| Portefeuillehouder | Thema |
|---|---|
| Monique Bonsen-Lemmers | Bestuurlijke zaken, Burgerzaken, Juridische zaken, Openbare orde en veiligheid, Handhaving en toezicht, Communicatie, Citymarketing, Iedereen doet mee, Dierenwelzijn. |
| Mariëtte Pennarts-Pouw | Inwonersparticipatie en gebiedsgericht werken, Bedrijfsvoering (ICT, P&O, Archief), Samenwerking Woerden-Oudewater |
| Arjan Noorthoek | Vergunningverlening en handhaving |
| Jelmer Vierstra | Horeca |
| Roy Luca | Regionale samenwerking |
Uitgaven
5,68%Inkomsten
0,51%Saldo
Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Uitgaven
5,68%Inkomsten
0,51%Saldo
Omschrijving
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid - OmschrijvingProgramma 1 omvat twee opgaven uit het bestuursakkoord:
- Vitale wijken, dorpen en het buitengebied
- Organisatie en dienstverlening
Taakvelden binnen programma 1 zijn:
| Taakveld | Omschrijving |
|---|---|
| 0.1 Bestuur | Facilitering van de bestuursorganen: - college van burgemeester en wethouders (loonkosten, reis- en verblijfskosten e.d.) - raad en raadscommissies (vergoedingen, excursies e.d) - de ondersteuning van de raad, griffie - regionale, landelijke en internationale bestuurlijke samenwerking - lokale rekenkamer, lokale ombudsfunctie, accountantscontrole |
| 0.2 Burgerzaken | Producten burgerzaken: - paspoorten en rijbewijzen - bevolkingsregister - straatnaamgeving en kadastrale informatie - burgerschap - verkiezingen, referenda - burgerzaken leges opbrengsten (economische categorie baten: 3.7) |
| 1.1 Crisisbeheersing en brandweer | Taken van de brandweer en taken in verband met het beperken en bestrijden van rampen en zware ongevallen |
| 1.2 Openbare orde en veiligheid | Taken op het gebied van de openbare orde en veiligheid: - toezicht en handhaving openbare orde, BOA's - Wet Bibob en (bestuurlijke) aanpak georganiseerde criminaliteit - bureau Halt - preventie van criminaliteit - opstellen en handhaven APV - leges drank & horeca - wet wapen en munitie (voorheen vuurwapenwet) - beleid, toezicht en ruiming van conventionele explosieven - veilige woon- en leefomgeving - doodsschouw (door de officier van Justitie gelast onderzoek i.v.m. de mogelijk niet-natuurlijke doodsoorzaak) - tegengaan van radicalisering - huiselijk geweld - Persoonsgerichte Aanpak (PGA) - nazorg ex-gedetineerden |
| 5.4 Musea | Activiteiten gericht op het verwerven, behouden, wetenschappelijk onderzoeken en presenteren van kunst en cultuur: gemeentelijk archief en RHC Rijnstreek en Lopikerwaard |
Ambities
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid - AmbitiesInwoners centraal
We werken voor en met de samenleving, dat is in de kern waar een gemeente voor staat. Daarom hebben we in 2025 een Dienstverleningskader vastgesteld met ambities voor de toekomst. Dit kader geeft richting aan hoe we omgaan met elkaar en met anderen, met inwoners, ondernemers en vrijwilligers. In het dienstverleningskader komen ambities voor communicatie, participatie, gebiedsgericht werken, inclusie en online dienstverlening bij elkaar. We werken aan onze individuele dienstverlening, aan de manier waarop we mensen betrekken bij wat we doen en aan hoe wij in samenhang kunnen werken in de wijken en dorpen.
We blijven de komende jaren investeren in een goede relatie met de samenleving. Dat doen we aan de hand van vier pijlers voor onze dienstverlening:
• Menselijk: we luisteren oprecht, hebben begrip voor anderen en denken met mensen mee.
• Makkelijk: we zorgen ervoor dat we toegankelijk werken, dat we het zo makkelijk mogelijk maken voor onszelf en voor anderen.
• Betrouwbaar: we doen wat we zeggen en zeggen wat we doen zodat mensen weten waar ze aan toe zijn.
• Betrokken: we doen dit met hart voor de gemeente en we verdiepen ons in wat er leeft.
Veiligheid
Wat betreft openbare orde en veiligheid werkt de gemeente samen met ketenpartners, inwoners en ondernemers aan een veilig Woerden. De gemeente Woerden streeft naar een veilige, leefbare, inclusieve en gezonde samenleving voor haar inwoners en bezoekers. Daarvoor werken we samen met ketenpartners, inwoners en ondernemers. De beleving van bewoners is een belangrijk ijkpunt bij een veilige en leefbare samenleving. De prioriteiten worden door de raad vastgesteld in het Integraal Veiligheidsplan. Deze prioriteiten vormen in de huidige bestuursperiode de kern van het veiligheidsbeleid. Handhaven van de openbare orde gebeurt in samenwerking met ketenpartners (politie, RIEC, belastingdienst, jongerenwerk etc.). We streven naar een zo veilig mogelijke woon-en leefomgeving waarin niet alleen criminaliteitscijfers zo laag mogelijk zijn maar inwoners zich ook daadwerkelijk veilig voelen.
Om veiligheid en een veilig gevoel te bereiken werken we de komende jaren samen verder aan een samenleving die:
• Weerbaar is tegen en alert is op onveilige situaties en criminele invloeden;
• In staat is doelgericht en adequaat op onveiligheids-en leefbaarheidsvraagstukken te reageren, ook in geval van nood-of crisissituaties;
• Met elkaar in verbinding staat, signalen met elkaar deelt en samenwerkt aan de best mogelijke oplossing voor de betreffende problematiek;
• Aandacht heeft voor en perspectief biedt aan (on)veiligheid en leefbaarheid van kwetsbare groepen en personen.
Bedrijfsvoering
De ambities binnen Bedrijfsvoering richten zich op het versterken van de organisatie door continue ontwikkeling. Met ingang van 1 januari is de nieuwe organisatiestructuur geïmplementeerd, onder voorbehoud van de lopende OR-adviesaanvraag. De structuur bestaat uit vier domeinen met teams met kleinere span-of-control. Hierdoor ontstaat meer ruimte voor leidinggevenden om aandacht te geven aan medewerkers en wordt de samenwerking tussen teams logischer en effectiever.
We verbeteren stap voor stap onze processen. Daarbij kiezen we bewust voor een decentrale, domeingestuurde aanpak: domeinen en teams nemen zelf verantwoordelijkheid en bepalen het passende tempo om processen te verbeteren. Deze werkwijze stimuleert eigenaarschap vanuit de teams en domeinen. De domeinstructuren om continu onze processen te verbeteren moet in 2026 stevig zijn neergezet.
Vooruitkijkend naar 2026 streven we naar eenduidige team- en domeinplannen. Deze eenduidige plannen vormen vanaf dan de basis voor de werkzaamheden en prioriteiten. Ze bieden richting, versterken de sturing en maken het mogelijk om keuzes beter te onderbouwen.
Een belangrijke mijlpaal is de vernieuwde samenwerking met Oudewater per 1 januari 2026. De aangescherpte team- en domeinplannen gaan daarbij helpen: zo weten teams waar ze aan werken en maken het mogelijk om als één organisatie te werken aan één gezamenlijke opdracht.
Zo bouwen we door aan een wendbare, stevige en toekomstbestendige gemeentelijke organisatie.
Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingenInwoners centraal
We zien een organisatie die zich steeds verder in ontwikkelt in het denken vanuit inwoners. Dat merken we bijvoorbeeld doordat de participatieadviseur en wijkambtenaren steeds beter gevonden worden door collega’s en doordat steeds meer van onze teksten toegankelijk worden geschreven.
Dit sluit aan bij wat wet- en regelgeving van ons vraagt. Zo vragen de Omgevingswet en de Wet versterking participatie op decentraal niveau een stevigere borging van participatie bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid. En vraagt het Besluit digitale overheid om het toegankelijk maken van onze digitale communicatie.
Hier blijven we dan ook op inzetten. We hebben kaders voor participatie, dienstverlening en gebiedsgericht werken. Die borgen we door collega’s te ondersteunen met handige formats en stappenplannen en door collega’s te trainen. De adviseurs van communicatie, participatie en gebiedsgericht werken denken met de andere teams mee bij beleid en projecten. Vanuit gebiedsgericht werken blijven we bouwen aan de samenwerking met dorp- en wijkplatforms en willen we inwoners met een idee voor hun buurt een toegankelijk loket bieden. We verstevigen ons digitale participatieplatform DenkMee door de mogelijkheden hiervan steeds beter te benutten.
We monitoren onze voortgang door iedere twee jaar het inwonertevredenheidsonderzoek te herhalen en door meer aandacht voor evaluatie van de verschillende participatietrajecten. In deze begroting zijn dit jaar voor het eerst een drietal eigen indicatoren toegevoegd over dienstverlening. Hierbij zijn opgenomen: de algemene waardering voor onze dienstverlening, het aantal geregistreerde klachten over gedragingen van het bestuursorgaan (op grond van Awb artikel 9:4) en de gemiddelde afhandeltijd van terugbelverzoeken door de organisatie.
Veiligheid
De prioriteiten worden door de raad vastgesteld in het Integraal Veiligheidsplan. Deze prioriteiten vormen in de huidige bestuursperiode de kern van het veiligheidsbeleid. Handhaven van de openbare orde gebeurt in samenwerking met ketenpartners (politie, RIEC, belastingdienst, jongerenwerk etc.).
We monitoren de voortgang middels de Monitor Leefbaarheid en Veiligheid en middels cijfers van CBS en Bureau Halt.
Bedrijfsvoering
We verbeteren stap voor stap onze processen. Daarbij kiezen we bewust voor een decentrale, domeingestuurde aanpak: domeinen en teams nemen zelf verantwoordelijkheid en bepalen het passende tempo om processen te verbeteren. Deze werkwijze stimuleert eigenaarschap vanuit de teams en domeinen. De domeinstructuren om continu onze processen te verbeteren moet in 2026 stevig zijn neergezet.
Vooruitkijkend naar 2026 streven we naar eenduidige team- en domeinplannen. Deze eenduidige plannen vormen vanaf dan de basis voor de werkzaamheden en prioriteiten. Ze bieden richting, versterken de sturing en maken het mogelijk om keuzes beter te onderbouwen.
Bijgewerkte doelenboom
De doelenboom is dit jaar grondig bijgewerkt. Dat betekent dat ook sommige doelen in dit programma zijn veranderd. Sommige resultaten zijn komen te vervallen – bijvoorbeeld omdat ze zijn afgerond, er geen budget voor is of gaan over de vele reguliere taken die het domein uitvoert. Andere doelen zijn herschreven en er zijn ook nieuwe doelen toegevoegd. Deze herziening maakt de doelenboom leesbaarder, bondiger en meetbaarder en stelt raad en college beter in staat om richting te bepalen.
Zie de Leeswijzer voor een uitgebreidere toelichting bij deze opschoonactie.
Opgave: Vitale wijken, dorpen en het buitengebied
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Opgave: Vitale wijken, dorpen en het buitengebied - Maatschappelijk effect1.1 Inwoners zien dat de gemeente betrokken is bij de wijken en kernen en de ontwikkelingen in een gebied in samenhang oppakt. Daarbij werkt de gemeente goed samen met (georganiseerde) inwonersinitiatieven.
Resultaat
Terug naar navigatie - Opgave: Vitale wijken, dorpen en het buitengebied - Resultaat1.1.1 De organisatie werkt gebiedsgericht.
1.1.2 Er zijn eenduidige afspraken over de samenwerking met (georganiseerde) inwonersinitiatieven.
1.1.3 Collega's hebben inzicht in de verschillende ontwikkelingen binnen een gebied zodat ze makkelijker integraal kunnen werken in dat gebied.
Opgave: Organisatie en dienstverlening
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Opgave: Organisatie en dienstverlening - Maatschappelijk effect1.2 Inwoners en ondernemers weten hoe en wanneer ze kunnen meedenken, meebeslissen of samenwerken met de gemeente. Ze merken dat de gemeente hun inbreng serieus meeweegt. Andersom weten ze ook hoe ze eigen initiatieven kunnen aandragen en wat ze dan van de gemeente kunnen verwachten.
1.3 De gemeente is gericht op haar inwoners en ondernemers. De samenleving ervaart de dienstverlening van de gemeente als menselijk, makkelijk, betrouwbaar en betrokken.
Resultaat
Terug naar navigatie - Opgave: Organisatie en dienstverlening - Resultaat1.2.1 In 2027 zien we bij de herhaling van het inwonertevredenheidsonderzoek uit 2025 een hogere waardering voor de stelling 'De gemeente heeft aandacht voor mijn mening en neemt deze serieus.’
1.2.2 Er is een eenduidige route en werkwijze in hoe we omgaan met initiatieven uit de samenleving.
1.3.1 In 2027 zien we bij de herhaling van het inwonertevredenheidsonderzoek uit 2025 een hogere algemene waardering.
BBV-indicatoren
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid - BBV-indicatorenVoorheen stonden hier een aantal BBV-indicatoren over bijvoorbeeld formatie en veiligheid. Om meer overzicht te creëren is ervoor gekozen om deze indicatoren in een aparte bijlage te zetten. Deze kunt u vinden direct na de programma's, onder het kopje 'BBV-indicatoren'.
Wel zijn in dit programma voor het eerst drie 'eigen' indicatoren opgenomen. Deze vindt u hieronder.
Algemene waardering dienstverlening (rapportcijfer)
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid - Algemene waardering dienstverlening (rapportcijfer)| Periode | Woerden |
|---|---|
| 2025 (nulmeting) | 7,0 |
Gemiddelde afhandeltijd van terugbelverzoeken in werkdagen
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid - Gemiddelde afhandeltijd van terugbelverzoeken in werkdagen| Periode | Gehele organisatie |
|---|---|
| 2022 | 4,74 |
| 2023 | 4,43 |
| 2024 | 3,52 |
Aantal geregistreerde klachten (betreffende bejegening, Awb art. 9:4)
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid - Aantal geregistreerde klachten (betreffende bejegening, Awb art. 9:4)| Periode | Woerden |
|---|---|
| 2022 | 43 |
| 2023 | 48 |
| 2024 | 45 |
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid - Specificatie taakvelden| Exploitatie | Werkelijk 2024 | Primitieve begroting 2025 | Begroting 2025 inclusief wijzigingen | Begroting 2026 | Verschil begroting 2026 en begroting 2025 na wijzigingen | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Baten | |||||||||
| 0.1 Bestuur | 115 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 0.2 Burgerzaken | 1.268 | 941 | 941 | 974 | 33 | 974 | 767 | 767 | |
| 1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 177 | 6 | 6 | 6 | 0 | 6 | 6 | 6 | |
| 1.2 Openbare orde en veiligheid | 111 | 35 | 35 | 35 | 0 | 35 | 35 | 35 | |
| 3.4 Economische promotie | 575 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 5.4 Musea | 19 | 22 | 22 | 22 | 0 | 24 | 24 | 24 | |
| Totaal Baten | 2.265 | 1.004 | 1.004 | 1.037 | 34 | 1.038 | 831 | 831 | |
| Lasten | |||||||||
| 0.1 Bestuur | 4.424 | 3.216 | 3.269 | 3.265 | -4 | 3.098 | 3.116 | 3.116 | |
| 0.2 Burgerzaken | 1.758 | 1.352 | 1.352 | 1.486 | 134 | 1.486 | 1.383 | 1.383 | |
| 1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 3.899 | 4.333 | 4.212 | 4.546 | 334 | 4.571 | 4.576 | 4.544 | |
| 1.2 Openbare orde en veiligheid | 1.311 | 1.554 | 1.554 | 1.932 | 377 | 1.964 | 1.931 | 1.961 | |
| 3.4 Economische promotie | 758 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 5.4 Musea | 330 | 382 | 382 | 415 | 33 | 423 | 428 | 435 | |
| Totaal Lasten | 12.480 | 10.837 | 10.770 | 11.644 | 874 | 11.541 | 11.433 | 11.438 | |
| Stortingen | |||||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Totaal Stortingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Gerealiseerd resultaat | -10.215 | -9.833 | -9.766 | -10.607 | -841 | -10.502 | -10.602 | -10.607 | |
Verschillenanalyse 2025 - 2026
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid - Verschillenanalyse 2025 - 2026Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
| Taakveld | Omschrijving | Mutatie baten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel (-) nadeel (+) | |||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| (x € 1.000) | |||||||
| 0.2 | Burgerzaken | Hogere leges burgerzaken ivm indexering tarieven met 3,5% | -34 | voordeel | |||
| Totaal mutaties baten | -34 | Voordeel | |||||
| Taakveld | Omschrijving | Mutatie lasten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel (-) nadeel (+) | |||
| (x € 1.000) | |||||||
| 0.1 | Gemeenteraad | Verhoogde wettelijk aangepaste vergoeding raadsleden (o.a. 13e maand) | 53 | nadeel | |||
| 0.1 | Gemeenteraad | Extra kosten ivm verkiezingen, coalitievorming, raadswisseling | 60 | nadeel | |||
| 0.1 | B&W | Lagere salarissen en overige uitgaven B&W | -107 | voordeel | |||
| 0.2 | Verkiezingen | Eenmalige kosten i.v.m de verkiezingen in 2026 | 145 | nadeel | |||
| 1.1 | Crisisbeheersing | Aanvullende piketvergoedingen t.b.v. betere bereikbaarheid en coordinatie crisidiensten | 55 | nadeel | |||
| 1.1 | Brandweerpost Harmelen | Hogere huurafdracht aan de VRU, maar lagere exploitatiekosten | 66 | nadeel | |||
| 1.2 | Openbare orde en veiligheid | Hogere loonkosten op dit taakveld door verbeterde toewijzing en verdeling loonkosten naar juiste taakvelden. (N.b. verschuiving tussen programma's) | 302 | nadeel | |||
| 1.2 | Formatie | Ter versterking van het algemeen veiligheidsbeleid wordt voorgesteld om een aanvullende formatieplaats toe te voegen voor het onderwerp 'Weerbare samenleving' | 75 | nadeel | |||
| Verbonden partijen | |||||||
| 1.1 | Brandweer | Hogere bijdrage VRU | 219 | nadeel | |||
| Diversen | Diverse mutaties kleiner dan 50K zijn samengevoegd | 6 | nadeel | ||||
| Totaal mutaties lasten | 874 | nadeel | |||||
| Totaal mutaties lasten en baten | 841 | nadeel | |||||
| Taakveld | Mutatie reserves t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel (-) nadeel (+) | ||||
| (x € 1.000) | |||||||
| Totaal mutaties reserves | 0 | ||||||