Uitgaven

5,18%
€ 10.618
x €1.000
5,18% Complete

Inkomsten

1,11%
€ 2.271
x €1.000
1,11% Complete

Saldo

42761,08%
€ -8.347
x €1.000

Programma 4. Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie

Uitgaven

5,18%
€ 10.618
x €1.000
5,18% Complete

Inkomsten

1,11%
€ 2.271
x €1.000
1,11% Complete

Saldo

42761,08%
€ -8.347
x €1.000
Portefeuillehouder Thema
Jelmer Vierstra Cultuur, Binnenstad, Energietransitie en gaswinning, Duurzaamheid, Economische zaken (detailhandel, binnenstad)
Arjan Noorthoek Economische zaken (schuifruimte/herstructurering bedrijventerreinen)
Jacques Rozendaal Coördinerend wethouder Economische zaken
Roy Luca Milieu, Bodem, Natuur- en milieueducatie, Monumenten en archeologie
Mariëtte Pennarts-Pouw Toerisme en recreatie
Monique Bonsen-Lemmers Citymarketing en evenementen

Omschrijving

Terug naar navigatie - Programma 4. Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie - Omschrijving

Programma 4 omvat drie opgaven uit het bestuursakkoord:

  • Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme
  • Sterke Economie
  • Een duurzame toekomst (Energietransitie).

Taakvelden binnen het programma zijn:

Taakveld Omschrijving
2.1 Verkeer en vervoer Advies en instemmingsbesluit kabel- en leidingenbeheer
3.1 Economische ontwikkeling Algemeen beleid ter versterking van ondernemersklimaat en arbeidsmarkt, en uitvoering van het Economisch Actieplan
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen (Dienstverlening ondernemers) Op bedrijven en ondernemers gerichte ondersteuning en dienstverlening: - accountmanagement; - financiële steunregelingen voor bedrijven in samenwerking Ferm Werk; - regelen straathandel, markten incl. Koeiemart; - uitvoering BIZ-en (via baten categorie 2.2.1); - marktgelden en staanplaatsgelden markt (via baten categorie 3.7); - kosten en overige opbrengsten van nutsbedrijven.
3.4 Economische promotie Koeiemart
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken Lokaal onderwijsbeleid: peuteropvang en peuterspeelzalen
5.3 Cultuurpresentatie, -productie en -participatie Bevordering van beeldende kunst, muziek, dans en toneel
5.4 Musea Materieel en immaterieel erfgoed onderzoeken, verzamelen, conserveren en tentoonstellen. Musea staan open voor publiek (toegankelijk en inclusief) participeren, delen kennis, educatie: Stadsmuseum Woerden
5.6 Media - Zorg voor fysieke en elektronische cultuurdragers: bibliotheek en artotheek - Professionalisering en versterking lokale journalistiek: RPL
5.7 Openbaar groen en (openlucht-) recreatie Openbaar groen, natuur en recreatie
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Algemene voorzieningen gericht op participatie - Kinderopvang: toezicht op en handhaving van de kwaliteit van de kinderopvang en peuterspeelzalen
7.4 Milieubeheer, energietransitie Taken ter bescherming van het milieu, kwaliteit leefomgeving: - voorbereidingen voor grootschalige vormen van duurzame elektriciteit - faciliteren van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties t.b.v. beperking van energiegebruik in de gebouwde omgeving en de overgang naar duurzaam verwarmen

Ambities

Terug naar navigatie - Programma 4. Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie - Ambities

Voor programma 4 is ervoor gekozen om per thema de belangrijkste ambities en actuele ontwikkelingen te beschrijven. 

Culturele en recreatieve voorzieningen
In navolging op het Cultureel Manifest uit 2021 is in het voorjaar van 2025 het beleidskader Cultuur 2026 – 2029 ‘Sterker door Cultuur’ vastgesteld. In dit beleidskader zijn de waarden, de doelen en de aandachtspunten van het cultuurbeleid in de gemeente Woerden vastgelegd. Een van de kerndoelen in het cultuurbeleid is het stimuleren van cultuurparticipatie door de toegankelijkheid voor iedereen te bevorderen in een streven naar positieve gezondheid, kansengelijkheid voor alle inwoners en een sterke sociale basis. Bovendien is cultuur van wezenlijk belang voor een vitale economie, zowel in het investeringsklimaat als voor materiele welvaart (de inwoners). In 2026 werken we verder aan de uitvoering van het beleidskader 2026 – 2029.   

Sterke economie
De provincie Utrecht is de meest competitieve regio van Europa. De Provincie Utrecht onderscheidt zich op innovatiekracht en een aantrekkelijke omgeving voor bedrijven en inwoners om te leven en te werken. Dit herkennen we in Woerden. We kennen een relatief hoge materiele welvaart, het aanbod van werkgelegenheid is hoog, de werkloosheid relatief laag en de druk op de werklocaties is groot. We staan echter ook voor grote maatschappelijke opgaven rondom vergrijzing, klimaatverandering en de energietransitie. Daarom werken we samen met partners aan een duurzaam economisch klimaat in de gemeente waarbij we inzetten op kwalitatief goede en toekomstbestendige werklocaties. Zo werken we ook in 2026 met de Provincie Utrecht en de U10 aan een strategische visie op bedrijventerreinen. In de gemeente zetten we ons in 2026 in voor een goede balans voor wonen en werken. Hierbij gaat het onder meer over de revitalisering van onze bedrijventerreinen, een goed investeringsklimaat in de binnenstad van Woerden en een goede plek voor werken en voorzieningen in de plannen voor de Poort van Woerden. In de kernen zetten we in op het stimuleren en behouden van de vitaliteit en bedrijvigheid van de kernen. 

Een duurzame toekomst
De internationale spanningen, met Rusland en elders in de wereld, hebben ertoe geleid dat energiezekerheid hoog op de politieke agenda is komen te staan. Een van de manieren om deze energiezekerheid te vergroten is het toevoegen van duurzame energiebronnen. Dit is bovendien nodig om de doelen uit het nationale Klimaatakkoord te halen. In de regio U16 hebben we afspraken gemaakt hoeveel duurzame energie elke gemeente opwekt. 
In Woerden worden ook in 2026 verdere stappen gezet om de plannen voor windmolens bij Reijerscop verder vorm te geven. Met de verordening Lokaal Eigendom die in 2026 in werking treedt, sturen we aan op een windpark in Reijercop met maximaal lokaal eigendom. Lokaal eigendom bij zonnevelden wordt helaas steeds lastiger, doordat business case voor zonnevelden steeds krapper wordt. Er lopen gelukkig al plannen voor een aantal zonnevelden, maar de kans op nieuwe plannen voor grote zonnevelden zijn de komende jaren klein.  

De netcongestie, waar we in de provincie Utrecht flink last van hebben, maakt dat er versneld extra energieinfrastructuur toegevoegd moet worden. De plannen voor het hoogspanningsstation op Breukelen-Kortrijk zijn ook voor ons gebied van belang, net als het realiseren van het middenspanningsstation op de grens van de gemeenten Woerden en Montfoort. In 2026 verwachten we dat de netcongestie flinke impact heeft op de ambities voor woningbouw, economie, bedrijventerreinen en duurzame mobiliteit. We zullen daarom verder gaan inzetten op netbewust bouwen en het bij elkaar brengen van elektriciteitsopwek en -verbruik..   
De nieuwe warmtewet, waarbij gemeenten regie krijgen over de toekomstige warmtenetten, maakt dat het aanleggen van warmtenetten voor gemeenten financieel en maatschappelijk kansrijk is geworden. In de gemeente Woerden zetten we in 2026 verdere stappen hierop, onder andere met een verdere verkenning van een mogelijk warmtenet in Molenvliet. Ook intensiveren we de ondersteuning van bewoners om hun huis te isoleren, onder meer door nauwere samenwerking met maatschappelijke partners. 

Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen

Terug naar navigatie - Programma 4. Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen

De actuele ontwikkelingen van het programma staan hierboven beschreven. 

Bijgewerkte doelenboom

De doelenboom is dit jaar grondig bijgewerkt. Dat betekent dat ook sommige doelen in dit programma zijn veranderd. Sommige resultaten zijn komen te vervallen – bijvoorbeeld omdat ze zijn afgerond, er geen budget voor is of gaan over de vele reguliere taken die het domein uitvoert. Andere doelen zijn herschreven en er zijn ook nieuwe doelen toegevoegd. Deze herziening maakt de doelenboom leesbaarder, bondiger en meetbaarder en stelt raad en college beter in staat om richting te bepalen. 

Zie de Leeswijzer voor een uitgebreidere toelichting bij deze opschoonactie. 

Opgave: Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Opgave: Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme - Maatschappelijk effect

4.1 Cultuurbeleid draagt bij aan een levendige stad, versterkt de sociale basis, stimuleert cultuurparticipatie omwille van positieve gezondheid van inwoners door toegankelijkheid te bevorderen en ondersteunt activiteiten/evenementen om een vitale binnenstadseconomie te versterken en het vestigingsklimaat voor nieuwe inwoners en bedrijven positief te beïnvloeden.

Resultaat

Terug naar navigatie - Opgave: Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme - Resultaat

4.1.1 In 2027 zijn culturele instellingen beter in staat om de stad levendiger, socialer en (economisch) aantrekkelijker te maken. Ook hebben we meer inzicht in de effecten van cultuurbeleid.

Terug naar navigatie - Opgave: Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme - Resultaat - 4.1.1 In 2027 zijn culturele instellingen beter in staat om de stad levendiger, socialer en (economisch) aantrekkelijker te maken. Ook hebben we meer inzicht in de effecten van cultuurbeleid.

4.1.2/6.4.2 Het voorzieningenniveau sluit aan op de schaalgrootte van onze inwoners en draagt bij aan de realisatie van onze doelen op de diverse domeinen.

Terug naar navigatie - Opgave: Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme - Resultaat - 4.1.2/6.4.2 Het voorzieningenniveau sluit aan op de schaalgrootte van onze inwoners en draagt bij aan de realisatie van onze doelen op de diverse domeinen.

4.1.3 De lokale omroep kan in 2027 de overgang maken naar de inwerkingtreding van de nieuwe mediawet. Vanaf 2028 loopt de financiering niet meer via de gemeente maar via het rijk.

Terug naar navigatie - Opgave: Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme - Resultaat - 4.1.3 De lokale omroep kan in 2027 de overgang maken naar de inwerkingtreding van de nieuwe mediawet. Vanaf 2028 loopt de financiering niet meer via de gemeente maar via het rijk.

4.1.4 We voldoen aan de zorgplicht ingevolge de nieuwe bibliotheekwet (WsoB) met ingang van 2027.

Terug naar navigatie - Opgave: Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme - Resultaat - 4.1.4 We voldoen aan de zorgplicht ingevolge de nieuwe bibliotheekwet (WsoB) met ingang van 2027.

Opgave: Sterke economie

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Opgave: Sterke economie - Maatschappelijk effect

In de Najaarsrapportage 2025 en de Jaarrekening 2025 leest u over de voortgang op de resultaten en inspanningen binnen deze opgave. Voor 2026 is ervoor gekozen om niet langer in de doelenboom over deze doelen te rapporteren. In plaats daarvan wordt u geïnformeerd via onder andere de jaarlijkse voortgangsrapportage van het economisch actieplan. 

Opgave: Een duurzame toekomst (Energietransitie)

Resultaat

Terug naar navigatie - Opgave: Een duurzame toekomst (Energietransitie) - Resultaat

4.11.2 Het aardgasverbruik daalt tussen 2025 en 2030 met 25%.

Terug naar navigatie - Opgave: Een duurzame toekomst (Energietransitie) - Resultaat - 4.11.2 Het aardgasverbruik daalt tussen 2025 en 2030 met 25%.

4.12.1 We wekken in 2030 76 tot 88 GWh duurzame elektriciteit op met grote windturbines en zonnevelden.

Terug naar navigatie - Opgave: Een duurzame toekomst (Energietransitie) - Resultaat - 4.12.1 We wekken in 2030 76 tot 88 GWh duurzame elektriciteit op met grote windturbines en zonnevelden.

4.12.2 We wekken in 2030 42 tot 50 GWh duurzame elektriciteit op met middelgrote energieprojecten zoals zon op grote daken en gevels, kleine zonnevelden en erfmolens.

Terug naar navigatie - Opgave: Een duurzame toekomst (Energietransitie) - Resultaat - 4.12.2 We wekken in 2030 42 tot 50 GWh duurzame elektriciteit op met middelgrote energieprojecten zoals zon op grote daken en gevels, kleine zonnevelden en erfmolens.

4.12.3 We stellen uiterlijk 2028 doelen op voor duurzame elektriciteitsopwek voor na 2030 en hoe we dat gaan realiseren.

Terug naar navigatie - Opgave: Een duurzame toekomst (Energietransitie) - Resultaat - 4.12.3 We stellen uiterlijk 2028 doelen op voor duurzame elektriciteitsopwek voor na 2030 en hoe we dat gaan realiseren.

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Programma 4. Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie - Specificatie taakvelden
Bedragen x €1.000
Exploitatie Werkelijk 2024 Primitieve begroting 2025 Begroting 2025 inclusief wijzigingen Begroting 2026 Verschil begroting 2026 en begroting 2025 na wijzigingen Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Baten
0.5 Treasury 0 0 0 0 0 0 0 0
2.1 Verkeer en vervoer 173 252 252 250 -2 250 250 250
3.1 Economische ontwikkeling 2 0 0 0 0 0 0 0
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 244 308 308 300 -7 300 300 300
3.4 Economische promotie 28 31 31 31 0 31 31 31
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 300 230 230 257 27 257 257 257
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 238 229 229 237 8 237 237 237
5.6 Media 259 318 758 306 -452 306 306 306
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 10 0 0 0 0 0 0 0
7.4 Milieubeheer 2.061 905 3.802 889 -2.913 889 889 889
Totaal Baten 3.314 2.273 5.610 2.271 -3.339 2.271 2.271 2.271
Lasten
2.1 Verkeer en vervoer 617 546 546 431 -115 431 431 431
3.1 Economische ontwikkeling 478 533 533 504 -28 494 474 454
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 394 540 540 500 -40 522 522 522
3.4 Economische promotie 212 134 134 158 24 158 158 158
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 630 740 790 784 -5 735 735 735
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 1.671 1.646 1.646 1.754 108 1.714 1.786 1.785
5.4 Musea 275 314 314 334 20 335 344 343
5.6 Media 1.453 1.411 2.009 1.533 -476 1.374 1.373 1.373
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 757 823 823 855 32 812 820 820
7.4 Milieubeheer 4.603 3.649 5.924 3.765 -2.159 3.749 3.749 3.749
Totaal Lasten 11.090 10.335 13.259 10.618 -2.640 10.323 10.392 10.371
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 0 0 0 0 0 0 0 0
Totaal Onttrekkingen 0 0 0 0 0 0 0 0
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 722 0 0 0 0 0 0 0
Totaal Stortingen 722 0 0 0 0 0 0 0

Verschillenanalyse 2025 - 2026

Terug naar navigatie - Programma 4. Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie - Verschillenanalyse 2025 - 2026

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Taakveld Omschrijving Mutatie baten t.o.v. 2025 Bedrag voordeel (-) nadeel (+)
(x € 1.000)
Voorjaarsrapportage
5.6 Bibliotheek en artotheek Subsidie voor Herstel Bibliotheekstelsel is incidenteel opgenomen in de voorjaarsrapportage 2025. In 2026 zijn hier dus geen baten voor opgenomen. 440 Nadeel
7.4 Energietransitie Subsidies zoals NIP, Energiearmoede, een deel van CDOKE en verkenning bodemenergie zijn incidenteel opgenomen in de voorjaarsrapportage 2025. In 2026 zijn hier dus geen baten voor opgenomen. 2.913 Nadeel
Diversen Diverse mutaties kleiner dan 50K zijn samengevoegd -14 Voordeel
Totaal mutaties baten 3.339 Nadeel
Taakveld Omschrijving Mutatie lasten t.o.v. 2025 Bedrag voordeel (-) nadeel (+)
(x € 1.000)
Voorjaarsrapportage
5.6 Bibliotheek Zowel de subsidie inkomsten als de uitgaven zijn incidenteel opgenomen in de voorjaarsrapportage 2025. In 2026 zijn hier dus geen lasten voor opgenomen. -398 Voordeel
7.4 Energietransitie Zowel de subsidie inkomsten als de uitgaven zijn incidenteel opgenomen in de voorjaarsrapportage 2025. In 2026 zijn hier dus geen lasten voor opgenomen. -2.352 Voordeel
Overige bijstellingen
5.3 Cultuur Onderdeel van scenario 1 van de cultuurnota, als amendement opgenomen in de kadernota. 145 Nadeel
5.6 Bibliotheek Kapitaallasten zijn verlaagd, omdat de bouwkosten van de bibliotheek volledig zijn afgeschreven. -78 Voordeel
7.4 Netcongestie De toenemende druk als gevolg van netcongestie is een bekend en urgent vraagstuk. Ter versterking van de gemeentelijke inzet op dit dossier wordt voorgesteld om aanvullende formatie beschikbaar te stellen. 75 Nadeel
Diversen Diverse mutaties kleiner dan 50K zijn samengevoegd -32 Voordeel
Totaal mutaties lasten -2.640 Voordeel
Totaal mutaties lasten en baten 699 Voordeel
Taakveld Mutatie reserves t.o.v. 2025 Bedrag voordeel (-) nadeel (+)
(x € 1.000)
Totaal mutaties reserves 0