Uitgaven

17,93%
€ 34.505
x €1.000
17,93% Complete

Inkomsten

10,5%
€ 20.208
x €1.000
10,5% Complete

Saldo

50265,22%
€ -14.296
x €1.000

Programma 2. Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit

Uitgaven

17,93%
€ 34.505
x €1.000
17,93% Complete

Inkomsten

10,5%
€ 20.208
x €1.000
10,5% Complete

Saldo

50265,22%
€ -14.296
x €1.000
Portefeuillehouder Thema
Roy Luca Openbare ruimte, Natuur, Water en waterketen, Verkeer en mobiliteit, Begraven en begraafplaatsen
Jelmer Vierstra Circulaire economie en afval

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Dit programma bevat twee opgaven: Onderhoud van de openbare ruimte en mobiliteit + parkeren

Het programma bestaat uit de volgende taakvelden:

Taakveld Omschrijving
0.63 Parkeerbelasting Parkeerbelasting: - heffing en invordering - opbrengsten parkeerfaciliteiten - opbrengsten boetes
2.1 Verkeer en vervoer Verkeer te land (inclusief voetgangers) en bijbehorende droge infrastructuur
2.2 Parkeren Ontwikkeling en beheer van parkeervoorzieningen en parkeerbeleid: - parkeerzone, ontheffingen en vergunningen - inrichting en onderhoud open en gesloten parkeervoorzieningen - baten en lasten die betrekking hebben op parkeervoorzieningen (excl. opbrengst parkeerbelasting, zie taakveld 0.63) - parkeermeters - fietsenstalling - algemene parkeervoorzieningen die door gehandicapten kunnen worden gebruikt
2.4 Economische havens en waterwegen (Beroeps)scheepvaart en de bijbehorende infrastructuur
3.4 Economische promotie Activiteiten gericht op het 'op de kaart zetten' van de gemeente: kermis, evenementen en coördinatie binnenstad
5.6 Media De zorg voor fysieke en elektronische cultuurdragers: mediabeleid
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie Openbaar groen, natuur en recreatie
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie Algemene voorzieningen gericht op participatie: multifunctionele centra
7.2 Riolering Afvalwater en waterhuishouding
7.3 Afval Inzameling en verwerking van bedrijfs- en huishoudelijk afval
7.5 Begraafplaatsen en crematoria Taken op het terrein van de lijkbezorging

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Integraal Beheer van de Openbare Ruimte (IBOR)
De openbare ruimte vormt het woon-, werk- en leefklimaat voor onze inwoners en ondernemers en geeft ruimte voor recreatie, toerisme en bedrijvigheid. Het is de onmisbare schakel om de ambities uit andere gemeentelijke programma’s te realiseren. In het Bestuursakkoord uit 2022 zijn richtingen gekozen om toe te werken naar een sobere en doelmatige openbare ruimte, die haar functie als verbinder van mensen en verbinder van gemeentelijke ambities kan blijven vervullen. Binnen deze context gaat de gemeente zich vooralsnog richten op een veilige openbare ruimte totdat de herijking openbare ruimte is afgerond en de gewenste ambities in overeenstemming zijn gebracht met het aanwezige areaal en de beschikbare middelen. Daarom zetten we ook in 2025 in op vier thema's (vervolg van traject dat begonnen is eind 2023). Het eerste thema is het veilig en doelmatig beheren van de bestaande openbare ruimte. Het tweede thema is kritisch zijn op hoe toekomstige openbare ruimte ingericht wordt. Als derde: veel aandacht voor vergroening, biodiversiteit en maatregelen om de openbare ruimte klimaatbestendig te maken. Het vierde thema is het ruimte geven aan bewoners en ondernemers om actief bij te dragen aan een betaalbare openbare ruimte.

Bodemdaling, klimaatbestendigheid, biodiversiteit
Bodemdaling is niet alleen een probleem van de gemeente. Een eerlijke verdeling van de kosten tussen samenleving, ontwikkelaars en overheid maakt dit voor iedereen draagbaar. Met onze collega-gemeenten Alphen aan den Rijn, Gouda, het Platform Slappe Bodem en de omliggende provincies en het Rijk werken we samen aan verschillende onderzoeks- en uitvoeringsprojecten. 

We werken aan een klimaatbestendig Woerden in 2050. Ons streven is dat de openbare ruimte kan functioneren, ondanks extreme weersomstandigheden als gevolg van de klimaatverandering.  Het voorkomen van hittestress en het aanpassen van het watersysteem passen binnen die ambitie.
Woerden heeft diverse groene gebieden in eigendom en beheer. Dat geeft ons de mogelijkheid om actief te werken aan de verbetering van de biodiversiteit en het vergroten van de ecologische waarde. Deze verbetering bereiken we onder andere door gericht beheren en investeren in slimme meekoppelkansen in de openbare ruimte. Met het aantrekken van specialistische kennis op het gebied van ecologie (ecoloog) is een grote slag gemaakt in het werk maken van dit speerpunt. Dit zetten we in 2025 door met praktische maatregelen. We steken de handen uit de mouwen. 

Naar een circulaire economie
Het programma circulaire economie reduceert de kosten voor afvalverwerking, door met lokale  bedrijven (groen) afval lokaal te verwerken en te gebruiken. In AVU-verband werken wij aan het circulair maken van afvalstromen.  Het doel is een volledig circulaire economie in Nederland in 2050.

Resultaten boeken op het gebied van mobiliteit en bereikbaarheid
Om Woerden nu en in de toekomst leefbaar, verkeersveilig en bereikbaar te houden, gaan wij aan de slag met de uitwerking en uitvoering van de Verkeersvisie 2030 en de Strategienota Verkeersvisie 2030. De uitvoeringsagenda hiervan is het Meerjaren-verkeersmaatregelenplan dat elk jaar opnieuw een update krijgt en met de raad wordt gedeeld. Komend jaar gaan we in ieder geval aan de slag met de volgende punten: We werken aan verkeersveiligheid in wijken en nabij scholen. In eerdere jaren is hier al een belangrijke stap in gezet, in 2025 gaan we de genomen maatregelen evalueren en waar gewenst aanscherpen. Om tot een andere mobiliteit te komen zetten we in op het gebruik van duurzame vormen van mobiliteit, het uitvoeren van maatregelen voor fietsveiligheid en op voorzieningen voor de fiets. We ronden het Doorfietspad tussen het NS Station Woerden en de gemeentegrens met gemeente Utrecht af. Ook starten we met de uitvoerende werkzaamheden voor de Ongelijkvloerse Kruising onder de Steinhagenseweg/Beneluxlaan. En we werken aan duurzaamheid door de vastgestelde Laadvisie verder uit te gaan werken naar een Programmaplan Duurzame Mobiliteit met de daarbij horende uitvoeringsagenda. Hierbij krijgt het stimuleren van onze eigen medewerkers om hieraan gehoor te geven ook prioriteit. 

Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen

In opdracht van de gemeenteraad is in de periode 2023-2025 een herijking van het integraal beheer van de openbare ruimte uitgevoerd. Hiermee is in 2023 begonnen in de vorm van een startnotitie om het proces vast te stellen.

Er zijn drie redenen die de aanleiding vormen voor de herijking:

  1. Maatschappelijk: De belangen en behoeften van de maatschappij om ons heen veranderen. Als organisatie zoeken we hierin dagelijks naar de balans tussen de verschillende behoeften van belanghebbenden en de betaalbaarheid en realiseerbaarheid hiervan. We moeten gezamenlijk bepalen welke waarde wij willen realiseren met de openbare ruimte en hoe we daarin omgaan met bijvoorbeeld klimaat, ecologie en duurzaamheid.
  2. Financieel: Het recente rekenkameronderzoek geeft aan dat de huidige situatie om verbetering vraagt; het trekt hierbij meerdere conclusies en stelt maatregelen voor . Als reactie op het rekenkameronderzoek heeft de gemeenteraad de urgentie van verandering erkend en aangegeven het ingeslagen pad richting assetmanagement te willen blijven volgen. Daarnaast is de wens uitgesproken om als raad goed aangesloten te blijven bij het ontwikkeltraject.
  3. Formatie: Team Realisatie & Beheer heeft van de directie de opdracht gekregen zich verder te professionaliseren op het gebied van assetmanagement. Assetmanagement helpt bij het bepalen en realiseren van de waarden die de openbare ruimte moet leveren. De assetmanagement-methodiek die wij willen volgen is de landelijke standaard van iAMPro. (assetmanagement openbare ruimte). Hierdoor kunnen wij op basis van de te realiseren waarden kiezen voor de juiste maatregelen en helder uitleggen waarom deze keuzes gemaakt worden. Dit moet ons in staat stellen om de beschikbare middelen in te zetten waar ze de meeste waarde opleveren voor de gemeente. Het gaat om de juiste balans tussen kosten, prestaties en risico’s. Alleen zo krijgen we GRIP op IBOR.

Begin 2022 is er een formatiescan gedaan om een beeld te vormen van de verwachte benodigde formatie voor een efficiënte en effectieve assetmanagementorganisatie. Op basis hiervan is een verzoek gedaan voor het op orde brengen van de formatie en tegelijkertijd zijn verschillende initiatieven en ideeën ontstaan om werkwijzen af te stemmen en integraliteit te verbeteren. 

Opdracht van de gemeenteraad
In de periode eind 2023-begin 2024 is de startnotitie Herijking Openbare Ruimte unaniem door de gemeenteraad vastgesteld. In deze startnotitie is een concrete opsomming van te leveren producten met een tijdpad opgenomen om volgordelijk alle benodigde stappen te doorlopen. Op te leveren producten:

  • Kwaliteitsniveau technisch en kwaliteitsniveau verzorging.
  • Rangorde van de areaal elementen.
  • Ambities en doelen voor het in stand houden van de openbare ruimte.
  • Berekeningswijze/ inhoud van de omvang van de beschikbare middelen exploitatie en investeringen.
  • Wijze waarop de bestaande beleidskeuzes, zoals biodiversiteit, blauw/groen worden betrokken bij de voorliggende keuzes.

Tijdpad

Overige beleidsvorming
In 2025 worden in ieder geval de volgende beleidsdocumenten naar de gemeenteraad gestuurd ter besluitvorming:
- Beleidsplan Openbare Verlichting;
- AVOI en Handboek Kabels- en Leidingen;
- Beleidskader Installatieverantwoordelijkheid;
- Evaluaties van diverse beleidsdocumenten en instrumenten. 

Opgave: Onderhoud openbare ruimte

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

2.1  Een openbare ruimte die veilig, doelmatig en sober is.

2.2 / 3.14 / 4.5 / 5.8 / 6.4  Een groene openbare ruimte met meer biodiversiteit. De (inrichting van de) fysieke woon- en leefomgeving nodigt uit tot sporten, bewegen en ontmoeten.

2.3  Woerden gaat efficiënter met grondstoffen om waardoor we minder nieuwe grondstoffen hoeven te winnen en minder afval hoeven te verbranden. 

2.7 Aula Rijnhof als onderdeel van de begraafplaats van de toekomst.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.8.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).

Terug naar navigatie - 2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.8.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).

Inspanningen

2.3.1 Een groter percentage van het afval wordt hergebruikt of gerecyceld.

Terug naar navigatie - 2.3.1 Een groter percentage van het afval wordt hergebruikt of gerecyceld.

Inspanningen

Opgave: Mobiliteit

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

2.4.1 De uitvoering van de verkeersvisie en - strategie krijgt komende jaren verder vorm. Fietsen heeft hierbij een hoge prioriteit.

Terug naar navigatie - 2.4.1 De uitvoering van de verkeersvisie en - strategie krijgt komende jaren verder vorm. Fietsen heeft hierbij een hoge prioriteit.

Inspanningen

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Specificatie taakvelden
Bedragen x €1.000
Exploitatie Werkelijk 2023 Primitieve begroting 2024 Begroting 2024 inclusief wijzigingen Begroting 2025 Verschil begroting 2025 en begroting 2024 na wijzigingen Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Baten
0.63 Parkeerbelasting 2.025 2.398 2.123 2.357 234 2.482 2.482 2.482
2.1 Verkeer en vervoer 2.140 48 109 49 -61 49 49 49
2.2 Parkeren 18 0 0 0 0 0 0 0
2.4 Economische havens en waterwegen 64 67 67 70 2 70 70 70
3.4 Economische promotie 34 65 30 31 1 31 31 31
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 71 78 78 80 1 80 80 80
7.2 Riolering 6.747 7.504 7.463 8.146 682 8.426 8.746 9.077
7.3 Afval 7.283 7.363 7.310 7.963 653 7.963 7.966 7.966
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 881 812 812 958 146 833 833 833
Totaal Baten 19.262 18.336 17.992 19.652 1.660 19.933 20.256 20.587
Lasten
2.1 Verkeer en vervoer 14.387 14.155 14.302 12.841 -1.461 13.196 13.549 13.507
2.2 Parkeren 1.936 1.806 1.980 1.934 -45 1.842 1.839 1.839
2.4 Economische havens en waterwegen 1.095 1.516 1.525 1.488 -37 1.704 1.806 1.796
3.4 Economische promotie 177 238 243 142 -101 142 142 142
5.6 Media 85 91 91 94 3 94 94 94
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 4.490 5.106 5.204 5.394 190 5.379 5.471 5.404
7.2 Riolering 4.965 5.169 5.170 5.705 535 5.927 6.206 6.556
7.3 Afval 5.537 5.595 5.595 5.885 290 5.865 5.858 5.860
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 699 820 840 1.021 181 899 894 878
Totaal Lasten 33.371 34.496 34.950 34.505 -445 35.049 35.860 36.076
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 4.939 738 555 556 0 556 556 556
Totaal Onttrekkingen 4.939 738 555 556 0 556 556 556
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 3.674 182 0 0 0 0 0 0
Totaal Stortingen 3.674 182 0 0 0 0 0 0

Verschillenanalyse 2024 - 2025

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2024 - 2025

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Progr niveau Omschrijving Mutatie baten t.o.v. 2024 Bedrag voordeel (-) nadeel (+)
(x € 1.000)
Indexatie prijs De opbrengsten zijn geïndexeerd met 3,5%, op basis van de CPB-verwachting voor de kostenontwikkelingen in 2025.
0.63 Parkeerbelasting Indexering parkeerbaten met 3,5% (zie ook onder kadernota). -84 voordeel
7.5 Begraafplaatsen Indexering begraafplaatsrechten met 3,5%. -21 voordeel
Overige bijstellingen Indexeringen diverse andere baten met 3,5%. -53 voordeel
Taakveld Omschrijving
Voorjaarsrapportage eenmalig
2.1 Verkeer en vervoer Straatreiniging - eenmalige extra bijdrage uit het afvalfonds in 2024- zwerfafvalvergoeding. 61 nadeel
Kadernota 2024
0.63 Parkeerbelasting Parkeren meer kostendekkend maken (terugdraaien nadelige bijstelling voorjaarsnota). M.i.v. 2026 € 275k hoger. -150 voordeel
7.5 Begraafplaatsen Dekking kosten begraafplaats 't Spijck uit begrafenisrechten (kan zonder verhoging tarieven, werkelijke baten lagen hoger dan begrote baten). -125 voordeel
Budgetneutraal
7.3 Afval Afvalstoffenheffing - verhoging 3,5% index en effect areaaluitbeiding. -481 voordeel
7.3 Afval Opbrengst textiel. -70 voordeel
7.2 Riolering Rioolheffing - 3,5% index en 3,5% op grond van het waterbeleidsplan en effect areaaluitbreiding. -642 voordeel
Voorzieningen
7.2 Riolering Hogere onttrekking aan voorziening riolering (zie ook lastenzijde). Ter dekking CAO verhoging in 2024. -41 voordeel
7.3 Afvalstoffenheffing Hogere onttrekking aan voorziening afvalstoffen (zie ook lastenzijde). Ter dekking CAO verhoging in 2024. -54 voordeel
Totaal mutaties baten -1.660 voordeel
Progr niveau Omschrijving Mutatie lasten t.o.v. 2024 Bedrag voordeel (-) nadeel (+)
(x € 1.000)
2 Indexatie loonkosten De stijging in de loonkosten wordt verklaard doordat medewerkers doorgroeien naar een volgende trede in de salarisschaal. Omdat nog niet bekend is hoeveel de CAO-lonen stijgen in 2025 zijn de loonkosten in de programma's nog begroot op het prijspeil 2024. In programma 7 is bedrag gereserveerd voor de CAO-stijging in 2025. 280 nadeel
2 Indexatie prijzen De materiële kosten zijn geïndexeerd met 2,2%, op basis van de CPB-verwachting voor 2025. 308 nadeel
2 Kapitaallasten incl budget neutraal De omslagrente in de begroting 2025 is 1,0%. In de begroting 2024 was dit nog 1,5%. De kapitaallasten dalen hierdoor. Dit is alleen een interne doorbereking van het taakveld treasury (programma 7) naar de verschillende programma's. -880 voordeel
2 Kapitaallasten incl budget neutraal De afschrijvingen stijgen door nieuwe investeringen in 2024 (het jaar na oplevering van een investering wordt voor de eerste keer afgeschreven). 409 nadeel
Taakveld Omschrijving
Bezuinigingstaakstelling structureel
2.1 Verkeer en vervoer Lagere kosten gladheidsbestrijding -100 k en lagere kosten electra -772 k. -907 voordeel
2.1 Verkeer en vervoer Lagere kosten laadinfrastructuur (beleidskeuze temporisering). -100 voordeel
2.4 Economische havens Lagere kosten electra. -1 voordeel
3.4 Economische promotie Lagere kosten evenementen en coordinatie binnenstad (beleidskeuze). -53 voordeel
7.5 Begraafplaatsen Lagere kosten gas en electra. -55 voordeel
Voorjaarsrapportage eenmalig
2.1 Verkeer en vervoer Gladheidsbestrijding: gezien de zachte winters is er jaarlijks overschot op het budget. Eenmalig afgeraamd in 2024. Zie ook bezuinigingen, is m.i.v. 2025 structureel verwerkt. 100 nadeel
2.1 Verkeer en vervoer Straatreiniging: in 2024 extra uitgaven inzake zwerfafval - zie batenzijde extra eenmalige vergoeding. -61 voordeel
2.1 Verkeer en vervoer Aanleg brug Nieuw-Middelland De Houttuin - voor langzaam verkeer. Dekking uit bestemmingsreserve gebiedsfonds Middelland. -60 voordeel
2.2 Parkeren Aanpassen bewegwijzering ivm aanpassing parkeerbeleid in de binnenstad (eenmalig in 2024). -50 voordeel
2.2 Parkeren Onderzoekskosten parkeren ivm bouw politiekantoor (eenmalig in 2024). -50 voordeel
Kadernota 2023 eenmalig
2.1 Verkeer en vervoer Databeheer IBOR - onderhoud beheerssysteem -eenmalig 2024. -200 voordeel
2.1 Verkeer en vervoer Onderhoud HIOR - eenmalig 2024. -100 voordeel
2.1 Verkeer en vervoer Verkeerszaken - planstudie fietsmaatregelen meerjaren verkeersplan. -100 voordeel
2.1 Verkeer en vervoer Oostenlijke randweg - eenmalig 2024. -50 voordeel
2.1 Verkeer en vervoer Inrichting centrumring - eenmalig 2024. -50 voordeel
2.1 Verkeer en vervoer Laadinfrastructuur - eenmalig verlaging budget 2024. 105 nadeel
2.1 Verkeer en vervoer Laadinfrastructuur - eenmalig budget 2024 laadpalenvisie. -176 voordeel
Kadernota 2024
2.1 Verkeer en vervoer Beheersysteem Obsurv in de cloud (eenmalig). 44 nadeel
2.2 Parkeren Met het raadsbesluit van 15 februari 2024 is gestart met het onderzoek naar en uitwerking van invoering van parkeerregulering ten zuiden van het spoor. In 2025 wordt vervolgens uitvoering gegeven aan de resultaten van dit traject. 90 nadeel
5.7 Speeltoestellen Veel schoolpleinen worden vergroend, daar worden ook veel speeltoestellen vervangen. De speeltoestellen zijn vaak van hout gemaakt. Hout is kwetsbaarder en vraagt meer onderhoud. 10 nadeel
7.5 Begraafplaatsen Eenmalige werkzaamheden t Spijck (zie ook de baten). 125 nadeel
Verbonden partijen
2.2 Parkeren Extra eenmalige lasten ivm invoering scanauto - extra kosten parkeerservice. In 2025 worden de lasten gedekt door extra baten. -65 voordeel
2.2 Parkeren Bijdrage parkeerservice m.i.v. 2025 ivm invoering scanauto - daartegenover hogere baten naheffingen. 58 nadeel
7.3 Afval Bijdrage aan de AVU 2025 is verhoogd ivm indexering. 72 nadeel
7.3 Afval Bijdrage aan de AVU zal naar verwachting vanaf 2025 lager worden ivm lagere verwerkingskosten n.a.v. grondstoffenbeleidsplan. -230 voordeel
Voorzieningen
7.2 Riolering Hogere storting in de voorziening riolering door de stijging van de rioolheffing. Dit is conform het waterbeleidsplan. (zie ook de baten / onttrekking aan de voorziening) 680 nadeel
7.3 Afvalstoffenheffing Hogere storting in de voorziening afvalstoffen door de stijging van de afvalstoffenheffing. (zie ook de baten / onttrekking aan de voorziening) 165 nadeel
Budgetneutraal
7.3 Afval Inhuur chauffeurs en beladers -extern personeel. De werkelijke kosten inhuur chauffeurs en beladers vallen al jaren hoger uit dan begroot. Dit is nu bijgesteld. 160 nadeel
7.3 Afval Verhoging lasten voorlichting en communicatie. (conform het nieuwe grondstoffenbeleidsplan) 26 nadeel
Diversen 111 nadeel
Totaal mutaties lasten -445 voordeel
Totaal mutaties lasten en baten -2.105 voordeel
Taakveld Mutatie reserves t.o.v. 2024 Bedrag voordeel (-) nadeel (+)
(x € 1.000)
0.10
Totaal mutaties reserves 0 0