Naar hoofdinhoud
Publicaties
>
Programmabegroting 2025 - 2028
>
Inspanningen
Verberg navigatie
Toon navigatie
Standaard contrast
Hoog contrast
Bijlagen
Home
Programma's
Leeswijzer
Algemene beschouwingen en financiële beschouwingen
Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Programma 2. Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit
Programma 3. Sociaal domein
Programma 4. Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie
Programma 5. Onderwijs en Sport
Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen
Programma 7. Algemene inkomsten
Programma 8. Overhead
Afkortingenlijst
Paragrafen
Paragraaf 1 Lokale heffingen
Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
Paragraaf 4 Financiering
Paragraaf 5 Bedrijfsvoering
Paragraaf 6 Verbonden partijen
Paragraaf 7 Grondbeleid
Paragraaf 8 De inwoner centraal in participatie en dienstverlening
Financiële begroting
1 Overzicht van baten en lasten
2 Incidentele lasten en baten
3 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
4 Ramingsgrondslagen
5 Geprognosticeerde balans
6 EMU-saldo
7 Investeringsplanning
8 Staat van reserves
9 Staat van voorzieningen
10 Kasstroomoverzicht
11 Afschrijvingstermijnen
12 Overzicht Bezuinigingen
13 Overzicht op taakvelden
Inspanningen
Home
Programma's
Leeswijzer
Algemene beschouwingen en financiële beschouwingen
Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Programma 2. Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit
Programma 3. Sociaal domein
Programma 4. Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie
Programma 5. Onderwijs en Sport
Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen
Programma 7. Algemene inkomsten
Programma 8. Overhead
Afkortingenlijst
Paragrafen
Paragraaf 1 Lokale heffingen
Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
Paragraaf 4 Financiering
Paragraaf 5 Bedrijfsvoering
Paragraaf 6 Verbonden partijen
Paragraaf 7 Grondbeleid
Paragraaf 8 De inwoner centraal in participatie en dienstverlening
Financiële begroting
1 Overzicht van baten en lasten
2 Incidentele lasten en baten
3 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
4 Ramingsgrondslagen
5 Geprognosticeerde balans
6 EMU-saldo
7 Investeringsplanning
8 Staat van reserves
9 Staat van voorzieningen
10 Kasstroomoverzicht
11 Afschrijvingstermijnen
12 Overzicht Bezuinigingen
13 Overzicht op taakvelden
Inspanningen
Tonen
Inspanningen (168)
2.1.1.3 Het onderhoud openbare ruimte invullen door middel van (nieuwe) contracten.
2.1.1.4 De personele bezetting voor IBOR versterken.
2.1.3.1 Een beleidsnotitie opstellen over welke gerichte acties de gemeente kan ondernemen.
2.1.3.2 Het Orakelplein opknappen en versterken van ontmoeting in de wijk Molenvliet.
2.1.4.1 Het KbOR (programma Klimaatbestendige Openbare Ruimte) wordt uitgevoerd.
2.2.1.1 Opstellen en vaststellen van een beleidsplan en een beheerplan. Diversificatie van beheer, maaibeheer en klimaat zijn criteria bij de voorgestelde keuzen.
2.2.2.1 / 3.14.1.1 Behoefte per wijk voor een gezondere leefomgeving en vergroening onderzoeken; pilots uitwerken i.s.m. inwoners/bedrijven/maatschappelijk partners (bv. buurttuin).
2.2.2.2 / 3.14.1.2 / 4.5.1.1 / 5.8.2.1 / 6.4.1.1 Bij besluiten fysieke leefomgeving (ruimtel. planvorming) inzetten op en aandacht hebben voor gezonde leefomgeving (gezondh.bevordering: groen/bewegen/ontmoeten en -bescherming: geluid- en luchtkwal.)
2.2.2.2 / 3.14.1.2 / 6.4.1.1 Bij besluiten fysieke leefomgeving (ruimtelijke planvorming) inzetten op en aandacht hebben voor gezonde leefomgeving (gezondheidsbevordering: groen/bewegen/ontmoeten en gezondheidsbescherming: geluid- en luchtkwal.)
2.3.1.3 Bevorderen van circulariteit door het actief communiceren en promoten van maatregelen uit het afvalbeleidsplan.
2.3.1.4 Inzet van het Circulair Ambachtscentrum zodat er meer wordt hergebruikt en spullen niet onnodig worden aangeboden op de milieustraat.
2.3.1.5 Bij de milieustraat het afval nog beter scheiden in (evt. nieuw te onderscheiden) fracties van herbruikbaar afval (zoals luiers, opblaasbare producten e.a.).
2.4.1.4 Verkeersveiligheid rondom scholen. Uitgangspunt is dat iedere school binnen de gemeente een schoolzone heeft/krijgt.
2.4.1.5b Participatietraject parkeren in stationsgebied afronden met als resultaat een richtinggevend document ter besluitvorming.
2.4.1.6 Realiseren project 'Veilig op de fiets' traject Stationsweg-Oostdam
2.4.3.1 Het onderzoek naar en lobby voor de aanleg van de verschillende varianten van een oostelijke randweg voortzetten. Prioriteit bij aansluiting Steinhagenseweg op de randweg bij Harmelen en de hele oostelijke ontsluiting, waaronder ...
2.5.1.2 Laadvisie deel 2 opstellen, voor o.a. deelmobiliteit, logistiek en OV.
2.5.1.3 Opstellen van voorwaarden voor en uitwerking van een eigen concessiemodel voor plaatsing van laadpunten.
2.7.1.1 Startnotitie voorleggen aan de raad.
2.7.1.2 Scenario-onderzoek uitvoeren binnen de kaders van de startnotitie.
3.1.1.1 Visie sociale basis opstellen en in samenwerking met partijen bepalen welke acties nodig zijn om de sociale basis te versterken en integraal onderdeel te laten zijn van de lokale ondersteuningsstructuur.
3.1.1.2 Onderzoek mogelijkheden om welzijn, zorg en ondersteuning fysiek dichter bij elkaar te brengen (onder 1 dak), centrale informatieplekken inrichten, onderzoek digitale beslisboom, trainingen voor vrijw. en professionals over de sociale basis.
3.1.2.1 Ervaringsdeskundige inzetten en voorlichting over maatschappelijke ontwikkelingen (bv. schaarste zorg, vergrijzing) organiseren voor inwoners/organisaties.
3.1.4.1 Door inzet van een cultuurmakelaar meer verbinding organiseren tussen het sociaal domein en het culturele veld. Ontmoetingen tussen partners organiseren.
3.10.2.2 Minimaal twee geclusterde woonvormen senioren realiseren; faciliteren en informeren makelaars en organisaties over geschikte huisvesting voor senioren; inzet op begeleiding bij verhuiswensen en plannen; continueren van ...
3.10.3.2 Samenwerken met de bestuurders van zorgaanbieders en de woonsector, en afspraken maken over langer thuis wonen: bestuurlijke MAG-tafels.
3.10.3.3 Meewerken aan passende (medische) zorg, deelname project Inzet gespecialiseerde ouderengeneeskunde, MAG-tafel, informeren zorgprofessionals en sociale basis.
3.10.4.1 Mogelijkheden m.b.t. technologische hulpmiddelen en innovatie onderzoeken en bepalen wie wat doet binnen het medisch/sociaal domein (MAG-tafels).
3.10.5 Meer inzet op bestrijding eenzaamheid o.a. door onderzoeken mogelijkheid aanjaagteams/functies in grote wooncomplexen, verruiming aanpak welzijn op recept, opzetten dagbesteding zonder indicatie en borgen kunstmenu Zilver.
3.10.6.1 Mantelzorgwaardering/-activiteiten uitbreiden door o.a: herhalen van de bewustwordingscampagne mantelzorgers, mantelzorgverklaringen t.b.v. mantelzorgwoningen/urgenties/vrijstellingen, herijken samenwerkingsafspraken t.b.v. ...
3.10.7.1 Meer inzet op activiteiten voor inwoners met dementie, onderzoeken hoe meer wijken/dorpen dementievriendelijk kunnen worden (met Harmelen als voorbeeld) en informeren inwoners over ondersteuningsmogelijkheden.
3.10.8.1 Ketenaanpak valpreventie ontwikkelen met zorgverzekeraars en (zorg)professionals; aanbieden beweegactiviteiten voor 65-plussers zonder verhoogd valrisico (bv. bestaande wandelgroepen); projectleider valpreventie aanstellen die ...
3.11.1.1 Uitbreiden projecten gericht op maatjes, informele steunfiguren (coaches) sociale basisvaardigheden en ontmoeting.
3.11.2.1 Lokaal plan maken voor het vergroten van de mentale gezondheid (o.a. continueren maatwerkprogramma KUVO, groepsgericht aanbod zoals running therapy/grip op je dip/think op school, lesprogramma's sociale basisvaardigheden, laagdrempelige
3.11.2.2 / 5.6.1.1 Uitbreiden jongerenwerk en daarbij inzetten op o.a.: talenthouses, coaching, talentontwikkeling, weerbaarheidstraining, ondersteuning jongeren bij opvang wachtlijst/ afschaling Woerden Wijzer, schooljongerenwerk en ...
3.11.3.1 Sluitende aanpak 16-27 opzetten op gebied van wonen, werk, zorg, sociale relaties. O.a project kamers met aandacht continueren/uitbreiden, project Kwikstart, koppeling informele steunfiguren.
3.12.3.1 Inzet op preventie voorlichting over alcoholgebruik op school aan leerlingen/ouders. We zetten in op het normaliseren van een 0.0 lifestyle, Dry January en Ik Pas. Stimulering alcoholvrije ontmoeting.
3.12.4.1 Aanpak ontwikkelen voor vroegsignalering en preventie alcoholproblematiek en middelengebruik.
3.12.5.2 Mogelijkheden voor het aanbieden van GLI (Gezonde leefstijl interventie) onderzoeken; hiermee bevorderen we gezond gedrag (voeding, bewegen en slapen).
3.12.5.3 Mogelijkheden voor het uitvoeren van 'Stapje Fitter' onderzoeken (interventie voor mensen langdurig in bijstand).
3.13.2.1 Intensiveren van samenwerking tussen huisartsen-Woerden Wijzer-gemeente en afspraken maken over verwijzingen en over de bredere inzet van POH'ers.
3.14.2.1 / 4.10.2.1 Inzet van betrokken ondernemers Woerden op verbinding met Sociaal Domein. Meer bekendheid en waardering voor betrokken ondernemen door o.a. kennissessies, campagnes, ...
3.14.3.1 / 4.5.1.1 / 6.4.2.1 Inzet op domeinoverstijgend strategisch overleg over een meerjarenvisie m.b.t. de groei van Woerden (gebiedsontwikkeling) en betekenis voor prognoses m.b.t. onderwijs/ ontmoetingsplaatsen/ sport/cultuur.
3.14.3.1 / 4.5.2.1 / 6.4.2.1 Inzet op domeinoverstijgend strategisch overleg over een meerjarenvisie m.b.t. de groei van Woerden (gebiedsontwikkeling) en betekenis voor prognoses m.b.t. onderwijs/ ontmoetingsplaatsen / sport/ cultuur.
3.15.1.1 Voorbereiding op de Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein en in gang zetten van daarvoor benodigde acties.
3.15.2.1 Het piket van WoerdenWijzer uitbreiden zodat inwoners met zorgen over veiligheid snel terechtkunnen. Meer bekendheid geven aan meldcode veiligheid via bijeenkomsten/ gesprekstraining voor scholen en het medisch domein.
3.15.3.1 Inzet van bemoeizorg (Eropaf-team) WoerdenWijzer voor ondersteuning complexe problematiek uitbreiden.
3.15.3.2 Maatwerkbudget inzetten voor de financiering van creatieve oplossingen die wets-/kaderoverstijgend zijn om inwoners op maat te helpen.
3.15.3.3 Beleidskader aanpak woonhygiënische problematiek (hoarding/vervuiling) opstellen en inzetten op integrale aanpak tussen sociaal domein en domein veiligheid.
3.15.4.3 Afspraken maken tussen (zorg)partijen en Woerden Wijzer over bewust wel/niet ingrijpen in zorg- en veiligheidssituaties.
3.15.5.1 Versterken van de samenwerking tussen WoerdenWijzer en de Persoonsgerichte Aapak (PGA). De escalatieladder inzetten (wie doet wat en wie heeft doorzettingsmacht bij escalatie). Inzetten op effectieve overlegstructuur en ...
3.15.6.1 SPUK 3-milieuvoorzieningen (middelen vanuit het Rijk voor residentiële instellingen jeugd) uitvoeren in U16-verband.
3.15.7.1 Inzet op kleinschalige en gezinsgerichte opvang en passende, sluitende zorgvormen voor jeugdigen en gezinnen die dit nodig hebben.
3.16.1.1 Doorontwikkeling kwaliteitsmonitor t.b.v. het rapporteren over de voortgang en toetsen en maken van beleidskeuzes.
3.16.2.1 Inwoners en ervaringsdeskundigen betrekken bij initiatieven/beleidsontwikkeling via klankbordgroepen en een digitaal initiatievenplatform.
3.16.3.1 Partners doorlopend betrekken bij de uitvoering van ons beleid via MAG-tafels, bijeenkomsten en gesprekken.
3.2.1.1 Herkenbaarheid/bekendheid van de ontmoetingsplaatsen vergroten door het opzetten van een communicatiestrategie.
3.2.2.2 Meer groepsgericht (indicatievrij) aanbod voor langer thuiswonende inwoners (voor o.a. de doelgroep maatsch. opvang, beschermd wonen en oudere inwoners met geheugenproblematiek), voorliggend aan geïndiceerde dagbesteding.
3.2.2.3 / 4.3.1.2 Project ontmoetingsplaatsen/activiteiten voor kinderen/jongeren/ouders opzetten, aansluitend bij wensen/behoeften (aansluiting cultuur, sport, fysieke leefomgeving, activiteiten door jongerenorganisaties/ouderinitiatieven)
3.2.2.3 / 4.3.1.2 Project ontmoetingsplaatsen/activiteiten voor kinderen/jongeren/ouders opzetten, aansluitend bij wensen/behoeften (aansluiting cultuur, sport, fysieke leefomgeving, activiteiten door jongerenorganisaties/oudereninitiatieven).
3.2.3.1 Verstevigen van huidige ontmoetingsplaatsen (focuswijken Molenvliet, Schilderskwartier, Binnenstad, Harmelen). Onderzoeken en verstevigen van ontmoetingsbehoeften en -plaatsen binnen bestaande mogelijkheden.
3.3.1.1 Lichte begeleiding bieden vanuit het lokaal team. Hiervoor een project opstarten, plan van aanpak en implementatieplan opstellen. Gemeenteraad en participatieraad hierbij betrekken.
3.4.1.1 Doorontwikkeling inkoop en regionale samenwerking (inclusief evaluatie) geïndiceerde zorg, doorvertaling kaders hervormingsagenda Jeugd in lokale, regionale en bovenregionale inkoop.
3.5.1.2 Uitbreiden cliëntervaringsonderzoek
3.5.2.1 Samen met inwoners, maatschappelijke partners en eerstelijnszorg een integraal plan ontwikkelen gericht op een lokale preventieve infrastructuur ter bevordering van een gezonde leefstijl en het terugdringen van gezondheidsachterstanden, ...
3.6.1.1 Continueren van de samenwerking tussen Ferm Werk en Woerden Wijzer.
3.6.1.2 Ontwikkelen van een standaard zelfredzaamheid die door Ferm Werk en Woerden Wijzer eenduidig wordt gehanteerd.
3.7.1.1 Een half extra fte subsidiëren voor bibliotheek Het Groene Hart, voor het uitvoeren van de coördinatiefunctie basisvaardigheden.
3.7.1.2 Maatwerkpakket Laaggeletterdheid & basisvaardigheden in de scholen blijft geborgd in prestatieafspraken met bibliotheek.
3.8.1.1 Hulpvragen en beschikbaar aanbod in beeld brengen; website ontwikkelen die als wegwijzer fungeert voor statushouders en ketenpartners.
3.9.1.3 Integrale arrangementen tussen onderwijs en ondersteuning opzetten voor kinderen die meer ondersteuning nodig hebben.
3.9.1.4 Inzet op meer buitenschoolse opvang voor kinderen die extra aandacht, structuur en begeleiding nodig hebben (BSO+).
3.9.2.1 Continueren kansrijke start lokale coalitie door het opstellen van het Actieplan Kansrijke Start 2023-2025.
3.9.3.1 Opzetten jongerenraad om jongerenparticipatie te bevorderen. Jongeren denken mee over fysieke woon- en leefomgeving, voorzieningen en advies- en hulpverlening. De jongerenraad adviseert de gemeente hierover gevraagd en ongevraagd.
3.9.4.1 / 5.2.4.1 Jongeren in staat stellen om zelf activiteiten/evenementen te organiseren. Alleen inzet op Cruyff-court of soortgelijke voorziening.
4.1.1.1 Uitvoeringsagenda Cultuur opstellen en bestuurlijk vaststellen als integraal uitgewerkt onderdeel van de Maatschappelijke agenda, mede in verbinding met agenda's erfgoed, vitale binnenstad, recreatie & toerisme.
4.1.1.2 Uitvoeringsagenda cultuur verbindt met wijken en dorpen.
4.1.1.3 Uitvoeringsagenda Cultuur draagt bij aan inclusie en participatie.
4.1.1.4 Uitvoeringsagenda Cultuur draagt bij aan versterking van de sociale basis, positieve (mentale) gezondheid, kansrijke start voor jeugd en vitale binnenstad met een regiofunctie.
4.1.1.5 Uitvoeringsagenda geeft rekenschap van de code Fair Pay voor de basisinfrastructuur Cultuur.
4.1.2.1 Bibliotheek Het Groene Hart is kernpartner in de versterking van de sociale basis, als ontmoetingsplaats en wegwijzer naar voorliggende voorzieningen.
4.1.3.1 We verkennen de mogelijkheden om met het Klooster preventief te werken aan positieve gezondheid jongeren in samenwerking met het netwerk van partners jeugdondersteuning.
4.1.4.1 We verkennen de mogelijkheden om met culturele instellingen ondersteunende activiteiten te ontplooien voor en met nieuwkomers.
4.1.5.1 De lokale omroep bereidt zich voor op de nieuwe mediawet 2027, waarvan de omvorming naar een streekomroep en een stelselwijziging in de bekostiging een onderdeel zijn. (vanaf 2027 via Rijk i.p.v. gemeenten)
4.1.6.1 Actualisatie fiets- en wandelknooppunten netwerk.
4.1.6.2 Recreatie-eiland Cattenbroekerplas wordt ontwikkeld en gerealiseerd.
4.1.7.1 Bedrijfsplan Camping Batenstein toetsen aan gemeentelijke regelgeving en visie.
4.1.7.2 Zodra bedrijfsplan van Camping Batenstein akkoord is, de erfpachtovereenkomst aanpassen.
4.11.1.1 Vernieuwen van de gemeentelijke website en website Energieloket.
4.11.1.3 De doelgroepen actief benaderen m.b.t. besparen.
4.11.2.3 Isolatieprogramma (eigen woningen) uitvoeren
4.11.2.5 Verkenning met betrokkenen over een mogelijk warmtenet Molenvliet en Snel & Polanen.
4.11.2.6 Met een communicatiecampagne alle inwoners van Woerden, per buurt of dorp, duidelijk maken wat er in hun woning moet gebeuren voor de toekomstige warmtevoorziening.
4.11.2.7 Inwoners activeren tot samenwerken aan duurzaam verwarmen met installaties voor een groep huizen.
4.11.3.1 Afspraken maken met initiatiefnemers over hoe we samenwerken.
4.11.3.2 (Nieuwe) initiatieven faciliteren.
4.11.4.1 Het programma CO2-neutraal met de CO2-prestatieladder uitvoeren.
4.12.1.3 De gebiedsprocessen voor 'grootschalige zon en wind te realiseren tot 2030' uitvoeren in de aangewezen gebieden.
4.12.1.4 Inwoners en lokale burgerinitiatieven gedurende het hele proces informeren over de te nemen stappen en zo nodig ondersteunen bij de mogelijkheden tot lokaal eigendom.
4.12.2.1 Afstemming met omliggende gemeenten, de provincie en RWS.
4.12.2.1 Criterium uitstoot naar de lucht opnemen in inkoopbeleid.
4.12.2.2 Inwoners informeren.
4.12.2.2 Locatiekeuze evenementen i.v.m. uitstoot.
4.12.2.3 Uitvoeren communicatiecampagne houtstook in vervolg op resultaten campagne in 2024.
4.12.3.1 In het project Veenboeren in Beweging onderzoeken welke mogelijkheden er zijn voor zonnevelden in veenweidegebied.
4.12.3.2 Onderzoek naar grootschalig zon in combinatie met andere opgaven in deze gebieden zoals recreatie en bodemdaling.
4.12.4.2 Inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties informeren over consequenties en mogelijkheden van netgebruik.
4.12.5.1 Beleid voor middelgrote opwek evenals kleine windmolens bestemmingswijziging (hoogte) opnemen in omgevingsplan. Hierbij gebruikmaken van de uitkomsten van het ontwerpend onderzoek Landschappen van Verlangen.
4.12.5.2 Beeldkwaliteitsplan voor middelgrote zonnevelden opstellen.
4.12.6.1 Bijdrage leveren aan de herijking van RES-doelstellingen.
4.4.2.1 Focus aanbrengen in regio marketingactiviteiten.
4.4.2.2 In samenspraak met werkgroep Romeinen in Woerden een aanvullend product ontwikkelen.
4.6.1.1 Vaart maken met de realisatie van nieuwe bedrijfsruimte bij de Putkop en de Van Zwietenweg (zie ook 6.2.4). We zetten bij de inrichting van deze terreinen in op circulair.
4.6.3.1 Opstellen herstructureringsplannen gericht op verbetering van de bedrijventerreinen op het vlak van zorgvuldig ruimtegebruik, functionaliteit, aantrekkelijkheid en duurzaamheid.
4.6.4.1 Locatie onderzoek en - keuze voorleggen aan de raad. Hierin worden de provinciale en U10-regionale opgaven en planning werklocaties meegenomen. Er vindt bestuurlijke afstemming plaats met Utrecht-West gemeenten inzake behoefte,
4.7.2.1 Via doelgerichte projecten inzetten op een vitale arbeidsmarkt en betere aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt, o.a. CIV Smart Technology, CIV Zorg en welzijn, VMBO on stage.
4.8.1.1 Actieplan Gebiedsprogramma Vitale Binnenstad opstellen i.s.m. inwoners, ondernemers e initiatiefnemers met Uitvoeringsagenda programma tot 2050.
4.8.1.2 Uitvoering van de Uitvoeringsagenda behorend bij het gebiedsprogramma Vitale Binnenstad.
4.8.1.3 Samen met ondernemers onderzoek uitvoeren naar de haalbaarheid en mogelijkheid om een lokaal pakketsysteem in te richten.
4.8.2.1 Uitwerken van het gebiedsgericht werken via de as wijkambtenaar, accountmanagement EZ en beleid. Detailhandelsstructuurvisie en horecabeleidskader gebiedsgericht uitwerken.
5.3.1.2 Het herijkte IHP van 2022 uitvoeren in samenspraak met de schoolbesturen, met als belangrijkste aandachtspunten de inspanningen die genoemd worden onder 5.3.1.3 t/m 5.3.1.7.
5.3.1.3 Aan de raad kaders ter vaststelling voorleggen waarbinnen het college kan besluiten over toekenning van budgetten voor het zgn. Plusscenario duurzaamheid en 'In Woerden doet iedereen mee' (inclusie).
5.3.1.4 In overleg met besturen basisonderwijs nadenken over een evenwichtig aanbod van openbaar en bijzonder onderwijs in een passend aantal (grotere) schoolgebouwen (de zgn. opgave PO).
5.3.1.5 Met de VO-besturen in gesprek gaan over een gemeenschappelijke visie op het onderwijsaanbod en over evt. consequenties voor onderwijsprestatie en huisvesting van de twee grote VO-scholen (de zgn. opgave VO).
5.3.1.6 Met de VO-besturen in gesprek gaan over beschikbaarheid, gebruik en huurprijs van de aanwezige sportvoorzieningen (de zgn. opgave VO).
5.3.1.7 Eenduidig beleid vaststellen over de positie die de gemeente wil innemen bij investeringen in integrale kindcentra (IKC’s) en het afsprakenkader met partijen in het veld dat daarbij passend is.
5.4.1 De overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs verkleinen, o.a. door inzet jongerenwerk in groep 7/8 basisschool.
5.4.2.1 Herijken van de verordening leerlingenvervoer en Beleidsregels vergoeding kosten schoolbezoek. Nadruk op zelfstandig leren reizen en de voordelen daarvan voor leerlingen.
5.7.3.1 Inzet op meer bewegen en minder overgewicht door bekender maken van beweegrichtingen, inwoners inspireren om meer te bewegen en zorgen voor passend beweegaanbod voor 55-plussers.
5.8.1.1 Digitale kaart ontwikkelen met daarop accommodaties/evenemententerreinen/ sport/recreatieroutes en in beeld brengen wat er is. QR-codes met beweegtips in de openbare ruimte aanbieden en een publiciteitscampagne opzetten.
5.8.4.1 Onderzoek doen naar een exploitatiemodel, waarin de optie sportbedrijf ook meegenomen wordt.
5.8.4.2 Definitief besluit toekomst zwembaden voorbereiden. Uitgangspunten o.a. bereikbaarheid voor onze inwoners, voldoende aanbod zwemlessen, voldoende ruimte voor verenigingsleven dat a.h. zwembad verbonden is, betaalbaarheid voor alle inwoners...
6.1.2.1 Bij tenders wordt het woonprogramma meegegeven als uitgangspunt, zodat de juiste woningen voor de juiste doelgroepen worden gebouwd.
6.1.2.2 Het woonprogramma geldt als uitgangspunt bij woningbouwprojecten, heldere sturing,etc.
6.1.3.1 Het vraagstuk arbeidsmigranten projectmatig oppakken. Hiervoor wordt een raadsvoorstel opgesteld, waarin de aanpak en de benodigde middelen worden beschreven en na goedkeuring worden uitgevoerd.
6.1.3.2 Op basis van de resultaten van het plan van aanpak een kader stellen voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.
6.1.4.1 In 2025-2026 stellen we maatregelen op die de betaalbaarheid van koopwoningen waarborgen.
6.1.5.1 Verschillende mogelijkheden onderzoeken voor huisvesting van statushouders binnen de gemeente Woerden.
6.1.6.1 Starten functie regisseur wonen en zorg, die uitvoering geeft aan het intern en extern verbinden van wonen en zorg, en ondersteunt bij woon-zorg initiatieven.
6.1.6.2 Starten van de ontwikkeling van minimaal twee geclusterde woonvormen en/of zorggeschikte woonvormen.
6.2.1.1 De mogelijkheid onderzoeken voor nieuwe woninglocaties, mede op basis van de omgevingsvisie en waar de ontwikkelingen op o.a. stikstof nadrukkelijk bij betrokken worden.
6.2.1.2 Voor de kern Zegveld zijn in 2024 potentiele woningbouwlocaties opgehaald samen met de inwoners. Dit wordt in 2025 verder uitgewerkt, zodat er een verzoek ingediend kan worden als ontwikkel-locatie voor de kern Zegveld.
6.2.2.1 Een integraal programmaplan, inclusief doelen, indicatoren en (benodigde) financiering, gericht op brede gebiedsontwikkeling Poort van Woerden, voorleggen aan de gemeenteraad.
6.2.2.10 Snellerpoort: Voor bouwveld B3 is in 2024 een ontwikkelovereenkomst gesloten en sluiten we in 2025 een koop/realisatie overeenkomst.
6.2.2.11 Snellerpoort: Voor bouwveld B4 starten we in 2024 een selectie (als de verkoop van B2 voorspoedig verloopt) en sluiten we in 2025 een ontwikkelovereenkomst.
6.2.2.12 Snellerpoort: Voor bouwveld B5/B6 is in 2024 een ontwikkelovereenkomst gesloten en sluiten we in 2025 een koop/realisatieovereenkomst.
6.2.2.6 In samenhang, zowel inhoudelijk als in volgordelijkheid, met het programmaplan voor de Poort van Woerden toewerken naar een stedenbouwkundig plan voor het stationsgebied.
6.2.2.8 Snellerpoort: Bouwveld B1 wordt opgeleverd.
6.2.2.9 Snellerpoort: Bouwveld B2 is in 2024 een koop/realisatie overeenkomst gesloten en start in 2025 met de bouw.
6.2.4.1 De gronden verwerven bij de Putkop en bij de Burgemeester van Zwietenweg.
6.2.6.1 Vastgesteld stedenbouwkundigkader
6.2.6.2 Anterieure overeenkomst sluiten ten behoeve van de vernieuwing van het winkelcentrum en woningbouwontwikkeling.
6.3.1.1 Het omgevingsplan opbouwen, na inwerkingtreding van de omgevingswet per 1 januari 2024.
6.3.2.1 Voorbereidingen voor de verordening fysieke leefomgeving treffen.
6.3.2.2 Verordening fysieke leefomgeving voorleggen aan de gemeenteraad.
6.3.3.1 Onderzoeken of de regels en eisen aan een vergunningsaanvraag kunnen worden vereenvoudigd. Hierover een voorstel voorleggen aan de raad.
6.3.3.4 De benodigde aanpassingen in de regelgeving, op basis van de analyse 2024 en 2025, meenemen in het gebiedsdekkend omgevingsplan en voorleggen aan de gemeenteraad.
6.3.4.1 Het college gaat met Rijkswaterstaat en de provincie in gesprek of zij de mogelijkheden voor een geluidswal bij de woonwijken van Harmelen en Woerden willen onderzoeken.
6.3.4.2 Onderzoeken of dit gecombineerd kan worden met het onderzoek naar de mogelijkheden voor het zonnelint A12 (4.12.2).
6.5.1.1 Onderzoeken of de opgaves voor het landelijk gebied kunnen worden uitgewerkt in een programma Landelijk gebied.
7.1.1.1 Het begrotingsproces zo inrichten dat dit uitgangspunt leidend is.
7.2.1.1 Begroot en realiseer een structureel saldo van baten en lasten rond de nullijn.
7.2.1.2 Nieuwe voorstellen worden alleen naar de raad gestuurd als er dekking is voor de eventuele extra lasten. Als er geen dekkingsbron is, wordt expliciet aangegeven dat de kosten t.l.v. het begrotingssaldo komen.
7.2.2.1 Bij de begroting en jaarrekening de financiële ratio's berekenen. Indien nodig maatregelen nemen om de ratio's op het gewenste niveau te krijgen.
7.2.3.1 Opstellen en implementeren Nota Risicobeleid conform Financiële Verordening.
7.2.3.2 Opstellen en implementeren inkoopbeleid inclusief toetsing conform Financiële Verordening.
7.2.3.3 Opstellen Meerjarenonderhoudsprogramma per categorie kapitaalgoederen.
7.2.3.7 Opstellen en implementeren nota Verbonden Partijen inclusief toetsing conform Financiële Verordening.
Vorige
/ 543
Volgende
Op onze website worden cookies bijgehouden. Voor meer informatie kijk in ons
Privacy Statement
.
Accepteren
Alleen strikt noodzakelijk