Uitgaven

1,37%
€ 2.799
x €1.000
1,37% Complete

Inkomsten

65,73%
€ 134.782
x €1.000
65,73% Complete

Saldo

676108,97%
€ 131.983
x €1.000

Programma 7. Algemene inkomsten

Uitgaven

1,37%
€ 2.799
x €1.000
1,37% Complete

Inkomsten

65,73%
€ 134.782
x €1.000
65,73% Complete

Saldo

676108,97%
€ 131.983
x €1.000
Portefeuillehouder Thema
Jelmer Vierstra Financiën

Omschrijving

Terug naar navigatie - Programma 7. Algemene inkomsten - Omschrijving

Dit programma bevat de volgende opgave:

  • Gezonde financiën.

Taakvelden binnen programma 7 zijn:

Taakveld Omschrijving
0.5 Treasury Rente en dividenden
0.61/0.62 OZB OZB woningen en niet-woningen
0.64 Belasting overige Overige belastingen
0.7 Algemene Uitkering Algemene uitkeringen Gemeentefonds
0.8 Overige baten en lasten Reserveringen / algemene stelposten

Ambities

Terug naar navigatie - Programma 7. Algemene inkomsten - Ambities

Belangrijkste ambitie is om Woerden financieel gezond te houden. Hiervoor zijn de afgelopen jaren belangrijke stappen gezet. Ondanks de soms lastige financiële omstandigheden blijft het uitgangspunt om een structureel sluitende begroting te presenteren.

Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen

Terug naar navigatie - Programma 7. Algemene inkomsten - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen

Algemene Uitkering

Lange tijd leken we als gemeenten af te stevenen op het 'ravijnjaar' 2026. Op het laatste moment heeft de rijksoverheid toch via de Voorjaarnota 2025 extra middelen ter beschikking gesteld, waardoor we als gemeenten voor 2026 in elk geval weer extra lucht hebben gekregen. Vooralsnog lijkt 2028 het nieuwe ravijnjaar te worden. Het zal in de komende jaren blijken of en in hoeverre het ravijn uiteindelijk overbrugd zal worden.

DVO / Samenwerkingsovereenkomst Oudewater

Vanaf 2026 gaat een nieuwe samenwerkingsovereenkomst met gemeente Oudewater lopen. Voor Woerden heeft dit een voordelig effect. Er is niet langer sprake van één vast bedrag  dat doorbelast wordt naar Oudewater, maar de werkelijke bedrijfsvoeringskosten worden volgens een verdeelsleutel verdeeld over de beide gemeenten. Hierbij is de verdeling in de Algemene Uitkering de belangrijkste grondslag voor de verdeling. 

Bijgewerkte doelenboom

De doelenboom is dit jaar grondig bijgewerkt. Dat betekent dat ook sommige doelen in dit programma zijn veranderd. Sommige resultaten zijn komen te vervallen – bijvoorbeeld omdat ze zijn afgerond, er geen budget voor is of gaan over de vele reguliere taken die het domein uitvoert. Andere doelen zijn herschreven en er zijn ook nieuwe doelen toegevoegd. Deze herziening maakt de doelenboom leesbaarder, bondiger en meetbaarder en stelt raad en college beter in staat om richting te bepalen. 

Zie de Leeswijzer voor een uitgebreidere toelichting bij deze opschoonactie. 

BBV-indicatoren

Terug naar navigatie - Programma 7. Algemene inkomsten - BBV-indicatoren

Voorheen stonden hier een aantal BBV-indicatoren over bijvoorbeeld gemeentelijke woonlasten. Om meer overzicht te creëren is ervoor gekozen om deze indicatoren in een aparte bijlage te zetten. Deze kunt u vinden direct na de programma's, onder het kopje 'BBV-indicatoren'. 

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Programma 7. Algemene inkomsten - Specificatie taakvelden
Bedragen x €1.000
Exploitatie Werkelijk 2024 Primitieve begroting 2025 Begroting 2025 inclusief wijzigingen Begroting 2026 Verschil begroting 2026 en begroting 2025 na wijzigingen Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Baten
0.5 Treasury 1.067 399 399 284 -115 284 284 284
0.61 OZB woningen 11.168 11.444 11.634 12.073 440 12.073 12.073 12.073
0.62 OZB niet-woningen 6.682 6.798 6.883 7.265 382 7.265 7.265 7.265
0.64 Belastingen overig 271 241 241 211 -30 211 211 211
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds 108.265 108.785 110.381 114.592 4.211 115.162 113.165 114.694
0.8 Overige baten en lasten 0 0 0 0 0 0 0 0
3.4 Economische promotie 164 221 221 229 8 229 229 229
Totaal Baten 127.615 127.888 129.759 134.654 4.895 135.224 133.226 134.756
Lasten
0.5 Treasury 593 272 272 -336 -608 96 400 549
0.61 OZB woningen 479 432 432 432 0 432 432 432
0.62 OZB niet-woningen 95 109 109 111 2 111 111 111
0.64 Belastingen overig 75 89 89 96 7 96 96 96
0.8 Overige baten en lasten 18 2.219 2.247 1.695 -551 402 1.283 1.860
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) 1 0 0 0 0 0 0 0
Totaal Lasten 1.261 3.121 3.148 1.999 -1.149 1.139 2.323 3.049
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 5.109 204 204 128 -76 129 130 130
Totaal Onttrekkingen 5.109 204 204 128 -76 129 130 130
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 1.100 0 0 800 800 1.200 1.500 2.000
Totaal Stortingen 1.100 0 0 800 800 1.200 1.500 2.000

Verschillenanalyse 2025 - 2026

Terug naar navigatie - Programma 7. Algemene inkomsten - Verschillenanalyse 2025 - 2026

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Taakveld Omschrijving Mutatie baten t.o.v. 2025 Bedrag voordeel (-) nadeel (+)
(x € 1.000)
0.5 Treasury Lager renteresultaat in 2026 t.o.v. 2025 vanwege lagere verwachte tegoeden op onze bankrekeningen. 115 nadeel
0.61 OZB woningen Hogere opbrengsten OZB i.v.m. indexatie 3,5% -440 voordeel
0.62 OZB niet-woningen Hogere opbrengsten OZB i.v.m. indexatie 3,5% -382 voordeel
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds Hogere opbrengsten algemene uitkering -5.069 voordeel
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds Lagere stelpost aangaande BCF 858 nadeel
Diversen Diverse mutaties kleiner dan 50K zijn samengevoegd 23 voordeel
Totaal mutaties baten -4.895 voordeel
Taakveld Omschrijving Mutatie lasten t.o.v. 2025 Bedrag voordeel (-) nadeel (+)
(x € 1.000)
0.5 Treasury Lagere rentekosten voor langlopende leningen door aflossingen op leningen. -608 voordeel
0.8 Reserveringen Wegvallen stelpost loonkosten (in 2026 is de CAO-stijging al verwerk in de loonkosten van de verschillende taakvelden/programma's) -2.000 voordeel
0.8 Reserveringen Voor operationele kosten zijn de budgetten in de programma's niet geïndexeerd. In plaats daarvan is nu één bedrag gereserveerd op een stelpost, waarmee kostenstijgingen opgevangen als deze zich in werkelijkheid voordoen. 425 nadeel
0.8 Reserveringen Betreft centrale stelpost efficientie uit kadernota 2026. Loopt de komende jaren op naar -606k (een nog te realiseren taakstelling). Voorgesteld wordt om de geplande bezuiniging op de bedrijfsvoering van € 150k incidenteel (2026) nog te schrappen, gezien de uitdagingen die er al liggen op het gebied van organisatieverandering. -56 voordeel
0.8 Reserveringen De inkomsten uit de SPUK Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne zijn incidenteel opgenomen in de begroting 2026. Dit wijkt af van de systematiek die in voorgaande jaren is gehanteerd, waarbij de inkomsten pas werden verwerkt bij de voorjaarsrapportage. Gezien de hogere verwachte inkomsten ten opzichte van de uitgaven is een stelpost opgenomen binnen programma 7. Deze werkwijze is afgestemd met de Provincie en draagt bij aan een realistische en transparante begroting. 1.140 nadeel
Diversen Diverse mutaties kleiner dan 50K zijn samengevoegd -50 voordeel
Totaal mutaties lasten -1.149 voordeel
Totaal mutaties lasten en baten -6.044 voordeel
Taakveld Mutatie reserves t.o.v. 2025 Bedrag voordeel (-) nadeel (+)
(x € 1.000)
0.10 Algemene Reserve Bij de behandeling van de Kadernota is besloten om het geraamde budget voor de Herijking IBOR voorlopig nog niet beschikbaar te stellen, maar 'tijdelijk' te storten in de Algemene Reserve. 800 nadeel
0.10 Reserve Kapitaallasten Economisch Nut Er wordt 76k minder onttrokken voor de dekking van kapitaallasten met economisch nut 76 nadeel
Totaal mutaties reserves 876