Uitgaven

5,37%
€ 10.335
x €1.000
5,37% Complete

Inkomsten

1,18%
€ 2.273
x €1.000
1,18% Complete

Saldo

28346%
€ -8.062
x €1.000

Programma 4. Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie

Uitgaven

5,37%
€ 10.335
x €1.000
5,37% Complete

Inkomsten

1,18%
€ 2.273
x €1.000
1,18% Complete

Saldo

28346%
€ -8.062
x €1.000
Portefeuillehouder Thema
Jelmer Vierstra Cultuur, Binnenstad, Energietransitie en gaswinning, Duurzaamheid, Economische zaken (detailhandel, binnenstad)
Arjan Noorthoek Economische zaken (schuifruimte/herstructurering bedrijventerreinen)
Jacques Rozendaal Coördinerend wethouder Economische zaken
Roy Luca Milieu, Bodem, Natuur- en milieueducatie, Monumenten en archeologie
Mariëtte Pennarts-Pouw Toerisme en recreatie
Victor Molkenboer Citymarketing en evenementen

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Programma 4 omvat drie opgaven uit het bestuursakkoord:

- Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme

- Sterke Economie

- Een duurzame toekomst (Energietransitie).

 

Taakvelden binnen het programma zijn:

Taakveld Omschrijving
2.1 Verkeer en vervoer Advies en instemmingsbesluit kabel- en leidingenbeheer
3.1 Economische ontwikkeling Algemeen beleid ter versterking van ondernemersklimaat en arbeidsmarkt, en uitvoering van het Economisch Actieplan
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen (Dienstverlening ondernemers) Op bedrijven en ondernemers gerichte ondersteuning en dienstverlening: - accountmanagement; - financiële steunregelingen voor bedrijven in samenwerking Ferm Werk; - regelen straathandel, markten incl. Koeiemart; - uitvoering BIZ-en (via baten categorie 2.2.1); - marktgelden en staanplaatsgelden markt (via baten categorie 3.7); - kosten en overige opbrengsten van nutsbedrijven.
3.4 Economische promotie Koeiemart
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken Lokaal onderwijsbeleid: peuteropvang en peuterspeelzalen
5.3 Cultuurpresentatie, -productie en -participatie Bevordering van beeldende kunst, muziek, dans en toneel
5.4 Musea Materieel en immaterieel erfgoed onderzoeken, verzamelen, conserveren en tentoonstellen. Musea staan open voor publiek (toegankelijk en inclusief) participeren, delen kennis, educatie: Stadsmuseum Woerden
5.6 Media - Zorg voor fysieke en elektronische cultuurdragers: bibliotheek en artotheek - Professionalisering en versterking lokale journalistiek: RPL
5.7 Openbaar groen en (openlucht-) recreatie Openbaar groen, natuur en recreatie
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Algemene voorzieningen gericht op participatie - Kinderopvang: toezicht op en handhaving van de kwaliteit van de kinderopvang en peuterspeelzalen
7.4 Milieubeheer, energietransitie Taken ter bescherming van het milieu, kwaliteit leefomgeving: - voorbereidingen voor grootschalige vormen van duurzame elektriciteit - faciliteren van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties t.b.v. beperking van energiegebruik in de gebouwde omgeving en de overgang naar duurzaam verwarmen

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Culturele en recreatieve voorzieningen
Voor vitale dorpen en wijken willen we dat onze sociale, culturele, fysieke en groenblauwe voorzieningen meegroeien met de toename van inwoners. Naast het hebben van deze voorzieningen is belangrijk dat hierover wordt gecommuniceerd. Samen met onze partners zorgen we dat onze inwoners en bezoekers aantrekkelijke vrijetijdsvoorzieningen hebben.

Economische en brede welvaartsontwikkeling
Voor een sterke, vitale economie werken we samen met partners aan brede welvaartsontwikkeling. We zetten in op kwalitatief goede en toekomstbestendige vitale werklocaties. Dit betekent zowel het vitaliseren van bestaande werklocaties als zorgen voor benodigde schuifruimte en nieuwe werklocaties. De ruimtebehoefte aan werklocaties voor de periode tot 2040 brengen we in beeld met daarbij de impact van brede welvaartsambities: zorgvuldig ruimtegebruik, duurzaamheid, ‘juiste bedrijf op de juiste plek’, om voldoende goed functionerende en aantrekkelijke werklocaties te realiseren. Voor de (regionale) opgave werklocaties, regionale bedrijventerreinen werken we samen met de Utrecht-West gemeenten, U10 en de provincie. Iedereen dient toegang te hebben tot passend werk en het arbeidsproces.

We zetten in op de balans wonen-werken: evenredige groei van werkgelegenheid bij toename van het aantal inwoners door woningbouw. 
We zetten in op een vitale binnenstad waar werken, wonen, bezoeken en jezelf ontwikkelen centraal staan. We werken aan een gebiedsprogramma binnenstad en het opzetten van een centrummanagementorganisatie samen met de binnenstad- en vastgoedondernemers. Daarnaast zien we toe op vitale dorps- en wijkcentra. 
Onze dienstverlening richten we zo in dat flexibel kan worden ingespeeld op economische vraagstukken, veranderingen en doen wat nodig is voor de brede welvaartsontwikkeling.

Samen werken aan de energietransitie 
Stap voor stap werken we aan de overgang naar duurzame energie. We werken aan energie besparen en duurzaam verwarmen van de gebouwen. De energie die we nog gebruiken, wekken we duurzaam op met windenergie en zonnepanelen. De energietransitie raakt iedereen. Het is een gezamenlijke opgave; we werken daarom samen met inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners. We betrekken bewoners bij de plannen voor windenergie in de Reijercop en bij de aanleg van zonnevelden. Daarbij zorgen we dat de Woerdense samenleving meeprofiteert van de opbrengst. Met het isoleren en duurzaam verwarmen van woningen helpen we het klimaat, en helpen we bewoners – met name de groepen met lage inkomens – om hun energierekening te verlagen. We ondersteunen hen daarbij met subsidies en advies.

We streven ernaar gaswinning onder Woerden te voorkomen. 

Milieu zorgt voor een gezonde leefomgeving
Voor vitale dorpen en wijken willen we dat onze sociale, culturele, fysieke en groenblauwe voorzieningen meegroeien met de toename van inwoners. Naast het hebben van deze voorzieningen is belangrijk dat hierover wordt gecommuniceerd. Samen met onze partners zorgen we dat onze inwoners en bezoekers aantrekkelijke vrijetijdsvoorzieningen hebben.

Erfgoed
Om strategische ruimtelijke keuzes te maken is het van belang de identiteit en cultuurhistorische waarden te kennen van zowel de kernen als het landschap. We maken gebruik van de identiteit, verhalen en tradities van plekken bij ruimtelijke ontwikkelingen en recreatie & toerisme. Cultuurhistorisch, landschappelijk en/of archeologisch onderzoek is noodzakelijk bij omgevingsplannen en bij keuzes als energietransitie.

Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen

Cultuur
Cultuuraanbod in Woerden draagt bij aan de doelstellingen van de Maatschappelijke agenda in de stad en in de wijken en de kleine kernen. Een levendig cultureel verenigingsleven versterkt sociale netwerken, biedt ruimte voor zelfontplooiing en zingeving door vrijwilligerswerk en houdt mensen actief en betrokken op oudere leeftijd. Culturele evenementen dragen bij aan een vitale binnenstad. Als ketenpartners dragen culturele instellingen als Bibliotheek, Het Klooster, KUVO, Stadsmuseum en Cultuurplatform Woerden bij aan cultuurbeoefening in de breedste zin van het woord gericht op de gemeentelijke doelstellingen zoals participatie, vitaliteit, positieve (mentale) gezondheid en een kansrijke ontwikkeling voor jeugdigen. Samen vormen zij de basisinfrastructuur en werken zij als vliegwiel voor een divers en inclusief cultureel aanbod. Breedtecultuur voor alle inwoners, bezoekers en nieuwkomers. Voor een veerkrachtige samenleving, omwille van een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor toekomstige inwoners en bedrijven en tot slot om nieuwkomers te verwelkomen en thuis te laten komen met ondersteuning van het taalhuis als onderdeel van de bibliotheek. De Bibliotheek draagt in algemene zin bij aan de versterking van de sociale basis als ontmoetingsplaats en met een belangrijke ondersteunende taak op het gebied van basisvaardigheden (taal, rekenen en digitale vaardigheden), als Informatiepunt Digitale Overheid en als wegwijzer naar voorliggende voorzieningen, in samenwerking met partners sociaal Domein en Onderwijs. Tot slot zal ter voorbereiding op de nieuwe mediawet de lokale omroep zich omvormen tot een regionale omroep en zich voorbereiden op een nieuw financieringsstelsel vanaf 2027. 

Het rijk heeft extra bekostiging van bibliotheken aangekondigd vanaf 2025. Gelabeld budget dat nodig is om bibliotheken te versterken, voorbereidend op de verbreding van taken die vanaf 2027 in een nieuwe bibliotheekwet verankerd zal zijn, met een daaraan gekoppelde zorgplicht voor gemeenten, met normering voor openingstijden en beschikbaarheid van professionele medewerkers.. 

Het maatschappelijk vastgoed is ondersteunend aan de inhoudelijke doelstellingen. We werken aan een passende inrichting van de bibliotheek om flexibel en multifunctioneel gebruik mogelijk te maken. Het Stadsmuseum heeft behoefte aan een passender onderkomen voor het depot om hun beheertaak beter uit te kunnen voeren. Om stijgende vaste lasten het hoofd te kunnen bieden zoeken we naar mogelijkheden om met name de monumentale panden te verduurzamen.

Recreatie & Toerisme
In december 2023 is de Agenda Toerisme en Recreatie vastgesteld. In de agenda zijn de ambitie en de meervoudige doelstelling weergegeven. Tegelijkertijd is aangegeven dat de meeropbrengsten uit de (verhoging) toeristenbelasting per 1 januari 2025 worden ingezet voor uitvoering van deze agenda. 
Prioriteit is gegeven aan de thema’s: ‘Recreatie voor iedereen’, ‘Beleefbaar erfgoed’ en ‘Variatie in verblijfsconcepten’.

Erfgoed
In januari 2024 is de Agenda Erfgoed 2024 – 2030 vastgesteld. Gekozen is voor een beperkte ambitie. Een structurele verhoging van het budget is niet doorgevoerd. Publieksbereik erfgoed kan niet zonder lokale erfgoed partners. Er is een goed netwerk opgebouwd.

Opgave: Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

4.1   Onze sociale, culturele, fysieke en groenblauwe voorzieningen dragen bij aan de gezondheid en het welbevinden van onze inwoners.

3.1 / 4.2  Er is een sterke sociale basis.

3.2 / 4.3  Er zijn laagdrempelige en gastvrije ontmoetingsplaatsen

4.4  Toeristisch-recreatief aantrekkelijke gemeente.

2.2 / 3.14 / 4.5 / 5.8 / 6.4 De (inrichting van de) fysieke woon- en leefomgeving nodigt uit tot sporten, bewegen en ontmoeten.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

4.1.1 Deelname aan cultuur, sport/bewegen en recreatie is toegenomen en toegankelijk voor iedereen.

Terug naar navigatie - 4.1.1 Deelname aan cultuur, sport/bewegen en recreatie is toegenomen en toegankelijk voor iedereen.

Inspanningen

4.1.5 De gesubsidieerde culturele instellingen fungeren als vliegwiel en werkplaats voor samenwerking met allerlei initiatiefnemers.

Terug naar navigatie - 4.1.5 De gesubsidieerde culturele instellingen fungeren als vliegwiel en werkplaats voor samenwerking met allerlei initiatiefnemers.

Inspanningen

4.1.6 Groenblauwe recreatieve voorzieningen o.a. speelplekken, recreatieve infrastructuur, zwemwater, groene uitloopgebieden, die kwantitatief en kwalitatief zijn meegegroeid met de toename van het aantal inwoners.

Terug naar navigatie - 4.1.6 Groenblauwe recreatieve voorzieningen o.a. speelplekken, recreatieve infrastructuur, zwemwater, groene uitloopgebieden, die kwantitatief en kwalitatief zijn meegegroeid met de toename van het aantal inwoners.

Inspanningen

3.2.2 / 4.3.1 Partners hebben een gezamenlijke visie op samenwerken binnen de lokale ondersteuningsstructuur. Programmering en activiteiten worden voor en door kinderen, jongeren en volwassenen georganiseerd.

Terug naar navigatie - 3.2.2 / 4.3.1 Partners hebben een gezamenlijke visie op samenwerken binnen de lokale ondersteuningsstructuur. Programmering en activiteiten worden voor en door kinderen, jongeren en volwassenen georganiseerd.

Inspanningen

2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).

Terug naar navigatie - 2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).

Inspanningen

3.14.3 / 4.5.2 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.

Terug naar navigatie - 3.14.3 / 4.5.2 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.

Inspanningen

Opgave: Sterke economie

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

4.6  Kwalitatief goede en toekomstige vestigingslocaties voor Woerdense bedrijven.

4.7  Alle inwoners hebben toegang tot passend werk of maatschappelijke activiteiten (programma 3 in de lead).

4.8  Vitale en toekomstbestendige binnenstad.

(4.9 was Transitie Landelijk gebied, dit is verplaatst naar programma 6.)

4.10  Vitale, leefbare en veilige wijken en dorpen waarin inwoners in elke levensfase prettig kunnen wonen en leven (programma 1 in de lead).

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

4.8.1 Gezamenlijke aanpak Vitale binnenstad met inwoners, wijkplatform, ondernemers en initiatiefnemers.

Terug naar navigatie - 4.8.1 Gezamenlijke aanpak Vitale binnenstad met inwoners, wijkplatform, ondernemers en initiatiefnemers.

Inspanningen

3.14.2 / 4.10.2 Maatschappelijk ondernemerschap door lokaal bedrijfsleven is versterkt i.s.m. maatsch. partners welzijn, zorg, sport en cultuur. Meer deelname aan maatwerkactiviteiten en ...

Terug naar navigatie - 3.14.2 / 4.10.2 Maatschappelijk ondernemerschap door lokaal bedrijfsleven is versterkt i.s.m. maatsch. partners welzijn, zorg, sport en cultuur. Meer deelname aan maatwerkactiviteiten en ...

... kwalitatief goede matches (monitor Betrokken ondernemers Woerden (nog op te zetten)).

 

Inspanningen

Opgave: Een duurzame toekomst (Energietransitie)

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

4.11  Inwoners en ondernemers staan in hun kracht en leveren een bijdrage aan de verduurzaming van woningen en gebouwen. We doen dit samen en iedereen kan meedoen. Als gemeente focussen we op het helpen van inwoners met een kleine beurs en slecht geïsoleerde huizen. De landelijke ambitie om te streven naar 50% minder CO2-uitstoot in 2030 t.o.v. 1990 is daarbij uitgangspunt. De gemeente wil een voorbeeldfunctie vervullen en streeft naar minder CO2-uitstoot voor het eigen vastgoed.

4.12  In Woerden wekken we in 2030 118-138 GWh duurzame energie op. Grootschalig wordt 50% opgewekt met zonne-energie en 50% met windenergie (totaal 76-88 GWh). Van deze energie die opgewekt wordt, is 50% lokaal eigendom. Middelgroot (grote daken en kleine windmolens) leveren in 2030  42-50 GWh. 

4.13 Er worden geen olie- en gasboringen uitgevoerd onder Molenvliet. Hiermee wordt de veiligheid van de Woerdense woningen gegarandeerd. 

4.14  Schonere lucht door minder uitstoot van verontreinigende stoffen.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

4.11.2 Programma voor uitvoering warmtetransitie met focus op inwoners met kleine portemonnee en slecht geïsoleerde huizen. Tevens is verkend wat de mogelijkheden zijn voor een warmtenet in Molenvliet en Snel & Polanen.

Terug naar navigatie - 4.11.2 Programma voor uitvoering warmtetransitie met focus op inwoners met kleine portemonnee en slecht geïsoleerde huizen. Tevens is verkend wat de mogelijkheden zijn voor een warmtenet in Molenvliet en Snel & Polanen.

Inspanningen

4.12.1 Vergunningen zijn verleend aan geselecteerde initiatieven voor grootschalige zonnevelden (>1 hectare) en voor windturbines, op basis van de uitkomsten van gebiedsprocessen en de gebiedsvergelijking.

Terug naar navigatie - 4.12.1 Vergunningen zijn verleend aan geselecteerde initiatieven voor grootschalige zonnevelden (>1 hectare) en voor windturbines, op basis van de uitkomsten van gebiedsprocessen en de gebiedsvergelijking.

Inspanningen

4.12.3 Er is onderzoek gedaan naar mogelijkheden voor grootschalig zon en wind in zoekgebieden voor na 2030.

Terug naar navigatie - 4.12.3 Er is onderzoek gedaan naar mogelijkheden voor grootschalig zon en wind in zoekgebieden voor na 2030.

Inspanningen

4.12.4 Innovatieve vormen van netgebruik en opslag, om de gevolgen van netcongestie zo veel mogelijk te beperken, zijn in samenwerking met Stedin en RES U16 onderzocht.

Terug naar navigatie - 4.12.4 Innovatieve vormen van netgebruik en opslag, om de gevolgen van netcongestie zo veel mogelijk te beperken, zijn in samenwerking met Stedin en RES U16 onderzocht.

Inspanningen

4.12.5 De mogelijkheden voor middelgrote opwek zijn verder uitgewerkt en worden actief onder de aandacht gebracht bij ondernemers en andere stakeholders.

Terug naar navigatie - 4.12.5 De mogelijkheden voor middelgrote opwek zijn verder uitgewerkt en worden actief onder de aandacht gebracht bij ondernemers en andere stakeholders.

Inspanningen

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Specificatie taakvelden
Bedragen x €1.000
Exploitatie Werkelijk 2023 Primitieve begroting 2024 Begroting 2024 inclusief wijzigingen Begroting 2025 Verschil begroting 2025 en begroting 2024 na wijzigingen Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Baten
0.5 Treasury 0 0 0 0 0 0 0 0
2.1 Verkeer en vervoer 148 102 157 252 95 252 252 252
3.1 Economische ontwikkeling 0 0 0 0 0 0 0 0
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 273 341 341 308 -33 308 308 308
3.4 Economische promotie 24 36 36 31 -5 31 31 31
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 230 47 222 230 8 230 230 230
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 235 221 221 229 8 229 229 229
5.6 Media 290 309 309 318 9 318 318 318
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 9 0 0 0 0 0 0 0
7.4 Milieubeheer 1.452 1.314 1.319 905 -414 889 889 889
Totaal Baten 2.662 2.370 2.605 2.273 -332 2.257 2.257 2.257
Lasten
2.1 Verkeer en vervoer 351 483 565 546 -19 546 546 546
3.1 Economische ontwikkeling 476 537 552 533 -19 533 532 532
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 425 571 575 540 -35 540 562 562
3.4 Economische promotie 180 169 172 164 -9 164 164 164
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 247 576 943 740 -204 740 741 741
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 1.678 1.498 1.665 1.646 -19 1.653 1.604 1.604
5.4 Musea 259 275 275 284 9 284 284 284
5.5 Cultureel erfgoed 29 0 0 0 0 0 0 0
5.6 Media 1.303 1.345 1.410 1.411 1 1.333 1.332 1.331
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 849 763 773 823 50 833 791 799
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 113 0 0 0 0 0 0 0
7.4 Milieubeheer 3.688 3.935 4.119 3.649 -470 3.601 3.586 3.586
Totaal Lasten 9.598 10.152 11.049 10.335 -714 10.227 10.141 10.149
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 539 0 0 0 0 0 0 0
Totaal Onttrekkingen 539 0 0 0 0 0 0 0
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 1.003 0 0 0 0 0 0 0
Totaal Stortingen 1.003 0 0 0 0 0 0 0

Verschillenanalyse 2024 - 2025

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2024 - 2025

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Progr niveau Omschrijving Mutatie baten t.o.v. 2024 Bedrag voordeel (-) nadeel (+)
(x € 1.000)
4 Indexatie prijs De opbrengsten zijn geïndexeerd met 3,5%, op basis van de CPB-verwachting voor de kostenontwikkelingen in 2025. -31 Voordeel
Taakveld Omschrijving
Voorjaarsrapportage eenmalig
2.1 Specialist In 2024 eenmalig hogere opbrengsten opgenomen voor leges uitrol glasvezel / degeneratievergoeding. Hiervoor is ook een specialist ondergrondse infrastructuur kabels en leidingen aangesteld (budgetneutraal, zie ook lasten). 55 Nadeel
7.4 Energietransitie De kosten voor energietransitie worden gedekt uit een specifieke uitkering en zijn in de voorjaarsrapportage bijgesteld. Dit was daarmee nog niet structureel in de begroting opgenomen. (Budgetneutraal, zie ook lasten) 229 Nadeel
Kadernota 2025
2.1 Specialist kabels en leidingen Hogere opbrengst vanuit vergoedingen voor aanleg van kabels en leidingen. Dit wordt gebruikt ter dekking van de inzet van een specialist Kabels en Leidingen (budgetneutraal, zie ook lasten) -150 Voordeel
Overige bijstellingen
3.3 BIZ Bijdrage BIZ bijdrage budgetneutrale wijziging. 38 Nadeel
7.4 Energietransitie De kosten voor energietransitie worden gedekt uit een specifieke uitkering en zijn in de kadernota structureel in de begroting opgenomen. (Budgetneutraal, zie ook lasten) 185 Nadeel
Diversen 6 Nadeel
Totaal mutaties baten 332 Nadeel
Progr niveau Omschrijving Mutatie lasten t.o.v. 2024 Bedrag voordeel (-) nadeel (+)
(x € 1.000)
4 Indexatie loonkosten De stijging in de loonkosten wordt verklaard doordat medewerkers doorgroeien naar een volgende trede in de salarisschaal. Omdat nog niet bekend is hoeveel de CAO-lonen stijgen in 2025 zijn de loonkosten in de programma's nog begroot op het prijspeil 2024. In programma 7 is bedrag gereserveerd voor de CAO-stijging in 2025. -11 Voordeel
4 Indexatie prijzen en subsidies De materiële kosten zijn geïndexeerd met 2,2%, op basis van de CPB-verwachting voor 2025. De subsidie kosten zijn geïndexeerd met 3,5%. 145 Nadeel
4 Kapitaallasten De omslagrente in de begroting 2025 is 1,0%. In de begroting 2024 was dit nog 1,5%. De kapitaallasten dalen hierdoor. Dit is alleen een interne doorbereking van het taakveld treasury (programma 7) naar de verschillende programma's. De rente die wij betalen aan de banken wordt begroot op programma 7. -58 Voordeel
4 Kapitaallasten De afschrijvingen stijgen door nieuwe investeringen in 2024 (het jaar na oplevering van een investering wordt voor de eerste keer afgeschreven). 12 Nadeel
Taakveld Omschrijving
Voorjaarsrapportage eenmalig
2.1 Verkeer en vervoer Eenmalig budget specialist kabels en leidingen energietransitie -55 Voordeel
4.3 Regenboog/Kallameer Het college heeft op 14 december 2021 besloten om de Stichting Gebouwen Beheer Woerden op te heffen. In 2023 zijn de Vereniging van Eigenaren Kindcentrum Kallameer en de Vereniging van Eigenaren Brede School Schilderskwartier opgericht. De beide VvE's hebben een VVE beheerder aangetrokken en het technische beheer is financieel onder gebracht bij de gemeente. In 2024 eenmalig hoge onderhoudskosten. -158 Voordeel
5.3 Het Klooster Het is onvermijdelijk de subsidie voor het Klooster structureel te verhogen. Vanaf 2025 kan dit gedekt worden uit de Brede SPUK. -64 Voordeel
5.7 Scouting Incidenteel vervangen van de asbesthoudende dakplaten van de botenloods behorende bij de boerderij aan de Kromwijkerdijk 116 te Woerden en het laten opstellen van een meerjarenonderhoudsplanning. -30 Voordeel
7.4 ODRU Het Algemeen Bestuur heeft in december 2023 de verhoging van het uurtarief van de ODRU voor 2024 vastgesteld met € 5,50 naar € 116,- /uur inclusief eenmalige bijdrage voor het weerstandsvermogen. -124 Voordeel
7.4 Onderzoek schone lucht Budgetoverheveling in Najaarsrapportage 2023 alsnog deels uitgegeven in 2023. 23 Nadeel
7.4 SPUK Energietransitie Specifieke uitkeringen energietransitie budgetneutraal. -229 Voordeel
Kadernota 2025
2.1 Verkeer en vervoer Specialist kabels en leidingen tbv energietransitie (stelpost loonkosten). 150 nadeel
5.7 Openbaar groen en openluchtrecreatie Ambities vanuit nieuw beleid Agenda Recreatie en Toerisme 2023-2028. 82 nadeel
Bezuinigingstaakstelling structureel
3.1 Deelname EBU Het vierjarig contract met EBU is afgelopen en wordt niet verlengd. Het stimuleren van de economie zal hierdoor afnemen met weinig effect voor gemeente Woerden. -60 Voordeel
3.3, 4.3 en 5.6 Energie De begroting voor gas en elektra is aangepast naar reële tarieven. Dit kan leiden tot voor- en nadelen in de verschillende programma's. 27 Nadeel
3.3 Exploitatie Elektrakasten Afgelopen jaren zijn (op 1 na) alle de elektrakasten/marktkasten vervangen voor een duurzaam en hufterproof model. Hierdoor zijn er minder schadegevallen & storingen aan de kasten, waardoor we deze post naar beneden kunnen bijstellen. -5 Voordeel
5.3 Cultuur Betreft budget dat wordt ingezet bij tegenvallers. Risico: mogelijk is de begroting in 2025 al niet toereikend vanwege nieuwe (landelijke) richtlijnen. Indien dit zich voordoet zal financiering elders geregeld moeten worden. -15 Voordeel
5.7 Recreatie en toerisme Voor Recreatie en toerisme is in de Kadernota extra budget aangevraagd (en meegenomen) om uitvoering te geven aan de Agenda Recreatie en Toerisme. Er is besloten aan een aantal projecten geen uitvoering te geven. -40 Voordeel
7.4 Energietransitie Schrappen van doelstelling 4.11.4: "Eigen organisatie CO2-neutraal in 2030 " Toelichting: Waar de impacts zitten is bekend. Monitoring op de voortgang biedt volgens het college weinig toegevoegde waarde. We beëindigen de inzet op 4.12.5: "De mogelijkheden voor middelgrote opwek zijn verder uitgewerkt en worden actief onder de aandacht gebracht bij ondernemers en andere stakeholders." We stoppen met de stimulering van zon op grote daken. De ervaring leert dat hier weinig resultaat per uur ambtelijke capaciteit geboekt wordt. Daken waarop nu nog geen panelen liggen heeft de gemeente weinig invloed op. -50 Voordeel
7.4 Gebiedsgericht grondwaterbeheer Woerden Resterend budget van € 20k kan ingeleverd worden met als risico dat dit incidenteel opgenomen (dit kan regelmatig voorkomen) moet worden in de VJR/NJR. We gaan sturen op werkelijke kosten. -20 Voordeel
7.4 Coördinatie milieu Inleveren van werkbudget. -17 Voordeel
Overige bijstellingen
3.1 Vitale binnenstad Actieplan vitale binnenstad. In het bestuursakkoord is een besluit genomen op een oplopend budget; in 2024 was dit € 75k en wordt in 2025 € 100k. 25 Nadeel
7.4 Energietransitie De kosten voor energietransitie worden gedekt uit een specifieke uitkering en zijn in de kadernota structureel in de begroting opgenomen. (Budgetneutraal, zie ook lasten) -185 Voordeel
Diversen -57 Voordeel
Totaal mutaties lasten -714 Voordeel
Totaal mutaties lasten en baten -382 Voordeel
Taakveld Mutatie reserves t.o.v. 2024 Bedrag voordeel (-) nadeel (+)
(x € 1.000)
0.10 0
Totaal mutaties reserves 0