| Portefeuillehouder | Thema |
|---|---|
| Jelmer Vierstra | Cultuur, Binnenstad, Energietransitie en gaswinning, Duurzaamheid, Economische zaken (detailhandel, binnenstad) |
| Arjan Noorthoek | Economische zaken (schuifruimte/herstructurering bedrijventerreinen) |
| Jacques Rozendaal | Coördinerend wethouder Economische zaken |
| Roy Luca | Milieu, Bodem, Natuur- en milieueducatie, Monumenten en archeologie |
| Mariëtte Pennarts-Pouw | Toerisme en recreatie |
| Monique Bonsen-Lemmers | Citymarketing en evenementen |
Uitgaven
5,18%Inkomsten
1,11%Saldo
Programma 4. Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie
Uitgaven
5,18%Inkomsten
1,11%Saldo
Omschrijving
Terug naar navigatie - Programma 4. Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie - OmschrijvingProgramma 4 omvat drie opgaven uit het bestuursakkoord:
- Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme
- Sterke Economie
- Een duurzame toekomst (Energietransitie).
Taakvelden binnen het programma zijn:
| Taakveld | Omschrijving | ||
|---|---|---|---|
| 2.1 Verkeer en vervoer | Advies en instemmingsbesluit kabel- en leidingenbeheer | ||
| 3.1 Economische ontwikkeling | Algemeen beleid ter versterking van ondernemersklimaat en arbeidsmarkt, en uitvoering van het Economisch Actieplan | ||
| 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen (Dienstverlening ondernemers) | Op bedrijven en ondernemers gerichte ondersteuning en dienstverlening: - accountmanagement; - financiële steunregelingen voor bedrijven in samenwerking Ferm Werk; - regelen straathandel, markten incl. Koeiemart; - uitvoering BIZ-en (via baten categorie 2.2.1); - marktgelden en staanplaatsgelden markt (via baten categorie 3.7); - kosten en overige opbrengsten van nutsbedrijven. | ||
| 3.4 Economische promotie | Koeiemart | ||
| 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Lokaal onderwijsbeleid: peuteropvang en peuterspeelzalen | ||
| 5.3 Cultuurpresentatie, -productie en -participatie | Bevordering van beeldende kunst, muziek, dans en toneel | ||
| 5.4 Musea | Materieel en immaterieel erfgoed onderzoeken, verzamelen, conserveren en tentoonstellen. Musea staan open voor publiek (toegankelijk en inclusief) participeren, delen kennis, educatie: Stadsmuseum Woerden | ||
| 5.6 Media | - Zorg voor fysieke en elektronische cultuurdragers: bibliotheek en artotheek - Professionalisering en versterking lokale journalistiek: RPL | ||
| 5.7 Openbaar groen en (openlucht-) recreatie | Openbaar groen, natuur en recreatie | ||
| 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | - Algemene voorzieningen gericht op participatie - Kinderopvang: toezicht op en handhaving van de kwaliteit van de kinderopvang en peuterspeelzalen | ||
| 7.4 Milieubeheer, energietransitie | Taken ter bescherming van het milieu, kwaliteit leefomgeving: - voorbereidingen voor grootschalige vormen van duurzame elektriciteit - faciliteren van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties t.b.v. beperking van energiegebruik in de gebouwde omgeving en de overgang naar duurzaam verwarmen |
Ambities
Terug naar navigatie - Programma 4. Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie - AmbitiesVoor programma 4 is ervoor gekozen om per thema de belangrijkste ambities en actuele ontwikkelingen te beschrijven.
Culturele en recreatieve voorzieningen
In navolging op het Cultureel Manifest uit 2021 is in het voorjaar van 2025 het beleidskader Cultuur 2026 – 2029 ‘Sterker door Cultuur’ vastgesteld. In dit beleidskader zijn de waarden, de doelen en de aandachtspunten van het cultuurbeleid in de gemeente Woerden vastgelegd. Een van de kerndoelen in het cultuurbeleid is het stimuleren van cultuurparticipatie door de toegankelijkheid voor iedereen te bevorderen in een streven naar positieve gezondheid, kansengelijkheid voor alle inwoners en een sterke sociale basis. Bovendien is cultuur van wezenlijk belang voor een vitale economie, zowel in het investeringsklimaat als voor materiele welvaart (de inwoners). In 2026 werken we verder aan de uitvoering van het beleidskader 2026 – 2029.
Sterke economie
De provincie Utrecht is de meest competitieve regio van Europa. De Provincie Utrecht onderscheidt zich op innovatiekracht en een aantrekkelijke omgeving voor bedrijven en inwoners om te leven en te werken. Dit herkennen we in Woerden. We kennen een relatief hoge materiele welvaart, het aanbod van werkgelegenheid is hoog, de werkloosheid relatief laag en de druk op de werklocaties is groot. We staan echter ook voor grote maatschappelijke opgaven rondom vergrijzing, klimaatverandering en de energietransitie. Daarom werken we samen met partners aan een duurzaam economisch klimaat in de gemeente waarbij we inzetten op kwalitatief goede en toekomstbestendige werklocaties. Zo werken we ook in 2026 met de Provincie Utrecht en de U10 aan een strategische visie op bedrijventerreinen. In de gemeente zetten we ons in 2026 in voor een goede balans voor wonen en werken. Hierbij gaat het onder meer over de revitalisering van onze bedrijventerreinen, een goed investeringsklimaat in de binnenstad van Woerden en een goede plek voor werken en voorzieningen in de plannen voor de Poort van Woerden. In de kernen zetten we in op het stimuleren en behouden van de vitaliteit en bedrijvigheid van de kernen.
Een duurzame toekomst
De internationale spanningen, met Rusland en elders in de wereld, hebben ertoe geleid dat energiezekerheid hoog op de politieke agenda is komen te staan. Een van de manieren om deze energiezekerheid te vergroten is het toevoegen van duurzame energiebronnen. Dit is bovendien nodig om de doelen uit het nationale Klimaatakkoord te halen. In de regio U16 hebben we afspraken gemaakt hoeveel duurzame energie elke gemeente opwekt.
In Woerden worden ook in 2026 verdere stappen gezet om de plannen voor windmolens bij Reijerscop verder vorm te geven. Met de verordening Lokaal Eigendom die in 2026 in werking treedt, sturen we aan op een windpark in Reijercop met maximaal lokaal eigendom. Lokaal eigendom bij zonnevelden wordt helaas steeds lastiger, doordat business case voor zonnevelden steeds krapper wordt. Er lopen gelukkig al plannen voor een aantal zonnevelden, maar de kans op nieuwe plannen voor grote zonnevelden zijn de komende jaren klein.
De netcongestie, waar we in de provincie Utrecht flink last van hebben, maakt dat er versneld extra energieinfrastructuur toegevoegd moet worden. De plannen voor het hoogspanningsstation op Breukelen-Kortrijk zijn ook voor ons gebied van belang, net als het realiseren van het middenspanningsstation op de grens van de gemeenten Woerden en Montfoort. In 2026 verwachten we dat de netcongestie flinke impact heeft op de ambities voor woningbouw, economie, bedrijventerreinen en duurzame mobiliteit. We zullen daarom verder gaan inzetten op netbewust bouwen en het bij elkaar brengen van elektriciteitsopwek en -verbruik..
De nieuwe warmtewet, waarbij gemeenten regie krijgen over de toekomstige warmtenetten, maakt dat het aanleggen van warmtenetten voor gemeenten financieel en maatschappelijk kansrijk is geworden. In de gemeente Woerden zetten we in 2026 verdere stappen hierop, onder andere met een verdere verkenning van een mogelijk warmtenet in Molenvliet. Ook intensiveren we de ondersteuning van bewoners om hun huis te isoleren, onder meer door nauwere samenwerking met maatschappelijke partners.
Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Programma 4. Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingenDe actuele ontwikkelingen van het programma staan hierboven beschreven.
Bijgewerkte doelenboom
De doelenboom is dit jaar grondig bijgewerkt. Dat betekent dat ook sommige doelen in dit programma zijn veranderd. Sommige resultaten zijn komen te vervallen – bijvoorbeeld omdat ze zijn afgerond, er geen budget voor is of gaan over de vele reguliere taken die het domein uitvoert. Andere doelen zijn herschreven en er zijn ook nieuwe doelen toegevoegd. Deze herziening maakt de doelenboom leesbaarder, bondiger en meetbaarder en stelt raad en college beter in staat om richting te bepalen.
Zie de Leeswijzer voor een uitgebreidere toelichting bij deze opschoonactie.
Opgave: Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Opgave: Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme - Maatschappelijk effect4.1 Cultuurbeleid draagt bij aan een levendige stad, versterkt de sociale basis, stimuleert cultuurparticipatie omwille van positieve gezondheid van inwoners door toegankelijkheid te bevorderen en ondersteunt activiteiten/evenementen om een vitale binnenstadseconomie te versterken en het vestigingsklimaat voor nieuwe inwoners en bedrijven positief te beïnvloeden.
Resultaat
Terug naar navigatie - Opgave: Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme - Resultaat4.1.1 In 2027 zijn culturele instellingen beter in staat om de stad levendiger, socialer en (economisch) aantrekkelijker te maken. Ook hebben we meer inzicht in de effecten van cultuurbeleid.
4.1.2/6.4.2 Het voorzieningenniveau sluit aan op de schaalgrootte van onze inwoners en draagt bij aan de realisatie van onze doelen op de diverse domeinen.
4.1.3 De lokale omroep kan in 2027 de overgang maken naar de inwerkingtreding van de nieuwe mediawet. Vanaf 2028 loopt de financiering niet meer via de gemeente maar via het rijk.
4.1.4 We voldoen aan de zorgplicht ingevolge de nieuwe bibliotheekwet (WsoB) met ingang van 2027.
Opgave: Sterke economie
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Opgave: Sterke economie - Maatschappelijk effectIn de Najaarsrapportage 2025 en de Jaarrekening 2025 leest u over de voortgang op de resultaten en inspanningen binnen deze opgave. Voor 2026 is ervoor gekozen om niet langer in de doelenboom over deze doelen te rapporteren. In plaats daarvan wordt u geïnformeerd via onder andere de jaarlijkse voortgangsrapportage van het economisch actieplan.
Opgave: Een duurzame toekomst (Energietransitie)
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Opgave: Een duurzame toekomst (Energietransitie) - Maatschappelijk effect4.11 Minder CO2-uitstoot door verduurzaming van de gebouwde omgeving.
4.12 Minder CO2-uitstoot door de opwek van duurzame energie.
4.15 Versterkt lokaal eigenaarschap en betrokkenheid van bewoners.
Resultaat
Terug naar navigatie - Opgave: Een duurzame toekomst (Energietransitie) - Resultaat4.11.1 In 2030 zijn er 3500 gebouwen (weq) aardgasvrij.
4.11.2 Het aardgasverbruik daalt tussen 2025 en 2030 met 25%.
4.11.3 In 2030 hebben 23.000 gebouwen minimaal een energielabel B.
NB: Voor dit resultaat zijn dezelfde inspanningen gewenst als bij 4.11.2. Deze staan daarom hier niet nogmaals benoemd.
4.12.1 We wekken in 2030 76 tot 88 GWh duurzame elektriciteit op met grote windturbines en zonnevelden.
4.12.2 We wekken in 2030 42 tot 50 GWh duurzame elektriciteit op met middelgrote energieprojecten zoals zon op grote daken en gevels, kleine zonnevelden en erfmolens.
4.12.3 We stellen uiterlijk 2028 doelen op voor duurzame elektriciteitsopwek voor na 2030 en hoe we dat gaan realiseren.
4.15.1 In 2030 is in alle wijken en dorpskernen in ieder geval één bewonersinitiatief actief.
BBV-indicatoren
Terug naar navigatie - Programma 4. Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie - BBV-indicatorenVoorheen stonden hier een aantal BBV-indicatoren over bijvoorbeeld banen en hernieuwbare elektriciteit. Om meer overzicht te creëren is ervoor gekozen om deze indicatoren in een aparte bijlage te zetten. Deze kunt u vinden direct na de programma's, onder het kopje 'BBV-indicatoren'.
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Programma 4. Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie - Specificatie taakvelden| Exploitatie | Werkelijk 2024 | Primitieve begroting 2025 | Begroting 2025 inclusief wijzigingen | Begroting 2026 | Verschil begroting 2026 en begroting 2025 na wijzigingen | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Baten | |||||||||
| 0.5 Treasury | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 2.1 Verkeer en vervoer | 173 | 252 | 252 | 250 | -2 | 250 | 250 | 250 | |
| 3.1 Economische ontwikkeling | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 244 | 308 | 308 | 300 | -7 | 300 | 300 | 300 | |
| 3.4 Economische promotie | 28 | 31 | 31 | 31 | 0 | 31 | 31 | 31 | |
| 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 300 | 230 | 230 | 257 | 27 | 257 | 257 | 257 | |
| 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 238 | 229 | 229 | 237 | 8 | 237 | 237 | 237 | |
| 5.6 Media | 259 | 318 | 758 | 306 | -452 | 306 | 306 | 306 | |
| 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 7.4 Milieubeheer | 2.061 | 905 | 3.802 | 889 | -2.913 | 889 | 889 | 889 | |
| Totaal Baten | 3.314 | 2.273 | 5.610 | 2.271 | -3.339 | 2.271 | 2.271 | 2.271 | |
| Lasten | |||||||||
| 2.1 Verkeer en vervoer | 617 | 546 | 546 | 431 | -115 | 431 | 431 | 431 | |
| 3.1 Economische ontwikkeling | 478 | 533 | 533 | 504 | -28 | 494 | 474 | 454 | |
| 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 394 | 540 | 540 | 500 | -40 | 522 | 522 | 522 | |
| 3.4 Economische promotie | 212 | 134 | 134 | 158 | 24 | 158 | 158 | 158 | |
| 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 630 | 740 | 790 | 784 | -5 | 735 | 735 | 735 | |
| 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 1.671 | 1.646 | 1.646 | 1.754 | 108 | 1.714 | 1.786 | 1.785 | |
| 5.4 Musea | 275 | 314 | 314 | 334 | 20 | 335 | 344 | 343 | |
| 5.6 Media | 1.453 | 1.411 | 2.009 | 1.533 | -476 | 1.374 | 1.373 | 1.373 | |
| 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 757 | 823 | 823 | 855 | 32 | 812 | 820 | 820 | |
| 7.4 Milieubeheer | 4.603 | 3.649 | 5.924 | 3.765 | -2.159 | 3.749 | 3.749 | 3.749 | |
| Totaal Lasten | 11.090 | 10.335 | 13.259 | 10.618 | -2.640 | 10.323 | 10.392 | 10.371 | |
| Onttrekkingen | |||||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Totaal Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Stortingen | |||||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 722 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Totaal Stortingen | 722 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Gerealiseerd resultaat | -8.498 | -8.062 | -7.649 | -8.347 | -699 | -8.052 | -8.121 | -8.100 | |
Verschillenanalyse 2025 - 2026
Terug naar navigatie - Programma 4. Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie - Verschillenanalyse 2025 - 2026Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
| Taakveld | Omschrijving | Mutatie baten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel (-) nadeel (+) | |||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| (x € 1.000) | |||||||
| Voorjaarsrapportage | |||||||
| 5.6 | Bibliotheek en artotheek | Subsidie voor Herstel Bibliotheekstelsel is incidenteel opgenomen in de voorjaarsrapportage 2025. In 2026 zijn hier dus geen baten voor opgenomen. | 440 | Nadeel | |||
| 7.4 | Energietransitie | Subsidies zoals NIP, Energiearmoede, een deel van CDOKE en verkenning bodemenergie zijn incidenteel opgenomen in de voorjaarsrapportage 2025. In 2026 zijn hier dus geen baten voor opgenomen. | 2.913 | Nadeel | |||
| Diversen | Diverse mutaties kleiner dan 50K zijn samengevoegd | -14 | Voordeel | ||||
| Totaal mutaties baten | 3.339 | Nadeel | |||||
| Taakveld | Omschrijving | Mutatie lasten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel (-) nadeel (+) | |||
| (x € 1.000) | |||||||
| Voorjaarsrapportage | |||||||
| 5.6 | Bibliotheek | Zowel de subsidie inkomsten als de uitgaven zijn incidenteel opgenomen in de voorjaarsrapportage 2025. In 2026 zijn hier dus geen lasten voor opgenomen. | -398 | Voordeel | |||
| 7.4 | Energietransitie | Zowel de subsidie inkomsten als de uitgaven zijn incidenteel opgenomen in de voorjaarsrapportage 2025. In 2026 zijn hier dus geen lasten voor opgenomen. | -2.352 | Voordeel | |||
| Overige bijstellingen | |||||||
| 5.3 | Cultuur | Onderdeel van scenario 1 van de cultuurnota, als amendement opgenomen in de kadernota. | 145 | Nadeel | |||
| 5.6 | Bibliotheek | Kapitaallasten zijn verlaagd, omdat de bouwkosten van de bibliotheek volledig zijn afgeschreven. | -78 | Voordeel | |||
| 7.4 | Netcongestie | De toenemende druk als gevolg van netcongestie is een bekend en urgent vraagstuk. Ter versterking van de gemeentelijke inzet op dit dossier wordt voorgesteld om aanvullende formatie beschikbaar te stellen. | 75 | Nadeel | |||
| Diversen | Diverse mutaties kleiner dan 50K zijn samengevoegd | -32 | Voordeel | ||||
| Totaal mutaties lasten | -2.640 | Voordeel | |||||
| Totaal mutaties lasten en baten | 699 | Voordeel | |||||
| Taakveld | Mutatie reserves t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel (-) nadeel (+) | ||||
| (x € 1.000) | |||||||
| Totaal mutaties reserves | 0 |