Paragraaf 7 Grondbeleid

1. Wat is het doel van deze paragraaf?

Terug naar navigatie - Paragraaf 7 Grondbeleid - 1. Wat is het doel van deze paragraaf?

Doel van deze paragraaf is om inzicht te geven in de resultaten en risico’s van de grondexploitatie. Deze paragraaf is een van de onderdelen van het gemeentelijk grondbeleid, naast onder meer het Meerjarenperspectief Grondbedrijf (MPG) dat jaarlijks in de raad wordt behandeld.

In deze paragraaf komen de volgende onderdelen aan de orde:
•    Een beschrijving van het wettelijk kader en het gemeentelijk beleid met een blik op de ontwikkelingen op de vastgoedmarkt;
•    De uitgangspunten ten aanzien van rekenparameters en risicoafdekking die in de grondexploitaties worden gehanteerd;
•    Een stand van zaken en vooruitblik van elk grondexploitatiegebied, waarbij ook eventuele risico’s worden benoemd;
•    De financiële relatie tussen de Algemene Reserve Grondbedrijf (ARG) en de Algemene Reserve;
•    Aandachtspunten bij de grondexploitatie en kostenverhaal bij particuliere locatieontwikkelingen.

2. Wettelijk kader en gemeentelijk beleid

Terug naar navigatie - Paragraaf 7 Grondbeleid - 2. Wettelijk kader en gemeentelijk beleid

Het gemeentelijk grondbeleid is ondersteunend aan de door het bestuur geformuleerde beleidsdoelstellingen. Grondverwerving, -productie, -uitgifte en -beheer zijn onmisbare en logische ingrediënten van elke ontwikkeling met ruimtelijke consequenties. Het gaat bijvoorbeeld om het bouwen van woningen, bedrijven, de aanleg van wegen of het realiseren van scholen en andere maatschappelijke voorzieningen. In 2023 is de Nota Grondbeleid Woerden 2023 unaniem aangenomen door de gemeenteraad van Woerden. De belangrijkste zaken uit de Nota Grondbeleid Woerden 2023 zijn de keuze voor situationeel grondbeleid, de systematiek voor de bepaling van de minimale omvang de ARG en de keuze voor een strategisch verwervingsbeleid. In de nota staan de gemeentelijke doelstellingen van en werkwijzen binnen het grondbeleid genoemd. Voor particuliere locatie-ontwikkelingen is tevens in 2014 de nota Kostenverhaal door de raad vastgesteld. Het grondprijsbeleid wordt jaarlijks opnieuw uitgewerkt in het kader van marktconformiteit van de prijzen tevens jaarlijks door het college vastgesteld. Tevens worden jaarlijks de grondexploitaties herzien en de resultaten hiervan uitgewerkt in het Meerjarenperspectief Grondbedrijf. Dit wordt ter vaststelling aangeboden aan de gemeenteraad. Ook in 2026 wordt deze cyclus doorlopen.

Ontwikkelingen economie en woningmarkt
De Nederlandse economie beweegt zich in 2025 en 2026 in een gematigd groeipad. De verwachting van het Centraal Economisch Plan 2025 van het Centraal Planbureau is dat het bruto binnenlands product in 2025 met circa 1,9% groeit en in 2026 met 1,5%. De koopkracht van huishoudens neemt toe door loonstijgingen, maar de toename van woonlasten en overige kosten temperen het positieve effect hiervan. Ondanks geopolitieke onrust en een nog altijd hoge inflatie, stabiliseren de economische vooruitzichten door dalende rente en aanhoudende consumptie door huishoudens. De inflatie is weliswaar gedaald ten opzichte van de piek in eerdere jaren, maar blijft in 2025 en 2026 met circa 3% hoger dan de doelstelling van de ECB. Financiële markten verwachten verdere (lichte) dalingen van de beleidsrente, waarmee de financieringskosten voor zowel gezinnen als gemeenten verder dalen. Dit vergemakkelijkt onder meer investeringen in (nieuw)bouw en infra opgaven.

De woningmarkt blijft structureel gekenmerkt door krapte. Tekorten en koopkrachtige vraag blijven woningprijzen in 2025 stevig opdrijven. Voor 2025 verwachten verschillende grote banken een stijging van de huizenprijzen met circa 7-8,5%. In 2026 vlakt deze stijging af, al wordt wederom een prijsstijging van 3-4% voorzien. De betaalbaarheid van woningen komt hierdoor verder onder druk te staan. Stijgende inkomens compenseren de hogere woonlasten slechts deels.
Na een dip in de bouwproductie herstelt de nieuwbouw geleidelijk vanaf 2025, mede dankzij stimuleringsmaatregelen en verbeterde economische omstandigheden. Prognoses wijzen op herstel van het aantal nieuwe woningen richting 70.000-100.000 per jaar. Dit herstel zet vermoedelijk in vanaf 2026 door, onder voorbehoud van voldoende vergunningverlening, het oplossen van knelpunten op het gebied van netcapaciteit en personeelsbezetting. Het aantal afgegeven bouwvergunningen liet in 2024 en het eerste deel van 2025 nog een daling zien, maar recente cijfers bieden perspectief op herstel. Toch blijft snelle realisatie van plannen een uitdaging, onder meer door procedures, beperkte netcapaciteit en stikstofproblematiek.

In het nieuwbouwsegment ligt de nadruk op betaalbare woningen, met name voor starters. Deze trend vertaalt zich in kleinere woningen met hogere vierkante meterprijzen. Door het beperkte aanbod op de bestaande markt en de groeiende vraag naar energiezuinige woningen, blijft de vraag naar nieuwbouw onverminderd hoog, wat prijsdruk op nieuwbouwwoningen verder vergroot.

De Wet Betaalbare Huur heeft geleid tot onzekerheid onder beleggers, waardoor er (vooral in het middensegment) minder aanbod is ontstaan. Veel beleggers kiezen ervoor hun woningen te verkopen (uitponden), wat transactievolumes tijdelijk vergroot, maar het huuraanbod verkleint. De structurele vraag naar betaalbare huurwoningen blijft echter groot en maakt dit segment laag-risicovol voor beleggers. Middels de Monte Carlo Simulatie zijn de mogelijke effecten ten aanzien van stijgende bouwkosten en de stijgende woningprijzen (in relatie tot de grondwaarden) op de grondexploitaties, zoals opgenomen in MPG 2025, doorgerekend.

Marktsituatie Woerden
Woningen
Begin juli 2025 stonden er op Funda 65 woningen te koop in Woerden. In Harmelen bedraagt het actuele aanbod 14 woningen, in Kamerik staan 5 woningen te koop en Zegveld heeft momenteel 5 woningen in de verkoop. Dit onderstreept de aanhoudende krapte op de lokale woningmarkt. De NVM-transactieprijzen van bestaande woningen in de regio Utrecht laten opnieuw een forse stijging zien. Ten opzichte van vorig jaar is sprake van een prijsstijging van circa 7,4%. Op kwartaalbasis is de gemiddelde verkoopprijs met 3,2% toegenomen. De gemiddelde verkooptijd van bestaande woningen is gelijk gebleven: 23 dagen in het tweede kwartaal van 2024 en 2025. Kopers blijven in een oververhitte markt snel schakelen, mede als gevolg van het beperkte aanbod en de aanhoudende prijsdruk.

Kantoren 
De ontwikkeling van nieuwe kantoren in Woerden blijft minimaal. Mede door de aanhoudende onzekerheid op de commerciële vastgoedmarkt en veranderende wensen van gebruikers, is de opname van kantoorruimte beperkt gebleven. Er bestaat onverminderde noodzaak tot terughoudendheid bij het toevoegen van nieuw kantooroppervlak.
De samenwerkende gemeenten in de U10-regio houden vast aan de in 2014 gemaakte afspraken ten aanzien van kantorenleegstand, vastgelegd in de ‘Regionale Overeenkomst Kantoren 2014-2030’. Transformatie van leegstaande en overtollige kantoorpanden naar onder andere woningen of bedrijfsruimte wordt actief gestimuleerd en waar mogelijk versneld. Nieuwe initiatieven voor extra kantoorruimte worden stevig getoetst op urgentie en marktbehoefte.
Ten aanzien van verduurzaming blijft de regelgeving onverminderd leidend. Sinds 1 januari 2023 geldt dat ieder kantoorgebouw minimaal energielabel C moet bezitten; gebouwen die hieraan nog niet voldoen mogen niet meer als kantoor worden gebruikt. In 2025 zien we dat steeds meer kantoorhouders investeren in verdere verduurzaming, mede vanwege strengere handhaving door de gemeente en de groeiende vraag naar energiezuinige huisvesting vanuit gebruikers.

Bedrijventerreinen
In het bestuursakkoord 2022 - 2026 is opgenomen dat in samenhang met herstructurering van bestaande bedrijventerreinen er vaart wordt gemaakt met de aanleg van nieuwe bedrijfsruimte bij de Putkop en de Burgemeester van Zwietenweg. 

3. Uitgangspunten voor grondexploitaties

Terug naar navigatie - Paragraaf 7 Grondbeleid - 3. Uitgangspunten voor grondexploitaties

a. Parameters

De gemeentelijke grondexploitaties worden jaarlijks herzien. In de grondexploitaties wordt uitgegaan van de boekwaardes per 31 december 2024, zoals opgenomen in de jaarrekening 2025. Daarnaast zijn de laatst bekende wijzigingen doorgevoerd waardoor meevallers en tegenvallers zijn ontstaan.
De huidige geactualiseerde exploitatieopzetten hebben als prijspeil 2024. Voor alle gemeentelijke grondexploitaties wordt vanaf 1 januari 2025 gerekend met een intern rentepercentage van 1,00%. De rente van een project wordt berekend over de boekwaarde. Naast de renteparameter worden door het college jaarlijks de te hanteren rekenparameters in de grondexploitaties vastgesteld. Onderstaande parameters zijn door het college vastgesteld (Parameters 2025 Z/24/077160 / D/24/167144)) en verwerkt in de grondexploitaties.

b. Reserves

De gemeente Woerden kent het gebruik, conform BBV, om bijdragen aan de genoemde reserve en fondsen te doen vanuit de algemene middelen nadat er tussentijds winst is genomen uit de grondexploitaties of via resultaatsbestemming, na afsluiting van een grondexploitatie. Voor de verdere werkwijze zie Nota Grondbeleid Woerden 2023.
Bij initiatieven van derden verhaalt de gemeente haar (apparaats)kosten en de bovenwijkse voorzieningen via een exploitatieovereenkomst. De kosten worden in rekening gebracht indien op grond van een exploitatieovereenkomst medewerking wordt verleend aan particuliere plannen. De bedragen zijn gebaseerd op de structuurvisie en de daarop volgende ‘Nota bovenwijks’.

c. Winstnemingen

In 2018 is de Commissie BBV met een nadere toelichting gekomen over de verplichte werkwijze bij tussentijdse winstnemingen in grondexploitaties. Voor winstneming hanteert de Commissie BBV de percentage of completion (POC-)methode: voor zover gronden zijn verkocht en opbrengsten zijn gerealiseerd, moet verplicht tussentijds, naar rato van de voortgang van de grondexploitatie, winst worden genomen. Hieruit volgde de verplichting tot tussentijdse winstneming in drie grondexploitaties, te weten Snel en Polanen, Harmelen en Kamerik Schoollocaties. Voor verdere toelichting zie MPG 2025.

d. Risicovoorzieningen

Berekening van de grens van de Algemene Reserve Grondbedrijf (ARG)

De stand van de ARG per 31-12-2024 is € 13.292K. 

In de Nota Grondbeleid Woerden 2023 staat in hoofdstuk 6 beschreven hoe om te gaan met de Algemene Reserve Grondbedrijf (ARG). De hoogte van de benodigde weerstandscapaciteit ofwel de minimale omvang van de ARG wordt bepaald aan de hand van de hoogste IFLO-norm van de afgelopen jaren en vooruitkijkend naar de komende jaren. Deze grens wordt met de uitkomsten van de Monte Carlo-simulatie, gestaafd aan de hand van de realisaties en prognoses uit de verschillende grondexploitaties. De Monte Carlo-simulatie wordt dus ter verificatie gebruikt om vervolgens de minimale omvang van de ARG te bepalen. Door twee methoden te gebruiken wordt enerzijds rekening gehouden met het risicoprofiel en wordt anderzijds een buffer van voldoende omvang gecreëerd die in lijn is met de voortgang in de projecten. Deze norm is gebaseerd op het voorzichtigheidsbeginsel, waarbij de buffer nooit lager kan zijn dan de geïdentificeerde risico’s en hoger mag zijn als extra vangnet voor onvoorziene effecten.

In april 2024 zijn het Meerjarenperspectief Grondbedrijf (MPG) 2024, Minimale ondergrens ARG, bijlage Jaarschijven 2024, bijlage Kredietaanvraag 2024 – 2025 (D/24/142879) vastgesteld. De minimale grens van de ARG is toen vastgesteld op afgerond € 6.200K. 

De hoogste uitslag over deze periode (2025) is € 6.658K. Dit is een procentuele wijziging van 5,04% t.o.v. de IFLO. 

De uitslag van de Monte Carlo-simulatie van het MPG2025 is € 6.216K. De uitslag van de Mont Carlo-simulatie is 0,25% groter dan de vastgestelde grens van de ARG.

Het blijkt dat de Monte Carlo-simulatie of de IFLO-normen niet meer dan 15% hoger uitvallen dan de vastgelegde ondergrens. Middels het raadsvoorstel wat hoorde bij het MPG 2025 is voorgesteld wat te doen met de hoogte van de stand van de ARG. 

Per 31 december 2024 is het geïnvesteerde vermogen als volgt:

Complex (Bedragen x € 1.000) Boekwaarde
31-12-2024
Snel en Polanen 7.211
Brediuspark 2.213
Harmelen -561
Putkop Harmelen 637
Burg. van Zwietenweg 636
Kamerik Schoollocaties -1.374
Totale boekwaarde complexen per 31-12-2024 8.762

De stand van de ARG per 31-12-2024 is € 13.292K. De stand heeft een streefwaarde groter dan 1 (weerstandsratio), en ligt tussen de door de raad besloten voorkeur van 1 en 2. Hieronder is het verloop van 2024 te zien. 

Bedragen x € 1.000
Algemene Reserve Grondbedrijf Bedrag mutatie Stand ARG
Beginstand ARG per 31-12-2023 8.589
Poort van Woerden, kredietaanvraag MPG 2024, kosten 2024 -171
Winstneming 2024 Kamerik Schoollocaties 1.279
Winstneming 2024 Snel en Polanen 2.952
Winstneming 2024 Harmelen 740
Verliesvoorziening 2024 Burgemeester van Zwietenweg -97
Totaal mutaties 2024 4.703
Stand ARG per 31-12-2024 13.292

4. Toelichting per exploitatiegebied

Terug naar navigatie - Paragraaf 7 Grondbeleid - 4. Toelichting per exploitatiegebied

In het navolgende overzicht zijn de geprognosticeerde resultaten van de in exploitatie genomen complexen weergegeven per 1-1-2025:

Bedragen x € 1.000
In exploitatie genomen complex Boekwaarde 31-12-2024 Geraamde nog te maken kosten Geraamde te realiseren opbrengsten Geraamd eindresultaat (eindwaarde) Voorziening
Snel en Polanen 7.211 34.124 -54.134 -12.799
Brediuspark 2.213 448 -2.950 -288
Harmelen -561 747 -756 -571
Putkop Harmelen 637 9.669 -11.035 -729
Burgemeester van Zwietenweg 636 18.140 -18.368 408 408
Kamerik Schoollocaties -1.374 1.132 -2.305 -2.547
Totaal 8.762 64.260 -89.548 -16.526 408
(-) = positief en (+) is negatief bij EW

Ad 1: Snel en Polanen

Snel en Polanen Boekwaarde 31 december 2024 € 7.211.031

De grondexploitatie Snel en Polanen bestaat uit drie deelexploitaties, te weten Snel en Polanen Algemeen, Snellerpoort en Cattenbroek. Voor de totale ontwikkeling van het gebied Snellerpoort is de verwachting nog steeds dat het eind 2030 zal worden afgerond. 

Planologie: In 2018 is het ambitiedocument 'Snellerpoort, een ander perspectief' vastgesteld. Hiervoor zijn in 2021 twee bestemmingsplannen (Snellerpoort en Winkelcentrum Snellerpoort) vastgesteld. Inmiddels zijn beide bestemmingsplannen onherroepelijk. Voor bouwveld B0 (Cattenbroekerdijk) is een procedure gevolgd om naast woningen ook maatschappelijke functies te kunnen realiseren op deze kavel (dit bestemmingsplan is onherroepelijk). Het college heeft het bestemmingsplan in 2025 ter vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad.

Aanleg openbare ruimte: Een groot deel van de oostelijke bouwvelden en toekomstige openbare ruimte in dit deel van Snellerpoort bouwrijp gemaakt. Hieronder vallen onder andere de verlegging van kabels en leidingen en ruwbouw van de kademuur en aanleg van de bouwwegen.
Het eerst deel van de heringerichte Steinhagenseweg ter hoogte van Het Baken woonrijp gemaakt. Het deel voor het Gezondheidscentrum en voor het winkelcentrum blijft tijdens de bouw van oostelijke bouwvelden en uitbreiding van het winkelcentrum een tijdelijk ingerichte “fietsstraat”. Rond oplevering van bouwveld B1 (De Waag) voor of na de zomervakantie zal de straat deels (en soms tijdelijk) woonrijp worden gemaakt en nadat bouwveld B2 (Huis in ’t Veld) wordt opgeleverd wordt de Nieheimerstraat definitief woonrijp gemaakt.

Woonprogramma: In april 2025 is door het college het Woonprogramma vastgesteld. Het nieuwe Woonprogramma kent financiële consequenties. Doordat het besluit over het Woonprogramma door zowel gemeenteraad als college ruim na de jaargrens (31-12-2024) is genomen, kon de uitwerking van het Woonprogramma niet worden verwerkt in deze herziening van de grondexploitatie. Zodra de uitwerking van het programma bekend is wordt deze verwerkt in de grondexploitatie en vastgesteld worden in de gemeenteraad.

Blok B0: Dit blok is de Cattenbroekerdijk 1 (Zwijnenburg). Hiervoor is in 2024 een procedure gevoerd om extra functies dan woningen te kunnen toevoegen deze procedure is inmiddels afgerond. 
De kavel wordt de komende jaren gebruikt door diverse ontwikkelaars als bouwplaats, voor eventueel parkeren en materiaalopslag tijdens de ontwikkeling van bouwblokken B1 t/m B6. 

Blok B1: De Waag: Begin 2023 is de kavel geleverd aan CAZAS. Zij laten hier in totaal 100 sociale huurwoningen en 20 middeldure huurwoningen bouwen voor diverse doelgroepen. Dit bouwblok wordt na de bouwvak in 2025 opgeleverd. Hier opvolgend wordt een deel van de straat ingericht.

Blok B2: Huis in ’t Veld: Hier worden 81 woningen gerealiseerd, langs de Steinhagenseweg worden op de begane grond een aantal aanvullende functies ontwikkeld. De bouw is inmiddels in volle gang oplevering zal in de loop van 2026 plaatsvinden.

Blok B3: Porta: Hier worden 80 woningen ontwikkeld in de diverse prijsklassen. Daarnaast komt hier een zogenaamd “Thuishuis” ook worden aanvullend in de plint langs de Steinhagenseweg gezamenlijke ruimtes ontwikkeld voor bewoners en de buurt. In 2025 wordt de bouwvergunning verleend. Uiterlijk eind 2025 zal de grond worden geleverd waarna gestart kan worden met de bouw. De oplevering zal in de loop van 2027 plaatsvinden. 

Blok B4: De selectie voor dit bouwveld is opgestart. De ontwikkelovereenkomst met een ontwikkelaar zal in 2025 worden ondertekend. 

Blok B5/6 (uitbreiding van Winkelcentrum Snel en Polanen): Dit bouwveld is geschikt voor de uitbreiding met een 2e supermarkt in het Winkelcentrum Snel en Polanen, een woningbouw-programma van 100 huurwoningen en bijhorende (gebouwde) parkeervoorzieningen. Inmiddels is de selectie afgerond is een ontwikkelovereenkomst gesloten met Hoogvliet (Heembouw). Eind 2025 zal , na goedgekeurd DO, bouwvergunning aanvraag de koopovereenkomst worden gesloten. Begin 2026 wordt de kavel bouwrijp gemaakt en geleverd.

Strand Cattenbroek: Voor het deelgebied Cattenbroek is door De Pretfabriek het recreatief concept ontwikkeld en de fysieke invulling van het plan uitgewerkt. Er is overeenstemming over de erfpachtovereenkomst en het ontwerp bestemmingsplan met omgevingsvergunning is in procedure gebracht. De nota van zienswijzen van het bestemmingsplan Cattenbroekerplas is vastgesteld en het bestemmingsplan zal na het zomerreces worden behandeld in de gemeenteraad. Er zijn diverse onderzoeken voor het bestemmingsplan uitgevoerd inclusief actualisatie. Daarnaast zijn de verenigingen bezig met de invulling van “Het verenigingseiland”. In 2024 zijn gesprekken gevoerd met Watersportvereniging Woerden en afspraken gemaakt voor de realisatie van een watersporteiland. Medio 2025 is de uitvoering van de aanleg van “Het verenigingseiland” gestart.

De financiële hoofdlijn samengevat: Voor de totale ontwikkeling van het gebied Snellerpoort is de verwachting nog steeds dat het eind 2030 zal worden afgerond. De eindwaarde bedraagt €12.799K. Een toelichting hoe dit resultaat tot stand is gekomen is gegeven in het vastgestelde MPG.

Ad 2: Brediuspark

Brediuspark Boekwaarde 31 december 2024 € 2.213.431

De grondexploitatie Brediuspark bestaat uit twee woningbouwontwikkelingen en de herinrichting van een deel van het Brediuspark. In 2023 zijn de herinrichtingswerkzaamheden in het Brediuspark afgerond. Er worden momenteel geen uitgaven meer voorzien. In het voorjaar van 2024 is het terrein aan het Thijssepad bouwrijp gemaakt voor vier vrije kavels. Deze kavels zijn na de zomer bij opbod in verkoop gebracht. De kavelbouwers werken per heden aan hun woningontwerp. Start bouw vindt naar verwachting plaats in het derde kwartaal van 2025 waarna de woningen rond de zomer van 2026 kunnen worden opgeleverd.

Vanwege het particulier opdrachtgeverschap zit er een spreiding in deze planning. De twee kavels aan de Burgemeester van Kempensingel zijn bestemd voor hospice De Mantelmeeuw. In maart 2025 heeft de gemeenteraad het TAM-imro plan vastgesteld. Eerder was de raad al akkoord gegaan met een lagere grondopbrengst vanwege een maatschappelijke bestemming in plaats van woningbouwbestemming. In mei 2025 is de omgevingsvergunning voor de bouw aangevraagd. Na oplevering in 2026 wordt de grondexploitatie gesloten.

Ad 3: Harmelen diverse locaties

Harmelen Boekwaarde 31 december 2024 € -561.005

De grondexploitatie Harmelen bestaat uit meerdere gebieden waaronder de voormalige zwembadlocatie, de Fonteinschoollocatie, de voormalige Raadhuislocatie, de Mauritshof, de Triaq-locaties en de Kind&Co-locatie. Op deze locaties worden gezamenlijk 88 woningen gerealiseerd. Het is een divers programma van sociale en middeldure huur woningen tot vrije-sector koop, waaronder een CPO-project. De woningen op de Mauritshof zijn al in 2020 opgeleverd waarna de gemeente het openbaar gebied woonrijp heeft gemaakt. Het Kinderdagverblijf en het beweegpark op de Triaq-locatie zijn in 2022 opgeleverd.

De 17 seniorenwoningen op de Willem Alexanderlaan zijn rond de zomer in 2024 opgeleverd waarna eind 2024 het openbaar gebied woonrijp maakt is gemaakt. De 22 appartementen op de Raadhuislocatie zijn allen verkocht aan mensen met een binding met Harmelen. De bouw vordert gestaag, oplevering is eind 2025.  Per april 2025 zit woningcorporatie CAZAS in een aanbesteding voor de bouw van 25 huurwoningen op de Willem Alexanderlaan waarna de gemeente de kavel kan leveren en eind 2026 het gebied woonrijp maakt. Hierna wordt de grondexploitatie afgesloten.

Ad 4: Putkop Harmelen

Putkop Harmelen Boekwaarde 31 december 2024 € 636.161

In de zoektocht naar schuifruimte voor lokale bedrijven die groeien is als een van de locaties Putkop Harmelen naar voren gekomen. Plangebied Putkop III grenst aan het bestaande bedrijventerrein De Putkop. Er is voor gekozen om met het ontwerp het bestaande bedrijventerrein ruimtelijk af te ronden en zo ook de landschappelijke inpassing van het gehele bedrijventerrein te verbeteren. Inmiddels is er een stedenbouwkundig plan opgesteld, alsmede een inrichtingsplan en lopen er gesprekken met de grondeigenaren over aankoop van de benodigde gronden. Het bestemmingsplan en exploitatieplan zijn inmiddels vastgesteld. Hiertegen is beroep ingesteld. Ondertussen wordt gepoogd de benodigde gronden in eigendom te verkrijgen. Omdat de minnelijke pogingen vooralsnog geen resultaat hebben opgeleverd heeft de Raad in de vergadering van 19 juni jl. besloten toe onteigening over te gaan. 

In de planning wordt de eerste gronduitgifte voorzien in 2026 en wordt de grondexploitatie in 2029 afgesloten. Deze grondexploitatie kent risico’s, deze zijn beschreven in het MPG 2025.

Ad 5: Burgemeester van Zwietenweg

Burgemeester van Zwietenweg Boekwaarde 31 december 2024 € 636.288

In de zoektocht naar schuifruimte voor lokale bedrijven die groeien, is als een van de locaties de Burgemeester van Zwietenweg naar voren gekomen. De locatie Burgemeester van Zwietenweg ligt in de oksel tussen de A12, de Burgemeester van Zwietenweg en ten zuiden van de Kromwijkerdijk. Het plangebied is circa 9 ha groot, waarvan 5,7 ha uitgeefbaar. Inmiddels is er een stedenbouwkundig plan richtinggevend vastgesteld en zijn er aanbiedingen gedaan aan de grondeigenaren in het kader van minnelijke verwerving.

Het bestemmingsplan en exploitatieplan zijn in procedure gebracht en hierop zijn 11 zienswijzen binnengekomen. Deze zienswijzen zullen worden beantwoord en leiden naast ambtshalve aanpassingen en nieuwe onderzoeken tot aanpassing van het bestemmingsplan en het exploitatieplan. De planning is dat de eerste gronduitgifte plaatsvindt in 2027 en dat de grondexploitatie in 2031 kan worden afgesloten. Deze grondexploitatie kent risico’s, deze zijn beschreven in het MPG 2025.

Ad 6: Kamerik Schoollocaties

Kamerik Schoollocaties Boekwaarde 31 december 2024 € -1.374.332

De grondexploitatie Kamerik Schoollocaties is in 2021 geopend. Op dit moment zijn er binnen de grondexploitatie 20 appartementen (Weidse Weelde) opgeleverd. Begin 2025 is begonnen met de bouw van 37 woningen aan de Overstek (De Opkamer). Naar verwachting wordt er in het laatste kwartaal van 2025 begonnen met de oplevering van de eerste woningen. Momenteel wordt Mijzijde 88 (CPO) verder uitgewerkt. In 2025 zal er een kavelpaspoort voor de Mijzijde 76a (2 kavels) opgeleverd worden waarna het verkooptraject opgestart kan worden.