een z.g.n. rotatie-meting. Op basis van inspectie wordt een vervangingsprogramma voor geheel OVL-areaal opgesteld en daarna uitvoeren. |
Nee |
1.000.000 |
75% |
I |
750.000 |
2 |
IBOR - Meldingen Openbare Ruimte |
De toename in meldingen hebben een negatief effect op de effectieve inzet van middelen en personeel. Inzet van geld en capaciteit voor meldingen heeft een negatief effect op de beschikbare middelen voor regulier onderhoud. |
1. Maatregelen voor het inlopen van achterstanden in onderhoud per beheerdiscipline.
2. Communicatie over vertragingen en capaciteitsproblemen, om dubbele meldingen te voorkomen. |
Nee |
400.000 |
75% |
S |
600.000 |
3 |
Werk en inkomen |
Doordat de door de gemeente uitgevoerde taken op het gebied van werk & inkomen ‘open einde regelingen’ zijn, is geen zekerheid te krijgen en geen grens te stellen aan het aantal aanvragen om voor een uitkering in aanmerking te komen. Daarnaast wordt begroot op basis van een BUIG-budget dat wij van het rijk ontvangen in april van het voorgaande jaar. Dit wordt nadien nog 3x bijgesteld tot het definitieve bedrag. Dit kan zowel positief als negatief uitvallen. |
* Adequaat begroten door zowel Ferm Werk als gemeente
* juiste ervaringscijfers genereren
* prognoses opstellen
* juiste informatie verwerven over arbeidsmarktontwikkelingen en instroom statushouders
* actuele budgetoverzichten bijhouden
* krachtige inzet op uitstroombeleid via prestatieafspraken en de opgaven werk & inkomen en integratie statushouders
* scherpe analyse van de kwartaalrapportages van FermWerk |
Ja |
600.000 |
50% |
S |
600.000 |
7 |
Leningen / Garantiestellingen |
De gemeente staat garant voor leningen aan instellingen met een maatschappelijk belang. Uitstaande leningen worden mogelijk niet terugbetaald of uitstaande garanties worden aangesproken doordat de betreffende partij in financiële problemen komt. Een groot deel van de garantiestellingen heeft betrekking op leningen aan woningcorporaties die via het WSW worden geborgd. Als gemeente hebben wij hierbij een achtervangpositie. |
|
Nee |
10.000.000 |
5% |
I |
500.000 |
1 |
Privacy |
Datalek, zoals bedoeld in de AVG. Hiervoor kunnen boetes opgelegd worden door de Autoriteit Persoonsgegevens |
Technische maatregelen, verhogen bewustzijn en aanstelling van een Functionaris Gegevensbeheer. |
Ja |
1.000.000 |
50% |
I |
500.000 |
1 |
Personeel en Organisatie |
Kwalitatieve en/of kwantitatieve mismatch tussen gevraagde omvang en competenties van de formatie ten opzichte van de aanwezige omvang en competenties. Ook ziekteverzuim, mede door de coronasituatie leidt tot hogere uitval van medewerkers. Dit kan ook leiden tot hoge kosten voor inhuur. |
Constante aandacht van het management voor omvang en de kwaliteit van de formatie en sturing op inhuur. Opleidingsmogelijkheden bieden, zoals via de Groene Hart academie. |
Ja |
750.000 |
50% |
S |
750.000 |
1 |
Continuiteit ICT voorzieningen |
Externe aanvallen (Hacking / DDOS-aanvallen), stroomstoringen. ICT architectuur is kwetsbaar met als gevolg een instabiele of niet werkende netwerkomgeving. Continuïteit van dienstverlening en werkprocessen komt hiermee in gevaar. |
1. Aandacht voor gevaren van bijv. phishingmails in de organisatie. 2. Uitwijkmogelijkheden inrichten 3. Analyse van ICT-architectuur 4. Meer samenwerken in plaats van zelf ontwikkelen. 5. Crisisplan schrijven en oefenen crisis. 6. Aanpakken kwetsbaarheden. |
Ja |
750.000 |
50% |
I |
375.000 |
4 |
Onderwijshuisvesting |
De gemeente heeft een wettelijke financiele taak ten aanzien van het herstel van constructiefouten in schoolgebouwen. Als bij de bouw van nieuwe schoolgebouwen sprake is van constructiefouten; dit kan (financiele) consequenties voor de gemeente hebben. |
Indien een aanvraag wordt ingediend om de vergoeding van de herstelkosten van de constructiefouten: onderzoek naar de vraag of er inderdaad sprake is van constructiefouten. Daarnaast onderzoek naar de verhaalbaarheid van de kosten op aannemer, architect en/of eventuele rechtsopvolgers. Ook onderzoek naar de rol en de verantwoordelijkheid van de school als bouwheer en van de rol van de gemeente. |
Nee |
1.000.000 |
25% |
I |
250.000 |
6 |
Harmelerwaard |
Toekomstvisie Harmelerwaard heeft mogelijk gevolgen voor realiseren ontsluitingsweg. Mogelijk afboeking van reeds gemaakte plankosten |
Afhankelijk van uitkomst toekomstvisie. |
Nee |
1.000.000 |
25% |
I |
250.000 |
Overhead |
Juridische zaken |
Juridische kwaliteit van het handelen van de gemeente voldoet niet; kwaliteitsnormen worden niet altijd gehaald en regelgeving is niet (volledig) actueel, de gemeente voldoet niet aan alle wet- en regelgeving door achterstand implementatie wet- en regelgeving. Geen/minimale inzet op juridische kwaliteitszorg |
Geen |
Nee |
400.000 |
25% |
S |
200.000 |
6 |
Legesopbrengsten |
Teruglopende bouwactiviteiten of uitstel van projecten kunnen leiden tot lagere opbrengsten van bouwleges. |
|
Nee |
200.000 |
75% |
I |
150.000 |
5 |
Tijdelijke huisvesting schoollocaties |
In het nieuwe IHP is de fasering voor nieuwbouw van scholen zo opgesteld dat alleen voor de St. Bavoschool in 2024 tijdelijke huisvesting benodigd is. Indien de uitvoering qua planning toch anders verloopt bestaat het risico dat er toch voor een aantal scholen tijdelijke huisvesting benodigd is. |
Monitoring |
Ja |
300.000 |
25% |
S |
150.000 |
2 |
IBOR - Elektrische installaties |
De elektrische installaties van de gemeente (ook buiten IBOR) zijn niet aantoonbaar elektrisch veilig. Veilig werken cf. de regelgeving is niet mogelijk doordat geen Installatieverantwoordelijke binnen de gemeente is aangewezen en er geen handboek voor aanwezig is. |
Geen |
Nee |
1.000.000 |
5% |
S |
100.000 |
2 |
Verkeersmaatregelen |
Draagvlak voor maatregelen ontbreekt (bij omwonenden of politiek), danwel de bodemgesteldheid zorgt voor langere doorlooptijd, juridische procedures en extra kosten. |
Adequate projectbeheersing met veel aandacht voor communicatie met de omgeving. |
Nee |
400.000 |
25% |
I |
100.000 |
Subtotaal risico’s groter dan of gelijk aan € 100.000 |
€ 25.350.000 |
Subtotaal risico’s kleiner dan € 100.000 |
€ 500.000 |
Totaal risico’s |
€ 25.850.000 |