| Portefeuillehouder | Thema |
|---|---|
| Roy Luca | Openbare ruimte, Natuur, Water en waterketen, Verkeer en mobiliteit, Begraven en begraafplaatsen |
| Jelmer Vierstra | Circulaire economie en afval |
Uitgaven
17,23%Inkomsten
10,51%Saldo
Programma 2. Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit
Uitgaven
17,23%Inkomsten
10,51%Saldo
Omschrijving
Terug naar navigatie - Programma 2. Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit - OmschrijvingDit programma bevat twee opgaven:
- Onderhoud van de openbare ruimte
- Mobiliteit
Het programma bestaat uit de volgende taakvelden:
| Taakveld | Omschrijving |
|---|---|
| 0.63 Parkeerbelasting | Parkeerbelasting: - heffing en invordering - opbrengsten parkeerfaciliteiten - opbrengsten boetes |
| 2.1 Verkeer en vervoer | Verkeer te land (inclusief voetgangers) en bijbehorende droge infrastructuur |
| 2.2 Parkeren | Ontwikkeling en beheer van parkeervoorzieningen en parkeerbeleid: - parkeerzone, ontheffingen en vergunningen - inrichting en onderhoud open en gesloten parkeervoorzieningen - baten en lasten die betrekking hebben op parkeervoorzieningen (excl. opbrengst parkeerbelasting, zie taakveld 0.63) - parkeermeters - fietsenstalling - algemene parkeervoorzieningen die door gehandicapten kunnen worden gebruikt |
| 2.4 Economische havens en waterwegen | (Beroeps)scheepvaart en de bijbehorende infrastructuur |
| 3.4 Economische promotie | Activiteiten gericht op het 'op de kaart zetten' van de gemeente: kermis, evenementen en coördinatie binnenstad |
| 5.6 Media | De zorg voor fysieke en elektronische cultuurdragers: mediabeleid |
| 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | Openbaar groen, natuur en recreatie |
| 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Algemene voorzieningen gericht op participatie: multifunctionele centra |
| 7.2 Riolering | Afvalwater en waterhuishouding |
| 7.3 Afval | Inzameling en verwerking van bedrijfs- en huishoudelijk afval |
| 7.5 Begraafplaatsen en crematoria | Taken op het terrein van de lijkbezorging |
Ambities
Terug naar navigatie - Programma 2. Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit - AmbitiesProgramma 2 gaat over de ontwikkeling, het beheer en het gebruik van de openbare ruimte.
Enerzijds gaat programma 2 over het ontwikkelen van de toekomstige openbare ruimte. De manier waarop we onze openbare ruimte gebruiken, veranderd met de tijd. En Woerden moet daarin mee veranderen. Onze doelen, ambities en de wensen van onze inwoners vragen om een nieuwe inrichting van de openbare ruimte. Het beleid waarin wordt beschreven hoe onze nieuwe openbare ruimte eruit komt te zien valt ook, onder andere, onder programma 2. Maar ook andere programma’s hebben invloed op de inrichting van de openbare ruimte. In het beleid beschrijven we welke doelen en ambities we hebben als gemeente, op welke manier onze openbare ruimte moet worden (her)ingericht om die doelen te behalen, en ook waar wij de openbare ruimte willen vernieuwen. Daarnaast staan de uitgangspunten voor nieuwe openbare ruimte bij bijvoorbeeld nieuwbouwontwikkelingen beschreven in het beleid, zodat ook nieuwe inwoners komen te wonen in een prettige en veilige leefomgeving. De openbare ruimte dient toekomstbestendig te zijn, zodat er blijvend prettig en veilig gebruik van kan worden gemaakt.
Het programma gaat anderzijds over het onderhouden van de huidige openbare ruimte. Hierbij richten we ons op het in stand houden van de verschillende ‘assets’ in onze openbare ruimte. Assets zijn fysieke objecten in de openbare ruimte met een waarde. Voorbeelden van assets in de openbare ruimte zijn riolering, verharding, groenvakken, bomen, water, openbare verlichting, civieltechnische kunstwerken en het straatmeubilair. Naast het vervangen van beschadigde of verouderde assets valt ook het dagelijks onderhoud van de assets onder programma 2. Het dagelijks onderhoud zorgt ervoor dat onze openbare ruimte schoon en veilig te gebruiken blijft voor alle gebruikers. Daarnaast geven we in programma 2 ook sturing op de aanleg, instandhouding en opruiming van de verschillende nutsvoorzieningen in de openbare ruimte. Denk hierbij aan de aanleg van glasvezelnetwerken of het weghalen van gasleidingen als onderdeel van de energietransitie.
We staan voor een uitdaging om in de openbare ruimte plek te bieden aan de verschillende opgaven zoals de mobiliteitstransitie, klimaatadaptatie, netcongestie, energietransitie, biodiversiteit en sociale opgaven. De beschikbare ruimte in onze gemeente is schaars. Daardoor staat de openbare ruimte onder grote druk: er is steeds meer nodig, met steeds minder ruimte.
Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Programma 2. Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingenEr lopen verschillende ontwikkelingen om ervoor te zorgen dat onze openbare ruimte nu en in de toekomst gebruikt kan blijven worden. Hierbij concentreren we ons binnen programma 2 op het betaalbaar maken én betaalbaar houden van de openbare ruimte. Daarnaast sturen we op een nieuwe inrichting van de openbare ruimte waarin voldoende plek is voor ruimtelijke opgaven.
Om de huidige openbare ruimte betaalbaar te maken is een balans noodzakelijk tussen de beschikbare middelen voor het beheer van onze openbare ruimte, ten opzichte van de ambities. Zo zijn we gestart met de ‘Herijking Openbare Ruimte’. Het doel van de Herijking is om de openbare ruimte beter te kunnen beheren met de beperkte middelen die hiervoor beschikbaar zijn. Door de gemeenteraad zijn in 2025 de Acht Woerdense Waarden vastgesteld. Op basis van deze waarden maken we de keuzes hoe we het dagelijks beheer en onderhoud van de openbare ruimte uitvoeren. Daarbij wordt ook inzichtelijk gemaakt welke afwegingen we maken om tot een keuze te komen, maken we transparanter hoe deze keuzes de verdeling van middelen beïnvloed en maken we transparant welke belangen we prioriteit geven voor assets in onze openbare ruimte.
Daarnaast vraagt de druk op de openbare ruimte om heldere keuzes in beleid. De beschikbare ruimte in onze gemeente is schaars, maar om de openbare ruimte toekomstbestendig te maken is er plek nodig voor verschillende opgaven. Denk bijvoorbeeld aan vergroening, mobiliteitstransitie, klimaatadaptatie, energietransitie, biodiversiteit en ook sociale opgaven. We werken integraal aan het (her)inrichten van onze openbare ruimte. Maar niet alles past op dezelfde plek. Om een plek te kunnen geven aan de hierboven beschreven opgaven, zullen we steeds vaker de traditionele inrichting en traditioneel gebruik van onze openbare ruimte los moeten laten. Dit vraagt om creatieve oplossingen, maar bovenal om heldere keuzes en een duidelijke prioritering van opgaven. Om deze verschillende ruimtelijke opgaven samen te brengen is het project ‘Integrale Visie Openbare Ruimte’ (IVOR) gestart. Het doel van IVOR is om een integrale inrichting van de openbare ruimte te maken die anticipeert op veranderende behoeftes, beleid en ambities. Daarnaast moet integraliteit centraal staan in de ontwikkeling van de openbare ruimte. Niet alleen integraal ruimtegebruik bovengronds, maar ook de afstemming tussen bovengronds en ondergronds ruimtegebruik.
Tot slot betekent de invoering van de Omgevingswet ook een nieuwe manier om beleid op te stellen en te implementeren. Voor de beleidsvelden binnen programma 2 ontbreekt nog beleid, of moet de overstap worden gemaakt naar integrale omgevingsprogramma’s. Dit zal het integraal (her)inrichten van onze openbare ruimte bevorderen. Huidig beleid en toekomstige omgevingsprogramma’s scheppen de koers tot een toekomstbestendig Woerden.
Deze drie ontwikkelingen zijn sterk van elkaar afhankelijk. Er zijn beperkte middelen om de openbare ruimte te beheren op het niveau van onze huidige ambities, laat staan dat er nu voldoende middelen zijn om de gewenste openbare ruimte van de toekomst te beheren. Met integraal beleid, heldere prioritering en meetbare doelen kunnen we grip blijven houden op de betaalbaarheid van onze openbare ruimte. Tegelijkertijd biedt dit ook de koers om een toekomstbestendig Woerden te ontwikkelen.
Bijgewerkte doelenboom
De doelenboom is dit jaar grondig bijgewerkt. Dat betekent dat ook sommige doelen in dit programma zijn veranderd. Sommige resultaten zijn komen te vervallen – bijvoorbeeld omdat ze zijn afgerond, er geen budget voor is of gaan over de vele reguliere taken die het domein uitvoert. Andere doelen zijn herschreven en er zijn ook nieuwe doelen toegevoegd. Deze herziening maakt de doelenboom leesbaarder, bondiger en meetbaarder en stelt raad en college beter in staat om richting te bepalen.
Zie de Leeswijzer voor een uitgebreidere toelichting bij deze opschoonactie.
Opgave: Onderhoud openbare ruimte
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Opgave: Onderhoud openbare ruimte - Maatschappelijk effect2.1 Een openbare ruimte die veilig, doelmatig en sober is.
2.3 Woerden gaat efficiënter met grondstoffen om waardoor we minder nieuwe grondstoffen hoeven te winnen en minder afval hoeven te verbranden.
2.7 Aula Rijnhof als onderdeel van de begraafplaats van de toekomst.
Resultaat
Terug naar navigatie - Opgave: Onderhoud openbare ruimte - Resultaat2.1.1 We dragen zorg voor een voorspelbare en betaalbare openbare ruimte. Dit doen we met transparante keuzes, risico's die beter in beeld en beheerst zijn en met een organisatie die op orde is. Het beheerscenario is B/3 ‘sober en doelmatig’.
2.1.4 We zijn beter voorbereid op extreme weersomstandigheden als gevolg van klimaatverandering. In 2050 zijn we een klimaatbestendige gemeente.
2.3.1 In 2027 bedraagt de hoeveelheid restafval maximaal 100 kilogram per inwoner per jaar. Minimaal 75% van het afval wordt gescheiden.
2.7.1 We hebben in 2026 inzichtelijk welke scenario's resulteren in de beste keuze ten behoeve van het toekomstbestendig maken van de aula.
Opgave: Mobiliteit
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Opgave: Mobiliteit - Maatschappelijk effect2.4 Ontwikkeling van veilige en duurzame mobiliteit.
2.5 Duurzame mobiliteit in Woerden vanuit het oogpunt van energie.
Resultaat
Terug naar navigatie - Opgave: Mobiliteit - Resultaat2.4.1 In 2030 is de verkeersveiligheid, de leefbaarheid en de bereikbaarheid verbeterd, conform de Verkeersvisie 2030.
2.5.1 We hebben in 2026 meer inzicht in mogelijkheden voor verduurzaming van mobiliteit.
Kwaliteit (toelichting)
BBV-indicatoren
Terug naar navigatie - Programma 2. Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit - BBV-indicatorenVoorheen stonden hier een aantal BBV-indicatoren over bijvoorbeeld omvang huishoudelijk afval. Om meer overzicht te creëren is ervoor gekozen om deze indicatoren in een aparte bijlage te zetten. Deze kunt u vinden direct na de programma's, onder het kopje 'BBV-indicatoren'.
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Programma 2. Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit - Specificatie taakvelden| Exploitatie | Werkelijk 2024 | Primitieve begroting 2025 | Begroting 2025 inclusief wijzigingen | Begroting 2026 | Verschil begroting 2026 en begroting 2025 na wijzigingen | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Baten | |||||||||
| 0.63 Parkeerbelasting | 2.199 | 2.357 | 2.357 | 2.568 | 212 | 2.568 | 2.646 | 2.646 | |
| 2.1 Verkeer en vervoer | 990 | 49 | 49 | 59 | 10 | 59 | 59 | 59 | |
| 2.2 Parkeren | 21 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 2.4 Economische havens en waterwegen | 100 | 70 | 70 | 72 | 2 | 72 | 72 | 72 | |
| 3.4 Economische promotie | 33 | 31 | 31 | 131 | 100 | 131 | 131 | 131 | |
| 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 108 | 80 | 70 | 50 | -20 | 50 | 50 | 50 | |
| 7.2 Riolering | 7.824 | 8.146 | 8.146 | 8.854 | 708 | 9.163 | 9.163 | 9.163 | |
| 7.3 Afval | 8.044 | 7.963 | 7.963 | 8.244 | 281 | 8.244 | 8.244 | 8.244 | |
| 7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 921 | 958 | 958 | 862 | -96 | 862 | 862 | 862 | |
| Totaal Baten | 20.239 | 19.652 | 19.642 | 20.840 | 1.198 | 21.149 | 21.227 | 21.227 | |
| Lasten | |||||||||
| 2.1 Verkeer en vervoer | 19.618 | 12.811 | 13.596 | 13.184 | -412 | 13.883 | 14.228 | 14.136 | |
| 2.2 Parkeren | 1.977 | 1.934 | 1.951 | 1.861 | -90 | 1.865 | 1.935 | 1.925 | |
| 2.4 Economische havens en waterwegen | 1.634 | 1.488 | 1.488 | 1.470 | -18 | 1.566 | 1.699 | 1.671 | |
| 3.4 Economische promotie | 193 | 142 | 142 | 160 | 17 | 160 | 160 | 160 | |
| 5.6 Media | 88 | 94 | 94 | 97 | 3 | 97 | 97 | 97 | |
| 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 5.206 | 5.409 | 5.381 | 5.402 | 20 | 5.490 | 5.547 | 5.498 | |
| 7.2 Riolering | 5.439 | 5.705 | 5.705 | 6.322 | 617 | 6.599 | 6.554 | 6.568 | |
| 7.3 Afval | 5.954 | 5.885 | 5.885 | 5.856 | -29 | 5.838 | 5.855 | 5.882 | |
| 7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 887 | 1.021 | 1.021 | 964 | -57 | 895 | 885 | 880 | |
| Totaal Lasten | 40.998 | 34.490 | 35.264 | 35.316 | 52 | 36.392 | 36.960 | 36.816 | |
| Onttrekkingen | |||||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 547 | 556 | 556 | 702 | 146 | 702 | 702 | 702 | |
| Totaal Onttrekkingen | 547 | 556 | 556 | 702 | 146 | 702 | 702 | 702 | |
| Stortingen | |||||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Totaal Stortingen | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Gerealiseerd resultaat | -20.612 | -14.281 | -15.066 | -13.774 | 1.292 | -14.542 | -15.032 | -14.887 | |
Verschillenanalyse 2025 - 2026
Terug naar navigatie - Programma 2. Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit - Verschillenanalyse 2025 - 2026Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
| Taakveld | Omschrijving | Mutatie baten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel (-) nadeel (+) | |||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| (x € 1.000) | |||||||
| Kadernota 2025 | |||||||
| 0.63 | Parkeerbelasting | Parkeren meer kostendekkend maken m.i.v. 2026 | -125 | voordeel | |||
| 7.5 | Begraafplaatsen | Dekking eenmalige kosten begraafplaats het Spijck uit de begrafenisrechten (zie ook lastenzijde) | 125 | nadeel | |||
| Kadernota 2026 | |||||||
| 0.63 | Parkeerbelasting | Indexering parkeerbaten met 3,5% (zie ook onder kadernota). | -87 | voordeel | |||
| 3.4 | Economische promotie | Kosten t.b.v. commerciele evenementen doorbelasten aan organisaties (structureel) | -100 | voordeel | |||
| Budgetneutraal | |||||||
| 7.3 | Afval | Afvalstoffenheffing - verhoging 3,5% index en areaaluitbreiding | -291 | voordeel | |||
| 7.2 | Riolering | Rioolheffing 3,5% index en 3,5% op grond waterbeleidsplan en effect areaaluitbreiding | -708 | voordeel | |||
| Diversen | Diverse mutaties kleiner dan 50K zijn samengevoegd | -12 | voordeel | ||||
| Totaal mutaties baten | -1.198 | voordeel | |||||
| Taakveld | Omschrijving | Mutatie lasten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel (-) nadeel (+) | |||
| (x € 1.000) | |||||||
| Progr. 2 | Loonkosten | Lagere loonkosten op dit taakveld door verbeterde toewijzing en verdeling loonkosten naar juiste taakvelden. (N.b. verschuiving tussen programma's) | -107 | voordeel | |||
| Progr. 2 | Kapitaallasten incl budget neutraal | De afschrijvingen stijgen door nieuwe investeringen in 2025 (het jaar na oplevering van een investering wordt voor de eerste keer afgeschreven). Daaronder ook riool en afvalinvesteringen. De kapitaallasten daarvan worden binnen de tarieven gedekt. | 511 | nadeel | |||
| Bezuinigingstaakstelling structureel | |||||||
| 2.1 | Openbare verlichting | Minder verlichting. Verlicht alleen indien noodzakelijk, zet verlichting uit, haal masten weg en zet structureel minder masten. | -100 | voordeel | |||
| Voorjaarsrapportage | |||||||
| 2.1 | Verkeer en vervoer | Loonkosten; aframing uren openbare ruimte. In de afgelopen 3 jaar is structureel een deel van de begrote projecturen niet gerealiseerd. Bijstelling van het budget is nodig om deze trend op te vangen en realistische inzet te kunnen begroten. Vooralsnog is alleen 2025 een aframing gedaan. In de begroting is dit dus niet structureel verwerkt. Hierdoor ontstaat dus in 2026 een voordeel t.o.v. 2025. | -351 | voordeel | |||
| 2.1 | Verkeer en vervoer | Externe ondersteuning herijking IBOR en procesverbetering en opleidingen (eenmalig 2025) | 105 | nadeel | |||
| 2.1 | Verkeer en vervoer | Onteigening fietspad De Kanis (eenmalig). Betreft eenmalige kosten civiele procedure in 2025. | -260 | voordeel | |||
| Kadernota 2025 | |||||||
| 2.2 | Parkeren | Onderzoek naar en uitwerking van invoering van parkeerregulering ten zuiden van het spoor (eenmalig in 2025) | -90 | voordeel | |||
| 7.5 | Begraafplaatsen | Voor het opknappen van de aula het Spijck zijn in 2025 eenmalige lasten gemaakt (zie batenzijde) | -125 | voordeel | |||
| Kadernota 2026 | |||||||
| 2.1/5.7 | Verkeer en vervoer en Groen | De komende twee jaar 50k voor herijking IBOR; Licenties voor datapakketten 20k; uitbreiding fietsparkeercapaciteit 20k 2026 en 10k 2027; en structureel budget van 20k om aan verplichtingen Natuurherstelwet te voldoen. | 110 | nadeel | |||
| 5.7 | Groen | Er is een extra budget voor biodiveristeit beschikbaar gesteld (ecologie) | 45 | nadeel | |||
| 7.5 | Begraafplaatsen | In 2025 is eenmalig budget beschikbaar gesteld om de voorzieningen van de aula op begraafplaats Rijnhof weer op peil te brengen en zo op een fatsoenlijke manier inwoners te kunnen ontvangen. Zonder actie zal het pand verder vervallen en zal het gebruik ervan teruglopen en zal het aanzien van de begraafplaats schade oplopen. | -50 | voordeel | |||
| Budgetneutraal | |||||||
| 7.3 | Afval | Hogere lasten inhuur vuilniswagen ivm ouderdom huidige wagens | 45 | nadeel | |||
| 7.3 | Afval | Verwerkingskosten AVU | 170 | nadeel | |||
| 7.3 | Afval | Hogere afschrijving (zie kapitaallasten boven) betreft voor afval plus 82 k | |||||
| 7.3 | Afval | Lagere storting in de voorziening afvalstoffenheffing | -339 | voordeel | |||
| 7.4 | Riolering | Hogere storting in de voorziening riolering | 531 | nadeel | |||
| Diversen | Diverse mutaties kleiner dan 50K zijn samengevoegd | -43 | voordeel | ||||
| Totaal mutaties lasten | 52 | nadeel | |||||
| Totaal mutaties lasten en baten | -1.146 | voordeel | |||||
| Taakveld | Mutatie reserves t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel (-) nadeel (+) | ||||
| (x € 1.000) | |||||||
| 0.1 | Mutaties reserves | Dekking kapitaallasten maatschappelijk nut | -146 | voordeel | |||
| Totaal mutaties reserves | -146 | 0 | |||||