Uitgaven

17,23%
€ 35.316
x €1.000
17,23% Complete

Inkomsten

10,51%
€ 21.542
x €1.000
10,51% Complete

Saldo

70559,3%
€ -13.774
x €1.000

Programma 2. Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit

Uitgaven

17,23%
€ 35.316
x €1.000
17,23% Complete

Inkomsten

10,51%
€ 21.542
x €1.000
10,51% Complete

Saldo

70559,3%
€ -13.774
x €1.000
Portefeuillehouder Thema
Roy Luca Openbare ruimte, Natuur, Water en waterketen, Verkeer en mobiliteit, Begraven en begraafplaatsen
Jelmer Vierstra Circulaire economie en afval

Omschrijving

Terug naar navigatie - Programma 2. Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit - Omschrijving

Dit programma bevat twee opgaven:

  • Onderhoud van de openbare ruimte
  • Mobiliteit 

Het programma bestaat uit de volgende taakvelden:

Taakveld Omschrijving
0.63 Parkeerbelasting Parkeerbelasting: - heffing en invordering - opbrengsten parkeerfaciliteiten - opbrengsten boetes
2.1 Verkeer en vervoer Verkeer te land (inclusief voetgangers) en bijbehorende droge infrastructuur
2.2 Parkeren Ontwikkeling en beheer van parkeervoorzieningen en parkeerbeleid: - parkeerzone, ontheffingen en vergunningen - inrichting en onderhoud open en gesloten parkeervoorzieningen - baten en lasten die betrekking hebben op parkeervoorzieningen (excl. opbrengst parkeerbelasting, zie taakveld 0.63) - parkeermeters - fietsenstalling - algemene parkeervoorzieningen die door gehandicapten kunnen worden gebruikt
2.4 Economische havens en waterwegen (Beroeps)scheepvaart en de bijbehorende infrastructuur
3.4 Economische promotie Activiteiten gericht op het 'op de kaart zetten' van de gemeente: kermis, evenementen en coördinatie binnenstad
5.6 Media De zorg voor fysieke en elektronische cultuurdragers: mediabeleid
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie Openbaar groen, natuur en recreatie
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie Algemene voorzieningen gericht op participatie: multifunctionele centra
7.2 Riolering Afvalwater en waterhuishouding
7.3 Afval Inzameling en verwerking van bedrijfs- en huishoudelijk afval
7.5 Begraafplaatsen en crematoria Taken op het terrein van de lijkbezorging

Ambities

Terug naar navigatie - Programma 2. Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit - Ambities

Programma 2 gaat over de ontwikkeling, het beheer en het gebruik van de openbare ruimte. 

Enerzijds gaat programma 2 over het ontwikkelen van de toekomstige openbare ruimte. De manier waarop we onze openbare ruimte gebruiken, veranderd met de tijd. En Woerden moet daarin mee veranderen. Onze doelen, ambities en de wensen van onze inwoners vragen om een nieuwe inrichting van de openbare ruimte. Het beleid waarin wordt beschreven hoe onze nieuwe openbare ruimte eruit komt te zien valt ook, onder andere, onder programma 2. Maar ook andere programma’s hebben invloed op de inrichting van de openbare ruimte. In het beleid beschrijven we welke doelen en ambities we hebben als gemeente, op welke manier onze openbare ruimte moet worden (her)ingericht om die doelen te behalen, en ook waar wij de openbare ruimte willen vernieuwen. Daarnaast staan de uitgangspunten voor nieuwe openbare ruimte bij bijvoorbeeld nieuwbouwontwikkelingen beschreven in het beleid, zodat ook nieuwe inwoners komen te wonen in een prettige en veilige leefomgeving. De openbare ruimte dient toekomstbestendig te zijn, zodat er blijvend prettig en veilig gebruik van kan worden gemaakt. 

Het programma gaat anderzijds over het onderhouden van de huidige openbare ruimte. Hierbij richten we ons op het in stand houden van de verschillende ‘assets’ in onze openbare ruimte. Assets zijn fysieke objecten in de openbare ruimte met een waarde. Voorbeelden van assets in de openbare ruimte zijn riolering, verharding, groenvakken, bomen, water, openbare verlichting, civieltechnische kunstwerken en het straatmeubilair. Naast het vervangen van beschadigde of verouderde assets valt ook het dagelijks onderhoud van de assets onder programma 2. Het dagelijks onderhoud zorgt ervoor dat onze openbare ruimte schoon en veilig te gebruiken blijft voor alle gebruikers. Daarnaast geven we in programma 2 ook sturing op de aanleg, instandhouding en opruiming van de verschillende nutsvoorzieningen in de openbare ruimte. Denk hierbij aan de aanleg van glasvezelnetwerken of het weghalen van gasleidingen als onderdeel van de energietransitie.  

We staan voor een uitdaging om in de openbare ruimte plek te bieden aan de verschillende opgaven zoals de mobiliteitstransitie, klimaatadaptatie, netcongestie, energietransitie, biodiversiteit en sociale opgaven. De beschikbare ruimte in onze gemeente is schaars. Daardoor staat de openbare ruimte onder grote druk: er is steeds meer nodig, met steeds minder ruimte.

Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen

Terug naar navigatie - Programma 2. Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen

Er lopen verschillende ontwikkelingen om ervoor te zorgen dat onze openbare ruimte nu en in de toekomst gebruikt kan blijven worden. Hierbij concentreren we ons binnen programma 2 op het betaalbaar maken én betaalbaar houden van de openbare ruimte. Daarnaast sturen we op een nieuwe inrichting van de openbare ruimte waarin voldoende plek is voor ruimtelijke opgaven. 

Om de huidige openbare ruimte betaalbaar te maken is een balans noodzakelijk tussen de beschikbare middelen voor het beheer van onze openbare ruimte, ten opzichte van de ambities. Zo zijn we gestart met de ‘Herijking Openbare Ruimte’. Het doel van de Herijking is om de openbare ruimte beter te kunnen beheren met de beperkte middelen die hiervoor beschikbaar zijn. Door de gemeenteraad zijn in 2025 de Acht Woerdense Waarden vastgesteld. Op basis van deze waarden maken we de keuzes hoe we het dagelijks beheer en onderhoud van de openbare ruimte uitvoeren. Daarbij wordt ook inzichtelijk gemaakt welke afwegingen we maken om tot een keuze te komen, maken we transparanter hoe deze keuzes de verdeling van middelen beïnvloed en maken we transparant welke belangen we prioriteit geven voor assets in onze openbare ruimte. 

Daarnaast vraagt de druk op de openbare ruimte om heldere keuzes in beleid. De beschikbare ruimte in onze gemeente is schaars, maar om de openbare ruimte toekomstbestendig te maken is er plek nodig voor verschillende opgaven. Denk bijvoorbeeld aan vergroening, mobiliteitstransitie, klimaatadaptatie, energietransitie, biodiversiteit en ook sociale opgaven. We werken integraal aan het (her)inrichten van onze openbare ruimte. Maar niet alles past op dezelfde plek. Om een plek te kunnen geven aan de hierboven beschreven opgaven, zullen we steeds vaker de traditionele inrichting en traditioneel gebruik van onze openbare ruimte los moeten laten. Dit vraagt om creatieve oplossingen, maar bovenal om heldere keuzes en een duidelijke prioritering van opgaven. Om deze verschillende ruimtelijke opgaven samen te brengen is het project ‘Integrale Visie Openbare Ruimte’ (IVOR) gestart. Het doel van IVOR is om een integrale inrichting van de openbare ruimte te maken die anticipeert op veranderende behoeftes, beleid en ambities. Daarnaast moet integraliteit centraal staan in de ontwikkeling van de openbare ruimte. Niet alleen integraal ruimtegebruik bovengronds, maar ook de afstemming tussen bovengronds en ondergronds ruimtegebruik. 

Tot slot betekent de invoering van de Omgevingswet ook een nieuwe manier om beleid op te stellen en te implementeren. Voor de beleidsvelden binnen programma 2 ontbreekt nog beleid, of moet de overstap worden gemaakt naar integrale omgevingsprogramma’s. Dit zal het integraal (her)inrichten van onze openbare ruimte bevorderen. Huidig beleid en toekomstige omgevingsprogramma’s scheppen de koers tot een toekomstbestendig Woerden. 

Deze drie ontwikkelingen zijn sterk van elkaar afhankelijk. Er zijn beperkte middelen om de openbare ruimte te beheren op het niveau van onze huidige ambities, laat staan dat er nu voldoende middelen zijn om de gewenste openbare ruimte van de toekomst te beheren. Met integraal beleid, heldere prioritering en meetbare doelen kunnen we grip blijven houden op de betaalbaarheid van onze openbare ruimte. Tegelijkertijd biedt dit ook de koers om een toekomstbestendig Woerden te ontwikkelen. 

Bijgewerkte doelenboom

De doelenboom is dit jaar grondig bijgewerkt. Dat betekent dat ook sommige doelen in dit programma zijn veranderd. Sommige resultaten zijn komen te vervallen – bijvoorbeeld omdat ze zijn afgerond, er geen budget voor is of gaan over de vele reguliere taken die het domein uitvoert. Andere doelen zijn herschreven en er zijn ook nieuwe doelen toegevoegd. Deze herziening maakt de doelenboom leesbaarder, bondiger en meetbaarder en stelt raad en college beter in staat om richting te bepalen. 

Zie de Leeswijzer voor een uitgebreidere toelichting bij deze opschoonactie. 

Opgave: Onderhoud openbare ruimte

Resultaat

Terug naar navigatie - Opgave: Onderhoud openbare ruimte - Resultaat

2.1.1 We dragen zorg voor een voorspelbare en betaalbare openbare ruimte. Dit doen we met transparante keuzes, risico's die beter in beeld en beheerst zijn en met een organisatie die op orde is. Het beheerscenario is B/3 ‘sober en doelmatig’.

Terug naar navigatie - Opgave: Onderhoud openbare ruimte - Resultaat - 2.1.1 We dragen zorg voor een voorspelbare en betaalbare openbare ruimte. Dit doen we met transparante keuzes, risico's die beter in beeld en beheerst zijn en met een organisatie die op orde is. Het beheerscenario is B/3 ‘sober en doelmatig’.

2.1.4 We zijn beter voorbereid op extreme weersomstandigheden als gevolg van klimaatverandering. In 2050 zijn we een klimaatbestendige gemeente.

Terug naar navigatie - Opgave: Onderhoud openbare ruimte - Resultaat - 2.1.4 We zijn beter voorbereid op extreme weersomstandigheden als gevolg van klimaatverandering. In 2050 zijn we een klimaatbestendige gemeente.

2.3.1 In 2027 bedraagt de hoeveelheid restafval maximaal 100 kilogram per inwoner per jaar. Minimaal 75% van het afval wordt gescheiden.

Terug naar navigatie - Opgave: Onderhoud openbare ruimte - Resultaat - 2.3.1 In 2027 bedraagt de hoeveelheid restafval maximaal 100 kilogram per inwoner per jaar. Minimaal 75% van het afval wordt gescheiden.

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Programma 2. Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit - Specificatie taakvelden
Bedragen x €1.000
Exploitatie Werkelijk 2024 Primitieve begroting 2025 Begroting 2025 inclusief wijzigingen Begroting 2026 Verschil begroting 2026 en begroting 2025 na wijzigingen Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Baten
0.63 Parkeerbelasting 2.199 2.357 2.357 2.568 212 2.568 2.646 2.646
2.1 Verkeer en vervoer 990 49 49 59 10 59 59 59
2.2 Parkeren 21 0 0 0 0 0 0 0
2.4 Economische havens en waterwegen 100 70 70 72 2 72 72 72
3.4 Economische promotie 33 31 31 131 100 131 131 131
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 108 80 70 50 -20 50 50 50
7.2 Riolering 7.824 8.146 8.146 8.854 708 9.163 9.163 9.163
7.3 Afval 8.044 7.963 7.963 8.244 281 8.244 8.244 8.244
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 921 958 958 862 -96 862 862 862
Totaal Baten 20.239 19.652 19.642 20.840 1.198 21.149 21.227 21.227
Lasten
2.1 Verkeer en vervoer 19.618 12.811 13.596 13.184 -412 13.883 14.228 14.136
2.2 Parkeren 1.977 1.934 1.951 1.861 -90 1.865 1.935 1.925
2.4 Economische havens en waterwegen 1.634 1.488 1.488 1.470 -18 1.566 1.699 1.671
3.4 Economische promotie 193 142 142 160 17 160 160 160
5.6 Media 88 94 94 97 3 97 97 97
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 5.206 5.409 5.381 5.402 20 5.490 5.547 5.498
7.2 Riolering 5.439 5.705 5.705 6.322 617 6.599 6.554 6.568
7.3 Afval 5.954 5.885 5.885 5.856 -29 5.838 5.855 5.882
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 887 1.021 1.021 964 -57 895 885 880
Totaal Lasten 40.998 34.490 35.264 35.316 52 36.392 36.960 36.816
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 547 556 556 702 146 702 702 702
Totaal Onttrekkingen 547 556 556 702 146 702 702 702
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 400 0 0 0 0 0 0 0
Totaal Stortingen 400 0 0 0 0 0 0 0

Verschillenanalyse 2025 - 2026

Terug naar navigatie - Programma 2. Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit - Verschillenanalyse 2025 - 2026

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Taakveld Omschrijving Mutatie baten t.o.v. 2025 Bedrag voordeel (-) nadeel (+)
(x € 1.000)
Kadernota 2025
0.63 Parkeerbelasting Parkeren meer kostendekkend maken m.i.v. 2026 -125 voordeel
7.5 Begraafplaatsen Dekking eenmalige kosten begraafplaats het Spijck uit de begrafenisrechten (zie ook lastenzijde) 125 nadeel
Kadernota 2026
0.63 Parkeerbelasting Indexering parkeerbaten met 3,5% (zie ook onder kadernota). -87 voordeel
3.4 Economische promotie Kosten t.b.v. commerciele evenementen doorbelasten aan organisaties (structureel) -100 voordeel
Budgetneutraal
7.3 Afval Afvalstoffenheffing - verhoging 3,5% index en areaaluitbreiding -291 voordeel
7.2 Riolering Rioolheffing 3,5% index en 3,5% op grond waterbeleidsplan en effect areaaluitbreiding -708 voordeel
Diversen Diverse mutaties kleiner dan 50K zijn samengevoegd -12 voordeel
Totaal mutaties baten -1.198 voordeel
Taakveld Omschrijving Mutatie lasten t.o.v. 2025 Bedrag voordeel (-) nadeel (+)
(x € 1.000)
Progr. 2 Loonkosten Lagere loonkosten op dit taakveld door verbeterde toewijzing en verdeling loonkosten naar juiste taakvelden. (N.b. verschuiving tussen programma's) -107 voordeel
Progr. 2 Kapitaallasten incl budget neutraal De afschrijvingen stijgen door nieuwe investeringen in 2025 (het jaar na oplevering van een investering wordt voor de eerste keer afgeschreven). Daaronder ook riool en afvalinvesteringen. De kapitaallasten daarvan worden binnen de tarieven gedekt. 511 nadeel
Bezuinigingstaakstelling structureel
2.1 Openbare verlichting Minder verlichting. Verlicht alleen indien noodzakelijk, zet verlichting uit, haal masten weg en zet structureel minder masten. -100 voordeel
Voorjaarsrapportage
2.1 Verkeer en vervoer Loonkosten; aframing uren openbare ruimte. In de afgelopen 3 jaar is structureel een deel van de begrote projecturen niet gerealiseerd. Bijstelling van het budget is nodig om deze trend op te vangen en realistische inzet te kunnen begroten. Vooralsnog is alleen 2025 een aframing gedaan. In de begroting is dit dus niet structureel verwerkt. Hierdoor ontstaat dus in 2026 een voordeel t.o.v. 2025. -351 voordeel
2.1 Verkeer en vervoer Externe ondersteuning herijking IBOR en procesverbetering en opleidingen (eenmalig 2025) 105 nadeel
2.1 Verkeer en vervoer Onteigening fietspad De Kanis (eenmalig). Betreft eenmalige kosten civiele procedure in 2025. -260 voordeel
Kadernota 2025
2.2 Parkeren Onderzoek naar en uitwerking van invoering van parkeerregulering ten zuiden van het spoor (eenmalig in 2025) -90 voordeel
7.5 Begraafplaatsen Voor het opknappen van de aula het Spijck zijn in 2025 eenmalige lasten gemaakt (zie batenzijde) -125 voordeel
Kadernota 2026
2.1/5.7 Verkeer en vervoer en Groen De komende twee jaar 50k voor herijking IBOR; Licenties voor datapakketten 20k; uitbreiding fietsparkeercapaciteit 20k 2026 en 10k 2027; en structureel budget van 20k om aan verplichtingen Natuurherstelwet te voldoen. 110 nadeel
5.7 Groen Er is een extra budget voor biodiveristeit beschikbaar gesteld (ecologie) 45 nadeel
7.5 Begraafplaatsen In 2025 is eenmalig budget beschikbaar gesteld om de voorzieningen van de aula op begraafplaats Rijnhof weer op peil te brengen en zo op een fatsoenlijke manier inwoners te kunnen ontvangen. Zonder actie zal het pand verder vervallen en zal het gebruik ervan teruglopen en zal het aanzien van de begraafplaats schade oplopen. -50 voordeel
Budgetneutraal
7.3 Afval Hogere lasten inhuur vuilniswagen ivm ouderdom huidige wagens 45 nadeel
7.3 Afval Verwerkingskosten AVU 170 nadeel
7.3 Afval Hogere afschrijving (zie kapitaallasten boven) betreft voor afval plus 82 k
7.3 Afval Lagere storting in de voorziening afvalstoffenheffing -339 voordeel
7.4 Riolering Hogere storting in de voorziening riolering 531 nadeel
Diversen Diverse mutaties kleiner dan 50K zijn samengevoegd -43 voordeel
Totaal mutaties lasten 52 nadeel
Totaal mutaties lasten en baten -1.146 voordeel
Taakveld Mutatie reserves t.o.v. 2025 Bedrag voordeel (-) nadeel (+)
(x € 1.000)
0.1 Mutaties reserves Dekking kapitaallasten maatschappelijk nut -146 voordeel
Totaal mutaties reserves -146 0