Portefeuillehouder | Thema |
---|---|
Jelmer Vierstra | Financiën |
Programma 7. Algemene inkomsten
Omschrijving
Terug naar navigatie - OmschrijvingDe opgave binnen programma 7 is: Gezonde financiën.
De taakvelden zijn:
Taakveld | Omschrijving |
---|---|
0.5 Treasury | Rente en dividenden |
0.61/0.62 OZB | OZB woningen en niet-woningen |
0.64 Belasting overige | Overige belastingen |
0.7 Algemene Uitkering | Algemene uitkeringen Gemeentefonds |
0.8 Overige baten en lasten | Reserveringen / algemene stelposten |
Overige ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Overige ontwikkelingenActuele ontwikkelingen
Algemene uitkering Gemeentefonds
Vanaf 2026 heeft Woerden net als veel andere gemeenten te maken met een forse terugval van de Algemene Uitkering, het zogenaamde 'ravijnjaar'. De inkomsten uit het Gemeentefonds dalen dan door onder andere de opschalingskorting die tot en met 2025 wordt bevroren, maar vanaf 2026 vooralsnog wel geldt. De Algemene uitkering is erg gevoelig voor externe ontwikkelingen en kan dus ook afwijken van de huidige ramingen.
Beleidsaanpassingen
Financiële verordening
Per 1 januari 2023 is de nieuwe Financiële Verordening ingegaan. De implementatie hiervan heeft op diverse aspecten grote gevolgen. In 2023 zijn de nodige stappen gezet om te voldoen aan nieuwe bepalingen in deze Financiële Verordening, zoals:
- De budgetoverhevelingen zijn bij de Najaarsrapportage meegenomen.
- De (bestemmings)reserves zijn herijkt. Een aantal reserves zijn vrijgevallen of verminderd. Ook zijn de spelregels per reserve duidelijk geformuleerd.
- Het treasurystatuut is geactualiseerd.
In 2024 gaan wij hier verder uitvoering aan geven. Tegelijk gaan wij ook in gesprek met de gemeenteraad om een aantal zaken uit de Financiële Verordening te vereenvoudigen, omdat deze een grote impact hebben op de financiële functie.
Opgave: Gezonde financiën
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect7.1 We hebben oog voor kostenstijgingen waar inwoners mee te maken hebben.
7.2 Stabiele en gezonde gemeentefinanciën en beheersing hiervan.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave: Gezonde financiën
- 7.1.1 Woonlastenstijging beperken tot kostenstijging en inflatie, niet voor nieuwe ambities.
- 7.2.1 Baten en lasten zijn reëel en structureel in evenwicht.
- 7.2.2 Onze financiële ratio's voldoen aan de minimale eisen uit de financiële verordening.
-
7.2.3 Financiële verordening geïmplementeerd.
- 7.2.3.1 Opstellen en implementeren Nota Risicobeleid conform Financiële Verordening.
- 7.2.3.2 Opstellen en implementeren inkoopbeleid inclusief toetsing conform Financiële Verordening.
- 7.2.3.3 Opstellen Meerjarenonderhoudsprogramma per categorie kapitaalgoederen.
- 7.2.3.4 Opstellen Nota treasury.
- 7.2.3.5 Herijken bestemmingsreserves (doel, omvang, spelregels).
- 7.2.3.6. Versterken beheersingsmaatregelen omtrent garanties en leningen, conform Financiële Verordening.
- 7.2.3.7 Opstellen en implementeren nota Verbonden Partijen inclusief toetsing conform Financiële Verordening.
- 7.2.3.8 Opstellen en implementeren nota Grondbeleid inclusief toetsing of deze conform Financiële Verordening is.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat7.1.1 Woonlastenstijging beperken tot kostenstijging en inflatie, niet voor nieuwe ambities.
Inspanningen
7.2.1 Baten en lasten zijn reëel en structureel in evenwicht.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Het meerjarenperspectief is niet sluitend, omdat de rijksbijdrage (Algemene Uitkering) vanaf 2026 veel lager is dan in eerdere jaren, het zogeheten ravijnjaar.
Inspanningen
7.2.2 Onze financiële ratio's voldoen aan de minimale eisen uit de financiële verordening.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
De schuldquote is op dit nog binnen de signaalwaarden uit de Financiële Verordening. Echter het langetermijn perspectief geeft een zorgelijk beeld. Hierover is de raad via de RIB 'plan van aanpak verbetering schuldquote' en de Kadernota / Begroting 2024 reeds geïnformeerd.
De overige financiële ratio's bevinden zich binnen de streefwaarden.
Inspanningen
7.2.3 Financiële verordening geïmplementeerd.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
De Financiële Verordening is per 1.1.2023 in werking getreden. Op een aantal aspecten vindt nog nadere afstemming plaats met de auditcommissie.
Inspanningen
Gemiddelde WOZ-waarde
Terug naar navigatie - Gemiddelde WOZ-waardePeriode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2023 | 405 | 368 |
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden
Terug naar navigatie - Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishoudenPeriode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2023 | 1.012 | 860 |
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden
Terug naar navigatie - Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishoudenPeriode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2023 | 1.068 | 942 |
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenExploitatie | Begroting 2023 na wijziging | Werkelijk 2023 | Verschil | |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
0.5 Treasury | -1.652 | -1.077 | -575 | |
0.61 OZB woningen | 430 | 506 | -76 | |
0.62 OZB niet-woningen | 127 | 100 | 27 | |
0.64 Belastingen overig | 118 | 101 | 17 | |
0.8 Overige baten en lasten | 121 | -338 | 459 | |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | 25 | 13 | 12 | |
Totaal Lasten | -831 | -695 | -136 | |
Baten | ||||
0.5 Treasury | -462 | -1.180 | 718 | |
0.61 OZB woningen | -9.966 | -10.035 | 69 | |
0.62 OZB niet-woningen | -6.006 | -6.014 | 8 | |
0.64 Belastingen overig | -296 | -313 | 17 | |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | -99.681 | -100.239 | 558 | |
0.8 Overige baten en lasten | 0 | -1 | 1 | |
3.4 Economische promotie | -146 | -149 | 3 | |
Totaal Baten | -116.557 | -117.931 | 1.374 | |
Stortingen | ||||
0.10 Mutaties reserves | 4.760 | 4.760 | 0 | |
Totaal Stortingen | 4.760 | 4.760 | 0 | |
Onttrekkingen | ||||
0.10 Mutaties reserves | -2.959 | -2.959 | 0 | |
Totaal Onttrekkingen | -2.959 | -2.959 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat | -115.588 | -116.826 | 1.238 |
Financiële analyse
Terug naar navigatie - Financiële analyseHieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
Taakveld | Analyse lasten | Bedrag | voordeel/ nadeel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
0.5 | Minder rente doorberekend aan taakvelden omdat het investeringsniveau van 2022 lager is uitgevallen dan oorspronkelijk begroot. | -337 | nadeel | |||
0.5 | Door een aangetrokken geldlening eind 2022 is de rente op langlopende geldleningen fors toegenomen. Door nihil rentelasten op kortlopende geldleningen is dit nadeel grotendeels gecompenseerd. De aangetrokken geldlening resulteerde bovendien in een hoger renteresultaat op de (tijdelijke) liquiditeitspositie, dit is te zien aan de batenzijde van dit programma. | -233 | nadeel | |||
0.61 | Zowel de advies-, heffings- , invorderings- taxatiekosten van de OZB zijn toegenomen dit houdt voor een groot deel verband met de vele bezwaar- en beroepszaken. Tevens wordt een deel van deze kosten verhaald op Oudewater (zie baten) | -101 | nadeel | |||
0.61 | Minder interne loonkosten doorberekend aan de OZB door vacatures. | 34 | voordeel | |||
0.8 | De onvoorziene inkomsten lagen iets hoger dan in de voor- en najaarsrapportage bijgeraamd (€ 13K). Deze 'inkomsten' zijn gelegen in o.a. een teruggave van een fiscale boete in 2015, omzetbelasting over 2016 en overdrachtsbelasting van een scholencluster. Bovendien begroten we een bedrag van 50 cent per inwoner voor onvoorziene uitgave (ca € 27K). Hier is geen gebruik van gemaakt. | 40 | voordeel | |||
0.8 | Niet aangesproken stelposten: Wet Open Overheid, robuust rechtsbeschermingssysteem, systeemleren, impuls integraal leren, raadsinitiatieven 2023 - 2026, BOA en impulsgelden weerbaar bestuur. | 419 | voordeel | |||
Diverse | 42 | voordeel | ||||
Totaal mutaties lasten | -136 | nadeel | ||||
Taakveld | Analyse baten | Bedrag | voordeel/ nadeel | |||
0.5 | Door een aangetrokken geldlening eind 2022 was er in 2023 een (tijdelijk) surplus in de liquiditeitspositie. De liquiditeiten werden aangehouden in 's Rijks schatkist en door met name ECB-renteverhogingen was er sprake van een alsmaar stijgende rentevergoeding op de liquiditeiten. Dit resulteert in een fors renteresultaat. | 716 | voordeel | |||
0.61 | Betreft terug ontvangen kosten taxaties en heffings- en invorderingskosten OZB van de gemeente Oudewater (zie lasten) | 72 | voordeel | |||
0.7 | In de decembercirculaire namen de algemene uitkering en een aantal decentralisatieuitkeringen toe. Deze toename lag aan het eind van 2023 en om deze reden konden we dit niet meenemen in de najaarsrapportage en resulteert dit in een voordeel in de jaarrekening. | 558 | voordeel | |||
Diverse | 28 | voordeel | ||||
Totaal mutaties baten | 1.374 | voordeel | ||||
Totaal mutaties lasten en baten | 1.238 | voordeel | ||||