Het mag duidelijk zijn dat de coronacrisis op nagenoeg alle werkzaamheden van de gemeente een effect heeft gehad. Wij zien dit bij het onderdeel dienstverlening duidelijk terugkomen. Hier is prioriteit gegeven aan kritieke processen en wettelijke taken. In de begroting geformuleerde ambities voor 2020 zijn daardoor onder druk komen te staan en niet allemaal behaald.
Ook bij openbare orde en veiligheid is logischerwijs veel van de beschikbare capaciteit naar de crisisorganisatie toegegaan. Binnen dit vakgebied zijn immers de experts op het gebied van crisisbeheersing actief, waarop gedurende de coronacrisis veelvuldig een beroep is gedaan. Andere activiteiten konden daardoor soms maar beperkt worden uitgevoerd. Ook zorgden de coronamaatregelen zelf, los van een andere prioritering als gevolg van de crisis, soms voor belemmeringen in de werkzaamheden. Zo was het in het afgelopen jaar maar beperkt mogelijk om fysiek bij elkaar te komen. Voor de Persoonsgerichte Aanpak (PGA) bemoeilijkte dit de werkzaamheden. Ook was het houden van fysieke bijeenkomsten met grotere groepen maar in een zeer beperkte periode mogelijk, waardoor we aangewezen waren op digitale bijeenkomsten. Die zijn soms minder effectief dan fysieke bijeenkomsten.
Op het gebied van regionale samenwerking is het merendeel van de activiteiten doorgegaan. Overleggen konden over het algemeen in digitale vorm plaatsvinden. De hinder van de coronacrisis is op dit vakgebied dan ook beperkt. Wel zijn enkele van de medewerkers belast met regionale samenwerking ingezet op coronagerelateerde dossiers, waardoor het continu zoeken was naar een juiste balans in de prioritering van werkzaamheden.