| Portefeuillehouder | Thema |
|---|---|
| Jelmer Vierstra | Financiën |
Uitgaven
1,37%Inkomsten
65,73%Saldo
Programma 7. Algemene inkomsten
Uitgaven
1,37%Inkomsten
65,73%Saldo
Omschrijving
Terug naar navigatie - Programma 7. Algemene inkomsten - OmschrijvingDit programma bevat de volgende opgave:
- Gezonde financiën.
Taakvelden binnen programma 7 zijn:
| Taakveld | Omschrijving |
|---|---|
| 0.5 Treasury | Rente en dividenden |
| 0.61/0.62 OZB | OZB woningen en niet-woningen |
| 0.64 Belasting overige | Overige belastingen |
| 0.7 Algemene Uitkering | Algemene uitkeringen Gemeentefonds |
| 0.8 Overige baten en lasten | Reserveringen / algemene stelposten |
Ambities
Terug naar navigatie - Programma 7. Algemene inkomsten - AmbitiesBelangrijkste ambitie is om Woerden financieel gezond te houden. Hiervoor zijn de afgelopen jaren belangrijke stappen gezet. Ondanks de soms lastige financiële omstandigheden blijft het uitgangspunt om een structureel sluitende begroting te presenteren.
Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Programma 7. Algemene inkomsten - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingenAlgemene Uitkering
Lange tijd leken we als gemeenten af te stevenen op het 'ravijnjaar' 2026. Op het laatste moment heeft de rijksoverheid toch via de Voorjaarnota 2025 extra middelen ter beschikking gesteld, waardoor we als gemeenten voor 2026 in elk geval weer extra lucht hebben gekregen. Vooralsnog lijkt 2028 het nieuwe ravijnjaar te worden. Het zal in de komende jaren blijken of en in hoeverre het ravijn uiteindelijk overbrugd zal worden.
DVO / Samenwerkingsovereenkomst Oudewater
Vanaf 2026 gaat een nieuwe samenwerkingsovereenkomst met gemeente Oudewater lopen. Voor Woerden heeft dit een voordelig effect. Er is niet langer sprake van één vast bedrag dat doorbelast wordt naar Oudewater, maar de werkelijke bedrijfsvoeringskosten worden volgens een verdeelsleutel verdeeld over de beide gemeenten. Hierbij is de verdeling in de Algemene Uitkering de belangrijkste grondslag voor de verdeling.
Bijgewerkte doelenboom
De doelenboom is dit jaar grondig bijgewerkt. Dat betekent dat ook sommige doelen in dit programma zijn veranderd. Sommige resultaten zijn komen te vervallen – bijvoorbeeld omdat ze zijn afgerond, er geen budget voor is of gaan over de vele reguliere taken die het domein uitvoert. Andere doelen zijn herschreven en er zijn ook nieuwe doelen toegevoegd. Deze herziening maakt de doelenboom leesbaarder, bondiger en meetbaarder en stelt raad en college beter in staat om richting te bepalen.
Zie de Leeswijzer voor een uitgebreidere toelichting bij deze opschoonactie.
Opgave: Gezonde financiën
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Opgave: Gezonde financiën - Maatschappelijk effect7.2 Stabiele en gezonde gemeentefinanciën en beheersing hiervan.
Resultaat
Terug naar navigatie - Opgave: Gezonde financiën - Resultaat7.2.3 In 2027 is de Financiële Verordening volledig geïmplementeerd.
BBV-indicatoren
Terug naar navigatie - Programma 7. Algemene inkomsten - BBV-indicatorenVoorheen stonden hier een aantal BBV-indicatoren over bijvoorbeeld gemeentelijke woonlasten. Om meer overzicht te creëren is ervoor gekozen om deze indicatoren in een aparte bijlage te zetten. Deze kunt u vinden direct na de programma's, onder het kopje 'BBV-indicatoren'.
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Programma 7. Algemene inkomsten - Specificatie taakvelden| Exploitatie | Werkelijk 2024 | Primitieve begroting 2025 | Begroting 2025 inclusief wijzigingen | Begroting 2026 | Verschil begroting 2026 en begroting 2025 na wijzigingen | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Baten | |||||||||
| 0.5 Treasury | 1.067 | 399 | 399 | 284 | -115 | 284 | 284 | 284 | |
| 0.61 OZB woningen | 11.168 | 11.444 | 11.634 | 12.073 | 440 | 12.073 | 12.073 | 12.073 | |
| 0.62 OZB niet-woningen | 6.682 | 6.798 | 6.883 | 7.265 | 382 | 7.265 | 7.265 | 7.265 | |
| 0.64 Belastingen overig | 271 | 241 | 241 | 211 | -30 | 211 | 211 | 211 | |
| 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 108.265 | 108.785 | 110.381 | 114.592 | 4.211 | 115.162 | 113.165 | 114.694 | |
| 0.8 Overige baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 3.4 Economische promotie | 164 | 221 | 221 | 229 | 8 | 229 | 229 | 229 | |
| Totaal Baten | 127.615 | 127.888 | 129.759 | 134.654 | 4.895 | 135.224 | 133.226 | 134.756 | |
| Lasten | |||||||||
| 0.5 Treasury | 593 | 272 | 272 | -336 | -608 | 96 | 400 | 549 | |
| 0.61 OZB woningen | 479 | 432 | 432 | 432 | 0 | 432 | 432 | 432 | |
| 0.62 OZB niet-woningen | 95 | 109 | 109 | 111 | 2 | 111 | 111 | 111 | |
| 0.64 Belastingen overig | 75 | 89 | 89 | 96 | 7 | 96 | 96 | 96 | |
| 0.8 Overige baten en lasten | 18 | 2.219 | 2.247 | 1.695 | -551 | 402 | 1.283 | 1.860 | |
| 0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Totaal Lasten | 1.261 | 3.121 | 3.148 | 1.999 | -1.149 | 1.139 | 2.323 | 3.049 | |
| Onttrekkingen | |||||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 5.109 | 204 | 204 | 128 | -76 | 129 | 130 | 130 | |
| Totaal Onttrekkingen | 5.109 | 204 | 204 | 128 | -76 | 129 | 130 | 130 | |
| Stortingen | |||||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 1.100 | 0 | 0 | 800 | 800 | 1.200 | 1.500 | 2.000 | |
| Totaal Stortingen | 1.100 | 0 | 0 | 800 | 800 | 1.200 | 1.500 | 2.000 | |
| Gerealiseerd resultaat | 130.364 | 124.972 | 126.815 | 131.983 | 5.168 | 133.014 | 129.533 | 129.837 | |
Verschillenanalyse 2025 - 2026
Terug naar navigatie - Programma 7. Algemene inkomsten - Verschillenanalyse 2025 - 2026Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
| Taakveld | Omschrijving | Mutatie baten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel (-) nadeel (+) | |||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| (x € 1.000) | |||||||
| 0.5 | Treasury | Lager renteresultaat in 2026 t.o.v. 2025 vanwege lagere verwachte tegoeden op onze bankrekeningen. | 115 | nadeel | |||
| 0.61 | OZB woningen | Hogere opbrengsten OZB i.v.m. indexatie 3,5% | -440 | voordeel | |||
| 0.62 | OZB niet-woningen | Hogere opbrengsten OZB i.v.m. indexatie 3,5% | -382 | voordeel | |||
| 0.7 | Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | Hogere opbrengsten algemene uitkering | -5.069 | voordeel | |||
| 0.7 | Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | Lagere stelpost aangaande BCF | 858 | nadeel | |||
| Diversen | Diverse mutaties kleiner dan 50K zijn samengevoegd | 23 | voordeel | ||||
| Totaal mutaties baten | -4.895 | voordeel | |||||
| Taakveld | Omschrijving | Mutatie lasten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel (-) nadeel (+) | |||
| (x € 1.000) | |||||||
| 0.5 | Treasury | Lagere rentekosten voor langlopende leningen door aflossingen op leningen. | -608 | voordeel | |||
| 0.8 | Reserveringen | Wegvallen stelpost loonkosten (in 2026 is de CAO-stijging al verwerk in de loonkosten van de verschillende taakvelden/programma's) | -2.000 | voordeel | |||
| 0.8 | Reserveringen | Voor operationele kosten zijn de budgetten in de programma's niet geïndexeerd. In plaats daarvan is nu één bedrag gereserveerd op een stelpost, waarmee kostenstijgingen opgevangen als deze zich in werkelijkheid voordoen. | 425 | nadeel | |||
| 0.8 | Reserveringen | Betreft centrale stelpost efficientie uit kadernota 2026. Loopt de komende jaren op naar -606k (een nog te realiseren taakstelling). Voorgesteld wordt om de geplande bezuiniging op de bedrijfsvoering van € 150k incidenteel (2026) nog te schrappen, gezien de uitdagingen die er al liggen op het gebied van organisatieverandering. | -56 | voordeel | |||
| 0.8 | Reserveringen | De inkomsten uit de SPUK Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne zijn incidenteel opgenomen in de begroting 2026. Dit wijkt af van de systematiek die in voorgaande jaren is gehanteerd, waarbij de inkomsten pas werden verwerkt bij de voorjaarsrapportage. Gezien de hogere verwachte inkomsten ten opzichte van de uitgaven is een stelpost opgenomen binnen programma 7. Deze werkwijze is afgestemd met de Provincie en draagt bij aan een realistische en transparante begroting. | 1.140 | nadeel | |||
| Diversen | Diverse mutaties kleiner dan 50K zijn samengevoegd | -50 | voordeel | ||||
| Totaal mutaties lasten | -1.149 | voordeel | |||||
| Totaal mutaties lasten en baten | -6.044 | voordeel | |||||
| Taakveld | Mutatie reserves t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel (-) nadeel (+) | ||||
| (x € 1.000) | |||||||
| 0.10 | Algemene Reserve | Bij de behandeling van de Kadernota is besloten om het geraamde budget voor de Herijking IBOR voorlopig nog niet beschikbaar te stellen, maar 'tijdelijk' te storten in de Algemene Reserve. | 800 | nadeel | |||
| 0.10 | Reserve Kapitaallasten Economisch Nut | Er wordt 76k minder onttrokken voor de dekking van kapitaallasten met economisch nut | 76 | nadeel | |||
| Totaal mutaties reserves | 876 | ||||||