Paragraaf 6 Verbonden partijen

Wat is het doel van deze paragraaf?

Terug naar navigatie - Wat is het doel van deze paragraaf?

Een gemeente kan in principe zelf bepalen hoe een bepaalde taak wordt uitgevoerd. De gemeente kan er bijvoorbeeld voor kiezen de uitvoering zelf ter hand te nemen of de uitvoering te regelen (via een gemeenschappelijke regeling) met een aantal regiogemeenten gezamenlijk. Kernvragen blijven steeds of de doelstellingen van het uitvoerende orgaan corresponderen met die van de gemeente en of de doelstellingen van de gemeente gerealiseerd worden.

Vanwege de bestuurlijke, beleidsmatige en/of financiële belangen en mogelijke risico’s is het gewenst dat in de begroting aandacht wordt besteed aan rechtspersonen waarmee de gemeente een band heeft. Deze paragraaf geeft dan ook per verbonden partij informatie over die partij en over de doelstelling van het gemeentebestuur die via de verbonden partij wordt gerealiseerd.

Wettelijk kader en gemeentelijk beleid

Terug naar navigatie - Wettelijk kader en gemeentelijk beleid

Het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) geeft als definitie van een verbonden partij: “Een verbonden partij is een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft”.

Bestuurlijk belang is zeggenschap, hetzij op basis van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht. Er is sprake van een verbonden partij als een wethouder, raadslid of ambtenaar van de gemeente namens de gemeente in het bestuur van de partij plaatsneemt, of namens de gemeente stemt. Bij alleen een benoemingsrecht of een voordrachtsrecht – wanneer de gemeente een bestuurder of commissaris in de organisatie mag benoemen of voordragen – is er strikt genomen geen sprake van een verbonden partij. Gemeenten maken vaak van een dergelijk recht gebruik om ervoor te zorgen dat er goede bestuurders in het bestuur van de partij terechtkomen. Ook een stichting waarin bijvoorbeeld de wethouder cultuur op persoonlijke titel als bestuurder plaatsneemt – en dus niet de gemeente vertegenwoordigt – is volgens deze definitie geen verbonden partij.

Een financieel belang is een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is indien de verbonden partij failliet gaat, of een bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt. Dit betekent dat wanneer een verbonden partij failliet gaat, de deelnemers in deze verbonden partij, dus ook de gemeente Woerden, voor extra kosten komen te staan. Uit bovenstaande blijkt dus ook dat bij leningen en garantstellingen geen sprake is van een verbonden partij: de gemeente houdt juridisch verhaal als de partij failliet gaat. Ook bij exploitatiesubsidies is geen sprake van een verbonden partij: het gaat om overdrachten (subsidies).

Met deze paragraaf voldoen wij aan onze wettelijke plicht (BBV) om per verbonden partij inzicht te geven in de volgende onderwerpen:

  • de beleidsvoornemens van de verbonden partij
  • de beleidslijnen met betrekking tot relevante beheersmatige aspecten
  • onze visie op de verbonden partij in relatie tot de realisatie van de doelstellingen in onze programmabegroting
  • naam en vestigingsplaats, het openbaar belang dat op deze wijze wordt behartigd, veranderingen die zich hebben voorgedaan gedurende het begrotingsjaar, het eigen vermogen en het vreemd vermogen van de verbonden partij aan begin en einde van het begrotingsjaar, het financiële resultaat van de verbonden partij

Aanvullend hierop, op grond van de Financiële verordening Woerden, staat in deze paragraaf informatie over beëindigde, nieuwe, en gewijzigde bestaande verbonden partijen en eventuele problemen bij verbonden partijen.
De kaders voor de verbonden partijen zijn vastgesteld in de nota Verbonden partijen.

De verbonden partijen waarin de gemeente Woerden bestuurlijke en financiële belangen heeft, worden hierna een voor een volgens hetzelfde stramien toegelicht.

Gemeenschappelijke regelingen

Veiligheidsregio Utrecht (VRU)

Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingplaats Utrecht
Doel Doel van deze regeling is het door de Veiligheidsregio Utrecht realiseren van een gelijkwaardig kwaliteitsniveau van de beheersing van rampen en crises in de Utrechtse gemeenten, waaronder het (verplicht) organiseren van brandweerzorg op regionaal niveau. De gemeentelijke organisaties zijn verantwoordelijk voor een aantal crisisbeheersingsprocessen zoals: crisiscommunicatie, publieke zorg en nazorg. Geen enkele gemeentelijke organisatie is in staat om deze taken geheel op eigen kracht te vervullen. Regionale samenwerking en bundeling van ambtelijke capaciteit is absoluut noodzakelijk.
Programma 1. Bestuur, dienstverlening en veiligheid
6. Ruimtelijke ontwikkeling en wonen
Deelnemende partijen De 26 Utrechtse gemeenten: Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Woerden, Woudenberg, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist.
Rechtsvorm en type regeling

Rechtsvorm: GR 
Type regeling: collegeregeling
Vooral gericht op: bestuurskracht (beleidsrijke regeling) 

Bestuurders vanuit onze gemeente Lid : burgemeester V.J.H. Molkenboer
Plv. lid : wethouder A. Noorthoek
Bestuurlijk belang Veiligheid houdt zich niet aan gemeentegrenzen. Bestuurlijke afspraken over prioriteiten en inzet worden op regionaal niveau gemaakt via de Veiligheidsregio Utrecht of het Regionaal Veiligheidscollege.
Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd Eenduidige en efficiënte inrichting van de brandweer
Eenduidige aanpak van rampen en crises
Eenduidige aanpak brandweerzorg
Financiële bijdrage

Begroting 2024: € 3.556.000
Begroting 2025:  € 3.732.000

De bijdrage aan de VRU staat voor 90% geraamd bij taakveld 1.1 crisisbeheersing en voor 10% bij taakveld 8.3 wonen en bouwen.

Belang van Woerden

• De VRU heeft de risico’s in de regio in beeld en vastgelegd in het risicoprofiel. De informatie wordt met in- en externe partners gedeeld via:

- regionaal risicoprofiel;
- provinciale risicokaart;
- brandrisicoprofiel;
- (Gemeentelijke) Integrale Veiligheidsplannen.

• De VRU adviseert het bevoegd gezag om onveilige situaties te voorkomen en/of te beperken, met betrekking tot:
- ruimtelijke ordening & externe veiligheid (incl. overstromingsrisico’s);
- bouwen;
- brandveilig gebruik van gebouwen en bouwwerken;
- milieu;
- evenementen.
• De VRU houdt risicogericht toezicht op (brand)veiligheid in bestaande bouw en bij evenementen en adviseren het bevoegd gezag over te nemen maatregelen.
• De VRU wil met stimulerende preventie de zelfredzaamheid van burgers en bedrijven vergroten.
• De VRU zorgt voor goed voorbereide en opgeleide brandweermensen die de beschikking hebben over voldoende materieel en materiaal voor de uitvoering van hun taak.
• De VRU onderhoudt een aantal specialismen waaronder waterongevallen, rietkapbrandbestrijding, natuurbrandbestrijding en technische hulpverlening.
• Op het gebied van Bevolkingszorg beheert de VRU de regionale piketten.
• De VRU zorgt er voor dat piketfunctionarissen uitgebreid opgeleid, geoefend en getraind worden.
• De VRU adviseert de gemeenten over de optimale inrichting van hun crisisorganisatie. 
• De VRU volgt met het veiligheidsinformatiecentrum (VIC) de ontwikkelingen van risico’s in onze regio, die mogelijk kunnen uitgroeien tot een ramp of crisis.
• De VRU coördineert en organiseert geneeskundige hulp aan slachtoffers bij een ramp of crisis. In de voorbereidende fase valt hieronder ook het op geneeskundig vlak adviseren bij evenementen.
• De VRU adviseert het openbaar bestuur en organisaties die een rol hebben in geneeskundige hulpverlening over te nemen maatregelen.
• De VRU organiseert crisisoefeningen met zorgverleners, brandweer, gemeenten en politie zodat de hulpverlening goed op elkaar aansluit.
• De VRU stelt de wettelijke verplichte incidentbestrijdingsplannen op of actualiseert deze.
• De VRU evalueert GRIP-incidenten conform het evaluatiebeleid van de VRU.
• De VRU beschikt over actuele aanvals- en/of bereikbaarheidskaarten voor risicovolle en kwetsbare objecten.
• De VRU draagt zorg voor de continuïteit van de meldkamerfunctie in aanloop naar de samenvoeging, onder meer door harmonisatie van de meldkamerprocessen.
• De VRU voert een aantal taken op het gebied van onderhoud en exploitatie van de brandweerkazernes uit. De pakketten operationeel onderhoud, schoonmaak en ARBO & veiligheid neemt de gemeente af bij de VRU.
Financiële en inhoudelijke ontwikkelingen 2025

Het jaar 2023 sluit met een positief resultaat voor bestemming van € 4,5 miljoen (circa 4% van de begroting). Dit resultaat wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de vergoedingen die de VRU heeft ontvangen voor de crisisnoodopvang in 2022 en 2023. In 2023 is door de VRU geïnvesteerd op de thema's toekomstbestendige brandweerzorg, veilige en gezonde leefomgeving en versterking crisisbeheersing. 

2024 is het eerste jaar van de nieuwe beleidsperiode van de VRU. De VRU focust zich de komende jaren o.a. op de toekomstbestendigheid van de brandweerzorg, de veiligheid van de leefomgeving en het versterken van crisisbeheersing. De eerste begroting binnen de nieuwe beleidsperiode is beleidsarm.

Eigen vermogen begin en einde boekjaar 2023 Begin boekjaar: € 23.252.000
Einde boekjaar: € 28.319.000
Vreemd vermogen begin en einde boekjaar 2023 Begin boekjaar: € 62.533.000  
Einde boekjaar: € 65.218.000
Financieel resultaat 2023 (saldo van baten en lasten) Saldo van baten en lasten: € 5.066.000
Resultaat (na mutaties reserves): € 4.510.000
Risico's Het grootste risico betreft het zich voordoen van grote rampen en calamiteiten in een regiogemeente, waardoor er een financieel risico ontstaat voor het bekostigen van de bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling VRU.

Regionaal Historisch Centrum Rijnstreek en Lopikerwaard (RHC)

Terug naar navigatie - Regionaal Historisch Centrum Rijnstreek en Lopikerwaard (RHC)
Vestigingsplaats Woerden
Doel

Uitvoering Archiefwetgeving en het beheer van historische archieven en collecties en beschikbaarstelling ervan aan burgers en organisatie.
Op grond van de Archiefwet-1995 moeten besturen van overheden ervoor zorgdragen dat hun archieven in goede en geordende en toegankelijke staat verkeren. Verder is het RHC belast met het wettelijk toezicht op het gemeentelijk beheer van nog niet overgebrachte archieven.

Programma 4. Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie 
Deelnemende partijen Gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Lopik, Montfoort, Oudewater, Woerden en IJsselstein, en het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden.
Rechtsvorm en type regeling

Rechtsvorm: Gemeenschappelijke regeling

Type regeling: Collegeregeling

Vooral gericht op: Uitvoering  (beleidsarme regeling)

Bestuurders vanuit onze gemeente Lid : burgemeester V.J.H. Molkenboer
Plv. lid : wethouder M. Pennarts-Pouw
Bestuurlijk belang De bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de overgebrachte archieven ligt sinds 2006 bij het bestuur van de Gemeenschappelijke regeling RHC .
Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd Bovengenoemde taken (zie achter Doel) vloeien voort uit de Archiefwet. Deze wet verplicht overheidsinstellingen om de archieven in goede, geordende en toegankelijke staat te bewaren. Daarnaast verplicht de Archiefwet overheidsinstellingen om archieven die ouder zijn dan 20 jaar en voor blijvende bewaring in aanmerking komen, toegankelijk te maken voor het publiek. Hierbij verandert de status van deze archieven in principe naar openbaar en zijn ze voor iedereen kosteloos te raadplegen.
Financiële bijdrage

Begroting 2024 :        € 310.000

Begroting 2025 :       €  325.000

De kosten salarissen en kantoorbenodigdheden 2025:  53.700 (inwoners) x 5,0319 (bijdrage per inwoner) = € 270.000.

De kosten voor het archiefdepot 2025:   1.607 meter x 34,17 (meterprijs) = 55.000 .

De compensatieregeling 2018-2027 die destijds bij het akkoord over de renovatie/uitbreiding van het RHC (Stadhuis Woerden) voor tien jaar voor drie gemeenten met een eigen archiefbewaarplaats gold, is in 2023 voor het resterende deel verrekend. Per 2024 is deze dus komen te vervallen.    

Door het RHC wordt btw in rekening gebracht. Deze kan via het BTW compensatiefonds worden terruggevorderd. 

Belang van Woerden Doel van het RHC is in het samenwerkingsgebied:
uitvoering geven aan de Archiefwet en het vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie (regionaal) historische bronnen en deze op een zo actief mogelijke wijze dienstbaar maken voor een breed publiek.
Financiële en inhoudelijke ontwikkelingen 2025

De begroting voor 2025 ligt in lijn met de meerjarenraming en kent in die zin geen verrassingen. Gemiddeld stijgt de bijdrage van de deelnemers met 5,89% (1,2% meer dan was voorzien). Genoemde stijging is een gemiddelde. Kleine afwijkingen hierop – naar boven en naar beneden - zijn te verklaren door onderlinge verschillen tussen de deelnemers in stijging van inwonertal en aanwas van overgebracht archief.

Aan de uitgavenkant valt met name de stijging van de salariskosten op, veruit de belangrijkste post op de begroting. Die is vrijwel geheel toe te schrijven aan de loonafspraken uit de cao gemeenten voor 2024/25, die in de begroting moesten worden verwerkt. Aan de andere kant worden de uitbreidingen van het e-depot getemporiseerd: voor 2025 gaan we uit van alleen de realisatie van een extra toepassing om de overbrenging van videotulen mogelijk te maken, en is de toepassing voor een technische applicatie (CAD/GIS) naar 2026 doorgeschoven. Samen met de vergoeding die Ferm Werk betaalt voor geleverde diensten, een nieuwe inkomstenbron, drukt dat voor nu de hoogte van de bijdragen.
Voor de lopende contracten, waaronder de DVO met de Gemeente Woerden voor huisvesting en andere diensten, is de consumentenprijsindex over 2024 van belang. In de desbetreffende begrotingsposten is uitgegaan van een indexatie van 3,8%. De DVO Woerden rekent die contractueel gedempt door. Overige kostenposten blijven gelijk of zijn met maximaal 2% verhoogd.

Een nieuwe ontwikkeling is dat gemeenten gebruik maken van de mogelijkheid om digitale informatie uit te plaatsen, als voorstadium van de uiteindelijke overbrenging naar het e-depot. Dit kan met korting en dus relatief goedkoop, door het contract dat het RHC heeft met de leverancier van het e-depot. Kosten van uitplaatsing in het predepot drukken niet op de begroting van het RHC, immers in dat geval beheert de archiefvormer nog zelf de informatie.

Eigen vermogen begin en einde boekjaar 2023

Nihil (RHC werkt alleen met een kostprijs en verdeelt dit onder de deelnemers. Het RHC werkt niet met reserveringen)

Vreemd vermogen begin en einde boekjaar 2023

N.v.t. (RHC werkt niet met reserveringen)

Financieel resultaat 2023 (saldo van baten en lasten) Het batig saldo over 2023 van € 3.000  wordt op de eerste termijnbetaling in mindering gebracht.
Risico's

De taken worden uitgevoerd op basis van een sobere dienstverlening: alleen de wettelijke taken.

 

Afvalverwerking Utrecht (AVU)

Terug naar navigatie - Afvalverwerking Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats Soest
Doel

De AVU is een gemeenschappelijke regeling ingevolge de Wet gemeenschappelijke regelingen en is in 1984 opgericht door de Utrechtse gemeenten en de provincie Utrecht.  Namens de gemeenten voert de gemeenschappelijke regeling AVU de regie op de overslag, het transport, de bewerking en de verwerking van het door de inwoners van de provincie Utrecht aangeboden huishoudelijk afval. Ook organiseert en regisseert de AVU de papierinzameling, de glasinzameling en de inzameling van oude medicijnen en injectienaalden in de provincie Utrecht en laat de AVU jaarlijks de sorteeranalyses van het restafval per gemeente uitvoeren.

Programma Fysiek beheer openbare ruimte en mobiliteit
Deelnemende partijen

De gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, de Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Woerden, Woudenberg, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist.

Rechtsvorm en type regeling

Rechtsvorm: Gemeenschappelijke regeling

Type regeling: Collegeregeling

Vooral gericht op: Uitvoering  (beleidsarme regeling)

Bestuurders vanuit onze gemeente Lid : wethouder J. Vierstra
Plv. lid : wethouder R.E.  Luca
Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd Namens de gemeenten voert de gemeenschappelijke regeling AVU de regie op de overslag, het transport, de bewerking en de verwerking van het door de inwoners van de provincie Utrecht aangeboden huishoudelijk afval.
Financiële bijdrage

 

Begroting 2024: €1.646.000
Begroting 2025: €1.717.000

 

Belang van Woerden De AVU bundelt de deskundigheid van de aangesloten gemeenten, waardoor er voor beleid en uitvoering een platform met veel (plaatselijke) kennis beschikbaar is. Door inzameling en verwerking van huishoudelijk afval gezamenlijk aan te besteden, worden dankzij grote hoeveelheden in de regel gunstige tarieven verkregen.
Financiële en inhoudelijke ontwikkelingen 2025

 

Volgens de ontwerp-begroting 2025 bedraagt de deelnemersbijdrage voor onze gemeente €1.717.000. Dit is een stijging ten opzichte van de AVU-begroting van 2024 van €72.000. Toen bedroeg de deelnemersbijdrage €1.645.000. 

Deze verhoging is voornamelijk het gevolg van de, door indexatie, gestegen verwerkingstarieven voor restafval. Voor deze afvalstroom zijn de verwerkingskosten, bij gelijkblijvende hoeveelheden, daardoor ongeveer €74.000 hoger dan vorig jaar. De lagere opbrengsten voor oud papier zijn een andere belangrijke factor. Hierdoor vallen de opbrengsten ongeveer €14.000 lager uit.

Er wordt in de begroting wel rekening gehouden met een stijging van de hoeveelheid glas dat wordt ingezameld. Dit heeft een positief effect van ongeveer €13.000. Samen met een aantal andere kleinere verschillen betekent dit een stijging van €72.000 ten opzichte van de begroting van 2024.

 

Eigen vermogen begin en einde boekjaar 2023

Begroot eigen vermogen
Begin boekjaar: €100.000
Einde boekjaar: €100.000

Vreemd vermogen begin en einde boekjaar 2023 Begroot vreemd vermogen
Begin boekjaar: €14.000.000
Einde boekjaar: €14.000.000
Financieel resultaat 2023 (saldo van baten en lasten) Saldo van baten en lasten voor belasting en onttrekking: € 225.000 
Gerealiseerd resultaat: € 0
Risico's In principe kent de AVU geen risico’s. Alleen wanneer een grote contractpartner haar verplichtingen niet kan nakomen zou een nieuwe overeenkomst meerkosten met zich mee kunnen brengen. Deze meerkosten worden dan wel weer doorberekend aan de deelnemende gemeenten.

Recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG)

Terug naar navigatie - Recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG)
Vestigingsplaats Utrecht
Doel

Recreatieschap Stichtse Groenlanden is een van twee schappen in de provincie Utrecht. Via het Recreatieschap is de gemeente Woerden ook (financieel) verbonden met Routebureau Utrecht.

De regeling is getroffen ter behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de gemeente op het terrein van recreatie, natuur en landschap. Hieronder wordt begrepen de instandhouding en verbetering van voorzieningen en voor het hele grondgebied van de deelnemende gemeente een samenhangend beleid op het gebied van de openluchtrecreatie alsmede de natuur- en landschapsbescherming te ontwikkelen.

Programma Programma 4 Cultuur, Economie, Recreatie & Toerisme, Energietransitie
Deelnemende partijen De gemeenten: Woerden, Utrecht, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Houten, IJsselstein, Lopik, De Bilt, De Ronde Venen en de provincie Utrecht.
Rechtsvorm en type regeling

Rechtsvorm: Gemeenschappelijke regeling

Type regeling: Gemengde regeling 

Combinatie van bestuurskracht (beleidsrijke regeling) en uitvoering (beleidsarme regeling)

Bestuurders vanuit onze gemeente

Leden: wethouder M. Pennarts-Pouw (DB en AB)  
Plv. lid: burgemeester V. Molkenboer (AB)

De gemeente Woerden neemt deel in DB en AB.

Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd Het belang is voor alle gemeenten en provincie gelijk, namelijk goede recreatievoorzieningen voor de inwoners binnen handbereik. Gebruik van recreatievoorzieningen door inwoners zijn regelmatig niet gebonden aan de gemeente waar je woont. De ene gemeente heeft door de ligging (bijvoorbeeld langs de rivier Lek) en/of het grotere, groene buitengebied meer ruimte voor opvang van recreanten dan een meer stedelijke gemeente. Daarnaast zijn routestructuren bij uitstek gemeentegrens overschrijdend.
Financiële bijdrage

De bijdragen van de Gemeente Utrecht en de Provincie Utrecht (gezamenlijk 65,1%) worden berekend over de totale deelnemersbijdrage. De overige deelnemers betalen naar rato van het aantal inwoners gezamenlijk de andere 34,9%) . De deelnemersbijdragen worden geïndexeerd  conform de uitgangspunten voor de begroting 2025.

Begroting 2024 : € 233.000

Begroting 2025 : € 243.000

Belang van Woerden Voor onze inwoners is het van belang dat er voldoende recreatiemogelijkheden in Woerden en de regio zijn. Het ontwikkelen en beheren van recreatievoorzieningen draagt bij aan de leefbaarheid van de gemeente Woerden en de regio.
Financiële ontwikkelingen 2025

2025 is het eerste jaar na de overgangsfase van 2 jaar die is afgesproken met Staatsbosbeheer waarin de taken worden uitgevoerd binnen het daarvoor beschikbare taakstellende budget.

Ook de ontwerpbegroting 2025 is beleidsarm opgesteld. De in 2025 op te leveren toekomstvisie en 4-jarig uitvoeringsplan worden samen met de afspraken over de inzet over het afnemen van producten en diensten in het kader van de Producten- en Dienstencatalogus verwerkt in de programmabegroting 2026. 

De ontwerpbegroting 2025 is meerjarig sluitend gemaakt. Door in aanvulling op de opgestelde kadernota cq uitgangspunten op de begroting ingezet wordt op indexatie van de overige baten als huren, pachten, vergunningen en entreegelden.

 

Inhoudelijke ontwikkelingen 2025

In 2025 wordt de toekomstvisie over de ontwikkeling van de recreatieve voorzieningen van het recreatieschap opgeleverd. Deze toekomstvisie geeft richting aan de doorontwikkeling van de terreinen van het schap en aanpalende terreinen van Staatsbosbeheer zelf. 

Ontwikkelingen gemeente Woerden:

De realisatie van het Oortjespad Plusplan heeft vertraging opgelopen in verband met de effecten van de coronacrisis. In najaar 2024 wordt het Blotevoetenpad opgeleverd naar verwachting. In 2025 staat de realisatie van het pannenkoekenhuis op de planning. 

De bijdragen aan het Routebureau Utrecht voor 2025, de beheerder van onze routenetwerken voor wandelen, fietsen en varen,  lopen voor de schapdeelnemers via het recreatieschap. 

Eigen vermogen begin en einde boekjaar 2023

Begin boekjaar: 3.876.000

Einde boekjaar: 3.912.000

Vreemd vermogen begin en einde boekjaar 2023

Begin boekjaar: 8.205.000

Einde boekjaar: 7.118.000

Financieel resultaat 2023 (saldo van baten en lasten)

Saldo van baten en lasten: 
Gerealiseerd resultaat (na mutaties reserves):       

Risico's

Ontwerpbegroting 2025 is beleidsarm en meerjarig sluitend opgesteld, echter een aantal ontwikkelingen vragen wel om strakke sturing.

De ontwerpbegroting voor 2025 is op dit moment sluitend met indexatie van de post "overig baten". Daarnaast zullen in de loop van 2025 de resultaten van de volgende producten: Toekomstvisie, de invoering van het Terrein Beheer Model (TBM) en het Meerjaren Onderhoudsprogramma (MJOP) in de meerjarige programmabegroting worden verwerkt. Hierbij wordt nadrukkelijk rekening gehouden met de (beperkte) financiële armslag van de deelnemers. Verder is uitgegaan van een (beperkte) indexatie van 4,18% van de kosten ten opzichte van 2024. Om binnen de financiële kaders van de begroting te blijven is een strakke sturing nodig. Belangrijk zijn hierbij de tijdige tussentijdse rapportages om dit ook te kunnen doen

 

Ferm Werk

Terug naar navigatie - Ferm Werk
Vestigingsplaats Woerden
Doel

Ferm Werk is de uitvoeringsorganisatie van vier gemeenten op het terrein van Participatie, Werk & Inkomen. De vier deelnemende gemeenten hebben alle taken van hun sociale diensten, inclusief het daarmee verbonden operationele beleid, ondergebracht bij Ferm Werk.

De dienstverlening die Ferm Werk verzorgt, betreft het uitvoeren van taken in het kader van de Participatiewet, waarin de volgende voormalige wetten zijn opgenomen: Wet Werk en Bijstand, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen. Daarnaast geeft Ferm Werk uitvoering aan de Wet Sociale Werkvoorziening, het Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen en de nieuwe Wet inburgering.

Tot de taken van Ferm Werk behoort het op basis van genoemde regelgeving verstrekken van uitkeringen en overige inkomensondersteuning en het uitvoeren van in de regelgeving aangegeven activiteiten ter bevordering van participatie en re-integratie in het arbeidsproces.

Programma 3. Sociaal domein
Deelnemende partijen  De gemeentebesturen van Woerden, Montfoort, Oudewater en Bodegraven-Reeuwijk. De deelnemende gemeenten hebben in het bestuur stemrecht naar rato van het aantal inwoners. Dit komt erop neer dat de gemeente Woerden 60% van de stemmen in het Algemeen Bestuur heeft. Besluiten worden genomen met 2/3 meerderheid van stemmen. Zowel in het regionaal ambtelijk overleg als in het bestuur van Ferm Werk vindt afstemming tussen de vier deelnemende gemeenten plaats. 
 Rechtsvorm en type regeling 

Rechtsvorm: Gemeenschappelijke Regeling.

Type regeling: gemengde regeling.   

Vooral gericht op: zowel bestuurskracht (beleidsrijke regeling) als uitvoering  (beleidsarme regeling).

Bestuurders vanuit onze gemeente Leden: wethouder J. Rozendaal (AB & DB) en raadslid W. den Boer (AB)
Plv. leden: wethouder M. Pennarts-Pouw (AB) en raadslid L. Noorthoek (AB)
Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd Zie doel.
Financiële bijdrage

Gemeentelijke bijdrage 2024: € 25.092.000

Gemeentelijke bijdrage 2025: € 26.521.000

Belang van Woerden We streven ernaar dat zo veel mogelijk inwoners mee kunnen doen in de Woerdense samenleving. We streven naar een integrale werkwijze waarbij inwoners zo goed mogelijk worden ondersteund zonder last te hebben van verschillen tussen wettelijke regimes.
Financiële ontwikkelingen 2025

De ontwerpbegroting 2025-2028 is het vervolg op de Kaderbrief 2025 en heeft in hoofdlijnen dezelfde inhoud en indeling als de voorgaande begrotingen. Wel zijn de nieuwe verdeelsleutels (conform de GR aanpassing) voor de kostenverdeling van de kosten over de programma's en gemeenten in deze begroting aangepast. De nieuwe verdeelsleutels zijn in samenwerking met de gemeenten opgesteld. 

In de kaderbrief 2025 is de ingeslagen koers gecontinueerd. Daarom zijn in de begroting 2025-2028  geen beleidsaanpassingen opgenomen. Wel is de verhoogde taakstelling die het ministerie heeft opgelegd aan gemeenten ten aanzien van de statushouders opgenomen en zijn de bedragen geïndexeerd. Desondanks is sprake van een sterke kostenstijging. Deze kostenstijging kent een aantal oorzaken die allemaal technisch van aard zijn. Zo zijn de uitvoeringskosten geïndexeerd in verband met de CAO-stijgingen. Ook de kosten van de bijstandsuitkeringen zijn sterk gestegen, deels door een volumeontwikkeling gebaseerd op de CBP-raming en deels op basis van prijsontwikkeling. 

Een ander voorbeeld voor de kostenstijgingen betreft het budget voor trajectkosten. Dit budget stijgt van €60.000 naar €145.000. Deze verhoging komt met name door de hoge reiskosten die statushouders maken naar het regionaal ingekochte taalonderwijs. Deze kosten zijn onvermijdelijk en drukken zwaar op het beschikbare budget. In overleg met de gemeente is in de begroting van 2025 uitgegaan van een realistische inschatting van te maken kosten voor de totale doelgroep van Ferm Werk. Deze inschatting kent als vertrekpunt de realisatie van 2023.

Inhoudelijke ontwikkelingen 2025

Ferm Werk staat voor een zeer uitdagende opdracht, zowel inhoudelijk als financieel. De arbeidsmarkt is krapper dan ooit en zal dit waarschijnlijk nog jaren blijven. Het mee laten doen van alle inwoners naar vermogen vergt van Ferm Werk meer dan in het verleden. Ferm Werk heeft dus een duidelijke visie, missie, strategie en doelstellingen nodig. In 2023 is Ferm Werk gestart met een groot verbeterprogramma (Visie, Verbinden, en Vasthouden), gebaseerd op een intern onderzoek naar de stand in de organisatie. Inmiddels hebben we een nieuwe visie en missie geformuleerd. Het implementeren van de visie en missie is in volle gang en we zijn tevens gestart met het formuleren van onze strategie en daarbij behorende meerjarige doelstellingen. Deze strategische koers zal worden opgenomen. Daarmee is het versterken van de organisatie in volle gang.

Eigen vermogen begin en einde boekjaar 2023

Begin boekjaar € 75.000

Einde boekjaar € 75.000

Vreemd vermogen begin en einde boekjaar 2023

Begin boekjaar €  5.730.000

Einde boekjaar € 7.469.000

Financieel resultaat 2023 (saldo van baten en lasten)

€ 0

Risico's

-    Ontwikkeling van het aantal uitkeringsgerechtigde
-    Externe factoren en economische ontwikkelingen
-    Financiële onrechtmatigheid
-    Personeel
-    Vergrijzing 
-    Wetswijzigingen
-    Overige risico’s 

Bovenstaande risico's staan in de begroting 2025-2028 van Ferm Werk opgenomen onder de paragraaf 'Weerstandsvermogen en risicobeheersing'. In deze paragraaf zijn de genoemde risico's van een toelichting voorzien.

Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU)

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU)

 

Vestigingsplaats Utrecht
Doel Het in stand houden van een dienst van gemeenten ter uitvoering van de taken bij of krachtens de Wet publieke gezondheid opgedragen aan de colleges op het gebied van de publieke gezondheid.
Programma 3. Sociaal domein
Deelnemende partijen Alle 26 gemeenten van de provincie Utrecht houden de gemeenschappelijke regeling in stand.
Bestuurders vanuit onze gemeente Lid :  wethouder M. Pennarts-Pouw
Plv. lid : wethouder J. Rozendaal
Rechtsvorm en type regeling

Rechtsvorm: GR 

Type regeling: collegeregeling 

Vooral gericht op: bestuurskracht (beleidsrijke regeling) 

Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd

De GGDrU levert een bijdrage aan het bevorderen van een gezonde bevolking door middel van onderzoek, advies en ondersteuning. Infectieziektenbestrijding is een belangrijk onderdeel van het werk; dat belang is door de corona-uitbraak nog duidelijker geworden.

De JGZ heeft een belangrijke signalerende functie als het gaat om de ontwikkeling van onze jeugd. Een andere belangrijke taak van de GGDrU is het verzamelen van epidemiologische gegevens waarmee de gemeenten hun beleid kunnen richten.

Financiële bijdrage

Begroting 2025:  €2.982.000 (2024: € 2.657.000)

De inwonerbijdrage voor de Algemene Publieke Gezondheidstaken bedraagt in 2025 per inwoner € 8,079 (2024: € 7,230).

De kindbijdrage voor de uitvoering van de JGZ bedraagt in 2025 per kind € 166,093  (2024: € 151,041)

Belang van Woerden Onderdeel uitmaken van de verbonden partij GGDrU levert Woerden voordelen op het gebied van (financiële) risicospreiding, bestuurlijke kracht en effectiviteit, kennis en expertise en efficiency dankzij samenwerking met andere gemeenten én GGDrU zelf.
Financiële ontwikkelingen 2025

Door diverse ontwikkelingen, landelijk en regionaal, zijn in de begroting structureel extra middelen opgenomen ten opzichte van voorgaande jaren. Deze begroting ziet niet op nieuw beleid. Vanuit de verantwoordelijkheid voor de continuïteit en kwaliteit van de bestaande wettelijk verplichte inzet van GDDrU is het noodzakelijk extra middelen te begroten. Alleen zo blijft voldaan worden aan de wettelijke taken en verantwoordelijkheden waarvoor GGDrU en in het verlengde daarvan de gemeente aan de lat staan. Hiermee is dit geenszins een vooruitstrevende of ambitieuze begroting. Nog steeds is het een begroting die past bij een GGD die zich reeds in lengte van jaren heeft bekwaamd in een zo doelmatig mogelijk inzetten van middelen ten behoeve van de publieke gezondheid. 

Inhoudelijke ontwikkelingen 2025

Echte gezondheidswinst is alleen te behalen wanneer partijen uit het sociaal domein, de fysieke omgeving en het (publieke) zorgdomein regionaal samenwerken. Door een brede gezamenlijke en structurele aanpak van preventie wordt een beweging in gang gezet die leidt tot gezondere mensen in een gezondere maatschappij. Daarmee draagt GGDrU met een collectieve aanpak bij aan individuele gezondheid. 

Verschuiving van zorg naar gezonde leefstijl
De zorg in Nederland staat onder druk, doordat in alle zorgsectoren de vraag naar zorg harder  stijgt dan het aanbod. We worden steeds ouder en het aandeel ouderen in onze samenleving neemt toe. Om te zorgen dat alle Nederlanders die dit nodig hebben goede zorg kunnen blijven ontvangen, zijn in het Integraal Zorg Akkoord (IZA) afspraken gemaakt onder andere over samenwerking, preventie en het versterken van de eerstelijnszorg. Meer inzetten op preventieve interventies die gezond leven stimuleren en bijdragen aan een gezonde en sociale samenleving is in dit akkoord een belangrijk speerpunt (‘de beweging naar de voorkant’).

Het doorontwikkelen van de advies- en kennisfunctie van GGDrU is essentieel om aan te kunnen sluiten bij de ontwikkelingen van IZA en GALA en gemeenten en ketenpartners te ondersteunen bij de transformatie die deze beweging vraagt en het netwerk tussen zorgorganisaties en sociaal domein te verstevigen. Een grote uitdaging voor GGDrU alsook gemeenten is om expertise en kennis goed vast te houden. Veel expertise en kennis is op basis van projectmatige financiering, waardoor het stevig neerzetten en het borgen van een preventie infrastructuur om de gewenste beweging te kunnen maken kwetsbaar is.

De GGDrU focust zich vanuit regionale samenwerking op drie inhoudelijke pijlers: 

Een gezonde en veilige leefomgeving: GGDrU staat voor inwoners die wonen, leven, naar school gaan en werken in een gezonde en veilige omgeving waar aandacht is voor gezondheid en elkaar. Waar bedreigingen van de publieke gezondheid worden gesignaleerd en bestreden. Waar maatschappelijke onrust en 
schade tijdens incidenten worden voorkomen en beperkt. Daar werken wij elke dag aan.

Kansrijk opgroeien: Als GGDrU zijn wij er voor elk kind in regio Utrecht. Met Jeugdgezondheidszorg (JGZ) en team Gezondheidsbevordering creëren we een stevig fundament bij het gezond en veilig opgroeien. Dat begint al voor de aanstaande moeder zwanger is en gaat door tot het kind 18 jaar is. Naast dit gezondheidsfundament voor alle kinderen, willen we vooral effect bereiken in gezinnen en wijken waar het minder goed gaat. We zetten ons in voor het voorkomen en aanpakken van maatschappelijke vraagstukken die een bedreiging voor kinderen zijn, zoals kindermishandeling, schoolverzuim, armoede en jeugdcriminaliteit. Dat levert gezondheidswinst op, ook voor toekomstige generaties.

Langer gezond zelfstandig: GGDrU maakt deel uit van het brede systeem van preventie en zorg. We willen samen met gemeenten, inwoners en partners ervoor zorgen dat we beter voorbereid zijn op de toekomst zodat inwoners langer gezond zelfstandig kunnen blijven. Hiervoor is een nieuwe kijk op positief gezond oud worden in de regio Utrecht nodig, waarbij veerkracht, mentaal welbevinden en een sterk sociaal netwerk belangrijke elementen zijn. Omdat de kans om gezond oud te worden voor iedereen niet gelijk is, doen we extra moeite voor mensen voor wie het moeilijker is om zonder hulp gezonde keuzes te maken. Kennis vanuit onderzoek zetten we hiervoor in, in combinatie met praktijkkennis en ervaringskennis. 
Daarmee sluit de bestuursagenda goed aan op de doelstellingen die zijn benoemd in het IZA en het GALA. Naast de inhoudelijke pijlers, is nog een pijler opgenomen gericht op een gezonde en toekomstbestendige bedrijfsvoering:

Een wendbare en vitale organisatie: GGDrU wil een organisatie zijn die meegaat in zijn tijd en klaar staat in het volgende decennium. Een GGD die midden in de samenleving staat en op een manier werkt waarbij inwoners zich prettig voelen. Die altijd de verbinding zoekt. Een stabiele en veerkrachtige organisatie die kan meebewegen met veranderingen in de samenleving. Een organisatie waar mensen graag willen werken.

Eigen vermogen begin en einde boekjaar 2023

Begin boekjaar: € 4.330.577
Einde boekjaar: € 4.618.536

Vreemd vermogen begin en einde boekjaar 2023

Begin boekjaar: € 29.287.735
Einde boekjaar: € 32.285.913

Financieel resultaat 2023 (saldo van baten en lasten)

Saldo van baten en lasten: € 1.608.000
Resultaat (na mutaties reserves): € 1.341.000

Risico's

Hieronder zijn deze mogelijke risico’s en bijbehorende beheersmaatregelen kort toegelicht:

A.    Interne bedrijfsvoering:

Categorie: Europees aanbesteden 
Risico: Er wordt niet voldaan aan de aanbestedingsregels. 
Beheersmaatregel: Continue optimalisering van het gecentraliseerd digitaal ingericht contactbeheer zodat de juiste informatie op het juiste tijdstip e op j de juiste plaats beschikbaar is.

Categorie: ICT omgeving  (telefooncentrale) 
Risico: Mogelijke problemen met de telefooncentrale wegens gebrek aan onderdelen en support.  
Beheersmaatregel: de vervanging van bestaande telefooncentrale door de leverancier die de opdracht gegund kreeg op basis van de oorspronkelijke VNG-aanbesteding is niet gerealiseerd en heft geleid tot een juridisch traject dat eind 2022 (met positief gevolg) is afgerond. GGDrU is aangehaakt aan op de nieuwe GT-Connect aanbesteding via de VNG die inmiddels is afgerond.  

Categorie: ICT omgeving  (complexiteit)
Risico: Onvoldoende adequaat systeembeheer leidt tot risico’s op het gebied van veiligheid en toepassing in de praktijk. 
Beheersmaatregel: het ontwikkelen van een visie met als doel een structurele veilig en goed beheerste ICT omgeving te waarborgen.  

Categorie: Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)
Risico: Niet voldoen aan wet- en regelgeving inzake de omvang met persoonsgegevens. 
Beheersmaatregel: Cyclische benadering beleid, processen, en projectuitvoering. 

Categorie: Fluctuatie inwoner- en kindaantallen
Risico: Structurele lasten bij fluctuatie opbrengsten  
Beheersmaatregel: deels op te vangen door natuurlijk verloop van medewerkers. Eventueel methodiek financiering evalueren.

Categorie: Publieke Gezondheid Asielzoekers (PGA)
Risico: Structurele lasten bij fluctuatie opbrengsten
Beheersmaatregel: Op te vangen door tijdelijke krachten.

Categorie: Tekort gekwalificeerd (medisch) personeel 
Risico: Onvoldoende capaciteit en kennis voor werk. Druk op bestaand personeel neemt toe met verhoogd risico op ziekteverzuim. 
Beheersmaatregel: Door de krapte op de arbeidsmarkt zet GGDrU zich in toenemende mate in om gekwalificeerd personeel aan te trekken en te behouden. 

Categorie: Fiscaliteit 
Risico: Niet voldoen aan de fiscale regelgeving (leidend tot mogelijke boetes)
Beheersmaatregel: Inzet op een zorgvuldig werkproces bij loonbelastingopgaves, Btw aangiften, opgaves aan het Btw-compensatiefonds en de WKR. 

Categorie: transitie coronabedrijf 
Risico: we behouden niet de juiste gekwalificeerde medewerkers uit het coronabedrijf waardoor uitvoering in de knel komt. 
Beheersmaatregel: De corona-opdracht voor 2024 die VWS aan GGD-en heeft gegeven is dermate bepekt van omvang dat de impact van dit risico nagenoeg nul is. 

B.    Samenwerking in de GR:

Categorie: Ombuigingen
Risico:  Ombuigingen worden niet uitgevoerd conform plan
Beheersmaatregel: In december 2022 is het ombuigingsplan 2023-2026 geactualiseerd en vastgesteld door het AB. GGDrU monitort de voortgang. 

Categorie: Maatwerk
Risico: Structurele lasten bij fluctuatie opbrengsten 
Beheersmaatregel: GGDrU blijft in gesprek met gemeenten over de regionale samenwerking op gezondheidsvlak. 

Categorie: Forensische Geneeskunde; samenwerking op MIN-niveau en MAZ-aanbesteding 
Risico: Aanbesteding wordt niet gegund leidend tot een binder breed FG-takenpakket wat het binden van nieuwe medewerkers moeilijker maakt in een toch al vergrijzend vakgebied. 
Beheersmaatregel: GGDrU heeft externe ondersteuning georganiseerd bij de MAZ-aanbesteding om het aanbestedingsproces gedegen door te lopen. 

C.    Externe ontwikkelingen:

Categorie: Risico Inventarisatie & Evaluatie 
Risico: Door het ontbreken van adequate maatregelen ontstaan gezondheidsklachten en ongevallen.
Beheersmaatregel: Uitvoeren en vervolg geven aan RI&E. Dit is een meerjarig plan van aanpak met als doel minder ziekteverzuim, het bevorderen van werkplezier en productiviteit. 

Categorie: Nieuwe pandemie / disruptieve gebeurtenissen
Risico: Capaciteitsproblemen om de crisis adequaat kunnen bestrijden. 
Beheersmaatregel: GGDrU neemt de geleerde lessen uit de coronapandemie mee. En spant zich in voor goede structurele maatregelen en bijbehorende middelen om in de toekomst pandemisch paraat te zijn en te blijven.

Categorie: Stoppen subsidie seksuele gezondheid 
Risico: Structurele personele lasten bij fluctuatie in opbrengsten.
Beheersmaatregel:  VWS heeft extern onderzoeksbureau AEF gevraagd een evaluatie uit te voeren van de huidige ASG-regeling. Uit de Kamerbrief van 11 december 2023 blijkt dat AEF adviseert om PreP onder te brengen in de ASG-regeling, om landelijke ASG- budget te verhogen en om de ASG-verdeelsleutel te herijken. GGDrU zal de ontwikkelingen op dit dossier blijven volgen. 
 
Op basis van de risico-inventarisatie bedraagt de benodigde weerstandscapaciteit € 1.537.750. De beschikbare weerstandscapaciteit is € 2.409.460. Daarmee is de verhouding (beschikbaar/nodig) 1,567. Hiermee zijn de genoemde risico’s financieel afdoende afgedekt.

Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU)

Terug naar navigatie - Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU)

 

Vestigingsplaats Provinciehuis Utrecht
Doel

De Omgevingsdienst Regio Utrecht ondersteunt en adviseert de gemeente Woerden bij het uitvoeren van milieutaken en het ontwikkelen van beleid voor milieu en duurzaamheid.
De ODRU levert een bijdrage aan het realiseren van een veilige, gezonde en duurzame leefomgeving en het versterken van de bestaande milieukwaliteit door inwoners, bedrijven en overheden te stimuleren tot milieuvriendelijk handelen en gedrag.

Voor de uitvoering van de milieutaken is de programmabegroting van de gemeente leidend. Binnen dit financiële kader wordt jaarlijks een Uitvoeringsprogramma (UVP) opgesteld. Dit zijn de kaders waarbinnen de Omgevingsdienst haar taken uitvoert.

Programma 4. Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie
Deelnemende partijen De gemeentebesturen van Bunnik, De Bilt, Montfoort, Oudewater, Renswoude, Rhenen, De Ronde Venen, Stichtse Vecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Woerden, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist.
Rechtsvorm en type regeling 

Rechtsvorm: GR

Type regeling: collegeregeling

Vooral gericht op:   uitvoering  (beleidsarme regeling) 

Bestuurders vanuit onze gemeente Lid: wethouder R.E. Luca
Plv. lid: wethouder J. Vierstra
Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd Een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving (in het kader van milieu).
Financiële bijdrage

Conform de gemeenschappelijke regeling dragen de 15 deelnemende gemeenten gezamenlijk het risico voor de Omgevingsdienst.

Begroting 2024 : € 1.852.000

Jaarrekening 2023: € 1.681.000

Begroting 2025 : € 1.924.000

Financiële ontwikkelingen 2025

In het Algemeen Bestuur van december 2023 is het uurtarief voor 2025 vastgesteld op € 123,-. In het najaar 2024 vindt nog een heroverweging plaats of dit uurtarief voor 2025 aangepast moet worden.  Op basis van het vastgestelde uurtarief van € 123,- komen de kosten voor de ODRU in 2025 op € 1.924.000

 

Inhoudelijke ontwikkelingen 2025

Per 1 januari 2024 is de Omgevingswet inwerking getreden.  2024 is vooral ook een leerjaar om de uitvoering goed te organiseren.  Vanaf 2024 gaat de ODRU monitoren welke inspanning van de ODRU nodig is om de werkzaamheden onder de Omgevingswet uit te voeren en welke kosten dit met zich meebrengen.

In 2024 is het fusietraject gestart voor het samengaan van de twee omgevingsdiensten in de provincie Utrecht in één robuuste omgevingsdienst.  In het najaar 2024 wordt een besluit genomen door de gezamenlijke algemeen besturen van de RUD en ODRU over deze voorgenomen fusie.  Belangrijk aandachtspunt daarbij zal zijn of de benodigde kosten voor het fusietraject gedekt zijn. Hiervoor ligt er een aanvraag bij het rijk om bij te dragen in de fusiekosten. Bij positief besluit zal de nieuwe Gemeenschappelijke regeling en bijbehorende stukken, zoals rudimentaire begroting en uitgangspunten nieuwe omgevingsdienst,  voor zienswijze worden voorgelegd aan de raad.  De planning is dat de nieuwe omgevingsdienst per 1 januari 2026 van start gaat. 

Eigen vermogen begin en einde boekjaar 2023 Begin boekjaar: € 1.152.000
Einde boekjaar: € 475.000
Vreemd vermogen begin en einde boekjaar 2023

Begin boekjaar: € 4.314.000
Einde boekjaar: € 5.889.000

Solvabiliteitsratio:  7,46 % (hoe hoger, hoe groter de weerbaarheid)

Financieel resultaat 2023 (saldo van baten en lasten)

Saldo van baten en lasten € -/- 675.000
Geraamd resultaat (na mutaties reserves) € -/- 644.000

Risico's

Op een deel van het eigen vermogen van de ODRU rusten diverse bestemmingen zodat het weerstandsvermogen van de ODRU zich beperkt tot de algemene of egalisatiereserve.
In het Algemeen Bestuur van de ODRU van 19 december 2019 is besloten uit te gaan van waarderingscijfer C wat uitgaat van een voldoende weerstandsvermogen met een bandbreedte van 1,0 tot 1,4.

Als de Algemene Reserve boven deze bandbreedte uitkomt, wordt het meerdere teruggegeven aan de eigenaar-gemeenten. Het niveau van het benodigde weerstandsvermogen wordt ieder jaar vastgesteld in  de notitie Weerstandsvermogen en Risicomanagement.

 

Vennootschappen en coöperaties

Coöperatie Parkeerservice U.A. Amersfoort

Terug naar navigatie - Coöperatie Parkeerservice U.A. Amersfoort
Vestigingsplaats Amersfoort
Doel

Woerden heeft in zijn binnenstad gereguleerd parkeren ingevoerd en exploiteert twee parkeergarages. Het uitvoeren van het parkeerbeleid en het beheren van de parkeergarages is ondergebracht bij de Coöperatie Parkeerservice (CPS). De coöperatie is een samenwerkingsverband van gemeenten die samenwerken in parkeren met als doel zo laag mogelijke uitvoeringskosten tegen een zo hoog mogelijke kwaliteit. Vestigingsplaats is Amersfoort.
CPS is in 2010 opgericht en is de rechtsopvolger van Parkeerservice Amersfoort (het verzelfstandige parkeerbedrijf van de gemeente Amersfoort).

Programma 2. Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit
Deelnemende partijen Huidige 13 leden: De gemeenten Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Barneveld, Bergen, Gouda, Hilversum, Hoogeveen, Lelystad, Nieuwegein, Nijkerk, Woerden, Zandvoort en Zeist.
Rechtsvorm en type regeling 

Rechtsvorm: Coöperatie

Type regeling: collegeregeling

Vooral gericht op: uitvoering  (beleidsarme regeling)

Bestuurders vanuit onze gemeente Lid: wethouder R. Luca
Plv. lid: n.n.b.
Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd

De gemeente is lid van de Coöperatie Parkeerservice U.A. Als lid van CPS is de gemeente als mede-eigenaar automatisch ook lid van de algemene ledenvergadering (ALV), het hoogste orgaan van de coöperatie. In deze vergadering worden besluiten genomen die invloed hebben op de koers, de bedrijfsvoering en het resultaat van CPS.

Als mede-eigenaar van de coöperatie dragen we hiervoor een medeverantwoordelijkheid. In de ALV hebben alle gemeentelijke leden een gelijke stem. De wethouder Verkeer vertegenwoordigt Woerden in de ALV.

Financiële bijdrage

Begroting 2023 € 640.000

Jaarrekening 2023 € 569.000

Begroting 2024 € 687.000
Begroting 2025 € 746.000

Belang van Woerden CPS is een niet-winstbeogende organisatie die tegen marktconforme prijzen voor haar leden kwalitatief hoogwaardige parkeerdiensten verricht. CPS werkt daarvoor in coöperatief verband samen met de aangesloten leden en biedt een kwalitatief hoogwaardig, technologisch vooruitstrevend en volledig integraal parkeerdienstenpakket aan tegen zo laag mogelijke kosten, met zo min mogelijk risico en met een sterke focus op zowel het maatschappelijke als financiële rendement voor haar leden.
Financiële ontwikkelingen 2025

Aanpassingen vanuit de evaluatie van het parkeerbeleid hebben in voorjaar 2024 plaatsgevonden, de effecten hiervan zijn in de begroting 2025 verwerkt.

In Q4 van 2024 wordt een testfase doorlopen voor handhaving met een scanauto. In 2025 zal deze worden ingevoerd. Afhankelijke van de testfase en de mogelijke uitbreiding van het gereguleerde gebied wordt de invoering van de scanauto budgetneutraal uitgevoerd. 

Inhoudelijke ontwikkelingen 2025 De ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit en parkeren verkeren in een stroomversnelling. Belangrijk is om hier sterk op te sturen en de stem van Woerden goed te vertegenwoordigen tijdens de ALV. 
Eigen vermogen begin en einde boekjaar 2023 Begin boekjaar: € 2.025.000
Einde boekjaar: € 2.147.000
Vreemd vermogen begin en einde boekjaar 2023 Begin boekjaar: € 5.505.000
Einde boekjaar: € 6.088.000
Financieel resultaat 2023 (saldo van baten en lasten) + € 121.000
Risico's Eind 2024 wordt een besluit genomen over de uitbreiding van gereguleerd parkeren ten zuiden van de spoorlijn.  De omvang van dit gebied en het besluit heeft directe gevolgen voor de exploitatie.

Bank Nederlandse Gemeenten

Terug naar navigatie - Bank Nederlandse Gemeenten

 

Vestigingsplaats Den Haag
Openbaar belang De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De strategie van de bank is gericht op het behouden van substantiële marktaandelen in het Nederlands maatschappelijk domein en het handhaven van een excellente kredietwaardigheid (Triple A). Daarnaast streeft zij naar een redelijk rendement voor haar aandeelhouders. De BNG biedt financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren. Daarnaast neemt zij deel aan projecten in de vorm van publiek-private samenwerking.
Doel BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Alleen overheden, namelijk het Rijk (50%), gemeenten, waterschappen en provincie, mogen aandeelhouder zijn van de BNG. Hierdoor kan toezicht gehouden worden op optimale belangenbehartiging voor deze overheden.
Programma 7. Algemene inkomsten
Deelnemende partijen De gemeente Woerden heeft geen zetel in het bestuur en de raad van commissarissen van de BNG. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs, cultuur en openbaar nut (publieke sector).
Rechtsvorm en type regeling 

Rechtsvorm: naamloze structuurvennootschap

Vooral gericht op: uitvoering  

Bestuurders vanuit onze gemeente Geen deelname in het bestuur. Wel zeggenschap door het bezit van aandelen.
Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd Zie doel.
Financiële bijdrage (ontvangst dividend)

De bank is een structuurvennootschap. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap.
De gemeente Woerden bezit 123.201 aandelen (= 0,225% van het totaal aantal aandelen). Jaarlijks ontvangt de gemeente dividend naar rato van het aantal aandelen.

Begroting 2024 : € 270.000

Begroting 2025 : €  270.000

Belang van Woerden Eventuele kortlopende en langlopende leningen aangaan en deposito’s uitzetten.
Daarnaast heeft de gemeente aandelen van de bank in haar bezit. Op deze aandelen wordt jaarlijks dividend ontvangen.
Financiële ontwikkelingen 2025 De positieve ontwikkeling van de leverage ratio is aanleiding voor de BNG bank om de pay-out ratio te verhogen van 37,5% naar 50%. Dit is in lijn met het staande beleid van BNG Bank.
Inhoudelijke ontwikkelingen 2025 BNG Bank wil de positie van expert in financiering van publieke voorzieningen in de komende jaren verder versterken. De strategie is gericht op het inspelen op de (veranderende) behoeften van de klant door het volgen van het overheidsbeleid en het bieden van maatwerk-oplossingen voor de financiering van duurzame investeringen.
Eigen vermogen begin en einde boekjaar 2023

Begin boekjaar: € 4,61 miljard
Einde boekjaar: € 4,72 miljard

Vreemd vermogen begin en einde boekjaar 2023

Begin boekjaar: €  107,46 miljard
Einde boekjaar: €  110,82 miljard

Financieel resultaat 2023 (saldo van baten en lasten)

Nettowinst na belastingen van € 254 miljoen (2023:  € 300 miljoen).

Risico's

BNG Bank is een sterk gekapitaliseerde bank. De Common Equity Tier 1-ratio en Tier 1-ratio bedragen per einde 2022 35% respectievelijk 37%. Ratingbureaus Fitch, Moody’s en S&P waarderen BNG Bank opnieuw op het hoogste ratingniveau.

 

Vitens

Terug naar navigatie - Vitens

 

Vestigingsplaats Utrecht
Openbaar belang

De kernactiviteiten zijn winning, productie en levering van (drink)water aan particulieren en bedrijven.

Vitens is een publiek bedrijf. De aandeelhouders van Vitens – gemeenten en provincies – ondersteunen de maatschappelijke doelstellingen van Vitens, met (mede)verantwoordelijkheid voor gezondheid (door veilig en betrouwbaar drinkwater) en een duurzame samenleving met zorg voor de bescherming van natuur en milieu.
Voor de aandeelhouders wil Vitens een financieel krachtig bedrijf zijn en een marktconform dividend uitkeren bij een gezonde solvabiliteit.

Doel Vitens NV is een publiek (drink)waterbedrijf, waaronder begrepen de winning, productie, transport, verkoop en distributie van water, alsmede het verrichten van alles wat met de publieke watervoorziening verband houdt of daaraan bevorderlijk kan zijn. De aandelen van de NV zijn (in)direct in handen van provinciale en gemeentelijke overheden. Hierdoor kan toezicht gehouden worden op optimale belangenbehartiging voor deze overheden.
Programma 4. Cultuur, economie en milieu (nutsbedrijven )
Deelnemende partijen De gemeente Woerden is aandeelhouder en heeft daarmee stemrecht. De gemeente heeft 45.284 aandelen (0,9% van het totaal aantal aandelen) in haar bezit.
Betrokken zijn diverse gemeenten en provincies.
 Rechtsvorm en type regeling 

Rechtsvorm: NV 

Type regeling: collegeregeling 

Vooral gericht op: uitvoering  (beleidsarme regeling) 

Bestuurders vanuit onze gemeente Geen deelname in het bestuur. Wel zeggenschap door het bezit van aandelen.
Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd Zie doel.
Financiële bijdrage (ontvangst dividend)

Baten (dividenduitkering): Aantal aandelen gemeente Woerden: 45.042

Randvoorwaardelijk bij de uitkering van dividend is de continuiteitsdoelstelling van Vitens. Voor meer informatie zie Jaarverslag Vitens.

Begroting 2024 : €0

Begroting 2025 : €0

Het dividend wordt gerelateerd aan het nettoresultaat. Het bedrag aan dividend dat wordt uitgekeerd bedraagt minimaal 40% en maximaal 75% van het nettoresultaat. Relevant hierbij is de benodigde toevoeging aan de reserves om de continuïteit van de onderneming te waarborgen (t.b.v. investeringen in vaste activa of het versterken van de solvabiliteit.

Belang van Woerden

Een goede drinkwatervoorziening tegen een betaalbare prijs voor de inwoners van Woerden. Daarnaast het belang als aandeelhouder.

Vitens streeft naar zo laag mogelijke drinkwatertarieven, onder voorwaarde dat aan de continuïteitsdoelstelling wordt voldaan. Uitgangspunt hierbij is een bedrijfsresultaat (EBIT) dat jaarlijks wordt begroot op het niveau van het vastgestelde maximaal toegestane WACC-percentage (Weighted Average Cost of Capital) minus de bepaalde afslag, die varieert tussen de 0-0,5%.

Financiële ontwikkelingen 2025

De solvabiliteit is ultimo 2022 uitgekomen op 31,0% (2021: 30,2%) en dit kan betekenen dat Vitens weer dividend aan gemeenten zal uitkeren. Bij een solvabiliteit <30% wordt in beginsel geen dividend uitgekeerd. Op basis van het meerjarenplan 2023-2027 heeft Vitens haar verbruiks- en vastrechttarieven 2023 voor de consument verhoogd. Hierbij is uitgegaan van de maximale WACC van 2,95% voor 2023.

Inhoudelijke ontwikkelingen 2025

Men heeft een steeds grotere uitdaging bij de leveringszekerheid van drinkwater op piekmomenten. Tijdens een hete zomer is het bijvoorbeeld lastig om altijd aan de vraag te voldoen. Daarom gaat men de komende jaren investeren in (nieuwe) productielocaties en de vervanging en aanleg van (nieuwe) leidingen,  extra reservoirs om de vraag op piekdagen in een gebied op te vangen en zetten zij ook in op het beperken van de drinkwatervraag door campagnes en advisering aan consumenten en zakelijke klanten.

Eigen vermogen begin en einde boekjaar 2023 

Begin boekjaar: € 649,5 miljoen

Einde boekjaar: € 677,7 miljoen

Vreemd vermogen begin en einde boekjaar 2023 

Begin boekjaar: € 1.447 miljoen

Einde boekjaar: € 1.560 miljoen

Financieel resultaat 2023 (saldo van baten en lasten)

Bedrijfsresultaat (Ebit): € 61,0 miljoen (2022: € 33,9 miljoen)

Risico's

Een uitdaging voor Vitens is de uitvoerbaarheid van hun investeringsprogramma. Onder meer conflicterende wetgeving en krapte in de aannemerij zorgen voor beperkingen. De regelgeving rondom stikstof zorgt niet langer voor obstakels zorgt omdat– vanwege het vitale belang – een uitzondering is gemaakt voor de drinkwaterinfrastructuur.

Stichtingen en verenigingen

Stichting Urgentieverlening West Utrecht

Terug naar navigatie - Stichting Urgentieverlening West Utrecht

 

Vestigingsplaats Woerden
Doel Het verlenen van urgentieverklaringen voor een sociale huurwoning aan woningzoekenden uit de regio West Utrecht.
De verklaringen worden afgegeven door de stichting op basis van de Huisvestingsverordening Regio Utrecht 2019, gemeente Woerden. Deze is vastgesteld door de gemeenteraad. Er is geen eigen visie van de stichting voor de realisatie van de doelstellingen uit de programma's van de begroting. De stichting en de urgentiecommissie van de stichting voeren de huisvestingsverordening uit bij mandaatbesluit van de deelnemende gemeenten.
Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en wonen
Deelnemende partijen De gemeenten De Ronde Venen, Lopik, Montfoort, Oudewater, Stichtse Vecht en Woerden.
Rechtsvorm en type regeling 

Rechtsvorm:  stichting

Type regeling: collegeregeling

Bestuurders vanuit onze gemeente Lid: wethouder A. Noorthoek
Plv. lid: -
Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd Zie doel.
Financiële bijdrage

Begroting 2023: € 15.000

Jaarrekening 2023: € 15.000

Begroting 2024 : € 9.000

NB: Op het moment van het opstellen van dit document was de begroting 2025 van de SUWU niet bekend,  er was ook geen conceptbegroting beschikbaar. Naar verwachting stelt het bestuur van de SUWU begin november 2024 de begroting vast. De gegevens uit die begroting worden opgenomen in de jaarrekening 2024. Er zijn geen bijzonderheden te verwachten. Het financiële risico voor de gemeente is bovendien nihil.

Belang van Woerden Het behandelen van urgentieaanvragen (met voorrang in aanmerking komen voor een schaarse sociale huurwoning) in subregionaal verband heeft als voordeel dat aanvragen objectiever worden beoordeeld omdat er meerdere beoordelaars zijn die de aanvragen gezamenlijk beoordelen. De beoordelaars hebben bovendien kennis en ervaring en kunnen aanvragen in heden en verleden met elkaar vergelijken (voorkomen van rechtsongelijkheid). Het zelf in stand houden van een organisatie voor het aanvragen, het administreren, het vormen van dossiers, het nemen van besluiten, het maken van beschikkingen, het voorbereiden van collegevoorstellen en het voeren van verweer in bezwaarprocedures voor urgenties, vergen kennis en is kostbaar maar ook kwetsbaar als dit proces door één persoon moet worden uitgevoerd. 
Financiële ontwikkelingen 2025 Voor 2017 werd de bijdrage van de deelnemende gemeenten aan de SUWU bepaald door de begrote uitgaven te delen door het aantal inwoners. Vanaf 2018 is dat nog maar voor de helft. De andere helft wordt bepaald door het aantal aanvragen uit de gemeente. Tussen 2019 en 2023 bleef het aantal aanvragen voor Woerden constant (18,6 per jaar).
Volgens de eigen financiële regels van de stichting moet het eigen vermogen rond de € 15.000 liggen.  Het eigen vermogen wordt verlaagd door de bijdragen van de gemeenten aan de stichting te verlagen in het nieuwe jaar. 
Inhoudelijke ontwikkelingen 2025
Vanuit de betrokken gemeenten is er een urgentiecommissie die urgentieaanvragen behandelt. Het Vierde Huis (extern) bereidt de besluiten van de Stichting Urgentieverlening West Utrecht voor. De aanvrager betaalt € 150 leges aan de stichting. Voor het maken van verweerschriften voor de commissie bezwaarschriften en extra medisch advies, worden extra bedragen in rekening gebracht. De druk op de woningmarkt en de schaarste aan sociale huurwoningen blijft groot. De urgentiecommissie van de SUWU blijft zich met maatwerk inzetten voor inwoners van Woerden die zich zonder urgentie onmogelijk kunnen redden. Dat laat onverlet dat de commissie steeds blijft meewegen in hoeverre aan aanvrager verwijtbaar is dat hij of zij in de benarde situatie is beland en naar de eigen inzet die men pleegde om het probleem te voorkomen of op te lossen. Het blijft gaan om noodsituaties die, zeker als er minderjarige kinderen in het geding zijn, binnen zes maanden moeten worden opgelost door het bieden van een ‘dak-boven-het-hoofd’. 
Eigen vermogen begin en einde boekjaar 2023

Begin boekjaar: € 12.000
Einde boekjaar: € 29.000

Vreemd vermogen begin en einde boekjaar 2023 n.v.t.
Financieel resultaat 2023 (saldo van baten en lasten) € 15.000
Risico
Bij een grote toename van urgentieaanvragen zal het budget niet kostendekkend zijn. Gezien de inrichting van het voortraject waarbij een intake plaatsvindt, en het stabiele aantal aanvragen, is dit risico beperkt.

 

Overige verbonden partijen

U10

Terug naar navigatie - U10
Vestigingsplaats Utrecht
Doel Doel van de samenwerking is om te komen tot een regionale aanpak van de regionale uitdagingen op het gebied van woningbouw, mobiliteit, economie, energietransitie, groen en landschap en gezond leven, waarbij de lijn van het verdicht verstedelijken rondom knooppunten is vastgelegd in de Ruimtelijk Economische Koers die door de gemeenteraden van de U10 is vastgesteld. In de stedelijke regio rond Utrecht speelt zich het merendeel van het economisch, maatschappelijk en fysieke verkeer af. De samenwerking richt zich niet alleen op overheden, maar wil deze ook verbinden met het bedrijfsleven en kennisinstellingen (‘triple helix’). Hiermee wil de samenwerking bereiken dat de regio Utrecht in de toekomst een aantrekkelijke vestigingsplaats voor inwoners en bedrijven blijft en er gezond kan worden geleefd in een stedelijke regio.
Programma 1. Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Deelnemende partijen De gemeentebesturen van Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein,  Lopik, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, Zeist, Montfoort, De Ronde Venen en Oudewater zijn lid van de U10. Het betreft een flexibele netwerksamenwerking waarbij de gemeenten niet allemaal even intensief deelnemen op alle thema’s.
Rechtsvorm en type regeling 

Rechtsvorm: netwerksamenwerking op grond van een bestuursconvenant

Type regeling: collegeregeling

Vooral gericht op: uitvoering  (beleidsarme regeling) 

Bestuurders vanuit onze gemeente

De U10 kent geen dagelijks of algemeen bestuur. Het betreft een ‘lichte’ samenwerking op basis van een bestuursconvenant. Leden van het college nemen op basis van hun portefeuille deel aan de regionale bestuurstafels.

In 2023 was de bestuurlijke deelname als volgt:

  • Wethouder Noorthoek: bestuurstafel 'Gezonde woon- en leefomgeving'
  • Wethouder De Regt: bestuurstafels ‘Groen en Landschap’ en  ‘Duurzame bereikbaarheid’
  • Wethouder Rozendaal: bestuurstafel ‘Economische positionering’
  • Wethouder Vierstra: voorzitter bestuurstafel 'Klimaatneutrale regio'; deelnemer voorzittersoverleg
  • Burgemeester Molkenboer: burgemeestersoverleg
  • Gemeentesecretaris Brander: netwerkdirectie
Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd

De U10 is een netwerksamenwerking in ontwikkeling. Dit geldt zowel voor de manier van samenwerken (flexibel, doelverkennend, samen met andere partners) als voor de inhoud. In de bestuurstafels worden steeds nieuwe actuele thema’s geagendeerd. Iedere keer wordt daarin gekeken met wie het wordt opgepakt en op welke manier.

De U10 ontwikkelt zich naar een samenwerking die op basis van een breed gedragen perspectief en programma (Ruimtelijk Economisch Programma en Perspectief (REP)) gemeenschappelijk de verstedelijkingsvraagstukken van de regio Utrecht aanpakt. De strategie van de U10 is hierbij om van de regio Utrecht een ontmoetingsplaats te maken voor gezond leven in een stedelijke regio.

Financiële bijdrage

Begroting 2024 : € 128.000

Begroting 2024 : € 131.000

De financiële jaarlijkse bijdrage is een vaste deelnemersbijdrage per inwoner voor het samenwerkingsconvenant en een bedrag per inwoner voor het mobiliteitsconvenant. Dit wordt besteed aan een klein procesteam (6 fte) en een werkbudget voor bijeenkomsten, communicatie etc. Deze bijdrage wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van een mixpercentage van 70% loonindex en 30% prijsindex. In 2024 is de indexatie 7,4%. De financiële bijdrage is structureel verhoogd met € 40.900 via de kadernota, waarin besloten is om de realisatie van het gezamenlijke perspectief (IRP - integraal ruimtelijk perspectief) vanuit Woerden te ondersteunen.

Belang van Woerden

Woerden is onlosmakelijk onderdeel van de regio Utrecht, als het gaat om wonen, verplaatsen, werken en leven. Daarom is het in het belang van Woerden om in regionaal verband te werken aan een gezonde, slimme en groene regio. Dat gebeurt aan de volgende bestuurstafels in het bestuurlijk netwerk U10:

  • Gezonde woon- en leefomgeving
  • Economische positionering
  • Klimaatneutrale regio
  • Duurzame bereikbaarheid
  • Groen en Landschap

Daarnaast wordt samengewerkt in het opgaveteam Ruimtelijk-Economisch Perspectief en Programma (REP) en is de U10 betrokken bij het opstellen van de Regionale Energiestrategie U16 (RES).

Financiële ontwikkelingen 2025

Voordelig resultaat U10 2023:  € 4.000

Voor het boekjaar 2024 is de indexatie van 7,4% toegepast alsmede de kostentoename vanwege de participatie in het IRP.  Wanneer in het voorjaar van 2026 nieuwe raden en colleges verkozen zullen zijn, stelt dit hen in staat om zich in de loop van 2026 een beeld en oordeel te vormen van de relevantie van de realisatie van het integraal ruimtelijk perspectief. Tot ten minste die tijd zijn de kosten voor het Integraal Ruimtelijk Perspectief structureel onderdeel van de begroting van Woerden.

Inhoudelijke ontwikkelingen 2025

De eerste drie fasen van het Integraal Ruimtelijk Perspectief zijn in de afgelopen collegeperiode met succes afgerond, conform de vastgestelde plannen van aanpak. De vierde fase behelst de programmering, financiering en realisatie en heeft ultimo een doorlooptijd tot aan 2040. 

In 2023 heeft de U10 de volgende successen behaald:

o Vitale kernen in coalitieakkoord van Provincie Utrecht naar aanleiding van de actie op de bestuurstafel. Er is ook een vitaliteitsprogramma bij PU dat nu wordt opgebouwd. We werken aan maatwerk om kernen vitaal te houden.

o In de regiopoorten hebben we stappen gezet over de programmatische invulling (soms in varianten voor uitwerking) en de bijdrage aan de regionale opgave over de volle breedte van de tafels. Dat loopt nog en er is volop positieve energie en kansen voor de toekomst.

o De verbreding van de samenwerking met het Rijk op (bijna) de volle breedte van de IRP opgave. Waar het rijk voorheen focus had op mobiliteitsafspraken om verstedelijking mogelijk te maken, werken we vanaf nov 2023 onder de NOVEX-vlag aan samen alle randvoorwaarden voor verstedelijking zoals groen, energie, klimaat, water, bodem e.d. Dat geeft kansen voor de toekomst. Ook daar, in het NOVEX-gebied Utrecht – Amersfoort, wordt toegewerkt naar afspraken over de uitvoering en bekostiging. Dat is nog een lange weg te gaan, maar het begin is er, er is een gezamenlijke agenda. Waarin we de brede welvaartsopgave voor de U10 regio een plek geven.

o Besluiten op het BO MIRT gingen in 2023 over meer dan mobiliteit, maar ook over netcongestie, ruimte voor economie, groen en verstedelijking.

Met het Integraal Ruimtelijk Perspectief 2040 weten we waar we gezamenlijk voor staan, wat we te bieden hebben en wat we willen 
bereiken. Dit vormt een solide basis voor onze gezamenlijke strategie. Het is primair aan ieder van de colleges om, al dan niet in allianties, te 
investeren in en werk te maken van de ruimtelijke ontwikkeling zoals deze in het gezamenlijk perspectief is geschetst. Aan de bestuurstafels doen we 
wat aanvullend nodig en behulpzaam is. Dit ondersteund door de zestien gemeentelijke ambtelijke organisaties en de gezamenlijke U10-organisatie. 
We richten ons hierbij op de volgende drie kernactiviteiten:

  1. Stimuleren dat het door ons gewilde perspectief van 2040 in de jaren daarnaartoe stap voor stap werkelijkheid worden. Wij houden nauw in de 
    gaten welke ontwikkelingen en kansen zich bij onze beoogde partners voordoen en doen vervolgens wat nodig is om deze kansen te verzilveren. 
    Als voorbeeld: in 2022 identificeerden we verschillende kansen voor mogelijke hulp aan de realisatie van het IRP, zoals de 
    versnellingsafspraken woningbouw , het BO MIRT van november 2022 en we onderzoeken de kansrijkheid van het aanvragen van een regiodeal (met 
    als focus gezond en groen). Wij verwachten dat dergelijke kansen zich de komende jaren in meer of mindere mate zullen blijven voordoen.
  2. Uitwerken van het perspectief. In het IRP hebben we in de kern uitgesproken hoe we de regio in 2040 ruimtelijk voor ons zien. De volgende 
    stap is dat we ons perspectief concretiseren. Dit zeker samen met onze partners: voor bijvoorbeeld het regionaal programmeren wonen en werken 
    en de programmering van de vitale kernen hebben we de provincie hard nodig.
  3. Actualiseren van het perspectief. Uitgangspunt is dat de zestien colleges hun ruimtelijke ontwikkeling verzorgen binnen de kaders van het 
    perspectief. Er kúnnen redenen ontstaan voor een of meerdere colleges om hiervan af te wijken; dan gaan we hierover in gesprek met elkaar. Met 
    als doel om gezamenlijk in beeld te hebben in hoeverre het gezamenlijk perspectief wordt gerealiseerd, ontwikkelen en beheren we een dashboard. 
    Op basis van de voortgangsinformatie in dit dashboard krijgen de colleges van B&W elke twee jaar een voorstel voorgelegd over het al dan niet 
    actualiseren van het gezamenlijk perspectief.
Risico’s De netwerksamenwerking drijft op de inzet van de deelnemers en de urgentie van de onderwerpen. Als deelnemers zich niet inzetten (bijvoorbeeld omdat ze het belang er niet van inzien) is het rendement nihil.