Progr-amma |
Doelstelling/ resultaat/ product |
Oorzaak/ onzekerheid |
Risico/ effect |
Beheersmaatregel |
Maat-regel uitge-voerd? |
Kans x omvang (in €) |
(het effect v.d. oorzaak op de doelstelling) |
1 |
Laag ziekteverzuim |
Door diverse oorzaken wordt er in de organisatie door diverse medewerkers grote werkdruk ervaren. |
Oplopend ziekteverzuim |
Constante aandacht management en bedrijfsarts |
Ja |
87.500 |
1 |
Continuering van de infrastructuur |
Eventueel verloop van personeel en het niet kunnen vinden van nieuw personeel. Dit door het aantrekken van de arbeidsmarkt en schaarste op deze markt. Door de oplopende werkdruk komt team ICT meer onder druk te staan. |
Er vinden storingen plaats, het duurt langer voor deze worden opgelost, systemen vallen uit, de gemeentelijke bedrijfsvoering vertraagt in ernstige mate. |
Voorstellen doen voor flexibele inhuur. Inhuur is namelijk makkelijker te krijgen op functies die niet makkelijk in te vullen zijn. Daarnaast dient er vast personeel aangetrokken te worden. |
Ja |
50.000 |
1 |
Structurele inkomsten FermWerk |
Het contract voor dienstverlening ICT Werkplekken kan jaarlijks door FermWerk per 1 januari worden beëindigd. Ferm Werk betaalt via een contractuele staffel per gebruikte werkplek (waarvan aantallen door FermWerk kunnen worden aangepast). |
De inkomsten voor de dienstverlening aan Ferm Werk zijn opgenomen in de begroting en op basis hiervan huurt Team ICT tijdelijk personeel in. Tijdelijke personeel kan worden stopgezet indien blijkt dat de samenwerking beëindigd wordt. |
Inhuur wordt ingehuurd naargelang het contract. |
Nee |
87.500 |
1 |
Continuïteit reguliere dienstverlening gegevensbeheer |
Het aantal taken is in de laatste jaren flink toegenomen, terwijl de capaciteit juist is afgenomen en dreigt verder af te nemen door niet invullen van vacatures. |
Dat de taken op het gebied van basisregistraties en belastingheffing niet meer voldoende kunnen worden uitgevoerd. |
1 Beleid en uitvoering Woerden en Oudewater op elkaar afstemmen |
Ja |
50.000 |
2 Zeer kritisch kijken naar eventuele nieuwe taken |
3 Proberen te sturen op het aantal bezwaarschriften |
4 Vacatures invullen |
1 |
Informatieveiligheid |
Risico's als benoemd in Beleidsplan Informatieveiligheid en Privacy |
Continuïteit bedrijfsvoering, imagoschade, enz. |
Richtlijnen informatieveiligheid uitvoeren en bewaken conform Implementatieplan I&P |
Nee |
262.500 |
1 |
Privacy |
Datalek zoals bedoeld in AVG |
Imagoschade (betrouwbare gemeente) en boete van max. 82.000 AP, stagnerende bedrijfsvoering, enz. Financieel risico per persoon waarvan gegevens gelekt: 190 euro. |
Technische maatregelen en verhogen Awareness |
Ja |
187.500 |
1 |
Ontwikkelingen Informatievoorziening - verdergaande digitalisering. |
Als organisatie niet klaar zijn voor de huidige en toekomstige uitdagingen op het gebied van informatievoorziening. |
Geen - slechte Informatievoorziening. Organisatie kan hierdoor niet presteren naar behoren. Gevolg ontevreden medewerkers en inwoners. |
Het M&I rapport heeft aangetoond dat er 9 ontwikkelopgaven zijn die opgepakt moeten worden. |
Ja |
375.000 |
2 |
Onderhoud en vervanging van riolering conform beheerplan en MOP binnen begroting |
Bestaande onderhoudsbestekken lopen af. Door aantrekkende markt stijgen de prijzen. |
Of overschrijding begroting of minder onderhoud/vervanging |
Goede aanbestedingen i.s.m. met inkoop. Invoering risicogestuurd rioleringsbeheer |
Ja |
87.500 |
2 |
Goed functionerende bruggen |
Het functioneren van de beweegbare bruggen blijft onzeker totdat het groot onderhoud is uitgevoerd. |
Er wordt niet voldaan aan de wettelijke verplichtingen. Kans op juridische aansprakelijkheid bij calamiteiten. |
Inspectieprogramma en uitvoeringsprogramma opstellen en uitvoeren |
Ja |
93.750 |
3 |
Werk & inkomen algemeen |
Doordat de door de gemeente uitgevoerde taken op het gebied van werk & inkomen ‘open einde regelingen’ zijn, is geen zekerheid te krijgen en geen grens te stellen aan het aantal ‘aanvragen’ om voor een uitkering |
Met als gevolg een financieel risico |
* adequaat begroten door zowel FermWerk als gemeente |
Ja |
375.000 |
|
* juiste ervaringscijfers genereren |
Een specifieke oorzaak voor groei van het aantal uitkeringen kan een onverwachte toename van het aantal statushouders zijn. |
* prognoses opstellen |
|
* juiste informatie verwerven over arbeidsmarktontwikkelingen en instroom statushouders |
|
* actuele budgetoverzichten bijhouden |
|
* krachtige inzet op uitstroombeleid via prestatieafspraken en de opgaven werk & inkomen en integratie statushouder |
|
* scherpe analyse van de kwartaalrapportages van FermWerk |
3 |
Zorg algemeen |
Doordat de door de gemeente uitgevoerde zorgtaken ‘open einde regelingen’ zijn, is geen zekerheid te krijgen en geen grens te stellen aan het aantal ‘aanvragen’ om ondersteuning. |
Met als gevolg een financieel risico |
* juiste ervaringscijfers genereren |
Ja |
375.000 |
|
* prognoses opstellen |
Een specifieke oorzaak voor dit risico is dat andere organisaties dan de gemeenten (mn SAVE en de huisartsen) jeugdigen kunnen indiceren voor hulpverlening. |
* contacten met save en huisartsen intensiveren |
|
* in het kader van de taskforces worden andere maatregelen ontwikkeld |
3 |
Zorg / Werk & inkomen algemeen |
Door de mogelijke komst van een groot aantal asielzoekers / statushouders kan de druk op de zorgvoorzieningen incl. schuldhulpverlening toenemen. |
Met als gevolg een financieel risico |
Woerden ontvangt van het rijk aanvullende middelen om de extra lasten te dekken. Deze zijn in 2017 niet volledig uitgegeven. Budgetoverheveling naar 2018 vergroot het vermogen om dit risico af te dekken. |
|
187.500 |
3 |
Bedrijfsvoering / Personeelslasten |
Door onvoorziene omstandigheden (zoals onverwachte toename van de vraag, ziekte, e.d.) kan de capaciteit om zorgvragen van burgers op te pakken, onder druk komen te staan. Dit is boven een bepaalde grens niet aanvaardbaar. |
Financieel risico |
* flexibele schil beschikbaar hebben en waar nodig inzetten |
|
262.500 |
* omvang vast en flexibel personeelsbudget monitoren in domeinoverleg |
3 |
RBL |
Geverifieerd wordt of de ondersteuning van Centric voor de applicatie key2jongeren gaat stoppen. Zo ja moet er aanbesteed worden wat niet begroot is |
financieel risico |
verificatie Centric |
|
75.000 |
5 |
nieuwbouw scholencluster Kamerik binnen vastgesteld krediet |
in het krediet zijn geen BTW bedragen opgenomen. De BTW wordt in aftrek gebracht. |
Belastingdienst kan tot 5 jaar na aftrek alsnog een naheffing opleggen |
horizontaal overleg met de belastingdienst. |
Ja |
93.750 |
5 |
Onderwijshuisvesting |
De gemeente heeft een wettelijke financiële taak ten aanzien van het herstel van constructiefouten in schoolgebouwen. In het uit 2003 daterende gebouw van het Minkema College aan de Steinhagenseweg zijn tijdens een interne verbouwing tekortkomingen geconstateerd aan de brandscheidingen en de brandwerendheid. Mogelijk is er sprake van constructiefouten; dit kan (financiële) consequenties voor de gemeente hebben. |
Financieel risico en imagoschade |
Indien een aanvraag wordt ingediend om de vergoeding van de herstelkosten van de constructiefouten: onderzoek naar de vraag of er inderdaad sprake is van constructiefouten. Daarnaast onderzoek naar de verhaalbaarheid van de kosten op aannemer (failliet) en/of architect en/of eventuele rechtsopvolgers. Ook onderzoek naar de rol en de verantwoordelijkheid van de school als bouwheer en van de rol van de gemeente. |
Nee |
1.050.000 |
7 |
VPB |
Het betalen van belasting over winst bij verkoop/verhuur vastgoed of grondbedrijf |
Financiële tegenvallers |
Bij team Financiën is een extern adviseur (Step in Control) ingehuurd om de gemeente voor te bereiden op de komst van de VPB |
Ja |
187.500 |