Portefeuillehouder | Thema |
---|---|
Jelmer Vierstra | Cultuur, Binnenstad, Energietransitie en gaswinning, Duurzaamheid, Economische zaken (detailhandel, binnenstad) |
Arjan Noorthoek | Economische zaken (schuifruimte/herstructurering bedrijventerreinen) |
Jacques Rozendaal | Coördinerend wethouder Economische zaken |
Roy Luca | Milieu, Bodem, Natuur- en milieueducatie, Monumenten en archeologie |
Mariëtte Pennarts-Pouw | Toerisme en recreatie |
Victor Molkenboer | Citymarketing en evenementen |
Uitgaven
5,37%Inkomsten
1,18%Saldo
Programma 4. Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie
Uitgaven
5,37%Inkomsten
1,18%Saldo
Omschrijving
Terug naar navigatie - OmschrijvingProgramma 4 omvat drie opgaven uit het bestuursakkoord:
- Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme
- Sterke Economie
- Een duurzame toekomst (Energietransitie).
Taakvelden binnen het programma zijn:
Taakveld | Omschrijving | ||
---|---|---|---|
2.1 Verkeer en vervoer | Advies en instemmingsbesluit kabel- en leidingenbeheer | ||
3.1 Economische ontwikkeling | Algemeen beleid ter versterking van ondernemersklimaat en arbeidsmarkt, en uitvoering van het Economisch Actieplan | ||
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen (Dienstverlening ondernemers) | Op bedrijven en ondernemers gerichte ondersteuning en dienstverlening: - accountmanagement; - financiële steunregelingen voor bedrijven in samenwerking Ferm Werk; - regelen straathandel, markten incl. Koeiemart; - uitvoering BIZ-en (via baten categorie 2.2.1); - marktgelden en staanplaatsgelden markt (via baten categorie 3.7); - kosten en overige opbrengsten van nutsbedrijven. | ||
3.4 Economische promotie | Koeiemart | ||
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Lokaal onderwijsbeleid: peuteropvang en peuterspeelzalen | ||
5.3 Cultuurpresentatie, -productie en -participatie | Bevordering van beeldende kunst, muziek, dans en toneel | ||
5.4 Musea | Materieel en immaterieel erfgoed onderzoeken, verzamelen, conserveren en tentoonstellen. Musea staan open voor publiek (toegankelijk en inclusief) participeren, delen kennis, educatie: Stadsmuseum Woerden | ||
5.6 Media | - Zorg voor fysieke en elektronische cultuurdragers: bibliotheek en artotheek - Professionalisering en versterking lokale journalistiek: RPL | ||
5.7 Openbaar groen en (openlucht-) recreatie | Openbaar groen, natuur en recreatie | ||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | - Algemene voorzieningen gericht op participatie - Kinderopvang: toezicht op en handhaving van de kwaliteit van de kinderopvang en peuterspeelzalen | ||
7.4 Milieubeheer, energietransitie | Taken ter bescherming van het milieu, kwaliteit leefomgeving: - voorbereidingen voor grootschalige vormen van duurzame elektriciteit - faciliteren van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties t.b.v. beperking van energiegebruik in de gebouwde omgeving en de overgang naar duurzaam verwarmen |
Ambities
Terug naar navigatie - AmbitiesCulturele en recreatieve voorzieningen
Voor vitale dorpen en wijken willen we dat onze sociale, culturele, fysieke en groenblauwe voorzieningen meegroeien met de toename van inwoners. Naast het hebben van deze voorzieningen is belangrijk dat hierover wordt gecommuniceerd. Samen met onze partners zorgen we dat onze inwoners en bezoekers aantrekkelijke vrijetijdsvoorzieningen hebben.
Economische en brede welvaartsontwikkeling
Voor een sterke, vitale economie werken we samen met partners aan brede welvaartsontwikkeling. We zetten in op kwalitatief goede en toekomstbestendige vitale werklocaties. Dit betekent zowel het vitaliseren van bestaande werklocaties als zorgen voor benodigde schuifruimte en nieuwe werklocaties. De ruimtebehoefte aan werklocaties voor de periode tot 2040 brengen we in beeld met daarbij de impact van brede welvaartsambities: zorgvuldig ruimtegebruik, duurzaamheid, ‘juiste bedrijf op de juiste plek’, om voldoende goed functionerende en aantrekkelijke werklocaties te realiseren. Voor de (regionale) opgave werklocaties, regionale bedrijventerreinen werken we samen met de Utrecht-West gemeenten, U10 en de provincie. Iedereen dient toegang te hebben tot passend werk en het arbeidsproces.
We zetten in op de balans wonen-werken: evenredige groei van werkgelegenheid bij toename van het aantal inwoners door woningbouw.
We zetten in op een vitale binnenstad waar werken, wonen, bezoeken en jezelf ontwikkelen centraal staan. We werken aan een gebiedsprogramma binnenstad en het opzetten van een centrummanagementorganisatie samen met de binnenstad- en vastgoedondernemers. Daarnaast zien we toe op vitale dorps- en wijkcentra.
Onze dienstverlening richten we zo in dat flexibel kan worden ingespeeld op economische vraagstukken, veranderingen en doen wat nodig is voor de brede welvaartsontwikkeling.
Samen werken aan de energietransitie
Stap voor stap werken we aan de overgang naar duurzame energie. We werken aan energie besparen en duurzaam verwarmen van de gebouwen. De energie die we nog gebruiken, wekken we duurzaam op met windenergie en zonnepanelen. De energietransitie raakt iedereen. Het is een gezamenlijke opgave; we werken daarom samen met inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners. We betrekken bewoners bij de plannen voor windenergie in de Reijercop en bij de aanleg van zonnevelden. Daarbij zorgen we dat de Woerdense samenleving meeprofiteert van de opbrengst. Met het isoleren en duurzaam verwarmen van woningen helpen we het klimaat, en helpen we bewoners – met name de groepen met lage inkomens – om hun energierekening te verlagen. We ondersteunen hen daarbij met subsidies en advies.
We streven ernaar gaswinning onder Woerden te voorkomen.
Milieu zorgt voor een gezonde leefomgeving
Voor vitale dorpen en wijken willen we dat onze sociale, culturele, fysieke en groenblauwe voorzieningen meegroeien met de toename van inwoners. Naast het hebben van deze voorzieningen is belangrijk dat hierover wordt gecommuniceerd. Samen met onze partners zorgen we dat onze inwoners en bezoekers aantrekkelijke vrijetijdsvoorzieningen hebben.
Erfgoed
Om strategische ruimtelijke keuzes te maken is het van belang de identiteit en cultuurhistorische waarden te kennen van zowel de kernen als het landschap. We maken gebruik van de identiteit, verhalen en tradities van plekken bij ruimtelijke ontwikkelingen en recreatie & toerisme. Cultuurhistorisch, landschappelijk en/of archeologisch onderzoek is noodzakelijk bij omgevingsplannen en bij keuzes als energietransitie.
Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingenCultuur
Cultuuraanbod in Woerden draagt bij aan de doelstellingen van de Maatschappelijke agenda in de stad en in de wijken en de kleine kernen. Een levendig cultureel verenigingsleven versterkt sociale netwerken, biedt ruimte voor zelfontplooiing en zingeving door vrijwilligerswerk en houdt mensen actief en betrokken op oudere leeftijd. Culturele evenementen dragen bij aan een vitale binnenstad. Als ketenpartners dragen culturele instellingen als Bibliotheek, Het Klooster, KUVO, Stadsmuseum en Cultuurplatform Woerden bij aan cultuurbeoefening in de breedste zin van het woord gericht op de gemeentelijke doelstellingen zoals participatie, vitaliteit, positieve (mentale) gezondheid en een kansrijke ontwikkeling voor jeugdigen. Samen vormen zij de basisinfrastructuur en werken zij als vliegwiel voor een divers en inclusief cultureel aanbod. Breedtecultuur voor alle inwoners, bezoekers en nieuwkomers. Voor een veerkrachtige samenleving, omwille van een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor toekomstige inwoners en bedrijven en tot slot om nieuwkomers te verwelkomen en thuis te laten komen met ondersteuning van het taalhuis als onderdeel van de bibliotheek. De Bibliotheek draagt in algemene zin bij aan de versterking van de sociale basis als ontmoetingsplaats en met een belangrijke ondersteunende taak op het gebied van basisvaardigheden (taal, rekenen en digitale vaardigheden), als Informatiepunt Digitale Overheid en als wegwijzer naar voorliggende voorzieningen, in samenwerking met partners sociaal Domein en Onderwijs. Tot slot zal ter voorbereiding op de nieuwe mediawet de lokale omroep zich omvormen tot een regionale omroep en zich voorbereiden op een nieuw financieringsstelsel vanaf 2027.
Het rijk heeft extra bekostiging van bibliotheken aangekondigd vanaf 2025. Gelabeld budget dat nodig is om bibliotheken te versterken, voorbereidend op de verbreding van taken die vanaf 2027 in een nieuwe bibliotheekwet verankerd zal zijn, met een daaraan gekoppelde zorgplicht voor gemeenten, met normering voor openingstijden en beschikbaarheid van professionele medewerkers..
Het maatschappelijk vastgoed is ondersteunend aan de inhoudelijke doelstellingen. We werken aan een passende inrichting van de bibliotheek om flexibel en multifunctioneel gebruik mogelijk te maken. Het Stadsmuseum heeft behoefte aan een passender onderkomen voor het depot om hun beheertaak beter uit te kunnen voeren. Om stijgende vaste lasten het hoofd te kunnen bieden zoeken we naar mogelijkheden om met name de monumentale panden te verduurzamen.
Recreatie & Toerisme
In december 2023 is de Agenda Toerisme en Recreatie vastgesteld. In de agenda zijn de ambitie en de meervoudige doelstelling weergegeven. Tegelijkertijd is aangegeven dat de meeropbrengsten uit de (verhoging) toeristenbelasting per 1 januari 2025 worden ingezet voor uitvoering van deze agenda.
Prioriteit is gegeven aan de thema’s: ‘Recreatie voor iedereen’, ‘Beleefbaar erfgoed’ en ‘Variatie in verblijfsconcepten’.
Erfgoed
In januari 2024 is de Agenda Erfgoed 2024 – 2030 vastgesteld. Gekozen is voor een beperkte ambitie. Een structurele verhoging van het budget is niet doorgevoerd. Publieksbereik erfgoed kan niet zonder lokale erfgoed partners. Er is een goed netwerk opgebouwd.
Opgave: Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect4.1 Onze sociale, culturele, fysieke en groenblauwe voorzieningen dragen bij aan de gezondheid en het welbevinden van onze inwoners.
3.1 / 4.2 Er is een sterke sociale basis.
3.2 / 4.3 Er zijn laagdrempelige en gastvrije ontmoetingsplaatsen
4.4 Toeristisch-recreatief aantrekkelijke gemeente.
2.2 / 3.14 / 4.5 / 5.8 / 6.4 De (inrichting van de) fysieke woon- en leefomgeving nodigt uit tot sporten, bewegen en ontmoeten.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave: Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme
-
4.1.1 Deelname aan cultuur, sport/bewegen en recreatie is toegenomen en toegankelijk voor iedereen.
- 4.1.1.1 Uitvoeringsagenda Cultuur opstellen en bestuurlijk vaststellen als integraal uitgewerkt onderdeel van de Maatschappelijke agenda, mede in verbinding met agenda's erfgoed, vitale binnenstad, recreatie & toerisme.
- 4.1.1.2 Uitvoeringsagenda cultuur verbindt met wijken en dorpen.
- 4.1.1.3 Uitvoeringsagenda Cultuur draagt bij aan inclusie en participatie.
- 4.1.1.4 Uitvoeringsagenda Cultuur draagt bij aan versterking van de sociale basis, positieve (mentale) gezondheid, kansrijke start voor jeugd en vitale binnenstad met een regiofunctie.
- 4.1.1.5 Uitvoeringsagenda geeft rekenschap van de code Fair Pay voor de basisinfrastructuur Cultuur.
- 4.1.2 Kinderen en jongeren ontwikkelen meer hun talent met de inzet van sport, cultuur en techniek en ouderen voelen zich minder eenzaam.
- 4.1.3 De veerkracht en mentale weerbaarheid van jongeren is vergroot.
- 4.1.4 De tevredenheid van inwoners over voorzieningen is gestegen en basisvaardigheden zijn vergroot.
- 4.1.5 De gesubsidieerde culturele instellingen fungeren als vliegwiel en werkplaats voor samenwerking met allerlei initiatiefnemers.
- 4.1.6 Groenblauwe recreatieve voorzieningen o.a. speelplekken, recreatieve infrastructuur, zwemwater, groene uitloopgebieden, die kwantitatief en kwalitatief zijn meegegroeid met de toename van het aantal inwoners.
- 4.1.7 Kwaliteitsverbetering Camping Batenstein.
- 4.2.1 / 3.1.4 Uit storytellingonderzoek sociale basis blijkt dat ketenpartners beter gevonden kunnen worden door andere maatschappelijke partners en dat er meer verbinding is tussen sport, cultuur en welzijn.
- 3.2.2 / 4.3.1 Partners hebben een gezamenlijke visie op samenwerken binnen de lokale ondersteuningsstructuur. Programmering en activiteiten worden voor en door kinderen, jongeren en volwassenen georganiseerd.
- 4.3.2 / 3.2.3 Iedere wijk beschikt over op fietsafstand bereikbare mogelijkheden waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten.
- 4.4.2 Citymarketing op basis van het toeristisch-recreatieve beleid samen met onze marketingpartners (lokaal en regionaal).
- 2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).
- 3.14.3 / 4.5.2 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.
-
4.1.1 Deelname aan cultuur, sport/bewegen en recreatie is toegenomen en toegankelijk voor iedereen.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat4.1.1 Deelname aan cultuur, sport/bewegen en recreatie is toegenomen en toegankelijk voor iedereen.
Inspanningen
4.1.2 Kinderen en jongeren ontwikkelen meer hun talent met de inzet van sport, cultuur en techniek en ouderen voelen zich minder eenzaam.
Inspanningen
4.1.3 De veerkracht en mentale weerbaarheid van jongeren is vergroot.
Inspanningen
4.1.4 De tevredenheid van inwoners over voorzieningen is gestegen en basisvaardigheden zijn vergroot.
Inspanningen
4.1.5 De gesubsidieerde culturele instellingen fungeren als vliegwiel en werkplaats voor samenwerking met allerlei initiatiefnemers.
Inspanningen
4.1.6 Groenblauwe recreatieve voorzieningen o.a. speelplekken, recreatieve infrastructuur, zwemwater, groene uitloopgebieden, die kwantitatief en kwalitatief zijn meegegroeid met de toename van het aantal inwoners.
Inspanningen
4.1.7 Kwaliteitsverbetering Camping Batenstein.
Inspanningen
4.2.1 / 3.1.4 Uit storytellingonderzoek sociale basis blijkt dat ketenpartners beter gevonden kunnen worden door andere maatschappelijke partners en dat er meer verbinding is tussen sport, cultuur en welzijn.
3.2.2 / 4.3.1 Partners hebben een gezamenlijke visie op samenwerken binnen de lokale ondersteuningsstructuur. Programmering en activiteiten worden voor en door kinderen, jongeren en volwassenen georganiseerd.
Inspanningen
4.3.2 / 3.2.3 Iedere wijk beschikt over op fietsafstand bereikbare mogelijkheden waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten.
4.4.2 Citymarketing op basis van het toeristisch-recreatieve beleid samen met onze marketingpartners (lokaal en regionaal).
Inspanningen
2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).
Inspanningen
3.14.3 / 4.5.2 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.
Inspanningen
Opgave: Sterke economie
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect4.6 Kwalitatief goede en toekomstige vestigingslocaties voor Woerdense bedrijven.
4.7 Alle inwoners hebben toegang tot passend werk of maatschappelijke activiteiten (programma 3 in de lead).
4.8 Vitale en toekomstbestendige binnenstad.
(4.9 was Transitie Landelijk gebied, dit is verplaatst naar programma 6.)
4.10 Vitale, leefbare en veilige wijken en dorpen waarin inwoners in elke levensfase prettig kunnen wonen en leven (programma 1 in de lead).
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave: Sterke economie
- 4.6.1 Met de ondernemers opgestelde criteria voor een duurzame inrichting en toewijzing ruimte voor bedrijven.
- 4.6.3 Vastgestelde herstructureringsplannen voor de bestaande bedrijventerreinen Woerden/Barwoutswaarder.
- 4.6.4 Behoefteonderzoek naar bedrijven voor de periode tot 2040 en keuze voor bedrijven locatie.
- 4.7.2 Vitale arbeidsmarkt en verbeterde aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt.
- 4.7.3 Voldoende technisch geschoold personeel, waarbij ook aandacht is voor de groep inwoners voor wie betaald werk niet vanzelfsprekend is.
-
4.8.1 Gezamenlijke aanpak Vitale binnenstad met inwoners, wijkplatform, ondernemers en initiatiefnemers.
- 4.8.1.1 Actieplan Gebiedsprogramma Vitale Binnenstad opstellen i.s.m. inwoners, ondernemers e initiatiefnemers met Uitvoeringsagenda programma tot 2050.
- 4.8.1.2 Uitvoering van de Uitvoeringsagenda behorend bij het gebiedsprogramma Vitale Binnenstad.
- 4.8.1.3 Samen met ondernemers onderzoek uitvoeren naar de haalbaarheid en mogelijkheid om een lokaal pakketsysteem in te richten.
- 4.8.2 Er is een gebiedsgerichte aanpak Omgevingsvisie voor detailhandel en horeca uitgewerkt.
- 3.14.2 / 4.10.2 Maatschappelijk ondernemerschap door lokaal bedrijfsleven is versterkt i.s.m. maatsch. partners welzijn, zorg, sport en cultuur. Meer deelname aan maatwerkactiviteiten en ...
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat4.6.1 Met de ondernemers opgestelde criteria voor een duurzame inrichting en toewijzing ruimte voor bedrijven.
Resultaat te bereiken in 2026.
Inspanningen
4.6.3 Vastgestelde herstructureringsplannen voor de bestaande bedrijventerreinen Woerden/Barwoutswaarder.
Inspanningen
4.6.4 Behoefteonderzoek naar bedrijven voor de periode tot 2040 en keuze voor bedrijven locatie.
Inspanningen
4.7.2 Vitale arbeidsmarkt en verbeterde aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt.
Inspanningen
4.7.3 Voldoende technisch geschoold personeel, waarbij ook aandacht is voor de groep inwoners voor wie betaald werk niet vanzelfsprekend is.
4.8.1 Gezamenlijke aanpak Vitale binnenstad met inwoners, wijkplatform, ondernemers en initiatiefnemers.
Inspanningen
4.8.2 Er is een gebiedsgerichte aanpak Omgevingsvisie voor detailhandel en horeca uitgewerkt.
Resultaat te bereiken in 2026.
Inspanningen
3.14.2 / 4.10.2 Maatschappelijk ondernemerschap door lokaal bedrijfsleven is versterkt i.s.m. maatsch. partners welzijn, zorg, sport en cultuur. Meer deelname aan maatwerkactiviteiten en ...
... kwalitatief goede matches (monitor Betrokken ondernemers Woerden (nog op te zetten)).
Inspanningen
Opgave: Een duurzame toekomst (Energietransitie)
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect4.11 Inwoners en ondernemers staan in hun kracht en leveren een bijdrage aan de verduurzaming van woningen en gebouwen. We doen dit samen en iedereen kan meedoen. Als gemeente focussen we op het helpen van inwoners met een kleine beurs en slecht geïsoleerde huizen. De landelijke ambitie om te streven naar 50% minder CO2-uitstoot in 2030 t.o.v. 1990 is daarbij uitgangspunt. De gemeente wil een voorbeeldfunctie vervullen en streeft naar minder CO2-uitstoot voor het eigen vastgoed.
4.12 In Woerden wekken we in 2030 118-138 GWh duurzame energie op. Grootschalig wordt 50% opgewekt met zonne-energie en 50% met windenergie (totaal 76-88 GWh). Van deze energie die opgewekt wordt, is 50% lokaal eigendom. Middelgroot (grote daken en kleine windmolens) leveren in 2030 42-50 GWh.
4.13 Er worden geen olie- en gasboringen uitgevoerd onder Molenvliet. Hiermee wordt de veiligheid van de Woerdense woningen gegarandeerd.
4.14 Schonere lucht door minder uitstoot van verontreinigende stoffen.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave: Een duurzame toekomst (Energietransitie)
- 4.11.1 Inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties zijn geïnformeerd over energie besparen en subsidies.
-
4.11.2 Programma voor uitvoering warmtetransitie met focus op inwoners met kleine portemonnee en slecht geïsoleerde huizen. Tevens is verkend wat de mogelijkheden zijn voor een warmtenet in Molenvliet en Snel & Polanen.
- 4.11.2.3 Isolatieprogramma (eigen woningen) uitvoeren
- 4.11.2.5 Verkenning met betrokkenen over een mogelijk warmtenet Molenvliet en Snel & Polanen.
- 4.11.2.6 Met een communicatiecampagne alle inwoners van Woerden, per buurt of dorp, duidelijk maken wat er in hun woning moet gebeuren voor de toekomstige warmtevoorziening.
- 4.11.2.7 Inwoners activeren tot samenwerken aan duurzaam verwarmen met installaties voor een groep huizen.
- 4.11.3 Met lokale initiatieven en energiecoöperaties zijn afspraken gemaakt over de samenwerking.
- 4.11.4 Eigen organisatie CO2-neutraal in 2030 OF op koers om in 2030 CO2-neutraal te zijn.
- 4.12.1 Vergunningen zijn verleend aan geselecteerde initiatieven voor grootschalige zonnevelden (>1 hectare) en voor windturbines, op basis van de uitkomsten van gebiedsprocessen en de gebiedsvergelijking.
- 4.12.2 Voor het zonnelint A12 is i.s.m. gemeenten Utrecht en Montfoort, de provincie en RWS een uitvoeringsplan opgesteld.
- 4.12.3 Er is onderzoek gedaan naar mogelijkheden voor grootschalig zon en wind in zoekgebieden voor na 2030.
- 4.12.4 Innovatieve vormen van netgebruik en opslag, om de gevolgen van netcongestie zo veel mogelijk te beperken, zijn in samenwerking met Stedin en RES U16 onderzocht.
- 4.12.5 De mogelijkheden voor middelgrote opwek zijn verder uitgewerkt en worden actief onder de aandacht gebracht bij ondernemers en andere stakeholders.
- 4.12.6 Binnen RES U16: herijken RES 2.0 en ontwikkelen RES 3.0.
- 4.13.1 Bezwaar, inspraak en beroep tegen gaswinning door Vermilion.
- 4.14.2 Uitvoering voorstel om luchtverontreiniging te verminderen.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat4.11.1 Inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties zijn geïnformeerd over energie besparen en subsidies.
Inspanningen
4.11.2 Programma voor uitvoering warmtetransitie met focus op inwoners met kleine portemonnee en slecht geïsoleerde huizen. Tevens is verkend wat de mogelijkheden zijn voor een warmtenet in Molenvliet en Snel & Polanen.
Inspanningen
4.11.3 Met lokale initiatieven en energiecoöperaties zijn afspraken gemaakt over de samenwerking.
Inspanningen
4.11.4 Eigen organisatie CO2-neutraal in 2030 OF op koers om in 2030 CO2-neutraal te zijn.
Inspanningen
4.12.1 Vergunningen zijn verleend aan geselecteerde initiatieven voor grootschalige zonnevelden (>1 hectare) en voor windturbines, op basis van de uitkomsten van gebiedsprocessen en de gebiedsvergelijking.
Inspanningen
4.12.2 Voor het zonnelint A12 is i.s.m. gemeenten Utrecht en Montfoort, de provincie en RWS een uitvoeringsplan opgesteld.
Inspanningen
4.12.3 Er is onderzoek gedaan naar mogelijkheden voor grootschalig zon en wind in zoekgebieden voor na 2030.
Inspanningen
4.12.4 Innovatieve vormen van netgebruik en opslag, om de gevolgen van netcongestie zo veel mogelijk te beperken, zijn in samenwerking met Stedin en RES U16 onderzocht.
Inspanningen
4.12.5 De mogelijkheden voor middelgrote opwek zijn verder uitgewerkt en worden actief onder de aandacht gebracht bij ondernemers en andere stakeholders.
Inspanningen
4.12.6 Binnen RES U16: herijken RES 2.0 en ontwikkelen RES 3.0.
Inspanningen
4.13.1 Bezwaar, inspraak en beroep tegen gaswinning door Vermilion.
4.14.2 Uitvoering voorstel om luchtverontreiniging te verminderen.
Inspanningen
Banen (per 1.000 inwoners 15-64 jr)
Terug naar navigatie - Banen (per 1.000 inwoners 15-64 jr)Periode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2021 | 889,3 | 805,5 |
2022 | 896,1 | 824,7 |
Functiemenging (verhouding banen : woningen)
Terug naar navigatie - Functiemenging (verhouding banen : woningen)Periode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2021 | 57,0 | 53,3 |
2022 | 57,1 | 53,8 |
Vestigingen (van bedrijven) (per 1.000 inwoners 15-64 jr)
Terug naar navigatie - Vestigingen (van bedrijven) (per 1.000 inwoners 15-64 jr)Periode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2022 | 199,0 | 173,3 |
2023 | 206,2 | 181,8 |
Hernieuwbare elektriciteit (% van totale elektriciteit)
Terug naar navigatie - Hernieuwbare elektriciteit (% van totale elektriciteit)Periode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2021 | 14,5% | 33,3% |
2022 | 20,3% | 41,3% |
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenExploitatie | Werkelijk 2023 | Primitieve begroting 2024 | Begroting 2024 inclusief wijzigingen | Begroting 2025 | Verschil begroting 2025 en begroting 2024 na wijzigingen | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||||
0.5 Treasury | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2.1 Verkeer en vervoer | 148 | 102 | 157 | 252 | 95 | 252 | 252 | 252 | |
3.1 Economische ontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 273 | 341 | 341 | 308 | -33 | 308 | 308 | 308 | |
3.4 Economische promotie | 24 | 36 | 36 | 31 | -5 | 31 | 31 | 31 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 230 | 47 | 222 | 230 | 8 | 230 | 230 | 230 | |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 235 | 221 | 221 | 229 | 8 | 229 | 229 | 229 | |
5.6 Media | 290 | 309 | 309 | 318 | 9 | 318 | 318 | 318 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
7.4 Milieubeheer | 1.452 | 1.314 | 1.319 | 905 | -414 | 889 | 889 | 889 | |
Totaal Baten | 2.662 | 2.370 | 2.605 | 2.273 | -332 | 2.257 | 2.257 | 2.257 | |
Lasten | |||||||||
2.1 Verkeer en vervoer | 351 | 483 | 565 | 546 | -19 | 546 | 546 | 546 | |
3.1 Economische ontwikkeling | 476 | 537 | 552 | 533 | -19 | 533 | 532 | 532 | |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 425 | 571 | 575 | 540 | -35 | 540 | 562 | 562 | |
3.4 Economische promotie | 180 | 169 | 172 | 164 | -9 | 164 | 164 | 164 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 247 | 576 | 943 | 740 | -204 | 740 | 741 | 741 | |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 1.678 | 1.498 | 1.665 | 1.646 | -19 | 1.653 | 1.604 | 1.604 | |
5.4 Musea | 259 | 275 | 275 | 284 | 9 | 284 | 284 | 284 | |
5.5 Cultureel erfgoed | 29 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5.6 Media | 1.303 | 1.345 | 1.410 | 1.411 | 1 | 1.333 | 1.332 | 1.331 | |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 849 | 763 | 773 | 823 | 50 | 833 | 791 | 799 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 113 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
7.4 Milieubeheer | 3.688 | 3.935 | 4.119 | 3.649 | -470 | 3.601 | 3.586 | 3.586 | |
Totaal Lasten | 9.598 | 10.152 | 11.049 | 10.335 | -714 | 10.227 | 10.141 | 10.149 | |
Onttrekkingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | 539 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Onttrekkingen | 539 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stortingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | 1.003 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Stortingen | 1.003 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat | -7.400 | -7.782 | -8.444 | -8.062 | 382 | -7.970 | -7.884 | -7.892 |
Verschillenanalyse 2024 - 2025
Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2024 - 2025Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
Progr niveau | Omschrijving | Mutatie baten t.o.v. 2024 | Bedrag | voordeel (-) nadeel (+) | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
(x € 1.000) | |||||||
4 | Indexatie prijs | De opbrengsten zijn geïndexeerd met 3,5%, op basis van de CPB-verwachting voor de kostenontwikkelingen in 2025. | -31 | Voordeel | |||
Taakveld | Omschrijving | ||||||
Voorjaarsrapportage eenmalig | |||||||
2.1 | Specialist | In 2024 eenmalig hogere opbrengsten opgenomen voor leges uitrol glasvezel / degeneratievergoeding. Hiervoor is ook een specialist ondergrondse infrastructuur kabels en leidingen aangesteld (budgetneutraal, zie ook lasten). | 55 | Nadeel | |||
7.4 | Energietransitie | De kosten voor energietransitie worden gedekt uit een specifieke uitkering en zijn in de voorjaarsrapportage bijgesteld. Dit was daarmee nog niet structureel in de begroting opgenomen. (Budgetneutraal, zie ook lasten) | 229 | Nadeel | |||
Kadernota 2025 | |||||||
2.1 | Specialist kabels en leidingen | Hogere opbrengst vanuit vergoedingen voor aanleg van kabels en leidingen. Dit wordt gebruikt ter dekking van de inzet van een specialist Kabels en Leidingen (budgetneutraal, zie ook lasten) | -150 | Voordeel | |||
Overige bijstellingen | |||||||
3.3 | BIZ Bijdrage | BIZ bijdrage budgetneutrale wijziging. | 38 | Nadeel | |||
7.4 | Energietransitie | De kosten voor energietransitie worden gedekt uit een specifieke uitkering en zijn in de kadernota structureel in de begroting opgenomen. (Budgetneutraal, zie ook lasten) | 185 | Nadeel | |||
Diversen | 6 | Nadeel | |||||
Totaal mutaties baten | 332 | Nadeel | |||||
Progr niveau | Omschrijving | Mutatie lasten t.o.v. 2024 | Bedrag | voordeel (-) nadeel (+) | |||
(x € 1.000) | |||||||
4 | Indexatie loonkosten | De stijging in de loonkosten wordt verklaard doordat medewerkers doorgroeien naar een volgende trede in de salarisschaal. Omdat nog niet bekend is hoeveel de CAO-lonen stijgen in 2025 zijn de loonkosten in de programma's nog begroot op het prijspeil 2024. In programma 7 is bedrag gereserveerd voor de CAO-stijging in 2025. | -11 | Voordeel | |||
4 | Indexatie prijzen en subsidies | De materiële kosten zijn geïndexeerd met 2,2%, op basis van de CPB-verwachting voor 2025. De subsidie kosten zijn geïndexeerd met 3,5%. | 145 | Nadeel | |||
4 | Kapitaallasten | De omslagrente in de begroting 2025 is 1,0%. In de begroting 2024 was dit nog 1,5%. De kapitaallasten dalen hierdoor. Dit is alleen een interne doorbereking van het taakveld treasury (programma 7) naar de verschillende programma's. De rente die wij betalen aan de banken wordt begroot op programma 7. | -58 | Voordeel | |||
4 | Kapitaallasten | De afschrijvingen stijgen door nieuwe investeringen in 2024 (het jaar na oplevering van een investering wordt voor de eerste keer afgeschreven). | 12 | Nadeel | |||
Taakveld | Omschrijving | ||||||
Voorjaarsrapportage eenmalig | |||||||
2.1 | Verkeer en vervoer | Eenmalig budget specialist kabels en leidingen energietransitie | -55 | Voordeel | |||
4.3 | Regenboog/Kallameer | Het college heeft op 14 december 2021 besloten om de Stichting Gebouwen Beheer Woerden op te heffen. In 2023 zijn de Vereniging van Eigenaren Kindcentrum Kallameer en de Vereniging van Eigenaren Brede School Schilderskwartier opgericht. De beide VvE's hebben een VVE beheerder aangetrokken en het technische beheer is financieel onder gebracht bij de gemeente. In 2024 eenmalig hoge onderhoudskosten. | -158 | Voordeel | |||
5.3 | Het Klooster | Het is onvermijdelijk de subsidie voor het Klooster structureel te verhogen. Vanaf 2025 kan dit gedekt worden uit de Brede SPUK. | -64 | Voordeel | |||
5.7 | Scouting | Incidenteel vervangen van de asbesthoudende dakplaten van de botenloods behorende bij de boerderij aan de Kromwijkerdijk 116 te Woerden en het laten opstellen van een meerjarenonderhoudsplanning. | -30 | Voordeel | |||
7.4 | ODRU | Het Algemeen Bestuur heeft in december 2023 de verhoging van het uurtarief van de ODRU voor 2024 vastgesteld met € 5,50 naar € 116,- /uur inclusief eenmalige bijdrage voor het weerstandsvermogen. | -124 | Voordeel | |||
7.4 | Onderzoek schone lucht | Budgetoverheveling in Najaarsrapportage 2023 alsnog deels uitgegeven in 2023. | 23 | Nadeel | |||
7.4 | SPUK Energietransitie | Specifieke uitkeringen energietransitie budgetneutraal. | -229 | Voordeel | |||
Kadernota 2025 | |||||||
2.1 | Verkeer en vervoer | Specialist kabels en leidingen tbv energietransitie (stelpost loonkosten). | 150 | nadeel | |||
5.7 | Openbaar groen en openluchtrecreatie | Ambities vanuit nieuw beleid Agenda Recreatie en Toerisme 2023-2028. | 82 | nadeel | |||
Bezuinigingstaakstelling structureel | |||||||
3.1 | Deelname EBU | Het vierjarig contract met EBU is afgelopen en wordt niet verlengd. Het stimuleren van de economie zal hierdoor afnemen met weinig effect voor gemeente Woerden. | -60 | Voordeel | |||
3.3, 4.3 en 5.6 | Energie | De begroting voor gas en elektra is aangepast naar reële tarieven. Dit kan leiden tot voor- en nadelen in de verschillende programma's. | 27 | Nadeel | |||
3.3 | Exploitatie Elektrakasten | Afgelopen jaren zijn (op 1 na) alle de elektrakasten/marktkasten vervangen voor een duurzaam en hufterproof model. Hierdoor zijn er minder schadegevallen & storingen aan de kasten, waardoor we deze post naar beneden kunnen bijstellen. | -5 | Voordeel | |||
5.3 | Cultuur | Betreft budget dat wordt ingezet bij tegenvallers. Risico: mogelijk is de begroting in 2025 al niet toereikend vanwege nieuwe (landelijke) richtlijnen. Indien dit zich voordoet zal financiering elders geregeld moeten worden. | -15 | Voordeel | |||
5.7 | Recreatie en toerisme | Voor Recreatie en toerisme is in de Kadernota extra budget aangevraagd (en meegenomen) om uitvoering te geven aan de Agenda Recreatie en Toerisme. Er is besloten aan een aantal projecten geen uitvoering te geven. | -40 | Voordeel | |||
7.4 | Energietransitie | Schrappen van doelstelling 4.11.4: "Eigen organisatie CO2-neutraal in 2030 " Toelichting: Waar de impacts zitten is bekend. Monitoring op de voortgang biedt volgens het college weinig toegevoegde waarde. We beëindigen de inzet op 4.12.5: "De mogelijkheden voor middelgrote opwek zijn verder uitgewerkt en worden actief onder de aandacht gebracht bij ondernemers en andere stakeholders." We stoppen met de stimulering van zon op grote daken. De ervaring leert dat hier weinig resultaat per uur ambtelijke capaciteit geboekt wordt. Daken waarop nu nog geen panelen liggen heeft de gemeente weinig invloed op. | -50 | Voordeel | |||
7.4 | Gebiedsgericht grondwaterbeheer Woerden | Resterend budget van € 20k kan ingeleverd worden met als risico dat dit incidenteel opgenomen (dit kan regelmatig voorkomen) moet worden in de VJR/NJR. We gaan sturen op werkelijke kosten. | -20 | Voordeel | |||
7.4 | Coördinatie milieu | Inleveren van werkbudget. | -17 | Voordeel | |||
Overige bijstellingen | |||||||
3.1 | Vitale binnenstad | Actieplan vitale binnenstad. In het bestuursakkoord is een besluit genomen op een oplopend budget; in 2024 was dit € 75k en wordt in 2025 € 100k. | 25 | Nadeel | |||
7.4 | Energietransitie | De kosten voor energietransitie worden gedekt uit een specifieke uitkering en zijn in de kadernota structureel in de begroting opgenomen. (Budgetneutraal, zie ook lasten) | -185 | Voordeel | |||
Diversen | -57 | Voordeel | |||||
Totaal mutaties lasten | -714 | Voordeel | |||||
Totaal mutaties lasten en baten | -382 | Voordeel | |||||
Taakveld | Mutatie reserves t.o.v. 2024 | Bedrag | voordeel (-) nadeel (+) | ||||
(x € 1.000) | |||||||
0.10 | 0 | ||||||
Totaal mutaties reserves | 0 | ||||||