Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2026 - 2029
    1. Blz. 2 Programma's
      1. Blz. 3 Leeswijzer
        1. Blz. 4 Leeswijzer
      2. Blz. 5 Algemene beschouwingen en financiële beschouwingen
        1. Blz. 6 1. Inleiding
          1. Blz. 7 1. Inleiding
        2. Blz. 8 2. Financiën/financiële beschouwingen
          1. Blz. 9 2. Financiën/ financiële beschouwingen
      3. Blz. 10 Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid
        1. Blz. 11 Tabel portefeuillehouders
        2. Blz. 12 Omschrijving
        3. Blz. 13 Ambities
        4. Blz. 14 Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
        5. Blz. 15 Opgave: Vitale wijken, dorpen en het buitengebied
          1. Blz. 16 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 17 Resultaat
            1. Blz. 18 1.1.1 De organisatie werkt gebiedsgericht.
              1. Blz. 19 1.1.1A We borgen het kader voor gebiedsgericht werken doorlopend in de teams van de organisatie.
            2. Blz. 20 1.1.2 Er zijn eenduidige afspraken over de samenwerking met (georganiseerde) inwonersinitiatieven.
              1. Blz. 21 1.1.2A We werken aan een algemene handreiking voor samenwerkingsafspraken tussen de gemeente en (georganiseerde) (groepen) inwoners.
              2. Blz. 22 1.1.2B We voeren in 2026 een evaluatie uit op de pilot van een coördinerend platform voor de dorps- en wijkplatforms en bepalen op basis daarvan hoe we verder gaan.
            3. Blz. 23 1.1.3 Collega's hebben inzicht in de verschillende ontwikkelingen binnen een gebied zodat ze makkelijker integraal kunnen werken in dat gebied.
              1. Blz. 24 1.1.3A We starten in 2026 met het centraal ontsluiten van data per wijk/kern voor alle collega's.
        6. Blz. 25 Opgave: Organisatie en dienstverlening
          1. Blz. 26 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 27 Resultaat
            1. Blz. 28 1.2.1 In 2027 zien we bij de herhaling van het inwonertevredenheidsonderzoek uit 2025 een hogere waardering voor de stelling 'De gemeente heeft aandacht voor mijn mening en neemt deze serieus.’
              1. Blz. 29 1.2.1A We versterken de kwaliteit van participatie in de verschillende teams door in 2026 betere formats en handleidingen voor alle collega's.
              2. Blz. 30 1.2.1B Onder meer via het participatieplatform denkmee evalueren we in 2026 regelmatig de beleving van participatietrajecten en we rapporteren hierover naar organisatie en raad.
            2. Blz. 31 1.2.2 Er is een eenduidige route en werkwijze in hoe we omgaan met initiatieven uit de samenleving.
              1. Blz. 32 1.2.2A We starten met een initiatievenloket. Hierin borgen we de bestaande initiatievensubsidie.
            3. Blz. 33 1.3.1 In 2027 zien we bij de herhaling van het inwonertevredenheidsonderzoek uit 2025 een hogere algemene waardering.
              1. Blz. 34 1.3.1A We borgen het dienstverleningskader doorlopend in de verschillende teams van de organisatie.
        7. Blz. 35 BBV-indicatoren
        8. Blz. 36 Specificatie taakvelden
        9. Blz. 37 Verschillenanalyse 2025 - 2026
      4. Blz. 38 Programma 2. Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit
        1. Blz. 39 Tabel portefeuillehouders
        2. Blz. 40 Omschrijving
        3. Blz. 41 Ambities
        4. Blz. 42 Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
        5. Blz. 43 Opgave: Onderhoud openbare ruimte
          1. Blz. 44 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 45 Resultaat
            1. Blz. 46 2.1.1 We dragen zorg voor een voorspelbare en betaalbare openbare ruimte. Dit doen we met transparante keuzes, risico's die beter in beeld en beheerst zijn en met een organisatie die op orde is. Het beheerscenario is B/3 ‘sober en doelmatig’.
              1. Blz. 47 2.1.1A We werken vanaf 2026 met de methodiek 'Kriticiteit’ voor het beheer van de openbare ruimte.
              2. Blz. 48 2.1.1B We stellen voor 2026 instandhoudingsplannen (IHP) voor de assets van de openbare ruimte op.
              3. Blz. 49 2.1.1C We stellen in 2026 een integrale meerjarenplanning op voor het beheer van de openbare ruimte.
            2. Blz. 50 2.1.4 We zijn beter voorbereid op extreme weersomstandigheden als gevolg van klimaatverandering. In 2050 zijn we een klimaatbestendige gemeente.
              1. Blz. 51 2.1.4A We inventariseren in 2026 knelpunten in de openbare ruimte en bereiden rioolvervangingen voor om een klimaatbestendige openbare ruimte te realiseren.
              2. Blz. 52 2.1.4B We voeren in 2026 het Programma Klimaatbestendige Openbare Ruimte (KbOR) uit.
              3. Blz. 53 2.1.4C We gaan in jaar 2027 het Orakelplein vergroenen en klimaatbestendig inrichten.
            3. Blz. 54 2.3.1 In 2027 bedraagt de hoeveelheid restafval maximaal 100 kilogram per inwoner per jaar. Minimaal 75% van het afval wordt gescheiden.
              1. Blz. 55 2.3.1A We communiceren en promoten de maatregelen uit het afvalbeleidsplan om circulariteit te bevorderen. De campagne in 2026 richt zich zowel op inwoners als ondernemers uit de gemeente.
              2. Blz. 56 2.3.1B We brengen in 2026 het Circulair Ambachtscentrum meer onder de aandacht en stimuleren hergebruik door in regioverband in te zetten op vraagactivatie voor herbruikbare spullen.
            4. Blz. 57 2.7.1 We hebben in 2026 inzichtelijk welke scenario's resulteren in de beste keuze ten behoeve van het toekomstbestendig maken van de aula.
              1. Blz. 58 2.7.1A We starten in 2026 met het onderzoek naar de scenario's.
        6. Blz. 59 Opgave: Mobiliteit
          1. Blz. 60 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 61 Resultaat
            1. Blz. 62 2.4.1 In 2030 is de verkeersveiligheid, de leefbaarheid en de bereikbaarheid verbeterd, conform de Verkeersvisie 2030.
              1. Blz. 63 2.4.1A We voeren in 2026 en daaropvolgende jaren het MeerjarenVerkeersmaatregelenPlan uit. Fietsen heeft hierbij een hoge prioriteit.
              2. Blz. 64 2.4.1B We starten met het project 'Veilig op de Fiets’, trajecten Stationsweg-Oostdam en Kamerik-Woerden in 2026.
            2. Blz. 65 2.5.1 We hebben in 2026 meer inzicht in mogelijkheden voor verduurzaming van mobiliteit.
              1. Blz. 66 2.5.1A We stellen in 2026 een laadvisie op voor voertuigen anders dan personenauto's.
        7. Blz. 67 BBV-indicatoren
        8. Blz. 68 Specificatie taakvelden
        9. Blz. 69 Verschillenanalyse 2025 - 2026
      5. Blz. 70 Programma 3. Sociaal domein
        1. Blz. 71 Tabel portefeuillehouders
        2. Blz. 72 Omschrijving
        3. Blz. 73 Ambities
        4. Blz. 74 Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
        5. Blz. 75 Opgave: Doorontwikkeling inrichting sociaal domein
          1. Blz. 76 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 77 Resultaat
            1. Blz. 78 3.1.1 Inwoners vinden in 2027 in hun persoonlijke, gemeenschappelijke en georganiseerde sociale basis voldoende informatie, educatie, activiteiten en ondersteuning om met de uitdagingen in hun leven om te gaan.
              1. Blz. 79 3.1.1A De werkgroep "Versterken Sociale Basis" ontwikkelt in 2026 aan de hand van de visie Sociale Basis een plan van aanpak om de sociale basis en de samenhang verder te versterken.
            2. Blz. 80 3.2.2 In 2028 is er voldoende vrij toegankelijk collectief aanbod gericht op het vergroten van de (financiële) zelfredzaamheid, participatie, sociale samenhang en/of terugdringen van gevoelens van eenzaamheid van inwoners in kwetsbare posities.
              1. Blz. 81 3.2.2A We brengen in 2026 de behoeften van inwoners in kwetsbare posities ten aanzien van vrij toegankelijk collectief aanbod in kaart.
              2. Blz. 82 3.2.2B We hebben in 2026 onderzocht welk collectief aanbod als alternatief kan dienen voor maatwerkvoorzieningen.
              3. Blz. 83 3.2.2C We ontwikkelen in 2026 aanbod dat aansluit bij de behoeften van inwoners in een kwetsbare positie en wat bijdraagt aan hun (financiële) zelfredzaamheid, participatie, sociale samenhang en/of terugdringen van gevoelens van eenzaamheid.
            3. Blz. 84 3.3.1 Met gebiedsteams organiseren we zorg en ondersteuning laagdrempelig en dichtbij de inwoners en werken we nauw samen met onze partners. Hierdoor kunnen we signalen eerder oppakken en zwaardere hulp voorkomen.
              1. Blz. 85 3.3.1A We evalueren de proeftuin in Q2 2026.
              2. Blz. 86 3.3.1B We starten het 2e gebiedsteam op in Q3 2026.
        6. Blz. 87 Opgave: Kansrijk Woerden
          1. Blz. 88 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 89 Resultaat
            1. Blz. 90 3.5.2 Inwoners hebben in 2027 een gezondere leefstijl (indicatoren: roken, alcoholgebruik, bewegen en sporten, voeding, slaap en BMI) en verkleinen gezondheidsachterstanden tussen wijken (indicatoren: leefstijl + veerkracht en ervaren gezondheid)
              1. Blz. 91 3.5.2A We voeren in 2026 de preventieve ketenaanpakken (valpreventie, GLI, WOR, kansrijke start en KnGG) in samenwerking met de betrokken partners uit.
            2. Blz. 92 3.6.1 In 2027 participeren meer inwoners die gebruik maken van een inkomensvoorziening op een passende wijze in de maatschappij.
              1. Blz. 93 3.6.1A We maken in 2026 afspraken met diverse partijen, zoals Ferm Werk, om een passend aanbod door te ontwikkelen op het gebied van vrijwilligerswerk, zinvolle dagbesteding en werk.
            3. Blz. 94 3.8.1 Ketenpartners en lokale organisaties werken in 2026 samen aan de randvoorwaarden voor een goede (inburgering en) integratie, verwijzen door waar nodig en zetten in op het uitbreiden van het sociale netwerk van nieuwkomers.
              1. Blz. 95 3.8.1A We doorontwikkelen in 2026 het lokale netwerk en aanbod passend bij de behoeften van nieuwkomers.
            4. Blz. 96 3.9.1 Meer kinderen uit onze gemeenten gaan in 2027 thuisnabij naar school.
              1. Blz. 97 3.9.1A We zetten in 2026 integrale arrangementen tussen onderwijs en ondersteuning op voor kinderen die meer ondersteuning nodig hebben.
              2. Blz. 98 3.9.1B We zetten in 2026 in op meer buitenschoolse opvang voor kinderen die extra aandacht, structuur en begeleiding nodig hebben (BSO+).
            5. Blz. 99 3.9.2 Er is in 2026 een Kansrijke Start voor kinderen en gezinnen, de zelf- en samenredzaamheid op het gebied van opvoeden en opgroeien is versterkt.
              1. Blz. 100 3.9.2A We zorgen in 2026 voor casuïstiekbesprekingen tussen het medisch en sociaal domein. We zetten meer RIVM-erkende interventies voor (aanstaande) ouders in, zoals empowerment programma’s, gratis online ouderschap cursussen en buddy's.
            6. Blz. 101 3.9.3 Kinderen en jongeren zijn in 2026 meer betrokken bij beleidsvoorbereiding, besluitvorming en uitvoering.
              1. Blz. 102 3.9.3A We zetten in 2026 jongerenparticipatie op. Jongeren denken mee over fysieke woon- en leefomgeving, voorzieningen en advies- en hulpverlening. De jongeren adviseren de gemeente gevraagd en ongevraagd.
        7. Blz. 103 Opgave: Gezond en vitaal Woerden
          1. Blz. 104 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 105 Resultaat
            1. Blz. 106 3.10.2 / 6.1.6 Zo veel mogelijk senioren en kwetsbare inwoners wonen in 2026 een voor hen passende en geschikte woning waar zo nodig ondersteuning op maat kan worden geboden.
              1. Blz. 107 3.10.2/6.1.6A We starten in 2026 met de functie regisseur wonen en zorg die uitvoering geeft aan het intern en extern verbinden van wonen en zorg en ondersteunt bij woon-zorg initiatieven.
              2. Blz. 108 3.10.2/6.1.6B We starten in 2026 met de ontwikkeling van minimaal twee geclusterde woonvormen en/of zorggeschikte woonvormen.
            2. Blz. 109 3.10.6 Mantelzorgers ervaren in 2026 ondersteuning bij het uitvoeren van hun mantelzorgtaken, waardoor kans op overbelasting afneemt. (GGD monitor)
              1. Blz. 110 3.10.6A We voeren in 2026 mantelzorgwaardering/-activiteiten uit zoals: bewustwordingscampagne mantelzorgers, activiteiten gericht op jonge mantelzorgers en het intensiveren van de inzet van de mantelzorgconsulent.
            3. Blz. 111 3.10.8 Het risico op, en de gevolgen van, vallen bij ouderen zijn in 2026 verminderd.
              1. Blz. 112 3.10.8A We voeren in 2026 de Ketenaanpak valpreventie uit in samenwerking met zorgverzekeraars en (zorg)professionals.
              2. Blz. 113 3.10.8B We bieden in 2026 beweegactiviteiten voor 65-plussers zonder verhoogd valrisico aan zoals wandelgroepen en Meer Bewegen Voor Ouderen.
            4. Blz. 114 3.11.2 De veerkracht en mentale weerbaarheid van kinderen en jongeren is in 2026 vergroot. Ze ervaren minder prestatiedruk en kunnen omgaan met de druk, ook op het gebied van social media en (online) gaming.
              1. Blz. 115 3.11.2A We zetten in 2026 meer in op jongerenwerk en coaching op het basis en voorgezet onderwijs. Daarbij is er aandacht voor meidenwerk , weerbaarheidstrainingen en talenthouses. De samenwerrking met Woerden Wijzer wordt verder versterkt.
              2. Blz. 116 3.11.2B We verkleinen in 2026 de overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs , o.a. door inzet jongerenwerk in groep 7/8 basisschool. De training ‘Klaar voor de middelbaar’ wordt in minimaal 3 klassen gegeven.
            5. Blz. 117 3.12.1 De door inwoners ervaren gezondheid is vergroot en gezondheids-achterstanden zijn verkleind (verbetering cijfers monitor gezonde leefstijl GGD)
              1. Blz. 118 3.12.1A We gaan in 2026 verder met de implementatie en borging van de ketenaanpakken: WOR, GLI, kansrijke start, KnGG en valpreventie.
            6. Blz. 119 3.12.2 Het percentage inwoners dat rookt, is gedaald; inzet op een rookvrije generatie (afname % jongeren en volwassenen dat rookt; GGD-monitor).
              1. Blz. 120 3.12.2A We zetten in 2026 in op voorlichting aan jongeren (en hun ouders) gericht op het thema middelengebruik. Concreet gaan we verder met de interventies van Chris en Voorkom op scholen.
            7. Blz. 121 3.12.3 In 2027 drinken jongeren en volwassenen minder (overmatig) alcohol dan de jaren ervoor, dus een zichtbare dalende trend. Ditzelfde geldt voor roken en drugs.
              1. Blz. 122 3.12.3A We zetten in 2026 in op preventieve voorlichting over alcohol en middelengebruik op school aan leerlingen en ouders.
        8. Blz. 123 Opgave: Leefbaar en ondernemend Woerden
          1. Blz. 124 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 125 Resultaat
            1. Blz. 126 3.15.3 Voor gezinnen en inwoners met langdurige en complexe problematiek zijn in 2026 alle facetten van de hulpvraag in kaart gebracht en is passende hulp snel beschikbaar (indicator: groter aantal langdurig complexe casussen duurzaam afgesloten).
              1. Blz. 127 3.15.3A We zetten in 2026 in op nog meer preventief werken (doorontwikkeling Woerdenwijzer en ontmoetingsplaatsen). Hierdoor hebben we deze doelgroep nog sneller in beeld en kunnen we eerder de juiste ondersteuning inzetten.
              2. Blz. 128 3.15.3B We stellen in 2026 een beleidskader aanpak woonhygiënische problematiek (hoarding/vervuiling) op en zetten in op integrale aanpak tussen sociaal domein en domein veiligheid.
            2. Blz. 129 3.15.5 Overlast voortkomend uit casuïstiek met multiproblematiek is in 2026 verminderd (indicator: aantal meldingen overlast, veiligheidsmonitor).
              1. Blz. 130 3.15.5A We zorgen in 2026 voor een actualisatie van het convenant tussen de gemeente Woerden en Cazas wonen. Dit voor een nog betere samenwerking en afstemming bij overlast.
            3. Blz. 131 3.15.7 Kinderen groeien in 2026 zo thuis mogelijk op en kunnen in hun eigen buurt elkaar ontmoeten, spelen, bewegen en activiteiten ondernemen. Als dit niet kan, zoeken we naar een passende en zo gezinsgericht en thuis nabij mogelijke plek.
              1. Blz. 132 3.15.7A We zetten in 2026 in op kleinschalige en gezinsgerichte opvang en passende, sluitende zorgvormen voor jeugdigen en gezinnen die dit nodig hebben.
        9. Blz. 133 Opgave: Regie
          1. Blz. 134 Maatschappelijk effect
        10. Blz. 135 BBV-indicatoren
        11. Blz. 136 Specificatie taakvelden
        12. Blz. 137 Verschillenanalyse 2025 - 2026
      6. Blz. 138 Programma 4. Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie
        1. Blz. 139 Tabel portefeuillehouders
        2. Blz. 140 Omschrijving
        3. Blz. 141 Ambities
        4. Blz. 142 Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
        5. Blz. 143 Opgave: Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme
          1. Blz. 144 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 145 Resultaat
            1. Blz. 146 4.1.1 In 2027 zijn culturele instellingen beter in staat om de stad levendiger, socialer en (economisch) aantrekkelijker te maken. Ook hebben we meer inzicht in de effecten van cultuurbeleid.
              1. Blz. 147 4.1.1A We sluiten in 2026 met alle culturele instellingen een meerjarenovereenkomst af. Hierin geven zij invulling aan het Beleidskader ‘Sterker met Cultuur’. Ook hebben we de huisvestingsafspraken met Bibliotheek en Klooster geactualiseerd.
              2. Blz. 148 4.1.1B We hebben in Q4 2026 een kwaliteitsmonitor cultuur ontwikkeld.
            2. Blz. 149 4.1.2/6.4.2 Het voorzieningenniveau sluit aan op de schaalgrootte van onze inwoners en draagt bij aan de realisatie van onze doelen op de diverse domeinen.
              1. Blz. 150 4.1.2/6.4.2A We stellen in 2026 in samenwerking met het fysiek domein en domein samenleving een integrale visie en wegingskader op, met betrekking tot het gewenste voorzieningenniveau in de stad.
            3. Blz. 151 4.1.3 De lokale omroep kan in 2027 de overgang maken naar de inwerkingtreding van de nieuwe mediawet. Vanaf 2028 loopt de financiering niet meer via de gemeente maar via het rijk.
              1. Blz. 152 4.1.3A We maken in 2026 afspraken met de lokale omroep over hun activiteiten.
            4. Blz. 153 4.1.4 We voldoen aan de zorgplicht ingevolge de nieuwe bibliotheekwet (WsoB) met ingang van 2027.
              1. Blz. 154 4.1.4A We stellen in 2026 een gemeentelijk meerjarenbeleidsplan op voor de bibliotheek Woerden en kleine kernen.
              2. Blz. 155 4.1.4B We zorgen ervoor dat er in Q1 2026 een nieuw regioconvenant Regiobibliotheek Utrechtse Venen is met de gemeenten Montfoort, Oudewater, Stichtse Vecht en Ronde Venen.
        6. Blz. 156 Opgave: Sterke economie
          1. Blz. 157 Maatschappelijk effect
        7. Blz. 158 Opgave: Een duurzame toekomst (Energietransitie)
          1. Blz. 159 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 160 Resultaat
            1. Blz. 161 4.11.1 In 2030 zijn er 3500 gebouwen (weq) aardgasvrij.
              1. Blz. 162 4.11.1A Wijkverkenningen voor duurzame warmtevoorzieningen. Te beginnen in 2025 en 2026 met de buurt Molenvliet en in 2026 en 2027 met de buurten Bedrijventerrein Barwoutswaarder en Snel en Polanen. Zie ook de inspanningen onder 4.11.2.
            2. Blz. 163 4.11.2 Het aardgasverbruik daalt tussen 2025 en 2030 met 25%.
              1. Blz. 164 4.11.2A In 2026 en 2027 zijn er communicatiecampagnes gericht op energiebesparing en aardgasvrij.
              2. Blz. 165 4.11.2B We adviseren in 2026 en 2027 over de stappen die gebouweigenaren kunnen nemen om aardgasvrij te worden. Hier is ook subsidiebeleid voor.
              3. Blz. 166 4.11.2C We stimuleren bewonersinitiatieven uit de samenleving, waarvoor we in 2026 een centraal fysiek en online energieloket gaan openen.
              4. Blz. 167 4.11.2D We ondersteunen VvE’s in 2026 en 2027 met subsidie, advies en ondersteuning bij de besluitvorming.
              5. Blz. 168 4.11.2E We maken in 2026 en 2027 afspraken met woningcorporaties om hun woningvoorraad te verduurzamen en monitoren de voortgang.
              6. Blz. 169 4.11.2F We onderzoeken in 2026 verder hoe we de verduurzaming van particuliere huurwoningen kunnen stimuleren, aan een gebouwtypenaanpak kunnen werken en bedrijven en maatschappelijke organisaties kunnen ondersteunen (Warmteprogramma, 2025).
            3. Blz. 170 4.11.3 In 2030 hebben 23.000 gebouwen minimaal een energielabel B.
            4. Blz. 171 4.12.1 We wekken in 2030 76 tot 88 GWh duurzame elektriciteit op met grote windturbines en zonnevelden.
              1. Blz. 172 4.12.1A We verlenen in 2026 een vergunning voor grootschalige windturbines.
              2. Blz. 173 4.12.1B We verlenen de komende jaren vergunningen voor grootschalige zonnevelden in Barwoutswaarder, zonnelint/geluidswal A12 en eventuele andere locaties.
            5. Blz. 174 4.12.2 We wekken in 2030 42 tot 50 GWh duurzame elektriciteit op met middelgrote energieprojecten zoals zon op grote daken en gevels, kleine zonnevelden en erfmolens.
              1. Blz. 175 4.12.2A We doen in 2026 onderzoek naar de mogelijkheden en wenselijkheid van verplichting van zon op grote daken.
              2. Blz. 176 4.12.2B We verlenen de komende jaren vergunningen voor middelgrote energieprojecten.
            6. Blz. 177 4.12.3 We stellen uiterlijk 2028 doelen op voor duurzame elektriciteitsopwek voor na 2030 en hoe we dat gaan realiseren.
              1. Blz. 178 4.12.3A We stellen een nieuwe doelstelling vast voor de opwek van duurzame elektriciteit na 2030. Daarover maken we ook afspraken in de regio (RES 2.0).
              2. Blz. 179 4.12.3B We onderzoeken in 2026 hoe we elektriciteitsopwek kunnen combineren met andere opgaven zoals landbouw, woningbouw, recreatie, water en natuur.
            7. Blz. 180 4.15.1 In 2030 is in alle wijken en dorpskernen in ieder geval één bewonersinitiatief actief.
              1. Blz. 181 4.15.1A We ondersteunen in 2026 bewonersinitiatieven met advies en subsidies.
        8. Blz. 182 BBV-indicatoren
        9. Blz. 183 Specificatie taakvelden
        10. Blz. 184 Verschillenanalyse 2025 - 2026
      7. Blz. 185 Programma 5. Onderwijs en Sport
        1. Blz. 186 Tabel portefeuillehouders
        2. Blz. 187 Omschrijving
        3. Blz. 188 Ambities
        4. Blz. 189 Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
        5. Blz. 190 Opgave: Doorontwikkeling inrichting sociaal domein
          1. Blz. 191 Maatschappelijk effect
        6. Blz. 192 Opgave: Kansrijk Woerden
          1. Blz. 193 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 194 Resultaat
            1. Blz. 195 5.3.1 Het herijkte integraal huisvestingsplan (IHP) van 2022 wordt in 2027 uitgevoerd in samenspraak met schoolbesturen.
              1. Blz. 196 5.3.1.2 We herijken het IHP van 2022 in samenspraak met schoolbesturen en bieden dit in 2026 ter besluitvorming aan aan de gemeenteraad.
        7. Blz. 197 Opgave Gezond en vitaal Woerden
          1. Blz. 198 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 199 Resultaat
            1. Blz. 200 5.7.3 In 2027 bewegen meer kinderen, jongeren en volwassenen en hebben minder inwoners hebben overgewicht (GGD-monitor).
              1. Blz. 201 5.7.3A We zetten in 2026 in op interventies gericht op het bevorderen van een gezonde leefstijl zoals bekend maken van de beweegrichtlijnen, aanbieden passend sport & beweeg aanbod en stimuleren van gezonde voeding.
        8. Blz. 202 Opgave Leefbaar en ondernemend Woerden
          1. Blz. 203 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 204 Resultaat
            1. Blz. 205 5.8.4 Er is door de gemeenteraad een besluit genomen over de toekomst van de zwembaden.
              1. Blz. 206 5.8.4.2 We bereiden een definitief besluit voor de toekomst van de zwembaden voor.
        9. Blz. 207 BBV-indicatoren
        10. Blz. 208 Specificatie taakvelden
        11. Blz. 209 Verschillenanalyse 2025 - 2026
      8. Blz. 210 Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen
        1. Blz. 211 Tabel portefeuillehouders
        2. Blz. 212 Omschrijving
        3. Blz. 213 Ambities
        4. Blz. 214 Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
        5. Blz. 215 Opgave: Bouwen en wonen
          1. Blz. 216 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 217 Resultaat
            1. Blz. 218 6.1.1 Er komen voldoende passende woningen voor inwoners.
              1. Blz. 219 6.1.1A We werken in 2026 verder aan verschillende bouwprojecten, waaronder de projecten in de Poort van Woerden.
            2. Blz. 220 3.10.2/6.1.6 Zo veel mogelijk senioren en kwetsbare inwoners wonen in 2026 in een voor hen passende en geschikte woning waar zo nodig ondersteuning op maat kan worden geboden.
              1. Blz. 221 3.10.2/6.1.6A We starten in 2026 met de functie regisseur wonen en zorg die uitvoering geeft aan het intern en extern verbinden van wonen en zorg en ondersteunt bij woon-zorg initiatieven.
              2. Blz. 222 3.10.2/6.1.6B We starten in 2026 met de ontwikkeling van minimaal twee geclusterde woonvormen en/of zorggeschikte woonvormen.
            3. Blz. 223 4.1.2/6.4.2 Het voorzieningenniveau sluit vanaf 2026 aan op de schaalgrootte van onze inwoners en draagt bij aan de realisatie van onze doelen op de diverse domeinen.
              1. Blz. 224 4.1.2/6.4.2A We stellen in 2026 een integrale visie en wegingskader op over het gewenste voorzieningenniveau in de stad.
        6. Blz. 225 Opgave: Sterke economie
          1. Blz. 226 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 227 Resultaat
            1. Blz. 228 6.5.1 In 2026 wordt het TVE - beleid vastgesteld, wat een grote bijdrage levert aan een leefbaar en vitaal platteland. (TVE = Transformatie van Erven)
              1. Blz. 229 6.5.1A We werken in 2026 aan de uitwerking en vaststelling van het Transformatie van Erven-beleid.
        7. Blz. 230 BBV-indicatoren
        8. Blz. 231 Specificatie taakvelden
        9. Blz. 232 Verschillenanalyse 2025 - 2026
      9. Blz. 233 Programma 7. Algemene inkomsten
        1. Blz. 234 Tabel portefeuillehouders
        2. Blz. 235 Omschrijving
        3. Blz. 236 Ambities
        4. Blz. 237 Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
        5. Blz. 238 Opgave: Gezonde financiën
          1. Blz. 239 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 240 Resultaat
            1. Blz. 241 7.2.3 In 2027 is de Financiële Verordening volledig geïmplementeerd.
              1. Blz. 242 7.2.3A We stellen inkoopbeleid op en implementeren dit in 2026.
              2. Blz. 243 7.2.3B We stellen in 2026 een Meerjarenonderhoudsprogramma op per categorie Kapitaalgoederen.
        6. Blz. 244 BBV-indicatoren
        7. Blz. 245 Specificatie taakvelden
        8. Blz. 246 Verschillenanalyse 2025 - 2026
      10. Blz. 247 Programma 8. Overhead
        1. Blz. 248 Tabel portefeuillehouders
        2. Blz. 249 Omschrijving
        3. Blz. 250 Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
        4. Blz. 251 Specificatie taakvelden
        5. Blz. 252 Verschillenanalyse 2025 - 2026
      11. Blz. 253 BBV-indicatoren
        1. Blz. 254 Toelichting
        2. Blz. 255 1. Bedrijfsvoering/dienstverlening (programma's 1 en 7)
        3. Blz. 256 2. Fysiek/ruimte (programma's 2, 4 en 6)
        4. Blz. 257 3. Sociaal (programma's 3 en 5)
      12. Blz. 258 Afkortingenlijst
        1. Blz. 259 Afkortingenlijst
    2. Blz. 260 Paragrafen
      1. Blz. 261 Paragraaf 1 Lokale heffingen
        1. Blz. 262 1. Wat is het doel van deze paragraaf?
        2. Blz. 263 2. Wettelijk kader en gemeentelijk kader
        3. Blz. 264 Geraamde opbrengsten
        4. Blz. 265 Lokale lastendruk
        5. Blz. 266 A. Belastingen
        6. Blz. 267 B. Bestemmingsheffingen
        7. Blz. 268 C. Rechten
        8. Blz. 269 D. Vergelijking met andere gemeenten
      2. Blz. 270 Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 271 1. Wat is het doel van deze paragraaf?
        2. Blz. 272 2. Wettelijk kader en gemeentelijk beleid
        3. Blz. 273 Beschikbare weerstandscapaciteit
          1. Blz. 274 Inleiding
        4. Blz. 275 Risico's
          1. Blz. 276 Risico's
          2. Blz. 277 Fraude- en continuïteitsrisico’s
          3. Blz. 278 Niet kwantificeerbare risico's
        5. Blz. 279 Weerstandsvermogen
          1. Blz. 280 Weerstandsvermogen
        6. Blz. 281 Kengetallen
          1. Blz. 282 Kengetallen
      3. Blz. 283 Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 284 1. Wat is het doel van deze paragraaf?
        2. Blz. 285 2. Wettelijk kader en gemeentelijk beleid
        3. Blz. 286 3. Beleid en belangrijkste projecten per hoofdonderwerp
        4. Blz. 287 4. Kwaliteitsniveaus vertaald naar de begroting
        5. Blz. 288 5. Overzicht hoeveelheden
        6. Blz. 289 6. Belangrijkste aandachtspunten
        7. Blz. 290 7. Vastgoed
      4. Blz. 291 Paragraaf 4 Financiering
        1. Blz. 292 1. Wat is het doel van deze paragraaf?
        2. Blz. 293 2. Wettelijk kader en gemeentelijk beleid
        3. Blz. 294 3. Ontwikkelingen
        4. Blz. 295 4. Kasgeldlimiet
        5. Blz. 296 5. Renterisiconorm
        6. Blz. 297 6. Renteresultaat op treasury
        7. Blz. 298 7. Financieringsbehoefte en leningenportefeuille
        8. Blz. 299 8. Uitgangspunten
        9. Blz. 300 9. Verwachting
      5. Blz. 301 Paragraaf 5 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 302 Wat is het doel van deze paragraaf?
        2. Blz. 303 Organisatieontwikkeling en bestuursopdracht
        3. Blz. 304 Informatiebeleid
        4. Blz. 305 Juridische zaken
        5. Blz. 306 Rechtmatigheid
        6. Blz. 307 DVO en UVO met gemeente Oudewater
        7. Blz. 308 Personeel en overhead
        8. Blz. 309 Communicatie
      6. Blz. 310 Paragraaf 6 Verbonden partijen
        1. Blz. 311 Wat is het doel van deze paragraaf?
        2. Blz. 312 Wettelijk kader en gemeentelijk beleid
        3. Blz. 313 Gemeenschappelijke regelingen
          1. Blz. 314 Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
          2. Blz. 315 Regionaal Historisch Centrum Rijnstreek en Lopikerwaard (RHC)
          3. Blz. 316 Afvalverwerking Utrecht (AVU)
          4. Blz. 317 Recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG)
          5. Blz. 318 Ferm Werk
          6. Blz. 319 Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU)
          7. Blz. 320 Omgevingsdienst Utrecht (ODU)
        4. Blz. 321 Vennootschappen en coöperaties
          1. Blz. 322 Coöperatie Parkeerservice U.A. Amersfoort
          2. Blz. 323 Bank Nederlandse Gemeenten
          3. Blz. 324 Vitens
        5. Blz. 325 Stichtingen en verenigingen
          1. Blz. 326 Stichting Urgentieverlening West Utrecht
        6. Blz. 327 Overige verbonden partijen
          1. Blz. 328 U10
      7. Blz. 329 Paragraaf 7 Grondbeleid
        1. Blz. 330 1. Wat is het doel van deze paragraaf?
        2. Blz. 331 2. Wettelijk kader en gemeentelijk beleid
        3. Blz. 332 3. Uitgangspunten voor grondexploitaties
        4. Blz. 333 4. Toelichting per exploitatiegebied
      8. Blz. 334 Paragraaf 8 Wet open overheid
        1. Blz. 335 Toelichting
    3. Blz. 336 Financiële begroting
      1. Blz. 337 1 Overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 338 Baten en lasten
        2. Blz. 339 Totaaloverzicht
        3. Blz. 340 Algemene dekkingsmiddelen
      2. Blz. 341 2 Incidentele lasten en baten
        1. Blz. 342 Incidentele baten en lasten
      3. Blz. 343 3 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
        1. Blz. 344 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
      4. Blz. 345 4 Ramingsgrondslagen
        1. Blz. 346 Ramingsgrondslagen
      5. Blz. 347 5 Geprognosticeerde balans
        1. Blz. 348 Activa
        2. Blz. 349 Passiva
      6. Blz. 350 6 EMU-saldo
        1. Blz. 351 EMU-saldo
      7. Blz. 352 7 Investeringsplanning
        1. Blz. 353 Investeringsplanning
      8. Blz. 354 8 Staat van reserves
        1. Blz. 355 Beleidsuitgangspunten
        2. Blz. 356 Overzicht reserves
      9. Blz. 357 9 Staat van voorzieningen
        1. Blz. 358 Overzicht van voorzieningen
      10. Blz. 359 10 Kasstroomoverzicht
        1. Blz. 360 Kasstroomoverzicht
      11. Blz. 361 11 Afschrijvingstermijnen
        1. Blz. 362 Tabel afschrijvingstermijnen
      12. Blz. 363 12 Begrotingssubsidies
        1. Blz. 364 Bijlage
      13. Blz. 365 13 Overzicht mutaties Kadernota naar Begroting
        1. Blz. 366 Doorgevoerde bezuinigingen conform vastgestelde kadernota
        2. Blz. 367 Niet doorgevoerde bezuinigingen conform vastgestelde kadernota
        3. Blz. 368 Aanvullende beleidskeuzes kadernota conform aangenomen amendementen en moties
        4. Blz. 369 Aanvullende beleidskeuzes college naar aanleiding van positief saldo begroting
      14. Blz. 370 14 Overzicht op taakvelden
        1. Blz. 371 Overzicht op taakvelden
    4. Inspanningen
    5. Zoeken
    6. Publicatie bijlagen
    7. Contact
    8. PrivacyStatement
    9. Sitemap