Pro-gram-ma |
Omschrijving |
Toelichting |
Beheersmaatregel |
Maat-regel uitge-voerd |
Impact |
Kans |
I/S * |
Kans x omvang
(in €) |
6 |
Grondexploitaties |
Binnen de grondexploitaties bestaat het risico op o.a. kostenstijgingen, lagere opbrengsten en langere exploitatieperiodes. In het Meerjarenperspectief Grondbedrijf zijn deze risico's via een Monte Carlo-simulatie berekend. |
Projectbeheersing van de grondexploitaties, sturing op de (financiële) uitkomst. |
Ja |
|
|
|
5.200.000 |
7 |
Gemeentefonds |
Herverdeling gemeentefonds heeft mogelijk negatief effect op de algemene uitkering. |
Lobby bij het rijk om effecten te verzachten |
Nee |
3.000.000 |
50% |
S |
3.000.000 |
2 |
IBOR - Riolering |
De prijsstijging in de sector Grond-, Weg- en Waterbouw is al jaren hoger dan de indexering die op de gemeentebegroting wordt toegepast. Ook zijn budgetten IBOR bij de Strategische Heroriëntatie verlaagd. Hierdoor kunnen minder activiteiten worden uitgevoerd. Hiermee komen (wettelijke) taken onder druk te staan. Gevolgen van imagoschade tot juridische aansprakelijkheid.
Overschrijding voor producten waar lopende contracten met landelijke indexen zijn voorgeschreven of waar wettelijke zorgplicht dwingt tot ingrijpen ook als het budget niet toereikend is. |
In de voorjaarsrapportage het verschil tussen de gemeentelijke index en landelijke index corrigeren. |
Ja |
1.250.000 |
75% |
S |
1.875.000 |
3 |
Maatwerk jeugd |
Toenemende kosten jeugdzorg.
Doordat jeugdzorgtaken open-einderegelingen zijn, is geen zekerheid te krijgen en geen grens te stellen aan het aantal aanvragen voor ondersteuning.
Een specifieke oorzaak voor dit risico is dat andere organisaties dan de gemeente (m.n. SAVE en de huisartsen) jeugdigen kunnen indiceren voor hulpverlening. |
Invoering van casemanagement en zorg op maat tegen zakelijke insteek. Doorontwikkelen van prognosemodel. |
Ja |
1.750.000 |
50% |
S |
1.750.000 |
3 |
WMO |
Toenemende kosten door vergrijzing
Prognose van de VNG is een stijging van 7% per jaar. Dit wordt veroorzaakt door vergrijzing, maar ook door aanzuigende werking door het abonnementstarief. |
Mogelijke maatregel is het volume van de verstrekking, aantal uren per week dat huishoudelijke hulp verstrekt wordt. Onderzoeken welke ruimte de wet biedt. Andere maatregelen onderzoeken met sociaal team. |
Nee |
1.750.000 |
50% |
S |
1.750.000 |
Alle |
Corona |
De coronasituatie leidt tot verlies van inkomsten (o.a. parkeren, leges) en hogere uitgaven voor o.a. ondersteuning van maatschappelijke instellingen, zoals culturele instellingen en sportaccommodaties (bv. WoerdenSport). Het risico bestaat dat niet voldoende middelen beschikbaar worden gesteld door het Rijk. |
Continue monitoring van de extra coronakosten in relatie tot rijksbijdragen. |
Ja |
2.000.000 |
50% |
I |
1.000.000 |
2 |
IBOR - Openbare verlichting (OVL) |
Het verlichtingsareaal is sterk verouderd en de constructieve veiligheid is niet inzichtelijk. |
Lichtmasten ouder dan 40 jaar worden op sterkte gemeten o.b.v. een zgn. rotatiemeting. O.b.v. inspectie wordt een vervangingsprogramma voor het gehele OVL-areaal opgesteld en daarna uitgevoerd. |
Nee |
1.000.000 |
75% |
I |
750.000 |
3 |
Maatwerk jeugd |
In 2019, 2020 en 2021 ontvangen wij een extra rijksbijdrage voor jeugd. Voor 2022 en 2023 zijn deze middelen niet toegezegd, maar de toezichthouder staat wel toe dat gemeenten voor deze jaren een stelpost opnemen. Het risico bestaat dat wij in deze jaren geen extra gelden ontvangen. |
- |
Nee |
800.000 |
75% |
I |
600.000 |
3 |
Werk en inkomen |
Door de gemeente uitgevoerde taken op het gebied van werk & inkomen zijn open-einderegelingen, waardoor geen zekerheid te krijgen en geen grens te stellen is aan het aantal aanvragen om voor een uitkering in aanmerking te komen. Daarnaast wordt begroot op basis van een BUIG-budget dat wij van het Rijk ontvangen in april van het voorgaande jaar. Dit wordt nadien nog drie keer bijgesteld tot het definitieve bedrag. Dit kan zowel positief als negatief uitvallen. |
* adequaat begroten door zowel Ferm Werk als gemeente
* juiste ervaringscijfers genereren
* prognoses opstellen
* juiste informatie verwerven over arbeidsmarktontwikkelingen en instroom statushouders
* actuele budgetoverzichten bijhouden
* krachtige inzet op uitstroombeleid via prestatieafspraken en de opgaven werk & inkomen en integratie statushouders
* scherpe analyse van de kwartaalrapportages van FermWerk |
Ja |
600.000 |
50% |
S |
600.000 |
7 |
Leningen / Garantiestellingen |
De gemeente staat garant voor leningen aan instellingen met een maatschappelijk belang. Uitstaande leningen worden mogelijk niet terugbetaald of uitstaande garanties worden aangesproken doordat de betreffende partij in financiële problemen komt. Een groot deel van de garantstellingen heeft betrekking op leningen aan woningcorporaties die via het WSW worden geborgd. Als gemeente hebben wij hierbij een achtervangpositie. |
|
Nee |
10.000.000 |
5% |
I |
500.000 |
1 |
Personeel en Organisatie |
Kwalitatieve en/of kwantitatieve mismatch tussen gevraagde omvang en competenties van de formatie ten opzichte van de aanwezige omvang en competenties. Ook ziekteverzuim, mede door de coronasituatie leidt tot hogere uitval van medewerkers. Dit kan ook leiden tot hoge kosten voor inhuur. |
Constante aandacht van het management voor omvang en de kwaliteit van de formatie en sturing op inhuur. Opleidingsmogelijkheden bieden, zoals via de Groene Hart academie. |
Ja |
400.000 |
50% |
S |
400.000 |
1 |
Continuïteit ICT-voorzieningen |
Externe aanvallen (hacking/DDOS-aanvallen), stroomstoringen. ICT-architectuur is kwetsbaar met als gevolg een instabiele of niet werkende netwerkomgeving. Continuïteit van dienstverlening en werkprocessen komt hiermee in gevaar. |
1. Aandacht voor gevaren van bv. phishingmails in de organisatie
2. Uitwijkmogelijkheden inrichten
3. Analyse van ICT-architectuur
4. Meer samenwerken i.p.v.zelf ontwikkelen
5. Crisisplan schrijven en crisis oefenen
6. Aanpakken kwetsbaarheden |
Ja |
750.000 |
50% |
I |
375.000 |
4 |
Onderwijshuisvesting |
De gemeente heeft een wettelijke financiële taak ten aanzien van het herstel van constructiefouten in schoolgebouwen. Als bij de bouw van nieuwe schoolgebouwen sprake is van constructiefouten kan dit (financiële) consequenties voor de gemeente hebben. |
Wanneer een aanvraag wordt ingediend voor vergoeding van de herstelkosten van de constructiefouten: onderzoek naar
- de vraag of inderdaad sprake is van constructiefouten;
- verhaalbaarheid van kosten op aannemer, architect en/of evt. rechtsopvolgers;
- rol en verantwoordelijkheid van de school als bouwheer;
rol van de gemeente. |
Nee |
1.000.000 |
25% |
I |
250.000 |
1 |
Privacy |
Datalek zoals bedoeld in de AVG. Hiervoor kunnen boetes opgelegd worden door de Autoriteit Persoonsgegevens. |
Technische maatregelen, verhogen bewustzijn en aanstelling functionaris Gegevensbeheer. |
Ja |
1.000.000 |
25% |
I |
250.000 |
6 |
Legesopbrengsten |
Teruglopende bouwactiviteiten of uitstel van projecten kunnen leiden tot lagere opbrengsten van bouwleges. |
|
Nee |
200.000 |
75% |
I |
150.000 |
2 |
Verkeersmaatregelen |
Draagvlak voor maatregelen ontbreekt (bij omwonenden en/of politiek), dan wel de bodemgesteldheid zorgt voor langere doorlooptijd, juridische procedures en extra kosten. |
Adequate projectbeheersing met veel aandacht voor communicatie met de omgeving. |
Nee |
400.000 |
25% |
I |
100.000 |
Subtotaal risico’s groter dan of gelijk aan € 100.000 |
€ 18.550.000 |
Subtotaal risico’s kleiner dan € 100.000 |
€ 1.000.000 |
Totaal risico’s |
€ 19.550.000 |