Uitgaven

13,51%
€ 27.708
x €1.000
13,51% Complete

Inkomsten

4,65%
€ 9.532
x €1.000
4,65% Complete

Saldo

93110,26%
€ -18.176
x €1.000

Programma 8. Overhead

Uitgaven

13,51%
€ 27.708
x €1.000
13,51% Complete

Inkomsten

4,65%
€ 9.532
x €1.000
4,65% Complete

Saldo

93110,26%
€ -18.176
x €1.000
Portefeuillehouder Thema
Mariëtte Pennarts-Pouw Bedrijfsvoering (ICT, P&O, Archief)
Jelmer Vierstra Financiën

Omschrijving

Terug naar navigatie - Programma 8. Overhead - Omschrijving

Dit programma biedt inzicht in de overheadkosten van de gemeente Woerden. Volgens de BBV-regelgeving worden deze lasten (en baten) apart inzichtelijk gemaakt. Het betreft een meer financieel-technisch programma waaraan geen specifieke programmadoelen zijn gekoppeld.

Taakveld Omschrijving
0.4 Overhead Tot dit taakveld behoren de kosten van overhead, d.w.z. alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces: - leidinggeven primair proces (hiërarchisch) - financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie, waaronder planning & control, verantwoording en auditing - personeel en organisatie (P&O / HRM) en organisatie- en formatieadvies - inkoop (incl. aanbesteding en contractmanagement) - juridische zaken - bestuurszaken - informatievoorziening en automatisering - facilitaire zaken en huisvesting - documentaire informatievoorziening (DIV) - managementondersteuning en secretariaten primair proces

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Programma 8. Overhead - Specificatie taakvelden
Bedragen x €1.000
Exploitatie Werkelijk 2024 Primitieve begroting 2025 Begroting 2025 inclusief wijzigingen Begroting 2026 Verschil begroting 2026 en begroting 2025 na wijzigingen Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Baten
0.4 Overhead 8.370 8.291 8.318 9.532 1.213 9.497 9.497 9.497
Totaal Baten 8.370 8.291 8.318 9.532 1.213 9.497 9.497 9.497
Lasten
0.4 Overhead 24.766 25.153 25.833 27.708 1.875 27.325 27.547 27.368
Totaal Lasten 24.766 25.153 25.833 27.708 1.875 27.325 27.547 27.368
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 169 0 0 0 0 0 0 0
Totaal Stortingen 169 0 0 0 0 0 0 0

Verschillenanalyse 2025 - 2026

Terug naar navigatie - Programma 8. Overhead - Verschillenanalyse 2025 - 2026
Progr niveau Omschrijving Mutatie baten t.o.v. 2025 Bedrag voordeel (-) nadeel (+)
(x € 1.000)
Taakveld Omschrijving
0.4 Dienstverlening Oudewater Nieuwe afspraken samenwerkingsovereenkomst met gemeente Oudewater -1.242 voordeel
0.4 Diversen Diverse mutaties kleiner dan 50K zijn samengevoegd 29 nadeel
Totaal mutaties baten -1.213 Voordeel
Progr niveau Omschrijving Mutatie lasten t.o.v. 2025 Bedrag voordeel (-) nadeel (+)
(x € 1.000)
0.4 Loonkosten overhead De stijging van de loonkosten ten laste van overhead wordt verklaard doordat de CAO 2025-2027 is verwerkt, toename van het aantal medewerkers en het doorgroeien van medewerkers naar een volgende trede in de salarisschaal en wijziging in de doorbelasting van de salariskosten. 1.236 nadeel
Taakveld Omschrijving
0.4 Dienstverlening Oudewater Doordat de bijdrage van de loonkosten vanuit Oudewater toeneemt wordt ook de doorbelasting aan de diverse taakvelden / programma's hoger (zie inkomsten) 1.242 nadeel
0.4 Bedrijfsvoering Doorbelasting overhead, het verschil wordt voornamelijk veroorzaakt doordat in de voorjaarsrapportage 2025 het aantal uren dat wordt toegerekend aan projecten en investeringen incidenteel naar beneden is bijgesteld. -530 voordeel
0.4 Personeels- en salarisadministratie In 2025 is er incidenteel budget beschikbaar gesteld voor de aanschaf van een nieuw salarissysteem. -185 voordeel
0.4 Generatiepact Het aantal personen dat deelneemt aan het generatiepact is toegenomen. Daarnaast is hierin ook de CAO 2025-2027 verwerkt. 177 nadeel
0.4 Privacyen beveiliging In 2025 is er een incidenteel budget beschikbaar gesteld voor Network and Information Security (NIS2) -216 voordeel
Kadernota 2026
0.4 Opleidingskosten De opleidingsbudgetten zijn ontoereikend en zijn daarom verhoogd naar een meer realistisch niveau. 200 nadeel
0.4 BHV bezetting Gedurende avondopenstelling is BHV-bezetting nodig. 56 nadeel
0.4 Stelpost HR 21 Aanpassing in salariëringen door invoering van een nieuw functiewaarderingssysteem. 52 nadeel
0.4 Diversen Diverse mutaties kleiner dan 50K zijn samengevoegd -157 voordeel
Totaal mutaties lasten 1.875 Nadeel
Totaal mutaties lasten en baten 662 Nadeel
Taakveld Mutatie reserves t.o.v. 2025 Bedrag voordeel (-) nadeel (+)
(x € 1.000)
0.10
Totaal mutaties reserves 0