12 Overzicht Bezuinigingen

In de Kadernota 2025 was een taakstellende bezuiniging opgenomen van € 3,4 miljoen. Daarnaast zijn na het opstellen van de Kadernota nog tekorten ontstaan in het sociaal domein. In de afgelopen maanden is daarom gezocht naar € 7,0 miljoen naar bezuinigingsopties. De gevonden bezuinigingsmogelijkheden zijn onderverdeeld in:

  • Beleidsmatige aanpassingen (inclusief inzet specifieke uitkeringen) - wel doorgevoerd
  • Ruimte in de begroting
  • Beleidsmatige aanpassingen - niet doorgevoerd

Beleidsmatige aanpassingen (inclusief inzet specifieke uitkeringen) - wel doorgevoerd

Terug naar navigatie - Beleidsmatige aanpassingen (inclusief inzet specifieke uitkeringen) - wel doorgevoerd

Onderstaande onderwerpen zijn uit de inventarisatie gekomen van mogelijke bezuinigingsopties. Deze bezuinigingen zijn verwerkt in de begroting.

Programma Taak-veldnr. Onderwerp Toelichting (Bedragen x € 1.000) 2025 2026 2027 2028
Kosten
1 0.4 Inhuur fotograaf Minder vaak inhuur externe fotograaf bij gemeenteactiviteiten. Foto's met mobiele telefoons zijn van steeds betere kwaliteit zijn en kunnen die als alternatief dienen 4 4 4 4
1 0.4 Halveren informatiepagina Gemeentenieuws wordt één keer in de twee weken geplaatst in de Woerdense Courant, in plaats van wekelijks. 14 14 14 14
1 1.2 Algemeen veiligheidsbeleid Door het verlagen van ambities die in het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 zijn opgenomen kan een kostenreductiegerealiseerd worden. Voor ondermijning heeft dit minder controles en minder sturen op ad-hoc signalen tot gevolg. Door te schuiven in andere werkzaamheden, bijvoorbeeld doorlooptijden verlengen, zal getracht worden om deze ambities deels toch waar te maken binnen de bestaande capaciteit. N.b.: deel bezuiniging is wel doorgevoerd (€ 20.000), deel bezuiniging is niet doorgevoerd (€ 55.000) 20 20 20 20
2 3.4 Coördinatie binnenstad Door dit budget te schrappen, kunnen we geen bijeenkomsten meer organiseren in de binnenstad voor ondernemers en bijdragen aan activiteiten ter bevordering van reuring in de binnenstad. 33 33 33 33
2 2.1 Laadinfrastructuur We hebben afgesproken om een consessie in de markt te zetten, waardoor uitbesteed werk structureel naar beneden kan worden bijgesteld. 100 100 100 100
3 Jeugd maatwerk Het bezuinigen op de totale uitgaven maatwerk jeugd (openeinde-regeling) middels inhoudelijke beheersmaatregelen. Op deze maatregelen wordt via een bestuursopdracht gestuurd. Risico's: betreft een openeinde-regeling, waardoor de beoogde bezuiniging mogelijk niet wordt behaald. Kans op risico: aanzienlijk 1.200 2.000 2.000 2.000
3 Wmo maatwerk Het bezuinigen op de totale uitgaven maatwerk Wmo (openeinde-regeling) middels inhoudelijke beheersmaatregelen. Op de maatregelen wordt via een bestuursopdracht gestuurd. Risico's: betreft een openeinde-regeling, waardoor de beoogde bezuiniging mogelijk niet wordt behaald. Kans op risico: acceptabel 1.000 1.000 1.000 1.000
3 6.1 Adviesraden MAG: Geen budget meer voor de jongerenraad/jongerenparticipatie. Kans op risico: aanzienlijk 28 28 28 28
3 6.1 Sociale basis MAG: Dit budget is bedoeld om de sociale basis zowel qua structuur als inhoudelijk door te ontwikkelen. De beoogde uitkomst is een doelmatig, effectief en efficiënt ingerichte Sociale basis, die als eerste aanspreekpunt dient voor vragen die voorheen met maatwerk werden beantwoord. Risico's: het doorontwikkelen van de sociale basis is een randvoorwaarde voor de doorontwikkeling binnen het sociaal domein. Dit omdat een sterke sociale basis de grondslag is voor minder inzet vanuit het (dure) maatwerk. Daarbij is het duurzamer om problemen zoveel mogelijk in het netwerk/het normale leven van inwoners op te lossen. De doorontwikkeling van het lokale team alsook de aanpak kostenstijging jeugd worden hierdoor direct (negatief) beïnvloedt. Kans op risico's: HoogN.b.: deel bezuiniging is wel doorgevoerd (€ 32.000), deel bezuiniging is niet doorgevoerd (€ 60.000) 32 9 9 9
3 6.1 Sociale basis MAG: ontwikkeling laagdrempelige informatiepunten minimaliseren. Bezuinigen op het doel ‘informatiepunten’ ofwel, informatie toegankelijk en dichtbij, heeft als gevolg dat inwoners minder makkelijk en minder snel hun vragen (kunnen) stellen. De informatiepunten stellen inwoners in staat, dichtbij en eenvoudig, een vraag te stellen. De informatiepunten worden veelal bemand door informele organisaties, die hiermee veel vragen in een vroegtijdig stadium afvangen. risico's: acceptabel Risico's: zie bovenstaand. Kans op risico's: acceptabel N.b.: deel bezuiniging is wel doorgevoerd (€ 20.000), deel bezuiniging is niet doorgevoerd (€ 30.000) 20 20 20 20
3 6.1 Ontmoetingsplaatsen MAG: Geen nieuwe ontmoetingsplaatsen ontwikkelen. De bestaande ontmoetingsplaatsen worden niet versterkt of opgeknapt. De twee belangrijkste hebben hun opdracht hiervoor in 2024 ontvangen. Risico's: zie bovenstaand. N.b.: deel bezuiniging is wel doorgevoerd (€ 100.000), deel bezuiniging is niet doorgevoerd (€ 50.000) 100 100 100 100
3 7.1 Preventie middelengebruik MAG: Gevolgen bezuiniging: a. Materialen aanschaffen van Rookvrijegeneratie.nl niet meer mogelijk b. Geen budget meer voor preventieve voorlichting 6 6 6 6
3 7.1 Gezonde leefstijlinterventies MAG: Gevolgen bezuiniging: a. Geen GLI gericht op de jeugd/ouders b. Verdere toename overgewicht en obesitas onder jongeren. 2. We hebben nu drie GLI aanbieders in Woerden. Vanuit RegiozorgNu is de verwachting dat er in 2025 ook een digitale GLI wordt aangeboden. Indien geld beschikbaar, dan ook een GLI voor jeugd. Gezien de ontwikkeling van overgewicht en obesitas onder jongeren, zijn volledige bezuinigingen op deze post niet wenselijk. N.b.: deel bezuiniging is wel doorgevoerd (€ 15.000), deel bezuiniging is niet doorgevoerd (€ 30.000) 15 0 0 0
3 6.1 Inburgering MAG: inleveren budget om hulpvragen en beschikbaar aanbod in beeld te brengen. Momenteel wordt hier met partners aangewerkt zonder budget. Risico's zijn daarom acceptabel. 20 20 20 20
3 6.1 Mantelzorgondersteuning MAG: Door te bezuinigen beperken we de mogelijkheden voor acties en aanbod ter ondersteuning van mantelzorgers. We bieden nu collectieve mantelzorgwaarderingsactiviteiten aan. Om mantelzorgers niet alleen op collectieve wijze te ondersteunen, maar ook te voorzien in hun persoonlijke behoeften, is er de wens om structureel in te zetten op individuele mantelzorgondersteuning. Hierdoor kan er gerichter hulp en aandacht geboden worden, afgestemd op de specifieke situatie van de mantelzorger. Denk aan structureel extra aanbod voor mantelzorgondersteuning in de vorm van bijv. extra capaciteit voor WoerdenWijzer of inzet mantelzorgmakelaar. De druk op mantelzorgers en het aantal mantelzorgers in onze gemeente stijgt. Risico's: hogere instroom in maatwerk (vanwege overbelasting van of onvoldoende beschikbare mantelzorgers). Kans op risico: aanzienlijk N.b.: deel bezuiniging is wel doorgevoerd (€ 15.000), deel bezuiniging is niet doorgevoerd (€ 50.000) 15 12 12 12
3 6.1 Inburgering Inzetten SPUK Inburgering voor maatschappelijke begeleiding. Risico: onduidelijk of de SPUK toereikend zal zijn, omdat de hoogte per onderdeel voor 2025 nog bepaald moet worden. Omdat deze samenhangt met de huidige taakstelling statushouders en we die dit jaar mogelijk niet halen, wordt dit risico nog groter. In dat geval zal financiering op een andere manier gedekt moeten worden. N.b.: deel bezuiniging is wel doorgevoerd (€ 125.000), deel bezuiniging is niet doorgevoerd (€ 50.000) 125 125 125 125
3 6.1 Participatie MAG: Stoppen met betrekken inwoners en ervaringsdeskundigen bij beleidsontwikkeling d.m.v. geen aanvullende capaciteit om de participatie tot stand te brengen. Risico: beleid sluit in mindere mate aan bij de behoeften van inwoners. Kans op risico: acceptabel 28 28 28 28
3 6.1 Participatie MAG: In de MAG werkgroepen werken informele en formele organisaties samen aan maatschappelijke opgaven, zoals het (door)ontwikkelen van een ketenaanpak nieuwe Woerdenaren, inzet op jeugd en mantelzorgondersteuning. Dit budget stelt een externe partij in staat deze werkgroepen te organiseren en faciliteren, de maatschappelijke resultaten worden tot uitvoering gebracht binnen de basissubsidies van de informele organisaties of de dienstverlening van formele organisaties. Bij het stoppen van deze subsidie wordt het samenwerken aan maatschappelijke opgaven gestopt, en blijven maatschappelijke vraagstukken zoals een dementievriendelijke gemeente onbeantwoord. Risico: beleidsontwikkeling is minder efficiënt dan indien het in gezamenlijkheid kan worden ontwikkeld. Kans op risico: acceptabel 15 15 15 15
3 7.1 Mentale weerbaarheid MAG 1 versoberen: Geen aanvullend aanbod gericht op maatjes en informele steunfiguren (jeugd). Risico: betreft aanvullend aanbod in de sociale basis specifiek gericht op jeugd. Dit is van belang om de beoogde bezuinigingen op het maatwerk jeugd te kunnen halen. Kans op risico: aanzienlijk. N.b.: deel bezuiniging is wel doorgevoerd (€ 50.000), deel bezuiniging is niet doorgevoerd (€ 50.000) 50 50 50 50
3 7.1 Ouderenzorg MAG: budget voor technologische hulpmiddelen voor ouderen. Nog geen acties op gestart. Geen aanzienlijke risico's. 15 15 15 15
3 6.1 Ouderenzorg MAG: budget voor aanvullende acties en aanbod voor het tegengaan van eenzaamheid. Risico: kans op hogere instroom in maatwerk (zowel jeugd als Wmo). Kans op risico: aanzienlijk N.b.: deel bezuiniging is wel doorgevoerd (€ 38.000), deel bezuiniging is niet doorgevoerd (€ 35.000) 29 8 8 8
3 7.1 Ouderenzorg MAG: geen aanvullende acties en aanbod m.b.t. dementie. De vraag groeit wel in onze gemeente. Risico: kans op hogere instroom Wmo maatwerk. In het algemeen geldt: een bezuiniging op ouderzorg heeft als een lagere kwaliteit van leven voor ouderen en een grotere belasting voor mantelzorgers als gevolg. Kans op risico: aanzienlijk 15 2 2 2
3 6.3 Armoedebeleid MAG: Stadspas: doorontwikkeling versoberen en efficiënt inzetten van overschot op andere posten. Vanwege de investering in 2024 zijn de risico's acceptabel. 60 60 60 60
3 6.1 Leefomgeving MAG: budget voor aansluiting gezondheid bij ontwikkeling leefomgeving. Nog geen acties voor in gang gezet. Risico's zijn acceptabel 26 0 0 0
3 6.71 Langer thuis samenwerking MAG: budget voor samenwerking bestuurders zorgaanbieders en woonsector over langer thuis wonen: bestuurlijke MAG-tafels. Risico's: acceptabel 15 15 15 15
3 6.1 Leefomgeving MAG: stoppen met subsidie ter bevordering van de verbinding ondernemers aan het sociaal domein. Vergroten bekendheid en waardering maatschappelijk betrokken ondernemen door o.a. kennissessies, campagnes, podium voor betrokken ondernemers, woerden werkt mee week, NL doet, de dag van de betrokken ondernemer. 65 65 65 65
4 4.11 Energietransitie Schrappen van doelstelling 4.11.4: "Eigen organisatie CO2-neutraal in 2030 " Toelichting: Waar de impacts zitten is bekend. Monitoring op de voortgang biedt volgens het college weinig toegevoegde waarde. 15 15 15 15
4 4.12 Energietransitie We beëindigen de inzet op 4.12.5: "De mogelijkheden voor middelgrote opwek zijn verder uitgewerkt en worden actief onder de aandacht gebracht bij ondernemers en andere stakeholders." We stoppen met de stimulering van zon op grote daken. De ervaring leert dat hier weinig resultaat per uur ambtelijke capaciteit geboekt wordt. Daken waarop nu nog geen panelen liggen heeft de gemeente weinig invloed op. 35 35 35 35
4 5.7 Recreatie en toerisme Voor Recreatie en toerisme is in de Kadernota extra budget aangevraagd (en meegenomen) om uitvoering te geven aan de Agenda Recreatie en Toerisme. Aan een aantal projecten wordt geen uitvoering gegeven. 40 16 28 28
4 7.4 Gebiedsgericht grondwaterbeheer Woerden Budget kan verlaagd worden met wel als risico dat dit incidenteel opgenomen (dit kan regelmatig voorkomen) moet worden in de VJR/NJR. We gaan sturen op werkelijke kosten. 20 20 20 20
4 7.4 Coördinatie milieu Werkbudget inleveren met (klein) risico dat dit incidenteel meer kosten met zich meebrengt. Deze kosten blijven normaliter beneden de € 10.000. Als meer budget nodig is, zal dit via de voorjaars- of najaarsrapportage aangevraagd worden. 13 13 13 13
4 3.1 Deelname EBU Het vierjarig contract is afgelopen en nu stellen we voor om dit contract niet te verlengen. Het stimuleren van de economie zal hierdoor afnemen. Voor Woerden wordt geen effect verwacht. 60 60 60 60
5 4.3 OAB MAG: Dit betekent dan met name geen extra inzet meer van pedagogisch medewerkers op peutergroepen waar meer dan 50% van de peuters een indicatie voor Voorschoolse Educatie (VE) heeft (met consequenties, zoals minder aandacht en rust, voor alle kinderen op de VE-peutergroepen). Geen uitbreiding van de doelgroepdefinitie voor VE (hoewel het kan zijn dat hier een wettelijke standaard voor komt, dit wordt op dit moment onderzocht), waardoor meer kinderen een indicatie voor VE zouden kunnen krijgen. En geen budget meer om onder andere (groeps)taalvisite uit te breiden. N.b.: deel bezuiniging is wel doorgevoerd (€ 85.000), deel bezuiniging is niet doorgevoerd (€ 50.000) 85 85 85 85
6 5.5 Erfgoed Vermindering voor bijdrage onderhoudskosten erfgoed. 8 8 8 8
7 0.8 Verlagen stelpost Wet open Overheid Soberdere uitvoering van de WOO (Wet Open Overheid) waardoor niet de gehele rijksbijdrage die wij via de Algemene Uitkering ontvangen benodigd is. In dit scenario blijft de uitvoeringslast van de Woo wel bij de vakteams liggen. 124 124 124 124
Totaal kosten 3.451 4.127 4.139 4.139
Opbrengsten 2025 2026 2027 2028
2 2.1 Parkeren In de voorjaarsrapportage 2024 zijn de parkeerbaten verlaagd omdat de werkelijke opbrengsten lager liggen dan de begrote opbrengsten. In de Kadernota is aangegeven dat de tarieven in 2025 verhoogd worden om weer op de oorspronkelijk begrote opbrengsten te komen, vanuit het principe dat parkeren kostendekkend moet zijn. Deze verhoging is te realiseren door de invoering van de scanauto, waardoor de opbrengsten naheffingsaanslagen stijgen en de reguliere tarieven niet extra verhoogd hoeven te worden. 150 275 275 275
6 8.3 Leges omgevingsvergunningen Zoals opgenomen in de Kadernota worden de tarieven voor omgevingsvergunningen verhoogd om richting een kostendekkend niveau te komen. De omgevingsvergunningen zijn ook na deze verhoging nog niet geheel kostendekkend. 250 250 250 250
8 0.4 DVO Oudewater In overleg met de gemeente Oudewater wordt de DVO-bijdrage voor 2025 verhoogd, vooruitlopend op het afsluiten van een nieuwe DVO vanaf 2026. 250 0 0 0
Totaal opbrengsten 650 525 525 525
Totaal 4.101 4.652 4.664 4.664

Ruimte in de begroting

Terug naar navigatie - Ruimte in de begroting

Op basis van een kritische analyse van de begroting, mede aan de hand van de jaarrekeningresultaten van de jaren 2021-2023, zijn diverse posten gevonden waar ruimte in de begroting zit, zonder dat dit beleidsmatige consequenties heeft.

Prog-ramma Taak-veldnr. Onderwerp Toelichting (Bedragen x € 1.000) 2025 2026 2027 2028
Kosten
1 0.1 Laten vervallen kosten jumelage De gebudgetteerde kosten voor jumelage blijft inmiddels structureel uit. Om deze reden kan dit budget geschrapt worden. 7 7 7 7
1 0.1 Laten vervallen arbeidsongeschiktheidsverzekering wethouders Dit budget wordt structureel niet aangesproken en hiermee verworden tot lucht in de begroting. Als dergelijke kosten zich zouden voordoen dan kan dit in de reguliere P&C-cyclus worden opgenomen. 26 26 26 26
1 0.2 Uitbesteed werk Op basis van een analyse op historische uitgaven blijkt dat er geen structurele uitgaven zijn die direct gerelateerd zijn aan de aard van dit budget. Om deze reden kan dit budget geschrapt worden. 2 2 2 2
1 0.2 Kosten kwaliteits- en privacybeheer Op basis van een analyse op historische uitgaven blijkt een structurele onderuitputting van dit budget. Om deze reden kan dit budget deels afgeraamd worden. 5 5 5 5
1 0.2 Portokosten Op basis van een analyse op historische uitgaven blijkt een structurele onderuitputting van dit budget. Om deze reden kan dit budget deels afgeraamd worden. 8 8 8 8
1 0.2 Onderhoud apparatuur Op basis van een analyse op historische uitgaven blijkt dat er geen structurele uitgaven zijn die direct gerelateerd zijn aan de aard van dit budget. Om deze reden kan dit budget geschrapt worden. 12 12 12 12
1 0.2 Huur externe trouwlocaties De kosten voor externe trouwlocaties zullen de komende jaren lager zijn door een recent afgesloten nieuw contract waarmee een kostenreductie gerealiseerd is. 8 8 8 8
1 0.2 Verkiezingen Geen verkiezingen voorzien in 2025. 171 - - -
1 1.2 Extern (tijdelijk) personeel APV In 2025 is er geen inhuur meer voor APV en dit wordt opgevangen door eigen personeel bij VTH. Het budget voor extern personeel kan geheel geschrapt worden. 22 22 22 22
1 1.2 Extern (tijdelijk) personeel handhaving In 2025 e.v. is geen inhuur voor handhaving voorzien. Mocht dit onvoorzien toch nodig zijn dan moet er ruimte zijn in de personeelsbegroting. Dit budget kan geschrapt worden. 29 29 29 29
2 3.4 Uitbesteed werk evenementen Op basis van een analyse op historische uitgaven blijkt een structurele onderuitputting van dit budget. Om deze reden kan dit budget deels afgeraamd worden. 14 14 14 14
2 3.4 Nieuwe evenementen Dit betreft een budget beoogd om kosten voor nieuwe evenementen te dekken. Deze kosten zijn onzeker en het historisch (deels of geheel) uitblijven van uitgaven geeft reden om dit budget geheel te schrappen. Als er sprake is van een bijdrage aan een nieuw evenement dan kan hiervoor via de reguliere P&C-cyclus geld voor worden bijgeraamd. 7 7 7 7
2 2.1 Gladheidsbestrijding Door zachte winters is de afgelopen drie jaren het budget voor gladheidsbestrijding niet geheel besteed. De inschatting is dat de kosten permanent lager zijn. Als er een strenge winter is kan dit wel leiden tot een (incidentele) overschrijding. 100 100 100 100
2 2.1 Energiecontracten Twee jaar geleden zijn vanwege de crisis op de energiemarkt de tarieven fors gestegen en derhalve de electrabudgetten bijgeraamd. De markt is nu tot rust gekomen en de energieprijzen (met name electra) zijn weer fors gedaald. Uit de jaarrekeningcijfers vanaf 2017 blijkt dat de electrakosten en transportkosten werkelijk op een veel lager niveau liggen. 1.000 1.000 1.000 1.000
2 5.2 Groene buitensportaccommodaties sportbesluit Deze post uitbesteed werk wordt al jaren onderschreden en voor incidentele tegenvallers gebruikt. Post wordt daarom deels afgeraamd. Mochten er zich in de toekomst calamiteiten voordoen, dan zullen we deze overschrijdingen melden in de Voorjaarsrapportage of de Najaarsrapportage. 50 50 50 50
2 2.1 Exploitatie Elektrakasten Afgelopen jaren zijn (op 1 na) alle de elektrakasten/marktkasten vervangen voor een duurzaam en hufterproof model. Hierdoor zijn er minder schadegevallen & storingen aan de kasten, waardoor we deze post naar beneden kunnen bijstellen. 5 5 5 5
2 2.1 Calamiteiten Op basis van historie zien we dat hier jaarlijks minder op uitgegeven wordt. Kosten voor herstel van schade door calamiteiten worden via P&C gemeld. 10 10 10 10
2 2.1 Calamiteiten Op basis van historie zien we dat hier jaarlijks minder op uitgegeven wordt. Kosten voor herstel van schade door calamiteiten worden via P&C gemeld. 10 10 10 10
2 2.1 Schade Op basis van historie zien we dat hier jaarlijks minder op uitgegeven wordt. Kosten voor herstel van schade door derden van straatmeubilair worden via P&C gemeld. 15 15 15 15
3 6.71A Wmo PGB's Overschot inleveren op de posten: HH natura immaterieel, PGB's HH en PGB's begeleiding 95 95 95 95
3 6.71B Wmo PGB's Overschot inleveren op de posten: HH natura immaterieel, PGB's HH en PGB's begeleiding. 70 70 70 70
3 6.72A Jeugd PGB's Overschot inleveren op de post: jeugd PGB's. 220 220 220 220
3 6.1 Adviesraden Overschot inleveren op budget: inclusie. 26 26 26 26
3 6.2 Onderzoek en monitoring SD Overschot inleveren op budget: Uitbesteed werk 31 0 0 0
3 6.2 Jeugd - bovenregionaal Dubbel opgenomen in begroting 174 174 174 174
3 6.2 Wmo Cliëntervaringsonderzoek. Overschot op de begroting 10 10 10 10
3 6.3 Minima- en armoedebeleid Structurele ruimte in begroting 15 15 15 15
3 6.81A MOBW Betreft een overschot op regionale middelen. Deze kunnen worden ingezet worden ter dekking van beleid. 45 45 45 45
4 7.4 Coördinatie milieu N.v.t. 3 3 3 3
4 5.3 Cultuur Betreft budget dat wordt ingezet bij tegenvallers. 15 15 15 15
5 4.3 Leerlingenvervoer MAG: Verordening leerlingenvervoer. Kan vanuit eigen capaciteit 10 10 10 10
5 4.3 Onderwijshuisvesting Overschot op budgetten Vandalisme en Graffitibestrijding inleveren. Betreft wettelijke taken. 25 25 25 25
5 5.1 Sportoverleg Overschot op begroting 6 6 6 6
6 8.3 Omgevingsvergunning. alle vergunningen Op basis van een analyse op historische uitgaven blijkt een structurele onderuitputting van dit budget. Om deze reden kan dit budget deels afgeraamd worden. 35 35 35 35
7 0.8 Afschaffen stuctureel bedrag per inwoner Dit betreft een structureel budget dat onvoorziene kosten kan dekken en is gebaseerd op ca. 50 Eurocent per inwoner. Dit budget kan geheel vervallen en zodra onvoorziene kosten zich voordoen dan kunnen deze kosten als onvoorziene tegenvaller alsnog gemeld worden in het desbetreffende jaar en via de reguliere P&C-cyclus. 27 27 27 27
7 0.8 Opheffen stelpost robuuste rechtsbeschermingssysteem Het ontbreken van een directe relatie met kosten waarvoor deze reservering is getroffen maakt dat dit budget kan vervallen. 65 65 65 65
7 0.8 Opheffen stelpost systeemleren Het ontbreken van een directe relatie met kosten waarvoor deze reservering is getroffen maakt dat dit budget kan vervallen. 29 29 29 29
7 0.8 Verminderen stelpost Raadsinitiatieven 2023-2026 De raad heeft een stelpost van EUR 150.000 voor raadsinitiatieven. Dit budget is in 2023 en (vooralsnog) 2024 niet of slechts voor een klein deel aangesproken en door het ontbreken van duidelijke uitgaven is er feitelijk sprake van structurele ruimte in de begroting. 150 150 150 150
8 0.4 Druk en bindwerk SFC De kosten druk- en bindwerk zijn afgelopen jaren zeer gering en hiermee kan dit budget vervallen. 6 6 6 6
8 0.4 Beperken extern personeel Afgelopen jaar is gewerkt aan het op orde brengen van het team P&O, waardoor deze post niet meer noodzakelijk is. 42 42 42 42
8 0.4 Verminderen kosten integriteitsbeleid Momenteel wordt vanuit P&O gewerkt aan het beleid rondom integriteit. Er zal een impuls komen op dit onderwerp. De kosten kunnen daardoor niet volledig wordt geschrapt, maar activiteiten rondom dit thema moeten binnen de vermindering van de bestaande middelen passen. 3 3 3 3
8 0.4 Gedeeltelijk laten vervallen vrije ruimte generatiepact De opzet was om de vrije ruimte binnen het generatiepact te gebruiken voor de bekostiging van de trainees. Voor de komende twee jaar, de nieuwe traineerronde, wordt de inzet van de trainees bekostigd uit de bestaande formatieruimte (vacatures). Daarmee verwachten we minder gebruik te hoeven maken van de vrije ruimte. 75 75 75 75
8 0.4 Verlagen kosten kleur- & fotokopieen Deze bezuiniging betekent kritisch omgaan met kosten kleur- en fotokopieën; voor de commissie bezwaarschriften is de tendens dat steeds meer digitaal verwerkt wordt; soms is het echter noodzakelijk ivm de complexiteit of grootte dossier nodig om te printen; e/o wanneer geen digitale omgeving beschikbaar is bij betrokkenen in bezwaarproces; een beperkt budget blijft; 3 3 3 3
8 0.4 Verlagen kosten ICT Deze besparing is mogelijk vanwege de gecontracteerde broker. Het zal minimaal consequenties hebben voor medewerkers. 74 74 74 74
8 0.4 Bodediensten Op basis van een analyse op historische uitgaven blijkt een structurele onderuitputting van dit budget. Om deze reden kan dit budget deels afgeraamd worden. 48 48 48 48
Totaal kosten: 2.803 2.601 2.601 2.601
1 1.2 Extern (tijdelijk) personeel handhaving In 2025 e.v. is geen inhuur voor handhaving voorzien. Mocht dit onvoorzien toch nodig zijn dan moet er ruimte zijn in de personeelsbegroting. Dit budget kan geschrapt worden. (n.b. dit is een bate die geschrapt wordt omdat de bijbehorende lasten ook geschrapt worden). -20 -20 -20 -20
7 0.5 Renteresultaat In 2025 zal naar verwachting een aantal maanden sprake zijn van een ruime liquiditeitspositie. Op de liquiditeitspositie krijgt gemeente Woerden een creditrentevergoeding en die leidt tot een positief renteresultaat. De creditrentevergoeding is een inschatting die gebaseerd is op het geschatte creditrentepercentage en de liquiditeitspositie gedurende het jaar. Uitgangspunt is een gemiddeld saldo van € 5 mln. x 2,5% rente 125 PM PM PM
7 0.64 Precariobelasting De opbrengst van precario is al jaren hoger dan begroot door groei van de horeca. Dit betreft een correctie van de begrote inkomsten, geen tariefstijging voor ondernemers. 30 30 30 30
8 0.4 Bijdrage Fermwerk Eind 2023 is een nieuwe DVO met Fermwerk afgesproken. Naast dat dit meerkosten oplevert voor Woerden, wordt ook de bijdrage van Fermwerk naar Woerden verhoogd. Aangezien Woerden en Fermwerk een nieuw werkplekconcept gaan ontwikkelen die grote consequenties heeft voor de bijdrage, wordt deze meevaller uitsluitend ingeboekt in 2025 en 2026. 33 33 0 0
Totaal opbrengsten 168 43 10 10
Totaal 2.971 2.644 2.611 2.611

Beleidsmatige aanpassingen - niet doorgevoerd

Terug naar navigatie - Beleidsmatige aanpassingen - niet doorgevoerd

Onderstaande onderwerpen zijn wel uit de inventarisatie gekomen van mogelijke bezuinigingsopties maar het college heeft deze als niet wenselijk geacht. Deze bezuinigingsopties zijn daarom niet verwerkt in de begroting.

Programma Taak-veld-nr. Onderwerp Toelichting (Bedragen x € 1.000) 2025 2026 2027 2028
Kosten
2 3.4 Evenementen Doorbelasten ureninzet en kosten tbv evenementen. Er wordt voor € 64.000 meer aan kosten gemaakt dan wat doorberekend wordt aan evenementenorganisaties. N.b.: er zit nog een taakstellende verhoging in de begroting van € 30.000. Er is dus ruimte om nog € 34.000 te verhogen. 34 34 34 34
1 1.2 Algemeen veiligheidsbeleid Door het verlagen van ambities die in het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 zijn opgenomen kan een kostenreductiegerealiseerd worden. Voor ondermijning heeft dit minder controles en minder sturen op ad-hoc signalen tot gevolg. Door te schuiven in andere werkzaamheden, bijvoorbeeld doorlooptijden verlengen, zal getracht worden om deze ambities deels toch waar te maken binnen de bestaande capaciteit. N.b.: deel bezuiniging is wel doorgevoerd (€ 20.000), deel bezuiniging is niet doorgevoerd (€ 120.000) 120 120 120 120
2 3.4 Weekmarkt Doorbelasten uren wijkonderhoud voor evenementen/markten. Het verschil tussen opbrengsten (38.000) en kosten (71.000) is ruim € 30.000. Consequentie kan wel zijn dat marktkraamhouders er niet meer voor kiezen om in Woerden op de markt te staan. 30 30 30 30
2 3.4 Streekmarkt Doorbelasten uren wijkonderhoud voor evenementen/markten. Het verschil tussen opbrengsten (35.000) en kosten (60.000) is ruim € 25.000. Op basis van inschatting werkelijk gemaakte uren is het verschil nog groter. Consequentie van tariefsverhoging kan wel zijn dat marktkraamhouders er niet meer voor kiezen om in Woerden op de markt te staan. 25 25 25 25
2 3.4 Koeiemart/kermis Doorbelasten van kosten gemaakt voor koeiemart en kermis. Dus hogere baten/vergoedingen. Het verschil tussen opbrengsten (24.000) en kosten (177.000) ruim is € 150.000 (Totaal van Kermis en Koeiemart). Op basis van inschatting werkelijk gemaakte uren is het verschil nog groter. Consequentie van een tariefsverhoging kan zijn dat er meer gevraagd wordt aan de samenleving (hogere prijs of of maatschappelijke inzet) of dat deelnemers afhaken. 150 150 150 150
3 6.1 Sociale basis MAG: Dit budget is bedoeld om de sociale basis zowel qua structuur als inhoudelijk door te ontwikkelen. De beoogde uitkomst is een doelmatig, effectief en efficiënt ingerichte Sociale basis, die als eerste aanspreekpunt dient voor vragen die voorheen met maatwerk werden beantwoord. Risico's: het doorontwikkelen van de sociale basis is een randvoorwaarde voor de doorontwikkeling binnen het sociaal domein. Dit omdat een sterke sociale basis de grondslag is voor minder inzet vanuit het (dure) maatwerk. Daarbij is het duurzamer om problemen zoveel mogelijk in het netwerk/het normale leven van inwoners op te lossen. De doorontwikkeling van het lokale team alsook de aanpak kostenstijging jeugd worden hierdoor direct (negatief) beïnvloedt. Kans op risico's: Hoog N.b.: deel bezuiniging is wel doorgevoerd (€ 32.000), deel bezuiniging is niet doorgevoerd (€ 60.000) 60 60 60 60
3 6.1 Sociale basis MAG: Bezuinigen op het doel ‘informatiepunten’ ofwel, informatie toegankelijk en dichtbij, heeft als gevolg dat inwoners minder makkelijk en minder snel hun vragen (kunnen) stellen. De informatiepunten stellen inwoners in staat, dichtbij en eenvoudig, een vraag te stellen. De informatiepunten worden veelal bemand door informele organisaties, die hiermee veel vragen in een vroegtijdig stadium afvangen. Risico's: zie bovenstaand. Kans op risico's: acceptabel N.b.: deel bezuiniging is wel doorgevoerd (€ 20.000), deel bezuiniging is niet doorgevoerd (€ 30.000) 30 30 30 30
3 6.1 Ontmoetingsplaatsen MAG: Geen nieuwe ontmoetingsplaatsen ontwikkelen. De bestaande ontmoetingsplaatsen worden niet versterkt of opgeknapt. De twee belangrijkste hebben hun opdracht hiervoor in 2024 ontvangen. Risico's: zie bovenstaand. N.b.: deel bezuiniging is wel doorgevoerd (€ 100.000), deel bezuiniging is niet doorgevoerd (€ 50.000) 50 50 50 50
3 6.2 Kwaliteitsmonitor MAG MAG: doorontwikkeling kwaliteitsmonitor MAG versoberen: per jaar enkel de belangrijkste updates. Risico's: sobere variant van de monitor voldoet mogelijk niet aan de verwachtingen van de Raad. Kans op risico: acceptabel. 50 50 50 50
3 7.1 Valpreventie MAG: versoberen ontwikkelen ketenaanpak en aanbod valpreventie. De voorgestelde bezuiniging heeft de volgende gevolgen. We kunnen dan niet meer: - Meer dan 15 cursussen betalen - Fysio’s opleiden - Ook geen fysio’s opleiden voor otago (hoog valrisico) - Materiaal kosten betalen (boeken deelnemers) - Minder inzet van de GGD Risico's: Betreft middelen uit een SPUK. Het verder versoberen van deze activiteiten betekent dat we mogelijk niet voldoen aan de beleidsdoelen uit GALA (landelijk beleid). Daarnaast doen we afbreuk aan eerder gemaakte (tijdelijke) afspraken met partners. Kans op risico's: aanzienlijk 40 40 40 40
3 7.1 Gezonde leefstijlinterventies MAG: Gevolgen bezuiniging: a. Geen GLI gericht op de jeugd/ouders b. Verdere toename overgewicht en obesitas onder jongeren. 2. We hebben nu drie GLI aanbieders in Woerden. Vanuit RegiozorgNu is de verwachting dat er in 2025 ook een digitale GLI wordt aangeboden. Indien geld beschikbaar, dan ook een GLI voor jeugd. Gezien de ontwikkeling van overgewicht en obesitas onder jongeren, zijn volledige bezuinigingen op deze post niet wenselijk. N.b.: deel bezuiniging is wel doorgevoerd (€ 15.000), deel bezuiniging is niet doorgevoerd (€ 30.000) 30 0 0 0
3 6.1 Inburgering Inzetten SPUK Inburgering voor maatschappelijke begeleiding. Risico: onduidelijk of de SPUK toereikend zal zijn, omdat de hoogte per onderdeel voor 2025 nog bepaald moet worden. Omdat deze samenhangt met de huidige taakstelling statushouders en we die dit jaar mogelijk niet halen, wordt dit risico nog groter. In dat geval zal financiering op een andere manier gedekt moeten worden. N.b.: deel bezuiniging is wel doorgevoerd (€ 125.000), deel bezuiniging is niet doorgevoerd (€ 50.000) 50 50 50 50
3 6.1 Mantelzorgwaardering MAG: We bieden nu collectieve mantelzorgwaarderingsactiviteiten aan. Om mantelzorgers niet alleen op collectieve wijze te ondersteunen, maar ook te voorzien in hun persoonlijke behoeften, is er de wens om structureel in te zetten op individuele mantelzorgondersteuning. Hierdoor kan er gerichter hulp en aandacht geboden worden, afgestemd op de specifieke situatie van de mantelzorger. Denk aan structureel extra aanbod voor mantelzorgondersteuning in de vorm van bijv. extra capaciteit voor WoerdenWijzer of inzet mantelzorgmakelaar. De druk op mantelzorgers en het aantal mantelzorgers in onze gemeente stijgt. Risico's: hogere instroom in maatwerk (vanwege overbelasting van of onvoldoende beschikbare mantelzorgers). Kans op risico: aanzienlijk N.b.: deel bezuiniging is wel doorgevoerd (€ 15.000), deel bezuiniging is niet doorgevoerd (€ 50.000) 50 50 50 50
5 4.3 OAB MAG: Dit betekent dan met name geen extra inzet meer van pedagogisch medewerkers op peutergroepen waar meer dan 50% van de peuters een indicatie voor Voorschoolse Educatie (VE) heeft (met consequenties, zoals minder aandacht en rust, voor alle kinderen op de VE-peutergroepen). Geen uitbreiding van de doelgroepdefinitie voor VE (hoewel het kan zijn dat hier een wettelijke standaard voor komt, dit wordt op dit moment onderzocht), waardoor meer kinderen een indicatie voor VE zouden kunnen krijgen. En geen budget meer om onder andere (groeps)taalvisite uit te breiden. N.b.: deel bezuiniging is wel doorgevoerd (€ 85.000), deel bezuiniging is niet doorgevoerd (€ 50.000) 50 50 50 50
3 7.1 Ouderenzorg MAG: budget voor inzet op gespecialiseerde ouderengeneeskunde en communicatie over voorzieningen voor ouderen in sociale basis. Risico: onvoldoende efficiënt beleid en bereik van aanbod rond ouderenzorg. Kans op risico: aanzienlijk 15 15 15 15
3 6.1 Ouderenzorg MAG: budget voor aanvullende acties en aanbod voor het tegengaan van eenzaamheid. Risico: kans op hogere instroom in maatwerk (zowel jeugd als Wmo). Kans op risico: aanzienlijk N.b.: deel bezuiniging is wel doorgevoerd (€ 38.000), deel bezuiniging is niet doorgevoerd (€ 35.000) 35 35 35 35
4 5.6 Basisvaardigheden MAG: Opheffen extra capaciteit bibliotheek voor coördinatiefunctie. MAG: Opheffen extra capaciteit bibliotheek voor trekkersrol taalhuis (deel van de basisdienstverlening basisvaardigheden). Gevolgen: dit budget is ingezet om de bibliotheek te ondersteunen om de coördinerende rol ter versteviging van sociale basis te versterken. Bovendien grijpt het in op de basisdienstverlening waarvoor we verplichtingen zijn aangegaan in een regionaal convenant. Risico: vanwege de aanstaande (landelijke) verplichtingen m.b.t. onder andere zorgplicht en normering (aanwezigheid professionals) bestaat het risico dat vestigingen in kleinere kernen moeten sluiten omdat met minder capaciteit niet aan deze plichten kan worden voldaan. De definitieve invulling van deze wettelijke kaders is nog niet bekend. Kans op risico: aanzienlijk 30 30 30 30
4 5.6 Basisvaardigheden MAG: Stoppen met maatwerkpakket laaggeletterdheid op basisscholen doorj de bibliotheek. Gevolgen: Gevolgen: dit budget is ingezet om de bibliotheek te ondersteunen om de sociale basis te versterken op uitdrukkelijk verzoek van het onderwijs. 35 35 35 35
3 7.1 Jeugd MAG: Kansrijke Start. Bezuiniging mogelijk van max 40.000 in 2025 en 50.000 in 2026. Dit betekent echter dat de ingezette acties m.b.t. het aanbod van interventies, het empowermentprogramma en de ontwikkeling van de ketenaanpak weer worden beëindigd. Daarnaast is geen coördinatie meer mogelijk vanuit de GGD. Afspraken worden per jaar gemaakt. Risico: preventieve acties m.b.t. ouderschap en opvoeden die problemen op latere leeftijd voorkomen. Stoppen met kansrijke start betekent een verhoging van de instroom in maatwerk jeugd. Kans op risico: hoog 40 50 PM PM
3 7.1 Mentale weerbaarheid MAG 1 versoberen: Geen aanvullend aanbod gericht op maatjes en informele steunfiguren (jeugd). Risico: betreft aanvullend aanbod in de sociale basis specifiek gericht op jeugd. Dit is van belang om de beoogde bezuinigingen op het maatwerk jeugd te kunnen halen. Kans op risico: aanzienlijk. N.b.: deel bezuiniging is wel doorgevoerd (€ 50.000), deel bezuiniging is niet doorgevoerd (€ 50.000) 50 50 50 50
3 6.5 Bevorderen gezonde leefstijl MAG: stoppen met aanpak overgewicht/uitvoering sportakkoord. Dit betreft inzet op de volgende (landelijk vastgestelde) thema's: Inclusie en diversiteit in de sport Sociaal veilige sport Vitale sportaanbieders Vaardig in bewegen Ruimte voor sport en bewegen Maatschappelijke waarde van (top)sport. 33 26 26 26
Totaal kosten: 1.007 980 930 930
Totaal (bedragen x € 1.000) 2025 2026 2027 2028
Beleidsmatige aanpassingen - wel doorgevoerd 4.101 4.652 4.664 4.664
Ruimte in de begroting 2.971 2.644 2.611 2.611
Beleidsmatige aanpassingen - niet doorgevoerd 1.007 980 930 930
Totaal: 8.079 8.275 8.204 8.204