| Portefeuillehouder | Thema |
|---|---|
| Arjan Noorthoek | Ruimtelijke ordening, Bouwen en wonen, Stationsgebied (bouwen en wonen) |
| Roy Luca | Grondbeleid en grondbedrijf, Vastgoed (exclusief sportaccommodaties), Water en waterketen, Bodem, Landelijk Gebied/Plattelandsagenda (Praktijk) |
| Mariëtte Pennarts-Pouw | Landelijk Gebied/Plattelandsagenda (Provinciale/regionale bijeenkomsten) |
Uitgaven
9,56%Inkomsten
7,27%Saldo
Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen
Uitgaven
9,56%Inkomsten
7,27%Saldo
Omschrijving
Terug naar navigatie - Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen - OmschrijvingDit programma omvat de volgende opgaven:
- Bouwen en wonen
- Sterke economie
Het programma bevat de volgende taakvelden:
| Taakveld | Omschrijving |
|---|---|
| 8.1 Ruimtelijke ordening | Taken op grond van de Wet ruimtelijke ordening: - voorbereiden van vaststellen structuurplannen en - visies - BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie) - voorbereiden en vaststellen bestemmingsplannen- - CAI-, breedband- en glasvezelaanleg - faciliterend grondbeleid (passief grondbeleid) |
| 8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) | Activiteiten op het gebied van gemeentelijke bouwgrondexploitatie: - grondverwerving, bouw- en woonrijp maken - bovenwijkse voorzieningen ten behoeve van de bouwgrondcomplexen - verkoop van bouwrijpe gronden - in het voorkomende geval onschadelijk maken en verwijderen van explosieven |
| 8.3 Wonen en bouwen | Gebiedsontwikkeling, woningvoorraad en huisvestingsvoorziening: - (leges) omgevingsvergunning - bouwtoezicht - basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) - woningbouw en woningverbetering, renovatie - woonruimteverdeling, woningsplitsingsvergunning, woonvergunning - stedelijke vernieuwing: gebiedsgerichte aanpak woningvoorraad, woonomgeving en voorzieningen - uitkoopregeling hoogspanningsverbindingen |
Ambities
Terug naar navigatie - Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen - AmbitiesVoor programma 6 is ervoor gekozen om per thema de belangrijkste ambities en actuele ontwikkelingen te beschrijven.
Actuele ontwikkelingen
Het Rijk gaat de Nota Ruimte (de Novi) vernieuwen, waarmee het Rijk zijn grip op de ruimtelijke ordening wil versterken. Ambities, zoals wij deze geformuleerd hebben in ons Integraal Ruimtelijk Perspectief U10 (IRP) en de gemeentelijke omgevingsvisie zijn hierin opgenomen. Zo gaat het over het bouwen van voldoende woningen rondom OV-knooppunten, het verbeteren van de kwaliteit van de natuur en het toekomstbestendig maken van de landbouw. In navolging van de ontwikkeling is ook de Provincie Utrecht zijn omgevingsvisie (POVI) en omgevingsverordening aan het herijken. In 2026 zal hierover besluitvorming plaatsvinden. Vanuit de gemeente Woerden volgen we dit proces nauwgezet.
Wonen
De druk op de woningmarkt overstijgt onze gemeentegrens. In de ‘Woondeal 2022 - 2030’ hebben het Rijk, de provincie Utrecht, de corporaties en 16 gemeenten in de regio Utrecht vastgelegd langjarig samen te werken om de woningbouwproductie te versnellen en de betaalbaarheid te vergroten. De wet Versterking regie Volkshuisvesting versterkt de regierol van de overheid en geeft richting aan waar, voor wie en hoeveel we bouwen. Naar verwachting neemt ook de Eerste Kamer deze wet in 2025 aan. In 2026 wordt de wet Versterking regie Volkshuisvesting geïmplementeerd.
De gemeente Woerden heeft in het woonprogramma al een voorschot genomen op de invoering van deze wet. In 2026 wordt verder uitvoering gegeven aan het woonprogramma.
Poort van Woerden
In de Poort van Woerden, bestaande uit de deelgebieden Snellerpoort, Nieuw-Middelland en het Stationsgebied, kunnen 3.500 tot 5.000 woningen worden gerealiseerd. Een substantieel deel van onze woningbouwopgave tot aan 2040.
Het komend jaar werken we aan een integraal programma gericht op de brede gebiedsontwikkeling in de Poort van Woerden. In het programma is onder andere aandacht voor leefbaarheid, voorzieningen, mobiliteit, groen-blauwe structuren en duurzaamheid. Wij ontwikkelen het gebied met de zeven kernwaarden uit de Woerdense omgevingsvisie in ons achterhoofd. Het deelgebied Snellerpoort kent onherroepelijke bestemmingsplannen en de bouwvelden worden gefaseerd uitgegeven en ontwikkeld. Bij de transformatie van Nieuw-Middelland ondersteunen en stimuleren wij de markt. De ontwikkeling van het stedenbouwkundig plan voor het Stationsgebied kent nauwe samenhang met het integraal programma en zijn in tempo van elkaar afhankelijk.
Landelijk gebied
Er vinden veel ontwikkelingen plaats in het landelijk gebied. Zo wordt het UPLG programma definitief vastgesteld en wordt er gewerkt aan de realisatie van de Europese natuurherstelwet. Tevens worden de wateropgaven (kwalitatief en kwantitatief) in het gebied steeds urgenter. In het ruimtelijk arrangement, afspraken tussen Provincie Utrecht en het Rijk, is daarom afgesproken dat Centraal Holland onderdeel wordt van het deltaprogramma. Woerden is, net als de rest van het Groene Hart, onderdeel van Centraal Holland. Ook afspraken die in dit verband worden gemaakt zullen hun uitwerking krijgen in ons landelijk gebied.
Voor veel ontwikkelingen in het landelijk gebied zijn wij als gemeente niet aan zet, maar kunnen we wel meedenken en meepraten. Ook in 2026 zullen we dit blijven doen. Daarnaast gaan we aan de slag met de transitie van de erven, die door de vrijkomende agrarische bebouwing, veelal een andere bestemming willen en moeten krijgen.
Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingenDe actuele ontwikkelingen van het programma staan hierboven beschreven.
Bijgewerkte doelenboom
De doelenboom is dit jaar grondig bijgewerkt. Dat betekent dat ook sommige doelen in dit programma zijn veranderd. Sommige resultaten zijn komen te vervallen – bijvoorbeeld omdat ze zijn afgerond, er geen budget voor is of gaan over de vele reguliere taken die het domein uitvoert. Andere doelen zijn herschreven en er zijn ook nieuwe doelen toegevoegd. Deze herziening maakt de doelenboom leesbaarder, bondiger en meetbaarder en stelt raad en college beter in staat om richting te bepalen.
Zie de Leeswijzer voor een uitgebreidere toelichting bij deze opschoonactie.
Opgave: Bouwen en wonen
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Opgave: Bouwen en wonen - Maatschappelijk effect6.1 De gemeente Woerden biedt voldoende passende woningen voor haar inwoners.
6.4 De (inrichting van de) fysieke woon- en leefomgeving nodigt uit tot sporten, bewegen en ontmoeten.
Resultaat
Terug naar navigatie - Opgave: Bouwen en wonen - Resultaat6.1.1 Er komen voldoende passende woningen voor inwoners.
3.10.2/6.1.6 Zo veel mogelijk senioren en kwetsbare inwoners wonen in 2026 in een voor hen passende en geschikte woning waar zo nodig ondersteuning op maat kan worden geboden.
4.1.2/6.4.2 Het voorzieningenniveau sluit vanaf 2026 aan op de schaalgrootte van onze inwoners en draagt bij aan de realisatie van onze doelen op de diverse domeinen.
Opgave: Sterke economie
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Opgave: Sterke economie - Maatschappelijk effect6.5 Transitie (vitaal en leefbaar) landelijk gebied
Resultaat
Terug naar navigatie - Opgave: Sterke economie - Resultaat6.5.1 In 2026 wordt het TVE - beleid vastgesteld, wat een grote bijdrage levert aan een leefbaar en vitaal platteland. (TVE = Transformatie van Erven)
BBV-indicatoren
Terug naar navigatie - Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen - BBV-indicatorenVoorheen stonden hier een aantal BBV-indicatoren over bijvoorbeeld nieuwbouw woningen. Om meer overzicht te creëren is ervoor gekozen om deze indicatoren in een aparte bijlage te zetten. Deze kunt u vinden direct na de programma's, onder het kopje 'BBV-indicatoren'.
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen - Specificatie taakvelden| Exploitatie | Werkelijk 2024 | Primitieve begroting 2025 | Begroting 2025 inclusief wijzigingen | Begroting 2026 | Verschil begroting 2026 en begroting 2025 na wijzigingen | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Baten | |||||||||
| 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 291 | 5.511 | 5.511 | 6.269 | 757 | 4.268 | 1.405 | 1.330 | |
| 5.5 Cultureel erfgoed | 478 | 19 | 19 | 19 | 0 | 19 | 19 | 19 | |
| 8.1 Ruimte en leefomgeving | 2.068 | 1.067 | 1.067 | 983 | -83 | 983 | 983 | 983 | |
| 8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) | 13.188 | 7.142 | 7.142 | 5.349 | -1.793 | 6.692 | 5.111 | 4.222 | |
| 8.3 Wonen en bouwen | 2.895 | 1.925 | 2.714 | 2.277 | -437 | 1.977 | 1.977 | 1.977 | |
| Totaal Baten | 18.921 | 15.663 | 16.453 | 14.897 | -1.555 | 13.939 | 9.495 | 8.531 | |
| Lasten | |||||||||
| 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 388 | 5.511 | 5.511 | 6.269 | 757 | 4.268 | 1.405 | 1.330 | |
| 5.5 Cultureel erfgoed | 326 | 406 | 366 | 398 | 32 | 398 | 398 | 398 | |
| 8.1 Ruimte en leefomgeving | 3.892 | 2.388 | 2.461 | 2.971 | 510 | 2.869 | 2.869 | 2.869 | |
| 8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) | 8.388 | 7.142 | 7.142 | 5.349 | -1.793 | 6.692 | 5.111 | 4.222 | |
| 8.3 Wonen en bouwen | 5.219 | 4.345 | 6.142 | 4.619 | -1.523 | 4.569 | 4.562 | 4.507 | |
| Totaal Lasten | 18.213 | 19.792 | 21.622 | 19.606 | -2.016 | 18.795 | 14.344 | 13.326 | |
| Onttrekkingen | |||||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 391 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Totaal Onttrekkingen | 391 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Stortingen | |||||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 5.642 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Totaal Stortingen | 5.642 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Gerealiseerd resultaat | -4.543 | -4.129 | -5.169 | -4.709 | 460 | -4.856 | -4.849 | -4.794 | |
Verschillenanalyse 2025 - 2026
Terug naar navigatie - Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen - Verschillenanalyse 2025 - 2026Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
| Taakveld | Omschrijving | Mutatie baten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel (-) nadeel (+) | |||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| (x € 1.000) | |||||||
| Kadernota 2025 | |||||||
| 8.1 | Landelijk gebied | Subsidie inkomsten voor landelijk gebied komen te vervallen in de begroting 2026, omdat nog niet zeker is of gemeenten hiervoor een subsidie ontvangen. | 83 | Nadeel | |||
| Voorjaarsrapportage 2025 | |||||||
| 8.3 | Versnelling woningbouw | Subsidie inkomsten voor de versnelling woningbouw komen te vervallen, omdat deze incidenteel is aangevraagd. In de bezuinigingen is uitgegaan dat we de subsidie in 2026 nogmaals ontvangen. Voorzichtigheidshalve is hiervoor 300K opgenomen, waardoor het voordeel aan de lastenzijde hoger is. | 490 | Nadeel | |||
| Actualisatie MPG | |||||||
| 3.2 | Actualisatie MPG | Betreft Putkop en Burgemeester van Zwietenweg (budgetneutraal). | -757 | Voordeel | |||
| 8.2 | Actualisatie MPG | Betreft Brediuspark, Schoollocaties Kamerik, Snel en Polanen en Diverse locaties Harmelen (Budgetneutraal). | 1.793 | Nadeel | |||
| Diversen | Diverse mutaties kleiner dan 50K zijn samengevoegd | -54 | Voordeel | ||||
| Totaal mutaties baten | 1.555 | Nadeel | |||||
| Taakveld | Omschrijving | Mutatie lasten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel (-) nadeel (+) | |||
| (x € 1.000) | |||||||
| Voorjaarsrapportage 2025 | |||||||
| 8.3 | Inhuur vastgoed | Incidenteel budget beschikbaar gesteld voor aanvullende inhuur in de voorjaarsrapportage voor 2025. In 2026 is dit niet begroot. | -200 | Voordeel | |||
| 8.3 | Versnelling woningbouw | De subsidie is incidenteel aangevraagd en daarom zijn de lasten incidenteel opgenomen (zie ook batenzijde). | -698 | Voordeel | |||
| 8.3 | Projecturen | Aframing uren. In de afgelopen 3 jaar is structureel een deel van de begrote projecturen niet gerealiseerd. Bijstelling van het budget is nodig om deze trend op te vangen en realistische inzet te kunnen begroten. Vooralsnog is alleen 2025 een aframing gedaan. In de begroting is dit dus niet structureel verwerkt. Hierdoor ontstaat dus in 2026 een voordeel t.o.v. 2025. | -702 | Voordeel | |||
| Actualisatie MPG | |||||||
| 3.2 | Actualisatie MPG | Betreft Putkop en Burgemeester van Zwietenweg (budgetneutraal). | 757 | Nadeel | |||
| 8.2 | Actualisatie MPG | Betreft Brediuspark, Schoollocaties Kamerik, Snel en Polanen en Diverse locaties Harmelen (Budgetneutraal). | -1.793 | Voordeel | |||
| Overige bijstellingen | |||||||
| 8.1 | Toekomst stadserf | Het budget voor de toekomst van het stadserf is in de kadernota 2024 beschikbaar gesteld. Dit budget is twee jaar uitgesteld en staat voor 2026 op de planning. | 100 | Nadeel | |||
| Diversen | Diverse mutaties kleiner dan 50K zijn samengevoegd | 520 | Nadeel | ||||
| Totaal mutaties lasten | -2.016 | Voordeel | |||||
| Totaal mutaties lasten en baten | -461 | ||||||
| Taakveld | Mutatie reserves t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel (-) nadeel (+) | ||||
| (x € 1.000) | |||||||
| Totaal mutaties reserves | 0 | ||||||