Economisch actieplan
Uitvoering acties uit het vastgestelde Economisch actieplan 2019-2022. Vanwege de impact van de Covid-19-crisis op economie en arbeidsmarkt zijn korte lijnen onderhouden met de ondernemers en relevante (overheids-)partners. Ook zijn extra acties uitgevoerd om de lokale economie passend te ondersteunen. Zo is een expertmeeting georganiseerd over de impact op de economie en arbeidsmarkt en is de ondernemerscampagne ‘Woerden gaat door’ van het POVW ondersteund.
Programma Herstructurering - schuifruimte bedrijventerreinen
In 2020 is gewerkt aan de eindrapportage van de haalbaarheidsonderzoeken van vijf aangewezen potentiële locaties, en aan de beantwoording van reacties op de tussenrapportage schuifruimte. Op basis van de onderzoeksresultaten en een zorgvuldig doorlopen proces heeft het college in november het besluit genomen voor het aanwijzen van twee schuifruimtelocaties, en dit ter besluitvorming voorgelegd aan de raad. Ook is verder gewerkt aan de herstructureringsplannen. Voor het uitvoeren van het programma Herstructurering schuifruimte is geïnvesteerd in een goede samenwerking met de belangrijke partners zoals de provincie en de ondernemers (POVW). Op 7 december is voor Statenleden en raadsleden een informatiebijeenkomst georganiseerd in aanwezigheid van gedeputeerde Huib van Essen. Het zorgvuldige en proactieve proces heeft eraan bijgedragen tot gedegen en gedragen besluitvorming te komen in de gemeenteraad d.d. 28 januari 2021.
Vitale arbeidsmarkt
In 2020 hebben de volgende acties plaatsgevonden op het gebied van de arbeidsmarkt:
- De TechnoHUB (initiatief Woerdens Techniek Talent) heeft in september haar deuren geopend; mede door een bijdrage van de gemeente en MKB-deal is dit mogelijk gemaakt
- Met partners (onder andere TechnoHUB, Ferm Werk, UWV en MBO Rijnland) wordt bekeken hoe in te spelen op de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en de daarvoor beschikbaar gestelde gelden vanuit het Rijk in het kader van 'Leven Lang Ontwikkelen'
- We werken samen met het bedrijfsleven aan onderwijsvernieuwing: CIV Smart Technology en CIV Zorg en Welzijn.
- Samen met belangrijke stakeholders als de provincie, KvK en Ureca is een online expertmeeting corona georganiseerd voor ondernemers en raadsleden
- VMBO on Stage kon niet doorgaan i.v.m. corona, voor 2021 wordt gekeken hoe dit wel kan doorgaan
- Groene Hart Werkt heeft online een aantal bijeenkomsten georganiseerd om het duurzaam ondernemen verder aan te jagen. Zo ook met een ondernemer die een waterstof-tankstation wil ontwikkelen in Woerden.
Omgevingswet
In U10-verband is gewerkt aan het regionale programma Wonen en Werken; dit zal in 2021 aan de raad worden aangeboden.
Accountmanagement
De accountmanagers hebben in nauw contact gestaan met de ondernemers en de ondernemersverenigingen. Gezien de Covid-19-crisis is het essentieel geweest om in contact te (blijven) en de ondernemers te ondersteunen, ook inzake de diverse steunregelingen. Begin 2020 is samen met de POVW voor alle ondernemers een 'kijkje achter de schermen van het gemeentehuis' georganiseerd dat kon rekenen op veel enthousiasme.
Glasvezel
De glasvezelpartijen hebben in 2020 een start gemaakt met de aanleg van glasvezel in het buitengebied. Eén glasvezelpartij heeft aangegeven een gedeelte van het buitengebied niet aan te leggen. De partijen verwachten de werkzaamheden in 2021 te kunnen afronden.
Binnenstad
De gemeente werkt intensief samen met de Vestingraad aan de Ontwikkelagenda Binnenstad 2019-2022. Deze ontwikkelagenda telt 75 actiepunten; gemeentelijke, maar vaak ook van onze samenwerkingspartners. Veel actiepunten zijn in uitvoering of gereed. Een klein deel zal later mogelijk nog worden opgepakt.
De stand van zaken van de vijf geprioriteerde punten uit de Ontwikkelagenda is als volgt:
- Realisering gratis fietsstallingen: schuift door naar 2021, haakt aan op uitvoering parkeerbeleid
- Realisatie Rijngracht: rapport begin 2021 gereed, biedt inzicht in wat nodig is voor een haalbaarheidsonderzoek voor een businesscase over al dan niet realiseren van de Rijngracht
- Versterken promotie: o.a. met project 'Sociale meerwaarde' om binding tussen inwoners gemeente en stadshart te versterken. Kernwaarden zijn vastgesteld. Diverse campagnes en acties zijn uitgevoerd.
- Herinrichting Kerkplein: een ontwerp voor een spelaanleiding is gereed. Het zitmeubilair en groen zijn vertraagd in verband met corona.
- Routing (in en naar) binnenstad verbeteren: is gedeeltelijk afgerond. De voetgangersverwijzingen in de binnenstad staan er weer keurig bij met het uniforme beeldmerk op de routebordjes. Volgende stap is het verwerken van de kernwaarden van het project Sociale meerwaarde in de buitenruimte
In 2020 is gewerkt aan het Beeldkwaliteitsplan Binnenstad (BKP). Dit vormt een overkoepelende ambitie voor de binnenstad. Het is een 'beeldende' rode draad. Het college stelt de eindversie begin 2021 vast. Het BKP is een belangrijke bouwsteen voor de gemeentelijke omgevingsvisie.
De gemeente heeft een subsidie bij de provincie aangevraagd ter versterking van onze twee grootste kernwinkelgebieden t.w. Stadshart en Harmelen. Op 24 december 2020 heeft de provincie hierop een bedrag van € 80.000 toegekend voor drie deelprojecten (waarvan een in Harmelen). In 2021 zal worden gestart met de uitvoering:
- Het toekomstbestendig en vitaal houden van de compacte kern binnenstad Woerden 2021-2030.
- Verstevigen samenwerking en cohesie in uitvoeringsplan sociale meerwaarde-promotie.
- Versterking samenwerking Winkelhart Harmelen ondernemers-eigenaren.
In 2020 is een drietal scenario’s voor herinrichting van de Wagenstraat uitgewerkt. Dit project is gesneuveld in de strategische heroriëntatie en staat de komende jaren on hold; dit betekent dat een totale reconstructie van de openbare ruimte voorlopig van de baan is.
Maatregelen en aanpak tijdens en na corona: gezamenlijk met alle betrokken partijen spant het college zich in om de binnenstad tijdens en na corona vitaal te houden. Het college hanteert daarbij als vertrekpunt 'kijken wat mogelijk is' vanuit gezondheid en veiligheid. Zo hebben horecagelegenheden tijdelijk gebruik kunnen maken van leegstaande winkelpanden en meer ruimte beschikbaar voor terrasvoering zolang corona duurt tot in 2021.
Leegstand: was in december 2019 sprake van een laag leegstandspercentage van rond de 5%, nog voor corona steeg dit naar bijna 10%. In coronatijd stabiliseert dit cijfer. Vergeleken met gelijksoortige binnensteden steekt de positie van Woerden gunstig af. Cisca Griffioen vervult daarin een belangrijke rol. Zij is als intermediair Retail Vastgoed binnenstad actief bezig met de invulling van panden. Onzeker is wat het effect van corona zal zijn op functies in de binnenstad.
Recreatie & Toerisme
- Veel (ambtelijke) inzet is geweest om toeristisch-recreatieve activiteiten in de Covid-periode in goede banen te leiden m.n. afspraken m.b.t. vaarseizoen/bruggen en support aan onze recreatieondernemers.
- De koersgroep Recreatie en Toerisme heeft via het (gemeentelijk) aanjaagbudget een aantal initiatieven ondersteund o.a. Pracht aan de Gracht, Snertweek van het Stadshart en Toeristisch-recreatieve objectbewegwijzering.
- Inzet gedaan op de doorontwikkeling van Woerden, Boerenmarktstad, m.n. betrokkenheid kaashandelaren.
- Stichting Woerden Marketing heeft voor de gemeente de volgende activiteiten uitgevoerd:
- In het 1e kwartaal van 2020 is ingezet op de recreatief toeristische promotie van Woerden voor bezoekers met inzet van Online marketing, Offline marketing, promotie en PR. Nadat Covid zijn intrede deed heeft zij haar inzet verschoven op het maximaal ondersteunen van de lokale ondernemers ten gunste van bewoners in Woerden en de directe regio. Met inzet van lokale campagnes is na elke overheidsbeslissing rondom Covid op- en afgeschaald op marketinginzet naar behoefte van ondersteuning voor Woerdense ondernemers. Ze hebben via diverse online mediakanalen informatie gegeven over de lokale retail, lokale horeca, cultuur & kunst, historische, recreatieve locaties en activiteiten.
- Ondanks dat Woerden Marketing /VVV/Kaaspakhuis alle zeilen hebben bijgezet om inkomsten te genereren en kosten te besparen, stevenen zij af op financiële tekorten. Deze mogelijke tekorten zijn ook opgenomen in de eerdere Covid-rapportage van de gemeente. Woerden Marketing/VVV/Kaaspakhuis hebben namelijk geen reserves om deze tekorten op te vangen.
- Woerden Marketing heeft zich regionaal ingezet voor Visit Utrecht Region op het gebied van crisismanagement in de vorm van de druktemonitor. In kader van Visit Utrecht Region is ook het project Hollandse Ambachten gerealiseerd.
- Voor het regionale project Groene Hart ook wel Groene Hartverbinders genoemd, heeft Woerden Marketing het project Gebiedsvertegenwoordiging uitgevoerd. Woerden Marketing heeft ook de opdracht gekregen voor een nieuw strategisch plan voor de marketing van het Groene Hart om de branding en marketing voor het Groene Hart te waarborgen.
- In kader van regionale samenwerking Cheese Valley zijn diverse activiteiten georganiseerd waaronder een digitale (kaas-)persreis.
Woerden 650 jaar stadsrechten in 2022
- Op 20 januari 2020 was de publieke aftrap voor Woerden 650 jaar, hierbij is het thema WoerdenWijs en logo gepresenteerd.
- De volgende werkgroepen zijn gestart: (Cultuur-)Educatie, Cultuur & Erfgoed, Sport, Sociaal-Maatschappelijk, Evenementen, Communicatie/Merchandise, Sponsorwerving en Algemeen. De werkgroepen zijn bijeen geweest om ideeën uit te wisselen en verder uit te werken.
- De activiteiten van Stichting Woerden 650 jaar zijn verder vormgegeven. De website: www.Woerden650.nl staat. De ANBI-status is verleend voor de stichting Woerden 650.