Taakveld |
Analyse lasten |
|
voordeel/
nadeel |
|
|
|
6.1 |
Inburgering: een groot deel van 2022 is nodig geweest voor de implementatie van de nieuwe Wet inburgering. Niet alle statushouders die in 2022 in de gemeente zijn komen wonen, vallen onder de nieuwe wet. Hierdoor is een groot gedeelte m.b.t. kosten inburgeringsvoorzieningen nog niet besteed. De inburgeringsvoorzieningen worden bekostigd uit de specifieke uitkering inburgering, het niet-bestede bedrag wordt meegenomen ter besteding aan inburgeringsvoorzieningen in het volgende kalenderjaar. Daarnaast is voor de begeleiding van statushouders nog een restant budget over van het incidentele budget wat destijds van het Rijk is ontvangen. Dit budget wordt in 2023 ingezet voor GIT-trajecten (geïntegreerd duaal inburgeringstraject), project 'lerende inloop voor statushouders' en voor de inzet van huisartsen. |
284.000 |
voordeel |
|
|
|
6.1 |
Hervormingsagenda: een deel van het budget is als stelpost € 109.000 begroot omdat hier nog geen bestemming voor is. Het budget voor de inkomenstoets € 20.000 is niet besteed omdat deze kosten binnen het reguliere proces zijn opgevangen. De werkzaamheden voor de vereenvoudiging jeugdbescherming € 75.000 zijn nog niet gestart. |
215.000 |
voordeel |
|
|
|
6.1 |
Gebiedsgericht werken: door het doorstromen van een medewerker naar een ander team en de functie niet opnieuw is ingevuld is een deel van de loonkosten niet besteed. Een aantal platforms heeft minder subsidie aangevraagd dan beschikbaar was. Daarnaast langlopende begeleidingsinitiatieven waarvoor nog geen concrete subsidieaanvraag is binnengekomen. |
50.000 |
voordeel |
|
|
|
6.1 |
Mantelzorg: in de strategische heroriëntatie heeft AEF een taakstelling incidenteel verwerkt terwijl dit een structureel effect heeft. |
60.000 |
voordeel |
|
|
|
6.2 |
De jaarrekening van Inkoop Monitoring Utrecht West is voordeliger uitgevallen ten opzichte van de begroting. Op onafhankelijke cliëntondersteuning heeft gemeente Woerden een deel van de subsidie aan Stichting Kwadraad teruggevorderd. De software van het sociaal domein wordt met strippenkaarten onderhouden, voor het onderhoud in 2022 is gebruik gemaakt van het restant van de strippenkaart van 2021. |
115.000 |
voordeel |
|
|
|
6.3 |
Ferm Werk programma Inkomensregelingen: een nadeel van € 718.000 op de bijzondere bijstand die voor € 537.000 wordt verklaard door de uitgaven aan de energietoeslag. De energietoeslag-inkomsten vanuit het Rijk worden in programma 7 verantwoord. |
-532.000 |
nadeel |
|
|
|
6.3 |
Ferm Werk Overhead: een deel van de verklaring van Ferm Werk is van technische aard. Huur- en schoonmaakkosten, overheadkosten aanvullende dienstverlening en een leidinggevende functie zijn begroot in verschillende programma's. In de realisatie zijn deze geboekt op overhead waardoor het tekort ontstaat. Daartegenover staan kleinere voordelen zoals verlofsparen en vrijval van een subsidie. |
-129.000 |
nadeel |
|
|
|
6.3 |
Opvang ontheemden Oekraïne: in de najaarsrapportage is een globale inschatting gemaakt voor de te verwachten kosten. M.n. de loonkosten (restant € 200.000) zijn te verklaren doordat personeelskosten niet zijn doorbelast aan Oekraïne maar in de reguliere loonkostenbudgetten zijn geboekt. Een restant op de stelpost van € 79.000 en op sociaal beheer van € 156.000 zorgen voor het totale voordeel op de kosten voor opvang ontheemden Oekraïne. |
410.000 |
voordeel |
|
|
|
6.5 |
Ferm Werk programma Arbeidsparticipatie: een technisch nadeel zoals beschreven bij het onderdeel overhead zorgt voor een technisch voordeel voor programma arbeidsparticipatie. |
187.000 |
voordeel |
|
|
|
6.6 |
Wmo Voorzieningen maatwerk: de kosten zijn in 2022 afgenomen ten opzichte van 2021. Echter, in de begroting is rekening gehouden met een toename van de kosten, waardoor het voordeel ontstaat. De verschillen zijn echter minimaal t.o.v. het in 2022 begrote bedrag. |
51.000 |
voordeel |
|
|
|
6.71 |
Wmo Huishoudelijke hulp maatwerk: de kosten zijn in 2022 afgenomen ten opzichte van 2021. Echter, in de begroting is rekening gehouden met een toename van de kosten, waardoor het voordeel ontstaat. De reden voor de daling is als volgt: in de aantallen is een stijging van het aantal cliënten zichtbaar (20), maar daartegenover staat een daling van het aantal verstrekkingen (73); en tussen 2021 en 2022 is het gemiddeld aantal verstrekte uren per cliënt licht gedaald, wat een positief resultaat geeft. |
145.000 |
voordeel |
|
|
|
6.71 |
Wmo Begeleiding maatwerk: net als bij Wmo Huishoudelijke hulp is de begroting bijgeraamd. Echter, de aantallen voor Wmo Begeleiding zijn afgenomen: het aantal cliënten is afgenomen met 32 en het aantal verstrekkingen is gedaald met 194. |
380.000 |
voordeel |
|
|
|
6.71 |
Wmo PGB: de dalende trend op PGB zet door naar aanleiding van de maatregelen die zijn genomen in de strategische heroriëntatie. |
178.000 |
voordeel |
|
|
|
6.71 |
Parlementaire ondervragingscommissie kinderopvangtoeslagen (POK): intern is een projectplan voor de besteding van deze middelen opgesteld. Dit plan zal in 2023 tot uitvoering komen, daarom is in 2022 een deel van dit budget niet besteed. |
77.000 |
voordeel |
|
|
|
6.72 |
Jeugd maatwerk: in de categorieën zijn verschillende verschuivingen van aantallen en kosten te zien tussen 2021 en 2022. De grootste verschillen zijn zichtbaar bij de producten 'Begeleiding Jeugd Ambulant' (+127 cliënten, +188 verstrekkingen en + € 442.000 kosten), 'Behandeling Jeugd' (-117 cliënten, -239 verstrekkingen en € -525.000 kosten), 'Essentiële functie' en 'Gezinshuis' (+3 cliënten, +3 verstrekkingen en + € 327.000 kosten), 'Landelijk ingekocht' (+11 cliënten, +15 verstrekkingen en + € 445.000 kosten) en 'Pleegzorg' (-15 cliënten, -44 verstrekkingen en € -339.000 kosten). Het totale verschil op maatwerk bedraagt € 550.000. De overige verschillen worden verklaard door afrekeningen van voorgaande jaren (ouder dan 2021) en de afboeking van een faillisement. |
-504.000 |
nadeel |
|
|
|
6.72 |
Voor de uitvoering van essentiële functies voert gemeente Woerden de administratie. Woerden betaalt de totaalfactuur aan gemeente Utrecht en belast de factuur door aan de gemeenten Montfoort, Oudewater, Stichtse Vecht en De Ronde Venen. |
-82.000 |
nadeel |
|
|
|
6.72 |
Jeugd PGB: de dalende trend op PGB zet door naar aanleiding van de maatregelen die zijn genomen in de strategische heroriëntatie. |
195.000 |
voordeel |
|
|
|
6.82 |
Jeugd maatwerk: zie de toelichting op jeugd maatwerk bij taakveld 6.72. |
-381.000 |
nadeel |
|
|
|
6.82 |
Samen Veilig Midden Nederland (SVMN): conform de financiële afrekening van SVMN heeft Woerden een voordeel ten opzichte van de begroting. De onderbouwing is op regioniveau nog niet ontvangen. |
61.000 |
voordeel |
|
|
|
6.82 |
Bescherming in beweging: het budget is budgetneutraal. De lagere uitgaven aan de lastenzijde zijn gelijk aan de lagere inkomsten aan batenzijde. |
65.110 |
voordeel |
|
|
|
7.1 |
Afboeking GGiD: conform de RIB over de GGiD is de afboeking in 2022 gerealiseerd. |
-215.661 |
nadeel |
|
|
|
7.1 |
Preventiemiddelen: door gebrek aan personeel zijn de inkomsten voor deze specifieke uitkering niet ingezet. Dit zorgt voor een voordeel aan de lastenzijde en een nadeel aan de batenzijde. |
30.000 |
voordeel |
|
|
|
|
Diverse |
2.466 |
voordeel |
|
|
|
|
Totaal mutaties lasten |
661.915 |
nadeel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Taakveld |
Analyse baten |
|
voordeel/
nadeel |
|
|
|
6.1 |
Inburgering: zie voordeel lasten. Het niet-bestede bedrag wordt meegenomen ter besteding aan inburgeringsvoorzieningen in het volgende kalenderjaar. |
-138.000 |
nadeel |
|
|
|
6.1 |
Oekraïne: in de najaarsrapportage is een inschatting gemaakt voor de kosten waar een transitievergoeding vanuit het Rijk tegenover staat. De prognose wijkt € 47.000 af op een bedrag van bijna € 1,5 miljoen. |
47.000 |
voordeel |
|
|
|
6.3 |
Oekraïne: in de najaarsrapportage is alleen rekening gehouden met de inkomsten uit het normbedrag voor gemeentelijke opvang. Voor de particuliere opvang ontvangt gemeente Woerden volgens het normbedrag in 2022 een bedrag van ongeveer € 380.000. Voor de gemeentelijke opvang is bij de najaarsrapportage een globale inschatting gemaakt voor de inkomsten uit het normbedrag, dit is voor ongeveer € 130.000 te hoog ingeschat. De grootste oorzaak van deze afwijking is de correctie op het normbedrag van € 100 euro naar € 83 per dag per opvangplek. Daarnaast zijn de inhuurkosten voor 1/6 deel doorbelast aan gemeente Oudewater voor een bedrag van € 68.000. Dit was niet in de najaarsrapportage opgenomen. |
321.000 |
voordeel |
|
|
|
6.71 |
Eigen bijdrage Wmo: de gemiddelde maandelijkse inkomsten schommelen tussen de € 20.000 en € 25.000 in de afgelopen 2 jaar. Dit jaar heeft dit een positief effect op het resultaat. |
31.000 |
voordeel |
|
|
|
6.71 |
Toeslagenproblematiek: dit zijn inkomsten (op basis van normbedragen) uit de SiSa-regeling voor de toeslagenproblematiek waar geen kosten tegenover staan. |
35.944 |
voordeel |
|
|
|
6.82 |
Bescherming in beweging: het budget is budgetneutraal. De lagere uitgaven aan de lastenzijde zijn gelijk aan de lagere inkomsten aan batenzijde. |
-65.110 |
nadeel |
|
|
|
7.1 |
Preventiemiddelen: door gebrek aan personeel zijn de inkomsten voor deze specifieke uitkering niet ingezet. Dit zorgt voor een voordeel aan de lastenzijde en een nadeel aan de batenzijde. |
-30.000 |
nadeel |
|
|
Diverse |
-61.644 |
nadeel |
|
|
|
|
Totaal mutaties baten |
140.190 |
voordeel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal mutaties lasten en baten |
802.105 |
voordeel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Taakveld |
Mutaties reserves |
|
voordeel/
nadeel |
|
|
|
0.10 |
Lagere onttrekking aan het investeringsfonds. |
-41.200 |
nadeel |
|
|
|
0.10 |
Lagere onttrekking TOZO uitvoeringskosten |
-8.994 |
nadeel |
|
|
|
|
Totaal mutaties reserves |
-50.194 |
nadeel |
|
|
|