Uitgaven

38,31%
€ 73.708
x €1.000
38,31% Complete

Inkomsten

6,92%
€ 13.325
x €1.000
6,92% Complete

Saldo

212300%
€ -60.382
x €1.000

Programma 3. Sociaal domein

Uitgaven

38,31%
€ 73.708
x €1.000
38,31% Complete

Inkomsten

6,92%
€ 13.325
x €1.000
6,92% Complete

Saldo

212300%
€ -60.382
x €1.000
Portefeuillehouder Thema
Mariette Pennarts-Pouw Coördinatie Sociaal Domein, Wmo en Welzijn, Wijkgericht werken, Volksgezondheid.
Jacques Rozendaal Jeugdhulp en jeugdzorg, Jeugd en jongeren, Economische zaken (arbeidsmarkt), Werk en inkomen, Armoedebeleid en bestaanszekerheid, Opvang en inburgering vluchtelingen en statushouders.

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Dit programma bevat (onderdelen van) de volgende opgaven:

1.    Doorontwikkeling inrichting sociaal domein
2.    Kansrijk Woerden
3.    Gezond en vitaal Woerden
4.    Leefbaar en ondernemend Woerden
5.    Regie

 

Taakvelden binnen programma 3 zijn:

Taakveld Omschrijving
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie Algemene voorzieningen gericht op het bieden van een sociale basis: - ondersteunen van op participatie gerichte burgerinitiatieven, vrijwilligers en mantelzorg - sociaal en cultureel werk, Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW), wijkopbouw, jongerenwerk, schoolmaatschappelijk werk, straathoekwerk - preventie (bv. eenzaamheidsbestrijding, preventie op het gebied van GGZ) - buurt- en clubhuizen - collectief aanvullend vervoer - toegankelijkheid voorzieningen (inclusie); noodopvang vluchtelingen - kinderopvang: toezicht op en handhaving van de kwaliteit van kinderopvang en peuteropvang - aanvraag en verstrekking kinderopvangtoeslag Sociaal Medische Indicatie - noodopvang vluchtelingen - vreemdelingenbeleid - LHBTQIA+ beleid
6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Wmo Loketvoorzieningen gericht op het identificeren van eigen kracht en het geleiden naar de juiste vorm van individuele ondersteuning (maatwerkvoorzieningen en -dienstverlening)
6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd Loketvoorzieningen gericht op het identificeren van eigen kracht en het geleiden naar de juiste vorm van individuele ondersteuning (maatwerkvoorzieningen en -dienstverlening)
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal Loketvoorzieningen gericht op het identificeren van eigen kracht en het geleiden naar de juiste vorm van individuele ondersteuning (maatwerkvoorzieningen en -dienstverlening)
6.3 Inkomensregelingen Inkomens- en bijstandsvoorzieningen, schuldhulpverlening en gemeentelijk armoedebeleid
6.4 WSW en beschut werk Voorzieningen ter bevordering van maatschappelijke participatie die niet gericht zijn op doorstroming naar arbeid
6.5 Arbeidsparticipatie Alle op arbeid gerichte participatie- en re-integratievoorzieningen
6.60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo) Materiële voorzieningen en vervoers- en woondiensten om zelfstandig te kunnen functioneren (Wmo) voor mensen met fysieke beperkingen die op basis van een beschikking verstrekt worden
6.711 Huishoudelijke hulp (Wmo) 6.712 Begeleiding (Wmo) 6.713 Dagbesteding (Wmo) 6.714 Overige maatwerkarrangementen (Wmo) Dienstverlening aan individuele cliënten met een beperking (fysiek, psychisch of psychosociale), die zelfstandig wonen en die ondersteuning behoeven in de vorm van beschikbare uren op basis van een toekenningsbeschikking
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal 6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal 6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet. Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. De jongere verblijft thuis, in het eigen gezin, dus niet bij de aanbieder.
6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal 6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal 6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet. Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. De jongere verblijft formeel niet thuis in het eigen gezin. Dit betekent dat het hier alleen om de verblijfsvormen gaat waarbij er sprake is van een overnachting. Ook verblijf in logeerhuizen, alleen tijdens weekenden of juist door de week, vallen onder jeugdhulp met verblijf.
6.791 PGB Wmo Persoonsgebonden budgetten die worden verstrekt op grond van de Wmo 2015. Cliënten kunnen met een door de gemeente verstrekte PGB zelf de maatwerkvoorziening inkopen.
6.795 PGB Jeugd Persoonsgebonden budgetten die worden verstrekt op grond van de Jeugdwet. Cliënten kunnen met een door de gemeente verstrekte PGB zelf de maatwerkvoorziening inkopen.
6.811 Beschermd wonen (Wmo) 6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo) Opvang- en beschermd wonen-voorzieningen met inbegrip van eventuele maatwerkdienstverlening en maatwerkvoorzieningen voor personen die in de betreffende opvangvoorzieningen verblijven
6.821 Jeugdbescherming 6.822 Jeugdreclassering Maatregelen gericht op de opvang en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen 18- met inbegrip van maatwerkdienstverleningsmaatregelen voor jeugdigen die in de desbetreffende opvangvoorzieningen verblijven
6.91 Coördinatie en beleid Wmo Maatwerkvoorzieningen Wmo die niet toe te rekenen zijn aan één of enkele maatwerkvoorzieningen Wmo (zoals bijvoorbeeld beleidsmedewerker Wmo, contractmanager Wmo, backoffice)
6.92 Coördinatie en beleid Jeugd Maatwerkvoorzieningen Jeugd die niet toe te rekenen zijn aan één of enkele maatwerkvoorzieningen Jeugd (zoals bijvoorbeeld beleidsmedewerker Wmo, contractmanager Wmo, backoffice, regionale expertteams, bovenregionale expertisecentra, etc)
7.1 Volksgezondheid Maatregelen ter bescherming van de gezondheid van de bevolking als geheel, van specifieke risicogroepen, van jeugd en van ouderen

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

De komende jaren richten we ons in het sociaal domein o.a. op het versterken en doorontwikkelen van de ondersteuningsstructuur (sociale basis – toegang – maatwerk). Door een samenhangende structuur te realiseren, zorgen we voor een herkenbaar en goed vindbaar aanbod voor welzijn, ondersteuning en advies voor Woerden. In 2026 zal er een lokale ondersteuningsstructuur zijn die gebruikmaakt van bestaande ontmoetingsplaatsen, afgestemd op de behoeften van de wijk of het dorp. Ondersteuning wordt zoveel mogelijk zonder indicatie en groepsgericht aangeboden. We bouwen voort op de stappen die al zijn gezet. 

Hoewel Woerden welvarend is, hebben niet alle inwoners gelijke kansen. Factoren zoals opleidingsniveau en migratieachtergrond beïnvloeden dit. We willen dat iedereen in Woerden gelijke kansen heeft om zich te ontwikkelen, gezond te leven, veilig op te groeien en mee te doen.

We willen de gezondheid en de balans tussen draagkracht en draaglast van de inwoners van Woerden bevorderen vanuit de principes van ‘positieve gezondheid’. Het gaat hierbij om het vermogen en de veerkracht van mensen om met uitdagingen om te gaan en te participeren. Uitgangspunt is het terugdringen van gezondheidsachterstanden, sociaal-economische gezondheidsverschillen en ‘gezond leven makkelijk maken’.

Er is behoefte aan meer woningen en voorzieningen die passen bij verschillende levensfasen. We zorgen dat deze voorzieningen bijdragen aan de leefbaarheid en veiligheid. Woerden is sociaal sterk, met een centrale rol voor vrijwilligers. Zorg en ondersteuning worden op maar georganiseerd, dichtbij huis. Ambtenaren en medewerkers van Woerden Wijzer zijn meer in de wijk aanwezig om inwoners te ondersteunen. Zo houden we Woerden een fijne gemeente om te wonen, leven en werken.

Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen

De beleidskaders vormen de basis van de uitvoeringsagenda, waaraan meetbare resultaten zijn gekoppeld. Deze resultaten worden gemonitord via een kwaliteitsmonitor. De kwaliteitsmonitor is in ontwikkeling. De uitvoeringsagenda is een dynamisch document en wordt gedurende de termijn van de MAG aangepast op basis van landelijke en lokale ontwikkelingen. Door de toenemende kosten in de jeugdzorg en zorg zullen middelen en maatregelen in lijn moeten worden gebracht die passen bij een realistische uitvoeringsagenda. De daaruit voortkomende resultaten en inspanningen worden jaarlijks in de begroting opgenomen. 

Doorontwikkeling lokaal team
Het afgelopen jaar is gewerkt aan het ontwikkelen van een visie op het lokale team. Hier zijn partners en inwoners bij betrokken, omdat deze transitie alleen in gezamenlijkheid is te realiseren. Er is onderzoek gedaan naar de huidige manier van werken en de benodigde ontwikkeling die de teams moeten doormaken. De eisen in o.a. de Hervormingsagenda Jeugd zijn hierbij leidend. Daarnaast wordt bekeken welke teamstructuur het beste past bij de te maken ontwikkeling; de mogelijkheid om met partners samen op te trekken wordt expliciet overwogen. Begin 2025 wordt het meest veelbelovende model in de praktijk getoetst, door in een wijk te gaan werken met een lokaal pilotteam.

Regionale samenwerking
Op basis van de Robuustheidsscan, uitgevoerd door het ministerie van VWS, is geconcludeerd dat Utrecht West voorlopig als robuust kan worden beschouwd, mits er een gemeenschappelijke rechtsvorm ontstaat waar Stichtse Vecht deel vanuit maakt. Bovendien is binnen de Hervormingsagenda Jeugd een vereiste dat de schaal van vijf gemeenten een minimale omvang is voor de inkoop Jeugdhulp Utrecht West . In 2023 is de inkoop Jeugdhulp en Wmo 2015 – 2022 intern geëvalueerd. Tevens is een evaluatie georganiseerd met de aanbieders van Jeugdhulp waarin is gesproken over de ontwikkelpunten t.a.v. de huidige inkoop.

Naar aanleiding hiervan is een regionale verkenner aangesteld. Uit de verkenning zijn drie regionale prioriteiten geformuleerd voor de periode 2024 -2026:

  1. Samenwerking en professionalisering.
    a) Het tot stand brengen van een regiovisie samenwerking vijf gemeenten inclusief een regionale visie op de inkoop.
  2. Opmaat GR.
    a) De Hervormingsagenda Jeugd vereist dat de Governance van een Jeugdhulpregio een juridische basis en gewenste omvang heeft, hierover moet nog besluitvorming plaats vinden.
  3. Nieuwe inkoop 2027 van vijf gemeenten door Inkoop en Monitoring Utrecht West.
    a) Bemensing en voorwaarden projectleiding.
    b) Communicatie ten behoeve van de ontwikkeling en implementatie van de nieuwe inkoop.
    c) Noodzaak berekening tarieven nieuwe inkoop.

Na het zomerreces van 2024 begint de voorbereiding van de nieuwe inkoop. In 2025 wordt de ambitie verder uitgewerkt om de inkoopafspraken beter af te stemmen op de verschuiving van geïndiceerde begeleiding naar een toegankelijker aanbod en het bieden van basiszorg door het lokale team, als onderdeel van de nieuwe inkoop voor 2027.

Regionale inkoop Jeugd/WMO 
De Regio Utrecht West is voornemens de regionale overeenkomsten met WMO- en jeugdzorgaanbieders per 1 januari 2025 met één jaar te verlengen. Dit is noodzakelijk omdat de huidige looptijd van de overeenkomsten verstrijkt. Bij een verlenging van het contract heeft de gemeente heeft de wettelijke taak om reële tarieven te hanteren. Dit gaf aanleiding tot het uitvoeren van een tarievenonderzoek. De adviestarieven worden in september 2024 ter besluitvorming aan de colleges voorgelegd, zodat deze uiterlijk op 1 oktober 2024 gepubliceerd kunnen worden, alvorens ze vanaf 1 januari 2025 van kracht zijn. Na besluitvorming door de colleges zal de raad in oktober 2024 nader worden geïnformeerd.

Wmo-maatwerk
Vanuit Regio Utrecht West loopt een tarievenonderzoek voor huishoudelijke ondersteuning. De resultaten worden in het 4e kwartaal van 2024 verwacht. Voor hulpmiddelen vindt een verkennend onderzoek naar een nieuwe indexeringsmethode plaats. 
Eind 2024 start een onderzoek naar een groepsgericht (indicatievrij) aanbod voor langer thuiswonende inwoners. Dit wordt in 2025 voortgezet. Waarschijnlijk wordt per 2026 een inkomensafhankelijke eigen bijdrage voor Wmo-voorzieningen ingevoerd, in lijn met de plannen van de vorige regering. De interne voorbereidingen hiervoor starten eind 2024. Tot slot staat een actualisatie van de Verordening maatschappelijke ondersteuning op de agenda.

Jeugd maatwerk
De stijging op de jeugdzorgkosten zet zich naar verwachting ook in 2025 door, maar door inzet van alle genomen en te nemen maatregelen zal de kostenstijging in 2025 stabiliseren of afnemen t.o.v. 2023. Over de meerkosten 2023 en de te verwachtte kostenstijging in 2024 heeft de Raad een RIB ontvangen. In oktober 2024 is hierover een thema-avond geweest. 

Gemeentelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU)
De GGD heeft als kerntaak het beschermen, bewaken en bevorderen van de gezondheid van onze inwoners. Naast de landelijke periodieke onderzoeken, zoals de jeugd- en volwassenenmonitor, ondersteunt de GGD ons met gezondheidsbevordering. Een voorbeeld hiervan is het programma Stevig Ouderschap, dat bijdraagt aan een positieve, gezonde en veilige opvoeding. De GGD ondersteunt ons ook met de realisatie van acties uit het Gezond en Actief Leven Akkoord, met als doel het bevorderen van een gezonde leefstijl en het terugdringen van gezondheidsachterstanden. De komende jaren zullen we de huisvesting van de consultatiebureaus evalueren en waarborgen. Ook de basistaken en het maatwerk van de GGD zullen we altijd blijven aanpassen aan de voortdurend veranderende context van Woerden. Om aan hieraan te kunnen voldoen wordt de aankomende jaren een grotere bijdrage van deelnemende gemeenten verwacht. De kostenverhogingen betreffen de personeelslasten, de Gezondheidsmonitor Jongvolwassenen en Maternale Kinkhoest Vaccinatie (MKV).

Opvang Oekraïense ontheemden 
De Europese Richtlijn Tijdelijke Bescherming Oekraïense ontheemden (RTB) is verlengd tot maart 2026. De opvang van Oekraïense ontheemden door de gemeente Woerden zal in ieder geval tot die tijd doorgaan. In 2024 komen er wijzigingen in de regelgeving. De gemeente wordt wettelijk verplicht het leefgeld te stoppen van Oekraïense ontheemden met een eigen inkomen. Ook zullen Oekraïense ontheemden met een eigen inkomen in de gemeentelijke opvang een eigen bijdrage gaan betalen voor gas, water en licht. De gemeente is verantwoordelijk voor het innen hiervan. Hoe de kosten van de gemeente voor het innen van de bijdrage worden verrekend, wordt nog bekend gemaakt. Het innen van de eigen bijdrage gaat uiterlijk 1 januari 2025 van start. Begin 2025 worden verder de nieuwe normbedragen bekendgemaakt. 

In 2025 zullen de opvanglocaties De Stadspoort en de Bleek hun deuren sluiten. Er wordt gezocht naar een vervangende locatie voor ruim 200 Oekraïense ontheemden. Voor het woonklaar maken van de nieuwe locatie en mogelijk ook de verhuizing kan gebruik worden gemaakt van het transitiebudget van het Rijk. De verhuizing en het sociaal beheer worden bekostigd uit de normbedragen. 

Noodopvang en AZC 
In augustus 2024 is een noodopvang voor 200 asielzoekers geopend aan de Bleek 1 voor één jaar. In 2025 wordt de locatie verbouwd tot AZC, die in 2027 voor 15 jaar open zal gaan. Het jaar 2025 staat in het teken van leren en experimenteren met “meedoen vanaf dag 1”, een activeringsprogramma voor asielzoekers. Dit activeringsprogramma is budgetneutraal. In 2027 wordt het programma verder uitgerold als het AZC opent. Het programma wordt ontwikkeld met en door betrokken Woerdenaren en is budgetneutraal.

Opgave: Doorontwikkeling inrichting sociaal domein

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

3.1  Er is een sterke sociale basis.

3.2 / 4.3  Er zijn laagdrempelige en gastvrije ontmoetingsplaatsen.

3.3  Doorontwikkeling lokaal team Woerden.

3.4  Geïndiceerde zorg en ondersteuning op maat bieden. 

Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3.1.1 Er is een betere verbinding tussen zorg, ondersteuning, welzijn en wonen (sociale kracht op de indicatoren zelfredzaamheid, participatie, sociale samenhang en sociale cohesie is gestegen (in 2022: 7,8)).

Terug naar navigatie - 3.1.1 Er is een betere verbinding tussen zorg, ondersteuning, welzijn en wonen (sociale kracht op de indicatoren zelfredzaamheid, participatie, sociale samenhang en sociale cohesie is gestegen (in 2022: 7,8)).

Inspanningen

3.1.2 Inwoners helpen elkaar meer en gaan gemakkelijker met elkaar in gesprek over dingen die spelen in hun leven, zoals (mentale) gezondheid, geldzaken, opvoeding, ouder worden, etc. (indicator participatie gestegen).

Terug naar navigatie - 3.1.2 Inwoners helpen elkaar meer en gaan gemakkelijker met elkaar in gesprek over dingen die spelen in hun leven, zoals (mentale) gezondheid, geldzaken, opvoeding, ouder worden, etc. (indicator participatie gestegen).

Inspanningen

3.1.4 Uit storytellingonderzoek sociale basis blijkt dat ketenpartners beter gevonden worden door andere maatschappelijke partners en dat er meer verbinding is tussen sport, cultuur en welzijn.

Terug naar navigatie - 3.1.4 Uit storytellingonderzoek sociale basis blijkt dat ketenpartners beter gevonden worden door andere maatschappelijke partners en dat er meer verbinding is tussen sport, cultuur en welzijn.

Inspanningen

3.2.2 / 4.3.1 Partners hebben een gezamenlijke visie op samenwerken binnen de lokale ondersteuningsstructuur. Programmering en activiteiten worden voor en door kinderen, jongeren en volwassenen georganiseerd. Tevredenheid voorzieningen ...

Terug naar navigatie - 3.2.2 / 4.3.1 Partners hebben een gezamenlijke visie op samenwerken binnen de lokale ondersteuningsstructuur. Programmering en activiteiten worden voor en door kinderen, jongeren en volwassenen georganiseerd. Tevredenheid voorzieningen ...

... monitor sociale kracht gestegen.

Inspanningen

3.3.1 Vanuit het Sociaal Team en Team Jeugd en Gezin bij Woerden Wijzer wordt kortdurende sociale basiszorg geboden. Wachtlijsten zijn korter, cliënttevredenheid is toegenomen en ervaren kwaliteit dienstverlening is verbeterd.

Terug naar navigatie - 3.3.1 Vanuit het Sociaal Team en Team Jeugd en Gezin bij Woerden Wijzer wordt kortdurende sociale basiszorg geboden. Wachtlijsten zijn korter, cliënttevredenheid is toegenomen en ervaren kwaliteit dienstverlening is verbeterd.

Inspanningen

3.4.1 Inwoners die dat nodig hebben, kunnen na verwijzing gebruikmaken van passende zorg en ondersteuning vanuit de Jeugdwet en de Wmo.

Terug naar navigatie - 3.4.1 Inwoners die dat nodig hebben, kunnen na verwijzing gebruikmaken van passende zorg en ondersteuning vanuit de Jeugdwet en de Wmo.

Inspanningen

Opgave: Kansrijk Woerden

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

3.5  Armoede verminderen en proberen dit zo veel mogelijk te voorkomen.

3.6  Voor inwoners voor wie betaald werk niet toegankelijk is, is er begeleiding op maat naar een zinvolle daginvulling.

3.7  De basisvaardigheden van inwoners vergroten.

3.8  Nieuwe Woerdenaren krijgen een warm welkom.

3.9  Kinderen en jongeren hebben al voor de geboorte en tijdens het opgroeien meer gelijke kansen.

 

Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3.6.1 Er is een afname van inwoners met een inkomensvoorziening en een toename van uitstroom van clienten bij Ferm Werk door het op maat aanbieden van diensten en begeleiding (rapportage Ferm Werk).

Terug naar navigatie - 3.6.1 Er is een afname van inwoners met een inkomensvoorziening en een toename van uitstroom van clienten bij Ferm Werk door het op maat aanbieden van diensten en begeleiding (rapportage Ferm Werk).

Inspanningen

3.7.1 De tevredenheid van inwoners over voorzieningen is gestegen en basisvaardigheden zijn vergroot.

Terug naar navigatie - 3.7.1 De tevredenheid van inwoners over voorzieningen is gestegen en basisvaardigheden zijn vergroot.

Inspanningen

3.8.1 Er is een stabiele keten, waarin zwakke schakels en alternatieven daarvoor bekend zijn bij alle betrokken partijen, zodat nieuwkomers zo snel mogelijk goed kunnen meedoen in de samenleving. Zelfregie en zelfredzaamheid worden hierdoor ...

Terug naar navigatie - 3.8.1 Er is een stabiele keten, waarin zwakke schakels en alternatieven daarvoor bekend zijn bij alle betrokken partijen, zodat nieuwkomers zo snel mogelijk goed kunnen meedoen in de samenleving. Zelfregie en zelfredzaamheid worden hierdoor ...

... vergroot (monitoring plan inburgering en participatie).

Inspanningen

Opgave: Gezond en vitaal Woerden

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

3.10  Inwoners worden ondersteund om zelfstandig of in een woonvoorziening/ woonvorm te wonen.

3.11 / 5.6 Mentale weerbaarheid van jongeren is versterkt. 

3.12 / 5.7  Meer Woerdenaren hebben een gezonde leefstijl. 

3.13  Domeinoverstijgende samenwerking is geïntensiveerd.

 

Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3.10.2 / 6.1.6 Zo veel mogelijk senioren en kwetsbare inwoners wonen in een voor hen passende en geschikte woning waar zo nodig ondersteuning op maat kan worden geboden. (Toename tevredenheid seniorenonderzoek GGD, afname eenzaamheid en ...

Terug naar navigatie - 3.10.2 / 6.1.6 Zo veel mogelijk senioren en kwetsbare inwoners wonen in een voor hen passende en geschikte woning waar zo nodig ondersteuning op maat kan worden geboden. (Toename tevredenheid seniorenonderzoek GGD, afname eenzaamheid en ...

... overbelasting mantelzorgers).

Inspanningen

3.10.3 Ouderen wonen thuis met goede kwaliteit van leven en hebben passende (medische) zorg, ondersteuning en begeleiding (conform kader passende zorg).

Terug naar navigatie - 3.10.3 Ouderen wonen thuis met goede kwaliteit van leven en hebben passende (medische) zorg, ondersteuning en begeleiding (conform kader passende zorg).

Inspanningen

3.10.5 Ouderen die langer thuis wonen ervaren minder eenzaamheid. Mensen kijken naar elkaar om. Ouderen die langer thuis wonen maken gebruik van welzijnsactiviteiten (GGD-monitor).

Terug naar navigatie - 3.10.5 Ouderen die langer thuis wonen ervaren minder eenzaamheid. Mensen kijken naar elkaar om. Ouderen die langer thuis wonen maken gebruik van welzijnsactiviteiten (GGD-monitor).

Inspanningen

3.10.6 Het sociale netwerk en de positie van mantelzorgers is versterkt en er is meer aandacht voor jonge mantelzorgers. Mantelzorgers ervaren meer steun en minder overbelasting (GGD-monitor).

Terug naar navigatie - 3.10.6 Het sociale netwerk en de positie van mantelzorgers is versterkt en er is meer aandacht voor jonge mantelzorgers. Mantelzorgers ervaren meer steun en minder overbelasting (GGD-monitor).

Inspanningen

3.10.8 Risico op vallen bij ouderen is verminderd. Signaleerders weten waar zij met hun signaal terecht kunnen. Inwoners bij wie een risico is gesignaleerd worden ondersteund door laagdrempelige toegang tot valpreventief aanbod.

Terug naar navigatie - 3.10.8 Risico op vallen bij ouderen is verminderd. Signaleerders weten waar zij met hun signaal terecht kunnen. Inwoners bij wie een risico is gesignaleerd worden ondersteund door laagdrempelige toegang tot valpreventief aanbod.

Omschrijving (toelichting)

Veiligheid NL monitor:
14% thuiswonende ouderen krijgt risico-inschatting
3% thuiswonende ouderen waarbij verhoogd risico is vastgesteld, volgt erkende valpreventieve interventie

Inspanningen

3.11.1 Inzet op het vergroten van het sociale netwerk van jeugdigen en jongvolwassenen (afname kinderen psycho-sociale problemen (2020: 13,1 %) en jongeren psychische klachten (2022: 28%))

Terug naar navigatie - 3.11.1 Inzet op het vergroten van het sociale netwerk van jeugdigen en jongvolwassenen (afname kinderen psycho-sociale problemen (2020: 13,1 %) en jongeren psychische klachten (2022: 28%))

Inspanningen

3.11.2 / 5.6.1 Veerkracht en mentale weerbaarheid van jongeren is vergroot. Kinderen en jongeren ervaren minder prestatiedruk (2021: 52% te hoge prestatiedruk GGD-onderz). Ook op gebied van mediawijsheid en gamegedrag. Daarbij is oog voor ...

Terug naar navigatie - 3.11.2 / 5.6.1 Veerkracht en mentale weerbaarheid van jongeren is vergroot. Kinderen en jongeren ervaren minder prestatiedruk (2021: 52% te hoge prestatiedruk GGD-onderz). Ook op gebied van mediawijsheid en gamegedrag. Daarbij is oog voor ...

Omschrijving (toelichting)

...  neurodiversiteit (indicator: Stabiel aantal trajecten individuele ambulante begeleiding, basis-GGZ en specialistische GGZ).

Inspanningen

3.12.5 / 5.7.3 Meer kinderen, jongeren en volwassenen bewegen en minder inwoners hebben overgewicht (GGD-monitor).

Terug naar navigatie - 3.12.5 / 5.7.3 Meer kinderen, jongeren en volwassenen bewegen en minder inwoners hebben overgewicht (GGD-monitor).

Inspanningen

3.13.2 Samenwerking tussen huisartsen, WoerdenWijzer en algemene voorzieningen is verbeterd. Huisartsen zijn beter op de hoogte van voorzieningen.

Terug naar navigatie - 3.13.2 Samenwerking tussen huisartsen, WoerdenWijzer en algemene voorzieningen is verbeterd. Huisartsen zijn beter op de hoogte van voorzieningen.

(indicatoren: minder directe verwijzingen vanuit de huisartsen naar de S-GGZ of H-GGZ en meer verwijzingen van de huisartsen naar POH-jGGZ, naar Woerdenwijzer en/of naar algemene voorzieningen).

Inspanningen

Opgave: Leefbaar en ondernemend Woerden

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

2.2 / 3.14 / 4.5 / 6.4  Een groene openbare ruimte met meer biodiversiteit. De (inrichting van de) fysieke woon- en leefomgeving nodigt uit tot sporten, bewegen en ontmoeten.

3.15  Door een betere aansluiting/verbinding tussen zorg en veiligheid creëren we meer vroegsignalering, preventie en duurzame interventies. 

 

Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.8.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).

Terug naar navigatie - 2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.8.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).

Inspanningen

3.14.2 / 4.10.2 Maatschappelijk ondernemerschap door het lokale bedrijfsleven is versterkt i.s.m. maatschappelijke partners op het gebied van welzijn, zorg, sport en cultuur. Stijging van deelname aan maatwerkactiviteiten en ...

Terug naar navigatie - 3.14.2 / 4.10.2 Maatschappelijk ondernemerschap door het lokale bedrijfsleven is versterkt i.s.m. maatschappelijke partners op het gebied van welzijn, zorg, sport en cultuur. Stijging van deelname aan maatwerkactiviteiten en ...

... kwalitatief goede matches (monitor Betrokken ondernemers Woerden (nog op te zetten)).

Inspanningen

3.14.3 / 4.5.2 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.

Terug naar navigatie - 3.14.3 / 4.5.2 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.

Inspanningen

3.15.2 Inwoners en samenwerkingspartners weten snel en makkelijk WoerdenWijzer te vinden bij huiselijk geweld, kindermishandeling en ouderenmishandeling (indicator: Toename aantal vragen/meldingen van scholen, huisartsen, politie Woerden Wijzer ...

Terug naar navigatie - 3.15.2 Inwoners en samenwerkingspartners weten snel en makkelijk WoerdenWijzer te vinden bij huiselijk geweld, kindermishandeling en ouderenmishandeling (indicator: Toename aantal vragen/meldingen van scholen, huisartsen, politie Woerden Wijzer ...

... rondom inwoners/gezinnen met zorgen veiligheid).

Inspanningen

3.15.3 Voor gezinnen en inwoners met langdurig en complexe problematiek zijn alle facetten van de hulpvraag in kaart gebracht en is passende hulp snel beschikbaar (indicator: Groter aantal langdurig complexe casussen dat duurzaam wordt afgesloten.

Terug naar navigatie - 3.15.3 Voor gezinnen en inwoners met langdurig en complexe problematiek zijn alle facetten van de hulpvraag in kaart gebracht en is passende hulp snel beschikbaar (indicator: Groter aantal langdurig complexe casussen dat duurzaam wordt afgesloten.

Inspanningen

3.15.4 Er wordt passende hulp ingezet waarbij het sociale netwerk, de omgeving en alle professionele partners als team samenwerken (i.p.v. naar elkaar doorverwijzen).

Terug naar navigatie - 3.15.4 Er wordt passende hulp ingezet waarbij het sociale netwerk, de omgeving en alle professionele partners als team samenwerken (i.p.v. naar elkaar doorverwijzen).

Inspanningen

3.15.5 Overlast voortkomend uit casuïstiek met multiproblematiek is verminderd (indicator: aantal meldingen overlast, veiligheidsmonitor).

Terug naar navigatie - 3.15.5 Overlast voortkomend uit casuïstiek met multiproblematiek is verminderd (indicator: aantal meldingen overlast, veiligheidsmonitor).

Inspanningen

3.15.6 Er is meer kleinschalige opvang voor kinderen in driemilieusvoorzieningen, gemiddelde groepsgrootte in driemilieusvoorzieningen is gedaald van 8,6 naar 5 jeugdigen.

Terug naar navigatie - 3.15.6 Er is meer kleinschalige opvang voor kinderen in driemilieusvoorzieningen, gemiddelde groepsgrootte in driemilieusvoorzieningen is gedaald van 8,6 naar 5 jeugdigen.

Inspanningen

3.15.7 Kinderen groeien 'zo thuis mogelijk' op en maken minder gebruik van hoogspecialistische verblijfsvoorzieningen; 20% minder kinderen maakt gebruik van hoogspecialistische voorzieningen van YEPH.

Terug naar navigatie - 3.15.7 Kinderen groeien 'zo thuis mogelijk' op en maken minder gebruik van hoogspecialistische verblijfsvoorzieningen; 20% minder kinderen maakt gebruik van hoogspecialistische voorzieningen van YEPH.

Inspanningen

Opgave: Regie

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3.16.2 Bij beleidstrajecten of het opzetten van (nieuwe) initiatieven worden de ervaringen van inwoners op wie het beleid of initiatief impact heeft gehoord en benut bij de planvorming.

Terug naar navigatie - 3.16.2 Bij beleidstrajecten of het opzetten van (nieuwe) initiatieven worden de ervaringen van inwoners op wie het beleid of initiatief impact heeft gehoord en benut bij de planvorming.

Inspanningen

Eigen indicatoren

Terug naar navigatie - Eigen indicatoren

Naast de genoemde (BBV-verplichte) indicatoren wordt nog een aantal zgn. eigen indicatoren gemonitord. Hierop wordt via de kwaliteitsmonitor Sociaal Domein gerapporteerd.

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Specificatie taakvelden
Bedragen x €1.000
Exploitatie Werkelijk 2023 Primitieve begroting 2024 Begroting 2024 inclusief wijzigingen Begroting 2025 Verschil begroting 2025 en begroting 2024 na wijzigingen Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Baten
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 1.463 2.011 1.687 1.713 26 1.647 1.647 1.647
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 405 0 20 0 -20 0 0 0
6.3 Inkomensregelingen 15.560 9.332 15.400 11.036 -4.364 11.036 11.036 11.036
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 283 294 294 0 -294 0 0 0
6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) 0 0 0 304 304 778 773 773
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 0 0 0 0 0 0 0 0
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) 10 0 0 0 0 0 0 0
6.72A Jeugdhulp begeleiding 92 0 0 0 0 0 0 0
6.72B Jeugdhulp behandeling 2 0 0 0 0 0 0 0
6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf 22 0 0 0 0 0 0 0
6.81A Beschermd wonen (WMO) 238 0 0 0 0 0 0 0
6.82 Geëscaleerde zorg 18- 0 0 0 0 0 0 0 0
6.82A Jeugdbescherming 181 0 0 0 0 0 0 0
6.82B Jeugdreclassering 302 0 0 0 0 0 0 0
6.91 Coördinatie en beleid WMO 0 0 0 20 20 20 20 20
7.1 Volksgezondheid 54 0 301 252 -50 177 177 177
Totaal Baten 18.610 11.636 17.702 13.325 -4.377 13.658 13.653 13.653
Lasten
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 8.055 9.457 8.211 7.487 -724 7.506 7.502 7.501
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 2.191 1.974 3.074 0 -3.074 0 0 0
6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO 0 0 0 160 160 160 160 160
6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd 0 0 0 106 106 106 106 106
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal 0 0 0 1.652 1.652 1.266 1.170 1.170
6.3 Inkomensregelingen 21.783 18.781 20.589 17.115 -3.474 17.182 17.223 17.270
6.4 WSW en beschut werk 4.515 5.339 5.342 6.762 1.420 6.632 6.582 6.383
6.5 Arbeidsparticipatie 1.683 1.982 1.982 3.530 1.548 3.552 3.572 3.600
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 2.362 2.365 2.220 0 -2.220 0 0 0
6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) 0 0 0 2.317 2.317 2.317 2.317 2.317
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 0 0 0 0 0 0 0 0
6.711 Huishoudelijke hulp (WMO) 0 0 0 4.231 4.231 4.218 4.213 4.213
6.712 Begeleiding (WMO) 0 0 0 2.228 2.228 2.228 2.228 2.228
6.713 Dagbesteding (WMO) 0 0 0 3.636 3.636 3.636 3.636 3.636
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) 4.645 4.790 4.793 0 -4.793 0 0 0
6.71B Begeleiding (WMO) 1.799 2.321 1.970 0 -1.970 0 0 0
6.71C Dagbesteding (WMO) 1.912 3.044 3.124 0 -3.124 0 0 0
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 0 0 0 0 0 0 0 0
6.72A Jeugdhulp begeleiding 5.265 5.451 5.482 0 -5.482 0 0 0
6.72B Jeugdhulp behandeling 1.769 259 1.830 0 -1.830 0 0 0
6.72C Jeugdhulp dagbesteding 1.221 2.158 1.274 0 -1.274 0 0 0
6.73A Pleegzorg 885 906 938 0 -938 0 0 0
6.73B Gezinsgericht 91 326 -137 0 137 0 0 0
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig 1.874 2.049 1.956 0 -1.956 0 0 0
6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf 2.982 2.940 3.147 0 -3.147 0 0 0
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 2.349 815 2.452 0 -2.452 0 0 0
6.74C Gesloten plaatsing 0 1 0 0 0 0 0 0
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal 0 0 0 5.773 5.773 4.265 4.307 4.307
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal 0 0 0 9.068 9.068 8.742 8.695 8.695
6.791 PGB WMO 0 0 0 156 156 156 156 156
6.792 PGB Jeugd 0 0 0 397 397 397 397 397
6.811 Beschermd wonen (WMO) 0 0 0 159 159 159 159 159
6.81A Beschermd wonen (WMO) 140 33 250 0 -250 0 0 0
6.82 Geëscaleerde zorg 18- 0 0 0 0 0 0 0 0
6.821 Jeugdbescherming 0 0 0 1.960 1.960 1.960 1.960 1.960
6.82A Jeugdbescherming 2.135 1.673 1.935 0 -1.935 0 0 0
6.82B Jeugdreclassering 302 0 0 0 0 0 0 0
6.91 Coördinatie en beleid WMO 0 0 0 729 729 729 729 729
6.92 Coördinatie en beleid Jeugd 0 0 0 2.902 2.902 2.833 2.823 2.823
7.1 Volksgezondheid 2.443 2.577 3.280 3.338 58 3.317 3.321 3.321
Totaal Lasten 70.401 69.241 73.711 73.708 -3 71.363 71.258 71.133
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 813 0 0 0 0 0 0 0
Totaal Onttrekkingen 813 0 0 0 0 0 0 0
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 706 0 0 0 0 0 0 0
Totaal Stortingen 706 0 0 0 0 0 0 0

Verschillenanalyse 2024 - 2025

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2024 - 2025

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Progr niveau Omschrijving Mutatie baten t.o.v. 2024 Bedrag voordeel (-) nadeel (+)
(x € 1.000)
3 Indexatie prijs De opbrengsten zijn geïndexeerd met 3,5%, op basis van de CPB-verwachting voor de kostenontwikkelingen in 2025. -15 Voordeel
Taakveld Omschrijving
Voorjaarsrapportage eenmalig
6.3 Oekraïne Incidentele bijdrage Oekraïne in 2024. 4.364 Nadeel
7.1 BSO+ Budgetneutrale bijdrage voor BSO+ vervalt met als dekking de specifieke uitkering Integraal Zorgakkoord. 50 Nadeel
Diversen -22 Voordeel
Totaal mutaties baten 4.377 Nadeel
Progr niveau Omschrijving Mutatie lasten t.o.v. 2024 Bedrag voordeel (-) nadeel (+)
(x € 1.000)
Nieuwe taakveldindeling In 2025 hanteert het Rijk een nieuwe taakveld indeling, daarom is in het overzicht 'Specificatie taakvelden' een budgetneutrale verschuiving zichtbaar. In deze verschillenanalyse is geanalyseerd op basis van de oude taakveld indeling.
3 Indexatie loonkosten De stijging in de loonkosten wordt verklaard doordat medewerkers doorgroeien naar een volgende trede in de salarisschaal. Omdat nog niet bekend is hoeveel de CAO-lonen stijgen in 2025 zijn de loonkosten in de programma's nog begroot op het prijspeil 2024. In programma 7 is bedrag gereserveerd voor de CAO-stijging in 2025. 364 Nadeel
3 Indexatie prijzen en subsidies De materiële kosten zijn geïndexeerd met 2,2%, op basis van de CPB-verwachting voor 2025. De subsidie kosten zijn geïndexeerd met 3,5%. 764 Nadeel
3 Kapitaallasten De omslagrente in de begroting 2025 is 1,0%. In de begroting 2024 was dit nog 1,5%. De kapitaallasten dalen hierdoor. Dit is alleen een interne doorbereking van het taakveld treasury (programma 7) naar de verschillende programma's. De rente die wij betalen aan de banken wordt begroot op programma 7. 2 Nadeel
Taakveld Omschrijving
Voorjaarsrapportage eenmalig
6.1 Vluchtelingen/ Statushouders Incidenteel voordeel budgetoverheveling. 56 Nadeel
6.1 Regionale verkenner Incidentele inzet voor een regionale verkenner Utrecht West. -33 Voordeel
6.2 Inhuurbudget Incidenteel extra inhuur nodig gehad in 2024. -225 Voordeel
6.3 Technohub In het CWP is voor een aantal jaren budget opgenomen voor de TechnoHub. De eerste bijdrage vindt plaats in 2024. Er was € 50k overgeheveld voor de TechnoHub naar 2024, maar dat is niet nodig, omdat daar al budget voor is opgenomen. 50 Nadeel
6.1 en 6.3 Oekraïne Betreft incidentele kosten voor de opvang en bijhorende kosten van de Oekraïense vluchtelingen in Woerden. -2.000 Voordeel
7.1 GGDrU Incidentele bijstelling begroting GGDrU. -137 Voordeel
7.1 BSO+ Budgetneutrale bijdrage voor BSO+ vervalt met als dekking de specifieke uitkering Integraal Zorgakkoord. -50 Voordeel
Bezuinigingstaakstelling structureel
6.6 / 6.71A/B/C/D Wmo Het bezuinigen op de totale uitgaven maatwerk Wmo (openeinde-regeling) middels inhoudelijke beheersmaatregelen. Op de maatregelen wordt via een bestuursopdracht gestuurd. -1.000 Voordeel
6.72A t/m 6.82A Jeugdzorg Het bezuinigen op de totale uitgaven maatwerk jeugd (openeinde-regeling) middels inhoudelijke beheersmaatregelen. Op deze maatregelen wordt via een bestuursopdracht gestuurd. -1.200 Voordeel
6.71A en 6.71B Wmo PGB's Overschot inleveren op de posten: HH natura immaterieel, PGB's HH en PGB's begeleiding. -165 Voordeel
6.72A Jeugd PGB's Overschot inleveren op de post: jeugd PGB's. -220 Voordeel
6.1 Adviesraden Overschot inleveren op budget: inclusie. -26 Voordeel
6.1 Inburgering Inzetten SPUK Inburgering voor maatschappelijke begeleiding. -125 Voordeel
6.2 Onderzoek en Monitoring Overschot inleveren op budget: Uitbesteed werk. -31 Voordeel
6.2 Jeugd bovenregionaal Dubbel opgenomen in begroting. -174 Voordeel
6.2 Wmo Cliëntervaringsonderzoek. Overschot op de begroting. -10 Voordeel
6.3 Minima- en armoedebeleid Structurele ruimte in begroting. -15 Voordeel
6.81A MOBW Betreft een overschot op regionale middelen. -45 Voordeel
6.1, 6.2, 6.3, 6.5 en 7.1 MAG Bijstelling budgetten maatschappelijke agenda. -637 Voordeel
Overige bijstellingen
6.2 Inkoop Monitoring Utrecht West Extra opgenomen kosten voor Inkoop Monitoring Utrecht West blijken niet nodig. 328 Nadeel
6.6 / 6.71A/B/C/D Wmo Recent is een tarievenonderzoek uitgevoerd voor de WMO. Dit leidt er toe dat de tarieven voor WMO in 2025 zullen stijgen. 875 Nadeel
6.81A Beschermd Wonen De opgenomen kosten voor Beschermd Wonen blijken niet nodig. -61 Voordeel
6.72A t/m 6.82A Jeugdzorg Recent is een tarievenonderzoek uitgevoerd voor de jeugdzorg. Dit leidt er toe dat de tarieven voor jeugdzorg in 2025 zullen stijgen. 3.115 Nadeel
Verbonden partijen
6.3, 6.4 en 6.5 Ferm Werk De begroting 2025 van Ferm Werk is geactualiseerd n.a.v. de resultaten uit de jaarrekening en andere trendmatige ontwikkelingen. De verhoging van de gemeentelijke bijdrage wordt voornamelijk veroorzaakt door de toename van het aantal uitkeringen en de stijging van de uitkeringsprijs door de stijging van het minimumloon. 776 Nadeel
7.1 GGDrU Bijstelling begroting GGDrU. Conform (ontwerp)Begroting 2025 komen de totale loon- en prijsindexering hoger uit dan aangegeven in de kaderbrief van GGDrU. Daarnaast zijn er drie kostenverhogingen aangegeven. Deze kostenverhogingen betreffen de personeelslasten, de Gezondheidsmonitor Jongvolwassenen en Maternale Kinkhoest Vaccinatie (MKV) 310 Nadeel
Diversen -489 Voordeel
Totaal mutaties lasten -3 Voordeel
Totaal mutaties lasten en baten 4.374 Nadeel
Taakveld Mutatie reserves t.o.v. 2024 Bedrag voordeel (-) nadeel (+)
(x € 1.000)
0.10 0
Totaal mutaties reserves 0