Portefeuillehouder | Thema |
---|---|
Arjan Noorthoek | Ruimtelijke ordening, Bouwen en wonen, Stationsgebied (bouwen en wonen) |
Roy Luca | Grondbeleid en grondbedrijf, Vastgoed (exclusief sportaccommodaties), Water en waterketen, Bodem, Landelijk Gebied/Plattelandsagenda (Praktijk) |
Mariëtte Pennarts-Pouw | Landelijk Gebied/Plattelandsagenda (Provinciale/regionale bijeenkomsten) |
Uitgaven
10,29%Inkomsten
8,14%Saldo
Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen
Uitgaven
10,29%Inkomsten
8,14%Saldo
Omschrijving
Terug naar navigatie - OmschrijvingDit programma omvat de opgave Bouwen en wonen, en bevat de volgende taakvelden:
Taakveld | Omschrijving |
---|---|
8.1 Ruimtelijke ordening | Taken op grond van de Wet ruimtelijke ordening: - voorbereiden van vaststellen structuurplannen en - visies - BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie) - voorbereiden en vaststellen bestemmingsplannen- - CAI-, breedband- en glasvezelaanleg - faciliterend grondbeleid (passief grondbeleid) |
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) | Activiteiten op het gebied van gemeentelijke bouwgrondexploitatie: - grondverwerving, bouw- en woonrijp maken - bovenwijkse voorzieningen ten behoeve van de bouwgrondcomplexen - verkoop van bouwrijpe gronden - in het voorkomende geval onschadelijk maken en verwijderen van explosieven |
8.3 Wonen en bouwen | Gebiedsontwikkeling, woningvoorraad en huisvestingsvoorziening: - (leges) omgevingsvergunning - bouwtoezicht - basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) - woningbouw en woningverbetering, renovatie - woonruimteverdeling, woningsplitsingsvergunning, woonvergunning - stedelijke vernieuwing: gebiedsgerichte aanpak woningvoorraad, woonomgeving en voorzieningen - uitkoopregeling hoogspanningsverbindingen |
Ambities
Terug naar navigatie - AmbitiesWoningbouw
De woningmarkt in Woerden blijft onder druk staan. De prijs van een koopwoning is naar ongekende hoogte gestegen en het aantal reacties op een beschikbare sociale huurwoning is meer dan ooit. De landelijk wet ‘Versterking regie op de volkshuisvesting’ wordt in het najaar besproken in de tweede kamer. Deze wet draagt bij aan het vergroten van de betaalbaarheid van woningen en geeft meer instrumenten om bij te sturen bij woningbouwprojecten. In deze wet wordt de betaalbaarheid verhoogd naar 67%, waarvan minimaal 30% sociale huurwoningen betreft.
In het nog vast te stellen Woonprogramma 2025–2029 is het uitgangspunt dat de sociale huurwoningen worden ondergebracht bij een toegelaten woningcorporatie. Dit heeft als voordeel dat de gemeente meer regie kan voeren op deze woningen, omdat er prestatieafspraken worden gemaakt met een woningcorporatie over onderwerpen zoals: type woningen, leefbaarheid, duurzaamheid, etc.
Poort van Woerden
In de Poort van Woerden, bestaande uit de deelgebieden Snellerpoort, Nieuw-Middelland en het Stationsgebied, kunnen 3.500 tot 5.000 woningen worden gerealiseerd. Een substantieel deel van onze woningbouwopgave tot aan 20240. Om de woningbouw in het gebied te versnellen, hebben we € 7,1 miljoen ontvangen uit de Woningbouwimpuls van het Rijk. We blijven in gesprek over extra bijdragen. Hierbij richten wij ons in eerste instantie op het formaliseren van de toegezegde € 10 miljoen uit de Versnellingsafspraken.
Inhoudelijk werken we aan een integraal programma gericht op de brede gebiedsontwikkeling in de Poort van Woerden. In het programma is onder andere aandacht voor leefbaarheid, mobiliteit en duurzaamheid. Wij ontwikkelen het gebied met de zeven kernwaarden uit de Woerdense omgevingsvisie in ons achterhoofd. Het deelgebied Snellerpoort kent onherroepelijke bestemmingsplannen en de bouwvelden worden gefaseerd uitgegeven en ontwikkeld. Bij de transformatie van Nieuw-Middelland ondersteunen en stimuleren wij de markt. De ontwikkeling van het stedenbouwkundig plan voor het Stationsgebied kent nauwe samenhang met het integraal programma en zijn in tempo van elkaar afhankelijk.
Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingenWonen
Eind 2024 wordt het nieuwe Woonprogramma ‘Woerden woont goed’, 2025 -2029 en de bijbehorende uitvoeringsagenda vastgesteld. Vanaf 2025 worden de acties uit de uitvoeringsagenda opgepakt. Daarnaast zal het nieuwe Woonprogramma en de afspraken die daarin gemaakt worden over o.a. betaalbaarheid en te realiseren woningen uitgangspunt worden bij de advisering van ruimtelijke plannen.
Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in werking getreden. De Omgevingswet vereist een nieuwe manier van werken, waarbij participatie centraal staat en een digitaal systeem alles rondom vergunningverlening, toezicht en handhaving inzichtelijk maakt. De Wkb heeft als gevolg dat het toetsen van bouwplannen en het toezicht tijdens bouwprojecten in veel gevallen door een marktpartij wordt uitgevoerd. Dit heeft tot gevolg dat er taken voor de gemeente wegvallen, maar ook nieuwe taken bijkomen.
Vanaf 1 januari 2024 werken we met de nieuwe Omgevingswet. De Omgevingswet dient volledig ingevoerd te zijn op 1 januari 2032. In deze transitieperiode van 2024 tot 2032 moeten bestemmingsplannen, verordeningen en zogenaamde bruidsschatregels omgezet worden naar één gebiedsdekkend Omgevingsplan. We zullen veel instrumenten en werkprocessen van de wet ook beter moeten leren kennen. Dit geldt voor het Omgevingsplan, participatie, maar ook voor het instrument Omgevingsvisie en Omgevingsprogramma. Wat omvat het Omgevingsprogramma en wanneer heeft het instrument meerwaarde ten opzichte van de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan om onze doelen te realiseren? Daarnaast moet een proces voor grote en kleine herzieningen van de Omgevingsvisie ingericht worden. Dit zijn vragen waar we de komende jaren, in de nieuwe praktijk, concretere antwoorden op gaan vinden. De gemeenteraad wordt hierin meegenomen/over geïnformeerd.
Verduurzamen gemeentelijk vastgoed
Er vindt een belangrijke transitie plaats waarbij de gasinstallaties van het gemeentelijke vastgoed omgebouwd worden naar all-electric installaties. Voor het goed laten functioneren van all-electric installaties is het noodzakelijk dat de gebouwen optimaal zijn geïsoleerd. De transitie gaat dus samen met het integraal verduurzamen van de panden. Het doel, dat vastgelegd is door de gemeenteraad, is om in het jaar 2030 de gemeentelijke vastgoedportefeuille CO2-neutraal te hebben gemaakt. Dit transitieproces wordt vormgegeven door het volgen van de “Routekaart CO2-neutraal vastgoed 2030". Het verduurzamen wordt jaarlijks in tranches uitgevoerd. In 2024 worden tranche 3, 4 en 5 voorbereid en uitgevoerd. (Zie RIB D/24/142264). In de Programmabegroting is voor 2025 een investeringskrediet opgenomen van € 1.130.000 voor de uitvoering van tranche 6. Via deze tranche zullen de Brediusschuur en de Thijs van de Polshal CO2-neutraal gemaakt worden.
Opgave: Bouwen en wonen
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect6.1 De gemeente Woerden biedt voldoende passende woningen voor haar inwoners.
6.2 Er komt een uitbreiding van woongebieden voor inwoners en werkgebieden voor ondernemers.
6.3 Er komt meer ruimte voor maatschappelijk initiatief. Burgers en ondernemers kunnen straks meedenken en meebeslissen over de inrichting van de fysieke leefomgeving. De Omgevingswet maakt de vergunningverlening voor de initiatiefnemer ook eenvoudiger, overzichtelijker en sneller.
2.2 / 3.14 / 4.5 / 5.8 / 6.4 De (inrichting van de) fysieke woon- en leefomgeving nodigt uit tot sporten, bewegen en ontmoeten.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave: Bouwen en wonen
- 6.1.1 Er worden in de gemeente Woerden 300-400 woningen per jaar opgeleverd. Dit wordt gerapporteerd in de woningbouwplanning.
- 6.1.2 In 2026 is in de woningbouwplanning het aandeel huur en betaalbare koop gestegen van 50% naar maximaal 60%.
-
6.1.3 Een kader voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.
- 6.1.3.1 Het vraagstuk arbeidsmigranten projectmatig oppakken. Hiervoor wordt een raadsvoorstel opgesteld, waarin de aanpak en de benodigde middelen worden beschreven en na goedkeuring worden uitgevoerd.
- 6.1.3.2 Op basis van de resultaten van het plan van aanpak een kader stellen voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.
- 6.1.4 We vergroten de kansen voor starters en middeninkomens om in Woerden zelf een woning te kopen.
- 6.1.5 We voldoen aan de taakstelling voor de huisvesting van statushouders conform de opdracht van het Rijk.
- 6.1.6 Zo veel mogelijk senioren en kwetsbare inwoners wonen in een voor hen passende en geschikte woning waar zo nodig ondersteuning op maat kan worden geboden.
-
6.2.1 Voor Kamerik, Harmelen en Zegveld zijn afspraken gemaakt over nieuwe woningbouwlocaties in buitenstedelijk gebied.
- 6.2.1.1 De mogelijkheid onderzoeken voor nieuwe woninglocaties, mede op basis van de omgevingsvisie en waar de ontwikkelingen op o.a. stikstof nadrukkelijk bij betrokken worden.
- 6.2.1.2 Voor de kern Zegveld zijn in 2024 potentiele woningbouwlocaties opgehaald samen met de inwoners. Dit wordt in 2025 verder uitgewerkt, zodat er een verzoek ingediend kan worden als ontwikkel-locatie voor de kern Zegveld.
-
6.2.2 Gebiedsgerichte, programmatische aanpak voor de binnenstedelijke gebiedsontwikkeling Poort van Woerden, die de deelgebieden Snellerpoort, Nieuw-Middelland en Stationsgebied omvat.
- 6.2.2.1 Een integraal programmaplan, inclusief doelen, indicatoren en (benodigde) financiering, gericht op brede gebiedsontwikkeling Poort van Woerden, voorleggen aan de gemeenteraad.
- 6.2.2.6 In samenhang, zowel inhoudelijk als in volgordelijkheid, met het programmaplan voor de Poort van Woerden toewerken naar een stedenbouwkundig plan voor het stationsgebied.
- 6.2.2.8 Snellerpoort: Bouwveld B1 wordt opgeleverd.
- 6.2.2.9 Snellerpoort: Bouwveld B2 is in 2024 een koop/realisatie overeenkomst gesloten en start in 2025 met de bouw.
- 6.2.2.10 Snellerpoort: Voor bouwveld B3 is in 2024 een ontwikkelovereenkomst gesloten en sluiten we in 2025 een koop/realisatie overeenkomst.
- 6.2.2.11 Snellerpoort: Voor bouwveld B4 starten we in 2024 een selectie (als de verkoop van B2 voorspoedig verloopt) en sluiten we in 2025 een ontwikkelovereenkomst.
- 6.2.2.12 Snellerpoort: Voor bouwveld B5/B6 is in 2024 een ontwikkelovereenkomst gesloten en sluiten we in 2025 een koop/realisatieovereenkomst.
- 6.2.4 De bestemmingsplannen Putkop en de Burgemeester van Zwietenweg zijn onherroepelijk.
- 6.2.6 Het winkelcentrum in Tournoysveld vernieuwen
- 6.3.1 Een gebiedsdekkend omgevingsplan nieuwe stijl.
- 6.3.2 Raamverordening fysieke leefomgeving vastgesteld.
-
6.3.3 In deze collegeperiode ontstaat meer ruimte voor maatschappelijk initiatief, zowel binnenstedelijk als in het buitengebied.
- 6.3.3.1 Onderzoeken of de regels en eisen aan een vergunningsaanvraag kunnen worden vereenvoudigd. Hierover een voorstel voorleggen aan de raad.
- 6.3.3.4 De benodigde aanpassingen in de regelgeving, op basis van de analyse 2024 en 2025, meenemen in het gebiedsdekkend omgevingsplan en voorleggen aan de gemeenteraad.
-
6.3.4 Geluidswal langs de A12 bij woonwijken Harmelen en Woerden.
- 6.3.4.1 Het college gaat met Rijkswaterstaat en de provincie in gesprek of zij de mogelijkheden voor een geluidswal bij de woonwijken van Harmelen en Woerden willen onderzoeken.
- 6.3.4.2 Onderzoeken of dit gecombineerd kan worden met het onderzoek naar de mogelijkheden voor het zonnelint A12 (4.12.2).
- 2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.8.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).
- 3.14.3 / 4.5.2 / 5.8.3 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat6.1.1 Er worden in de gemeente Woerden 300-400 woningen per jaar opgeleverd. Dit wordt gerapporteerd in de woningbouwplanning.
6.1.2 In 2026 is in de woningbouwplanning het aandeel huur en betaalbare koop gestegen van 50% naar maximaal 60%.
Inspanningen
6.1.3 Een kader voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.
Inspanningen
6.1.4 We vergroten de kansen voor starters en middeninkomens om in Woerden zelf een woning te kopen.
Inspanningen
6.1.5 We voldoen aan de taakstelling voor de huisvesting van statushouders conform de opdracht van het Rijk.
Inspanningen
6.1.6 Zo veel mogelijk senioren en kwetsbare inwoners wonen in een voor hen passende en geschikte woning waar zo nodig ondersteuning op maat kan worden geboden.
Inspanningen
6.2.1 Voor Kamerik, Harmelen en Zegveld zijn afspraken gemaakt over nieuwe woningbouwlocaties in buitenstedelijk gebied.
Inspanningen
6.2.2 Gebiedsgerichte, programmatische aanpak voor de binnenstedelijke gebiedsontwikkeling Poort van Woerden, die de deelgebieden Snellerpoort, Nieuw-Middelland en Stationsgebied omvat.
Inspanningen
6.2.4 De bestemmingsplannen Putkop en de Burgemeester van Zwietenweg zijn onherroepelijk.
Inspanningen
6.2.6 Het winkelcentrum in Tournoysveld vernieuwen
Inspanningen
6.3.1 Een gebiedsdekkend omgevingsplan nieuwe stijl.
Kwaliteit (toelichting)
2032
Inspanningen
6.3.2 Raamverordening fysieke leefomgeving vastgesteld.
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
6.3.3 In deze collegeperiode ontstaat meer ruimte voor maatschappelijk initiatief, zowel binnenstedelijk als in het buitengebied.
Inspanningen
6.3.4 Geluidswal langs de A12 bij woonwijken Harmelen en Woerden.
Inspanningen
2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.8.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).
Inspanningen
3.14.3 / 4.5.2 / 5.8.3 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.
Inspanningen
Opgave: Sterke economie
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect6.5 Transitie landelijk gebied
(Overige onderdelen Economie in programma 4.)
Resultaat
Terug naar navigatie - ResultaatResultaat
Terug naar navigatie - Resultaat6.5.1 Uitgangspunten notitie landelijk gebied wordt opgeleverd
Inspanningen
Nieuw gebouwd woningen (nieuwgebouwde woningen per 1.000 woningen)
Terug naar navigatie - Nieuw gebouwd woningen (nieuwgebouwde woningen per 1.000 woningen)Periode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2021 | 4,3 | 8,9 |
2022 | 8,7 | 9,3 |
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenExploitatie | Werkelijk 2023 | Primitieve begroting 2024 | Begroting 2024 inclusief wijzigingen | Begroting 2025 | Verschil begroting 2025 en begroting 2024 na wijzigingen | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||||
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 335 | 4.787 | 4.787 | 5.511 | 725 | 3.625 | 1.304 | 1.211 | |
5.5 Cultureel erfgoed | 20 | 18 | 18 | 19 | 1 | 19 | 19 | 19 | |
8.1 Ruimte en leefomgeving | 2.560 | 966 | 999 | 1.067 | 68 | 983 | 983 | 983 | |
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) | 5.973 | 7.449 | 7.449 | 7.142 | -307 | 7.792 | 5.910 | 4.682 | |
8.3 Wonen en bouwen | 2.310 | 1.534 | 1.620 | 1.925 | 305 | 1.912 | 1.912 | 1.912 | |
Totaal Baten | 11.197 | 14.754 | 14.872 | 15.663 | 790 | 14.332 | 10.128 | 8.807 | |
Lasten | |||||||||
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 377 | 4.787 | 4.787 | 5.511 | 725 | 3.625 | 1.304 | 1.211 | |
5.5 Cultureel erfgoed | 424 | 399 | 410 | 406 | -4 | 405 | 405 | 405 | |
8.1 Ruimte en leefomgeving | 3.068 | 2.170 | 2.437 | 2.388 | -49 | 2.407 | 2.305 | 2.305 | |
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) | 4.199 | 7.449 | 7.449 | 7.142 | -308 | 7.792 | 5.910 | 4.682 | |
8.3 Wonen en bouwen | 7.664 | 3.668 | 4.314 | 4.345 | 31 | 4.326 | 4.382 | 4.375 | |
Totaal Lasten | 15.732 | 18.473 | 19.397 | 19.792 | 395 | 18.556 | 14.306 | 12.977 | |
Onttrekkingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | 3.213 | 0 | 60 | 0 | -60 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Onttrekkingen | 3.213 | 0 | 60 | 0 | -60 | 0 | 0 | 0 | |
Stortingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | 2.617 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Stortingen | 2.617 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat | -3.939 | -3.719 | -4.464 | -4.129 | 336 | -4.224 | -4.178 | -4.170 |
Verschillenanalyse 2024 - 2025
Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2024 - 2025Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
Progr niveau | Omschrijving | Mutatie baten t.o.v. 2024 | Bedrag | voordeel (-) nadeel (+) | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
(x € 1.000) | |||||||
6 | Indexatie prijs | De opbrengsten zijn geïndexeerd met 3,5%, op basis van de CPB-verwachting voor de kostenontwikkelingen in 2025. | -40 | Voordeel | |||
Taakveld | Omschrijving | ||||||
Kadernota 2025 | |||||||
8.1 | Kadernota | Landelijk gebied. Inkomsten Provincie zijn gelijk aan uitgaven. | -83 | Voordeel | |||
Bezuinigingstaakstelling structureel | |||||||
8.3 | Leges omgevingsvergunningen | Omgevingsvergunningen verhogen naar kostendekkend niveau. | -250 | Voordeel | |||
Actualisatie MPG | |||||||
3.2 | Actualisatie MPG | Betreft Putkop en Burgemeester van Zwietenweg (budgetneutraal). | -725 | Voordeel | |||
8.2 | Actualisatie MPG | Betreft Brediuspark, Schoollocaties Kamerik, Snel en Polanen en Diverse locaties Harmelen (Budgetneutraal). | 307 | Nadeel | |||
Diversen | 1 | Nadeel | |||||
Totaal mutaties baten | -790 | ||||||
Progr niveau | Omschrijving | Mutatie lasten t.o.v. 2024 | Bedrag | voordeel (-) nadeel (+) | |||
(x € 1.000) | |||||||
6 | Indexatie loonkosten | De stijging in de loonkosten wordt verklaard doordat medewerkers doorgroeien naar een volgende trede in de salarisschaal. Omdat nog niet bekend is hoeveel de CAO-lonen stijgen in 2025 zijn de loonkosten in de programma's nog begroot op het prijspeil 2024. In programma 7 is bedrag gereserveerd voor de CAO-stijging in 2025. | 335 | Nadeel | |||
6 | Indexatie prijzen en subsidies | De materiële kosten zijn geïndexeerd met 2,2%, op basis van de CPB-verwachting voor 2025. De subsidie kosten zijn geïndexeerd met 3,5%. | 29 | Nadeel | |||
6 | Kapitaallasten | De kapitaallasten stijgen door nieuwe investeringen. | 30 | Nadeel | |||
Taakveld | Omschrijving | ||||||
Voorjaarsrapportage eenmalig | |||||||
8.3 | Omgevingswet | Diverse functies voor de omgevingswet zijn gedurende 2024 toegevoegd aan de formatie. Voor 2024 werden de kosten dus nog maar voor een deel van het jaar gemaakt, vanaf 2025 voor het hele jaar. | 178 | Nadeel | |||
8.3 | Verkenningsstudie glastuinbouwgebied Harmelerwaard | In 2024 zijn eenmalig hogere kosten gemaakt voor de verkenningsstudie Harmelerwaard. Voor 2024 was budget nodig vooradvies, onderzoek, marketing en communicatie en capaciteitsinzet. Voor 2025 e.v. is alleen budget nodig voor capaciteitsinzet. | -50 | Voordeel | |||
Kadernota 2025 | |||||||
8.1 | Landelijk Gebied | Landelijk gebied. Inkomsten Provincie zijn gelijk aan uitgaven, echter is in 2024 € 100k beschikbaar gesteld door de raad waardoor het aan de lastenzijde een positief effect laat zien. In 2025 is een budget van € 83k begroot. | -17 | Voordeel | |||
Bezuinigingstaakstelling structureel | |||||||
5.5 en 8.3 | Energie | De begroting voor gas en elektra is aangepast naar reële tarieven. Dit kan leiden tot voor- en nadelen in de verschillende programma's. | -55 | Voordeel | |||
5.5 | Erfgoed | Inleveren van werkbudget. | -8 | Voordeel | |||
8.3 | Omgevingsvergunning | Op basis van een analyse op historische uitgaven blijkt een structurele onderuitputting van dit budget. | -35 | Voordeel | |||
Actualisatie MPG | |||||||
3.2 | Actualisatie MPG | Betreft Putkop en Burgemeester van Zwietenweg (budgetneutraal). | 725 | Nadeel | |||
8.2 | Actualisatie MPG | Betreft Brediuspark, Schoollocaties Kamerik, Snel en Polanen en Diverse locaties Harmelen (Budgetneutraal). | -307 | Voordeel | |||
Overige bijstellingen | |||||||
8.1 | Woonvisie en Portfoliomanagement | In 2024 waren incidentele budgetten beschikbaar voor het opstellen van de woonvisie en voor portfoliomanagement. | -87 | Voordeel | |||
8.3 | Extern personeel | In de kadernota 2024 is incidenteel extra inhuur budget opgenomen voor 2024. | -160 | Voordeel | |||
Diversen | -183 | Voordeel | |||||
Totaal mutaties lasten | 395 | ||||||
Totaal mutaties lasten en baten | -395 | ||||||
Taakveld | Mutatie reserves t.o.v. 2024 | Bedrag | voordeel (-) nadeel (+) | ||||
(x € 1.000) | |||||||
0.10 | Onttrekking aan gebiedsfonds nieuw Middelland voor brug de Houttuin. | -60 | Voordeel | ||||
Totaal mutaties reserves | -60 | Voordeel | |||||