Paragraaf 1 Lokale heffingen

1. Wat is het doel van deze paragraaf?

Terug naar navigatie - 1. Wat is het doel van deze paragraaf?

Het totale pakket van gemeentelijke belastingen en heffingen bestaat uit een tiental verschillende belastingen, heffingen en rechten die worden gelegitimeerd door een belastingverordening die door de gemeenteraad is vastgesteld.

Deze paragraaf geeft een overzicht op hoofdlijnen van deze heffingen die bij de diverse programma’s in de programmabegroting zijn geraamd. In het kort geven we aan welk beleid we in het begrotingsjaar gaan voeren ten aanzien van de lokale heffingen. Het lokale beleid is vastgesteld in de belastingverordeningen. Verder is een overzicht opgenomen van de geraamde opbrengsten, wordt aandacht besteed aan de lokale belastingdruk en aan het kwijtscheldingsbeleid.

2. Wettelijk kader en gemeentelijk kader

Terug naar navigatie - 2. Wettelijk kader en gemeentelijk kader

Ten aanzien van de heffingen onderscheidt de wet drie soorten:

  • Belastingen: gedwongen betalingen aan de overheid waar geen rechtstreekse contraprestatie van de overheid tegenover staat. Ze kunnen aan een brede of specifieke doelgroep in rekening worden gebracht.
  • Bestemmingsheffingen: deze dienen ter bestrijding van specifieke kosten. Voorbeelden zijn de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Deze heffingen mogen niet meer dan kostendekkend zijn.
  • Rechten: een betaling waar een direct aanwijsbare contraprestatie van de overheid tegenover staat. Deze contraprestatie kan bestaan uit een product of dienst. Onderscheid kan worden gemaakt in onder meer gebruiksrechten (bijvoorbeeld haven- of marktgelden) en genotsrechten (waaronder leges). De hoogten van sommige rechten zijn landelijk bepaald. Verder geldt dat deze maximaal kostendekkend mogen zijn.

Naast het landelijk beleid is het volgende gemeentelijk beleid geformuleerd:

  • De bestemmingsheffingen en rechten zijn in principe 100% kostendekkend. Dat is niet altijd het geval omdat er bijvoorbeeld wettelijke voorschriften zijn (wettelijke tarieven).
  • De opbrengsten/heffingen worden in 2025 ten opzichte van 2024 verhoogd met 3,5% (indexering). Uitgezonderd hierop zijn
    • rioolrechten: verhoging met 7% (3,5% waterbeleidsplan en 3,5% index);
    • parkeren: verhoging met 3,5% index plus een nog te bepalen percentage zodat de opbrengsten (naast de indexatie) met € 150.000 stijgen;
    • omgevingsvergunningen: verhoging met 3,5% plus een nog te bepalen percentage zodat de opbrengsten (naast de indexatie) met € 250.000 stijgen.
  • Kwijtscheldingsbeleid. Voor de OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing kan kwijtschelding worden verleend aan personen (niet aan bedrijven). De gemeente Woerden hanteert voor kwijtschelding de norm die door het Rijk gegeven wordt aan de gemeenten: 100% van de norm voor de bijstand. Bij een norm onder de 100% is er sprake van strenger beleid. Vrijwel alle inwoners die een aanslag gemeentelijke belastingen ontvangen en moeten rondkomen van een bijstandsuitkering of alleen een AOW-uitkering en geen vermogen hebben, komen op basis van deze norm voor kwijtschelding in aanmerking. De regelgeving voor de kwijtschelding is neergelegd in de Leidraad Invorderingswet 1990.

Kruissubsidiëring houdt in dat de legestarieven voor sommige diensten hoger worden gesteld ten einde de legestarieven voor andere diensten lager te kunnen houden. Omdat er geen heffingen zijn waarbij de opbrengsten hoger liggen dan de kosten is er geen sprake van kruissubsidiëring tussen verschillende soorten heffingen.

In december 2023 is een nieuwe Notitie Overhead uitgebracht door de commissie BBV. Deze vervangt de vorige Notitie Overhead uit 2016 en is van toepassing vanaf de begroting 2025. Het belangrijkste element in deze nieuwe notitie is dat de methodiek voor het toerekenen van overhead aan lokale heffingen en rechten mag niet afwijken van de overige methodieken voor het toerekenen van overhead aan overige taakvelden van de begroting. Voorheen werden hier verschillende methodieken voor gehanteerd. Op basis van een afweging tussen een zo zuiver mogelijke toerekening en praktische uitvoerbaarheid hebben wij ervoor gekozen om de overheadkosten te verdelen op basis van de loonkosten (exclusief inhuur) van de niet-overhead posten. Dit resulteert in een opslagpercentage op de loonkosten van 60% voor overhead. Voor een aantal belastingen leidt dit dus tot een verhoging of verlaging van de toegerekende overheadkosten voor de berekening van de kostendekkendheid.

Geraamde opbrengsten

Terug naar navigatie - Geraamde opbrengsten
Belastingen en heffingen Baten Baten Baten
(Bedragen x € 1.000) begroting begroting rekening
2025 2024 2023
A. Belastingen
1 Eigenaren woningen 11.444 11.055 10.035
Eigenaren niet-woningen 4.137 4.052 3.662
Gebruikers niet-woningen 2.661 2.606 2.352
2 Parkeerbelasting 2.357 2.398 2.025
3 Hondenbelasting 0 0 76
4 Precariobelasting 146 112 145
5 Toeristenbelasting 221 117 149
Subtotaal A Belastingen 20.966 20.340 18.444
B . Bestemmingsheffingen
1 Afvalstoffenheffing 7.036 6.730 6.200
2 Rioolheffing 8.114 7.472 6.717
Subtotaal B Bestemmingsheffingen 15.150 14.202 12.917
C. Rechten
1 Leges burgerzaken 936 901 762
2 Begrafenisrechten 958 812 879
3 Marktgelden 154 190 131
4 Havengelden 70 67 64
5 Omgevingsvergunningen 1.746 1.413 1.603
Subtotaal C Rechten 3.864 3.383 3.439
Totaal € 39.980 € 37.925 € 34.800

Lokale lastendruk

Terug naar navigatie - Lokale lastendruk

De lokale lastendruk geeft voor de belangrijkste tarieven weer wat een inwoner van de gemeente betaalt en hoe deze tarieven zich het afgelopen jaar hebben ontwikkeld. De bedragen zijn gebaseerd op een fictief huishouden in een woning met een waarde voor het belastingjaar 2024 van €412.000 en voor 2025 van €432.000 (5% waardestijging). Dit is exclusief de teruggave afvalstoffenheffing en gerekend met de indexeringspercentages.

2025 2025 2024 2024
1-persoons meerpersoons 1-persoons meerpersoons
1 OZB 503 503 484 484
2 Rioolheffing 315 315 294 294
3 Afvalstoffenheffing 279 348 270 336
Totaal € 1.097 € 1.166 € 1.048 € 1.114

A. Belastingen

Terug naar navigatie - A. Belastingen

Ad 1 OZB
In onderstaande tabel zijn de OZB-tarieven 2024 en 2025 opgenomen. De tarieven 2025 worden geheven als percentage van de ingeschatte woningwaarde per 1 januari 2024. De prognoses per 1 september 2024 duiden op een gemiddelde stijging voor woningen met 5% en niet-woningen met 1%. De tarieven worden hiermee gecorrigeerd. De werkelijke OZB-opbrengst kan uiteindelijk afwijken van de begrote opbrengst door:

  • waardeontwikkeling van de onroerende zaken;
  • te verwachten minder- en meeropbrengsten van respectievelijk sloop en nieuwbouw;
  • waardevermindering als gevolg van bezwaar- en beroepsprocedures;
  • toename van het aantal ‘No Cure No Pay’- bezwaren en de kostenvergoeding hiervan;
  • leegstand van bedrijven.

In december worden de OZB-tarieven definitief vastgesteld door de raad, deze kunnen daarom afwijken van de tarieven zoals hieronder opgenomen.

Tarief OZB Begroting Begroting Rekening
2025 2024 2023
1 Woningen
a Eigenaren 0,1165% 0,1176% 0,1085%
2 Niet-woningen
a Eigenaren 0,3842% 0,3693% 0,3339%
b Gebruikers 0,2800% 0,2691% 0,2433%

 

Opbrengst OZB:

De opbrengsten voor de OZB worden in 2025 met 3,5% index verhoogd.

Taak- Omschrijving Begroting Begroting Rekening
veld (Bedragen x € 1.000) 2025 2024 2023
0.61 Eigenaren woningen 11.444 11.055 10.035
0.62 Eigenaren niet-woningen 4.137 4.052 3.662
0.62 Gebruikers niet-woningen 2.661 2.606 2.352
Totaal € 18.242 € 17.713 € 16.049

Ad 2 Parkeerbelasting

Volgend jaar verhogen we de parkeertarieven. Dit is nodig vanwege de gestegen kosten en ter compensatie van de uitbreiding van het aantal uren dat het kortparkeren in onze parkeergarages dit jaar gratis is geworden. In de voorjaarsrapportage 2024 waren de parkeeropbrengsten naar beneden bijgesteld, omdat de werkelijke opbrengsten lager blijken te zijn dan begroot. In de Kadernota 2025 is afgesproken om de parkeeropbrengsten te verhogen, zodat dit tekort vanaf 2025 weer gecompenseerd wordt (€ 150.000 in 2025, oplopend naar € 275.000 in 2026 en verder). 

De nieuwe tarieven voor het kortparkeren gelden per 2 januari 2025. 
De nieuwe tarieven voor parkeervergunningen en parkeerabonnementen gelden per 2 april 2025 omdat het vergunningen- en abonnementen jaar niet gelijk lopen met het kalenderjaar. 
Alle gewijzigde parkeertarieven worden opgenomen in de tarieventabel behorende bij de verordening parkeerbelasting 2025.

Straatparkeren
De tarieven voor het parkeren op straat worden volgend jaar met 3,5% geïndexeerd. Daarmee gelden er de volgende afgeronde tarieven voor het kortparkeren: voor de zones 4400, 4401 en 4404 een tarief van € 3,00 per uur. Voor de zone 4403 een tarief van  € 5,90 per uur met een maximum van € 23,60 per dag. Voor bezoekers van bewoners en bedrijven wordt het tarief € 0,30 per uur. Per zone verschilt de maximale parkeerduur en kunnen er overige beperkingen van toepassing zijn. Dit wordt aangegeven op de website van ParkeerService, in de parkeerautomaat en in de apps voor belparkeren. Een naheffingsaanslag kost volgend jaar € 61,44 plus de kosten voor 1 uur parkeren in de desbetreffende parkeerzone. Dit bedrag is aanzienlijk lager dan het maximale bedrag van € 78,80 dat het Rijk voor 2025 heeft vastgesteld. Dit is het gevolg van de efficiëntere wijze van handhaven met de scanauto in relatie tot de verwachte stijging van het aantallen opgelegde naheffingsaanslagen. Deze berekening wordt vastgelegd in een kostenbesluit, dat als bijlage aan de parkeerbelastingverordening 2025 wordt toegevoegd.

Garageparkeren
Ook de tarieven voor het parkeren in de openbare parkeergarages Castellum en Defensie-Eiland worden volgend jaar verhoogd. Er gelden de volgende afgeronde tarieven voor het kortparkeren: het reguliere uurtarief stijgt met 20 cent per uur naar € 2,40 per uur. Het voordeliger uurtarief stijgt met 10 cent per uur naar € 1,20 per uur. Alle uurtarieven worden afgerekend per minuut. Dit was per 6 minuten. In de parkeergarages geldt van maandag tot en met zaterdag tussen 8:00 en 18:30 uur het reguliere uurtarief. Van maandag tot en met donderdag geldt tussen 22:00 en 00:00 uur het voordeliger uurtarief. Buiten deze uren is het parkeren in onze parkeergarages gratis. De tarieven voor het kortparkeren in de parkeergarages blijven ruimschoots lager dan op straat. Ook mogen parkeerders er langer staan. Hiermee moedigen we het parkeren in de parkeergarages aan. 

 

Taak- Omschrijving Begroting Begroting Rekening
veld (Bedragen x € 1.000) 2025 2024 2023
2.2 Parkeren 1.933 1.807 1.918
0.4 Overhead 89 77 71
Extracomptabel:
Onderhoud parkeerplaatsen op straat 44 44 44
Kapitaallasten vervroegd afgeschreven deel Castellum 318 318 318
Totale lasten 2.384 2.246 2.351
0.63 Baten 2.357 2.398 2.025
Saldo -€ 27 € 152 -€ 326
Kostendekkendheidsgraad 99% 107% 86%

Kanttekeningen:                            
1.  De investeringen in de schilwijken zitten niet in bovenstaande cijfers.                            
2. De praktijk laat zien dat de werkelijke baten fors achterblijven bij de raming. In de voorjaarsrapportage 2024 zijn de opbrengsten daarom naar beneden bijgesteld. Om weer op kostendekkende tarieven uit te komen worden de opbrengsten naast de reguliere indexering van 3,5% in 2025 met € 150k verhoogd en in 2026 en verder met € 275k.

Ad 3 Precariobelasting
Onder de naam precariobelasting wordt een directe belasting geheven ter zake van het hebben van voorwerpen onder, op of boven de voor openbare dienst bestemde gemeentegrond.
Ook terrassen vallen hieronder.

Taak- Omschrijving Begroting Begroting Rekening
veld (Bedragen x € 1.000) 2025 2024 2023
0.64 Baten € 146 € 112 € 145

Ad 4 Toeristenbelasting
Onder de naam toeristenbelasting wordt een directe belasting geheven voor het houden van verblijf met overnachting binnen de gemeente tegen een vergoeding in welke vorm dan ook, door personen die niet als ingezetene met een adres in de gemeente zijn ingeschreven in de basisregistratie personen.

Taak- Omschrijving Begroting Begroting Rekening
veld (Bedragen x € 1.000) 2025 2024 2023
3.4 Baten € 221 € 117 € 145

De tarieven voor 2025 zijn al bepaald conform de vastgestelde agenda Recreatie en Toerisme 2023-2028, dit leidt tot een  forse stijging van de opbrengsten.

B. Bestemmingsheffingen

Terug naar navigatie - B. Bestemmingsheffingen

Ad 1 Afvalstoffenheffing
Voor de bestrijding van de kosten die samenhangen met het inzamelen en verwerken van afval is de gemeente bevoegd om de gemaakte kosten te verhalen. Voor het huishoudelijk afval (afval dat ontstaat vanuit particuliere huishoudens) wordt afvalstoffenheffing geheven.

Onderstaande tabel geeft een overzicht van baten en lasten afvalstoffenheffing en reinigingsrechten.
Het uitgangspunt bij het vaststellen van de tarieven is dat het tarief voor eenpersoonshuishoudens circa 80% bedraagt van het tarief voor meerpersoonshuishoudens. Dit percentage kan enigszins afwijken. De reinigingsrechten zijn van toepassing op bedrijven die in de binnenstad zijn gevestigd en hun afval aanbieden aan de gemeente via vuilcontainers. Deze tarieven zijn exclusief btw.

Wanneer de baten hoger zijn dan de lasten, wordt het meerdere gestort in de Voorziening afvalstoffenheffing.

Taak- Omschrijving Begroting Begroting Rekening
veld (Bedragen x € 1.000) 2025 2024 2023
Lasten
7.3 Afval 5.570 5.367 5.446
2.1 Verkeer en vervoer 292 255 204
0.4 Overhead 643 518 446
Kwijtscheldingen 214 200 214
btw-lasten te verhalen op btw-comp.fonds expl.+invest. 928 970 883
Storting +/Onttrekking - in voorziening afvalstoffenheffing 315 228 91
Totale lasten 7.962 7.538 7.284
7.3 Afvalstoffenheffing inclusief teruggave 7.036 6.730 6.200
7.3 Overige baten 834 808 1.084
Baten 7.870 7.538 7.284
Saldo -€ 92 € 0 € 0
Kostendekkendheidsgraad 99% 100% 100%

Dit resulteert in de volgende mutaties van de voorziening Afvalstoffenheffing:
(stand per 1-1-2024 € 515k)

Jaar Storting / Onttrekking Bedrag (x € 1.000)
2024 Storting € 228
2025 Storting €  315
2026 Storting €  347
2027 Storting €  336

Dit zijn indicatieve bedragen omdat de hoogte van diverse lasten en baten nog niet exact bekend zijn, zoals de teruggave afvalstoffenheffing (n.a.v. het aantal keren dat huisvuil is aangeboden) en de bijdrage uit het Afvalfonds. Op deze wijze wordt een redelijke voorziening opgebouwd. Deze voorziening zal gemaximeerd worden.

De hoogte van de lasten en baten is tot stand gekomen met de inzichten van medio 2023.  We volgen de werkelijkheid nauwlettend en sturen bij  waar nodig.  Er is veel onzekerheid in de markt wat betreft de lastenkant (brandstof/energie/inhuurlasten en de tarieven van afvalverwerkers).

De batenkant neemt toe door de groei van het aantal huishoudens en de stijging van het tarief. De baten stijgen conform de index van 3,5%.

Een positief saldo van baten en lasten blijft behouden voor het product Afval en Reiniging, door dit te storten in de voorziening. De voorziening wordt ingezet om tegenvallers op te vangen en om de tarieven de komende jaren te stabiliseren.

Teruggaaf van de afvalstoffenheffing
Indien de belastingplichtige de mini-container voor restafval minder dan 14 keer aan de inzameldienst heeft aangeboden of de verzamelcontainer minder dan 66 keer heeft geopend, bestaat aanspraak op gedeeltelijke teruggaaf van de afvalstoffenheffing. De bedragen met betrekking tot de teruggaaf afvalstoffenheffing staan vermeld in de Verordening Afvalstoffenheffing.

 

Ad 2: Rioolheffing
Uit de rioolheffing bekostigt de gemeente de uitvoering van de drie gemeentelijke watertaken. Dit zijn het inzamelen en transporteren van afvalwater, het bergen en afvoeren van hemelwater en het zorgdragen voor het grondwater. Onderdeel van hemelwater en grondwater zijn ook maatregelen voor de uitvoering van de klimaatadaptiethema’s wateroverlast en droogte. Meer informatie is te vinden in het beleidsplan Gemeentelijk Water & Klimaatbestendig (GWK - 2023-2027). 

De rioolheffing stijgt in 2025 met 7 % inclusief inflatiecorrectie.  (3,5% index en 3,5% conform het Waterbeleidsplan)

In onderstaande tabel vindt u een overzicht van de kosten en baten van de rioolbegroting.

Taak- Omschrijving Begroting Begroting Rekening
veld (Bedragen x € 1.000) 2025 2024 2023
Lasten
7.2 Riolering 5.193 5.347 5.145
2.1 Verkeer en vervoer 292 255 204
2.4 Economische havens en waterwegen 647 633 340
0.4 Overhead 434 373 318
Kwijtscheldingen 200 174 202
btw-lasten te verhalen op btw-compensatiefonds 999 980 884
Storting+/Onttrekking - in voorziening rioolheffing 381 -258 -345
Totale lasten 8.146 7.504 6.748
7.2 Doorberekende kosten huisaansluitingen 32 32 31
7.2 Rioolretributies 8.114 7.472 6.717
7.2 Baten 8.146 7.504 6.748
Kostendekkendheidsgraad 100% 100% 100%

De lasten nemen toe door de hogere extracomptabele doorbelastingen conform de BBV en de financiële verordening. Dit betreft met name de hogere doorbelasting van de btw op baggeren en de kwijtscheldingen.  De baten daarentegen stijgen conform het in 2025  vastgestelde GWK met 3,5% naast de index van  3,5%. 

Dit resulteert in de volgende mutaties van de Voorziening riolering:
(stand per 1-1-2024 € 2.181.492)

Jaar Storting / Onttrekking Bedrag (x € 1.000)
2024 Onttrekking € 258
2025 Storting € 380
2026 Storting € 251
2027 Storting € 117

 

C. Rechten

Terug naar navigatie - C. Rechten

In de onderstaande tabellen is voor de verschillende rechten opgenomen wat de begrote baten en lasten zijn en wat de kostendekkendheid is. Nagestreefd wordt een kostendekkendheidsgraad van 100%. Zichtbaar is dat dit voor een aantal tarieven nog niet is gerealiseerd.

Ad 1 Leges burgerzaken
Onder de naam ‘leges’ wordt een aantal verschillende rechten geheven ‘ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten’. Sommige leges zijn niet voor 100% kostendekkend omdat er voorgeschreven wettelijke tarieven zijn (voorbeelden: uittreksels burgerlijke stand, reisdocumenten en rijbewijzen).

Taak- Omschrijving Begroting Begroting Jaarrekening
veld (Bedragen x € 1.000) 2025 2024 2023
Lasten
0.2 Burgerzaken 1.346 1.415 1.157
0.4 Overhead 423 298 148
Totale lasten 1.769 1.713 1.305
0.2 Baten 936 901 762
Saldo -€ 833 -€ 812 -€ 543
Kostendekkendheidsgraad 53% 53% 58%

 

De baten op de leges nemen af door de wijziging van de Paspoortwet. Doordat onder andere identiteitskaarten tien jaar geldig zijn in plaats van vijf jaar, nemen de leges af vanaf 2020.

 

Ad 2 Begrafenisrechten
Op basis van deze verordening worden rechten geheven voor het gebruik van de begraafplaats en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met de begraafplaats.

Taak- Omschrijving Begroting Begroting Rekening
veld (Bedragen x € 1.000) 2025 2024 2023
Lasten
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 1.022 850 697
0.4 Overhead 258 162 154
Totale lasten 1.280 1.012 851
7.5 Baten 958 812 879
Saldo -€ 322 -€ 200 € 28
Kostendekkendheidsgraad 75% 80% 103%

 

 In 2025 worden hogere baten verwacht als gevolg van de indexering en een bijstelling omdat de werkelijke baten de afgelopen jaren hoger lagen dan de begroting.

 

Ad 3 Marktgelden
Onder de naam marktgeld wordt een recht geheven voor het innemen van een standplaats (warenmarkt, streekmarkt en Koeiemart).

Taak- Omschrijving Begroting Begroting Rekening
veld (Bedragen x € 1.000) 2025 2024 2023
Lasten
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 158 152 132
3.4 Economische promotie 201 205 202
0.4 Overhead 62 59 58
Totale lasten 421 416 392
Baten
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 92 89 73
3.4 Economische promotie 62 101 58
Totale baten 154 190 131
Saldo -€ 267 -€ 226 -€ 261
Kostendekkendheidsgraad 37% 46% 33%

Ad 4 Havengelden
Op basis van deze verordening worden rechten geheven voor het innemen van een ligplaats met een vaartuig in (een deel van) het openbaar vaarwater van de gemeente Woerden.
Door de renovatie van de oevers in de Singel en het plaatsen van clusters waar vaartuigen met een vergunning kunnen aanmeren, is de exploitatie aanzienlijk verbeterd. Met name door het clusteren van ligplaatsen hebben meer bootbezitters een vergunning gekregen. Inmiddels is de bezettingsgraad 100% en is er een wachtlijst voor het krijgen van een ligplaats.

Taak- Omschrijving Begroting Begroting Rekening
veld (Bedragen x € 1.000) 2025 2024 2023
Lasten
2.4 Economische havens en waterwegen 39 37 44
0.4 Overhead 14 12 12
Totale lasten 53 49 56
2.4 Baten 70 67 64
Saldo € 17 € 18 € 8
Kostendekkendheidsgraad 132% 137% 114%

 

De kostendekkendheid lijkt > 100%. Dat wordt veroorzaakt doordat een deel van de lasten van de haven op andere exploitatieposten wordt geboekt en hierdoor niet zichtbaar zijn in dit overzicht (zoals kosten BOA's, kosten onderhoud beschoeiingen en baggeren).  Ook zijn de investeringen in de haven in het verleden in één keer betaald en wordt er niet op afgeschreven. Daarnaast fluctueren de onderhoudslasten per jaar.

De hogere baten houden verband met de harmonisering van de tarieven en verbetering bedrijfsvoering (o.a. door moderniseren door plaatsing elektrische zuiltjes). 

Ad 5 Omgevingsvergunningen
Met een omgevingsvergunning kan de overheid toestemming verlenen om één of meer activiteiten in de fysieke leefomgeving uit te voeren. 

Taak- Omschrijving Begroting Begroting Rekening
veld (Bedragen x € 1.000) 2025 2024 2023
Lasten
1.2 Openbare orde en veiligheid 7 19 19
8.3 Wonen en bouwen (loonkosten) 1.697 1.387 1.203
8.3 Wonen en bouwen (overige kosten) 374 335 690
0.4 Overhead 1.018
Totale lasten 3.096 1.741 1.912
Baten
1.2 Openbare orde en veiligheid 34 - 8
8.3 Wonen en bouwen 1.712 1.413 1.603
Totale baten 1.746 1.413 1.611
Saldo € -1.350 -€ 328 -€ 301
Kostendekkendheidsgraad 56% 81% 84%

.

D. Vergelijking met andere gemeenten

Terug naar navigatie - D. Vergelijking met andere gemeenten
Belastingsoort 2024 Woerden Oudewater Bodegraven- Montfoort De Ronde
Reeuwijk Venen
OZB woningen 0,1176% 0,1195% 0,1280% 0,1120% 0,0622%
OZB niet-woningen 0,6384% 0,5890% 0,6711% 0,7160% 0,4622%
Afvalstoffenheffing
Eenpersoonshuish. € 270 € 287 € 290 € 244 € 278
Meerpersoonshuish. € 336 € 336 € 406 € 398 € 378
Rioolheffing € 294 € 382 € 402 € 309 € 235