| Portefeuillehouder | Thema |
|---|---|
| Mariette Pennarts-Pouw | Coördinatie Sociaal Domein, Wmo en Welzijn, Wijkgericht werken, Volksgezondheid. |
| Jacques Rozendaal | Jeugdhulp en jeugdzorg, Jeugd en jongeren, Economische zaken (arbeidsmarkt), Werk en inkomen, Armoedebeleid en bestaanszekerheid, Opvang en inburgering vluchtelingen en statushouders. |
Uitgaven
40,21%Inkomsten
8,61%Saldo
Programma 3. Sociaal domein
Uitgaven
40,21%Inkomsten
8,61%Saldo
Omschrijving
Terug naar navigatie - Programma 3. Sociaal domein - OmschrijvingDit programma bevat (onderdelen van) de volgende opgaven:
- Doorontwikkeling inrichting sociaal domein
- Kansrijk Woerden
- Gezond en vitaal Woerden
- Leefbaar en ondernemend Woerden
- Regie
Taakvelden binnen programma 3 zijn:
| Taakveld | Omschrijving |
|---|---|
| 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Algemene voorzieningen gericht op het bieden van een sociale basis: - ondersteunen van op participatie gerichte burgerinitiatieven, vrijwilligers en mantelzorg - sociaal en cultureel werk, Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW), wijkopbouw, jongerenwerk, schoolmaatschappelijk werk, straathoekwerk - preventie (bv. eenzaamheidsbestrijding, preventie op het gebied van GGZ) - buurt- en clubhuizen - collectief aanvullend vervoer - toegankelijkheid voorzieningen (inclusie); noodopvang vluchtelingen - kinderopvang: toezicht op en handhaving van de kwaliteit van kinderopvang en peuteropvang - aanvraag en verstrekking kinderopvangtoeslag Sociaal Medische Indicatie - noodopvang vluchtelingen - vreemdelingenbeleid - LHBTQIA+ beleid |
| 6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Wmo | Loketvoorzieningen gericht op het identificeren van eigen kracht en het geleiden naar de juiste vorm van individuele ondersteuning (maatwerkvoorzieningen en -dienstverlening) |
| 6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd | Loketvoorzieningen gericht op het identificeren van eigen kracht en het geleiden naar de juiste vorm van individuele ondersteuning (maatwerkvoorzieningen en -dienstverlening) |
| 6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal | Loketvoorzieningen gericht op het identificeren van eigen kracht en het geleiden naar de juiste vorm van individuele ondersteuning (maatwerkvoorzieningen en -dienstverlening) |
| 6.3 Inkomensregelingen | Inkomens- en bijstandsvoorzieningen, schuldhulpverlening en gemeentelijk armoedebeleid |
| 6.4 WSW en beschut werk | Voorzieningen ter bevordering van maatschappelijke participatie die niet gericht zijn op doorstroming naar arbeid |
| 6.5 Arbeidsparticipatie | Alle op arbeid gerichte participatie- en re-integratievoorzieningen |
| 6.60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo) | Materiële voorzieningen en vervoers- en woondiensten om zelfstandig te kunnen functioneren (Wmo) voor mensen met fysieke beperkingen die op basis van een beschikking verstrekt worden |
| 6.711 Huishoudelijke hulp (Wmo) 6.712 Begeleiding (Wmo) 6.713 Dagbesteding (Wmo) 6.714 Overige maatwerkarrangementen (Wmo) | Dienstverlening aan individuele cliënten met een beperking (fysiek, psychisch of psychosociale), die zelfstandig wonen en die ondersteuning behoeven in de vorm van beschikbare uren op basis van een toekenningsbeschikking |
| 6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal 6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal 6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk | Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet. Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. De jongere verblijft thuis, in het eigen gezin, dus niet bij de aanbieder. |
| 6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal 6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal 6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk | Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet. Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. De jongere verblijft formeel niet thuis in het eigen gezin. Dit betekent dat het hier alleen om de verblijfsvormen gaat waarbij er sprake is van een overnachting. Ook verblijf in logeerhuizen, alleen tijdens weekenden of juist door de week, vallen onder jeugdhulp met verblijf. |
| 6.791 PGB Wmo | Persoonsgebonden budgetten die worden verstrekt op grond van de Wmo 2015. Cliënten kunnen met een door de gemeente verstrekte PGB zelf de maatwerkvoorziening inkopen. |
| 6.795 PGB Jeugd | Persoonsgebonden budgetten die worden verstrekt op grond van de Jeugdwet. Cliënten kunnen met een door de gemeente verstrekte PGB zelf de maatwerkvoorziening inkopen. |
| 6.811 Beschermd wonen (Wmo) 6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo) | Opvang- en beschermd wonen-voorzieningen met inbegrip van eventuele maatwerkdienstverlening en maatwerkvoorzieningen voor personen die in de betreffende opvangvoorzieningen verblijven |
| 6.821 Jeugdbescherming 6.822 Jeugdreclassering | Maatregelen gericht op de opvang en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen 18- met inbegrip van maatwerkdienstverleningsmaatregelen voor jeugdigen die in de desbetreffende opvangvoorzieningen verblijven |
| 6.91 Coördinatie en beleid Wmo | Maatwerkvoorzieningen Wmo die niet toe te rekenen zijn aan één of enkele maatwerkvoorzieningen Wmo (zoals bijvoorbeeld beleidsmedewerker Wmo, contractmanager Wmo, backoffice) |
| 6.92 Coördinatie en beleid Jeugd | Maatwerkvoorzieningen Jeugd die niet toe te rekenen zijn aan één of enkele maatwerkvoorzieningen Jeugd (zoals bijvoorbeeld beleidsmedewerker Wmo, contractmanager Wmo, backoffice, regionale expertteams, bovenregionale expertisecentra, etc) |
| 7.1 Volksgezondheid | Maatregelen ter bescherming van de gezondheid van de bevolking als geheel, van specifieke risicogroepen, van jeugd en van ouderen |
Ambities
Terug naar navigatie - Programma 3. Sociaal domein - AmbitiesHet Sociaal Domein geeft niet alleen uitvoering aan de wettelijke taken vanuit onder andere de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet, maar werkt breed aan diverse maatschappelijke thema’s en opgaven op het gebied van welzijn, sport, cultuur, werk en inkomen, onderwijs (huisvesting), zorg en ondersteuning. Dit doen wij vanuit onze vastgestelde koers, de Maatschappelijke Agenda. Wij werken aan het behouden en versterken van een sociale en veerkrachtige samenleving. We streven naar een sterke Sociale basis, toegankelijke ondersteuning en gelijke kansen. Ons programma zet deze ambities om in concrete acties.
Dit doen we door:
- Te handelen vanuit het gedachtengoed van positieve gezondheid en ons te richten op het vermogen van inwoners om met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan en hierover zelf regie te voeren. Deze brede kijk stimuleert inwoners om hun veerkracht en eigen kracht te versterken.
- Vroeg te investeren in het welbevinden van onze inwoners, zo bouwen we aan een stevig fundament voor de toekomst. Iedere inwoner telt mee.
- Samen met inwoners, de vele vrijwilligers, mantelzorgers en professionals te blijven investeren in een sterke Sociale basis.
- In te zetten op een samenleving waarin iedere inwoner zich gezien, gehoord en gesteund voelt, samen met inwoners.
- De talenten, kansen en mogelijkheden van inwoners te benutten en te stimuleren, zodat zij zich kunnen ontwikkelen en bijdragen aan de samenleving.
- Erop in te zetten dat inwoners meedoen in het alledaagse leven.
- Inwoners die ondersteuning nodig hebben bij het meedoen in de samenleving tijdelijk of langdurig te ondersteunen.
Dit doen we als gemeente, partners en inwoners samen. Voor en met elkaar. Want alleen samen maken we van Woerden een gemeente waarin iedereen mee kan doen en zich thuis voelt.
Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Programma 3. Sociaal domein - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingenOm deze missie te bereiken werken we vanuit het gedachtegoed van positieve gezondheid themagericht en focussen we ons op een aantal actuele speerpunten en ontwikkelingen, namelijk:
- De doorontwikkeling van het lokaal team, en de samenwerking tussen ons lokaal team, de sociale basis en het maatwerk (inkoop)
- Samen met de gemeenten in de regio Utrecht West bereiden we de nieuwe inkoop van Jeugdzorg en Wmo voor. Ook wordt er regionaal gewerkt aan de vorming van een Gemeenschappelijke Regeling.
- Het faciliteren van een goede sociale infrastructuur en ondersteuningsstructuur afgestemd op de wijken en dorpen, zoals informatiepunten, ontmoetingsplaatsen en ondersteuning die zoveel mogelijk vrij toegankelijk en groepsgericht wordt geboden.
- Ervoor zorgen dat inwoners in elke fase van hun leven met voldoende ondersteuning zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Er is behoefte aan meer woningen en voorzieningen die passen bij verschillende levensfasen. We zorgen dat deze voorzieningen bijdragen aan de leefbaarheid en veiligheid.
- Het organiseren van zorg en ondersteuning op een kwalitatieve, kostenbewuste en efficiënte manier. Uitgangspunt hierbij is dat iedereen toegang heeft tot passende hulp, en tegelijkertijd de kosten beheersbaar blijven. Hiervoor werken wij aan realisatie van beide bestuursopdrachten en taakstellingen die aan het Sociaal Domein zijn opgelegd. We monitoren de voortgang via onze monitor Sociaal Domein die elk kwartaal wordt opgeleverd
- Het uitvoeren van aanvullende maatregelen vanuit de hervormingsagenda Jeugd. Vanuit het Rijk zijn aanvullende middelen beschikbaar gekomen voor de uitvoering van de hervormingsagenda Jeugd. Hieraan zijn ook aanvullende maatregelen en taakstellingen gekoppeld. Als bijlage bij deze begroting is een uitgewerkt uitvoeringsplan gevoegd. Hierin is uitgewerkt welke aanvullende maatregelen wij lokaal gaan uitvoeren en welke investeringen er nodig zijn om aan onze verplichtingen vanuit de hervormingsagenda Jeugd te voldoen en de kosten voor de Jeugdzorg ook op de langere termijn beheersbaar te houden.
Bijgewerkte doelenboom
De doelenboom is dit jaar grondig bijgewerkt. Dat betekent dat ook sommige doelen in dit programma zijn veranderd. Sommige resultaten zijn komen te vervallen – bijvoorbeeld omdat ze zijn afgerond, er geen budget voor is of gaan over de vele reguliere taken die het domein uitvoert. Andere doelen zijn herschreven en er zijn ook nieuwe doelen toegevoegd. Deze herziening maakt de doelenboom leesbaarder, bondiger en meetbaarder en stelt raad en college beter in staat om richting te bepalen.
Zie de Leeswijzer voor een uitgebreidere toelichting bij deze opschoonactie.
Opgave: Doorontwikkeling inrichting sociaal domein
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Opgave: Doorontwikkeling inrichting sociaal domein - Maatschappelijk effect3.1 Er is een sterke sociale basis.
3.2 Er zijn laagdrempelige en gastvrije ontmoetingsplaatsen.
3.3 Doorontwikkeling lokaal team Woerden.
Resultaat
Terug naar navigatie - Opgave: Doorontwikkeling inrichting sociaal domein - Resultaat3.1.1 Inwoners vinden in 2027 in hun persoonlijke, gemeenschappelijke en georganiseerde sociale basis voldoende informatie, educatie, activiteiten en ondersteuning om met de uitdagingen in hun leven om te gaan.
3.2.2 In 2028 is er voldoende vrij toegankelijk collectief aanbod gericht op het vergroten van de (financiële) zelfredzaamheid, participatie, sociale samenhang en/of terugdringen van gevoelens van eenzaamheid van inwoners in kwetsbare posities.
3.3.1 Met gebiedsteams organiseren we zorg en ondersteuning laagdrempelig en dichtbij de inwoners en werken we nauw samen met onze partners. Hierdoor kunnen we signalen eerder oppakken en zwaardere hulp voorkomen.
Daarnaast versterken we de zelfredzaamheid. Zo houden we zorg en ondersteuning bereikbaar en betaalbaar, voor iedereen die het nódig heeft.
Opgave: Kansrijk Woerden
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Opgave: Kansrijk Woerden - Maatschappelijk effect3.5 Armoede verminderen en proberen dit zo veel mogelijk te voorkomen.
3.6 Voor inwoners voor wie betaald werk niet toegankelijk is, is er begeleiding op maat naar een zinvolle daginvulling.
3.8 Nieuwe Woerdenaren krijgen een warm welkom.
3.9 Kinderen en jongeren hebben al voor de geboorte en tijdens het opgroeien meer gelijke kansen.
Resultaat
Terug naar navigatie - Opgave: Kansrijk Woerden - Resultaat3.5.2 Inwoners hebben in 2027 een gezondere leefstijl (indicatoren: roken, alcoholgebruik, bewegen en sporten, voeding, slaap en BMI) en verkleinen gezondheidsachterstanden tussen wijken (indicatoren: leefstijl + veerkracht en ervaren gezondheid)
3.6.1 In 2027 participeren meer inwoners die gebruik maken van een inkomensvoorziening op een passende wijze in de maatschappij.
3.8.1 Ketenpartners en lokale organisaties werken in 2026 samen aan de randvoorwaarden voor een goede (inburgering en) integratie, verwijzen door waar nodig en zetten in op het uitbreiden van het sociale netwerk van nieuwkomers.
3.9.1 Meer kinderen uit onze gemeenten gaan in 2027 thuisnabij naar school.
3.9.2 Er is in 2026 een Kansrijke Start voor kinderen en gezinnen, de zelf- en samenredzaamheid op het gebied van opvoeden en opgroeien is versterkt.
3.9.3 Kinderen en jongeren zijn in 2026 meer betrokken bij beleidsvoorbereiding, besluitvorming en uitvoering.
Opgave: Gezond en vitaal Woerden
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Opgave: Gezond en vitaal Woerden - Maatschappelijk effect3.10 Inwoners worden ondersteund om zelfstandig of in een woonvoorziening/ woonvorm te wonen.
3.11 Mentale weerbaarheid van jongeren is versterkt.
3.12 Meer Woerdenaren hebben een gezonde leefstijl.
Resultaat
Terug naar navigatie - Opgave: Gezond en vitaal Woerden - Resultaat3.10.2 / 6.1.6 Zo veel mogelijk senioren en kwetsbare inwoners wonen in 2026 een voor hen passende en geschikte woning waar zo nodig ondersteuning op maat kan worden geboden.
3.10.6 Mantelzorgers ervaren in 2026 ondersteuning bij het uitvoeren van hun mantelzorgtaken, waardoor kans op overbelasting afneemt. (GGD monitor)
3.10.8 Het risico op, en de gevolgen van, vallen bij ouderen zijn in 2026 verminderd.
3.11.2 De veerkracht en mentale weerbaarheid van kinderen en jongeren is in 2026 vergroot. Ze ervaren minder prestatiedruk en kunnen omgaan met de druk, ook op het gebied van social media en (online) gaming.
3.12.1 De door inwoners ervaren gezondheid is vergroot en gezondheids-achterstanden zijn verkleind (verbetering cijfers monitor gezonde leefstijl GGD)
3.12.2 Het percentage inwoners dat rookt, is gedaald; inzet op een rookvrije generatie (afname % jongeren en volwassenen dat rookt; GGD-monitor).
3.12.3 In 2027 drinken jongeren en volwassenen minder (overmatig) alcohol dan de jaren ervoor, dus een zichtbare dalende trend. Ditzelfde geldt voor roken en drugs.
Opgave: Leefbaar en ondernemend Woerden
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Opgave: Leefbaar en ondernemend Woerden - Maatschappelijk effect3.15 Door een betere aansluiting/verbinding tussen zorg en veiligheid creëren we meer vroegsignalering, preventie en duurzame interventies.
Resultaat
Terug naar navigatie - Opgave: Leefbaar en ondernemend Woerden - Resultaat3.15.3 Voor gezinnen en inwoners met langdurige en complexe problematiek zijn in 2026 alle facetten van de hulpvraag in kaart gebracht en is passende hulp snel beschikbaar (indicator: groter aantal langdurig complexe casussen duurzaam afgesloten).
3.15.5 Overlast voortkomend uit casuïstiek met multiproblematiek is in 2026 verminderd (indicator: aantal meldingen overlast, veiligheidsmonitor).
3.15.7 Kinderen groeien in 2026 zo thuis mogelijk op en kunnen in hun eigen buurt elkaar ontmoeten, spelen, bewegen en activiteiten ondernemen. Als dit niet kan, zoeken we naar een passende en zo gezinsgericht en thuis nabij mogelijke plek.
Opgave: Regie
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Opgave: Regie - Maatschappelijk effectIn de Najaarsrapportage 2025 en de Jaarrekening 2025 leest u over de voortgang op de resultaten en inspanningen binnen deze opgave. Voor 2026 is ervoor gekozen om niet langer in de doelenboom over deze doelen te rapporteren. De doelen zijn namelijk ofwel bereikt in 2025, of er is geen budget voor beschikbaar in 2026.
BBV-indicatoren
Terug naar navigatie - Programma 3. Sociaal domein - BBV-indicatorenVoorheen stonden hier een aantal BBV-indicatoren over bijvoorbeeld arbeidsparticipatie. Om meer overzicht te creëren is ervoor gekozen om deze indicatoren in een aparte bijlage te zetten. Deze kunt u vinden direct na de programma's, onder het kopje 'BBV-indicatoren'.
Naast de genoemde (BBV-verplichte) indicatoren wordt nog op een aantal 'eigen' indicatoren gemonitord. Hierop wordt via de kwaliteitsmonitor Sociaal Domein gerapporteerd.
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Programma 3. Sociaal domein - Specificatie taakvelden| Exploitatie | Werkelijk 2024 | Primitieve begroting 2025 | Begroting 2025 inclusief wijzigingen | Begroting 2026 | Verschil begroting 2026 en begroting 2025 na wijzigingen | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Baten | |||||||||
| 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 1.816 | 1.713 | 9.725 | 1.701 | -8.024 | 1.701 | 1.701 | 1.701 | |
| 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 312 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.3 Inkomensregelingen | 16.465 | 11.036 | 15.030 | 15.468 | 438 | 12.409 | 12.409 | 12.409 | |
| 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 325 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) | 0 | 304 | 304 | 287 | -17 | 773 | 773 | 773 | |
| 6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) | 16 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.71B Begeleiding (WMO) | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.72A Jeugdhulp begeleiding | 1.159 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.72B Jeugdhulp behandeling | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 521 | 526 | |
| 6.81A Beschermd wonen (WMO) | 1.231 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.82A Jeugdbescherming | 193 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.82B Jeugdreclassering | 172 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.91 Coördinatie en beleid WMO | 0 | 20 | 20 | 20 | 0 | 20 | 20 | 20 | |
| 7.1 Volksgezondheid | 555 | 252 | 386 | 177 | -209 | 177 | 177 | 177 | |
| Totaal Baten | 22.250 | 13.325 | 25.466 | 17.653 | -7.812 | 15.080 | 15.601 | 15.606 | |
| Lasten | |||||||||
| 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 9.074 | 7.527 | 16.389 | 9.361 | -7.028 | 8.522 | 8.606 | 8.670 | |
| 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 3.142 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO | 0 | 160 | 160 | 338 | 178 | 338 | 338 | 338 | |
| 6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd | 0 | 106 | 106 | 110 | 4 | 110 | 110 | 110 | |
| 6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal | 0 | 1.652 | 1.652 | 1.266 | -386 | 1.170 | 1.170 | 1.170 | |
| 6.3 Inkomensregelingen | 21.007 | 17.115 | 21.580 | 22.165 | 585 | 21.640 | 21.642 | 21.642 | |
| 6.4 WSW en beschut werk | 5.452 | 6.762 | 5.978 | 6.383 | 405 | 6.383 | 6.383 | 6.383 | |
| 6.5 Arbeidsparticipatie | 1.951 | 3.530 | 2.028 | 2.062 | 34 | 2.062 | 2.062 | 2.062 | |
| 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 2.271 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) | 0 | 2.317 | 2.317 | 2.336 | 19 | 2.336 | 2.336 | 2.336 | |
| 6.711 Huishoudelijke hulp (WMO) | 0 | 4.231 | 4.231 | 4.529 | 298 | 4.524 | 4.524 | 4.524 | |
| 6.712 Begeleiding (WMO) | 0 | 2.228 | 2.228 | 2.341 | 113 | 2.341 | 2.341 | 2.341 | |
| 6.713 Dagbesteding (WMO) | 0 | 3.636 | 3.636 | 4.071 | 435 | 4.071 | 4.071 | 4.071 | |
| 6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) | 5.206 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.71B Begeleiding (WMO) | 2.029 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.71C Dagbesteding (WMO) | 3.136 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.72A Jeugdhulp begeleiding | 8.616 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.72B Jeugdhulp behandeling | 2.035 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.72C Jeugdhulp dagbesteding | 1.242 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.73A Pleegzorg | 481 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.73B Gezinsgericht | 702 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.73C Jeugdhulp met verblijf overig | 1.990 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | 3.970 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 932 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal | 0 | 5.773 | 6.784 | 8.306 | 1.521 | 7.479 | 6.315 | 6.314 | |
| 6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal | 0 | 9.766 | 9.766 | 9.852 | 86 | 9.793 | 9.793 | 9.793 | |
| 6.791 PGB WMO | 0 | 156 | 156 | 156 | 0 | 156 | 156 | 156 | |
| 6.792 PGB Jeugd | 0 | 397 | 397 | 397 | 0 | 397 | 397 | 397 | |
| 6.811 Beschermd wonen (WMO) | 0 | 159 | 159 | 95 | -65 | 95 | 95 | 95 | |
| 6.81A Beschermd wonen (WMO) | 518 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.821 Jeugdbescherming | 0 | 1.960 | 1.920 | 1.961 | 41 | 1.961 | 1.961 | 1.961 | |
| 6.82A Jeugdbescherming | 1.626 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.82B Jeugdreclassering | 172 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.91 Coördinatie en beleid WMO | 0 | 729 | 833 | 841 | 8 | 841 | 841 | 841 | |
| 6.92 Coördinatie en beleid Jeugd | 0 | 2.203 | 2.381 | 2.521 | 140 | 2.521 | 2.521 | 2.521 | |
| 7.1 Volksgezondheid | 3.192 | 3.338 | 3.458 | 3.349 | -109 | 3.353 | 3.353 | 3.353 | |
| Totaal Lasten | 78.745 | 73.748 | 86.162 | 82.440 | -3.722 | 80.094 | 79.016 | 79.078 | |
| Onttrekkingen | |||||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Totaal Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Stortingen | |||||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 920 | 0 | 1.120 | 0 | -1.120 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Totaal Stortingen | 920 | 0 | 1.120 | 0 | -1.120 | 0 | 0 | 0 | |
| Gerealiseerd resultaat | -57.414 | -60.422 | -61.817 | -64.786 | -2.970 | -65.014 | -63.415 | -63.472 | |
Verschillenanalyse 2025 - 2026
Terug naar navigatie - Programma 3. Sociaal domein - Verschillenanalyse 2025 - 2026Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
| Taakveld | Omschrijving | Mutatie baten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel (-) nadeel (+) | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| (x € 1.000) | |||||||||
| Kadernota 2025 | |||||||||
| 6.1 | Sturingsmaatregelen inkomstenverhoging | Inzet op inkomstenverhoging. | -50 | Voordeel | |||||
| Overige bijstellingen | |||||||||
| 6.1 | Inburgering | Naar aanleiding van de te ontvangen voorlopige beschikking vanuit het Rijk, wordt jaarlijks het budget zowel aan de baten-zijde als aan de lasten-zijde opgenomen in de voorjaarsrapportage. Voor 2026 zitten deze baten (en de bijbehorende lasten) dus nog niet in de begroting. | 529 | Nadeel | |||||
| 6.1 | Vluchtelingenstatushouders | Incidentele baten in 2025 betreffende opvang vluchtelingen/statushouders. | 698 | Nadeel | |||||
| 6.1 + 6.3 | Oekraïne | Incidentele baten in 2025 ten behoeve van de nieuwe locatie opvang ontheemden Oekraïne. | 6.833 | Nadeel | |||||
| 6.3 | Groene Hart Pas | Vanaf 2025 is de Groene Hart Pas ingevoerd. Ten behoeve van de uitvoer is een accountmanager aangesteld, waarvan de dekking van de kosten via de vastgestelde verdeelsleutel doorbelast worden aan alle deelnemende gemeenten (zie taakveld 6.3 aan de lastenzijde). | -68 | Voordeel | |||||
| 6.3 | Inkomensregelingen | Het voorlopig BUIG-budget 2025 is verhoogd en voor de daaropvolgende jaren (2026 e.v.) is het BUIG-budget geraamd op basis van het budgetaandeel in 2025, de stand van het macrobudget uit de Miljoenennota 2025 en verwachte indexatie. | -418 | Voordeel | |||||
| 7.1 | Projectbudget Integraal Zorg Akkoord | Dit betreft de incidentele specifieke uitkering Integraal Zorgakkoord, welke jaarlijks bij de voorjaarsrapportage na vaststelling wordt opgenomen aan zowel de baten-zijde als de lasten-zijde. Voor 2026 zitten deze baten (en de bijbehorende lasten) dus nog niet in de begroting. | 134 | Nadeel | |||||
| 7.1 | Volksgezondheid | Brede SPUK Versterking kennis GGD (6K), Aanpak overgewicht en obesitas (45K), Mentale gezondheid (13K) en Coördinatiekosten regionale aanpak (19K) wordt per 2026 niet meer beschikbaar gesteld door het Rijk. | 83 | Nadeel | |||||
| Diversen | Diverse mutaties kleiner dan 50K zijn samengevoegd. | 71 | Nadeel | ||||||
| Totaal mutaties baten | 7.812 | ||||||||
| Taakveld | Omschrijving | Mutatie lasten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel (-) nadeel (+) | |||||
| (x € 1.000) | |||||||||
| 3 | Indexatie prijs en subsidies | Het maatwerkbudget Wmo HH is geïndexeerd met 6,24%, het maatwerkbudget Jeugd en Wmo overig is geïndexeerd met 5,13%, conform berichtgeving van het regionaal inkoopbureau Utrecht west met betrekking tot de concept indexatie-percentages. De subsidies zijn conform kadernota geïndexeerd met 3,5%. | 1.332 | Nadeel | |||||
| 3 | Indexatie loonkosten | De stijging van de loonkosten wordt verklaard doordat de CAO 2025-2027 is verwerkt, toename van het aantal medewerkers (projectleider doorontwikkeling lokaal team, accountmanager Groene Hart Pas, Gedragswetenschapper) en het doorgroeien van medewerkers naar een volgende trede in de salarisschaal en wijziging in de doorbelasting van de salariskosten. | 932 | Nadeel | |||||
| Voorjaarsrapportage | |||||||||
| 6.1 | Vluchtelingenstatushouders | Incidentele kosten in 2025 betreffende opvang vluchtelingen/statushouders. | -747 | Voordeel | |||||
| 6.811 | Regisseur Wonen met Zorg | In het Uitvoeringsplan van de Maatschappelijke agenda van gemeente Woerden en het Sociaal Akkoord van gemeente Oudewater is ingestemd met het aantrekken van een beleidsadviseur wonen en zorg gekoppeld aan de budgetten voor lokaal maatwerk maatschappelijke opvang / beschermd wonen (MOBW). | -65 | Voordeel | |||||
| 6.3, 6.4 en 6.5 | Ferm Werk | Ferm Werk heeft de ontwerpbegroting 2026-2029 opgesteld. Volgens de financiële kaders van de gemeente Woerden worden de gemeenschappelijke regelingen op basis van de begroting van de desbetreffende GR geraamd. De begroting van Ferm Werk is geactualiseerd naar aanleiding van de resultaten uit de jaarrekening 2024 en andere trendmatige ontwikkelingen. | 932 | Nadeel | |||||
| Kadernota - Meicirculaire 2025 | |||||||||
| 6.1 | Werkbudget voor transitiemiddelen Sociaal Domein | Voor het doorvoeren van maatregelen zoals benoemd in de kadernota programma 3 en 5 is een werkbudget beschikbaar gesteld (in totaal 100K, waarvan 50K programma 3 en 50K programma 5). Dit budget is bedoeld voor het financieren van (incidentele) extra ambtelijke capaciteit voor het uitwerken en doorvoeren van maatregelen, implementatie en borging van maatregelen, tijdelijke investeringen (in geval van bijvoorbeeld business cases) en mogelijke frictie of afbouwkosten. | 50 | Nadeel | |||||
| 6.1 | Accomodatiebeleid | Voor de Joraischool in Zegveld is nieuwbouw nodig. Er zijn hiervoor twee opties in beeld: 1) een combinatie met de Milandhof of 2) nieuwbouw op de huidige locatie. Met het opstellen van een accomodatiebeleid voor de Milandhof/Joraischool kunnen we bepalen wat de beste optie is. | 130 | Nadeel | |||||
| 6.1 | Hervormingsagenda Jeugd Aanvullende Post (AP) | Betreft de door het Rijk gereserveerde middelen voor uitvoering van de hervormingsagenda. Deze waren gereserveerd in afwachting van verdere uitwerking en concretisering van diverse sturingsmaatregelen uit de hervormingsagenda door o.a. de Commissie van Ark. De middelen zijn bedoeld voor ofwel een verdere demping van tekorten op het jeugdzorgbudget ofwel voor het financieel ondersteunen van gemeenten bij het uitvoeren en financieren van de opgelegde sturingsmaatregelen. | 707 | Nadeel | |||||
| 6.4 | Impulsbudget sociale infrastructuur | Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de inrichting van de sociale infrastructuur en daarbij behorende doelen ten aanzien het ondersteunen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Vanaf 2025 tot en met 2034 is er (impuls)budget beschikbaar om de infrastructuur van sociaal ontwikkelbedrijven te versterken. In de begroting 2025 was dit budget nog niet opgenomen omdat dit pas bij de meicirculaire 2025 beschikbaar is gekomen. | 129 | Nadeel | |||||
| 6.5 + 6.711 + 6.752 | Inkomensregelingen en Wmo HH | Sturingsmaatregelen inkomensregelingen en Wmo HH en technische begrotingswijziging vanwege structurele onderbesteding op budget. | -100 | Voordeel | |||||
| 6752 | Maatwerk Jeugd | In 2025 vinden er meerdere wijzigingen plaats in de budgetten voor jeugdzorg, als gevolg van landelijke beleidsmaatregelen en circulaires: - Voordeel 300K invoering sturingsmaatregelen Jeugd door middel van het opzetten van slimme business cases, inzet op onder andere nauwere samenwerking van de sociale basis en aanscherping met betrekking tot declaratie en verantwoording inzet uren. - Voordeel 1.034K als gevolg van de ingevoerde verlaging van de rijksbijdrage aan jeugdkosten voortkomend uit de hervormingsagenda jeugd welke bij de verwerking van de begroting 2024 vanaf 2026 opgenomen is. - Nadeel 1.057K door het terugdraaien van de bovenstaande verlaging van de rijksbijdrage aan jeugdzorgkosten zoals opgenomen in de septembercirculaire 2025. - Nadeel 1.057K beschikbaar gestelde middelen groeipad maatregelen hervormingsagenda vanuit de meicirculaire 2025. - Nadeel 90K door een bijstelling van het budget jeugdzorgkosten Oekraïense ontheemden. - Voordeel 800K door een toename van sturingsmaatregelen in het kader van de bezuinigingen vanaf 2025. - Nadeel van 800K tekorten voor rekening Rijk (commissie van Ark) zoals opgenomen in de kadernota 2025. | 870 | Nadeel | |||||
| Overige bijstellingen | |||||||||
| 6.1 | Ontmoetingsplaatsen | Afloop per 2026 van het binnen de maatschappelijke agenda beschikbaar gestelde budget ten behoeve van meer groepsgericht informeel aanbod (indicatievrij) voor langer thuiswonende inwoners. | -102 | Voordeel | |||||
| 6.1 | Inburgering | Naar aanleiding van de te ontvangen voorlopige beschikking vanuit het Rijk, wordt jaarlijks het budget zowel aan de lasten-zijde als aan de baten-zijde opgenomen in de voorjaarsrapportage. Voor 2026 zitten deze baten (en de bijbehorende lasten) dus nog niet in de begroting. | -308 | Voordeel | |||||
| 6.1 + 6.3 | Oekraïne | Incidentele kosten Oekraïne in 2025 betreffende opvang van ontheemden Oekraïne en de transitiekosten t.b.v. de nieuwe locatie opvang ontheemden Oekraïne. | -6.905 | Voordeel | |||||
| 6.3 | Groene Hart Pas | Vanaf 2025 is de Groene Hart Pas ingevoerd. Ten behoeve van de uitvoer is een accountmanager aangesteld, waarvan de dekking van de kosten via de vastgestelde verdeelsleutel doorbelast worden aan alle deelnemende gemeenten (zie taakveld 6.3 aan de batenzijde). | 103 | Nadeel | |||||
| 6.21 | Aanpak Veilig Thuis | Wijziging taakveld - budgetneutraal (zie taakveld 6.920). | 178 | Nadeel | |||||
| 6.23 | Doorontwikkeling Lokaal Team | Dit betreft het formaliseren van de Projectleider Doorontwikkeling Lokaal Team (budgetneutraal, zie ook indexatie loonkosten). Daarnaast is er een gedeeltelijke afloop van het budget van de maatschappelijke agenda per 2026. | -259 | Voordeel | |||||
| 6.23 | Inkoop & Monitoring Utrecht West | Dit betreft de afloop van het benodigd budget ten behoeve van de regioraming A1 Samenwerking en professionalisering, A2 GR-vorming en bedrijfsvoeringsplan en B Nieuwe Inkoop. | -232 | Voordeel | |||||
| 6.920 | Jeugd en Gezin - Inkoop Jeugd | Wijziging taakveld - budgetneutraal (zie taakveld 6.21). | -178 | Voordeel | |||||
| 7.1 | Projectbudget Integraal Zorg Akkoord | Dit betreft de incidentele specifieke uitkering Integraal Zorgakkoord, welke jaarlijks bij de voorjaarsrapportage na vaststelling wordt opgenomen aan zowel de baten-zijde als de lasten-zijde. Voor 2026 zitten deze baten (en de bijbehorende lasten) dus nog niet in de begroting. | -134 | Voordeel | |||||
| Diversen | Diverse mutaties kleiner dan 50K zijn samengevoegd. | -55 | Voordeel | ||||||
| Totaal mutaties lasten | -3.722 | Voordeel | |||||||
| Totaal mutaties lasten en baten | 4.090 | ||||||||
| Taakveld | Mutatie reserves t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel (-) nadeel (+) | ||||||
| (x € 1.000) | |||||||||
| 6.1 | Huur GOO Vijzelmlenlaan | Incidentele storting reserve huur GOO Vijzelmolenlaan. | -1.120 | Voordeel | |||||
| Totaal mutaties reserves | -1.120 | ||||||||