Taakveld |
Analyse lasten |
Bedrag |
voordeel/
nadeel |
|
|
|
3.1 |
Van de personele inzet kon minder worden doorbelast aan projecten dan begroot. Deze kosten worden nu verdeeld over de verschillende taakvelden in de begroting. |
-81 |
nadeel |
|
|
|
3.3 |
De gemeente voert de administratie voor verschillende bedrijven investeringszones (BIZ). De gemeente ontvangt de bijdragen van de verschillende BIZ's en keert deze weer als subsidie uit. Er is nu minder uitgekeerd aan de BIZ's. Voor de gemeente heeft dit in feite geen effect. (zie batenzijde) |
51 |
voordeel |
|
|
|
3.3 |
Herstructureringsprogramma bedrijventerrein: Herstructurering Barwoutswaarder heeft nagenoeg stil gelegen in verband met de keuze van de brug en de verdere uitwerking daarvan. Voorgesteld wordt om het budget van € 117K via resultaatbestemming toe te voegen aan de begroting 2024. |
117 |
voordeel |
|
|
|
4.3 |
Stichting Gebouwenbeheer Woerden is ontbonden. Het deel van het vastgoed van de gemeente (Kindcentrum Kallameer en Brede school Schilderskwartier) is overgegaan naar de gemeente. De begrote en werkelijke lasten voor deze locaties vinden plaats onder programma 4 (begroot € 78K, werkelijk € 246K saldo -167K negatief) en programma 5 (begroot € 516K, werkelijk € 441K, saldo € 76K positief). Ook de begrote en werkelijke baten zijn verdeeld over programma 4 (begroot € 0, werkelijk € 207K, saldo € 206K positef) en programma 5 (begroot € 19K, werkelijk € 201K, saldo € 183K positef). In totaal een negatief saldo lasten van € -92K en een positef saldo baten van € 389K.
In 2024 zijn deze budgetten samengevoegd in programma 5.
Een bedrag van € 201K van de baten in programma 5 is een eenmalige bijdrage voor het groot onderhoud en de inventaris na opheffen van de SGBW. Voorgesteld wordt om het bedrag te storten in de voorziening voor groot onderhoud gebouwen. |
-167 |
nadeel |
|
|
|
5.7 |
Van de personele inzet kon minder worden doorbelast aan projecten dan begroot. Deze kosten worden nu verdeeld over de verschillende taakvelden in de begroting. |
-67 |
nadeel |
|
|
|
5.7 |
Bij de Cattenbroeckerplas is groot onderhoud gepleegd en een extra toiletunit gerealiseerd. |
-28 |
nadeel |
|
|
|
5.7 |
In verband met een afwijkende indexatie van de begroting van het recreatieschap en van de gemeente is hiervoor minder subsidie uitgegeven, het budget is niet afgeraamd in verband met het eerste jaar van samenwerking met Staatsbosbeheer. Voor Kukeleboe was de subsidie al beschikt, waardoor het geraamde hogere bedrag niet nodig was. |
38 |
voordeel |
|
|
|
7.4 |
Van de personele inzet kon minder worden doorbelast aan projecten dan begroot. Deze kosten worden nu verdeeld over de verschillende taakvelden in de begroting. |
-60 |
nadeel |
|
|
|
7.4 |
De eindafrekening van de ODRU viel lager uit door ongebruikte contracturen, door uitstel van de omgevingswet zijn uren hiervoor niet gebruikt. |
-28 |
nadeel |
|
|
|
7.4 |
De uren van de ODRU die we intern doorberekenen aan de projecten staan als inkomsten begroot onder de baten, maar worden als correctie op de lasten geboekt (wat correct is). Dat leidt hierdoor tot een voordeel. |
269 |
voordeel |
|
|
|
7.4 |
Voor de uitvoeringskosten van het klimaatakkoord en eigen uitvoeringsprogramma's (zoals CO2 Neutraal) is € 1.883K beschikbaar, waarvan € 889K wordt gedekt uit de de rijksbijdrage SPUK CDOKE. Door capaciteitstekort heeft gedeeltelijke uitvoering plaats kunnen vinden van de programma's. |
532 |
voordeel |
|
|
|
7.4 |
Een aantal activiteiten die uit het Noodfonds bekostigd zouden worden bleken ook subsidiabel uit de SPUK Energiearmoede. Bij de najaarsrapportage 2023 is daardoor achteraf teveel lasten-budget overgeheveld naar 2024. De lasten zijn volledig subsidiabel, dus dit is budgetneutraal. |
-226 |
nadeel |
|
|
|
7.4 |
In het kader van het soortenmanagementplan (SMP) is onderzoek verricht naar gebouw-bewonende diersoorten en zijn vleermuiskasten geplaatst. Deze kosten worden gedeeltelijk gedekt uit een subsidie van de provincie Utrecht en een bijdrage van CAZAS Wonen. |
-180 |
nadeel |
|
|
|
7.4 |
De activiteiten die uit het Noodfonds bekostigd zouden worden konden ook gedekt worden uit de SPUK Energiearmoede, daarom is hier sprake van een onderschrijding. De verwachting is wel dat in 2024 dit restant budget benodigd is voor aanvullende maatregelen. Daarom wordt voorgesteld het restantbudget van € 50K via resultaatbestemming aan de begroting van 2024 toe te voegen. |
50 |
voordeel |
|
|
|
7.4 |
Voor het Onderzoek Schone lucht is € 32K aan budget naar 2024 overgeheveld, in de veronderstelling dat activiteiten pas in 2024 plaats zouden vinden. Een groot gedeelte van de werkzaamheden heeft echter toch in 2023 plaats gevonden. |
-34 |
nadeel |
|
|
|
|
Diversen |
-43 |
nadeel |
|
|
|
|
Totaal mutaties lasten |
143 |
voordeel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Taakveld |
Analyse baten |
Bedrag |
voordeel/
nadeel |
|
|
|
2.1 |
Er zijn meer leges ontvangen voor instemmingsbesluiten voor de aanleg van kabels en leidingen. |
54 |
voordeel |
|
|
|
3.3 |
De gemeente voert de administratie voor verschillende bedrijven investeringszones (BIZ). Er is daarvan minder ontvangen. Ontvangsten worden overigens weer als subsidie aan de BIZ uitgekeerd. Voor de gemeente heeft dit in feite geen effect. Daarnaast is minder ontvangen uit de weekmarkten (zie lastenzijde) |
-32 |
nadeel |
|
|
|
4.3 |
Stichting Gebouwenbeheer Woerden is ontbonden. Het deel van het vastgoed van de gemeente (Kindcentrum Kallameer en Brede school Schilderskwartier) is overgegaan naar de gemeente. De begrote en werkelijke lasten voor deze locaties vinden plaats onder programma 4 (begroot € 78K, werkelijk € 246K saldo € -168K negatief) en programma 5 (begroot € 516K, werkelijk € 441K, saldo € 76K positief). Ook de begrote en werkelijke baten zijn verdeeld over programma 4 (begroot € 0, werkelijk € 207K, saldo € 207K positef) en programma 5 (begroot € 19K, werkelijk € 201K, saldo € 183K positef). In totaal een negatief saldo lasten van € -92K en een positef saldo baten van € 389K.
In 2024 zijn deze budgetten samengevoegd in programma 5.
Een bedrag van € 201K van de baten in programma 5 is een eenmalige bijdrage voor het groot onderhoud en de inventaris na opheffen van de SGBW. Voorgesteld wordt om het bedrag te storten in de voorziening voor groot onderhoud gebouwen. |
207 |
voordeel |
|
|
|
7.4 |
De uren van de ODRU die we intern doorberekenen aan de projecten staan als inkomsten begroot, maar worden als correctie op de lasten geboekt (wat correct is). |
-215 |
nadeel |
|
|
|
7.4 |
Vergoeding en subsidie Groen doet goed. |
31 |
voordeel |
|
|
|
7.4 |
De doorbelasting voor de uitvoering van de energietransitie voor 1/6 deel aan Oudewater is niet opgenomen in de begroting. |
44 |
voordeel |
|
|
|
7.4 |
Aan aantal activiteiten die uit het Noodfonds bekostigd zouden worden bleken ook subsidiabel uit de SPUK Energiearmoede. Bij de najaarsrapportage 2023 is daardoor achteraf teveel inkomsten-budget overgeheveld naar 2024. |
225 |
voordeel |
|
|
|
7.4 |
Er zijn 68 (van de 100) vouchers isolatiemaatregelen uitgereikt. Van de provincie wordt hiervoor in totaal € 124K aan subsidie ontvangen, voor 68 vouchers is dat € 84K (dat is iets meer dan begroot), de rest volgt in 2024. |
20 |
voordeel |
|
|
|
7.4 |
Dit betreft de subsidie van de provincie Utrecht en de bijdrage van CAZAS Wonen voor de uitvoering van het SMP (Soorten Managementplan). |
117 |
voordeel |
|
|
|
|
Diversen |
31 |
voordeel |
|
|
|
|
Totaal mutaties baten |
482 |
voordeel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal mutaties lasten en baten |
625 |
voordeel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Taakveld |
Mutaties reserves |
Bedrag |
voordeel/
nadeel |
|
|
|
0.10 |
Lagere storting reserve budgetoverhevelingen |
1.141 |
voordeel |
|
|
|
0.10 |
Lagere ontrekking reserve budgetoverhevelingen |
-1.141 |
nadeel |
|
|
|
|
Totaal mutaties reserves |
0 |
|
|
|
|