Portefeuillehouder | Thema |
Victor Molkenboer | Bestuurlijke zaken, Burgerzaken, Juridische zaken, Openbare orde en veiligheid, Handhaving en toezicht, Communicatie, Citymarketing, Iedereen doet mee, Dierenwelzijn. |
Mariëtte Pennarts-Pouw | Inwonersparticipatie en gebiedsgericht werken, Bedrijfsvoering (ICT, P&O, Archief), Samenwerking Woerden-Oudewater |
Arjan Noorthoek | Vergunningverlening en handhaving |
Jelmer Vierstra | Horeca |
Roy Luca | Regionale samenwerking |
Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Omschrijving
Terug naar navigatie - OmschrijvingProgramma 1 omvat twee opgaven uit het bestuursakkoord:
- Vitale wijken, dorpen en het buitengebied
- Fitte gemeentelijke organisatie
Taakvelden binnen programma 1 zijn:
Taakveld | Omschrijving |
0.1 Bestuur | Facilitering van de bestuursorganen: - college van burgemeester en wethouders (loonkosten, reis- en verblijfskosten e.d.) - raad en raadscommissies (vergoedingen, excursies e.d) - de ondersteuning van de raad, griffie - regionale, landelijke en internationale bestuurlijke samenwerking - lokale rekenkamer, lokale ombudsfunctie, accountantscontrole |
0.2 Burgerzaken | Producten burgerzaken: - paspoorten en rijbewijzen - bevolkingsregister - straatnaamgeving en kadastrale informatie - burgerschap - verkiezingen, referenda - burgerzaken leges opbrengsten (economische categorie baten: 3.7) |
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | Taken van de brandweer en taken in verband met het beperken en bestrijden van rampen en zware ongevallen |
1.2 Openbare orde en veiligheid | Taken op het gebied van de openbare orde en veiligheid: - toezicht en handhaving openbare orde, BOA's - Wet Bibob en (bestuurlijke) aanpak georganiseerde criminaliteit - bureau Halt - preventie van criminaliteit - opstellen en handhaven APV - leges drank & horeca - wet wapen en munitie (voorheen vuurwapenwet) - beleid, toezicht en ruiming van conventionele explosieven - veilige woon- en leefomgeving - doodsschouw (door de officier van Justitie gelast onderzoek i.v.m. de mogelijk niet-natuurlijke doodsoorzaak) - tegengaan van radicalisering - huiselijk geweld - Persoonsgerichte Aanpak (PGA) - nazorg ex-gedetineerden |
5.4 Musea | Activiteiten gericht op het verwerven, behouden, wetenschappelijk onderzoeken en presenteren van kunst en cultuur: gemeentelijk archief en RHC Rijnstreek en Lopikerwaard |
Overige ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Overige ontwikkelingenIntegraal Veiligheidsplan 2023-2026
In 2023 is het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 (IVP) opgeleverd. Dit document vormt de basis voor de inzet die we de komende jaren met onze veiligheidspartners plegen om de veiligheid in Woerden te vergroten. Dat doen we op vier verschillende thema's; cybercrime en digitale veiligheid, zorg en veiligheid en de buurtaanpak in het Schilderskwartier. Hiermee ligt een duidelijke nieuwe veiligheidsstrategie die richting geeft aan het verbeteren van de veiligheid in Woerden. Later in 2024 volgt vanuit team Openbare Orde en Veiligheid een overzicht van de voortgang van de doelstellingen in het IVP.
Vergunningen, toezicht en handhavingsbeleid 2023-2026
In 2023 is een geactualiseerd VTH-beleid vastgesteld. Dit beleid is aangepast naar de Omgevingswet, de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen en de huidige ambities. Het beleid geeft een uitvoeringsstrategie voor vergunningen, toezicht en handhaving. Met een omgevings- en risicoanalyse zorgen we dat de inzet plaatsvindt daar waar de grootste risico's zijn. Het VTH-beleid is afgestemd op het IVP omdat vergunningen, toezicht en handhaving ingezet kan worden als instrument voor de doelen uit het IVP.
Burgerzaken: beweging naar online
In 2023 heeft een onderzoek naar gebruik van e-diensten plaatsgevonden. Er is een strategisch adviseur online aangenomen ter versterking van de online dienstverlening. Ondanks dat de inwoners onze e-diensten Burgerzaken steeds beter weten te vinden en gebruiken zullen de aantal bezoeken aan Burgerzaken balie de komende 5 jaar verdrievoudigen door de extra aanvragen reisdocumenten als gevolg van de paspoortpiek.
Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen in werking getreden. Deze wetgeving is van invloed op vergunningen, principeverzoeken, toezicht en handhaving maar ook op de dienstverlening aan het loket. Zie programma 6 voor een verdere toelichting over de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen.
Opgave: Vitale wijken, dorpen en het buitengebied
Wat heeft Woerden met deze opgave bereikt?
Terug naar navigatie - Wat heeft Woerden met deze opgave bereikt?Wijken en dorpen
Inwoners, verenigingen, organisaties en ondernemers betrekken we bij en hebben invloed op wat de gemeente in hun wijk of dorp doet. Daarnaast worden zichtbare resultaten geboekt in wijken en dorpen.
Faciliteren initiatieven
Initiatiefnemers die zich bezighouden met het versterken van wijk of dorp zijn gefaciliteerd waardoor hun initiatieven kansrijker zijn om te realiseren.
Inclusie
Inwoners voor wie meedoen niet vanzelfsprekend is, worden meer zichtbaar.
Vereenvoudigen vergunning en principeverzoek
Het proces van de behandeling van vergunningen en principeverzoeken is duidelijk en 'lean'. Voor initiatiefnemers is helder op welke wijze initiatieven door middel van een vergunning of principeverzoek mogelijk gemaakt kunnen worden.
Aanpak op dienstverlening
De start van een aanpak op dienstverlening draagt bij aan een herkenbare en samenlevingsgerichte aanpak.
Wat heeft Woerden gedaan?
Terug naar navigatie - Wat heeft Woerden gedaan?Wijken en dorpen
In 2023 is in de wijken en dorpen verbinding geweest met individuele inwoners op het gebied van participatie en initiatieven. Daarnaast zijn georganiseerde bewonersverbanden (de wijk- en dorpsplatforms) gefacilieerd door de wijk/dorpsambtenaar.
Faciliteren initiatieven
Initiatieven die zijn binnengekomen zijn behandeld en begeleidt waar nodig. Initiatiefnemers zijn in contact gebracht met andere partijen, zijn geïnformeerd over belangrijke informatie voor hun initiatief en/of hebben subsidie gekregen om hun initiatief uit te voeren.
Inclusie
Vanuit een aantal domeinen/ teams is input en toelichting gevraagd over inclusie, en dan met name wat er over een bepaald vakgebied is geschreven in de lokale inclusie agenda.
Er is een voorbereiding gemaakt met inclusie als facetbeleid waarbij de lokale inclusieagenda als anker fungeert en factsheets per domein / team een verdiepingsslag geven.
Vereenvoudigen vergunning en principeverzoek
In 2023 zijn de procedures rondom vergunningen en principeverzoek ter voorbereiding op de Omgevingswet beschreven en 'lean' gemaakt. Daarnaast is de communicatie op de website aangepast en is voor initiatiefnemers een stappenplan voor het indienen van een vergunningaanvraag en principeverzoek ontwikkeld en op de website geplaatst.
Aanpak op dienstverlening
In 2023 is er een start gemaakt met de ontwikkeling van de visie op dienstverlening. De hiervoor gestarte projectleider gaat het komende jaar aan de slag met een beeldvorming en het vaststellen van de visie op dienstverlening.
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect1.1 Inwoners, verenigingen, organisaties en ondernemers betrekken we meer bij en hebben invloed op wat de gemeente in hun wijk of dorp doet.
1.2 In elke wijk of dorp zijn basisvoorzieningen op loop- of fietsafstand, is ruimte voor ontmoeting en zijn er woningen voor elke levensfase. Ook is het er leefbaar en veilig.
1.3 Initiatiefnemers die zich bezighouden met het versterken van wijk of dorp zijn beter gefaciliteerd waardoor hun initiatieven kansrijker zijn om te realiseren.
1.4 Er worden zichtbare resultaten geboekt in de wijken en dorpen.
1.5 Inwoners voor wie meedoen niet vanzelfsprekend is, worden meer zichtbaar.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave: Vitale wijken, dorpen en het buitengebied
- 1.1.1 Als inwoners, ondernemers, en organisaties dat willen, praten ze mee, beslissen ze mee, of werken ze samen met de gemeente aan projecten in hun wijk of dorp. De uitgangspunten van het participatiekader zijn hier leidend.
-
1.1.2. in de wijken en dorpen waar een stabiel en divers platform is met draagvlak vanuit de wijk/dorp is verbeterde samenwerking en interactie met de gemeente.
- 1.1.2.1 Met elk platform afspraken maken over de rol die zij willen vervullen zodat helder is op welke terreinen wordt samengewerkt (en op welke niet en welke alternatieve vormen van participatie gekozen kunnen worden).
- 1.1.2.2 Het (subsidie)kader aanscherpen waardoor de rol en positie van de platforms duidelijker worden .
- 1.1.2.3 De dorps- en wijkplatforms uitdagen om een actuele dorps- of wijkagenda te komen.
- 1.1.3. De actuele onderwerpen (doelen 3a t/m 3h uit bestuursakkoord) worden integraal opgepakt in samenwerking met de bewonersplatforms die hierbij betrokken willen zijn, en voor wie het ook een belangrijk onderwerp is.
- 1.1.4 De punten 3a t/m 3h uit het bestuursakkoord zijn verwerkt in de programma's 2, 3, 4, 5 en 6.
- 1.2.1 Er is een accommodatiebeleid voor maatschappelijke voorzieningen.
-
1.3.1 Het is voor initiatiefnemers helder op welke wijze zij initiatieven kunnen indienen, welke criteria er zijn voor de initiatieven en welke eventuele budgetten beschikbaar zijn.
- 1.3.1.1 Inwoners, ondernemers, verenigingen en maatschappelijke organisaties beter faciliteren door een loket in te stellen waar inwoners met initiatieven terechtkunnen.
- 1.3.1.2 Meedenken en ondersteunen bij het aanvragen van cofinanciering van initiatieven, bijvoorbeeld door de inzet van een subsidiecoördinator.
- 1.4.1 De actuele onderwerpen (doelen 3a t/m 3h) worden integraal opgepakt in samenwerking met de bewonersplatforms die hierbij betrokken willen zijn, en voor wie het ook een belangrijk onderwerp is.
- 1.5.1 Inclusie is zichtbaar in college- en raadsvoorstellen.
- 1.5.2 Inclusie is standaard onderwerp van gesprek met onze partners, waaronder platforms.
- 1.5.3 In de domeinen/teams is inclusie een vast onderwerp van gesprek in de verschillende sociale en fysieke opgaven.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat1.1.1 Als inwoners, ondernemers, en organisaties dat willen, praten ze mee, beslissen ze mee, of werken ze samen met de gemeente aan projecten in hun wijk of dorp. De uitgangspunten van het participatiekader zijn hier leidend.
Inspanningen
1.1.2. in de wijken en dorpen waar een stabiel en divers platform is met draagvlak vanuit de wijk/dorp is verbeterde samenwerking en interactie met de gemeente.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
In 2023 is de focus gericht geweest op operationele inzet voor de wijken en dorpen en het strategische vraagstuk van Gebiedsgericht Werken. In het strategische vraagstuk van Gebiedsgericht Werken zijn ook de organisatorische dilemma's onderwerp van gesprek, bijvoorbeeld: hoe kunnen we processen zo structureren dat wijk- en dorpsplatforms voor alle domeinen en teams een belangrijke factor zijn.
Daarnaast is er in 2023 bij het Gebiedsgericht Werken sprake geweest van ondercapaciteit. Eind december 2023 was de capaciteit nog niet helemaal op orde, we gaan er van uit in 2024 die laatste stap te maken zodat voluit, maar ook gefundeerd, kan worden ingezet op de inspanningen bij de gestelde doelen.
Inspanningen
1.1.3. De actuele onderwerpen (doelen 3a t/m 3h uit bestuursakkoord) worden integraal opgepakt in samenwerking met de bewonersplatforms die hierbij betrokken willen zijn, en voor wie het ook een belangrijk onderwerp is.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
1.1.4 De punten 3a t/m 3h uit het bestuursakkoord zijn verwerkt in de programma's 2, 3, 4, 5 en 6.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Ondergebracht in andere programma's.
1.2.1 Er is een accommodatiebeleid voor maatschappelijke voorzieningen.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Ondergebracht in andere programma's.
1.3.1 Het is voor initiatiefnemers helder op welke wijze zij initiatieven kunnen indienen, welke criteria er zijn voor de initiatieven en welke eventuele budgetten beschikbaar zijn.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
In 2023 is binnen het Gebiedsgericht Werken de informatie in kaart gebracht die nodig is om initiatieven via een loket op een heldere wijze binnen te laten komen. De uitwerking van deze informatie is, vanwege de ondercapaciteit bij Gebiedsgericht Werken, vertraagd.
Inspanningen
1.4.1 De actuele onderwerpen (doelen 3a t/m 3h) worden integraal opgepakt in samenwerking met de bewonersplatforms die hierbij betrokken willen zijn, en voor wie het ook een belangrijk onderwerp is.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Ondergebracht in andere programma's.
Inspanningen
1.5.1 Inclusie is zichtbaar in college- en raadsvoorstellen.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Het onderwerp inclusie is tijdelijk ondergebracht bij Gebiedsgericht Werken. De inspanningen op dit onderwerp zijn vertraagd en worden in 2024 afgerond.
Inspanningen
1.5.2 Inclusie is standaard onderwerp van gesprek met onze partners, waaronder platforms.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inclusie is tijdelijk ondergebracht bij Gebiedsgericht Werken. Inspanningen op dit onderwerp worden in 2024 afgerond.
Inspanningen
1.5.3 In de domeinen/teams is inclusie een vast onderwerp van gesprek in de verschillende sociale en fysieke opgaven.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
In veel opgaven is inclusie vast onderwerp van gesprek. In 2024 zal er een kwaliteitsslag gemaakt worden waardoor het onderwerp op een vaste wijze geborgd wordt.
Inspanningen
Opgave: Fitte gemeentelijke organisatie
Wat heeft Woerden met deze opgave bereikt?
Terug naar navigatie - Wat heeft Woerden met deze opgave bereikt?Communicatie
We hebben een deel van de schriftelijke communicatie van de gemeente begrijpelijker gemaakt. Ook zijn de schrijfvaardigheden van een deel van de ambtenaren verbeterd. Begrijpelijke communicatie draagt bij aan het vergroten van het vertrouwen van de samenleving in het functioneren van de gemeente.
Samenwerking
De inspanningen die in 2023 zijn verricht dragen bij aan een nieuwe, duidelijke dienstverleningsovereenkomst met heldere samenwerkingsafspraken.
Organisatieontwikkeling
Wat heeft Woerden gedaan?
Terug naar navigatie - Wat heeft Woerden gedaan?Communicatie
We toetsen altijd of de teksten op de website, het redactionele deel van de informatiepagina in de krant en de berichten op sociale media op B1-niveau zijn. We hebben de gemeentelijke schrijfwijzer vernieuwd, 50 ambtenaren getraind om begrijpelijke brieven en andere teksten te schrijven en 30 van de meest verstuurde brieven en e-mails herschreven. Hierdoor zijn ze makkelijker leesbaar.
Samenwerking
In 2023 is een start gemaakt met het evalueren van de dienstverleningsovereenkomst Oudewater – Woerden. Het externe organisatieadviesbureau &Van de Laar voert het onderzoek uit. Het plan van aanpak is eind ’23 gereedgekomen en begin ’24 door het college vastgesteld. Het eindrapport van de evaluatie van de dienstverleningsovereenkomst wordt eind april 2024 verwacht.
Organisatieontwikkeling
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect1.6 De gemeente is gericht op haar inwoners en ondernemers en heeft een open houding voor maatschappelijk initiatief.
1.7 De samenleving heeft vertrouwen in het functioneren van de gemeente
1.8 De samenwerking tussen de gemeenten Woerden en Oudewater biedt inwoners van Woerden het voordeel van kennisdeling en kostenefficiency.
1.9 De gemeente is gericht op haar inwoners, en het gemeentebestuur kent een open, herkenbare, daadkrachtige en op onderlinge samenwerking gerichte bestuurscultuur.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave: Fitte gemeentelijke organisatie
-
1.6.1 De inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners staan meer centraal in onze werkwijze en dienstverlening.
- 1.6.1.1 Een aanpak op dienstverlening uitwerken in samenhang met Huis op Orde en Huis van de Toekomst.
- 1.6.1.2 Daarbij maken we onder andere gebruik van de ‘Gebruiker Centraal’ om te bepalen hoe de organisatie het doet op het gebied van het betrekken van gebruikers, en om ambities voor de toekomst te bepalen.
- 1.6.1.3 Voorstel opstellen hoe we bestaande en/of nieuwe monitoringsinstrumenten kunnen gebruiken om de waardering van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties van de gemeentelijke dienstverlening te meten.
- 1.6.1.4 De samenlevingsgerichte aanpak implementeren in de gemeentelijke organisatie.
-
1.6.2 Waar mogelijk vereenvoudigen we de eisen en procedures rondom de verstrekking van vergunningen. De administratieve lasten voor initiatiefnemers nemen waar mogelijk af.
- 1.6.2.1 We onderzoeken of de regels en eisen aan een vergunningsaanvraag kunnen worden vereenvoudigd. We leggen hiervoor een voorstel voor aan de gemeenteraad.
- 1.6.2.2 We onderzoeken of het proces rondom de verstrekking van een vergunning dan wel een haalbaarheidsverzoek efficiënter kan worden ingericht. Dit doen we in samenhang met het werkproces ' Initiatieven van gebiedsgericht werken'.
- 1.6.2.3 De benodigde aanpassingen in de regelgeving, op basis van de analyse 2024 en 2025, meenemen in het gebiedsdekkend omgevingsplan en voorleggen aan de gemeenteraad.
-
1.7.1 De verhouding tussen ambities, geld, en benodigde ambtelijke capaciteit is in balans.
- 1.7.1.1 De prioritering van de ambities voorleggen aan de raad en indien nodig en mogelijk scenario’s voorleggen en daarbij de consequenties van eventuele keuzes in beeld brengen.
- 1.7.1.2 Het bestuursakkoord uitwerken en toetsen op haalbaarheid in een collegewerkprogramma met meetbare resultaten, en opnemen in de begroting.
- 1.7.1.3 Voorstel opstellen over de structuur waarin complexe, interdisciplinaire projecten georganiseerd kunnen worden.
- 1.7.1.4 Per nieuw project zorgen voor een realistische integrale raming en daarbij ook middelen voor ondersteunende en aanpalende functies meenemen.
- 1.7.1.5 Een ‘grote-projecten-kalender' op gemeentelijk niveau opstellen. Hierdoor wordt een integrale afweging en prioritering door directie en college mogelijk.
-
1.7.2 We hebben een fittere organisatie ten opzichte van 2022.
- 1.7.2.1 Een tweejaarlijks preventief medisch onderzoek naar de gezondheid uitvoeren, waaraan medewerkers op basis van vrijwilligheid kunnen deelnemen.
- 1.7.2.2 Een tweejaarlijks medewerkerstevredenheidsonderzoek uitvoeren om vervolgens aandacht te schenken aan de aandachtsgebieden.
- 1.7.2.3 Het strategisch vermogen van de organisatie versterken door het samenstellen van een strategisch overleg dat het bestuur integraal adviseert over gemeentebrede vraagstukken.
- 1.7.2.4 Het strategisch vermogen en projectmanagementvaardigheden van medewerkers versterken via sturing door management en training.
- 1.7.2.5 In geval van spoedeisende (crisis)taken vanuit het Rijk gaat het college over tot inzet, vooruitlopend op de reëel te verwachten rijksbijdrage en begrotingswijziging. Hierover worden afspraken gemaakt met de gemeenteraad.
- 1.7.2.6 De ambtelijke organisatie versterken daar waar de grootste formatieve knelpunten zitten.
- 1.7.2.7 Structureel aandacht besteden aan organisatieontwikkeling.
- 1.7.2.8 Daar waar de oorspronkelijk beoogde besparingen uit de bestuursopdracht een onevenredige impact hebben op de organisatie worden deze niet doorgezet.
-
1.7.3 Inwoners begrijpen de informatievoorziening van de gemeente over activiteiten, projecten en dienstverlening beter.
- 1.7.3.1 Teksten voor de website, het redactionele deel van de informatiepagina in de krant en social media van de gemeente op B1-niveau schrijven.
- 1.7.3.2 Jaarlijks minimaal 40 ambtenaren trainen in begrijpelijk schrijven.
- 1.7.3.3 Jaarlijks minimaal 30 van de meest verstuurde standaardbrieven naar niveau B1 herschrijven.
- 1.7.3.4 Vijftig ambtenaren die veel teksten voor inwoners schrijven krijgen een licentie voor software om het taalniveau van hun teksten te meten.
-
1.7.4 De waardering van inwoners voor de gemeentelijke communicatie wat betreft betrouwbaarheid, transparantie, volledigheid en tijdigheid stijgt.
- 1.7.4.1 We meten de waardering van inwoners voor de gemeentelijke communicatie wat betreft betrouwbaarheid, transparantie, volledigheid en tijdigheid.
- 1.7.4.2 We maken een plan waarin we vastleggen welke stappen we organisatiebreed moeten nemen om de communicatie op dit punt te verbeteren.
- 1.7.4.3 We meten de waardering van inwoners voor de gemeentelijke communicatie wat betreft betrouwbaarheid, transparantie, volledigheid en tijdigheid opnieuw, om te zien of deze gestegen is.
- 1.8.1 Er ligt eventueel een nieuwe, duidelijke dienstverleningsovereenkomst met heldere samenwerkingsafspraken waarbij de inzet van de ambtelijke organisatie voor de gemeente Oudewater tegen reële kosten wordt gefactureerd.
-
1.9.1 Er zijn goede afspraken over de samenwerking tussen de raad, het college en de ambtelijke organisatie.
- 1.9.1.1 Goede afspraken maken over de samenwerking tussen de raad, het college en de ambtelijke organisatie.
- 1.9.1.2 Uitlijnen van een werkproces voor grote en/of nieuwe beleidsontwikkelingen, waarbij de raad startnotities en indien mogelijk scenario’s krijgt voorgelegd.
- 1.9.1.3 In de ambtelijke organisatie duidelijk maken wat de kaders zijn voor het werken met en voor de raad.
- 1.9.1.4 Een themasessie organiseren met raad, college en ambtelijke organisatie over de wisselwerking en samenwerking.
- 1.9.1.5 In het inwerkprogramma aandacht besteden aan de rol van de ambtenaar in relatie tot samenleving, andere overheden, de ambtelijke organisatie, raad en college.
- 1.9.1.6 Evalueren van de samenwerking tussen raad, college en ambtelijke organisatie.
-
1.6.1 De inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners staan meer centraal in onze werkwijze en dienstverlening.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat1.6.1 De inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners staan meer centraal in onze werkwijze en dienstverlening.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
De inspanningen bij 1.6.1 zijn niet allen conform planning in 2023 afgerond en schuiven door naar 2024.
Inspanningen
1.6.2 Waar mogelijk vereenvoudigen we de eisen en procedures rondom de verstrekking van vergunningen. De administratieve lasten voor initiatiefnemers nemen waar mogelijk af.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
De inspanningen behorende bij dit resultaat zijn niet allemaal conform planning in 2023 afgerond. Inspanning 1.6.2.1 schuift door naar Q1 2024.
Inspanningen
1.7.1 De verhouding tussen ambities, geld, en benodigde ambtelijke capaciteit is in balans.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Op dit moment is er een onbalans tussen ambities, geld en beschikbare ambtelijke capaciteit. Hiertoe zijn de trajecten rondom 'Investeringen in Balans' en 'Organisatieversterking in gang gezet.
Inspanningen
1.7.2 We hebben een fittere organisatie ten opzichte van 2022.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
De eerste tranche van € 1 miljoen voor organisatieversterking is toegekend bij de Begroting 2024, en er wordt nu gewerkt aan de invulling van deze functies. Omdat de tweede tranche van € 1 miljoen nog niet beschikbaar is, zijn de grootste formatieve knelpunten nog niet allemaal opgelost.
Inspanningen
1.7.3 Inwoners begrijpen de informatievoorziening van de gemeente over activiteiten, projecten en dienstverlening beter.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
1.7.4 De waardering van inwoners voor de gemeentelijke communicatie wat betreft betrouwbaarheid, transparantie, volledigheid en tijdigheid stijgt.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
We beschikken nog niet over de juiste gegevens om hier iets over te kunnen zeggen. Het meten van de waardering van inwoners voor de gemeentelijke communicatie willen we namelijk combineren met het meten van de waardering van de gemeentelijke dienstverlening (1.6.1.3). Omdat de projectleider hiervoor pas in 2024 gestart is, heeft dit punt vertraging opgelopen.
Inspanningen
1.8.1 Er ligt eventueel een nieuwe, duidelijke dienstverleningsovereenkomst met heldere samenwerkingsafspraken waarbij de inzet van de ambtelijke organisatie voor de gemeente Oudewater tegen reële kosten wordt gefactureerd.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
In het vierde kwartaal van 2023 is begonnen met de evaluatie van de dienstverleningsovereenkomst Oudewater - Woerden. Het eindrapport van deze evaluatie volgt in het tweede kwartaal van 2024.
Inspanningen
1.9.1 Er zijn goede afspraken over de samenwerking tussen de raad, het college en de ambtelijke organisatie.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Er is een aantal initiatieven in gang gezet, bijvoorbeeld rondom Investeringen in Balans, maar we bevinden ons nog in de startfase.
Inspanningen
Formatie
Terug naar navigatie - FormatiePeriode | Woerden |
---|---|
2021 | 6,8 |
2022 | 7,0 |
2023 | 7,0 |
Bezetting
Terug naar navigatie - BezettingPeriode | Woerden |
---|---|
2021 | 6,5 |
2022 | 6,3 |
2023 | 6,5 |
Apparaatskosten
Terug naar navigatie - ApparaatskostenPeriode | Woerden |
---|---|
2021 | 745 |
2022 | 761 |
2023 | 896 |
Externe inhuur
Terug naar navigatie - Externe inhuurPeriode | Woerden |
---|---|
2021 | 12,1% |
2022 | 13,7% |
2023 | 19,8% |
Overhead
Terug naar navigatie - OverheadPeriode | Woerden |
---|---|
2021 | 8,0% |
2022 | 7,5% |
2023 | 8,2% |
Verwijzingen Halt
Terug naar navigatie - Verwijzingen HaltPeriode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2023 | 70 | 80 |
Winkeldiefstallen
Terug naar navigatie - WinkeldiefstallenPeriode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2023 | 1,2 | 2,5 |
Geweldsmisdrijven
Terug naar navigatie - GeweldsmisdrijvenPeriode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2023 | 2,7 | 4,3 |
Diefstallen uit woning
Terug naar navigatie - Diefstallen uit woningPeriode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2023 | 1,2 | 1,3 |
Vernielingen en beschadigingen in de openbare ruimte
Terug naar navigatie - Vernielingen en beschadigingen in de openbare ruimtePeriode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2023 | 3,8 | 5,8 |
Demografische druk
Terug naar navigatie - Demografische drukPeriode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2023 | 76,1% | 70,3% |
Jongeren met jeugdreclassering
Terug naar navigatie - Jongeren met jeugdreclasseringPeriode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2022 | 0,1% | 0,3% |
Jongeren met een delict voor de rechter
Terug naar navigatie - Jongeren met een delict voor de rechterPeriode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2022 | 1% | 1% |
Functiemenging
Terug naar navigatie - FunctiemengingPeriode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2022 | 57,1 | 53,8 |
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenExploitatie | Begroting 2023 na wijziging | Werkelijk 2023 | Verschil | |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
0.1 Bestuur | 3.040 | 2.555 | 485 | |
0.2 Burgerzaken | 1.529 | 1.506 | 23 | |
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 3.711 | 3.752 | -41 | |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 1.341 | 1.420 | -79 | |
3.4 Economische promotie | 72 | 115 | -43 | |
5.4 Musea | 329 | 302 | 27 | |
Totaal Lasten | 10.022 | 9.650 | 372 | |
Baten | ||||
0.1 Bestuur | 0 | -17 | 17 | |
0.2 Burgerzaken | -689 | -775 | 86 | |
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | -11 | 0 | -11 | |
1.2 Openbare orde en veiligheid | -113 | -75 | -38 | |
3.4 Economische promotie | 0 | -76 | 76 | |
5.4 Musea | -21 | -35 | 14 | |
Totaal Baten | -834 | -978 | 144 | |
Stortingen | ||||
0.10 Mutaties reserves | 85 | 85 | 0 | |
Totaal Stortingen | 85 | 85 | 0 | |
Onttrekkingen | ||||
0.10 Mutaties reserves | -12 | -12 | 0 | |
Totaal Onttrekkingen | -12 | -12 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat | 9.261 | 8.745 | 516 |
Financiële analyse
Terug naar navigatie - Financiële analyseHieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
Taakveld | Analyse lasten | Bedrag | voordeel/ nadeel | |||
0.1 | De budgetten voor representatiekosten, raadscommunicatie, vorming en opleiding en reis- en verblijfskosten zijn niet volledig gebruikt door de ondersteuning van de raad, dit tezamen geeft een aanzienlijk voordeel. Tevens lagen de accountantskosten in het aanloopjaar lager. | 82 | voordeel | |||
0.1 | De voorzieningen voor (toekomstige) pensioenen en wachtgelden voor (oud-)wethouders zijn hoger dan noodzakelijk en hierom onttrekken we gelden uit de voorzieningen. Dit heeft een positief effect op het jaarrekeningresultaat. Bij de pensioenen heeft dit te maken met de verhoogde rekenrente, waardoor een minder hoge voorziening noodzakelijk is. Bij wachtgelden is een minder hoge voorziening nodig omdat oud-wethouders inkomsten uit andere bronnen verwerven. Daarmee wordt het wachtgeld lager of niet meer van toepassing. | 407 | voordeel | |||
1.1 | Door capaciteitsgebrek is in 2023 geen aandacht besteed aan juiste ramingen voor energielasten. Onder dit taakveld is aan energielasten meer uitgegeven voor de brandweerkazerne Woerden. | -41 | nadeel | |||
1.2 | De doorbelaste salarissen naar 'APV en bijzondere wetten' is lager geweest dan verwacht. Dit kwam mede door lagere lasten voor twee vaststellingsovereenkomsten dan ingeschat. | 110 | voordeel | |||
1.2 | In 2023 is inhuur voor handhaving openbare ruimte en algemeen veiligheidsbeleid nodig geweest. Deze inhuur is gedekt op de personeelsbegroting voor VTH/OOV maar geeft door meer inzet op handhaving openbare ruimte en algemeen veiligheidsbeleid een tekort in dit taakveld. | -178 | nadeel | |||
3.4 | Voor 2023 is een schatting gemaakt van de totale kosten voor de voorbereidingen op het VNG-congres. De werkelijke kosten die al in 2023 vielen zijn hoger geweest, met name door de kosten van de externe projectleider. Aan de batenzijde is een voordeel opgenomen vanwege de evenredige bijdragen van gemeenten Alphen en Gouda aan het VNG-congres. | -43 | nadeel | |||
Overige lasten | 35 | voordeel | ||||
Totaal mutaties lasten | 372 | voordeel | ||||
Taakveld | Analyse baten | Bedrag | voordeel/ nadeel | |||
0.2 | In 2023 zijn de aanvragen voor naturalisaties fors gestegen, dit resulteerde in fors hogere legesopbrengsten voor naturalisaties. Tevens zijn er meer huwelijken geweest dan voorgaande (corona)jaren en hiermee zijn ook de opbrengsten huwelijksleges gestegen. De leges voor reisbewijzen zijn lager dan begroot, dit heeft te maken met de paspoortpiek vanaf 2024. | 78 | voordeel | |||
1.2 | Naar aanleiding van eerdere besluitvorming zijn huuropbrengsten geraamd voor het politiekantoor. Doordat het politiekantoor nog niet is gerealiseerd, vervallen de huuropbrengsten. | -60 | nadeel | |||
3.4 | Voor het VNG-congres heeft gemeente Woerden van gemeente Alphen en gemeente Gouda een bijdrage gekregen ter grootte van 1/3 deel per gemeente van de werkelijk gemaakte kosten in 2023. | 76 | voordeel | |||
Overige baten | 50 | voordeel | ||||
Totaal mutaties baten | 144 | voordeel | ||||
Totaal mutaties lasten en baten | 516 | voordeel | ||||