Portefeuillehouder | Thema |
Mariette Pennarts-Pouw | Coördinatie Sociaal Domein, Wmo en Welzijn, Wijkgericht werken, Volksgezondheid. |
Jacques Rozendaal | Jeugdhulp en jeugdzorg, Jeugd en jongeren, Economische zaken (arbeidsmarkt), Werk en inkomen, Armoedebeleid en bestaanszekerheid, Opvang en inburgering vluchtelingen en statushouders. |
Programma 3. Sociaal domein
Omschrijving
Terug naar navigatie - OmschrijvingDit programma bevat (onderdelen van) de volgende opgaven:
1. Doorontwikkeling inrichting sociaal domein
2. Kansrijk Woerden
3. Gezond en vitaal Woerden
4. Leefbaar en ondernemend Woerden
5. Regie
Taakvelden binnen programma 3 zijn:
Taakveld | Omschrijving |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Algemene voorzieningen gericht op participatie: - ondersteunen van op participatie gerichte burgerinitiatieven, vrijwilligers en mantelzorg - sociaal en cultureel werk, Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW), wijkopbouw - preventie (bv. eenzaamheidsbestrijding, preventie op het gebied van GGZ) - buurt- en clubhuizen - collectief aanvullend vervoer - toegankelijkheid voorzieningen (inclusie); noodopvang vluchtelingen - vreemdelingen - LHBT+ beleid |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | Loketvoorzieningen gericht op het identificeren van eigen kracht en het geleiden naar de juiste vorm van individuele ondersteuning (maatwerkvoorzieningen en -dienstverlening) |
6.3 Inkomensregelingen | Inkomens- en bijstandsvoorzieningen, schuldhulpverlening en gemeentelijk armoedebeleid |
6.4 WSW en beschut werk | Voorzieningen ter bevordering van maatschappelijke participatie die niet gericht zijn op doorstroming naar arbeid |
6.5 Arbeidsparticipatie | Alle op arbeid gerichte participatie- en re-integratievoorzieningen |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo) | Materiële voorzieningen en vervoers- en woondiensten om zelfstandig te kunnen functioneren (Wmo) voor mensen met fysieke beperkingen die op basis van een beschikking verstrekt worden |
6.71a Huishoudelijke hulp (Wmo) 6.71b Begeleiding (Wmo) 6.71c Dagbesteding (Wmo) 6.71d Overige maatwerkarrangementen (Wmo) | Dienstverlening aan individuele cliënten met een beperking (fysiek, psychisch of psychosociale), die zelfstandig wonen en die ondersteuning behoeven in de vorm van beschikbare uren op basis van een toekenningsbeschikking |
6.72a Jeugdzorg begeleiding 6.72b Jeugdzorg behandeling 6.72c Jeugdhulp dagbesteding 6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig | Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet. Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. De jongere verblijft thuis, in het eigen gezin, dus niet bij de aanbieder. |
6.73a Pleegzorg 6.73b Gezinsgericht 6.73c Jeugdhulp met verblijf overig | Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet. Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. De jongere verblijft formeel niet thuis in het eigen gezin. Dit betekent dat het hier alleen om de verblijfsvormen gaat waarbij er sprake is van een overnachting. Ook verblijf in logeerhuizen, alleen tijdens weekenden of juist door de week, vallen onder jeugdhulp met verblijf. |
6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf | Generalistische basis GGZ, kindergeneeskunde, Jeugd ggz behandeling regulier, specialistische en diagnostiek |
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | Jeugdhulp die vanwege een crisissituatie verleend wordt (thuis of bij een aanbieder) |
6.74c Gesloten plaatsing | Jeugdhulp waarbij de jongere verblijft bij een jeugdaanbieder o.b.v. een machtiging gesloten jeugdzorg of machtiging BOPZ en Wvggz |
6.81a Beschermd wonen (Wmo) 6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo) | Opvang- en beschermd wonen-voorzieningen met inbegrip van eventuele maatwerkdienstverlening en maatwerkvoorzieningen voor personen die in de betreffende opvangvoorzieningen verblijven |
6.82a Jeugdbescherming 6.82b Jeugdreclassering | Maatregelen gericht op de opvang en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen 18- met inbegrip van maatwerkdienstverleningsmaatregelen voor jeugdigen die in de desbetreffende opvangvoorzieningen verblijven |
7.1 Volksgezondheid | Maatregelen ter bescherming van de gezondheid van de bevolking als geheel, van specifieke risicogroepen, van jeugd en van ouderen |
Ambities
Terug naar navigatie - AmbitiesDoor samen met onze partners te werken aan deze opgave zorgen wij voor elkaar én zorgen wij met elkaar dat onze inwoners naar vermogen kunnen meedoen in de samenleving. Onze inwoners kunnen werken, leren, sporten en ontspannen in eigen wijk of dorp en hebben toegang tot zorg en ondersteuning als dat nodig is. Daar waar zij hier (tijdelijk) niet toe in staat zijn, krijgen zij een steuntje in de rug.
Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingenWoerden is een sociaal sterke gemeente. We kijken naar elkaar om en hebben oog voor elkaar. Mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben, krijgen die zo veel mogelijk op maat en dichtbij. De afgelopen jaren is sterk geïnvesteerd in het Sociaal Domein. We hebben gebouwd aan een sterke sociale basis. We zetten zo veel mogelijk in op preventie en organiseren zorg en ondersteuning zo dichtbij mogelijk.
De Maatschappelijke Agenda (hierna MAG) is, in samenspraak met onze maatschappelijke partners en inwoners, herijkt. De geactualiseerde MAG 2023-2027 vormt de leidraad voor het brede Sociaal Domein in de komende jaren. We borduren daarbij voort op de koers die al was ingezet en volgen de kaders vanuit onder andere de hervormingsagenda Jeugd en doordecentralisatie Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang. Samen met onze partners is bepaald wat er aanvullend op de doelen en ambities uit het bestuursakkoord de komende jaren nodig is. Vanuit het gedachtegoed ‘positieve gezondheid’ en de ‘inwoner centraal’ zijn onze uitdagingen uitgewerkt in concrete doelen, resultaten en actiepunten. In het integraal beleidskader Maatschappelijke Agenda 2023-2027 (vastgesteld door de gemeenteraad in april 2023) zijn de beleidskaders voor de komende vier jaar vastgelegd. Deze beleidskaders vormen de basis van het uitvoeringsplan. Aan het uitvoeringsplan zijn meetbare resultaten gekoppeld, die wij monitoren via een kwaliteitsmonitor. Het uitvoeringsplan is een dynamisch document en wordt gedurende de termijn van de MAG aangepast op basis van landelijke en lokale ontwikkelingen. De daaruit voortkomende resultaten en inspanningen (acties) worden jaarlijks in de begroting opgenomen.
De komende jaren is het belangrijk om de inrichting van het Sociaal Domein door te ontwikkelen om een sterke ondersteuningsstructuur te organiseren. Deze structuur is het fundament onder ons Sociaal Domein en het hart van de koers voor de komende jaren. Met een samenhangende inrichting realiseren we een herkenbare en goed vindbare toegang tot welzijn, ondersteuning en advies voor Woerden. In 2026 staat er een lokale ondersteuningsstructuur die gebruikmaakt van (bestaande) lokale ontmoetingsplaatsen. Advies en hulpverlening is afgestemd op de behoefte van de wijk of het dorp en de inwoners. Ondersteuning wordt zo veel mogelijk indicatievrij en groepsgericht geboden. We richten ons daarbij op de volgende speerpunten:
- Versterken sociale basis: de komende jaren blijven we, samen met inwoners, vrijwilligers, mantelzorgers en professionals, investeren in een sterke sociale basis die fungeert als eerste vangnet voor inwoners die vragen hebben of lichte ondersteuning nodig hebben. We blijven daarvoor net als in voorgaande jaren inzetten op sociaal werken in de wijk: de inzet van buurtverbinders en laagdrempelige ontmoetingsplaatsen. Er is extra aandacht voor:
-
- Het ontwikkelen van vrij toegankelijk (groeps)aanbod voor inwoners die extra ondersteuning nodig hebben.
- Het vindbaarder, zichtbaarder en toegankelijker maken van aanbod en voorzieningen. Daarvoor zetten we in op de ontwikkeling van een laagdrempelige toegang en een ‘breed loket’-functie. We maken daarvoor gebruik van bestaande laagdrempelige ontmoetingsplaatsen.
- Het versterken van de sociale basis, door informele verbindingen te ondersteunen en vrijwilligers(-organisaties) te versterken door het verkennen van vernieuwende mogelijkheden van vrijwilligerswerk, ondersteuning bij het vinden en binden van vrijwilligers, de inzet van de vrijwilligersacademie, ondersteuning bij de (vrijwillige) bedrijfsvoering en facilitering van samenwerking. Daarnaast willen we voorzien in verbinding tussen de brede sociale basis onderling (informele organisaties, cultuur, sport, vrijetijdsbesteding, ondernemers) en tussen de sociale basis, eerstelijnsvoorzieningen en geïndiceerde zorg.
- Doorontwikkeling lokaal team: afgelopen jaren hebben we ingezet op de invoering van casemanagement. Deze ontwikkeling zetten wij voort, waarbij we aansluiten op de kaders vanuit de hervormingsagenda Jeugd. Dit betekent dat WoerdenWijzer doorontwikkelt naar sterke en laagdrempelige lokale teams die (zelf) lichte begeleiding bieden. Dit doen we zo wijk-/dorpsgericht mogelijk.
- Regionale samenwerking: we werken verder aan de doorontwikkeling van de regionale samenwerking en sluiten daarbij aan op de ambities vanuit het bestuursakkoord en de door het Rijk opgelegde kaders rondom zorginkoop en regionale samenwerking. Aanbieders van geïndiceerde zorg werken samen met organisaties in de sociale basis. Inkoopafspraken sluiten aan bij verschuiving van ingekochte geïndiceerde begeleiding naar een meer vrij toegankelijk aanbod en het zelf bieden van basiszorg vanuit het lokale team.
Ambities opgaven: Kansrijk Woerden, Gezond en Vitaal Woerden en Leefbaar & Ondernemend Woerden
In het integraal beleidskader zijn doelen vastgesteld die bijdragen aan de opgaven Kansrijk Woerden, Gezond en vitaal Woerden en Leefbaar en ondernemend Woerden. Zo gaan we onder andere extra inzetten op:
- Het voorkomen en verminderen van armoede door inzet op het terugdringen van gezondheidsachterstanden, de invoering van de Woerden Pas en een gecoördineerde aanpak schuldhulpverlening. We zullen ervaringen van inwoners bij onze aanpak betrekken door het opzetten van een klankbord met ervaringsdeskundigen en het opzetten van een cliëntervaringsonderzoek voor deze doelgroep.
- Acties vanuit de hervormingsagenda Jeugd en het vergroten van de kansengelijkheid van kinderen door:
- In te zetten op versterking van de sociale basis jeugd (o.a. uitbreiding van het jongerenwerk en meer inzet op maatjes/informele steunfiguren).
- Meer groepsgericht (indicatievrij) aanbod voor kinderen en jongeren aan te bieden dat de mentale weerbaarheid vergroot. Zoals lesprogramma’s basisvaardigheden, grip op je dip, running therapy, en maatwerkaanbod door KUVO en het Klooster.
- Meer ontmoeting voor jongeren te realiseren en via afspraken met maatwerkaanbieders in te zetten op meer kleinschalige en gezinsgerichte opvang.
- In te zetten op ondersteuning vanaf de geboorte, onder andere door de uitvoering van het programma kansrijke start, de inzet van een brugfunctionaris en de herijking en uitbreiding van het onderwijsachterstandenbeleid (waaronder aanbod voor doelgroep peuters).
- Het opzetten van een jongerenraad om jongerenparticipatie te bevorderen. - Inzet op preventief aanbod en voorzieningen die ervoor zorgen dat inwoners langer ondersteund thuis kunnen wonen. Hieronder vallen zowel acties vanuit de doordecentralisatie Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen (MOBW) als het uitvoeren van acties gericht op het ondersteunen van andere doelgroepen die langer thuis wonen. Concrete acties waar we op gaan inzetten zijn onder andere: valpreventie, mantelzorgondersteuning, eenzaamheidsbestrijding en het opzetten van aanbod en (indicatievrije) dagbesteding/inloop voor de MOBW-doelgroep en mensen met geheugenproblematiek.
- Inzet op acties die bijdragen aan het Gezond en Actief leven Akkoord, zoals bevordering van een gezonde leef- en woonomgeving door middel van een gezonde wijkaanpak en het bevorderen van een gezonde leefstijl.
Bovenstaande ambities voeren wij samen met onze partners uit. De gemeente is daarbij regievoerder en opdrachtgever vanuit partnerschap met andere organisaties. De gemeente coördineert en stimuleert verbinding en samenwerking tussen partijen. We zijn kritisch op de uitgaven voor zorg en ondersteuning die de gemeente maakt en organiseren dit slimmer en efficiënter waar dat kan. We zetten daarbij in op acties met een zo groot mogelijk maatschappelijk rendement ten opzichte van de benodigde investering. Ook benutten we actief (extra) budgetten vanuit het Rijk en zoeken we actief naar overige financieringsbronnen zoals subsidieregelingen, de aanvraag voor de brede Specifieke Uitkering en afspraken over cofinanciering met partners om gestelde doelen te realiseren. Op deze manier zetten we ons in om kwalitatief goede zorg te kunnen blijven leveren en tegelijkertijd grip te houden op de kosten binnen het Sociaal Domein.
Asielopvang Woerden
In 2023 zijn we gestart met het bespreken van mogelijkheden voor het opvangen van asielzoekers in de gemeente Woerden. In samenspraak met het COA en de provincie worden scenario’s omtrent locatie en bijkomende sociale aspecten besproken. Het COA is verantwoordelijk voor de financiële dekking. Over mogelijke gemeentelijke verantwoordelijkheden en de bijbehorende financiële dekking worden nog afspraken gemaakt met het COA. Het betreft hier een domeinoverstijgende opgave.
Opgave: Doorontwikkeling inrichting sociaal domein
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect3.1 Er is een sterke sociale basis.
1.2 / 3.2 / 4.3 / 5.1 Er zijn laagdrempelige en gastvrije ontmoetingsplaatsen.
3.3 Doorontwikkeling lokaal team Woerden.
3.4 Geïndiceerde zorg en ondersteuning op maat bieden.
Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave: Doorontwikkeling inrichting sociaal domein
- 1.2.2 / 3.2.3 / 4.3.2 / 5.1.2 Iedere wijk beschikt over op fietsafstand bereikbare mogelijkheden waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten.
-
3.1.1 Er is een betere verbinding tussen zorg, ondersteuning, welzijn en wonen (sociale kracht op de indicatoren zelfredzaamheid, participatie, sociale samenhang en sociale cohesie is gestegen (2022: 7,8)).
- 3.1.1.1 Visie sociale basis opstellen en in samenwerking met partijen bepalen welke acties nodig zijn om de sociale basis te versterken en integraal onderdeel te laten zijn van de lokale ondersteuningsstructuur.
- 3.1.1.2 Onderzoek mogelijkheden om welzijn, zorg en ondersteuning fysiek dichter bij elkaar te brengen (onder 1 dak), centrale informatieplekken inrichten, onderzoek digitale beslisboom, trainingen voor vrijw. en professionals over de sociale basis.
- 3.1.2 Inwoners helpen elkaar meer en gaan gemakkelijker met elkaar in gesprek over dingen die spelen in hun leven, zoals (mentale) gezondheid, geldzaken, opvoeding, ouder worden, etc. (indicator participatie gestegen).
- 3.1.3 De sociale basis is bekend en goed bereikbaar voor inwoners (monitor sociale kracht: cijfer 'bekendheid welzijnsvoorzieningen' is gestegen t.o.v. 2022).
- 3.1.4 / 4.2.1 Uit storytellingonderzoek sociale basis blijkt dat ketenpartners beter gevonden worden door andere maatschappelijke partners en dat er meer verbinding is tussen sport, cultuur en welzijn.
- 3.2.1 Betere herkenbaarheid en bekendheid van ontmoetingsplaatsen (monitor sociale kracht: cijfer 'bekendheid welzijnsvoorzieningen' is gestegen).
-
3.2.2 / 4.3.1 / 5.1.1 Partners hebben een gezamenlijke visie op samenwerken binnen de lokale ondersteuningsstructuur. Programmering en activiteiten worden voor en door kinderen, jongeren en volwassenen georganiseerd. Tevredenheid voorzieningen ...
- 3.2.2.1 Samenwerking en verbinding tussen partijen stimuleren door meer fte inzet buurtverbinders.
- 3.2.2.2 Meer groepsgericht (indicatievrij) aanbod voor langer thuiswonende inwoners (voor o.a. de doelgroep maatsch. opvang, beschermd wonen en oudere inwoners met geheugenproblematiek), voorliggend aan geïndiceerde dagbesteding.
- 3.2.2.3 / 4.3.1.2 / 5.1.1.1 Project ontmoetingsplaatsen/activiteiten voor kinderen/jongeren/ouders opzetten, aansluitend bij wensen/behoeften (aansluiting cultuur, sport, fysieke leefomgeving, activiteiten door jongerenorganisaties/ouderinitiatieven)
- 3.3.1 Vanuit het Sociaal Team en Team Jeugd en Gezin bij Woerden Wijzer wordt kortdurende sociale basiszorg geboden. Wachtlijsten zijn korter, cliënttevredenheid is toegenomen en ervaren kwaliteit dienstverlening is verbeterd.
- 3.4.1 Inwoners die dat nodig hebben, kunnen na verwijzing gebruikmaken van passende zorg en ondersteuning vanuit de Jeugdwet en de Wmo.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat1.2.2 / 3.2.3 / 4.3.2 / 5.1.2 Iedere wijk beschikt over op fietsafstand bereikbare mogelijkheden waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten.
Inspanningen
3.1.1 Er is een betere verbinding tussen zorg, ondersteuning, welzijn en wonen (sociale kracht op de indicatoren zelfredzaamheid, participatie, sociale samenhang en sociale cohesie is gestegen (2022: 7,8)).
Inspanningen
3.1.2 Inwoners helpen elkaar meer en gaan gemakkelijker met elkaar in gesprek over dingen die spelen in hun leven, zoals (mentale) gezondheid, geldzaken, opvoeding, ouder worden, etc. (indicator participatie gestegen).
Inspanningen
3.1.3 De sociale basis is bekend en goed bereikbaar voor inwoners (monitor sociale kracht: cijfer 'bekendheid welzijnsvoorzieningen' is gestegen t.o.v. 2022).
Inspanningen
3.1.4 / 4.2.1 Uit storytellingonderzoek sociale basis blijkt dat ketenpartners beter gevonden worden door andere maatschappelijke partners en dat er meer verbinding is tussen sport, cultuur en welzijn.
3.2.1 Betere herkenbaarheid en bekendheid van ontmoetingsplaatsen (monitor sociale kracht: cijfer 'bekendheid welzijnsvoorzieningen' is gestegen).
Inspanningen
3.2.2 / 4.3.1 / 5.1.1 Partners hebben een gezamenlijke visie op samenwerken binnen de lokale ondersteuningsstructuur. Programmering en activiteiten worden voor en door kinderen, jongeren en volwassenen georganiseerd. Tevredenheid voorzieningen ...
Inspanningen
3.3.1 Vanuit het Sociaal Team en Team Jeugd en Gezin bij Woerden Wijzer wordt kortdurende sociale basiszorg geboden. Wachtlijsten zijn korter, cliënttevredenheid is toegenomen en ervaren kwaliteit dienstverlening is verbeterd.
Inspanningen
3.4.1 Inwoners die dat nodig hebben, kunnen na verwijzing gebruikmaken van passende zorg en ondersteuning vanuit de Jeugdwet en de Wmo.
Inspanningen
Opgave: Kansrijk Woerden
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect3.5 / 5.5 Armoede verminderen en proberen dit zo veel mogelijk te voorkomen.
3.6 Voor inwoners voor wie betaald werk niet toegankelijk is, is er begeleiding op maat naar een zinvolle daginvulling.
3.7 De basisvaardigheden van inwoners vergroten.
3.8 Nieuwe Woerdenaren krijgen een warm welkom.
3.9 / 5.4 Kinderen en jongeren hebben al voor de geboorte en tijdens het opgroeien meer gelijke kansen.
Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave: Kansrijk Woerden
- 3.5.1 Inwoners kunnen problemen over financiële zaken kenbaar maken bij en deze worden opgepakt door netwerkpartners. Toename gebruik van de regelingen (uitbreiding cliëntervaringsonderzoeken).
- 3.5.2 Inwoners hebben een gezondere leefstijl (stijging indicator gezonde leefstijl GGD-monitor).
- 3.5.3 / 5.5.1 Regelingen voor vrijetijdsvoorzieningen en aanbod van hulp bij financiële vragen zijn goed te vinden. Toename van het gebruik van vrijetijdsvoorzieningen (uitbreiding cliëntervaringsonderzoek).
- 3.6.1 Er is een afname van inwoners met een inkomensvoorziening en een toename van uitstroom van clienten bij Ferm Werk door het op maat aanbieden van diensten en begeleiding (rapportage Ferm Werk).
- 3.7.1 / 4.1.4 De tevredenheid van inwoners over voorzieningen is gestegen en basisvaardigheden zijn vergroot.
-
3.8.1 Er is een stabiele keten, waarin zwakke schakels en alternatieven daarvoor bekend zijn bij alle betrokken partijen, zodat nieuwkomers zo snel mogelijk goed kunnen meedoen in de samenleving. Zelfregie en zelfredzaamheid worden hierdoor ...
- 3.8.1.1 Hulpvragen en beschikbaar aanbod in beeld brengen; website ontwikkelen die als wegwijzer fungeert voor statushouders en ketenpartners.
- 3.8.1.2 Knelpunten in de keten tijdig signaleren, inrichten escalatiemodel, definiëren zwakke schakels en alternatieven, en hierop rapporteren.
- 3.8.1.3 Benodigde rollen, taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden definiëren en hierover duidelijke afspraken maken binnen de samenwerkingsketen nieuwkomers.
- 3.8.1.4 Eenduidige aanpak/werkwijze ontwikkelen, schotten tussen doelgroepen (statushouders oude/nieuwe wet, gezinsherenigers/vormers, kinderen, Oekraïners) weghalen, inzetten op scholing.
-
3.9.1 / 5.4.1 Onderwijsvertragingen door COVID-19 zijn ingelopen (meting via de scholen).
- 3.9.1.2 / 5.4.1.2 Samenwerkingsagenda opstellen t.b.v. betere samenwerking tussen gemeente, onderwijs, welzijn en jeugdhulp.
- 3.9.1.3 / 5.4.1.3 Integrale arrangementen tussen onderwijs en ondersteuning opzetten voor kinderen die meer ondersteuning nodig hebben. Er zijn vaste casemanagers van Woerden Wijzer op scholen, er is casuïstiekbespreking en we verbreden ...
- 3.9.1.5 / 5.4.1.5 De overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs verkleinen, o.a. door inzet jongerenwerk in groep 7/8 basisschool.
- 3.9.2 Er is een Kansrijke Start voor kinderen en gezinnen, de zelf- en samenredzaamheid op het gebied van opvoeden en opgroeien is versterkt.
- 1.1.3 / 3.9.3 Kinderen en jongeren zijn betrokken bij beleidsvoorbereiding, besluitvorming en uitvoering.
- 3.9.4 / 4.1.2 / 5.2.4 Kinderen en jongeren ontwikkelen meer hun talent met de inzet van sport, cultuur en techniek.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat3.5.1 Inwoners kunnen problemen over financiële zaken kenbaar maken bij en deze worden opgepakt door netwerkpartners. Toename gebruik van de regelingen (uitbreiding cliëntervaringsonderzoeken).
Inspanningen
3.5.2 Inwoners hebben een gezondere leefstijl (stijging indicator gezonde leefstijl GGD-monitor).
Inspanningen
3.5.3 / 5.5.1 Regelingen voor vrijetijdsvoorzieningen en aanbod van hulp bij financiële vragen zijn goed te vinden. Toename van het gebruik van vrijetijdsvoorzieningen (uitbreiding cliëntervaringsonderzoek).
Inspanningen
3.6.1 Er is een afname van inwoners met een inkomensvoorziening en een toename van uitstroom van clienten bij Ferm Werk door het op maat aanbieden van diensten en begeleiding (rapportage Ferm Werk).
Inspanningen
3.7.1 / 4.1.4 De tevredenheid van inwoners over voorzieningen is gestegen en basisvaardigheden zijn vergroot.
3.8.1 Er is een stabiele keten, waarin zwakke schakels en alternatieven daarvoor bekend zijn bij alle betrokken partijen, zodat nieuwkomers zo snel mogelijk goed kunnen meedoen in de samenleving. Zelfregie en zelfredzaamheid worden hierdoor ...
Inspanningen
3.9.1 / 5.4.1 Onderwijsvertragingen door COVID-19 zijn ingelopen (meting via de scholen).
Inspanningen
3.9.2 Er is een Kansrijke Start voor kinderen en gezinnen, de zelf- en samenredzaamheid op het gebied van opvoeden en opgroeien is versterkt.
Inspanningen
1.1.3 / 3.9.3 Kinderen en jongeren zijn betrokken bij beleidsvoorbereiding, besluitvorming en uitvoering.
Inspanningen
3.9.4 / 4.1.2 / 5.2.4 Kinderen en jongeren ontwikkelen meer hun talent met de inzet van sport, cultuur en techniek.
Inspanningen
Opgave: Gezond en vitaal Woerden
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect3.10 Inwoners worden ondersteund om zelfstandig of in een woonvoorziening/ woonvorm te wonen.
3.11 / 5.6 Mentale weerbaarheid van jongeren is versterkt.
3.12 / 5.7 Meer Woerdenaren hebben een gezonde leefstijl.
3.13 Domeinoverstijgende samenwerking is geïntensiveerd.
Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave: Gezond en vitaal Woerden
- 3.10.1 Er zijn meer lokale voorzieningen voor inwoners die beschermd wonen zodat zij zo lokaal en zo thuis mogelijk ondersteund worden (doordecentralisatie Beschermd Wonen).
-
3.10.2 / 6.1.6 Zo veel mogelijk senioren en kwetsbare inwoners wonen in een voor hen passende en geschikte woning waar zo nodig ondersteuning op maat kan worden geboden. (Toename tevredenheid seniorenonderzoek GGD, afname eenzaamheid en ...
- 3.10.2.1 / 6.1.6.1 Een extra beleidsadviseur wonen en zorg inzetten voor de verbinding tussen sociaal domein/wonen; nieuwe woonzorginitiatieven toetsen en waar mogelijk tot uitvoer brengen.
- 3.10.2.2 / 6.1.6.2 Minimaal twee geclusterde woonvormen senioren realiseren; faciliteren en informeren makelaars en organisaties over geschikte huisvesting voor senioren; inzet op begeleiding bij verhuiswensen en plannen; continueren van ...
-
3.10.3 Ouderen wonen thuis met goede kwaliteit van leven en hebben passende (medische) zorg, ondersteuning en begeleiding (conform kader passende zorg).
- 3.10.3.1 Een lokaal hitteplan maken.
- 3.10.3.2 Samenwerken met de bestuurders van zorgaanbieders en de woonsector, en afspraken maken over langer thuis wonen: bestuurlijke MAG-tafels.
- 3.10.3.3 Meewerken aan passende (medische) zorg, deelname project Inzet gespecialiseerde ouderengeneeskunde, MAG-tafel, informeren zorgprofessionals en sociale basis.
- 3.10.4 De inzet van technologische hulpmiddelen en innovatie neemt toe evenals inzet van technologie bij het monitoren.
- 3.10.5 / 4.1.2 Ouderen die langer thuis wonen ervaren minder eenzaamheid. Mensen kijken naar elkaar om. Ouderen die langer thuis wonen maken gebruik van welzijnsactiviteiten (GGD-monitor).
- 3.10.6 Het sociale netwerk en de positie van mantelzorgers is versterkt en er is meer aandacht voor jonge mantelzorgers. Mantelzorgers ervaren meer steun en minder overbelasting (GGD-monitor).
- 3.10.7 Inwoners met dementie nemen langer deel aan de samenleving en worden daarbij ondersteund.
- 3.10.8 Risico op vallen bij ouderen is verminderd. Signaleerders weten waar zij met hun signaal terecht kunnen. Inwoners bij wie een risico is gesignaleerd worden ondersteund door laagdrempelige toegang tot valpreventief aanbod.
- 3.11.1 Inzet op het vergroten van het sociale netwerk van jeugdigen en jongvolwassenen (afname kinderen psycho-sociale problemen (2020: 13,1 %) en jongeren psychische klachten (2022: 28%))
-
3.11.2 / 4.1.3 / 5.6.1 Veerkracht en mentale weerbaarheid van jongeren is vergroot. Kinderen en jongeren ervaren minder prestatiedruk (2021: 52% te hoge prestatiedruk GGD-onderz). Ook op gebied van mediawijsheid en gamegedrag. Daarbij is oog voor ...
- 3.11.2.1 / 4.1.3.1 Lokaal plan maken voor het vergroten van de mentale gezondheid (o.a. continueren maatwerkprogramma KUVO, groepsgericht aanbod zoals running therapy/grip op je dip/think op school, lesprogramma's sociale basisvaardigheden, ...
- 3.11.2.2 / 5.6.1.1 Uitbreiden jongerenwerk en daarbij inzetten op o.a.: talenthouses, coaching, talentontwikkeling, weerbaarheidstraining, ondersteuning jongeren bij opvang wachtlijst/ afschaling Woerden Wijzer, schooljongerenwerk en ...
- 3.11.3 Jongeren worden actief begeleid in hun weg naar zelfstandigheid (afname % thuiszitters en % jongeren met geldproblemen).
- 3.12.1 De door inwoners ervaren gezondheid is vergroot en gezondheids-achterstanden zijn verkleind (verbetering cijfers monitor gezonde leefstijl GGD).
- 3.12.2 / 5.7.1 Het percentage inwoners dat rookt, is gedaald; inzet op een rookvrije generatie (afname % jongeren en volwassenen dat rookt; GGD-monitor).
- 3.12.3 / 5.7.2 Percentage jongeren en volwassenen dat (overmatig) alcohol drinkt, is gedaald.
- 3.12.4 Percentage jongeren en volwassen dat verslavende middelen gebruikt, is gedaald.
-
3.12.5 / 5.7.3 Meer kinderen, jongeren en volwassenen bewegen en minder inwoners hebben overgewicht (GGD-monitor).
- 3.12.5.1 / 5.7.3.1 Inzet op meer bewegen en minder overgewicht door bekender maken van beweegrichtlijnen, inwoners inspireren om meer te bewegen en zorgen voor passend beweegaanbod voor 55-plussers.
- 3.12.5.2 / 5.7.3.2 Mogelijkheden voor het aanbieden van GLI (gezonde leefstijlinterventie) onderzoeken; hiermee bevorderen we gezond gedrag (voeding, bewegen en slapen).
- 3.12.5.3 / 5.7.3.3 Mogelijkheden voor het uitvoeren van 'Stapje Fitter' onderzoeken (interventie voor mensen langdurig in bijstand).
- 3.13.1 We dragen bij aan de uitvoering van het integraal zorgakkoord en zetten daarvoor in op minder schotten in wetgeving en financiering van medisch, sociaal en welzijnsdomein.
- 3.13.2 Samenwerking tussen huisartsen, WoerdenWijzer en algemene voorzieningen is verbeterd. Huisartsen zijn beter op de hoogte van voorzieningen.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat3.10.1 Er zijn meer lokale voorzieningen voor inwoners die beschermd wonen zodat zij zo lokaal en zo thuis mogelijk ondersteund worden (doordecentralisatie Beschermd Wonen).
Inspanningen
3.10.2 / 6.1.6 Zo veel mogelijk senioren en kwetsbare inwoners wonen in een voor hen passende en geschikte woning waar zo nodig ondersteuning op maat kan worden geboden. (Toename tevredenheid seniorenonderzoek GGD, afname eenzaamheid en ...
Inspanningen
3.10.3 Ouderen wonen thuis met goede kwaliteit van leven en hebben passende (medische) zorg, ondersteuning en begeleiding (conform kader passende zorg).
Inspanningen
3.10.4 De inzet van technologische hulpmiddelen en innovatie neemt toe evenals inzet van technologie bij het monitoren.
Inspanningen
3.10.5 / 4.1.2 Ouderen die langer thuis wonen ervaren minder eenzaamheid. Mensen kijken naar elkaar om. Ouderen die langer thuis wonen maken gebruik van welzijnsactiviteiten (GGD-monitor).
Inspanningen
3.10.6 Het sociale netwerk en de positie van mantelzorgers is versterkt en er is meer aandacht voor jonge mantelzorgers. Mantelzorgers ervaren meer steun en minder overbelasting (GGD-monitor).
Inspanningen
3.10.7 Inwoners met dementie nemen langer deel aan de samenleving en worden daarbij ondersteund.
Inspanningen
3.10.8 Risico op vallen bij ouderen is verminderd. Signaleerders weten waar zij met hun signaal terecht kunnen. Inwoners bij wie een risico is gesignaleerd worden ondersteund door laagdrempelige toegang tot valpreventief aanbod.
Omschrijving (toelichting)
Veiligheid NL monitor:
14% thuiswonende ouderen krijgt risico-inschatting
3% thuiswonende ouderen waarbij verhoogd risico is vastgesteld, volgt erkende valpreventieve interventie
Inspanningen
3.11.1 Inzet op het vergroten van het sociale netwerk van jeugdigen en jongvolwassenen (afname kinderen psycho-sociale problemen (2020: 13,1 %) en jongeren psychische klachten (2022: 28%))
Inspanningen
3.11.2 / 4.1.3 / 5.6.1 Veerkracht en mentale weerbaarheid van jongeren is vergroot. Kinderen en jongeren ervaren minder prestatiedruk (2021: 52% te hoge prestatiedruk GGD-onderz). Ook op gebied van mediawijsheid en gamegedrag. Daarbij is oog voor ...
Omschrijving (toelichting)
... neurodiversiteit (indicator: Stabiel aantal trajecten individuele ambulante begeleiding, basis-GGZ en specialistische GGZ).
Inspanningen
3.11.3 Jongeren worden actief begeleid in hun weg naar zelfstandigheid (afname % thuiszitters en % jongeren met geldproblemen).
Inspanningen
3.12.1 De door inwoners ervaren gezondheid is vergroot en gezondheids-achterstanden zijn verkleind (verbetering cijfers monitor gezonde leefstijl GGD).
Inspanningen
3.12.2 / 5.7.1 Het percentage inwoners dat rookt, is gedaald; inzet op een rookvrije generatie (afname % jongeren en volwassenen dat rookt; GGD-monitor).
Inspanningen
3.12.3 / 5.7.2 Percentage jongeren en volwassenen dat (overmatig) alcohol drinkt, is gedaald.
Inspanningen
3.12.4 Percentage jongeren en volwassen dat verslavende middelen gebruikt, is gedaald.
Inspanningen
3.12.5 / 5.7.3 Meer kinderen, jongeren en volwassenen bewegen en minder inwoners hebben overgewicht (GGD-monitor).
Inspanningen
3.13.1 We dragen bij aan de uitvoering van het integraal zorgakkoord en zetten daarvoor in op minder schotten in wetgeving en financiering van medisch, sociaal en welzijnsdomein.
Inspanningen
3.13.2 Samenwerking tussen huisartsen, WoerdenWijzer en algemene voorzieningen is verbeterd. Huisartsen zijn beter op de hoogte van voorzieningen.
Inspanningen
Opgave: Leefbaar en ondernemend Woerden
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect2.2 / 3.14 / 4.5 / 5.8 / 6.4 Een groene openbare ruimte met meer biodiversiteit. De (inrichting van de) fysieke woon- en leefomgeving nodigt uit tot sporten, bewegen en ontmoeten.
3.15 Door een betere aansluiting/verbinding tussen zorg en veiligheid creëren we meer vroegsignalering, preventie en duurzame interventies.
Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave: Leefbaar en ondernemend Woerden
-
2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.8.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).
- 2.2.2.1 / 3.14.1.1 Behoefte per wijk voor een gezondere leefomgeving en vergroening onderzoeken; pilots uitwerken i.s.m. inwoners/bedrijven/maatschappelijk partners (bv. buurttuin).
- 2.2.2.2 / 3.14.1.2 / 4.5.1.1 / 5.8.2.1 / 6.4.1.1 Bij besluiten fysieke leefomgeving (ruimtel. planvorming) inzetten op en aandacht hebben voor gezonde leefomgeving (gezondh.bevordering: groen/bewegen/ontmoeten en -bescherming: geluid- en luchtkwal.)
- 3.14.2 / 4.10.2 Maatschappelijk ondernemerschap door het lokale bedrijfsleven is versterkt i.s.m. maatschappelijke partners op het gebied van welzijn, zorg, sport en cultuur. Stijging van deelname aan maatwerkactiviteiten en ...
- 3.14.3 / 4.5.2 / 5.8.3 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.
- 3.15.1 De Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams) is geïmplementeerd.
- 3.15.2 Inwoners en samenwerkingspartners weten snel en makkelijk WoerdenWijzer te vinden bij huiselijk geweld, kindermishandeling en ouderenmishandeling (indicator: Toename aantal vragen/meldingen van scholen, huisartsen, politie Woerden Wijzer ...
-
3.15.3 Voor gezinnen en inwoners met langdurig en complexe problematiek zijn alle facetten van de hulpvraag in kaart gebracht en is passende hulp snel beschikbaar (indicator: Groter aantal langdurig complexe casussen dat duurzaam wordt afgesloten.
- 3.15.3.1 Inzet van bemoeizorg (Eropaf-team) WoerdenWijzer voor ondersteuning complexe problematiek uitbreiden.
- 3.15.3.2 Maatwerkbudget inzetten voor de financiering van creatieve oplossingen die wets-/kaderoverstijgend zijn om inwoners op maat te helpen.
- 3.15.3.3 Beleidskader aanpak woonhygiënische problematiek (hoarding/vervuiling) opstellen en inzetten op integrale aanpak tussen sociaal domein en domein veiligheid.
-
3.15.4 Er wordt passende hulp ingezet waarbij het sociale netwerk, de omgeving en alle professionele partners als team samenwerken (i.p.v. naar elkaar doorverwijzen).
- 3.15.4.1 De beschikbaarheidswijzer inzetten als tool om snel passende hulp te vinden/in te zetten. Afspraken maken tussen (zorg)partijen en Woerden Wijzer over bewust wel/niet ingrijpen in zorg- en veiligheidssituaties.
- 3.15.4.2 Plan van aanpak regionale agenda jeugd uitvoeren waarbij we inzetten op 'zo thuis mogelijk' opgroeien.
- 3.15.5 Overlast voortkomend uit casuïstiek met multiproblematiek is verminderd (indicator: aantal meldingen overlast, veiligheidsmonitor).
- 3.15.6 Er is meer kleinschalige opvang voor kinderen in driemilieusvoorzieningen, gemiddelde groepsgrootte in driemilieusvoorzieningen is gedaald van 8,6 naar 5 jeugdigen.
- 3.15.7 Kinderen groeien 'zo thuis mogelijk' op en maken minder gebruik van hoogspecialistische verblijfsvoorzieningen; 20% minder kinderen maakt gebruik van hoogspecialistische voorzieningen van YEPH.
-
2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.8.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.8.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).
Inspanningen
3.14.2 / 4.10.2 Maatschappelijk ondernemerschap door het lokale bedrijfsleven is versterkt i.s.m. maatschappelijke partners op het gebied van welzijn, zorg, sport en cultuur. Stijging van deelname aan maatwerkactiviteiten en ...
Inspanningen
3.14.3 / 4.5.2 / 5.8.3 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.
Inspanningen
3.15.1 De Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams) is geïmplementeerd.
Inspanningen
3.15.2 Inwoners en samenwerkingspartners weten snel en makkelijk WoerdenWijzer te vinden bij huiselijk geweld, kindermishandeling en ouderenmishandeling (indicator: Toename aantal vragen/meldingen van scholen, huisartsen, politie Woerden Wijzer ...
Inspanningen
3.15.3 Voor gezinnen en inwoners met langdurig en complexe problematiek zijn alle facetten van de hulpvraag in kaart gebracht en is passende hulp snel beschikbaar (indicator: Groter aantal langdurig complexe casussen dat duurzaam wordt afgesloten.
Inspanningen
3.15.4 Er wordt passende hulp ingezet waarbij het sociale netwerk, de omgeving en alle professionele partners als team samenwerken (i.p.v. naar elkaar doorverwijzen).
Inspanningen
3.15.5 Overlast voortkomend uit casuïstiek met multiproblematiek is verminderd (indicator: aantal meldingen overlast, veiligheidsmonitor).
Inspanningen
3.15.6 Er is meer kleinschalige opvang voor kinderen in driemilieusvoorzieningen, gemiddelde groepsgrootte in driemilieusvoorzieningen is gedaald van 8,6 naar 5 jeugdigen.
Inspanningen
3.15.7 Kinderen groeien 'zo thuis mogelijk' op en maken minder gebruik van hoogspecialistische verblijfsvoorzieningen; 20% minder kinderen maakt gebruik van hoogspecialistische voorzieningen van YEPH.
Inspanningen
Opgave: Regie
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect3.16 Regie voeren op het sociaal domein.
Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave: Regie
- 3.16.1 Tweemaal per jaar wordt een kwaliteitsmonitor opgeleverd, gekoppeld aan de resultaten uit de uitvoeringsagenda.
- 3.16.2 Bij beleidstrajecten of het opzetten van (nieuwe) initiatieven worden de ervaringen van inwoners op wie het beleid of initiatief impact heeft gehoord en benut bij de planvorming.
- 3.16.3 Op alle beleidsdoelen worden partners gefaciliteerd om in gesprek te blijven met elkaar en met de gemeente.
- 3.16.4 Er is financiële ruimte voor innovatie en het opzetten van vernieuwende initiatieven die bijdragen aan doelen van de MAG.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat3.16.1 Tweemaal per jaar wordt een kwaliteitsmonitor opgeleverd, gekoppeld aan de resultaten uit de uitvoeringsagenda.
Inspanningen
3.16.2 Bij beleidstrajecten of het opzetten van (nieuwe) initiatieven worden de ervaringen van inwoners op wie het beleid of initiatief impact heeft gehoord en benut bij de planvorming.
Inspanningen
3.16.3 Op alle beleidsdoelen worden partners gefaciliteerd om in gesprek te blijven met elkaar en met de gemeente.
Inspanningen
3.16.4 Er is financiële ruimte voor innovatie en het opzetten van vernieuwende initiatieven die bijdragen aan doelen van de MAG.
Inspanningen
Netto arbeidsparticipatie
Terug naar navigatie - Netto arbeidsparticipatiePeriode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2021 | 73,4 % van de beroepsbev (15-75 jr) heeft betaald werk | 70,4 % van de beroepsbev (15-75 jr) heeft betaald werk |
2022 | 76,4 % van de beroepsbev (15-75 jr) heeft betaald werk | 72,2 % van de beroepsbev (15-75 jr) heeft betaald werk |
Achterstand onder jeugd: Werkloze jongeren
Terug naar navigatie - Achterstand onder jeugd: Werkloze jongerenPeriode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2020 | 2 % 16- t/m 22-jarigen | 2 % 16- t/m 22-jarigen |
2021 | 1 % 16- t/m 22-jarigen | 2 % 16- t/m 22-jarigen |
Achterstand onder jeugd: Kinderen in uitkeringsgezin
Terug naar navigatie - Achterstand onder jeugd: Kinderen in uitkeringsgezinPeriode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2020 | 3 % kinderen tot 18 jaar | 6 % kinderen tot 18 jaar |
2021 | 4 % kinderen tot 18 jaar | 6 % kinderen tot 18 jaar |
Personen met een bijstandsuitkering
Terug naar navigatie - Personen met een bijstandsuitkeringPeriode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2020 | 278,1 per 10.000 inwoners | 459,7 per 10.000 inwoners |
2021 | 231,5 per 10.000 inwoners | 431,2 per 10.000 inwoners |
Lopende re-integratievoorzieningen
Terug naar navigatie - Lopende re-integratievoorzieningenPeriode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2021 | 170,70 per 10.000 inwoners van 15-64 jaar | 197,70 per 10.000 inwoners van 15-64 jaar |
2022 (voorlopig) | 158,60 per 10.000 inwoners van 15-64 jaar | 197,70 per 10.000 inwoners van 15-64 jaar |
Jongeren met jeugdhulp
Terug naar navigatie - Jongeren met jeugdhulpPeriode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2021 | 11,2 % van alle jongeren tot 18 jaar | 13,2 % van alle jongeren tot 18 jaar |
2022 | 11,4 % van alle jongeren tot 18 jaar | 13,2 % van alle jongeren tot 18 jaar |
Jongeren met jeugdbescherming
Terug naar navigatie - Jongeren met jeugdbeschermingPeriode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2021 | 1,1 % van alle jongeren tot 18 jaar | 1,2 % van alle jongeren tot 18 jaar |
2022 | 1,1 % van alle jongeren tot 18 jaar | 1,2 % van alle jongeren tot 18 jaar |
Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo
Terug naar navigatie - Cliënten met een maatwerkarrangement WmoPeriode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2021 | 670 per 10.000 inwoners | 705 per 10.000 inwoners |
2022 | 570 per 10.000 inwoners | 700 per 10.000 inwoners |
Eigen indicatoren
Terug naar navigatie - Eigen indicatorenNaast de genoemde (BBV-verplichte) indicatoren wordt nog een aantal zgn. eigen indicatoren gemonitord. Hierop wordt via de kwaliteitsmonitor Sociaal Domein gerapporteerd.
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenExploitatie | Werkelijk 2022 | Primitieve begroting 2023 | Begroting 2023 inclusief wijzigingen | Begroting 2024 | Verschil begroting 2024 en begroting 2023 na wijzigingen | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 7.932.408 | 6.983.859 | 9.442.327 | 9.456.717 | 14.390 | 9.471.221 | 9.280.624 | 9.273.230 | |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 1.560.625 | 1.770.477 | 2.216.824 | 1.974.307 | -242.517 | 1.984.698 | 1.953.529 | 1.953.529 | |
6.3 Inkomensregelingen | 19.293.344 | 15.892.907 | 17.871.213 | 18.781.079 | 909.866 | 18.783.299 | 18.807.299 | 18.819.299 | |
6.4 WSW en beschut werk | 4.767.320 | 4.312.906 | 4.412.190 | 5.339.162 | 926.972 | 5.168.162 | 4.950.162 | 4.801.162 | |
6.5 Arbeidsparticipatie | 1.438.551 | 1.697.000 | 1.747.000 | 1.982.000 | 235.000 | 1.982.000 | 1.982.000 | 1.982.000 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 2.251.762 | 2.423.500 | 2.501.547 | 2.364.615 | -136.932 | 2.364.615 | 2.364.615 | 2.364.615 | |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 8.570.961 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) | 0 | 4.846.511 | 4.891.349 | 4.790.356 | -100.993 | 5.217.056 | 5.203.710 | 5.199.190 | |
6.71B Begeleiding (WMO) | 0 | 2.400.090 | 2.439.090 | 2.321.254 | -117.836 | 2.321.254 | 2.321.254 | 2.321.254 | |
6.71C Dagbesteding (WMO) | 0 | 1.879.177 | 1.961.625 | 3.043.821 | 1.082.196 | 3.043.821 | 3.043.821 | 3.043.821 | |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 10.453.530 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.72A Jeugdhulp begeleiding | 0 | 4.843.415 | 5.567.032 | 5.450.712 | -116.320 | 4.405.088 | 4.226.228 | 4.200.612 | |
6.72B Jeugdhulp behandeling | 0 | 358.370 | 255.370 | 259.225 | 3.855 | 251.897 | 224.434 | 220.502 | |
6.72C Jeugdhulp dagbesteding | 0 | 1.550.673 | 2.102.673 | 2.158.299 | 55.626 | 2.126.511 | 2.015.251 | 1.999.315 | |
6.73A Pleegzorg | 0 | 773.958 | 883.958 | 906.078 | 22.120 | 891.190 | 839.081 | 831.618 | |
6.73B Gezinsgericht | 0 | 275.586 | 312.586 | 325.551 | 12.965 | 326.535 | 326.535 | 326.535 | |
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig | 0 | 1.573.549 | 1.995.549 | 2.049.274 | 53.725 | 2.020.338 | 1.911.895 | 1.896.363 | |
6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | 0 | 3.154.611 | 2.948.611 | 2.939.533 | -9.078 | 2.887.463 | 2.683.956 | 2.654.809 | |
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 0 | 475.247 | 789.247 | 815.020 | 25.773 | 809.008 | 786.473 | 783.247 | |
6.74C Gesloten plaatsing | 0 | 854 | 854 | 887 | 33 | 887 | 887 | 887 | |
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | 160.438 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.81A Beschermd wonen (WMO) | 0 | 57.210 | 390.935 | 33.088 | -357.847 | 33.088 | 33.088 | 33.088 | |
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 4.872.156 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.82A Jeugdbescherming | 0 | 1.673.228 | 1.977.657 | 1.673.327 | -304.330 | 1.673.327 | 1.673.327 | 1.673.327 | |
6.82B Jeugdreclassering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
7.1 Volksgezondheid | 2.446.172 | 2.217.044 | 2.241.742 | 2.576.667 | 334.925 | 2.568.947 | 2.568.947 | 2.568.947 | |
Totaal Lasten | 63.747.267 | 59.160.172 | 66.949.379 | 69.240.972 | 2.291.593 | 68.330.405 | 67.197.116 | 66.947.350 | |
Baten | |||||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -1.768.527 | -612.198 | -1.116.332 | -2.010.573 | -894.241 | -1.482.348 | -1.340.608 | -1.340.608 | |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | -13.614 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.3 Inkomensregelingen | -11.692.800 | -9.086.381 | -14.887.085 | -9.331.975 | 5.555.110 | -9.331.975 | -9.331.975 | -9.331.975 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -11.070 | -282.604 | -282.604 | -293.626 | -11.022 | -293.626 | -751.841 | -747.319 | |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | -341.057 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 76.428 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | -1.578 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.81A Beschermd wonen (WMO) | 0 | 0 | -331.722 | 0 | 331.722 | 0 | 0 | 0 | |
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | -225.179 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
7.1 Volksgezondheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Baten | -13.977.398 | -9.981.183 | -16.617.743 | -11.636.174 | 4.981.569 | -11.107.949 | -11.424.424 | -11.419.902 | |
Stortingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | 515.492 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Stortingen | 515.492 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | -770.412 | 0 | -50.000 | 0 | 50.000 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Onttrekkingen | -770.412 | 0 | -50.000 | 0 | 50.000 | 0 | 0 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat | 49.514.950 | 49.178.989 | 50.281.636 | 57.604.798 | 7.323.162 | 57.222.456 | 55.772.692 | 55.527.448 |
Verschillenanalyse 2023 - 2024
Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2023 - 2024Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2023 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
6.1 | De lonen zijn aangepast aan actuele premies voor werkgeverslasten, autonome loonontwikkelingen en een verschuiving onder de taakvelden van het sociaal domein. | -230.000 | voordeel | |||
6.1 | Deel van de uitvoering voor inburgering is ondergebracht bij Ferm Werk in taakveld 6.5. | -50.000 | voordeel | |||
6.1 | Incidenteel voordeel voor het Investeringsfonds (VJR 2023) | -130.000 | voordeel | |||
6.1 | Incidenteel voordeel accommodatiebeleid (Programmabegroting 2023-2027) | -200.000 | voordeel | |||
6.1 | Structureel budget voor de Maatschappelijke Agenda (MAG) (kadernota Maatschappelijke Agenda) | 2.867.846 | nadeel | |||
6.1 | Ten opzichte van de kadernota is het budget voor de MAG verlaagd. | -764.314 | voordeel | |||
6.1 | Incidenteel voordeel voor de opvang Oekraïense vluchtelingen (VJR 2023) | -1.186.000 | voordeel | |||
6.1 | Incidenteel voordeel voor vluchtelingen statushouders (VJR 2023) | -350.000 | voordeel | |||
6.1 | Indexering subsidies. | 95.000 | nadeel | |||
6.2 | De lonen zijn aangepast aan actuele premies voor werkgeverslasten, autonome loonontwikkelingen en een verschuiving onder de taakvelden van het sociaal domein. | -135.000 | voordeel | |||
6.2 | Incidenteel voordeel inhuurbudget (VJR 2023) | -105.000 | voordeel | |||
6.2 | Incidenteel voordeel Maatschappelijke Agenda (VJR 2023) | -50.000 | voordeel | |||
6.2 | Verschuiving structureel budget van toeslagenproblematiek naar Maatschappelijke Agende (kadernota toeslagenproblematiek) | -117.000 | voordeel | |||
6.2 | Verschuiving kosten Veilig Thuis van Samen Veilig Midden Nederland van taakveld 6.82A naar 6.2. | 174.000 | nadeel | |||
6.2 | Structurele verlaging van budget bedrijfsvoering sociaal domein. | -30.000 | voordeel | |||
6.3 | Hogere lasten programma inkomensregeling (ontwerpbegroting Ferm Werk). | 1.967.000 | nadeel | |||
6.3 | Hogere lasten programma aanvullende dienstverlening ( ontwerpbegroting Ferm Werk). | 174.000 | nadeel | |||
6.3 | De lonen zijn aangepast aan actuele premies voor werkgeverslasten, autonome loonontwikkelingen en een verschuiving onder de taakvelden van het sociaal domein. | -51.000 | voordeel | |||
6.3 | Hogere lasten programma overhead (ontwerpbegroting Ferm Werk). | 910.000 | nadeel | |||
6.3 | Incidenteel voordeel Opvang Oekraïnse vluchtelingen (VJR 2023) | -1.912.000 | voordeel | |||
6.3 | Strcuturele aframing budget armoedebeleid voor dekking toegenomen uitvoeringskosten Ferm Werk. | -50.000 | voordeel | |||
6.4 | Hogere lasten programma WSW (ontwerpbegroting Ferm Werk). | 995.000 | nadeel | |||
6.4 | De lonen zijn aangepast aan actuele premies voor werkgeverslasten, autonome loonontwikkelingen en een verschuiving onder de taakvelden van het sociaal domein. | -68.000 | voordeel | |||
6.5 | Hogere lasten programma arbeidsparticipatie (ontwerpbegroting Ferm Werk). | 235.000 | nadeel | |||
6.6 | De lonen zijn aangepast aan actuele premies voor werkgeverslasten, autonome loonontwikkelingen en een verschuiving onder de taakvelden van het sociaal domein. | -193.000 | voordeel | |||
6.6 | Indexering Wmo-voorzieningen. | 57.000 | nadeel | |||
6.71 - 6.82 | De lonen zijn aangepast aan actuele premies voor werkgeverslasten, autonome loonontwikkelingen en een verschuiving onder de taakvelden van het sociaal domein. | 852.000 | nadeel | |||
6.71 - 6.82 | Indexering Wmo en kosten Jeugd. | 569.000 | nadeel | |||
6.71 - 6.82 | Op basis van onderuitputting 2023 zijn budgetten op PGB's Wmo begeleiding, PGB's Jeugd, Samen Veilig Midden Nederland en YEPH structureel afgeraamd. (Een eventueel risico is een hogere inzet openeinde regelingen) | -750.000 | voordeel | |||
6.81A | Verschuiving kosten Beschermd Wonen naar de Maatschappelijke Agenda (taakveld 6.1). | -332.000 | voordeel | |||
6.82A | Verschuiving kosten Veilig Thuis van Samen Veilig Midden Nederland van taakveld 6.82A naar 6.2 van € 174.000. Daarnaast een kostenstijging van € 66.000. | -108.000 | voordeel | |||
7.1 | Hogere lasten (ontwerpbegroting GGD) | 380.000 | nadeel | |||
Diverse | -172.939 | voordeel | ||||
Totaal mutaties lasten | 2.291.593 | nadeel | ||||
Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2023 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
6.1 | Hogere specifieke uitkering (SPUK) inburgering | -61.000 | voordeel | |||
6.1 | Structureel voordeel ten gunste van de uitvoering Maatschappelijke Agenda (kadernota voor beschermd wonen). | -865.000 | voordeel | |||
6.3 | Incidenteel nadeel opvang Oekraïnse vluchtelingen (VJR 2023) | 5.800.000 | nadeel | |||
6.3 | Stijging inkomsten BUIG (ontwerpbegroring Ferm Werk). | -246.000 | voordeel | |||
6.81A | Correctie taakveld in verband met wijziging in IV3. | 332.000 | nadeel | |||
Diverse | 21.569 | nadeel | ||||
Totaal mutaties baten | 4.981.569 | nadeel | ||||
Totaal mutaties lasten en baten | 7.273.162 | nadeel | ||||
Taakveld | Mutaties reserves | Bedrag | voordeel/ nadeel | |||
0.10 | Dit is een incidenteel nadeel op het investeringsfonds cf. door de raad besloten voorjaarsrapportage. | 50.000 | Nadeel | |||
Totaal mutaties reserves | 50.000 | Nadeel |