Prog-ramma |
Taak-veldnr. |
Onderwerp |
Toelichting
(Bedragen x € 1.000) |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
|
|
|
|
Kosten |
|
|
|
|
|
1 |
0.1 |
Laten vervallen kosten jumelage |
De gebudgetteerde kosten voor jumelage blijft inmiddels structureel uit. Om deze reden kan dit budget geschrapt worden. |
7 |
7 |
7 |
7 |
|
1 |
0.1 |
Laten vervallen arbeidsongeschiktheidsverzekering wethouders |
Dit budget wordt structureel niet aangesproken en hiermee verworden tot lucht in de begroting. Als dergelijke kosten zich zouden voordoen dan kan dit in de reguliere P&C-cyclus worden opgenomen. |
26 |
26 |
26 |
26 |
|
1 |
0.2 |
Uitbesteed werk |
Op basis van een analyse op historische uitgaven blijkt dat er geen structurele uitgaven zijn die direct gerelateerd zijn aan de aard van dit budget. Om deze reden kan dit budget geschrapt worden. |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
1 |
0.2 |
Kosten kwaliteits- en privacybeheer |
Op basis van een analyse op historische uitgaven blijkt een structurele onderuitputting van dit budget. Om deze reden kan dit budget deels afgeraamd worden. |
5 |
5 |
5 |
5 |
|
1 |
0.2 |
Portokosten |
Op basis van een analyse op historische uitgaven blijkt een structurele onderuitputting van dit budget. Om deze reden kan dit budget deels afgeraamd worden. |
8 |
8 |
8 |
8 |
|
1 |
0.2 |
Onderhoud apparatuur |
Op basis van een analyse op historische uitgaven blijkt dat er geen structurele uitgaven zijn die direct gerelateerd zijn aan de aard van dit budget. Om deze reden kan dit budget geschrapt worden. |
12 |
12 |
12 |
12 |
|
1 |
0.2 |
Huur externe trouwlocaties |
De kosten voor externe trouwlocaties zullen de komende jaren lager zijn door een recent afgesloten nieuw contract waarmee een kostenreductie gerealiseerd is. |
8 |
8 |
8 |
8 |
|
1 |
0.2 |
Verkiezingen |
Geen verkiezingen voorzien in 2025. |
171 |
- |
- |
- |
|
1 |
1.2 |
Extern (tijdelijk) personeel APV |
In 2025 is er geen inhuur meer voor APV en dit wordt opgevangen door eigen personeel bij VTH. Het budget voor extern personeel kan geheel geschrapt worden. |
22 |
22 |
22 |
22 |
|
1 |
1.2 |
Extern (tijdelijk) personeel handhaving |
In 2025 e.v. is geen inhuur voor handhaving voorzien. Mocht dit onvoorzien toch nodig zijn dan moet er ruimte zijn in de personeelsbegroting. Dit budget kan geschrapt worden. |
29 |
29 |
29 |
29 |
|
2 |
3.4 |
Uitbesteed werk evenementen |
Op basis van een analyse op historische uitgaven blijkt een structurele onderuitputting van dit budget. Om deze reden kan dit budget deels afgeraamd worden. |
14 |
14 |
14 |
14 |
|
2 |
3.4 |
Nieuwe evenementen |
Dit betreft een budget beoogd om kosten voor nieuwe evenementen te dekken. Deze kosten zijn onzeker en het historisch (deels of geheel) uitblijven van uitgaven geeft reden om dit budget geheel te schrappen. Als er sprake is van een bijdrage aan een nieuw evenement dan kan hiervoor via de reguliere P&C-cyclus geld voor worden bijgeraamd. |
7 |
7 |
7 |
7 |
|
2 |
2.1 |
Gladheidsbestrijding |
Door zachte winters is de afgelopen drie jaren het budget voor gladheidsbestrijding niet geheel besteed. De inschatting is dat de kosten permanent lager zijn. Als er een strenge winter is kan dit wel leiden tot een (incidentele) overschrijding. |
100 |
100 |
100 |
100 |
|
2 |
2.1 |
Energiecontracten |
Twee jaar geleden zijn vanwege de crisis op de energiemarkt de tarieven fors gestegen en derhalve de electrabudgetten bijgeraamd. De markt is nu tot rust gekomen en de energieprijzen (met name electra) zijn weer fors gedaald. Uit de jaarrekeningcijfers vanaf 2017 blijkt dat de electrakosten en transportkosten werkelijk op een veel lager niveau liggen. |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
|
2 |
5.2 |
Groene buitensportaccommodaties sportbesluit |
Deze post uitbesteed werk wordt al jaren onderschreden en voor incidentele tegenvallers gebruikt. Post wordt daarom deels afgeraamd. Mochten er zich in de toekomst calamiteiten voordoen, dan zullen we deze overschrijdingen melden in de Voorjaarsrapportage of de Najaarsrapportage. |
50 |
50 |
50 |
50 |
|
2 |
2.1 |
Exploitatie Elektrakasten |
Afgelopen jaren zijn (op 1 na) alle de elektrakasten/marktkasten vervangen voor een duurzaam en hufterproof model. Hierdoor zijn er minder schadegevallen & storingen aan de kasten, waardoor we deze post naar beneden kunnen bijstellen. |
5 |
5 |
5 |
5 |
|
2 |
2.1 |
Calamiteiten |
Op basis van historie zien we dat hier jaarlijks minder op uitgegeven wordt. Kosten voor herstel van schade door calamiteiten worden via P&C gemeld. |
10 |
10 |
10 |
10 |
|
2 |
2.1 |
Calamiteiten |
Op basis van historie zien we dat hier jaarlijks minder op uitgegeven wordt. Kosten voor herstel van schade door calamiteiten worden via P&C gemeld. |
10 |
10 |
10 |
10 |
|
2 |
2.1 |
Schade |
Op basis van historie zien we dat hier jaarlijks minder op uitgegeven wordt. Kosten voor herstel van schade door derden van straatmeubilair worden via P&C gemeld. |
15 |
15 |
15 |
15 |
|
3 |
6.71A |
Wmo PGB's |
Overschot inleveren op de posten: HH natura immaterieel, PGB's HH en PGB's begeleiding |
95 |
95 |
95 |
95 |
|
3 |
6.71B |
Wmo PGB's |
Overschot inleveren op de posten: HH natura immaterieel, PGB's HH en PGB's begeleiding. |
70 |
70 |
70 |
70 |
|
3 |
6.72A |
Jeugd PGB's |
Overschot inleveren op de post: jeugd PGB's. |
220 |
220 |
220 |
220 |
|
3 |
6.1 |
Adviesraden |
Overschot inleveren op budget: inclusie. |
26 |
26 |
26 |
26 |
|
3 |
6.2 |
Onderzoek en monitoring SD |
Overschot inleveren op budget: Uitbesteed werk |
31 |
0 |
0 |
0 |
|
3 |
6.2 |
Jeugd - bovenregionaal |
Dubbel opgenomen in begroting |
174 |
174 |
174 |
174 |
|
3 |
6.2 |
Wmo |
Cliëntervaringsonderzoek. Overschot op de begroting |
10 |
10 |
10 |
10 |
|
3 |
6.3 |
Minima- en armoedebeleid |
Structurele ruimte in begroting |
15 |
15 |
15 |
15 |
|
3 |
6.81A |
MOBW |
Betreft een overschot op regionale middelen. Deze kunnen worden ingezet worden ter dekking van beleid. |
45 |
45 |
45 |
45 |
|
4 |
7.4 |
Coördinatie milieu |
N.v.t. |
3 |
3 |
3 |
3 |
|
4 |
5.3 |
Cultuur |
Betreft budget dat wordt ingezet bij tegenvallers. |
15 |
15 |
15 |
15 |
|
5 |
4.3 |
Leerlingenvervoer |
MAG: Verordening leerlingenvervoer. Kan vanuit eigen capaciteit |
10 |
10 |
10 |
10 |
|
5 |
4.3 |
Onderwijshuisvesting |
Overschot op budgetten Vandalisme en Graffitibestrijding inleveren. Betreft wettelijke taken. |
25 |
25 |
25 |
25 |
|
5 |
5.1 |
Sportoverleg |
Overschot op begroting |
6 |
6 |
6 |
6 |
|
6 |
8.3 |
Omgevingsvergunning. alle vergunningen |
Op basis van een analyse op historische uitgaven blijkt een structurele onderuitputting van dit budget. Om deze reden kan dit budget deels afgeraamd worden. |
35 |
35 |
35 |
35 |
|
7 |
0.8 |
Afschaffen stuctureel bedrag per inwoner |
Dit betreft een structureel budget dat onvoorziene kosten kan dekken en is gebaseerd op ca. 50 Eurocent per inwoner. Dit budget kan geheel vervallen en zodra onvoorziene kosten zich voordoen dan kunnen deze kosten als onvoorziene tegenvaller alsnog gemeld worden in het desbetreffende jaar en via de reguliere P&C-cyclus. |
27 |
27 |
27 |
27 |
|
7 |
0.8 |
Opheffen stelpost robuuste rechtsbeschermingssysteem |
Het ontbreken van een directe relatie met kosten waarvoor deze reservering is getroffen maakt dat dit budget kan vervallen. |
65 |
65 |
65 |
65 |
|
7 |
0.8 |
Opheffen stelpost systeemleren |
Het ontbreken van een directe relatie met kosten waarvoor deze reservering is getroffen maakt dat dit budget kan vervallen. |
29 |
29 |
29 |
29 |
|
7 |
0.8 |
Verminderen stelpost Raadsinitiatieven 2023-2026 |
De raad heeft een stelpost van EUR 150.000 voor raadsinitiatieven. Dit budget is in 2023 en (vooralsnog) 2024 niet of slechts voor een klein deel aangesproken en door het ontbreken van duidelijke uitgaven is er feitelijk sprake van structurele ruimte in de begroting. |
150 |
150 |
150 |
150 |
|
8 |
0.4 |
Druk en bindwerk SFC |
De kosten druk- en bindwerk zijn afgelopen jaren zeer gering en hiermee kan dit budget vervallen. |
6 |
6 |
6 |
6 |
|
8 |
0.4 |
Beperken extern personeel |
Afgelopen jaar is gewerkt aan het op orde brengen van het team P&O, waardoor deze post niet meer noodzakelijk is. |
42 |
42 |
42 |
42 |
|
8 |
0.4 |
Verminderen kosten integriteitsbeleid |
Momenteel wordt vanuit P&O gewerkt aan het beleid rondom integriteit. Er zal een impuls komen op dit onderwerp. De kosten kunnen daardoor niet volledig wordt geschrapt, maar activiteiten rondom dit thema moeten binnen de vermindering van de bestaande middelen passen. |
3 |
3 |
3 |
3 |
|
8 |
0.4 |
Gedeeltelijk laten vervallen vrije ruimte generatiepact |
De opzet was om de vrije ruimte binnen het generatiepact te gebruiken voor de bekostiging van de trainees. Voor de komende twee jaar, de nieuwe traineerronde, wordt de inzet van de trainees bekostigd uit de bestaande formatieruimte (vacatures). Daarmee verwachten we minder gebruik te hoeven maken van de vrije ruimte. |
75 |
75 |
75 |
75 |
|
8 |
0.4 |
Verlagen kosten kleur- & fotokopieen |
Deze bezuiniging betekent kritisch omgaan met kosten kleur- en fotokopieën; voor de commissie bezwaarschriften is de tendens dat steeds meer digitaal verwerkt wordt; soms is het echter noodzakelijk ivm de complexiteit of grootte dossier nodig om te printen; e/o wanneer geen digitale omgeving beschikbaar is bij betrokkenen in bezwaarproces; een beperkt budget blijft; |
3 |
3 |
3 |
3 |
|
8 |
0.4 |
Verlagen kosten ICT |
Deze besparing is mogelijk vanwege de gecontracteerde broker. Het zal minimaal consequenties hebben voor medewerkers. |
74 |
74 |
74 |
74 |
|
8 |
0.4 |
Bodediensten |
Op basis van een analyse op historische uitgaven blijkt een structurele onderuitputting van dit budget. Om deze reden kan dit budget deels afgeraamd worden. |
48 |
48 |
48 |
48 |
|
|
|
|
Totaal kosten: |
2.803 |
2.601 |
2.601 |
2.601 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1.2 |
Extern (tijdelijk) personeel handhaving |
In 2025 e.v. is geen inhuur voor handhaving voorzien. Mocht dit onvoorzien toch nodig zijn dan moet er ruimte zijn in de personeelsbegroting. Dit budget kan geschrapt worden. (n.b. dit is een bate die geschrapt wordt omdat de bijbehorende lasten ook geschrapt worden). |
-20 |
-20 |
-20 |
-20 |
|
7 |
0.5 |
Renteresultaat |
In 2025 zal naar verwachting een aantal maanden sprake zijn van een ruime liquiditeitspositie. Op de liquiditeitspositie krijgt gemeente Woerden een creditrentevergoeding en die leidt tot een positief renteresultaat. De creditrentevergoeding is een inschatting die gebaseerd is op het geschatte creditrentepercentage en de liquiditeitspositie gedurende het jaar. Uitgangspunt is een gemiddeld saldo van € 5 mln. x 2,5% rente |
125 |
PM |
PM |
PM |
|
7 |
0.64 |
Precariobelasting |
De opbrengst van precario is al jaren hoger dan begroot door groei van de horeca. Dit betreft een correctie van de begrote inkomsten, geen tariefstijging voor ondernemers. |
30 |
30 |
30 |
30 |
|
8 |
0.4 |
Bijdrage Fermwerk |
Eind 2023 is een nieuwe DVO met Fermwerk afgesproken. Naast dat dit meerkosten oplevert voor Woerden, wordt ook de bijdrage van Fermwerk naar Woerden verhoogd. Aangezien Woerden en Fermwerk een nieuw werkplekconcept gaan ontwikkelen die grote consequenties heeft voor de bijdrage, wordt deze meevaller uitsluitend ingeboekt in 2025 en 2026. |
33 |
33 |
0 |
0 |
|
|
|
|
Totaal opbrengsten |
168 |
43 |
10 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal |
2.971 |
2.644 |
2.611 |
2.611 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|