Naar hoofdinhoud
Publicaties
>
Jaarstukken 2020
>
Inspanningen
Verberg navigatie
Toon navigatie
Standaard contrast
Hoog contrast
Home
Jaarverslag
I. JAARVERSLAG
Financiële beschouwing
Programma 1. Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Programma 2. Fysiek beheer openbare ruimte en vervoer
Programma 3. Sociaal domein
Programma 4. Cultuur, economie en milieu
Programma 5. Onderwijs en sport
Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en wonen
Programma 7. Algemene inkomsten
Bijlagen
Paragrafen
Paragraaf 1 Lokale heffingen
Paragraaf 2 Verbonden partijen
Paragraaf 3 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf 4 Bedrijfsvoering
Paragraaf 5 Gebiedsgericht werken
Paragraaf 6 Financiering
Paragraaf 7 Kapitaalgoederen
Paragraaf 8 Grondbeleid
Paragraaf 9 Impact Corona
II. JAARREKENING
Balans
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
Toelichting balans
Overzicht van baten en lasten
Begrotingsrechtmatigheid
Verantwoording Wet Normering Topinkomens (WNT)
Overzicht incidentele baten en lasten
Overzicht op taakvelden
Gewaarborgde geldleningen
EMU saldo
SISA
Inspanningen
Home
Jaarverslag
I. JAARVERSLAG
Financiële beschouwing
Programma 1. Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Programma 2. Fysiek beheer openbare ruimte en vervoer
Programma 3. Sociaal domein
Programma 4. Cultuur, economie en milieu
Programma 5. Onderwijs en sport
Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en wonen
Programma 7. Algemene inkomsten
Bijlagen
Paragrafen
Paragraaf 1 Lokale heffingen
Paragraaf 2 Verbonden partijen
Paragraaf 3 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf 4 Bedrijfsvoering
Paragraaf 5 Gebiedsgericht werken
Paragraaf 6 Financiering
Paragraaf 7 Kapitaalgoederen
Paragraaf 8 Grondbeleid
Paragraaf 9 Impact Corona
II. JAARREKENING
Balans
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
Toelichting balans
Overzicht van baten en lasten
Begrotingsrechtmatigheid
Verantwoording Wet Normering Topinkomens (WNT)
Overzicht incidentele baten en lasten
Overzicht op taakvelden
Gewaarborgde geldleningen
EMU saldo
SISA
Inspanningen
Tonen
Inspanningen (161)
1.1.1.1 Herontwerp bestaande websites.
1.1.1.2 Aanschaf gebruiksvriendelijke formulierengenerator met meetbare formulieren.
1.1.1.3 Beleggen van formulierenbeheer in de organisatie.
1.1.1.4 Ontwikkelen mijn omgeving (inwonercloud) + beheer beleggen in de organisatie.
1.1.2.1 Bezetting en kwaliteit medewerkers up to date. Stabiele ICT-omgeving.
1.1.3.1 De gemeente is verplicht om een jaarlijks onderzoek uit te voeren naar de inrichting, werking en beveiliging.
1.1.4.1 Alle noodzakelijke acties uitvoeren om woonfraude en adresfraude tegen te gaan.
1.10.1.1 Opstellen van nieuwe dienstverleningsovereenkomst Oudewater – Woerden.
1.2.1.1 Aanpassen Bibob-beleid
1.2.1.2 Opleiden en trainen van collega's en ondernemers op het gebied van bewustwording.
1.2.1.3 Actualiseren bevoegdheden burgemeester (APV, beleidsregels, etc.)
1.2.1.4 Verbeteren informatiepositie gemeente betreffende ondermijnende activiteiten
1.3.1.1 Ieder kwartaal voortgangs-gesprekken met Buurtwerk
1.3.1.2 Ieder half jaar voortgangs-rapportage door Buurtwerk
1.3.1.3 Planning activiteiten o.b.v. jaarlijks uitvoeringsprogramma
1.3.1.4 Maandelijkse JOR-overleggen
1.3.1.5 Periodiek de wijk in gaan
1.3.1.6 Jongeren die activiteiten organiseren voor jongeren
1.4.1.1 Afspraken en acties uitzetten aan de hand van PGA-overleggen.
1.4.1.2 Monitoring en coördinatie van acties op de leefgebieden van de ketenpartners
1.4.1.3 Voeren van gesprekken met de PGA-cliënten en familie
1.4.1.4 Inspelen op incidenten in lopende PGA-trajecten
1.5.1.1 Het uitvoeren van het Meerjarenplan Veel Voorkomende Criminaliteit/High Impact Crimes (VVC/HIC) en cybercrime 2019/2020 + implementatie Veiligheidsinformatiesysteem (VIS).
1.6.1.1 Structureel bestuurlijk overleg m.b.t. casussen van dienst
1.6.1.2 1x /6 weken ambtelijk overleg
1.6.1.3 Intern meldpunt oprichten voor snelle multidisciplinaire slagkracht
1.7.1.1 Uitvoering van de regiodeal bodemdaling Groene Hart in AGW verband, samen met de Provincie Utrecht, de Provincie Zuid Holland, waterschappen de Stichtse Rijnlanden, Rijnland en Krimpenerwaard.
1.7.1.2 Uitvoering van het bestuursakkoord AGW met de provincie Zuid-Holland, waarin acht projecten voor de versterking van de (recreatieve) economie zijn opgenomen.
1.8.1.1 Het leveren van een bestuurlijke en ambtelijke bijdrage aan de regionale tafels 'gezonde woon-en-leefomgeving', 'duurzame bereikbaarheid', 'klimaatneutrale regio', 'economische positionering', 'gezonde en inclusieve regio'.
1.9.1.1 Opstellen van de strategische lobbyagenda 2, waarbij samenhang wordt gezocht met de procesplanning voor de Omgevingswet.
2.1.1.1. Effecten woningbouwprogramma en verkeerskundige maatregelen in het verkeersmodel inzichtelijk maken.
2.1.1.2. Opstellen beleidsstukken en uitvoeren onderzoeken conform strategienota verkeersvisie.
2.1.1.3. Opstellen Meerjaren Verkeersmaatregelenplan 2030. Deel 1 (2021) vormt input voor Kadernota 2021.
2.1.1.4 Starten planvorming toegankelijke binnenstad voor fietsers gecombineerd met doorgaand autoverkeer weren uit het centrum.
2.1.1.5 In overleg en met subsidie van de provincie een begin maken aan het fietspad langs de omgelegde Steinhagenseweg en deze via Veldwijk, Breeveld en Harmelen aansluiten op het Utrechtse deel. Kostenraming vormt input voor Kadernota.
2.2.1.1. Het doorlopen van alle (ruimtelijke, juridische en financiële) procedures die nodig zijn om te kunnen starten met de realisatie van de brug over Oude Rijn.
2.2.1.2 Werkzaamheden kruispunt Hollandbaan - Waardsebaan zijn afgerond, de werkzaamheden aan de Boerendijk en kruispunt Boerendijk - Hoge Rijndijk zijn gestart.
2.3.1.1 In overleg met RO om omlegging Steinhagenseweg conform resultaat uit te voeren (is onderdeel van de ontwikkeling Snellerpoort).
2.4.1.1 Start bestemmingsplanprocedure nadat financiering geregeld is.
2.5.1.1 Steekproef integrale beeldkwaliteit areaal is uitgevoerd.
2.5.1.2 Beleidsplan verharding om Taskforce kwaliteitsverhouding B/C wordt in Q2 vastgesteld door Raad.
2.5.2.1 Inzichtelijk maken welke bruggen verwijderd, afgewaardeerd of omgevormd kunnen worden.
2.5.2.2 Inzichtelijk maken welke lichtpunten conform het nieuwe beleid (vaststelling door raad Q4 2019) verwijderd mogen worden.
2.5.2.3 Inzichtelijk maken welke beschoeiingen conform het groenblauw omgevingsplan verwijderd mogen worden.
2.5.3.1 Borgen van klimaatbestendig ontwerpen en inrichten van de openbare ruimte, door dit integraal onderdeel te maken in alle relevante gemeentelijke processen.
2.5.3.2 Borgen van bodemdalingsbestendig ontwerpen en inrichten van de openbare ruimte, door dit integraal onderdeel te maken in alle relevante gemeentelijke processen.
2.5.3.3 Uitvoeren van projecten regiodeal bodemdaling.
2.5.3.4 Overstromingsrobuuste gemeente borgen in beleid als een van de klimaatthema's.
2.5.4.1 Inzichtelijk maken op welke wijze uitvoering wordt gegeven aan de ambitie voor ecologisch groenbeheer. Raad in Q2 geïnformeerd met RIB.
2.5.4.2 Handhaven bomenareaal (taskforce).
2.6.1.1 Uitvoering geven aan de vijf belangrijkste prioriteiten. Routing verbeteren, gratis fietsstallingsvoorzieningen realiseren, promotie, plaatsing meubilair op Kerkplein en onderzoek naar Rijngracht. Daarbij wordt ‘inclusief’ ontworpen.
2.7.1.1 Inwoners worden gefaciliteerd in mogelijkheden om huishoudelijk afval gescheiden aan te bieden. Door extra in te zetten op communicatie informeren wij onze inwoners over afval scheiden om het scheidingsbewustzijn en -gedrag te vergroten.
3.1.1.1 Voorliggende functies welzijn, mantelzorgondersteuning en maatschappelijk werk zijn uiterlijk 1-1-2021 geïntegreerd in de in 2019 samengestelde en opgeleide nieuwe teams van Woerden Wijzer (Sociaal Team en team Jeugd- en Gezin).
3.1.1.2 Over de integratie van de onder 3.1.1.1 voorliggende functies zijn nieuwe afspraken gemaakt met de organisaties die deze functies op dit moment bieden.
3.1.1.3 Bij de inkoop van het maatwerk worden contractafspraken gemaakt over op- en afschaling van zorg, inclusiviteit en de samenwerking met informele organisaties. Casemanagers zien toe op naleving van die afspraken (contractmanagement).
3.1.1.4 Alternatieven voor maatwerkvoorzieningen onderzoeken we, zetten we op en financieren we zonodig samen met de partners in het veld (bijv. KIES en rots- en watertrainingen, jongerencoaching door jongerenwerk en jeugdhulpwerk op school,
3.1.1.5 We verschuiven middelen van maatwerk naar voorliggend, waardoor we meer kunnen investeren in voorliggende voorzieningen.
3.10.1.1 Actieve inbreng programma 6 met betrekking tot zowel voldoende nieuwe woningen als zorg. Zowel het beschikken over voldoende huisvesting voor deze doelgroep als de (prestatie)afspraken met GroenWest vallen hieronder.
3.11.1.1 Uitvoeren lokaal plan van aanpak waarin de onderdelen uit de Regionale Koers MOBW U16 aan bod komen. Het gaat daarbij om onder andere: Beschikbaar hebben van professionele ambulante begeleiding en behandeling -
3.11.1.2 Uitvoeren regionaal plan van aanpak waarin aandacht is voor: - organiseren van de toegang tot beschermd wonen - tempo en wijze waarop de doordecentralisatie vanuit U16 verloopt - afspraken die we in Utrecht-West verband maken over financiën
3.12.1.1 We richten het proces rondom de nieuwe inburgeringswet in, waaronder het aanpassen van de verordening, aanbesteding taalinstituut, regelen uitvoeringsorganisatie, inkopen duale trajecten.
3.13.1.1 We zetten in samenwerking met Ferm Werk een re-integratiebureau in met landelijke ervaring in het begeleiden van statushouders met een grote afstand tot de arbeidsmarkt naar werk.
3.13.1.2 Statushouders krijgen naast de reguliere inburgering een programma gericht op taal en studievaardigheden. Daarnaast zal huiswerkbegeleiding geboden worden.
3.13.2.1 Het aanbieden van onderwijs vindt plaats met verschillende onderwijspartners, die allen hun eigen rol hebben in het onderwijsaanbod.
3.13.3.1 We bieden empowermenttrainingen aan die de kloof tussen de eigen cultuur en Nederlandse cultuur verkleint. Naast deze training bieden we samen met de ketenpartners een intensief programma met daarin onderwerpen als budgetering, gezondheid,
3.14.1.1 Vanaf 2020 verhuizen bewoners gefaseerd vanuit de Stadspoort.
3.15.1.1. We onderzoeken wat huisartsen nodig hebben om de juiste zorg voor deze specifieke groep te verlenen en financieren dit maximaal 2 jaar.
3.2.1.1 De nieuwe teams van Woerden Wijzer (Jeugd- en Gezinsteam en Sociaal Team) die we in 2019 samenstelden en adequaat hebben opgeleid zijn in Q1 2020 operationeel. Hierin is de functie van de casemanager belegd.
3.2.2.1 In 2020 maken we vanuit het project Inkoop afspraken over een lokale intensievere samenwerking tussen Woerden Wijzer, algemene voorzieningen en maatwerk-voorzieningen over betere doorstroom en uitstroom van geïndiceerde voorzieningen.
3.2.2.2. In 2020 leidt het project Inkoop tot betere afspraken over samenwerking en het uitstroomresultaat met zorg-aanbieders van specialistische zorg.
3.2.2.3. In 2020 ondersteunt Woerden Wijzer inwoners in de wijk (bijvoorbeeld Huizen van Woerden) als dat nodig is, en werkt voor jongeren meer samen met scholen en met huisartsen.
3.2.3.1 Inwoners worden door de buurtverbinders en waar mogelijk door informele organisaties geactiveerd en ondersteund om mee te doen en zo hun sociale netwerk te versterken.
3.3.1.1 Gebaseerd op de maatschappelijke agenda samen met gesubsidieerde organisaties opdrachten bepalen en (nieuwe) meerjarige afspraken maken met deze partijen over de benodigde dienstverlening en bijbehorende middelen (nieuwe subsidieafspraken).
3.3.1.2 Hart voor Woerden zet samen met de diverse organisaties in het veld in op het versterken van de onderlinge themagerichte samenwerking. De gemeente maakt hierover afspraken met deze partijen en legt die vast.
3.3.1.3 Gemeente Woerden maakt afspraken met de maatschappelijke partners in het brede sociaal domein
3.4.1.1 We zetten een methodiek en werkwijze in (pilot Ferm Wijzer), die leidt tot een gezamenlijke en sluitende aanpak, waarbij de jeugdwet, Wmo-wet en participatiewet zo goed mogelijk op elkaar aansluiten.
3.4.1.2 We zetten een project op voor het verbeteren van taal- en basisvaardigheden op de werkvloer.
3.4.1.3 We versterken de samenwerking met onze partners en externe partijen voor het onderzoeken en/of ontwikkelen van passende arrangementen en instrumenten.
3.4.1.4 We initiëren en versterken de ontwikkelingen en samenwerkingen gericht op het bevorderen van arbeids-participatie (en daarmee sociale activering, basis werknemers- en vakvaardigheden) van deze inwoners.
3.4.1.5 We meten de stappen die gezet zijn aan de hand van de doorstroom binnen het totale traject.
3.4.1.6 We onderzoeken via het sociaal werken in de wijk en het gebiedsgericht werken hoe de talenten van deze inwoners tot bloei kunnen komen in hun eigen wijk of dorp.
3.5.1.1 We zetten een preventie methodiek en werkwijze in (o.a. pilot Werkfit), die leidt tot een sluitende aanpak, waarbij de jeugdwet, WMO-wet en participatiewet zo goed mogelijk op elkaar aansluiten.
3.5.1.2 We initiëren en versterken de ontwikkelingen en samenwerkingen (waaronder met de scholen) gericht op het bevorderen van arbeidsparticipatie (en daarmee sociale activering, basis werknemers- en vakvaardigheden)
3.6.1.1 We richten een infrastructuur in die zich richt op de doorverwijzing binnen de armoedeketen, waarbij we een sociale kaart bijhouden.
3.6.1.2 We zetten een methodiek in gericht op stress-sensitieve dienstverlening.
3.6.1.3 We brengen in kaart welke financieel kwetsbare inwoners nog niet zijn bereikt.
3.6.1.4 We vergroten de bekendheid van inkomensondersteunende regelingen onder zzp'ers.
3.7.1.1 De buurtverbinders zijn actief in de wijken Schilderskwartier en Centrum (Bibliotheek) en het dorp Harmelen.
3.7.1.2 We onderzoeken de mogelijkheid voor inzet van buurtverbinders in een vierde wijk of dorp, als dat een logisch gevolg is van de lokale dynamiek van inwoners en organisaties.
3.8.1.1 Buurtverbinders activeren inwoners en ondersteunen sociale inwonersactiviteiten (laagdrempelige, vrij toegankelijke voorzieningen). Zowel in de wijk als in de ‘Huizen van'.
3.8.1.2 Gemeente maakt afspraken met Hart van Woerden en de betreffende organisaties in het veld over het werven, ondersteunen en het waarderen van vrijwilligers.
3.8.1.3 Onderzoeken en waar mogelijk inzetten van Ferm Werk voor werkervaringsplekken (vrijwilligerswerk) of anderszins arbeidstoeleiding.
3.8.1.4 Aansluiting op de veranderopgave 'participatie'. Dit door het bieden van vrijwilligersplekken in de 'Huizen van'. Tevens onderzoeken wij de mogelijkheid om werk-leerlijnen van Fermwerk ook in de 'huizen van' een plek te geven.
3.8.1.5 Kennisdeling richting exploitatiestichtingen van multifunctionele accommodaties door Hart van Woerden over fondswerving, subsidieaanvragen, financiën en samenwerken met de gemeente.
3.8.1.6 De buurtverbinders zetten in op de bestaande vrijwilligersgroepen van Zegveld (Milandhof), Kamerik (de Cope) en Woerden (bijv. in Brediushonk, Willemshoeve, de Wiek).
3.8.1.7 We ondersteunen inwoners zodat hun talenten tot bloei kunnen komen in hun eigen wijk of dorp. Hiervoor wordt in het Sociaal - en Gebiedsgericht werken in de wijk gebruik gemaakt van de inclusieve wijkontwikkeling en de abcd-methodiek.
3.9.1.1. Doorontwikkelen van Dorpshuis Harmelen, De Plint en Locatie Centrale Bibliotheek (Meulmansweg) tot volwaardige ‘Huizen van…’, die als voorbeeld kunnen gelden voor nieuwe initiatieven. Mogelijk een vierde 'Huis van'
3.9.1.2 Inzet van Buurtverbinders op de lokale netwerken in de wijk. Zowel netwerken tussen inwoners als tussen en met maatschappelijke organisaties met als doel ontmoeten, verbinden en samendoen.
3.9.1.3 Zorgdragen voor aansluiting van buurtverbinders op het sociaal team zodat afschaling van zorg mogelijk wordt gemaakt door de inzet van buurtbewoners.
3.9.1.4 Zorgdragen voor een nauwe aansluiting op de wijkambtenaar en het gebiedsgerichtwerken.
3.9.1.5 Buurtverbinders ondersteunen de programmaraden en exploitatiestichtingen van de lokale 'Huizen van'.
3.9.1.6 Het concept Sociaal Werken in de Wijk wordt verder ontwikkeld waardoor er een eenduidige visie op subsidies, dienstverlening en rollen van partners en inwonersparticipatie ontstaat. Hierdoor staan alle partners in positie.
3.9.1.7 Maatschappelijke organisaties en gemeentelijke afdelingen zijn te vinden in de wijk, bijvoorbeeld in een 'Huis van'. Daar zijn werkplekken, vergaderruimten en gespreksplekken voor bijvoorbeeld een spreekuur of cliëntafspraken.
4.1.1.1 Opstellen en vaststellen van meerjaren-ontwikkelagenda Cultuur 2021-2024.
4.1.2.1 Aan de raad voorleggen van een voorstel over geactualiseerd integraal cultuurbeleid De Creatieve stad; Kunst, Cultuur & Creatief Vermogen 2021-2024, als vervolg op de evaluatie en het participatieproces dat startte in 2019.
4.1.3.1 Culturele instellingen herdefiniëren hun opdracht in de vorm van een offerte op basis van het manifest.
4.1.3.2 Vaststelling meerjaren-prestatie-afspraken door het college in de vorm van Uitvoeringsovereenkomsten.
4.1.4.1 Opstellen toekomstscenario's Wagenstraat (zie programma Ruimtelijke ontwikkeling en wonen).
4.10.1.1. Op basis van de beoordelingscriteria is een keuze voor een locatie gemaakt. Deze keuze wordt uitgewerkt in een bestemmingsplan.
4.11.1.1 Uitvoeren van onderzoek naar de economische mogelijkheden die leegstaande agrarische bebouwing biedt.
4.12.1.1. Het afleggen van minimaal 85 bedrijfsbezoeken, waarvan 10 met collegeleden, in 2020.
4.12.2.1. Opzetten van een CRM-systeem voor het vastleggen van bedrijfsbezoeken en borgen van afspraken met externen.
4.12.3.1 Gemeente en ondernemers-verenigingen (POVW) werken in thematische werkgroepen (o.a. arbeidsmarkt, ondernemersklimaat en duurzaamheid) samen aan acties voor het versterken van de lokale economie.
4.13.1.1. Uitvoering van de projecten behorend bij het herijkte programma Woerden Werkt, waarover de gemeenteraad in het 3e kwartaal van 2019 per raadsinformatiebrief zal worden geïnformeerd.
4.13.2.1 Faciliteren van een haalbaarheids-onderzoek naar én de oprichting van een TechnoHub door het Woerdens Techniek Talent (WTT).
4.14.1.1 Uitvoeren van het actieprogramma van de binnenstad, dat in het 3e kwartaal van 2019 wordt vastgesteld. In het actieprogramma worden plannen van aanpak opgenomen voor de 'Routing binnenstad', 'Promotieplan binnenstad', 'Rijngracht',
4.14.2.1 Actualiseren van het huidige standplaatsenbeleid.
4.15.1.1 Het verlengen van de overeenkomst met Woerden Marketing (Q1) en bestendigen van het merkenbeleid.
4.15.1.2 Inzetten op regionale samenwerkingsverbanden (o.a. Cheese Valley / Utrecht Region / Groene Hart) om slagkracht te vergroten en meer toeristen te trekken.
4.16.1.1 Realiseren van de Koers voor recreatie & toerisme 2016-2022 via Netwerkdagen en inzet aanjaagbudget.
4.17.1.1 Gezamenlijk met alle relevante partners een projectorganisatie opzetten en een bidbook uitwerken.
4.2.1.1 In opvolging van het in 2019 gesloten convenant Meer muziek in de klas wordt de gemeentelijke deelname aan rijksregeling combinatiefunctionarissen uitgebreid om extra rijksmiddelen beschikbaar te kunnen stellen.
4.3.1.1 Nader uitwerken rol en dienstverlening van de bibliotheek (inclusief taalhuis).
4.4.1.1 Voor de versnelling van de energietransitie zetten we sterker in op communicatie. We gebruiken aantrekkelijke vormen van communicatie (infographic, brochures, informatiemomenten zoals duurzamehuizenroute).
4.4.2.1 Wij onderhouden het energieloket jouwhuisslimmer.nl dat als eerste aanspreekpunt voor inwoners fungeert. Wij jagen de verduurzaming van woningen aan o.a. met een duurzaamheidslening en subsidie.
4.4.2.2 In 2020 stellen we een plan van aanpak op voor het maatschappelijk vastgoed.
4.5.1.1. Wij werken in de regio U16 samen aan een regionale energiestrategie, dat na vaststelling in 16 raden, 4 algemene besturen waterschap en de provinciale staten naar het Rijk wordt gezonden.
4.5.2.1 Wij stellen samen met de samenleving een afwegingskader op voor grootschalige duurzame energieopwekking, dat als input dient voor de Regionale Energiestrategie en de Omgevingsvisie.
4.6.1.1. Wij werken samen met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties aan de Woerdense Warmtevisie, dat tevens als input dient voor de omgevingsvisie.
4.7.1.1 Wij blijven overleg voeren met buurgemeenten, bewoners, maatschappelijke partners en de rijksoverheid.
4.8.1.1 Het paraplu bestemmingsplan cultuurhistorie is naar aanleiding van de Cultuurhistorische waardenkaart in Q3 2020 door de gemeenteraad vastgesteld vooruitlopend op omgevingsvisies.
4.8.2.1 Erfgoedadvisering wordt integraal meegenomen in projecten en plannen.
4.8.3.1 De door het Stadsmuseum en SHHV vernieuwde website www.verhaalvanwoerden.nl wordt Q1 ingebruik genomen. De informatieve ANWB gevelborden worden waar nodig in Q1 vernieuwd. In 2020 meewerken aan thema's '75 jaar vrijheid' en 'Bonifatius'.
4.8.4.1 Q4 door gemeenteraad vastgesteld.
4.8.4.5 met (boven) lokale erfgoedpartners activiteiten en middelen ontwikkelen om deze twee belangrijke verhalen te vertellen.
4.9.1.1 Via werksessies met ondernemers gewenste herstructureringsmaatregelen ophalen, waarna per bedrijventerrein een herinrichtingsplan, beeldkwaliteitsnotitie, financiële raming en planning wordt opgesteld.
4.9.2.1 Samen met de betrokken ondernemers het draagvlak onderzoeken voor het oprichten van een ondernemersfonds op de bedrijventerreinen De Putkop en Barwoutswaarder gericht op het verbeteren van de kwaliteit van de bedrijfsomgeving.
6.1.1.1 Ontwikkeling van woningbouwprojecten met behulp van het Actieprogramma Woningbouw.
6.2.1.1. Ruimtelijk-programmatisch en kwalitatief verbinding leggen tussen de projecten Middelland, Snellerpoort en Stationsgebied waarbij de stedenbouwkundige visie Stationsgebied wordt opgesteld en de 'Mobiliteitsanalyse Poort van Woerden'
6.2.2.1 Twee intentieovereenkomsten sluiten met initiatiefnemers van transformatie.
6.2.3.1 Voor het woongebied en de uitbreiding van het winkelcentrum worden twee separate bestemmingsplannen in procedure gebracht. Na vaststelling kunnen marktpartijen geselecteerd worden voor het woon- en winkelgebied.
6.3.1.1 Opstellen regionale Omgevingsagenda Lopikerwaard.
6.3.2.1 Opstellen Omgevingsvisie Woerden die via participatie tot stand komt.
6.3.3.1 Opstellen concept-omgevingsplan landelijk gebied Woerden.
6.3.4.1 In 2020 worden in samenwerking met de regio en de Omgevingsdienst regio Utrecht voorbereidingen getroffen voor het DSO.
7.1.1.1 Implementatie rapport en adviezen financiële gezondheid (advies 1 Deloitte, begroot en realiseer een structureel saldo van baten en lasten rond de nullijn)
7.1.2.1 Implementatie rapport en adviezen financiële gezondheid (advies 2, Deloitte, stel een signaleringswaarde/streefwaarde vast voor solvabiliteit en schuldquote)
7.1.2.2 Implementatie rapport en adviezen financiële gezondheid (advies 3, Deloitte, gelijke omvang van investeringen)
7.1.2.3 Implementatie rapport en adviezen financiële gezondheid (advies 4, Deloitte, Stabiel aflossingsschema en beperkt risicoprofiel, geen gebruik van aflossingsvrije leningen)
7.1.3.1 Implementatie rapport en adviezen financiële gezondheid (advies 6, Deloitte, robuust risicomanagement)
7.1.3.2 Implementatie rapport en adviezen financiële gezondheid (advies 7, Deloitte, treasuryrol professionaliseren)
7.1.4.1 Vervolg business cases opstellen en aanbieden aan raad
7.1.5.1 Binnen twee weken na uitkomen van circulaires wordt een RIB opgesteld
7.2.1.1 Door middel van instructies en voorlichting opstellers bewust laten zijn dat er geen voorstellen worden gedaan zonder dekking
7.2.1.2 Toetsing van de voorstellen op naleving
7.2.2.1 Richtlijnen/instructies opstellen en personeel informeren/voorlichten
7.2.2.2 Toetsing op naleving van de financiële kaders
7.2.3.1 Format van raadsvoorstel en werkprocessen totstandkoming van voorstel aanpassen
7.2.4.1 Implementeren van de tool
7.2.5.1 Actualiseren van notitie Financiële Sturing
7.2.6.1 Integraal overzicht van financiële raadsbesluiten, moties, amendementen met monitor op verwerking/uitvoering
Vorige
/ 496
Volgende
Op onze website worden cookies bijgehouden. Voor meer informatie kijk in ons
Privacy Statement
.
Accepteren
Alleen strikt noodzakelijk