Uitgaven

9,56%
€ 19.606
x €1.000
9,56% Complete

Inkomsten

7,27%
€ 14.897
x €1.000
7,27% Complete

Saldo

24122,11%
€ -4.709
x €1.000

Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen

Uitgaven

9,56%
€ 19.606
x €1.000
9,56% Complete

Inkomsten

7,27%
€ 14.897
x €1.000
7,27% Complete

Saldo

24122,11%
€ -4.709
x €1.000
Portefeuillehouder Thema
Arjan Noorthoek Ruimtelijke ordening, Bouwen en wonen, Stationsgebied (bouwen en wonen)
Roy Luca Grondbeleid en grondbedrijf, Vastgoed (exclusief sportaccommodaties), Water en waterketen, Bodem, Landelijk Gebied/Plattelandsagenda (Praktijk)
Mariëtte Pennarts-Pouw Landelijk Gebied/Plattelandsagenda (Provinciale/regionale bijeenkomsten)

Omschrijving

Terug naar navigatie - Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen - Omschrijving

Dit programma omvat de volgende opgaven:

  •  Bouwen en wonen
  • Sterke economie 

Het programma bevat de volgende taakvelden:

Taakveld Omschrijving
8.1 Ruimtelijke ordening Taken op grond van de Wet ruimtelijke ordening: - voorbereiden van vaststellen structuurplannen en - visies - BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie) - voorbereiden en vaststellen bestemmingsplannen- - CAI-, breedband- en glasvezelaanleg - faciliterend grondbeleid (passief grondbeleid)
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) Activiteiten op het gebied van gemeentelijke bouwgrondexploitatie: - grondverwerving, bouw- en woonrijp maken - bovenwijkse voorzieningen ten behoeve van de bouwgrondcomplexen - verkoop van bouwrijpe gronden - in het voorkomende geval onschadelijk maken en verwijderen van explosieven
8.3 Wonen en bouwen Gebiedsontwikkeling, woningvoorraad en huisvestingsvoorziening: - (leges) omgevingsvergunning - bouwtoezicht - basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) - woningbouw en woningverbetering, renovatie - woonruimteverdeling, woningsplitsingsvergunning, woonvergunning - stedelijke vernieuwing: gebiedsgerichte aanpak woningvoorraad, woonomgeving en voorzieningen - uitkoopregeling hoogspanningsverbindingen

Ambities

Terug naar navigatie - Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen - Ambities

Voor programma 6 is ervoor gekozen om per thema de belangrijkste ambities en actuele ontwikkelingen te beschrijven. 

Actuele ontwikkelingen
Het Rijk gaat de Nota Ruimte (de Novi) vernieuwen, waarmee het Rijk zijn grip op de ruimtelijke ordening wil versterken. Ambities, zoals wij deze geformuleerd hebben in ons Integraal Ruimtelijk Perspectief U10 (IRP) en de gemeentelijke omgevingsvisie zijn hierin opgenomen. Zo gaat het over het bouwen van voldoende woningen rondom OV-knooppunten, het verbeteren van de kwaliteit van de natuur en het toekomstbestendig maken van de landbouw. In navolging van de ontwikkeling is ook de Provincie Utrecht zijn omgevingsvisie (POVI) en omgevingsverordening aan het herijken. In 2026 zal hierover besluitvorming plaatsvinden. Vanuit de gemeente Woerden volgen we dit proces nauwgezet.

Wonen
De druk op de woningmarkt overstijgt onze gemeentegrens. In de ‘Woondeal 2022 - 2030’ hebben het Rijk, de provincie Utrecht, de corporaties en 16 gemeenten in de regio Utrecht vastgelegd langjarig samen te werken om de woningbouwproductie te versnellen en de betaalbaarheid te vergroten. De wet Versterking regie Volkshuisvesting versterkt de regierol van de overheid en geeft richting aan waar, voor wie en hoeveel we bouwen. Naar verwachting neemt ook de Eerste Kamer deze wet in 2025 aan. In 2026 wordt de wet Versterking regie Volkshuisvesting geïmplementeerd.
De gemeente Woerden heeft in het woonprogramma al een voorschot genomen op de invoering van deze wet. In 2026 wordt verder uitvoering gegeven aan het woonprogramma. 

Poort van Woerden
In de Poort van Woerden, bestaande uit de deelgebieden Snellerpoort, Nieuw-Middelland en het Stationsgebied, kunnen 3.500 tot 5.000 woningen worden gerealiseerd. Een substantieel deel van onze woningbouwopgave tot aan 2040.  
Het komend jaar werken we aan een integraal programma gericht op de brede gebiedsontwikkeling in de Poort van Woerden. In het programma is onder andere aandacht voor leefbaarheid, voorzieningen, mobiliteit, groen-blauwe structuren en duurzaamheid. Wij ontwikkelen het gebied met de zeven kernwaarden uit de Woerdense omgevingsvisie in ons achterhoofd. Het deelgebied Snellerpoort kent onherroepelijke bestemmingsplannen en de bouwvelden worden gefaseerd uitgegeven en ontwikkeld. Bij de transformatie van Nieuw-Middelland ondersteunen en stimuleren wij de markt. De ontwikkeling van het stedenbouwkundig plan voor het Stationsgebied kent nauwe samenhang met het integraal programma en zijn in tempo van elkaar afhankelijk.

Landelijk gebied
Er vinden veel ontwikkelingen plaats in het landelijk gebied. Zo wordt het UPLG programma definitief vastgesteld en wordt er gewerkt aan de realisatie van de Europese natuurherstelwet. Tevens worden de wateropgaven (kwalitatief en kwantitatief) in het gebied steeds urgenter. In het ruimtelijk arrangement, afspraken tussen Provincie Utrecht en het Rijk, is daarom afgesproken dat Centraal Holland onderdeel wordt van het deltaprogramma. Woerden is, net als de rest van het Groene Hart, onderdeel van Centraal Holland. Ook afspraken die in dit verband worden gemaakt zullen hun uitwerking krijgen in ons landelijk gebied. 
Voor veel ontwikkelingen in het landelijk gebied zijn wij als gemeente niet aan zet, maar kunnen we wel meedenken en meepraten. Ook in 2026 zullen we dit blijven doen. Daarnaast gaan we aan de slag met de transitie van de erven, die door de vrijkomende agrarische bebouwing, veelal een andere bestemming willen en moeten krijgen.   

Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen

Terug naar navigatie - Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen

De actuele ontwikkelingen van het programma staan hierboven beschreven. 

Bijgewerkte doelenboom

De doelenboom is dit jaar grondig bijgewerkt. Dat betekent dat ook sommige doelen in dit programma zijn veranderd. Sommige resultaten zijn komen te vervallen – bijvoorbeeld omdat ze zijn afgerond, er geen budget voor is of gaan over de vele reguliere taken die het domein uitvoert. Andere doelen zijn herschreven en er zijn ook nieuwe doelen toegevoegd. Deze herziening maakt de doelenboom leesbaarder, bondiger en meetbaarder en stelt raad en college beter in staat om richting te bepalen. 

Zie de Leeswijzer voor een uitgebreidere toelichting bij deze opschoonactie. 

Opgave: Bouwen en wonen

Resultaat

Terug naar navigatie - Opgave: Bouwen en wonen - Resultaat

3.10.2/6.1.6 Zo veel mogelijk senioren en kwetsbare inwoners wonen in 2026 in een voor hen passende en geschikte woning waar zo nodig ondersteuning op maat kan worden geboden.

Terug naar navigatie - Opgave: Bouwen en wonen - Resultaat - 3.10.2/6.1.6 Zo veel mogelijk senioren en kwetsbare inwoners wonen in 2026 in een voor hen passende en geschikte woning waar zo nodig ondersteuning op maat kan worden geboden.

4.1.2/6.4.2 Het voorzieningenniveau sluit vanaf 2026 aan op de schaalgrootte van onze inwoners en draagt bij aan de realisatie van onze doelen op de diverse domeinen.

Terug naar navigatie - Opgave: Bouwen en wonen - Resultaat - 4.1.2/6.4.2 Het voorzieningenniveau sluit vanaf 2026 aan op de schaalgrootte van onze inwoners en draagt bij aan de realisatie van onze doelen op de diverse domeinen.

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen - Specificatie taakvelden
Bedragen x €1.000
Exploitatie Werkelijk 2024 Primitieve begroting 2025 Begroting 2025 inclusief wijzigingen Begroting 2026 Verschil begroting 2026 en begroting 2025 na wijzigingen Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Baten
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 291 5.511 5.511 6.269 757 4.268 1.405 1.330
5.5 Cultureel erfgoed 478 19 19 19 0 19 19 19
8.1 Ruimte en leefomgeving 2.068 1.067 1.067 983 -83 983 983 983
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) 13.188 7.142 7.142 5.349 -1.793 6.692 5.111 4.222
8.3 Wonen en bouwen 2.895 1.925 2.714 2.277 -437 1.977 1.977 1.977
Totaal Baten 18.921 15.663 16.453 14.897 -1.555 13.939 9.495 8.531
Lasten
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 388 5.511 5.511 6.269 757 4.268 1.405 1.330
5.5 Cultureel erfgoed 326 406 366 398 32 398 398 398
8.1 Ruimte en leefomgeving 3.892 2.388 2.461 2.971 510 2.869 2.869 2.869
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) 8.388 7.142 7.142 5.349 -1.793 6.692 5.111 4.222
8.3 Wonen en bouwen 5.219 4.345 6.142 4.619 -1.523 4.569 4.562 4.507
Totaal Lasten 18.213 19.792 21.622 19.606 -2.016 18.795 14.344 13.326
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 391 0 0 0 0 0 0 0
Totaal Onttrekkingen 391 0 0 0 0 0 0 0
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 5.642 0 0 0 0 0 0 0
Totaal Stortingen 5.642 0 0 0 0 0 0 0

Verschillenanalyse 2025 - 2026

Terug naar navigatie - Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen - Verschillenanalyse 2025 - 2026

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Taakveld Omschrijving Mutatie baten t.o.v. 2025 Bedrag voordeel (-) nadeel (+)
(x € 1.000)
Kadernota 2025
8.1 Landelijk gebied Subsidie inkomsten voor landelijk gebied komen te vervallen in de begroting 2026, omdat nog niet zeker is of gemeenten hiervoor een subsidie ontvangen. 83 Nadeel
Voorjaarsrapportage 2025
8.3 Versnelling woningbouw Subsidie inkomsten voor de versnelling woningbouw komen te vervallen, omdat deze incidenteel is aangevraagd. In de bezuinigingen is uitgegaan dat we de subsidie in 2026 nogmaals ontvangen. Voorzichtigheidshalve is hiervoor 300K opgenomen, waardoor het voordeel aan de lastenzijde hoger is. 490 Nadeel
Actualisatie MPG
3.2 Actualisatie MPG Betreft Putkop en Burgemeester van Zwietenweg (budgetneutraal). -757 Voordeel
8.2 Actualisatie MPG Betreft Brediuspark, Schoollocaties Kamerik, Snel en Polanen en Diverse locaties Harmelen (Budgetneutraal). 1.793 Nadeel
Diversen Diverse mutaties kleiner dan 50K zijn samengevoegd -54 Voordeel
Totaal mutaties baten 1.555 Nadeel
Taakveld Omschrijving Mutatie lasten t.o.v. 2025 Bedrag voordeel (-) nadeel (+)
(x € 1.000)
Voorjaarsrapportage 2025
8.3 Inhuur vastgoed Incidenteel budget beschikbaar gesteld voor aanvullende inhuur in de voorjaarsrapportage voor 2025. In 2026 is dit niet begroot. -200 Voordeel
8.3 Versnelling woningbouw De subsidie is incidenteel aangevraagd en daarom zijn de lasten incidenteel opgenomen (zie ook batenzijde). -698 Voordeel
8.3 Projecturen Aframing uren. In de afgelopen 3 jaar is structureel een deel van de begrote projecturen niet gerealiseerd. Bijstelling van het budget is nodig om deze trend op te vangen en realistische inzet te kunnen begroten. Vooralsnog is alleen 2025 een aframing gedaan. In de begroting is dit dus niet structureel verwerkt. Hierdoor ontstaat dus in 2026 een voordeel t.o.v. 2025. -702 Voordeel
Actualisatie MPG
3.2 Actualisatie MPG Betreft Putkop en Burgemeester van Zwietenweg (budgetneutraal). 757 Nadeel
8.2 Actualisatie MPG Betreft Brediuspark, Schoollocaties Kamerik, Snel en Polanen en Diverse locaties Harmelen (Budgetneutraal). -1.793 Voordeel
Overige bijstellingen
8.1 Toekomst stadserf Het budget voor de toekomst van het stadserf is in de kadernota 2024 beschikbaar gesteld. Dit budget is twee jaar uitgesteld en staat voor 2026 op de planning. 100 Nadeel
Diversen Diverse mutaties kleiner dan 50K zijn samengevoegd 520 Nadeel
Totaal mutaties lasten -2.016 Voordeel
Totaal mutaties lasten en baten -461
Taakveld Mutatie reserves t.o.v. 2025 Bedrag voordeel (-) nadeel (+)
(x € 1.000)
Totaal mutaties reserves 0