Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2025 - 2028
    1. Blz. 2 Programma's
      1. Blz. 3 Leeswijzer
        1. Blz. 4 Leeswijzer
      2. Blz. 5 Algemene beschouwingen en financiële beschouwingen
        1. Blz. 6 1. Inleiding
          1. Blz. 7 1. Inleiding
        2. Blz. 8 2. Financiën/financiële beschouwingen
          1. Blz. 9 2. Financiën/ financiële beschouwingen
      3. Blz. 10 Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid
        1. Blz. 11 Tabel portefeuillehouders
        2. Blz. 12 Omschrijving
        3. Blz. 13 Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
        4. Blz. 14 Opgave: Vitale wijken, dorpen en het buitengebied
          1. Blz. 15 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 16 Resultaat
            1. Blz. 17 1. Een ontwikkelvisie Gebiedsgericht werken.
            2. Blz. 18 2. Een uitwerking van de georganiseerde bewonersverbanden.
            3. Blz. 19 3. Een algemene handreiking voor samenwerkingsafspraken.
        5. Blz. 20 Opgave: Organisatie en dienstverlening
          1. Blz. 21 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 22 Resultaat
            1. Blz. 23 1. Visie dienstverlening
            2. Blz. 24 2. Evaluatiesystematiek dienstverlening van de organisatie
            3. Blz. 25 3. Voorstel indicatoren voor dienstverlening
            4. Blz. 26 4. Opstellen Verordening "Participatie en inspraak" uiterlijk afgerond 2026.
            5. Blz. 27 5. Participatie in P&C cyclus
            6. Blz. 28 6. Implementatie en participatie in de processen 2026-2027
        6. Blz. 29 Specificatie taakvelden
        7. Blz. 30 Verschillenanalyse 2024 - 2025
      4. Blz. 31 Programma 2. Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit
        1. Blz. 32 Tabel portefeuillehouders
        2. Blz. 33 Omschrijving
        3. Blz. 34 Ambities
        4. Blz. 35 Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
        5. Blz. 36 Opgave: Onderhoud openbare ruimte
          1. Blz. 37 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 38 Resultaat
            1. Blz. 39 2.1.1 De kwaliteit van de openbare ruimte voldoet aan het vastgestelde beleid.
              1. Blz. 40 2.1.1.3 Het onderhoud openbare ruimte invullen door middel van (nieuwe) contracten.
              2. Blz. 41 2.1.1.4 De personele bezetting voor IBOR versterken.
            2. Blz. 42 2.1.3 Ondernemers en bewoners nemen hun medeverantwoordelijkheid bij het onderhoud en beheer van de openbare ruimte.
              1. Blz. 43 2.1.3.1 Een beleidsnotitie opstellen over welke gerichte acties de gemeente kan ondernemen.
              2. Blz. 44 2.1.3.2 Het Orakelplein opknappen en versterken van ontmoeting in de wijk Molenvliet.
            3. Blz. 45 2.1.4 De openbare ruimte kan functioneren, ondanks extreme weersomstandigheden als gevolg van de klimaatverandering.
              1. Blz. 46 2.1.4.1 Het KbOR (programma Klimaatbestendige Openbare Ruimte) wordt uitgevoerd.
            4. Blz. 47 2.2.1 Flora en fauna hebben meer ruimte
              1. Blz. 48 2.2.1.1 Opstellen en vaststellen van een beleidsplan en een beheerplan. Diversificatie van beheer, maaibeheer en klimaat zijn criteria bij de voorgestelde keuzen.
            5. Blz. 49 2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.8.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).
              1. Blz. 50 2.2.2.1 / 3.14.1.1 Behoefte per wijk voor een gezondere leefomgeving en vergroening onderzoeken; pilots uitwerken i.s.m. inwoners/bedrijven/maatschappelijk partners (bv. buurttuin).
              2. Blz. 51 2.2.2.2 / 3.14.1.2 / 4.5.1.1 / 5.8.2.1 / 6.4.1.1 Bij besluiten fysieke leefomgeving (ruimtel. planvorming) inzetten op en aandacht hebben voor gezonde leefomgeving (gezondh.bevordering: groen/bewegen/ontmoeten en -bescherming: geluid- en luchtkwal.)
            6. Blz. 52 2.3.1 Een groter percentage van het afval wordt hergebruikt of gerecyceld.
              1. Blz. 53 2.3.1.3 Bevorderen van circulariteit door het actief communiceren en promoten van maatregelen uit het afvalbeleidsplan.
              2. Blz. 54 2.3.1.4 Inzet van het Circulair Ambachtscentrum zodat er meer wordt hergebruikt en spullen niet onnodig worden aangeboden op de milieustraat.
              3. Blz. 55 2.3.1.5 Bij de milieustraat het afval nog beter scheiden in (evt. nieuw te onderscheiden) fracties van herbruikbaar afval (zoals luiers, opblaasbare producten e.a.).
            7. Blz. 56 2.7.1 Aula Rijnhof als onderdeel van de begraafplaats van de toekomst.
              1. Blz. 57 2.7.1.1 Startnotitie voorleggen aan de raad.
              2. Blz. 58 2.7.1.2 Scenario-onderzoek uitvoeren binnen de kaders van de startnotitie.
        6. Blz. 59 Opgave: Mobiliteit
          1. Blz. 60 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 61 Resultaat
            1. Blz. 62 2.4.1 De uitvoering van de verkeersvisie en - strategie krijgt komende jaren verder vorm. Fietsen heeft hierbij een hoge prioriteit.
              1. Blz. 63 2.4.1.4 Verkeersveiligheid rondom scholen. Uitgangspunt is dat iedere school binnen de gemeente een schoolzone heeft/krijgt.
              2. Blz. 64 2.4.1.5b Participatietraject parkeren in stationsgebied afronden met als resultaat een richtinggevend document ter besluitvorming.
              3. Blz. 65 2.4.1.6 Realiseren project 'Veilig op de fiets' traject Stationsweg-Oostdam
            2. Blz. 66 2.4.3 Voor de missing links in het hoofdwegennet zijn wegen aangelegd of er is planvorming.
              1. Blz. 67 2.4.3.1 Het onderzoek naar en lobby voor de aanleg van de verschillende varianten van een oostelijke randweg voortzetten. Prioriteit bij aansluiting Steinhagenseweg op de randweg bij Harmelen en de hele oostelijke ontsluiting, waaronder ...
            3. Blz. 68 2.5.1 Mogelijkheden voor verduurzaming mobiliteit zijn uitgewerkt.
              1. Blz. 69 2.5.1.2 Laadvisie deel 2 opstellen, voor o.a. deelmobiliteit, logistiek en OV.
              2. Blz. 70 2.5.1.3 Opstellen van voorwaarden voor en uitwerking van een eigen concessiemodel voor plaatsing van laadpunten.
        7. Blz. 71 Specificatie taakvelden
        8. Blz. 72 Verschillenanalyse 2024 - 2025
      5. Blz. 73 Programma 3. Sociaal domein
        1. Blz. 74 Tabel portefeuillehouders
        2. Blz. 75 Omschrijving
        3. Blz. 76 Ambities
        4. Blz. 77 Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
        5. Blz. 78 Opgave: Doorontwikkeling inrichting sociaal domein
          1. Blz. 79 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 80 Resultaat
            1. Blz. 81 3.1.1 Er is een betere verbinding tussen zorg, ondersteuning, welzijn en wonen (sociale kracht op de indicatoren zelfredzaamheid, participatie, sociale samenhang en sociale cohesie is gestegen (in 2022: 7,8)).
              1. Blz. 82 3.1.1.1 Visie sociale basis opstellen en in samenwerking met partijen bepalen welke acties nodig zijn om de sociale basis te versterken en integraal onderdeel te laten zijn van de lokale ondersteuningsstructuur.
              2. Blz. 83 3.1.1.2 Onderzoek mogelijkheden om welzijn, zorg en ondersteuning fysiek dichter bij elkaar te brengen (onder 1 dak), centrale informatieplekken inrichten, onderzoek digitale beslisboom, trainingen voor vrijw. en professionals over de sociale basis.
            2. Blz. 84 3.1.2 Inwoners helpen elkaar meer en gaan gemakkelijker met elkaar in gesprek over dingen die spelen in hun leven, zoals (mentale) gezondheid, geldzaken, opvoeding, ouder worden, etc. (indicator participatie gestegen).
              1. Blz. 85 3.1.2.1 Ervaringsdeskundige inzetten en voorlichting over maatschappelijke ontwikkelingen (bv. schaarste zorg, vergrijzing) organiseren voor inwoners/organisaties.
            3. Blz. 86 3.1.3 De sociale basis is bekend en goed bereikbaar voor inwoners (monitor sociale kracht: cijfer 'bekendheid welzijnsvoorzieningen' is gestegen t.o.v. 2022)
            4. Blz. 87 3.1.4 Uit storytellingonderzoek sociale basis blijkt dat ketenpartners beter gevonden worden door andere maatschappelijke partners en dat er meer verbinding is tussen sport, cultuur en welzijn.
              1. Blz. 88 3.1.4.1 Door inzet van een cultuurmakelaar meer verbinding organiseren tussen het sociaal domein en het culturele veld. Ontmoetingen tussen partners organiseren.
            5. Blz. 89 3.2.1 Betere herkenbaarheid en bekendheid van ontmoetingsplaatsen (monitor sociale kracht: cijfer 'bekendheid welzijnsvoorzieningen' is gestegen).
              1. Blz. 90 3.2.1.1 Herkenbaarheid/bekendheid van de ontmoetingsplaatsen vergroten door het opzetten van een communicatiestrategie.
            6. Blz. 91 3.2.2 / 4.3.1 Partners hebben een gezamenlijke visie op samenwerken binnen de lokale ondersteuningsstructuur. Programmering en activiteiten worden voor en door kinderen, jongeren en volwassenen georganiseerd. Tevredenheid voorzieningen ...
              1. Blz. 92 3.2.2.2 Meer groepsgericht (indicatievrij) aanbod voor langer thuiswonende inwoners (voor o.a. de doelgroep maatsch. opvang, beschermd wonen en oudere inwoners met geheugenproblematiek), voorliggend aan geïndiceerde dagbesteding.
              2. Blz. 93 3.2.2.3 / 4.3.1.2 Project ontmoetingsplaatsen/activiteiten voor kinderen/jongeren/ouders opzetten, aansluitend bij wensen/behoeften (aansluiting cultuur, sport, fysieke leefomgeving, activiteiten door jongerenorganisaties/oudereninitiatieven).
            7. Blz. 94 3.2.3 Iedere wijk beschikt over op fietsafstand bereikbare mogelijkheden waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten.
              1. Blz. 95 3.2.3.1 Verstevigen van huidige ontmoetingsplaatsen (focuswijken Molenvliet, Schilderskwartier, Binnenstad, Harmelen). Onderzoeken en verstevigen van ontmoetingsbehoeften en -plaatsen binnen bestaande mogelijkheden.
            8. Blz. 96 3.3.1 Vanuit het Sociaal Team en Team Jeugd en Gezin bij Woerden Wijzer wordt kortdurende sociale basiszorg geboden. Wachtlijsten zijn korter, cliënttevredenheid is toegenomen en ervaren kwaliteit dienstverlening is verbeterd.
              1. Blz. 97 3.3.1.1 Lichte begeleiding bieden vanuit het lokaal team. Hiervoor een project opstarten, plan van aanpak en implementatieplan opstellen. Gemeenteraad en participatieraad hierbij betrekken.
            9. Blz. 98 3.4.1 Inwoners die dat nodig hebben, kunnen na verwijzing gebruikmaken van passende zorg en ondersteuning vanuit de Jeugdwet en de Wmo.
              1. Blz. 99 3.4.1.1 Doorontwikkeling inkoop en regionale samenwerking (inclusief evaluatie) geïndiceerde zorg, doorvertaling kaders hervormingsagenda Jeugd in lokale, regionale en bovenregionale inkoop.
        6. Blz. 100 Opgave: Kansrijk Woerden
          1. Blz. 101 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 102 Resultaat
            1. Blz. 103 3.5.1 Inwoners kunnen problemen over financiële zaken kenbaar maken bij en deze worden opgepakt door netwerkpartners.
              1. Blz. 104 3.5.1.2 Uitbreiden cliëntervaringsonderzoek
            2. Blz. 105 3.5.2 Inwoners hebben een gezondere leefstijl (stijging indicator gezonde leefstijl GGD-monitor).
              1. Blz. 106 3.5.2.1 Samen met inwoners, maatschappelijke partners en eerstelijnszorg een integraal plan ontwikkelen gericht op een lokale preventieve infrastructuur ter bevordering van een gezonde leefstijl en het terugdringen van gezondheidsachterstanden, ...
            3. Blz. 107 3.5.3 Regelingen voor vrijetijdsvoorzieningen en aanbod van hulp bij financiële vragen zijn goed te vinden. Toename van het gebruik van vrijetijdsvoorzieningen (uitbreiding cliëntervaringsonderzoek).
            4. Blz. 108 3.6.1 Er is een afname van inwoners met een inkomensvoorziening en een toename van uitstroom van clienten bij Ferm Werk door het op maat aanbieden van diensten en begeleiding (rapportage Ferm Werk).
              1. Blz. 109 3.6.1.1 Continueren van de samenwerking tussen Ferm Werk en Woerden Wijzer.
              2. Blz. 110 3.6.1.2 Ontwikkelen van een standaard zelfredzaamheid die door Ferm Werk en Woerden Wijzer eenduidig wordt gehanteerd.
            5. Blz. 111 3.7.1 De tevredenheid van inwoners over voorzieningen is gestegen en basisvaardigheden zijn vergroot.
              1. Blz. 112 3.7.1.1 Een half extra fte subsidiëren voor bibliotheek Het Groene Hart, voor het uitvoeren van de coördinatiefunctie basisvaardigheden.
              2. Blz. 113 3.7.1.2 Maatwerkpakket Laaggeletterdheid & basisvaardigheden in de scholen blijft geborgd in prestatieafspraken met bibliotheek.
            6. Blz. 114 3.8.1 Er is een stabiele keten, waarin zwakke schakels en alternatieven daarvoor bekend zijn bij alle betrokken partijen, zodat nieuwkomers zo snel mogelijk goed kunnen meedoen in de samenleving. Zelfregie en zelfredzaamheid worden hierdoor ...
              1. Blz. 115 3.8.1.1 Hulpvragen en beschikbaar aanbod in beeld brengen; website ontwikkelen die als wegwijzer fungeert voor statushouders en ketenpartners.
            7. Blz. 116 3.9.1 Onderwijsvertragingen door COVID-19 zijn ingelopen (meting via de scholen).
              1. Blz. 117 3.9.1.3 Integrale arrangementen tussen onderwijs en ondersteuning opzetten voor kinderen die meer ondersteuning nodig hebben.
              2. Blz. 118 3.9.1.4 Inzet op meer buitenschoolse opvang voor kinderen die extra aandacht, structuur en begeleiding nodig hebben (BSO+).
            8. Blz. 119 3.9.2 Er is een Kansrijke Start voor kinderen en gezinnen, de zelf- en samenredzaamheid op het gebied van opvoeden en opgroeien is versterkt.
              1. Blz. 120 3.9.2.1 Continueren kansrijke start lokale coalitie door het opstellen van het Actieplan Kansrijke Start 2023-2025.
            9. Blz. 121 3.9.3 Kinderen en jongeren zijn betrokken bij beleidsvoorbereiding, besluitvorming en uitvoering.
              1. Blz. 122 3.9.3.1 Opzetten jongerenraad om jongerenparticipatie te bevorderen. Jongeren denken mee over fysieke woon- en leefomgeving, voorzieningen en advies- en hulpverlening. De jongerenraad adviseert de gemeente hierover gevraagd en ongevraagd.
            10. Blz. 123 3.9.4 / 4.1.2 / 5.2.4 Kinderen en jongeren ontwikkelen meer hun talent met de inzet van sport, cultuur en techniek.
              1. Blz. 124 3.9.4.1 / 5.2.4.1 Jongeren in staat stellen om zelf activiteiten/evenementen te organiseren. Alleen inzet op Cruyff-court of soortgelijke voorziening.
        7. Blz. 125 Opgave: Gezond en vitaal Woerden
          1. Blz. 126 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 127 Resultaat
            1. Blz. 128 3.10.1 Er zijn meer lokale voorzieningen voor inwoners die beschermd wonen zodat zij zo lokaal en zo thuis mogelijk ondersteund worden (doordecentralisatie Beschermd Wonen).
            2. Blz. 129 3.10.2 / 6.1.6 Zo veel mogelijk senioren en kwetsbare inwoners wonen in een voor hen passende en geschikte woning waar zo nodig ondersteuning op maat kan worden geboden. (Toename tevredenheid seniorenonderzoek GGD, afname eenzaamheid en ...
              1. Blz. 130 3.10.2.2 Minimaal twee geclusterde woonvormen senioren realiseren; faciliteren en informeren makelaars en organisaties over geschikte huisvesting voor senioren; inzet op begeleiding bij verhuiswensen en plannen; continueren van ...
            3. Blz. 131 3.10.3 Ouderen wonen thuis met goede kwaliteit van leven en hebben passende (medische) zorg, ondersteuning en begeleiding (conform kader passende zorg).
              1. Blz. 132 3.10.3.2 Samenwerken met de bestuurders van zorgaanbieders en de woonsector, en afspraken maken over langer thuis wonen: bestuurlijke MAG-tafels.
              2. Blz. 133 3.10.3.3 Meewerken aan passende (medische) zorg, deelname project Inzet gespecialiseerde ouderengeneeskunde, MAG-tafel, informeren zorgprofessionals en sociale basis.
            4. Blz. 134 3.10.4 De inzet van technologische hulpmiddelen en innovatie neemt toe evenals inzet van technologie bij het monitoren.
              1. Blz. 135 3.10.4.1 Mogelijkheden m.b.t. technologische hulpmiddelen en innovatie onderzoeken en bepalen wie wat doet binnen het medisch/sociaal domein (MAG-tafels).
            5. Blz. 136 3.10.5 Ouderen die langer thuis wonen ervaren minder eenzaamheid. Mensen kijken naar elkaar om. Ouderen die langer thuis wonen maken gebruik van welzijnsactiviteiten (GGD-monitor).
              1. Blz. 137 3.10.5 Meer inzet op bestrijding eenzaamheid o.a. door onderzoeken mogelijkheid aanjaagteams/functies in grote wooncomplexen, verruiming aanpak welzijn op recept, opzetten dagbesteding zonder indicatie en borgen kunstmenu Zilver.
            6. Blz. 138 3.10.6 Het sociale netwerk en de positie van mantelzorgers is versterkt en er is meer aandacht voor jonge mantelzorgers. Mantelzorgers ervaren meer steun en minder overbelasting (GGD-monitor).
              1. Blz. 139 3.10.6.1 Mantelzorgwaardering/-activiteiten uitbreiden door o.a: herhalen van de bewustwordingscampagne mantelzorgers, mantelzorgverklaringen t.b.v. mantelzorgwoningen/urgenties/vrijstellingen, herijken samenwerkingsafspraken t.b.v. ...
            7. Blz. 140 3.10.7 Inwoners met dementie nemen langer deel aan de samenleving en worden daarbij ondersteund.
              1. Blz. 141 3.10.7.1 Meer inzet op activiteiten voor inwoners met dementie, onderzoeken hoe meer wijken/dorpen dementievriendelijk kunnen worden (met Harmelen als voorbeeld) en informeren inwoners over ondersteuningsmogelijkheden.
            8. Blz. 142 3.10.8 Risico op vallen bij ouderen is verminderd. Signaleerders weten waar zij met hun signaal terecht kunnen. Inwoners bij wie een risico is gesignaleerd worden ondersteund door laagdrempelige toegang tot valpreventief aanbod.
              1. Blz. 143 3.10.8.1 Ketenaanpak valpreventie ontwikkelen met zorgverzekeraars en (zorg)professionals; aanbieden beweegactiviteiten voor 65-plussers zonder verhoogd valrisico (bv. bestaande wandelgroepen); projectleider valpreventie aanstellen die ...
            9. Blz. 144 3.11.1 Inzet op het vergroten van het sociale netwerk van jeugdigen en jongvolwassenen (afname kinderen psycho-sociale problemen (2020: 13,1 %) en jongeren psychische klachten (2022: 28%))
              1. Blz. 145 3.11.1.1 Uitbreiden projecten gericht op maatjes, informele steunfiguren (coaches) sociale basisvaardigheden en ontmoeting.
            10. Blz. 146 3.11.2 / 5.6.1 Veerkracht en mentale weerbaarheid van jongeren is vergroot. Kinderen en jongeren ervaren minder prestatiedruk (2021: 52% te hoge prestatiedruk GGD-onderz). Ook op gebied van mediawijsheid en gamegedrag. Daarbij is oog voor ...
              1. Blz. 147 3.11.2.1 Lokaal plan maken voor het vergroten van de mentale gezondheid (o.a. continueren maatwerkprogramma KUVO, groepsgericht aanbod zoals running therapy/grip op je dip/think op school, lesprogramma's sociale basisvaardigheden, laagdrempelige
              2. Blz. 148 3.11.2.2 / 5.6.1.1 Uitbreiden jongerenwerk en daarbij inzetten op o.a.: talenthouses, coaching, talentontwikkeling, weerbaarheidstraining, ondersteuning jongeren bij opvang wachtlijst/ afschaling Woerden Wijzer, schooljongerenwerk en ...
            11. Blz. 149 3.11.3 Jongeren worden actief begeleid in hun weg naar zelfstandigheid (afname % thuiszitters en % jongeren met geldproblemen).
              1. Blz. 150 3.11.3.1 Sluitende aanpak 16-27 opzetten op gebied van wonen, werk, zorg, sociale relaties. O.a project kamers met aandacht continueren/uitbreiden, project Kwikstart, koppeling informele steunfiguren.
            12. Blz. 151 3.12.1 De door inwoners ervaren gezondheid is vergroot en gezondheids-achterstanden zijn verkleind (verbetering cijfers monitor gezonde leefstijl GGD)
            13. Blz. 152 3.12.2 Het percentage inwoners dat rookt, is gedaald; inzet op een rookvrije generatie (afname % jongeren en volwassenen dat rookt; GGD-monitor).
            14. Blz. 153 3.12.3 Percentage jongeren en volwassenen dat (overmatig) alcohol drinkt, is gedaald.
              1. Blz. 154 3.12.3.1 Inzet op preventie voorlichting over alcoholgebruik op school aan leerlingen/ouders. We zetten in op het normaliseren van een 0.0 lifestyle, Dry January en Ik Pas. Stimulering alcoholvrije ontmoeting.
            15. Blz. 155 3.12.4 Percentage jongeren en volwassen dat verslavende middelen gebruikt, is gedaald.
              1. Blz. 156 3.12.4.1 Aanpak ontwikkelen voor vroegsignalering en preventie alcoholproblematiek en middelengebruik.
            16. Blz. 157 3.12.5 / 5.7.3 Meer kinderen, jongeren en volwassenen bewegen en minder inwoners hebben overgewicht (GGD-monitor).
              1. Blz. 158 3.12.5.2 Mogelijkheden voor het aanbieden van GLI (Gezonde leefstijl interventie) onderzoeken; hiermee bevorderen we gezond gedrag (voeding, bewegen en slapen).
              2. Blz. 159 3.12.5.3 Mogelijkheden voor het uitvoeren van 'Stapje Fitter' onderzoeken (interventie voor mensen langdurig in bijstand).
            17. Blz. 160 3.13.1 We dragen bij aan de uitvoering van het integraal zorgakkoord en zetten daarvoor in op minder schotten in wetgeving en financiering van medisch, sociaal en welzijnsdomeinen.
            18. Blz. 161 3.13.2 Samenwerking tussen huisartsen, WoerdenWijzer en algemene voorzieningen is verbeterd. Huisartsen zijn beter op de hoogte van voorzieningen.
              1. Blz. 162 3.13.2.1 Intensiveren van samenwerking tussen huisartsen-Woerden Wijzer-gemeente en afspraken maken over verwijzingen en over de bredere inzet van POH'ers.
        8. Blz. 163 Opgave: Leefbaar en ondernemend Woerden
          1. Blz. 164 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 165 Resultaat
            1. Blz. 166 2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.8.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).
              1. Blz. 167 2.2.2.1 / 3.14.1.1 Behoefte per wijk voor een gezondere leefomgeving en vergroening onderzoeken; pilots uitwerken i.s.m. inwoners/bedrijven/maatschappelijk partners (bv. buurttuin).
              2. Blz. 168 2.2.2.2 / 3.14.1.2 / 4.5.1.1 / 5.8.2.1 / 6.4.1.1 Bij besluiten fysieke leefomgeving (ruimtel. planvorming) inzetten op en aandacht hebben voor gezonde leefomgeving (gezondh.bevordering: groen/bewegen/ontmoeten en -bescherming: geluid- en luchtkwal.)
            2. Blz. 169 3.14.2 / 4.10.2 Maatschappelijk ondernemerschap door het lokale bedrijfsleven is versterkt i.s.m. maatschappelijke partners op het gebied van welzijn, zorg, sport en cultuur. Stijging van deelname aan maatwerkactiviteiten en ...
              1. Blz. 170 3.14.2.1 / 4.10.2.1 Inzet van betrokken ondernemers Woerden op verbinding met Sociaal Domein. Meer bekendheid en waardering voor betrokken ondernemen door o.a. kennissessies, campagnes, ...
            3. Blz. 171 3.14.3 / 4.5.2 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.
              1. Blz. 172 3.14.3.1 / 4.5.2.1 / 6.4.2.1 Inzet op domeinoverstijgend strategisch overleg over een meerjarenvisie m.b.t. de groei van Woerden (gebiedsontwikkeling) en betekenis voor prognoses m.b.t. onderwijs/ ontmoetingsplaatsen / sport/ cultuur.
            4. Blz. 173 3.15.1 De Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams) is geïmplementeerd.
              1. Blz. 174 3.15.1.1 Voorbereiding op de Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein en in gang zetten van daarvoor benodigde acties.
            5. Blz. 175 3.15.2 Inwoners en samenwerkingspartners weten snel en makkelijk WoerdenWijzer te vinden bij huiselijk geweld, kindermishandeling en ouderenmishandeling (indicator: Toename aantal vragen/meldingen van scholen, huisartsen, politie Woerden Wijzer ...
              1. Blz. 176 3.15.2.1 Het piket van WoerdenWijzer uitbreiden zodat inwoners met zorgen over veiligheid snel terechtkunnen. Meer bekendheid geven aan meldcode veiligheid via bijeenkomsten/ gesprekstraining voor scholen en het medisch domein.
            6. Blz. 177 3.15.3 Voor gezinnen en inwoners met langdurig en complexe problematiek zijn alle facetten van de hulpvraag in kaart gebracht en is passende hulp snel beschikbaar (indicator: Groter aantal langdurig complexe casussen dat duurzaam wordt afgesloten.
              1. Blz. 178 3.15.3.1 Inzet van bemoeizorg (Eropaf-team) WoerdenWijzer voor ondersteuning complexe problematiek uitbreiden.
              2. Blz. 179 3.15.3.2 Maatwerkbudget inzetten voor de financiering van creatieve oplossingen die wets-/kaderoverstijgend zijn om inwoners op maat te helpen.
              3. Blz. 180 3.15.3.3 Beleidskader aanpak woonhygiënische problematiek (hoarding/vervuiling) opstellen en inzetten op integrale aanpak tussen sociaal domein en domein veiligheid.
            7. Blz. 181 3.15.4 Er wordt passende hulp ingezet waarbij het sociale netwerk, de omgeving en alle professionele partners als team samenwerken (i.p.v. naar elkaar doorverwijzen).
              1. Blz. 182 3.15.4.3 Afspraken maken tussen (zorg)partijen en Woerden Wijzer over bewust wel/niet ingrijpen in zorg- en veiligheidssituaties.
            8. Blz. 183 3.15.5 Overlast voortkomend uit casuïstiek met multiproblematiek is verminderd (indicator: aantal meldingen overlast, veiligheidsmonitor).
              1. Blz. 184 3.15.5.1 Versterken van de samenwerking tussen WoerdenWijzer en de Persoonsgerichte Aapak (PGA). De escalatieladder inzetten (wie doet wat en wie heeft doorzettingsmacht bij escalatie). Inzetten op effectieve overlegstructuur en ...
            9. Blz. 185 3.15.6 Er is meer kleinschalige opvang voor kinderen in driemilieusvoorzieningen, gemiddelde groepsgrootte in driemilieusvoorzieningen is gedaald van 8,6 naar 5 jeugdigen.
              1. Blz. 186 3.15.6.1 SPUK 3-milieuvoorzieningen (middelen vanuit het Rijk voor residentiële instellingen jeugd) uitvoeren in U16-verband.
            10. Blz. 187 3.15.7 Kinderen groeien 'zo thuis mogelijk' op en maken minder gebruik van hoogspecialistische verblijfsvoorzieningen; 20% minder kinderen maakt gebruik van hoogspecialistische voorzieningen van YEPH.
              1. Blz. 188 3.15.7.1 Inzet op kleinschalige en gezinsgerichte opvang en passende, sluitende zorgvormen voor jeugdigen en gezinnen die dit nodig hebben.
        9. Blz. 189 Opgave: Regie
          1. Blz. 190 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 191 Resultaat
            1. Blz. 192 3.16.1 Tweemaal per jaar wordt een kwaliteitsmonitor opgeleverd, gekoppeld aan de resultaten uit de uitvoeringsagenda.
              1. Blz. 193 3.16.1.1 Doorontwikkeling kwaliteitsmonitor t.b.v. het rapporteren over de voortgang en toetsen en maken van beleidskeuzes.
            2. Blz. 194 3.16.2 Bij beleidstrajecten of het opzetten van (nieuwe) initiatieven worden de ervaringen van inwoners op wie het beleid of initiatief impact heeft gehoord en benut bij de planvorming.
              1. Blz. 195 3.16.2.1 Inwoners en ervaringsdeskundigen betrekken bij initiatieven/beleidsontwikkeling via klankbordgroepen en een digitaal initiatievenplatform.
            3. Blz. 196 3.16.3 Op alle beleidsdoelen worden partners gefaciliteerd om in gesprek te blijven met elkaar en met de gemeente.
              1. Blz. 197 3.16.3.1 Partners doorlopend betrekken bij de uitvoering van ons beleid via MAG-tafels, bijeenkomsten en gesprekken.
            4. Blz. 198 3.16.4 Er is financiële ruimte voor innovatie en het opzetten van vernieuwende initiatieven die bijdragen aan doelen van de MAG.
        10. Blz. 199 Eigen indicatoren
        11. Blz. 200 Specificatie taakvelden
        12. Blz. 201 Verschillenanalyse 2024 - 2025
      6. Blz. 202 Programma 4. Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie
        1. Blz. 203 Tabel portefeuillehouders
        2. Blz. 204 Omschrijving
        3. Blz. 205 Ambities
        4. Blz. 206 Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
        5. Blz. 207 Opgave: Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme
          1. Blz. 208 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 209 Resultaat
            1. Blz. 210 4.1.1 Deelname aan cultuur, sport/bewegen en recreatie is toegenomen en toegankelijk voor iedereen.
              1. Blz. 211 4.1.1.1 Uitvoeringsagenda Cultuur opstellen en bestuurlijk vaststellen als integraal uitgewerkt onderdeel van de Maatschappelijke agenda, mede in verbinding met agenda's erfgoed, vitale binnenstad, recreatie & toerisme.
              2. Blz. 212 4.1.1.2 Uitvoeringsagenda cultuur verbindt met wijken en dorpen.
              3. Blz. 213 4.1.1.3 Uitvoeringsagenda Cultuur draagt bij aan inclusie en participatie.
              4. Blz. 214 4.1.1.4 Uitvoeringsagenda Cultuur draagt bij aan versterking van de sociale basis, positieve (mentale) gezondheid, kansrijke start voor jeugd en vitale binnenstad met een regiofunctie.
              5. Blz. 215 4.1.1.5 Uitvoeringsagenda geeft rekenschap van de code Fair Pay voor de basisinfrastructuur Cultuur.
            2. Blz. 216 4.1.2 Kinderen en jongeren ontwikkelen meer hun talent met de inzet van sport, cultuur en techniek en ouderen voelen zich minder eenzaam.
              1. Blz. 217 4.1.2.1 Bibliotheek Het Groene Hart is kernpartner in de versterking van de sociale basis, als ontmoetingsplaats en wegwijzer naar voorliggende voorzieningen.
            3. Blz. 218 4.1.3 De veerkracht en mentale weerbaarheid van jongeren is vergroot.
              1. Blz. 219 4.1.3.1 We verkennen de mogelijkheden om met het Klooster preventief te werken aan positieve gezondheid jongeren in samenwerking met het netwerk van partners jeugdondersteuning.
            4. Blz. 220 4.1.4 De tevredenheid van inwoners over voorzieningen is gestegen en basisvaardigheden zijn vergroot.
              1. Blz. 221 4.1.4.1 We verkennen de mogelijkheden om met culturele instellingen ondersteunende activiteiten te ontplooien voor en met nieuwkomers.
            5. Blz. 222 4.1.5 De gesubsidieerde culturele instellingen fungeren als vliegwiel en werkplaats voor samenwerking met allerlei initiatiefnemers.
              1. Blz. 223 4.1.5.1 De lokale omroep bereidt zich voor op de nieuwe mediawet 2027, waarvan de omvorming naar een streekomroep en een stelselwijziging in de bekostiging een onderdeel zijn. (vanaf 2027 via Rijk i.p.v. gemeenten)
            6. Blz. 224 4.1.6 Groenblauwe recreatieve voorzieningen o.a. speelplekken, recreatieve infrastructuur, zwemwater, groene uitloopgebieden, die kwantitatief en kwalitatief zijn meegegroeid met de toename van het aantal inwoners.
              1. Blz. 225 4.1.6.1 Actualisatie fiets- en wandelknooppunten netwerk.
              2. Blz. 226 4.1.6.2 Recreatie-eiland Cattenbroekerplas wordt ontwikkeld en gerealiseerd.
            7. Blz. 227 4.1.7 Kwaliteitsverbetering Camping Batenstein.
              1. Blz. 228 4.1.7.1 Bedrijfsplan Camping Batenstein toetsen aan gemeentelijke regelgeving en visie.
              2. Blz. 229 4.1.7.2 Zodra bedrijfsplan van Camping Batenstein akkoord is, de erfpachtovereenkomst aanpassen.
            8. Blz. 230 4.2.1 / 3.1.4 Uit storytellingonderzoek sociale basis blijkt dat ketenpartners beter gevonden kunnen worden door andere maatschappelijke partners en dat er meer verbinding is tussen sport, cultuur en welzijn.
            9. Blz. 231 3.2.2 / 4.3.1 Partners hebben een gezamenlijke visie op samenwerken binnen de lokale ondersteuningsstructuur. Programmering en activiteiten worden voor en door kinderen, jongeren en volwassenen georganiseerd.
              1. Blz. 232 3.2.2.3 / 4.3.1.2 Project ontmoetingsplaatsen/activiteiten voor kinderen/jongeren/ouders opzetten, aansluitend bij wensen/behoeften (aansluiting cultuur, sport, fysieke leefomgeving, activiteiten door jongerenorganisaties/ouderinitiatieven)
            10. Blz. 233 4.3.2 / 3.2.3 Iedere wijk beschikt over op fietsafstand bereikbare mogelijkheden waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten.
            11. Blz. 234 4.4.2 Citymarketing op basis van het toeristisch-recreatieve beleid samen met onze marketingpartners (lokaal en regionaal).
              1. Blz. 235 4.4.2.1 Focus aanbrengen in regio marketingactiviteiten.
              2. Blz. 236 4.4.2.2 In samenspraak met werkgroep Romeinen in Woerden een aanvullend product ontwikkelen.
            12. Blz. 237 2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).
              1. Blz. 238 2.2.2.2 / 3.14.1.2 / 6.4.1.1 Bij besluiten fysieke leefomgeving (ruimtelijke planvorming) inzetten op en aandacht hebben voor gezonde leefomgeving (gezondheidsbevordering: groen/bewegen/ontmoeten en gezondheidsbescherming: geluid- en luchtkwal.)
            13. Blz. 239 3.14.3 / 4.5.2 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.
              1. Blz. 240 3.14.3.1 / 4.5.1.1 / 6.4.2.1 Inzet op domeinoverstijgend strategisch overleg over een meerjarenvisie m.b.t. de groei van Woerden (gebiedsontwikkeling) en betekenis voor prognoses m.b.t. onderwijs/ ontmoetingsplaatsen/ sport/cultuur.
        6. Blz. 241 Opgave: Sterke economie
          1. Blz. 242 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 243 Resultaat
            1. Blz. 244 4.6.1 Met de ondernemers opgestelde criteria voor een duurzame inrichting en toewijzing ruimte voor bedrijven.
              1. Blz. 245 4.6.1.1 Vaart maken met de realisatie van nieuwe bedrijfsruimte bij de Putkop en de Van Zwietenweg (zie ook 6.2.4). We zetten bij de inrichting van deze terreinen in op circulair.
            2. Blz. 246 4.6.3 Vastgestelde herstructureringsplannen voor de bestaande bedrijventerreinen Woerden/Barwoutswaarder.
              1. Blz. 247 4.6.3.1 Opstellen herstructureringsplannen gericht op verbetering van de bedrijventerreinen op het vlak van zorgvuldig ruimtegebruik, functionaliteit, aantrekkelijkheid en duurzaamheid.
            3. Blz. 248 4.6.4 Behoefteonderzoek naar bedrijven voor de periode tot 2040 en keuze voor bedrijven locatie.
              1. Blz. 249 4.6.4.1 Locatie onderzoek en - keuze voorleggen aan de raad. Hierin worden de provinciale en U10-regionale opgaven en planning werklocaties meegenomen. Er vindt bestuurlijke afstemming plaats met Utrecht-West gemeenten inzake behoefte,
            4. Blz. 250 4.7.2 Vitale arbeidsmarkt en verbeterde aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt.
              1. Blz. 251 4.7.2.1 Via doelgerichte projecten inzetten op een vitale arbeidsmarkt en betere aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt, o.a. CIV Smart Technology, CIV Zorg en welzijn, VMBO on stage.
            5. Blz. 252 4.7.3 Voldoende technisch geschoold personeel, waarbij ook aandacht is voor de groep inwoners voor wie betaald werk niet vanzelfsprekend is.
            6. Blz. 253 4.8.1 Gezamenlijke aanpak Vitale binnenstad met inwoners, wijkplatform, ondernemers en initiatiefnemers.
              1. Blz. 254 4.8.1.1 Actieplan Gebiedsprogramma Vitale Binnenstad opstellen i.s.m. inwoners, ondernemers e initiatiefnemers met Uitvoeringsagenda programma tot 2050.
              2. Blz. 255 4.8.1.2 Uitvoering van de Uitvoeringsagenda behorend bij het gebiedsprogramma Vitale Binnenstad.
              3. Blz. 256 4.8.1.3 Samen met ondernemers onderzoek uitvoeren naar de haalbaarheid en mogelijkheid om een lokaal pakketsysteem in te richten.
            7. Blz. 257 4.8.2 Er is een gebiedsgerichte aanpak Omgevingsvisie voor detailhandel en horeca uitgewerkt.
              1. Blz. 258 4.8.2.1 Uitwerken van het gebiedsgericht werken via de as wijkambtenaar, accountmanagement EZ en beleid. Detailhandelsstructuurvisie en horecabeleidskader gebiedsgericht uitwerken.
            8. Blz. 259 3.14.2 / 4.10.2 Maatschappelijk ondernemerschap door lokaal bedrijfsleven is versterkt i.s.m. maatsch. partners welzijn, zorg, sport en cultuur. Meer deelname aan maatwerkactiviteiten en ...
              1. Blz. 260 3.14.2.1 / 4.10.2.1 Inzet van betrokken ondernemers Woerden op verbinding met Sociaal Domein. Meer bekendheid en waardering voor betrokken ondernemen door o.a. kennissessies, campagnes, ...
        7. Blz. 261 Opgave: Een duurzame toekomst (Energietransitie)
          1. Blz. 262 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 263 Resultaat
            1. Blz. 264 4.11.1 Inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties zijn geïnformeerd over energie besparen en subsidies.
              1. Blz. 265 4.11.1.1 Vernieuwen van de gemeentelijke website en website Energieloket.
              2. Blz. 266 4.11.1.3 De doelgroepen actief benaderen m.b.t. besparen.
            2. Blz. 267 4.11.2 Programma voor uitvoering warmtetransitie met focus op inwoners met kleine portemonnee en slecht geïsoleerde huizen. Tevens is verkend wat de mogelijkheden zijn voor een warmtenet in Molenvliet en Snel & Polanen.
              1. Blz. 268 4.11.2.3 Isolatieprogramma (eigen woningen) uitvoeren
              2. Blz. 269 4.11.2.5 Verkenning met betrokkenen over een mogelijk warmtenet Molenvliet en Snel & Polanen.
              3. Blz. 270 4.11.2.6 Met een communicatiecampagne alle inwoners van Woerden, per buurt of dorp, duidelijk maken wat er in hun woning moet gebeuren voor de toekomstige warmtevoorziening.
              4. Blz. 271 4.11.2.7 Inwoners activeren tot samenwerken aan duurzaam verwarmen met installaties voor een groep huizen.
            3. Blz. 272 4.11.3 Met lokale initiatieven en energiecoöperaties zijn afspraken gemaakt over de samenwerking.
              1. Blz. 273 4.11.3.1 Afspraken maken met initiatiefnemers over hoe we samenwerken.
              2. Blz. 274 4.11.3.2 (Nieuwe) initiatieven faciliteren.
            4. Blz. 275 4.11.4 Eigen organisatie CO2-neutraal in 2030 OF op koers om in 2030 CO2-neutraal te zijn.
              1. Blz. 276 4.11.4.1 Het programma CO2-neutraal met de CO2-prestatieladder uitvoeren.
            5. Blz. 277 4.12.1 Vergunningen zijn verleend aan geselecteerde initiatieven voor grootschalige zonnevelden (>1 hectare) en voor windturbines, op basis van de uitkomsten van gebiedsprocessen en de gebiedsvergelijking.
              1. Blz. 278 4.12.1.3 De gebiedsprocessen voor 'grootschalige zon en wind te realiseren tot 2030' uitvoeren in de aangewezen gebieden.
              2. Blz. 279 4.12.1.4 Inwoners en lokale burgerinitiatieven gedurende het hele proces informeren over de te nemen stappen en zo nodig ondersteunen bij de mogelijkheden tot lokaal eigendom.
            6. Blz. 280 4.12.2 Voor het zonnelint A12 is i.s.m. gemeenten Utrecht en Montfoort, de provincie en RWS een uitvoeringsplan opgesteld.
              1. Blz. 281 4.12.2.1 Afstemming met omliggende gemeenten, de provincie en RWS.
              2. Blz. 282 4.12.2.2 Inwoners informeren.
            7. Blz. 283 4.12.3 Er is onderzoek gedaan naar mogelijkheden voor grootschalig zon en wind in zoekgebieden voor na 2030.
              1. Blz. 284 4.12.3.1 In het project Veenboeren in Beweging onderzoeken welke mogelijkheden er zijn voor zonnevelden in veenweidegebied.
              2. Blz. 285 4.12.3.2 Onderzoek naar grootschalig zon in combinatie met andere opgaven in deze gebieden zoals recreatie en bodemdaling.
            8. Blz. 286 4.12.4 Innovatieve vormen van netgebruik en opslag, om de gevolgen van netcongestie zo veel mogelijk te beperken, zijn in samenwerking met Stedin en RES U16 onderzocht.
              1. Blz. 287 4.12.4.2 Inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties informeren over consequenties en mogelijkheden van netgebruik.
            9. Blz. 288 4.12.5 De mogelijkheden voor middelgrote opwek zijn verder uitgewerkt en worden actief onder de aandacht gebracht bij ondernemers en andere stakeholders.
              1. Blz. 289 4.12.5.1 Beleid voor middelgrote opwek evenals kleine windmolens bestemmingswijziging (hoogte) opnemen in omgevingsplan. Hierbij gebruikmaken van de uitkomsten van het ontwerpend onderzoek Landschappen van Verlangen.
              2. Blz. 290 4.12.5.2 Beeldkwaliteitsplan voor middelgrote zonnevelden opstellen.
            10. Blz. 291 4.12.6 Binnen RES U16: herijken RES 2.0 en ontwikkelen RES 3.0.
              1. Blz. 292 4.12.6.1 Bijdrage leveren aan de herijking van RES-doelstellingen.
            11. Blz. 293 4.13.1 Bezwaar, inspraak en beroep tegen gaswinning door Vermilion.
            12. Blz. 294 4.14.2 Uitvoering voorstel om luchtverontreiniging te verminderen.
              1. Blz. 295 4.12.2.1 Criterium uitstoot naar de lucht opnemen in inkoopbeleid.
              2. Blz. 296 4.12.2.2 Locatiekeuze evenementen i.v.m. uitstoot.
              3. Blz. 297 4.12.2.3 Uitvoeren communicatiecampagne houtstook in vervolg op resultaten campagne in 2024.
        8. Blz. 298 Specificatie taakvelden
        9. Blz. 299 Verschillenanalyse 2024 - 2025
      7. Blz. 300 Programma 5. Onderwijs en Sport
        1. Blz. 301 Tabel portefeuillehouders
        2. Blz. 302 Omschrijving
        3. Blz. 303 Ambities
        4. Blz. 304 Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
        5. Blz. 305 Opgave: Doorontwikkeling inrichting sociaal domein
          1. Blz. 306 Maatschappelijk effect
        6. Blz. 307 Opgave: Kansrijk Woerden
          1. Blz. 308 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 309 Resultaat
            1. Blz. 310 3.9.4 / 5.2.4 Kinderen en jongeren ontwikkelen meer hun talent met de inzet van sport, cultuur en techniek en ouderen voelen zich minder eenzaam.
              1. Blz. 311 3.9.4.1 / 5.2.4.1 Jongeren in staat stellen om zelf activiteiten/evenementen te organiseren. Alleen inzet op Cruyff-court of soortgelijke voorziening.
            2. Blz. 312 5.3.1 Het herijkte integraal huisvestingsplan (IHP) van 2022 wordt uitgevoerd in samenspraak met de schoolbesturen.
              1. Blz. 313 5.3.1.5 Met de VO-besturen in gesprek gaan over een gemeenschappelijke visie op het onderwijsaanbod en over evt. consequenties voor onderwijsprestatie en huisvesting van de twee grote VO-scholen (de zgn. opgave VO).
              2. Blz. 314 5.3.1.6 Met de VO-besturen in gesprek gaan over beschikbaarheid, gebruik en huurprijs van de aanwezige sportvoorzieningen (de zgn. opgave VO).
              3. Blz. 315 5.3.1.7 Eenduidig beleid vaststellen over de positie die de gemeente wil innemen bij investeringen in integrale kindcentra (IKC’s) en het afsprakenkader met partijen in het veld dat daarbij passend is.
              4. Blz. 316 5.3.1.2 Het herijkte IHP van 2022 uitvoeren in samenspraak met de schoolbesturen, met als belangrijkste aandachtspunten de inspanningen die genoemd worden onder 5.3.1.3 t/m 5.3.1.7.
              5. Blz. 317 5.3.1.3 Aan de raad kaders ter vaststelling voorleggen waarbinnen het college kan besluiten over toekenning van budgetten voor het zgn. Plusscenario duurzaamheid en 'In Woerden doet iedereen mee' (inclusie).
              6. Blz. 318 5.3.1.4 In overleg met besturen basisonderwijs nadenken over een evenwichtig aanbod van openbaar en bijzonder onderwijs in een passend aantal (grotere) schoolgebouwen (de zgn. opgave PO).
            3. Blz. 319 3.9.1 / 5.4.1 Onderwijsvertragingen door COVID-19 zijn ingelopen (meting via de scholen).
              1. Blz. 320 5.4.1 De overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs verkleinen, o.a. door inzet jongerenwerk in groep 7/8 basisschool.
            4. Blz. 321 5.4.2 Meer kinderen/jongeren die gebruikmaken van jeugd- en/of leerlingenvervoer reizen zelfstandig.
              1. Blz. 322 5.4.2.1 Herijken van de verordening leerlingenvervoer en Beleidsregels vergoeding kosten schoolbezoek. Nadruk op zelfstandig leren reizen en de voordelen daarvan voor leerlingen.
            5. Blz. 323 5.4.3 Onderwijsachterstanden voor kinderen (met een risico hierop) zijn verkleind.
            6. Blz. 324 5.4.4 In de samenwerkingsagenda Passend onderwijs is beschreven hoe inclusief onderwijs wordt vormgegeven.
        7. Blz. 325 Opgave Gezond en vitaal Woerden
          1. Blz. 326 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 327 Resultaat
            1. Blz. 328 5.6.1 / 3.11.2 De veerkracht en mentale weerbaarheid van jongeren is vergroot.
              1. Blz. 329 3.11.2.2 / 5.6.1.1 Uitbreiden jongerenwerk en daarbij inzetten op o.a.: talenthouses, coaching, talentontwikkeling, weerbaarheidstraining, ondersteuning jongeren bij opvang wachtlijst/ afschaling Woerden Wijzer, schooljongerenwerk en ...
            2. Blz. 330 3.12.5 / 5.7.3 Meer kinderen, jongeren en volwassenen bewegen en minder inwoners hebben overgewicht (GGD-monitor).
              1. Blz. 331 5.7.3.1 Inzet op meer bewegen en minder overgewicht door bekender maken van beweegrichtingen, inwoners inspireren om meer te bewegen en zorgen voor passend beweegaanbod voor 55-plussers.
        8. Blz. 332 Opgave Leefbaar en ondernemend Woerden
          1. Blz. 333 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 334 Resultaat
            1. Blz. 335 5.8.1 Deelname aan cultuur, sport/bewegen en recreatie is toegenomen en toegankelijk voor iedereen.
              1. Blz. 336 5.8.1.1 Digitale kaart ontwikkelen met daarop accommodaties/evenemententerreinen/ sport/recreatieroutes en in beeld brengen wat er is. QR-codes met beweegtips in de openbare ruimte aanbieden en een publiciteitscampagne opzetten.
            2. Blz. 337 2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.8.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).
              1. Blz. 338 2.2.2.2 / 3.14.1.2 / 4.5.1.1 / 5.8.2.1 / 6.4.1.1 Bij besluiten fysieke leefomgeving (ruimtel. planvorming) inzetten op en aandacht hebben voor gezonde leefomgeving (gezondh.bevordering: groen/bewegen/ontmoeten en -bescherming: geluid- en luchtkwal.)
            3. Blz. 339 5.8.4 Er is door de gemeenteraad een besluit genomen over de toekomst van de zwembaden.
              1. Blz. 340 5.8.4.1 Onderzoek doen naar een exploitatiemodel, waarin de optie sportbedrijf ook meegenomen wordt.
              2. Blz. 341 5.8.4.2 Definitief besluit toekomst zwembaden voorbereiden. Uitgangspunten o.a. bereikbaarheid voor onze inwoners, voldoende aanbod zwemlessen, voldoende ruimte voor verenigingsleven dat a.h. zwembad verbonden is, betaalbaarheid voor alle inwoners...
        9. Blz. 342 Specificatie taakvelden
        10. Blz. 343 Verschillenanalyse 2024 - 2025
      8. Blz. 344 Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen
        1. Blz. 345 Tabel portefeuillehouders
        2. Blz. 346 Omschrijving
        3. Blz. 347 Ambities
        4. Blz. 348 Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
        5. Blz. 349 Opgave: Bouwen en wonen
          1. Blz. 350 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 351 Resultaat
            1. Blz. 352 6.1.1 Er worden in de gemeente Woerden 300-400 woningen per jaar opgeleverd. Dit wordt gerapporteerd in de woningbouwplanning.
            2. Blz. 353 6.1.2 In 2026 is in de woningbouwplanning het aandeel huur en betaalbare koop gestegen van 50% naar maximaal 60%.
              1. Blz. 354 6.1.2.1 Bij tenders wordt het woonprogramma meegegeven als uitgangspunt, zodat de juiste woningen voor de juiste doelgroepen worden gebouwd.
              2. Blz. 355 6.1.2.2 Het woonprogramma geldt als uitgangspunt bij woningbouwprojecten, heldere sturing,etc.
            3. Blz. 356 6.1.3 Een kader voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.
              1. Blz. 357 6.1.3.1 Het vraagstuk arbeidsmigranten projectmatig oppakken. Hiervoor wordt een raadsvoorstel opgesteld, waarin de aanpak en de benodigde middelen worden beschreven en na goedkeuring worden uitgevoerd.
              2. Blz. 358 6.1.3.2 Op basis van de resultaten van het plan van aanpak een kader stellen voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.
            4. Blz. 359 6.1.4 We vergroten de kansen voor starters en middeninkomens om in Woerden zelf een woning te kopen.
              1. Blz. 360 6.1.4.1 In 2025-2026 stellen we maatregelen op die de betaalbaarheid van koopwoningen waarborgen.
            5. Blz. 361 6.1.5 We voldoen aan de taakstelling voor de huisvesting van statushouders conform de opdracht van het Rijk.
              1. Blz. 362 6.1.5.1 Verschillende mogelijkheden onderzoeken voor huisvesting van statushouders binnen de gemeente Woerden.
            6. Blz. 363 6.1.6 Zo veel mogelijk senioren en kwetsbare inwoners wonen in een voor hen passende en geschikte woning waar zo nodig ondersteuning op maat kan worden geboden.
              1. Blz. 364 6.1.6.1 Starten functie regisseur wonen en zorg, die uitvoering geeft aan het intern en extern verbinden van wonen en zorg, en ondersteunt bij woon-zorg initiatieven.
              2. Blz. 365 6.1.6.2 Starten van de ontwikkeling van minimaal twee geclusterde woonvormen en/of zorggeschikte woonvormen.
            7. Blz. 366 6.2.1 Voor Kamerik, Harmelen en Zegveld zijn afspraken gemaakt over nieuwe woningbouwlocaties in buitenstedelijk gebied.
              1. Blz. 367 6.2.1.1 De mogelijkheid onderzoeken voor nieuwe woninglocaties, mede op basis van de omgevingsvisie en waar de ontwikkelingen op o.a. stikstof nadrukkelijk bij betrokken worden.
              2. Blz. 368 6.2.1.2 Voor de kern Zegveld zijn in 2024 potentiele woningbouwlocaties opgehaald samen met de inwoners. Dit wordt in 2025 verder uitgewerkt, zodat er een verzoek ingediend kan worden als ontwikkel-locatie voor de kern Zegveld.
            8. Blz. 369 6.2.2 Gebiedsgerichte, programmatische aanpak voor de binnenstedelijke gebiedsontwikkeling Poort van Woerden, die de deelgebieden Snellerpoort, Nieuw-Middelland en Stationsgebied omvat.
              1. Blz. 370 6.2.2.1 Een integraal programmaplan, inclusief doelen, indicatoren en (benodigde) financiering, gericht op brede gebiedsontwikkeling Poort van Woerden, voorleggen aan de gemeenteraad.
              2. Blz. 371 6.2.2.6 In samenhang, zowel inhoudelijk als in volgordelijkheid, met het programmaplan voor de Poort van Woerden toewerken naar een stedenbouwkundig plan voor het stationsgebied.
              3. Blz. 372 6.2.2.8 Snellerpoort: Bouwveld B1 wordt opgeleverd.
              4. Blz. 373 6.2.2.9 Snellerpoort: Bouwveld B2 is in 2024 een koop/realisatie overeenkomst gesloten en start in 2025 met de bouw.
              5. Blz. 374 6.2.2.10 Snellerpoort: Voor bouwveld B3 is in 2024 een ontwikkelovereenkomst gesloten en sluiten we in 2025 een koop/realisatie overeenkomst.
              6. Blz. 375 6.2.2.11 Snellerpoort: Voor bouwveld B4 starten we in 2024 een selectie (als de verkoop van B2 voorspoedig verloopt) en sluiten we in 2025 een ontwikkelovereenkomst.
              7. Blz. 376 6.2.2.12 Snellerpoort: Voor bouwveld B5/B6 is in 2024 een ontwikkelovereenkomst gesloten en sluiten we in 2025 een koop/realisatieovereenkomst.
            9. Blz. 377 6.2.4 De bestemmingsplannen Putkop en de Burgemeester van Zwietenweg zijn onherroepelijk.
              1. Blz. 378 6.2.4.1 De gronden verwerven bij de Putkop en bij de Burgemeester van Zwietenweg.
            10. Blz. 379 6.2.6 Het winkelcentrum in Tournoysveld vernieuwen
              1. Blz. 380 6.2.6.1 Vastgesteld stedenbouwkundigkader
              2. Blz. 381 6.2.6.2 Anterieure overeenkomst sluiten ten behoeve van de vernieuwing van het winkelcentrum en woningbouwontwikkeling.
            11. Blz. 382 6.3.1 Een gebiedsdekkend omgevingsplan nieuwe stijl.
              1. Blz. 383 6.3.1.1 Het omgevingsplan opbouwen, na inwerkingtreding van de omgevingswet per 1 januari 2024.
            12. Blz. 384 6.3.2 Raamverordening fysieke leefomgeving vastgesteld.
              1. Blz. 385 6.3.2.1 Voorbereidingen voor de verordening fysieke leefomgeving treffen.
              2. Blz. 386 6.3.2.2 Verordening fysieke leefomgeving voorleggen aan de gemeenteraad.
            13. Blz. 387 6.3.3 In deze collegeperiode ontstaat meer ruimte voor maatschappelijk initiatief, zowel binnenstedelijk als in het buitengebied.
              1. Blz. 388 6.3.3.1 Onderzoeken of de regels en eisen aan een vergunningsaanvraag kunnen worden vereenvoudigd. Hierover een voorstel voorleggen aan de raad.
              2. Blz. 389 6.3.3.4 De benodigde aanpassingen in de regelgeving, op basis van de analyse 2024 en 2025, meenemen in het gebiedsdekkend omgevingsplan en voorleggen aan de gemeenteraad.
            14. Blz. 390 6.3.4 Geluidswal langs de A12 bij woonwijken Harmelen en Woerden.
              1. Blz. 391 6.3.4.1 Het college gaat met Rijkswaterstaat en de provincie in gesprek of zij de mogelijkheden voor een geluidswal bij de woonwijken van Harmelen en Woerden willen onderzoeken.
              2. Blz. 392 6.3.4.2 Onderzoeken of dit gecombineerd kan worden met het onderzoek naar de mogelijkheden voor het zonnelint A12 (4.12.2).
            15. Blz. 393 2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.8.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).
              1. Blz. 394 2.2.2.2 / 3.14.1.2 / 4.5.1.1 / 5.8.2.1 / 6.4.1.1 Bij besluiten fysieke leefomgeving (ruimtel. planvorming) inzetten op en aandacht hebben voor gezonde leefomgeving (gezondh.bevordering: groen/bewegen/ontmoeten en -bescherming: geluid- en luchtkwal.)
            16. Blz. 395 3.14.3 / 4.5.2 / 5.8.3 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.
              1. Blz. 396 3.14.3.1 / 4.5.1.1 / 6.4.2.1 Inzet op domeinoverstijgend strategisch overleg over een meerjarenvisie m.b.t. de groei van Woerden (gebiedsontwikkeling) en betekenis voor prognoses m.b.t. onderwijs/ ontmoetingsplaatsen/ sport/cultuur.
        6. Blz. 397 Opgave: Sterke economie
          1. Blz. 398 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 399 Resultaat
            1. Blz. 400 6.5.1 Uitgangspunten notitie landelijk gebied wordt opgeleverd
              1. Blz. 401 6.5.1.1 Onderzoeken of de opgaves voor het landelijk gebied kunnen worden uitgewerkt in een programma Landelijk gebied.
        7. Blz. 402 Specificatie taakvelden
        8. Blz. 403 Verschillenanalyse 2024 - 2025
      9. Blz. 404 Programma 7. Algemene inkomsten
        1. Blz. 405 Tabel portefeuillehouders
        2. Blz. 406 Omschrijving
        3. Blz. 407 Ambities
        4. Blz. 408 Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
        5. Blz. 409 Opgave: Gezonde financiën
          1. Blz. 410 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 411 Resultaat
            1. Blz. 412 7.1.1 Woonlastenstijging beperken tot kostenstijging en inflatie, niet voor nieuwe ambities.
              1. Blz. 413 7.1.1.1 Het begrotingsproces zo inrichten dat dit uitgangspunt leidend is.
            2. Blz. 414 7.2.1 Baten en lasten zijn reëel en structureel in evenwicht.
              1. Blz. 415 7.2.1.1 Begroot en realiseer een structureel saldo van baten en lasten rond de nullijn.
              2. Blz. 416 7.2.1.2 Nieuwe voorstellen worden alleen naar de raad gestuurd als er dekking is voor de eventuele extra lasten. Als er geen dekkingsbron is, wordt expliciet aangegeven dat de kosten t.l.v. het begrotingssaldo komen.
            3. Blz. 417 7.2.2 Onze financiële ratio's voldoen aan de minimale eisen uit de financiële verordening.
              1. Blz. 418 7.2.2.1 Bij de begroting en jaarrekening de financiële ratio's berekenen. Indien nodig maatregelen nemen om de ratio's op het gewenste niveau te krijgen.
            4. Blz. 419 7.2.3 Financiële verordening geïmplementeerd.
              1. Blz. 420 7.2.3.1 Opstellen en implementeren Nota Risicobeleid conform Financiële Verordening.
              2. Blz. 421 7.2.3.2 Opstellen en implementeren inkoopbeleid inclusief toetsing conform Financiële Verordening.
              3. Blz. 422 7.2.3.3 Opstellen Meerjarenonderhoudsprogramma per categorie kapitaalgoederen.
              4. Blz. 423 7.2.3.7 Opstellen en implementeren nota Verbonden Partijen inclusief toetsing conform Financiële Verordening.
        6. Blz. 424 Specificatie taakvelden
        7. Blz. 425 Verschillenanalyse 2024 - 2025
      10. Blz. 426 Programma 8. Overhead
        1. Blz. 427 Tabel portefeuillehouders
        2. Blz. 428 Omschrijving
        3. Blz. 429 Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
        4. Blz. 430 Specificatie taakvelden
        5. Blz. 431 Verschillenanalyse 2024 - 2025
      11. Blz. 432 Afkortingenlijst
        1. Blz. 433 Afkortingenlijst
    2. Blz. 434 Paragrafen
      1. Blz. 435 Paragraaf 1 Lokale heffingen
        1. Blz. 436 1. Wat is het doel van deze paragraaf?
        2. Blz. 437 2. Wettelijk kader en gemeentelijk kader
        3. Blz. 438 Geraamde opbrengsten
        4. Blz. 439 Lokale lastendruk
        5. Blz. 440 A. Belastingen
        6. Blz. 441 B. Bestemmingsheffingen
        7. Blz. 442 C. Rechten
        8. Blz. 443 D. Vergelijking met andere gemeenten
      2. Blz. 444 Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 445 1. Wat is het doel van deze paragraaf?
        2. Blz. 446 2. Wettelijk kader en gemeentelijk beleid
        3. Blz. 447 Beschikbare weerstandscapaciteit
          1. Blz. 448 Inleiding
        4. Blz. 449 Risico's
          1. Blz. 450 Risico's
          2. Blz. 451 Fraude- en continuïteitsrisico’s
          3. Blz. 452 Niet kwantificeerbare risico's
        5. Blz. 453 Weerstandsvermogen
          1. Blz. 454 Weerstandsvermogen
        6. Blz. 455 Kengetallen
          1. Blz. 456 Kengetallen
      3. Blz. 457 Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 458 1. Wat is het doel van deze paragraaf?
        2. Blz. 459 2. Wettelijk kader en gemeentelijk beleid
        3. Blz. 460 3. Beleid en belangrijkste projecten per hoofdonderwerp
        4. Blz. 461 4. Kwaliteitsniveaus vertaald naar de begroting
        5. Blz. 462 5. Overzicht hoeveelheden
        6. Blz. 463 6. Belangrijkste aandachtspunten
        7. Blz. 464 7. Vastgoed
      4. Blz. 465 Paragraaf 4 Financiering
        1. Blz. 466 1. Wat is het doel van deze paragraaf?
        2. Blz. 467 2. Wettelijk kader en gemeentelijk beleid
        3. Blz. 468 3. Ontwikkelingen
        4. Blz. 469 4. Kasgeldlimiet
        5. Blz. 470 5. Renterisiconorm
        6. Blz. 471 6. Renteresultaat op treasury
        7. Blz. 472 7. Financieringsbehoefte en leningenportefeuille
        8. Blz. 473 8. Uitgangspunten
        9. Blz. 474 9. Verwachting
      5. Blz. 475 Paragraaf 5 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 476 Wat is het doel van deze paragraaf?
        2. Blz. 477 Organisatieontwikkeling en bestuursopdracht
        3. Blz. 478 Informatiebeleid
        4. Blz. 479 Juridische zaken
        5. Blz. 480 Rechtmatigheid
        6. Blz. 481 DVO en UVO met gemeente Oudewater
        7. Blz. 482 Personeel en overhead
        8. Blz. 483 Communicatie
      6. Blz. 484 Paragraaf 6 Verbonden partijen
        1. Blz. 485 Wat is het doel van deze paragraaf?
        2. Blz. 486 Wettelijk kader en gemeentelijk beleid
        3. Blz. 487 Gemeenschappelijke regelingen
          1. Blz. 488 Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
          2. Blz. 489 Regionaal Historisch Centrum Rijnstreek en Lopikerwaard (RHC)
          3. Blz. 490 Afvalverwerking Utrecht (AVU)
          4. Blz. 491 Recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG)
          5. Blz. 492 Ferm Werk
          6. Blz. 493 Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU)
          7. Blz. 494 Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU)
        4. Blz. 495 Vennootschappen en coöperaties
          1. Blz. 496 Coöperatie Parkeerservice U.A. Amersfoort
          2. Blz. 497 Bank Nederlandse Gemeenten
          3. Blz. 498 Vitens
        5. Blz. 499 Stichtingen en verenigingen
          1. Blz. 500 Stichting Urgentieverlening West Utrecht
        6. Blz. 501 Overige verbonden partijen
          1. Blz. 502 U10
      7. Blz. 503 Paragraaf 7 Grondbeleid
        1. Blz. 504 1. Wat is het doel van deze paragraaf?
        2. Blz. 505 2. Wettelijk kader en gemeentelijk beleid
        3. Blz. 506 3. Uitgangspunten voor grondexploitaties
        4. Blz. 507 4. Toelichting per exploitatiegebied
      8. Blz. 508 Paragraaf 8 De inwoner centraal in participatie en dienstverlening
        1. Blz. 509 Inleiding
    3. Blz. 510 Financiële begroting
      1. Blz. 511 1 Overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 512 Baten en lasten
        2. Blz. 513 Totaaloverzicht
        3. Blz. 514 Algemene dekkingsmiddelen
      2. Blz. 515 2 Incidentele lasten en baten
        1. Blz. 516 Incidentele baten en lasten
      3. Blz. 517 3 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
        1. Blz. 518 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
      4. Blz. 519 4 Ramingsgrondslagen
        1. Blz. 520 Ramingsgrondslagen
      5. Blz. 521 5 Geprognosticeerde balans
        1. Blz. 522 Activa
        2. Blz. 523 Passiva
      6. Blz. 524 6 EMU-saldo
        1. Blz. 525 EMU-saldo
      7. Blz. 526 7 Investeringsplanning
        1. Blz. 527 Investeringsplanning
      8. Blz. 528 8 Staat van reserves
        1. Blz. 529 Beleidsuitgangspunten
        2. Blz. 530 Overzicht reserves
      9. Blz. 531 9 Staat van voorzieningen
        1. Blz. 532 Overzicht van voorzieningen
      10. Blz. 533 10 Kasstroomoverzicht
        1. Blz. 534 Kasstroomoverzicht
      11. Blz. 535 11 Afschrijvingstermijnen
        1. Blz. 536 Tabel afschrijvingstermijnen
      12. Blz. 537 12 Overzicht Bezuinigingen
        1. Blz. 538 Toelichting
        2. Blz. 539 Beleidsmatige aanpassingen (inclusief inzet specifieke uitkeringen) - wel doorgevoerd
        3. Blz. 540 Ruimte in de begroting
        4. Blz. 541 Beleidsmatige aanpassingen - niet doorgevoerd
      13. Blz. 542 13 Overzicht op taakvelden
        1. Blz. 543 Overzicht op taakvelden
    4. Inspanningen
    5. Zoeken
    6. Publicatie bijlagen
    7. Contact
    8. PrivacyStatement
    9. Sitemap