Uitgaven

5,63%
€ 10.837
x €1.000
5,63% Complete

Inkomsten

0,52%
€ 1.004
x €1.000
0,52% Complete

Saldo

34573,23%
€ -9.833
x €1.000

Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid

Uitgaven

5,63%
€ 10.837
x €1.000
5,63% Complete

Inkomsten

0,52%
€ 1.004
x €1.000
0,52% Complete

Saldo

34573,23%
€ -9.833
x €1.000
Portefeuillehouder Thema
Victor Molkenboer Bestuurlijke zaken, Burgerzaken, Juridische zaken, Openbare orde en veiligheid, Handhaving en toezicht, Communicatie, Citymarketing, Iedereen doet mee, Dierenwelzijn.
Mariëtte Pennarts-Pouw Inwonersparticipatie en gebiedsgericht werken, Bedrijfsvoering (ICT, P&O, Archief), Samenwerking Woerden-Oudewater
Arjan Noorthoek Vergunningverlening en handhaving
Jelmer Vierstra Horeca
Roy Luca Regionale samenwerking

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Programma 1 omvat twee opgaven uit het bestuursakkoord:

- Vitale wijken, dorpen en het buitengebied

- Fitte gemeentelijke organisatie

 

Taakvelden binnen programma 1 zijn:

Taakveld Omschrijving
0.1 Bestuur Facilitering van de bestuursorganen: - college van burgemeester en wethouders (loonkosten, reis- en verblijfskosten e.d.) - raad en raadscommissies (vergoedingen, excursies e.d) - de ondersteuning van de raad, griffie - regionale, landelijke en internationale bestuurlijke samenwerking - lokale rekenkamer, lokale ombudsfunctie, accountantscontrole
0.2 Burgerzaken Producten burgerzaken: - paspoorten en rijbewijzen - bevolkingsregister - straatnaamgeving en kadastrale informatie - burgerschap - verkiezingen, referenda - burgerzaken leges opbrengsten (economische categorie baten: 3.7)
1.1 Crisisbeheersing en brandweer Taken van de brandweer en taken in verband met het beperken en bestrijden van rampen en zware ongevallen
1.2 Openbare orde en veiligheid Taken op het gebied van de openbare orde en veiligheid: - toezicht en handhaving openbare orde, BOA's - Wet Bibob en (bestuurlijke) aanpak georganiseerde criminaliteit - bureau Halt - preventie van criminaliteit - opstellen en handhaven APV - leges drank & horeca - wet wapen en munitie (voorheen vuurwapenwet) - beleid, toezicht en ruiming van conventionele explosieven - veilige woon- en leefomgeving - doodsschouw (door de officier van Justitie gelast onderzoek i.v.m. de mogelijk niet-natuurlijke doodsoorzaak) - tegengaan van radicalisering - huiselijk geweld - Persoonsgerichte Aanpak (PGA) - nazorg ex-gedetineerden
5.4 Musea Activiteiten gericht op het verwerven, behouden, wetenschappelijk onderzoeken en presenteren van kunst en cultuur: gemeentelijk archief en RHC Rijnstreek en Lopikerwaard

Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen

Veiligheid

In het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 zijn vier lokale prioriteiten voor Woerden opgenomen; 1) Ondermijning, 2) Cybercrime en digitale veiligheid, 3) Zorg en veiligheid en 4) Buurtaanpak Schilderskwartier. De raad krijgt jaarlijks via een raadsinformatiebrief informatie over de voortgang van aanpak van deze speerpunten. 

Dienstverleningsovereenkomst

De huidige samenwerking met de gemeente Oudewater is geëvalueerd. Eind 2024/begin 2025 vindt op basis van deze evaluatie de besluitvorming plaats over het mogelijke vervolg van de samenwerking. In 2025 wordt de uitkomst vervolgens nader uitgewerkt. 

Dienstverlening

We werken aan de kwaliteit van onze algehele dienstverlening. Daaronder verstaan we de manier waarop we omgaan met iedereen die woont, werkt of verblijft in onze gemeente. Er zijn nu weinig tot geen kaders hiervoor. Daarom worden deze nu ontwikkeld in de aanpak op de dienstverlening als onderdeel van de organisatieontwikkeling. Begin 2025 ligt er een visie op onze dienstverlening met heldere normen, kaders en werkafspraken voor de hele organisatie. Daarin is er ook aandacht voor het evalueren van onze dienstverlening bij onze gebruikers. Zo kunnen we zien waar we nu staan en kunnen we KPI's of indicatoren formuleren om de dienstverlening te verbeteren. Die nemen we mee als input voor de begroting 2026.

Participatie 

De raad heeft in september 2023 het participatiekader Woerden vastgesteld. Hierin staan kaders om meningen, standpunten en belangen van inwoners en andere betrokkenen mee te wegen bij het maken en uitvoeren van beleid. 

Daarnaast zal op 1 januari 2025 de wet "Versteviging participatie op decentraal niveau" in werking treden. Doel van deze wet is de betrokkenheid van burgers stimuleren bij het maken en uitvoeren van beleid op lokaal niveau. De wet omvat ook overheidsparticipatie; de betrokkenheid van de overheid bij initiatieven van burgers en maatschappelijke organisaties. Gemeenten krijgen twee jaar overgangstijd om deze wet in de organisatie te verankeren door middel van een Verordening Participatie en Inspraak. Om de wet te implementeren in de organisatie, moeten ook processen worden aangepast. Daarom zal participatie vanaf begrotingsjaar 2026 een onderdeel van de verantwoording worden in de programma's van de P&C cyclus. 

Communicatie

De gemeente zal blijvend inzetten op duidelijke, toegankelijke en inclusieve communicatie, met extra aandacht voor begrijpelijke taal over schuldhulpverlening.

Doel: de interactie met de samenleving te verbeteren en te verstevigen. 

Gebiedsgericht werken

De inzet vanuit gebiedsgericht werken gaat onverminderd door, wel zal de interactie met de samenleving in processen (in de organisatie) worden geborgd. Zo wordt de interactie met de samenleving zowel vanuit de wijken en dorpen als vanuit de organisatie breed beïnvloedt. Aan het inrichten van de processen die deze interactie moet bewerkstelligen ligt niet alleen de ontwikkelvisie Gebiedsgericht Werken aan de basis maar ook de aanpak op dienstverlening. 

Organisatieontwikkeling

Om de samenleving en bestuur adequaat te ondersteunen, investeren we in de kwaliteit van de organisatie. Hiervoor lopen verschillende projecten:

Organisatiestructuur en cultuur
Procesverbetering
Aanpak dienstverlening
Sprints (bereikbaarheid)
Grip op (grote) projecten
Werklast verminderen

Over de aanpak van deze verschillende projecten wordt de raad via de P&C cyclus geïnformeerd. Meer informatie is opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering. 

Opgave: Vitale wijken, dorpen en het buitengebied

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

Er is een heldere en begrijpelijke interactie tussen de samenleving en de gemeente, zowel gepland als ongepland. Men weet wat men van elkaar kan verwachten. 

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Opgave: Organisatie en dienstverlening

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3. Voorstel indicatoren voor dienstverlening

Terug naar navigatie - 3. Voorstel indicatoren voor dienstverlening

De uitkomsten van de evaluaties van onze dienstverlening en de visie op de dienstverlening met onze normen en afspraken geven richting aan de manier waarop we dienstverlening kunnen verantwoorden binnen de P&C producten. Eind 2e kwartaal 2025 ligt er een voorstel met op te nemen KPI's/indicatoren voor dienstverlening als input voor de begroting 2026-2029.

5. Participatie in P&C cyclus

Terug naar navigatie - 5. Participatie in P&C cyclus

Vanaf 2026 komt in de P&C cyclus in ieder programma een stukje over participatie. Hierin staat hoe we meningen, standpunten en belangen van inwoners en andere betrokkenen meewegen bij het maken en uitvoeren van beleid. 

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Specificatie taakvelden
Bedragen x €1.000
Exploitatie Werkelijk 2023 Primitieve begroting 2024 Begroting 2024 inclusief wijzigingen Begroting 2025 Verschil begroting 2025 en begroting 2024 na wijzigingen Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Baten
0.1 Bestuur 17 0 0 0 0 0 0 0
0.2 Burgerzaken 775 905 905 941 36 941 941 741
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 0 6 6 6 0 6 6 6
1.2 Openbare orde en veiligheid 75 163 53 35 -19 35 35 35
3.4 Economische promotie 76 0 0 0 0 0 0 0
5.4 Musea 35 22 22 22 1 22 24 24
Totaal Baten 978 1.095 986 1.004 18 1.004 1.005 805
Lasten
0.1 Bestuur 2.555 2.879 2.956 3.216 259 3.262 3.201 3.201
0.2 Burgerzaken 1.506 1.535 1.636 1.352 -284 1.408 1.408 1.308
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 3.752 3.999 4.041 4.333 292 4.302 4.312 4.317
1.2 Openbare orde en veiligheid 1.420 1.529 1.547 1.554 7 1.571 1.601 1.568
3.4 Economische promotie 115 100 100 0 -100 0 0 0
5.4 Musea 302 365 365 382 17 400 405 411
Totaal Lasten 9.650 10.406 10.646 10.837 191 10.943 10.926 10.805
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 12 0 0 0 0 0 0 0
Totaal Onttrekkingen 12 0 0 0 0 0 0 0
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 85 0 0 0 0 0 0 0
Totaal Stortingen 85 0 0 0 0 0 0 0

Verschillenanalyse 2024 - 2025

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2024 - 2025

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Progr niveau Omschrijving Mutatie baten t.o.v. 2024 Bedrag voordeel (-) nadeel (+)
(x € 1.000)
1 Indexatie prijs De opbrengsten zijn geïndexeerd met 3,5%, op basis van de CPB-verwachting voor de kostenontwikkelingen in 2025. -7 Voordeel
Taakveld Omschrijving
0.2 Kadernota Verhoging leges burgerzaken. -21 Voordeel
Bezuinigingstaakstelling structureel
1.2 Extern personeel Tegenover deze inkomsten waren ook uitgaven begroot, die aan de lastenzijde als voordeel zijn opgenomen. 20 Nadeel
Diversen -10 Voordeel
Totaal mutaties baten -18 Voordeel
Progr niveau Omschrijving Mutatie lasten t.o.v. 2024 Bedrag voordeel (-) nadeel (+)
(x € 1.000)
1 Indexatie loonkosten De stijging in de loonkosten wordt verklaard doordat medewerkers doorgroeien naar een volgende trede in de salarisschaal. Omdat nog niet bekend is hoeveel de CAO-lonen stijgen in 2025 zijn de loonkosten in de programma's nog begroot op het prijspeil 2024. In programma 7 is bedrag gereserveerd voor de CAO-stijging in 2025. 189 Nadeel
1 Indexatie prijzen De materiële kosten zijn geïndexeerd met 2,2%, op basis van de CPB-verwachting voor 2025. 46 Nadeel
1 Kapitaallasten De omslagrente in de begroting 2025 is 1,0%. In de begroting 2024 was dit nog 1,5%. De kapitaallasten dalen hierdoor. Dit is alleen een interne doorbereking van het taakveld treasury (programma 7) naar de verschillende programma's. De rente die wij betalen aan de banken wordt begroot op programma 7. 29 Nadeel
1 Kapitaallasten De afschrijvingen stijgen door nieuwe investeringen in 2024 (het jaar na oplevering van een investering wordt voor de eerste keer afgeschreven). 51 Nadeel
Taakveld Omschrijving
Bezuinigingstaakstelling structureel
0.1 Diversen Laten vervallen kosten jumelage en laten vervallen arbeidsongeschiktheidsverzekering wethouders. -33 Voordeel
0.2 Diversen Budgetten zijn verlaagd door structurele onderuitputting. -35 Voordeel
0.2 Verkiezingen In 2025 voorzien we geen verkiezingen. -171 Voordeel
1.1 Energie De begroting voor gas en elektra is aangepast naar reële tarieven. Dit kan leiden tot voor- en nadelen in de verschillende programma's. -49 Voordeel
1.2 Extern personeel De inhuurkosten moeten worden opgevangen door eigen personeel. -51 Voordeel
1.2 Algemeen veiligheidsbeleid Door het verlagen van ambities die in het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 zijn opgenomen kan een kostenreductie van 20K gerealiseerd worden. -20 Voordeel
Verbonden partijen
0.1 VNG Bijstelling begroting VNG. 69 Nadeel
1.1 VRU Bijstelling begroting VRU. 200 Nadeel
1.2 GGDrU Bijstelling begroting GGDrU. 8 Nadeel
Actualisatie MOP Vastgoed
1.1 Actualisatie MOP Vastgoed Het actualiseren van het MOP heeft alleen een financieel effect in het klein onderhoud. 3 Nadeel
Overige bijstellingen
3.4 VNG-jaarcongres Het budget voor het VNG-jaarcongres was een eenmalig budget in 2024 -100 Voordeel
Diversen 55 Nadeel
Totaal mutaties lasten 191 Nadeel
Totaal mutaties lasten en baten 173 Nadeel
Taakveld Mutatie reserves t.o.v. 2024 Bedrag voordeel (-) nadeel (+)
(x € 1.000)
0.10 0
Totaal mutaties reserves 0