Uitgaven

7,77%
€ 14.946
x €1.000
7,77% Complete

Inkomsten

1,85%
€ 3.568
x €1.000
1,85% Complete

Saldo

40004,2%
€ -11.378
x €1.000

Programma 5. Onderwijs en Sport

Uitgaven

7,77%
€ 14.946
x €1.000
7,77% Complete

Inkomsten

1,85%
€ 3.568
x €1.000
1,85% Complete

Saldo

40004,2%
€ -11.378
x €1.000
Portefeuillehouder Thema
Jacques Rozendaal Onderwijs en onderwijshuisvesting
Arjan Noorthoek Sport

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Dit programma bevat (onderdelen van) de opgaven:
1. Doorontwikkeling inrichting sociaal 
2. Kansrijk Woerden
3. Gezond en vitaal Woerden
4. Leefbaar en ondernemend Woerden 
5. Regie

Taakvelden binnen programma 5 zijn:

Taakveld Omschrijving
4.1 Openbaar basisonderwijs Taken met betrekking tot het openbaar basisonderwijs: - bestuurskosten voor gemeenten die zelf bestuur zijn - primair openbaar basisonderwijs, bewegingsonderwijs (inclusief schoolzwemmen) - de huur van bv. een gymnastieklokaal - passend onderwijs
4.2 Onderwijshuisvesting Taken op het gebied van onderwijshuisvesting voor openbaar en bijzonder onderwijs: - nieuwbouw, aanpassing en uitbreiding van bestaande schoolgebouwen - verhuur - opstellen programma onderwijshuisvesting - vandalismebestrijding
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken Lokaal onderwijsbeleid, leerlingenvoorzieningen en onderwijsondersteuning: - ondersteuning leerkrachten en directie - uitgaven bijzonder onderwijs (incl. bewegingsonderwijs en schoolzwemmen voor leerlingen bijzonder onderwijs, maar excl. huisvesting) - achterstandenbeleid - coördinatie samen naar school, passend onderwijs - volwasseneneducatie - leerlingzorg en leerlingbegeleiding - leerlingenvervoer (incl. voor leerlingen openbaar onderwijs) - stimuleren schooldeelname: leerplicht en voorkomen voortijdig schoolverlaten
5.1 Sportbeleid en activering Niet-fysieke maatregelen ter stimulering van professionele- en amateursport zoals: stimuleren van topsport, ondersteunen en stimuleren recreatieve sportbeoefening, ondersteunen van organisaties die zich bezig houden met sport, sport in buurt- en combinatiefuncties.
5.2 Sportaccommodaties Alle accommodaties voor sportbeoefening

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Door samen met onze partners te werken aan deze opgaven zorgen wij voor elkaar én zorgen wij met elkaar dat onze inwoners naar vermogen kunnen meedoen in een gezonde samenleving. Onze inwoners kunnen werken, leren, sporten en ontspannen in hun eigen wijk of dorp. Daar waar zij hier (tijdelijk) niet toe in staat zijn, krijgen zij een steuntje in de rug.

Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen

Onze gemeente heeft een toegankelijk aanbod aan activiteiten en voorzieningen op het gebied van onderwijs en sport. Zo hebben onze inwoners voldoende mogelijkheden voor ontwikkeling, ontspanning en plezier en moeten zij, ongeacht hun achtergrond, de kans krijgen om via onderwijs en sport het beste uit zichzelf te halen. De gemeente stimuleert, faciliteert en verbindt partijen zodat er een samenhangend en sluitend stelsel van voorzieningen aanwezig is.

Onderwijs
Goed onderwijs is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Elke leerling heeft talenten en verdient onderwijs dat stimuleert om deze talenten maximaal te ontwikkelen en te benutten. Samen met onze partners vanuit het onderwijs, de kinderopvang en andere maatschappelijke partijen is in 2024 een notitie ‘Onderwijskansen’ opgesteld en is een aantal speerpunten bepaald voor de komende jaren. Ook mogelijkheden die het onderwijs en de gemeente krijgen vanuit de Gelijke Kansen Alliantie worden optimaal ingezet om de gelijke kansen van kinderen en jongeren verder te verbeteren.

Peuteropvang helpt bij een goede voorbereiding op de basisschool. Als ouders hiervoor geen kinderopvangtoeslag vanuit het Rijk krijgen, krijgen zij via de gemeente een vergoeding voor 10 uur per week peuteropvang.

Jaarlijks vindt een dialoog plaats tussen basisscholen, aanbieders van voorschoolse educatie en de gemeente. Deze dialoog is gericht op versterking van de kwaliteit van taalondersteuning voor kinderen van 2,5 tot 6 jaar die de Nederlandse taal thuis niet of te weinig spreken en horen. Kinderen krijgen hiervoor een indicatie die door het consultatiebureau afgegeven wordt. Dit gebeurt op basis van criteria die door de gemeente bepaald zijn. Waar nodig maken we gezamenlijk afspraken die de kwaliteit verbeteren.

Met de beschikbare NPO-middelen blijven we scholen tot en met juli 2025 ondersteunen bij hun inzet op het inhalen van leervertragingen als gevolg van COVID-19 en de versterking van de mentale weerbaarheid van hun leerlingen. Na juli 2025 stopt de regeling en zijn de NPO-middelen die we van het Rijk gekregen hebben volledig benut. Een aantal activiteiten die succesvol hebben bijgedragen aan de ontwikkeling, weerbaarheid en groei van kinderen en jongeren worden waar mogelijk voortgezet.

Leerlingenvervoer
De 22 Utrechtse gemeenten en de provincie Utrecht hebben het doelgroepenvervoer ‘Regiotaxi Utrecht 2024 – 2028’ samen Europees aanbesteed. Naast de aanbesteding van het Wmo-vervoer en het ov-vangnetvervoer hebben een aantal regio’s, waaronder Utrecht West, ervoor gekozen ook het leerlingen- en jeugdwetvervoer tegelijk aan te besteden. De aanbesteding is vertraagd als gevolg van een vormfout tijdens de beoordeling en bezwaren die zijn ingediend door inschrijvende partijen. Na een positieve uitspraak van de rechter heeft een herbeoordeling plaatsgevonden.  Het vervoer voor de regio Utrecht west is definitief gegund aan Willemsen de Koning, maar als gevolg van de vertraging is de ingangsdatum van het contract 1 januari 2025. 

Onderwijshuisvesting
Het vastgestelde integraal huisvestingsplan onderwijshuisvesting (IHP) wordt periodiek geactualiseerd. Nieuwe ontwikkelingen die tussentijds voor 2026 van invloed zijn op de dynamiek van ruimtevraag en -aanbod worden tijdens de actualisatie verwerkt en voorgelegd aan het college en de raad. In het IHP is de planontwikkeling met ca. 3.650 woningen in de Poort van Woerden reeds verwerkt.
Conform het IHP zal in 2025 de Sint Bavoschool gerenoveerd worden. Dat betekent dat de school tijdelijk sluit en er ca. een jaar lang gebruik gemaakt gaat worden van tijdelijke huisvesting. Hiervoor is een bedrag van 500K in de Kadernota voorzien. Omstandigheden kunnen ervoor zorgen dat aanvullend budget nodig is. Naarmate de voorbereidingen concreter worden, ontstaat er meer duidelijkheid over het uiteindelijk benodigde budget. Voor de renovatie van het hoofdgebouw is als gevolg van het IHP een bedrag in de meerjarenbegroting verwerkt.

Voor de komende jaren is rekening te houden met nieuwe ontwikkelingen die in het huidige IHP niet zijn voorzien. Zo gaat met ingang van het schooljaar 2025-2026 de islamitische basisschool Sirat in Woerden van start. Het ministerie heeft hiertoe op de aanvraag van het schoolbestuur in juni 2024 de beschikking afgegeven. In de Kadernota is hiervoor een bedrag voorzien. In goed overleg met de schoolbesturen hebben we toekomstige scenario’s voor het gebruik van de schoolgebouwen ontwikkeld. De aanleiding hiervoor zijn de conclusie en het advies in het IHP; de gemeente Woerden telt relatief veel kleine scholen, waardoor het onderzoeken van clustering van scholen in minder gebouwen voor de hand ligt. Als de raad met de voorstellen voor clustering instemt, kan het zijn dat ‘de kosten voor de baat uitgaan’; m.a.w. investeren om op termijn terug te verdienen. Onder voorbehoud van nog te maken keuzes en besluiten, kan het effect van minder schoollocaties zijn, dat hierdoor nieuwe locaties ontstaan voor in potentie substantiële aantallen woningen. Eén en ander wordt in het vierde kwartaal van 2024 (doorlopend in het eerste kwartaal 2025) verkennend uitgewerkt in termen van woonprogramma en kosten en baten.

Door de feitelijke clustering van scholen in minder schoolgebouwen zal – mits de raad hiertoe besluit – de planning van de investeringen in de meerjarenbegroting (conform IHP) veranderen. Nadat de schoolbesturen hebben ingestemd met de voorstellen voor clustering (te verwachten in het vierde kwartaal van 2024), informeren wij de raad hierover. Wettelijk gezien zijn de schoolbesturen als juridische eigenaren eerst aan zet (consensus).

Sport
Bewegen en sporten draagt bij aan fitte en gezonde inwoners en brengt mensen dichter bij elkaar. Daarom vinden we het belangrijk dat alle inwoners kunnen spelen, sporten en bewegen. Wij blijven de sportverenigingen ondersteunen en bewaken dat onze sportverenigingen levendig en betaalbaar blijven. 
Met sportaanbieders komen we periodiek samen om kennis uit te wisselen en om elkaar op te zoeken om activiteiten te ontwikkelen en te versterken. Aan de hand van deze input zal verder invulling gegeven worden aan de ambitie om in nauw contact te zijn met de sportaanbieders.

Daarnaast gaan we verder met de uitvoering van de projecten uit het Sportakkoord 2.0 Woerden 2023–2026 en blijven we samen met onze lokale partners extra inzetten op een gezond Woerden. 

Bovendien zijn we in Woerden een ‘doortrapgemeente’ geworden. Dit betekent dat we ons de komende tijd gaan inzetten op fietsveiligheid en fietsvalpreventie. Zo houden we onze oudere inwoners op de been en kunnen zij veilig en zelfverzekerd de fiets op.

Zwembaden
Het college heeft op 24 juni 2024 besloten om de aandelen in de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid WoerdenSport Zwembaden B.V. over te nemen van Stichting WoerdenSport. Na dit definitieve besluit tot overname van de aandelen in WoerdenSport Zwembaden B.V. is gestart met de voorbereiding van de overname van de aandelen en het opstellen van de exploitatie- en huurovereenkomst. Het streven is dat de B.V. zo mogelijk vanaf 1 januari 2025 haar werkzaamheden en de exploitatie en het beheer van het Batensteinbad en Recreatiecentrum H2O als gemeentelijke B.V. voortzet. De huidige overeenkomst met WoerdenSport Zwembaden B.V. loopt tot 1 juli 2025, maar overname van de aandelen per 1 januari 2025 (aan het begin van een nieuw kalenderjaar) heeft de voorkeur zowel van WoerdenSport Zwembaden B.V. als van de gemeente.

Op 9 juli 2024 is de raad door middel van een raadsinformatiebrief (D/24/148918) geïnformeerd over de prioritering van grote ruimtelijke initiatieven. De kernboodschap is de nieuwe prioriteringslijst van initiatieven die klaar staan om opgepakt te worden als project. Echter op basis van de uitgangspunten van portfoliomanagement is gebleken dat er ook veel initiatieven van de oorspronkelijke lijst onvoldoende uitgewerkt zijn om als project opgepakt te worden, in de lijnorganisatie verder gaan of komen te vervallen.

Voor de toekomst van de zwembaden geldt dat dit is opgenomen in bijlage 2 van de raadsinformatiebrief (D/24/148918). Dat betekent dat het een initiatief is in de pré fase met prioriteit per 1 januari 2025.

Buitensport
Afgelopen zomer heeft er groot onderhoud aan het hoofdveld van voetbalvereniging VEP plaatsgevonden. De grasmat is vernieuwd. Ook de entourage is opgeknapt. Rond het hoofdveld zijn de drainage, de afrastering en de ballenvangers van het hoofdveld en veld 4 vernieuwd. In het hoofdveld en veld 5 is automatische beregening aangebracht. De pomp van de beregening is verplaatst zodat we voortaan schoner water hebben om te beregenen.

De toplagen van de kunstgrasvoetbalvelden worden jaarlijks gekeurd om naast de levensduurverwachting ook onderhoudsmaatregelen aan te passen of te verrichten (b.v. losse naden vastzetten of het vervangen van een penaltystip). Dit gebeurt vanaf het eerste jaar. Er is een tweejaarlijkse verplichte keuring vanuit de KNVB voor de velden vanaf 8 jaar. Als de velden goedgekeurd worden, dan wordt de vervanging van de toplaag van de kunstgrasvelden weer met één jaar uitgesteld. Als de vervanging daadwerkelijk aan de orde is, zal er ook een keuze gemaakt moeten voor het type infill-materiaal afhankelijk van de wettelijke ontwikkelingen, de ontwikkelingen in de markt en de prijs.

Opgave: Doorontwikkeling inrichting sociaal domein

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

3.2 / 4.3 / 5.1 Er zijn laagdrempelige en gastvrije ontmoetingsplaatsen.

De resultaten en inspanningen die gekoppeld zijn aan dit maatschappelijke effect zijn in programma 3 en 4 opgenomen en verantwoord. 

Opgave: Kansrijk Woerden

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

3.9 / 5.2  Onze sociale, culturele, fysieke en groenblauwe voorzieningen dragen bij aan de gezondheid en het welbevinden van onze inwoners.

5.3  Alle kinderen uit Woerden hebben toegang tot onderwijs in daartoe geschikte en bereikbare gebouwen.

3.9 / 5.4 Kinderen en jongeren hebben al voor de geboorte en tijdens het opgroeien meer gelijke kansen.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

5.3.1 Het herijkte integraal huisvestingsplan (IHP) van 2022 wordt uitgevoerd in samenspraak met de schoolbesturen.

Terug naar navigatie - 5.3.1 Het herijkte integraal huisvestingsplan (IHP) van 2022 wordt uitgevoerd in samenspraak met de schoolbesturen.

Inspanningen

Opgave Gezond en vitaal Woerden

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Opgave Leefbaar en ondernemend Woerden

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.8.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).

Terug naar navigatie - 2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.8.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).

Inspanningen

5.8.4 Er is door de gemeenteraad een besluit genomen over de toekomst van de zwembaden.

Terug naar navigatie - 5.8.4 Er is door de gemeenteraad een besluit genomen over de toekomst van de zwembaden.

Inspanningen

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Specificatie taakvelden
Bedragen x €1.000
Exploitatie Werkelijk 2023 Primitieve begroting 2024 Begroting 2024 inclusief wijzigingen Begroting 2025 Verschil begroting 2025 en begroting 2024 na wijzigingen Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Baten
4.1 Openbaar basisonderwijs 21 0 0 0 0 0 0 0
4.2 Onderwijshuisvesting 54 36 36 37 1 37 37 37
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 1.467 856 1.242 811 -430 716 716 716
5.1 Sportbeleid en activering 349 262 262 262 0 247 247 247
5.2 Sportaccommodaties 3.308 2.098 2.034 2.429 395 2.087 2.087 2.087
Totaal Baten 5.198 3.252 3.574 3.539 -34 3.087 3.087 3.087
Lasten
4.1 Openbaar basisonderwijs 435 405 467 430 -37 430 430 430
4.2 Onderwijshuisvesting 4.725 4.644 4.429 4.340 -89 3.811 3.900 3.896
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 3.739 2.715 3.426 3.004 -421 2.965 2.974 2.965
5.1 Sportbeleid en activering 833 728 731 746 16 739 739 739
5.2 Sportaccommodaties 5.698 5.003 5.349 5.599 250 5.256 5.180 5.117
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 0 141 141 156 15 156 156 156
Totaal Lasten 15.431 13.636 14.542 14.276 -266 13.357 13.379 13.303
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 400 29 29 29 0 149 306 482
Totaal Onttrekkingen 400 29 29 29 0 149 306 482
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 1.145 670 670 670 0 670 670 670
Totaal Stortingen 1.145 670 670 670 0 670 670 670

Verschillenanalyse 2024 - 2025

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2024 - 2025

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Progr niveau Omschrijving Mutatie baten t.o.v. 2024 Bedrag voordeel (-) nadeel (+)
(x € 1.000)
5 Indexatie prijs De opbrengsten zijn geïndexeerd met 3,5%, op basis van de CPB-verwachting voor de kostenontwikkelingen in 2025. -84 Voordeel
Taakveld Omschrijving
Voorjaarsrapportage eenmalig
4.3 Onderwijsachterstandenbeleid Het budget voor onderwijsachterstandenbeleid is incidenteel voor 2024 budgetneutraal opgenomen in de voorjaarsrapportage. Hiervoor wordt ook een rijksbijdrage ontvangen (zie ook lasten). 348 Nadeel
4.3 Nationaal Programma Onderwijs Het budget voor het Nationaal Programma Onderwijs is incidenteel voor 2024 budgetneutraal opgenomen in de voorjaarsrapportage. Hiervoor wordt ook een rijksbijdrage ontvangen (zie ook lasten). 37 Nadeel
Overige bijstellingen
4.3 Onderwijsachterstandenbeleid De hogere inkomsten uit de specifieke uitkering onderwijsachterstandenbeleid is budgetneutraal in de begroting opgenomen (161K). Daarnaast is een correctie gedaan om het budget daadwerkelijk budgetneutraal in de begroting te krijgen (36K). -196 Voordeel
4.3 Nationaal Programma Onderwijs Aflopend inkomstenbudget zoals opgenomen in de voorjaarsrapportage 2023. 241 Nadeel
5.2 Gymzaal Oudeland Het afstoten van gymzaal Oudeland staat gepland in 2025, dit komt nog voort uit de Strategische Heroriëntatie. Hiervoor worden eenmalige frictiekosten gemaakt die gedekt worden uit een voorziening (budgetneutraal). -329 Voordeel
Diversen 17 Nadeel
Totaal mutaties baten 34 Nadeel
Progr niveau Omschrijving Mutatie lasten t.o.v. 2024 Bedrag voordeel (-) nadeel (+)
(x € 1.000)
5 Indexatie loonkosten De stijging in de loonkosten wordt verklaard doordat medewerkers doorgroeien naar een volgende trede in de salarisschaal. Omdat nog niet bekend is hoeveel de CAO-lonen stijgen in 2025 zijn de loonkosten in de programma's nog begroot op het prijspeil 2024. In programma 7 is bedrag gereserveerd voor de CAO-stijging in 2025. -35 Voordeel
5 Indexatie prijzen en subsidies De materiële kosten zijn geïndexeerd met 2,2%, op basis van de CPB-verwachting voor 2025. De subsidie kosten zijn geïndexeerd met 3,5%. 170 Nadeel
5 Kapitaallasten De omslagrente in de begroting 2025 is 1,0%. In de begroting 2024 was dit nog 1,5%. De kapitaallasten dalen hierdoor. Dit is alleen een interne doorbereking van het taakveld treasury (programma 7) naar de verschillende programma's. De rente die wij betalen aan de banken wordt begroot op programma 7. -417 Voordeel
4 Kapitaallasten De afschrijvingen stijgen door nieuwe investeringen in 2024 (het jaar na oplevering van een investering wordt voor de eerste keer afgeschreven). 182 Nadeel
Taakveld Omschrijving
Voorjaarsrapportage eenmalig
4.1 Andersenschool De openbare Andersenschool groeit harder dan geprognotiseerd. Voor de toename van het aantal leerlingen is extra meubilair en zijn extra onderwijsleerpakketten benodigd. Dit is een wettelijke plicht. -60 Voordeel
4.3 Onderwijsachterstandenbeleid Het budget voor onderwijsachterstandenbeleid is incidenteel voor 2024 budgetneutraal opgenomen in de voorjaarsrapportage. Hiervoor wordt ook een rijksbijdrage ontvangen (zie ook baten). -348 Voordeel
4.3 Nationaal Programma Onderwijs Het budget voor het Nationaal Programma Onderwijs is incidenteel voor 2024 budgetneutraal opgenomen in de voorjaarsrapportage. Hiervoor wordt ook een rijksbijdrage ontvangen (zie ook baten). -37 Voordeel
5.2 Woerden Sport WoerdenSport heeft bij de gemeente aangegeven dat de krapte op de arbeidsmarkt en de negatieve gevolgen daarvan op de omzet, de hoge energieprijzen, de economische ontwikkelingen (incl. de gevolgen van inflatie en de aantasting van de koopkracht) en de sterk gestegen inkoopkosten direct invloed hebben op de financiële resultaten voor 2024 en dat WoerdenSport deze niet binnen de bestaande exploitatie voor 2024 kan opvangen. -290 Voordeel
Kadernota 2025
5.2 Woerden Sport Woerden Sport: Structurele aanvullende exploitatiebijdrage. De ontwikkeling van de exploitatie in de afgelopen jaren en de verwachtingen voor 2024 zijn door WoerdenSport doorvertaald naar de begroting 2025. Voor huurdersonderhoud is in 2015 een bedrag van ca. € 230k vastgesteld, afgesproken is om dit bedrag gedurende de looptijd van de overeenkomst tot 1 juli 2025 niet te indexeren. Op basis van het vigerende gemeentelijke Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) komen de kosten voor het jaarlijks huurdersonderhoud dat WoerdenSport Zwembaden B.V. uit moet voeren uit op ca. € 350k (prijspeil 2024). Dit bedrag is in de basisbegroting 2025 van WoerdenSport 2.0 opgenomen. De kostenstijging van het huurdersonderhoud is dus € 120k. Saldering met de voorjaarsrapportage (voordeel € 290k). 410 Nadeel
Bezuinigingstaakstelling structureel
4.2 en 5.2 Energie De begroting voor gas en elektra is aangepast naar reële tarieven. Dit kan leiden tot voor- en nadelen in de verschillende programma's. -9 Voordeel
4.3 Onderwijshuisvesting Overschot op budgetten Vandalisme en Graffitibestrijding inleveren. -25 Voordeel
4.3 Onderwijsachterstandenbeleid MAG: Geen extra inzet meer van pedagogisch medewerkers op peutergroepen waar meer dan 50% van de peuters een indicatie voor Voorschoolse Educatie (VE) heeft (met consequenties, zoals minder aandacht en rust, voor alle kinderen op de VE-peutergroepen). Herijking van de verordening leerlingenvervoer kan vanuit eigen capaciteit. -95 Voordeel
5.1 Bevorderen gezonde leefstijl MAG: aanpak overgewicht/uitvoering sportakkoord. Zit gedeeltelijk bij het beweegteam. -6 Voordeel
5.2 Groene buitensportaccommodaties sportbesluit Inleveren van werkbudget. -50 Voordeel
Overige bijstellingen
4.3 Leerlingenvervoer Aflopend budget voor leerlingenvervoer in de meerjarenbegroting. -34 Voordeel
4.3 Onderwijsachterstandenbeleid De hogere lasten met als dekking uit de specifieke uitkering onderwijsachterstandenbeleid is budgetneutraal in de begroting opgenomen (€ 161k). 161 Nadeel
5.2 Gymzaal Oudeland Het afstoten van gymzaal Oudeland staat gepland in 2025, hiervoor worden eenmalige frictiekosten gemaakt. 329 Nadeel
5.2 Schulenburch De renovatie Schulenburch zoals vastgesteld in de voorjaarsrapportage 2023, is beschikbaar gesteld voor 2023 en 2024. Dit zorgt in de begroting 2025 voor een voordeel. -84 Voordeel
Diversen -29 Voordeel
Totaal mutaties lasten -267 Voordeel
Totaal mutaties lasten en baten -233 Voordeel
Taakveld Mutatie reserves t.o.v. 2024 Bedrag voordeel (-) nadeel (+)
(x € 1.000)
0.10 0
Totaal mutaties reserves 0