| Portefeuillehouder | Thema |
|---|---|
| Mariëtte Pennarts-Pouw | Bedrijfsvoering (ICT, P&O, Archief) |
| Jelmer Vierstra | Financiën |
Uitgaven
13,51%
€ 27.708
x €1.000
Inkomsten
4,65%
€ 9.532
x €1.000
Saldo
€ -18.176
x €1.000
Programma 8. Overhead
Uitgaven
13,51%
€ 27.708
x €1.000
Inkomsten
4,65%
€ 9.532
x €1.000
Saldo
€ -18.176
x €1.000
Omschrijving
Terug naar navigatie - Programma 8. Overhead - OmschrijvingDit programma biedt inzicht in de overheadkosten van de gemeente Woerden. Volgens de BBV-regelgeving worden deze lasten (en baten) apart inzichtelijk gemaakt. Het betreft een meer financieel-technisch programma waaraan geen specifieke programmadoelen zijn gekoppeld.
| Taakveld | Omschrijving |
|---|---|
| 0.4 Overhead | Tot dit taakveld behoren de kosten van overhead, d.w.z. alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces: - leidinggeven primair proces (hiërarchisch) - financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie, waaronder planning & control, verantwoording en auditing - personeel en organisatie (P&O / HRM) en organisatie- en formatieadvies - inkoop (incl. aanbesteding en contractmanagement) - juridische zaken - bestuurszaken - informatievoorziening en automatisering - facilitaire zaken en huisvesting - documentaire informatievoorziening (DIV) - managementondersteuning en secretariaten primair proces |
Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Programma 8. Overhead - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingenSpecificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Programma 8. Overhead - Specificatie taakvelden
Bedragen x €1.000
| Exploitatie | Werkelijk 2024 | Primitieve begroting 2025 | Begroting 2025 inclusief wijzigingen | Begroting 2026 | Verschil begroting 2026 en begroting 2025 na wijzigingen | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Baten | |||||||||
| 0.4 Overhead | 8.370 | 8.291 | 8.318 | 9.532 | 1.213 | 9.497 | 9.497 | 9.497 | |
| Totaal Baten | 8.370 | 8.291 | 8.318 | 9.532 | 1.213 | 9.497 | 9.497 | 9.497 | |
| Lasten | |||||||||
| 0.4 Overhead | 24.766 | 25.153 | 25.833 | 27.708 | 1.875 | 27.325 | 27.547 | 27.368 | |
| Totaal Lasten | 24.766 | 25.153 | 25.833 | 27.708 | 1.875 | 27.325 | 27.547 | 27.368 | |
| Stortingen | |||||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 169 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Totaal Stortingen | 169 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Gerealiseerd resultaat | -16.565 | -16.862 | -17.515 | -18.176 | -661 | -17.828 | -18.050 | -17.871 | |
Verschillenanalyse 2025 - 2026
Terug naar navigatie - Programma 8. Overhead - Verschillenanalyse 2025 - 2026| Progr niveau | Omschrijving | Mutatie baten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel (-) nadeel (+) | |||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| (x € 1.000) | |||||||
| Taakveld | Omschrijving | ||||||
| 0.4 | Dienstverlening Oudewater | Nieuwe afspraken samenwerkingsovereenkomst met gemeente Oudewater | -1.242 | voordeel | |||
| 0.4 | Diversen | Diverse mutaties kleiner dan 50K zijn samengevoegd | 29 | nadeel | |||
| Totaal mutaties baten | -1.213 | Voordeel | |||||
| Progr niveau | Omschrijving | Mutatie lasten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel (-) nadeel (+) | |||
| (x € 1.000) | |||||||
| 0.4 | Loonkosten overhead | De stijging van de loonkosten ten laste van overhead wordt verklaard doordat de CAO 2025-2027 is verwerkt, toename van het aantal medewerkers en het doorgroeien van medewerkers naar een volgende trede in de salarisschaal en wijziging in de doorbelasting van de salariskosten. | 1.236 | nadeel | |||
| Taakveld | Omschrijving | ||||||
| 0.4 | Dienstverlening Oudewater | Doordat de bijdrage van de loonkosten vanuit Oudewater toeneemt wordt ook de doorbelasting aan de diverse taakvelden / programma's hoger (zie inkomsten) | 1.242 | nadeel | |||
| 0.4 | Bedrijfsvoering | Doorbelasting overhead, het verschil wordt voornamelijk veroorzaakt doordat in de voorjaarsrapportage 2025 het aantal uren dat wordt toegerekend aan projecten en investeringen incidenteel naar beneden is bijgesteld. | -530 | voordeel | |||
| 0.4 | Personeels- en salarisadministratie | In 2025 is er incidenteel budget beschikbaar gesteld voor de aanschaf van een nieuw salarissysteem. | -185 | voordeel | |||
| 0.4 | Generatiepact | Het aantal personen dat deelneemt aan het generatiepact is toegenomen. Daarnaast is hierin ook de CAO 2025-2027 verwerkt. | 177 | nadeel | |||
| 0.4 | Privacyen beveiliging | In 2025 is er een incidenteel budget beschikbaar gesteld voor Network and Information Security (NIS2) | -216 | voordeel | |||
| Kadernota 2026 | |||||||
| 0.4 | Opleidingskosten | De opleidingsbudgetten zijn ontoereikend en zijn daarom verhoogd naar een meer realistisch niveau. | 200 | nadeel | |||
| 0.4 | BHV bezetting | Gedurende avondopenstelling is BHV-bezetting nodig. | 56 | nadeel | |||
| 0.4 | Stelpost HR 21 | Aanpassing in salariëringen door invoering van een nieuw functiewaarderingssysteem. | 52 | nadeel | |||
| 0.4 | Diversen | Diverse mutaties kleiner dan 50K zijn samengevoegd | -157 | voordeel | |||
| Totaal mutaties lasten | 1.875 | Nadeel | |||||
| Totaal mutaties lasten en baten | 662 | Nadeel | |||||
| Taakveld | Mutatie reserves t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel (-) nadeel (+) | ||||
| (x € 1.000) | |||||||
| 0.10 | |||||||
| Totaal mutaties reserves | 0 | ||||||