Paragraaf 7 Grondbeleid

1. Wat is het doel van deze paragraaf?

Terug naar navigatie - 1. Wat is het doel van deze paragraaf?

Doel van deze paragraaf is om inzicht te geven in de resultaten en risico’s van de grondexploitatie. Deze paragraaf is een van de onderdelen van het gemeentelijk grondbeleid, naast onder meer het Meerjarenperspectief Grondbedrijf (MPG) dat jaarlijks in de raad wordt behandeld.

In deze paragraaf komen de volgende onderdelen aan de orde:
•    Een beschrijving van het wettelijk kader en het gemeentelijk beleid met een blik op de ontwikkelingen op de vastgoedmarkt;
•    De uitgangspunten ten aanzien van rekenparameters en risicoafdekking die in de grondexploitaties worden gehanteerd;
•    Een stand van zaken en vooruitblik van elk grondexploitatiegebied, waarbij ook eventuele risico’s worden benoemd;
•    De financiële relatie tussen de Algemene Reserve Grondbedrijf (ARG) en de Algemene Reserve;
•    Aandachtspunten bij de grondexploitatie en kostenverhaal bij particuliere locatieontwikkelingen.

2. Wettelijk kader en gemeentelijk beleid

Terug naar navigatie - 2. Wettelijk kader en gemeentelijk beleid

Het gemeentelijk grondbeleid is ondersteunend aan de door het bestuur geformuleerde beleidsdoelstellingen. Grondverwerving, -productie, -uitgifte en -beheer zijn onmisbare en logische ingrediënten van elke ontwikkeling met ruimtelijke consequenties. Het gaat bijvoorbeeld om het bouwen van woningen, bedrijven, de aanleg van wegen of het realiseren van scholen en andere maatschappelijke voorzieningen. In april 2023 is de Nota Grondbeleid Woerden 2023 unaniem aangenomen door de gemeenteraad van Woerden. De belangrijkste zaken uit de Nota Grondbeleid Woerden 2023 zijn de keuze voor situationeel grondbeleid, de systematiek voor de bepaling van de minimale omvang de ARG en de keuze voor een strategisch verwervingsbeleid. In de nota staan de gemeentelijke doelstellingen van en werkwijzen binnen het grondbeleid genoemd. Voor particuliere locatie-ontwikkelingen is tevens in 2014 de nota Kostenverhaal door de raad vastgesteld. Het grondprijsbeleid wordt jaarlijks opnieuw uitgewerkt in het kader van marktconformiteit van de prijzen tevens jaarlijks door het college vastgesteld. Tevens worden jaarlijks de grondexploitaties herzien en de resultaten hiervan uitgewerkt in het Meerjarenperspectief Grondbedrijf. Dit wordt ter vaststelling aangeboden aan de gemeenteraad. Ook in 2025 wordt deze cyclus doorlopen.

Ontwikkelingen economie en woningmarkt
De economie heeft een turbulente periode meegemaakt. De afgelopen jaren gingen gepaard met flinke schommelingen van de economie, mede door de corona- en de energiecrisis. Om de inflatie af te remmen, zijn de rentestanden verhoogd, én er was er sprake van flinke loonstijgingen. De verwachting van het Centraal Economisch Plan 2024 van het Centraal Planbureau is dat de economie zal terugkeren naar een gematigd groeipad (inflatie daalt) terwijl de gemiddelde loonstijging circa 6% zal bedragen. De arbeidsmarkt is nog steeds krap én de werkloosheid is in historisch perspectief zeer laag. De verwachting is dat de inflatie nog steeds hoog blijft, maar de grote piek is er inmiddels uit. Dit wordt veroorzaakt door de loon stijgingen, maar ook door de gestegen huurprijzen. Na een aantal jaar relatief weinig stijging, zijn de huren in het afgelopen jaar gecorrigeerd voor inflatie. De verwachting is dat de economie in 2024 met 1,1% zal groeien en in 2025 met 1,6%.
Vorig jaar was een kentering te zien in de stijging van de woningprijzen. Na jaren van stijgingen kwam er een daling van de prijzen, mede als gevolg van de gestegen hypotheekrente. De verkopen van met name nieuwbouwplannen liepen sterk terug. De situatie op de woningmarkt is in 2024 alweer veranderd. Er is sprake van een toename van het aantal transacties van de bestaande én de nieuwbouwwoningen. Voor de nieuwbouwwoningen geldt zelfs een toename van 70% van de verkopen ten opzichte van vorig jaar. Dit komt mede doordat de woningen standaard worden voorzien van een goed energielabel. Wel is er nog steeds de trend te zien dat de nieuwbouwwoningen steeds kleiner worden. 
Ten opzichte van vorig jaar is het consumentenvertrouwen in de woningmarkt aan het herstellen (Eigen Huis Monitor) dat door de Vereniging Eigen Huis (VEH) wordt bijgehouden. Hierin is ten opzichte van het stijging te zien in het tweede kwartaal van 2024. Ondanks de genoemde ontwikkelingen is de woningmarkt nog steeds zeer krap te noemen. Er zijn de komende jaren veel nieuwe woningen nodig om aan de vraag te kunnen voldoen. De ontwikkelingen op de woningmarkt gingen de afgelopen jaren zeer snel. Op de middellange- en lange termijn is het lastig te voorspellen hoe de situatie op de woningmarkt zich zal gaan ontwikkelen. Middels de Monte Carlo Simulatie zijn de mogelijke effecten ten aanzien van stijgende bouwkosten en de dalende woningprijzen (in relatie tot de grondwaarden) op de grondexploitaties, zoals opgenomen in MPG 2024, doorgerekend.

Marktsituatie Woerden
Woningen
In augustus 2024 stonden er op Funda 37 woningen te koop in Woerden, vergelijkbaar met vorig jaar. In Harmelen staan 8 woningen te koop, Kamerik heeft een aanbod van 4 woningen Zegveld een aanbod van 1 woningen. Dit geeft de krapte aan op de woningmarkt. Als wordt gekeken naar de historische transactieprijzen van NVM van bestaande woningen dan is in de regio Utrecht een stijging te zien van 16,4% ten opzichte van vorig jaar. Op kwartaalbasis is een stijging van 5,1%. De gemiddelde verkooptijd van bestaande woningen is afgenomen van 28 dagen in het eerste kwartaal naar 23 dagen in het tweede kwartaal.

Kantoren 
In Woerden worden nauwelijks nog nieuwe kantoren ontwikkeld. De marktomstandigheden hebben ook effect op de opname van kantoorvastgoed. Hierdoor blijkt het mede van belang om terughoudend te zijn ten aanzien van nieuw kantoorareaal.
In 2014 hebben de gemeenten van de U10 onderlinge afspraken gemaakt om de kantorenleegstand aan te pakken en de regionale kantorenmarkt weer gezond te maken. Deze afspraken zijn vastgelegd in de ‘Regionale Overeenkomst Kantoren 2014-2030’. Gemeenten ondersteunen actief de transformatie van leegstaande en boventallige kantoorpanden naar bijvoorbeeld woningen of bedrijfsruimte, en bovenal: bestaande plannen voor nieuwe kantoren worden sterk beperkt.
Door de verandering in wet- en regelgeving is er een trend zichtbaar op de kantoorterreinen in Woerden als het gaat om de verduurzaming van kantoorgebouwen. Per 1 januari 2023 moet elk kantoorgebouw minimaal energielabel C hebben. Voldoet het gebouw dan niet aan de eisen, dan mag het per 1 januari 2023 niet meer als kantoor gebruikt worden. 

Bedrijventerreinen
In het bestuursakkoord 2022 - 2026 is opgenomen dat in samenhang met herstructurering van bestaande bedrijventerreinen er vaart wordt gemaakt met de aanleg van nieuwe bedrijfsruimte bij de Putkop en de Burgemeester van Zwietenweg. 

3. Uitgangspunten voor grondexploitaties

Terug naar navigatie - 3. Uitgangspunten voor grondexploitaties

a. Parameters
De gemeentelijke grondexploitaties worden jaarlijks herzien. In de grondexploitaties wordt uitgegaan van de boekwaardes per 31 december 2023, zoals opgenomen in de jaarrekening 2023. Daarnaast zijn de laatst bekende wijzigingen doorgevoerd waardoor meevallers en tegenvallers zijn ontstaan.
De huidige geactualiseerde exploitatieopzetten hebben als prijspeil 2023. Voor alle gemeentelijke grondexploitaties wordt vanaf 1 januari 2024 gerekend met een intern rentepercentage van 1,12%. De rente van een project wordt berekend over de boekwaarde die wordt geactualiseerd. Naast de renteparameter worden door het college jaarlijks de te hanteren rekenparameters in de grondexploitaties vastgesteld. De parameters zijn door het college vastgesteld (Parameters 2024 (D/24/132196)) en verwerkt in de grondexploitaties.

b. Reserves
De gemeente Woerden kent het gebruik, conform BBV, om bijdragen aan de genoemde reserve en fondsen te doen vanuit de algemene middelen nadat er tussentijds winst is genomen uit de grondexploitaties of via resultaatsbestemming, na afsluiting van een grondexploitatie. Voor de verdere werkwijze zie Nota Grondbeleid Woerden 2023.
Bij initiatieven van derden verhaalt de gemeente haar (apparaats)kosten en de bovenwijkse voorzieningen via een exploitatieovereenkomst. De kosten worden in rekening gebracht indien op grond van een exploitatieovereenkomst medewerking wordt verleend aan particuliere plannen. De bedragen zijn gebaseerd op de structuurvisie en de daarop volgende ‘Nota bovenwijks’. 

c. Winstnemingen
In 2018 is de Commissie BBV met een nadere toelichting gekomen over de verplichte werkwijze bij tussentijdse winstnemingen in grondexploitaties. Voor winstneming hanteert de Commissie BBV de percentage of completion (POC-)methode: voor zover gronden zijn verkocht en opbrengsten zijn gerealiseerd, moet verplicht tussentijds, naar rato van de voortgang van de grondexploitatie, winst worden genomen. Hieruit volgde de verplichting tot tussentijdse winstneming in drie grondexploitaties, te weten Snel en Polanen, Harmelen en Kamerik Schoollocaties. Voor verdere toelichting zie MPG 2024.

d. Risicovoorzieningen
Berekening Algemene Reserve Grondbedrijf (ARG)
In de Nota Grondbeleid Woerden 2023 staat de systematiek beschreven die zorgt voor de bepaling van de minimale ondergrens van de Algemene Reserve Grondbedrijf. De hoogte van de benodigde weerstandscapaciteit ofwel de minimale omvang van de ARG wordt bepaald aan de hand van de hoogste IFLO-norm van het afgelopen jaar en waarbij tevens wordt gekeken naar de komende jaren. De Inspectie Financiën Lagere Overheden – norm beter bekend als de IFLO-norm is ontwikkeld door het Ministerie van Binnenlandse Zaken, het is relatief snelle en eenvoudige methode en wordt door veel provincies en gemeenten gebruikt voor de bepaling van de minimaal noodzakelijk weerstandscapaciteit. De IFLO-norm is uitermate geschikt als deze wordt gecombineerd met de Monte Carlo-simulatie. In het raadsbesluit behorende bij het MPG 2024 is besloten om de minimale ondergrens van de ARG van afgerond € 6,2 miljoen te handhaven.

Per 31 december 2023 is het geïnvesteerde vermogen als volgt:

Complex (Bedragen x € 1.000) Boekwaarde
31-12-2023
Snel en Polanen 1.973
Kamerik Noordoost II 0
Brediuspark 2.014
Harmelen 246
Pionier 0
Putkop Harmelen 508
Burg. van Zwietenweg 474
Kamerik Schoollocaties 161
Totale boekwaarde complexen per 31-12-2023 5.376

De stand van de ARG per 31-12-2023 is € 8.588.922. De stand heeft een streefwaarde groter dan 1 (weerstandsratio), en ligt tussen de door de raad besloten voorkeur van 1 en 2. Hieronder is het verloop van 2023 te zien. 

Algemene Reserve Grondbedrijf (Bedragen x € 1.000) Bedrag mutatie Stand ARG
Beginstand ARG per 31-12-2022 6.901
Poort van Woerden, kredietaanvraag MPG 2023, kosten 2023 -380
Poort van Woerden, opbrengsten tbv groencompensatie 2023 89
Winstneming 2023 Kamerik Schoollocaties 41
Winstneming 2023 Snel en Polanen 1.005
Winstneming 2023 Harmelen 919
Afsluiting 2023 Pionier 4
Afsluiting 2023 Kamerik Noord-Oost II 52
Verliesvoorziening 2023 Burgemeester van Zwietenweg -42
Totaal mutaties 2023 1.688
Stand ARG per 31-12-2023 8.589

4. Toelichting per exploitatiegebied

Terug naar navigatie - 4. Toelichting per exploitatiegebied

In het navolgende overzicht zijn de geprognosticeerde resultaten van de in exploitatie genomen complexen weergegeven per 1-1-2023:

In exploitatie genomen complex (Bedragen x € 1.000) Boekwaarde 31-12-2023 Geraamde nog te maken kosten Geraamde te realiseren opbrengsten Geraamd eindresultaat (eindwaarde) Voorziening
Snel en Polanen 1.973 31.266 -36.892 -3.057
Kamerik Noord-Oost II 0 0 0 0
Brediuspark 2.014 496 -2.548 -2
Harmelen 246 1.134 -2.568 -1.189
Pionier 0 0 0 0
Putkop Harmelen 508 8.567 -10.021 -778
Burgemeester van Zwietenweg 474 15.227 -15.811 311 311
Kamerik Schoollocaties 161 1.627 -4.552 -2.803
Totaal 5.376 58.317 -72.392 -7.517 311
(-) = positief en (+) is negatief bij EW

Ad 1: Snel en Polanen

Snel en Polanen Boekwaarde 31 december 2023 € 1.973.000

De grondexploitatie Snel en Polanen bestond uit vier deelexploitaties, te weten Snel en Polanen Algemeen, Snellerpoort, Waterrijk en Cattenbroek. In 2021 is Waterrijk afgerond. Dus de grondexploitatie bestaat nu nog uit drie deelexploitaties.

Aanleg openbare ruimte: 

Eind 2022 is de verlenging van de Beneluxlaan om Snellerpoort opgeleverd. Daarnaast zijn een groot deel van de oostelijke bouwvelden en toekomstige openbare ruimte in dit deel van Snellerpoort bouwrijp gemaakt. Hieronder vallen onder andere de verlegging van kabels en leidingen en ruwbouw van de kademuur, daarnaast wordt momenteel gewerkt aan het woonrijp maken van het eerste deel van de Steinhagenseweg ter hoogte van Het Baken. Het deel voor het Gezondheidscentrum en voor het winkelcentrum blijft tijdens de bouw van oostelijke bouwvelden en uitbreiding van het winkelcentrum een tijdelijk ingerichte “fietsstraat”. 

Strand Cattenbroek:

De verwachting is dat de totale ontwikkeling van Snel en Polanen eind 2030 zal worden afgerond.

Toelichting per deelgebied 
Snel en Polanen
Dit betreft een samengestelde grondexploitatie bestaande uit meerdere deelexploitaties: 

Cattenbroek 
Voor het deelgebied Cattenbroek is door De Pretfabriek het recreatief concept ontwikkeld en de fysieke invulling van het plan uitgewerkt. Er is overeenstemming over de erfpachtovereenkomst en het ontwerp bestemmingsplan met omgevingsvergunning is in procedure. Daarnaast zijn verenigingen bezig met de invulling van het verenigingseiland.

Snellerpoort
Planologie: In 2018 is het ambitiedocument 'Snellerpoort, een ander perspectief' vastgesteld. Hiervoor zijn in 2021 twee bestemmingsplannen (Snellerpoort en Winkelcentrum Snellerpoort) vastgesteld. Inmiddels zijn beide bestemmingsplannen onherroepelijk. Voor bouwveld B0 (Cattenbroekerdijk) is een procedure gevolgd om naast woningen ook maatschappelijke functies te kunnen realiseren op deze kavel. Daarnaast is het ontwerp bestemmingsplan met omgevingsvergunning voor recreatiestrand Cattenbroek in procedure gebracht. Het bestemmingsplan wordt in 2024 ter vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad.

Blok B0: Dit blok is de Cattenbroekerdijk 1. Hiervoor is in 2023/2024 een procedure gevoerd om extra functies dan woningen te kunnen toevoegen. De kavel wordt de komende jaren gebruikt door diverse ontwikkelaars als bouwplaats, voor eventueel parkeren en materiaalopslag tijdens de ontwikkeling van bouwblokken B1 t/m B6. 
Blok B1: Dit bouwveld (De Waag) ligt achter Het Baken. Begin 2023 is de kavel geleverd aan CAZAS. Zij laten hier in totaal 100 sociale huurwoningen en 20 middeldure huurwoningen bouwen voor diverse doelgroepen. De verwachting is dat dit bouwblok in eind 2025 wordt opgeleverd.
Blok B2: Voor dit bouwveld (Huis in ’t Veld) is in 2023 is een marktpartij geselecteerd (BEMOG) voor dit bouwveld (dit ligt aan de Nieheimerstraat en de Steinhagenseweg). Hier worden 81 woningen gerealiseerd in verschillende prijsklassen, langs de Steinhagenseweg worden op de begane grond een aantal aanvullende functies ontwikkeld. In 2024 zijn de vergunningaanvragen ingediend, is de koopovereenkomst voor de grond gesloten en is de verwachting dat bij een goede verkoop eind 2024 gestart wordt met de bouw van deze woningen.
Blok B3: In 2023 is voor dit bouwveld (Porta) een ontwikkelovereenkomst gesloten met Bolton. Hier worden 80 woningen ontwikkeld in de diverse prijsklassen. Daarnaast wordt onderzocht of hier een zogenaamd “Thuishuis” kan komen ook worden aanvullend in de plint langs de Steinhagenseweg gezamenlijke ruimtes ontwikkeld voor bewoners en de buurt. De verwachting is dat in 2025 een koopovereenkomst gesloten kan worden nadat het Definitief Ontwerp is goedgekeurd. 
Blok B4: De selectie voor dit bouwveld wordt momenteel voorbereid en zal formeel opgestart worden nadat de eerste verkoopresultaten van bouwveld B2 zijn.
Blok B5/6 (uitbreiding van Winkelcentrum Snel en Polanen): Dit bouwveld is geschikt voor de uitbreiding met een 2e supermarkt in het Winkelcentrum Snel en Polanen, een woningbouwprogramma van 100 huurwoningen en bijhorende (gebouwde) parkeervoorzieningen. In 2023 is de voorselectie via TenderNed gehouden om te komen tot een lijst van partijen waarmee we een selectie zullen houden. Inmiddels is de selectie opgestart en zal in de loop van 2024 een ontwikkelovereenkomst worden gesloten met een van deze partijen waarna de plannen veder worden ontwikkeld. 
Voor de totale ontwikkeling van het gebied Snellerpoort is de verwachting nog steeds dat het eind 2030 zal worden afgerond. 
In de loop van 2024 zal via het traject van de Woonvisie bepaald worden of het percentage sociale huur en betaalbare koop wordt aangepast. Dit heeft potentieel (grote) financiële consequenties voor het projectresultaat van de grondexploitatie Snel en Polanen. Het financiële gevolg zal onderdeel zijn van deze besluitvorming.

De financiële hoofdlijn grondexploitatie Snel en Polanen kort samengevat:
De bestedingen 2023 betreffen hoofdzakelijk de kosten van bouw- en woonrijp maken en de planontwikkelingskosten t.b.v. Snellerpoort, en de (verplichte) winstneming die gedaan is ter grootte van circa 1 miljoen. De opbrengsten betreffen een gecorrigeerde subsidie WBI en de opbrengsten uit grondverkoop.

De geraamde kosten vanaf 2024 bedragen ca. € 31 miljoen (exclusief rente en index). De grootste kostenposten hebben betrekking op de inrichting van het gebied. De geraamde opbrengsten na 2023 bedragen € 36 miljoen (exclusief rente en index), deze opbrengsten ontstaan door de verkoop van gronden ten behoeve van bebouwing. De voornaamste categorie is woningbouw en winkelcentrumuitbreiding, verdeeld in categorieën conform de Nota Wonen 2022. Het aantal woningen kan bij de verdere uitwerking van het deelgebied mogelijk nog geoptimaliseerd worden. Door de kosten en opbrengsten te faseren in de tijd wordt de invloed van rente en inflatie doorgerekend. Middels de dynamische eindwaardeberekening wordt het saldo op eindwaarde berekend. Dat saldo bedraagt € 3.057.000(positief).

Ad 2: Kamerik Noord-Oost II

Kamerik Noord-Oost II Afgesloten per 31 december 2023  

Ad 3: Brediuspark

Brediuspark Boekwaarde 31 december 2023 € 2.014.000

De grondexploitatie Brediuspark bestaat uit éen woningbouwontwikkeling op de Veste (voormalig Polobadterrein). Daarnaast heeft de gemeenteraad in oktober 2023 besloten om de twee kavels aan de Burgemeester H.G. van Kempensingel in te zetten ten behoeve van de realisatie van het hospice de Mantelmeeuw.  Hiermee is ingestemd om de bestemming ‘Wonen’ te wijzigen naar ‘Maatschappelijk’. De kavels voor de Veste zijn medio 2024 in de verkoop gegaan. In 2024 is verder gewerkt aan stedenbouwkundige uitgangspunten en de ruimtelijke inpassing van het Hospice en zijn er participatiebijeenkomsten georganiseerd met de belanghebbenden. Hierna zal worden gewerkt aan het wijzigen van het planologisch kader. 

Ad 4: Harmelen diverse locaties

Harmelen Boekwaarde 31 december 2023 € 246.000

De grondexploitatie Harmelen bestaat uit meerdere gebieden waaronder de voormalige zwembadlocatie, de Fonteinschoollocatie, de voormalige Raadhuislocatie, de Mauritshof, de Triaq-locaties en de Kind&Co locatie. Op deze locaties worden in totaal 88 woningen, een nieuw kinderdagverblijf en een beweegpark gerealiseerd. Het betreft de realisatie van sociale huur, sociale koop en vrije sector huur en koop woningbouw waaronder een CPO-project voor senioren. De woningen op de Mauritshof zijn in 2020 opgeleverd waarna de gemeente het openbaar gebied woonrijp heeft gemaakt. Op de voormalige
zwembadlocatie en Kind&Co-locatie wordt de realisatie van 11 patiowoningen mogelijk gemaakt en 6 CPO woningen. De 17 seniorenwoningen op de Willem Alexanderlaan worden rond de zomer 2024 opgeleverd waarna de gemeente eind 2024 het openbaar gebied woonrijp maakt. Op de voormalige Fonteinschoolocatie start Cazas Wonen naar verwachting in 2025 met de werkzaamheden. Daarna maakt de gemeente in 2026 het gebied woonrijp. Tot slot is bouw op de Raadhuislocatie gestart, de woningen worden in 2025 opgeleverd. In 2026 worden naar verwachting alle deellocaties woonrijp gemaakt, waarna de grondexploitatie kan worden afgesloten.

Ad 5: Pionier

Pionier Afgesloten per 31 december 2023  

Ad 6: Putkop Harmelen

Putkop Harmelen Boekwaarde 31 december 2023 € 508.000

In de zoektocht naar schuifruimte voor lokale bedrijven die groeien is als een van de locaties Putkop Harmelen naar voren gekomen. Plangebied Putkop III grenst aan het bestaande bedrijventerrein De Putkop. Het plangebied betreft ruim 7,1 ha, waarvan 3,2 ha uitgeefbaar. De rand van het bestaande bedrijventerrein De Putkop aan de kant van het plangebied voor de nieuwe ontwikkeling, kenmerkt zich door een rafelrand van achterkanten in de richting van het aangrenzende kleinschalige landschap. Er is mede daarom gekozen om met het ontwerp het bestaande bedrijventerrein ruimtelijk af te ronden en zo ook de landschappelijke inpassing van het gehele bedrijventerrein te verbeteren. Het ontwerp is aan de raad voorgelegd.  
Bij raadsbeluit d.d. 11 juli 2024 is ingestemd met de zienswijzenbeantwoording en is het bestemmingsplan (gewijzigd ten opzichte van het ontwerp) vastgesteld. Omdat de gronden niet zijn verworven en geen anterieure overeenkomst met de grondeigenaar is gesloten is met voornoemd raadsbesluit ook een exploitatieplan vastgesteld. Zowel het bestemmingsplan als het exploitatieplan zijn onder de Wro als wettelijk regime vastgesteld. De onderhandelingen met de grondeigenaar over aankoop van de gronden voor de ontwikkeling  lopen ondertussen. Op basis van de huidige planning is de eerste gronduitgifte voorzien in 2026 en kan de grondexploitatie in 2029 worden afgesloten.

Ad 7: Burgemeester van Zwietenweg

Burgemeester van Zwietenweg Boekwaarde 31 december 2023 € 474.000

Behalve de locatie Putkop (Harmelen) is uit het schuifruimteonderzoek ook de locatie Burgemeester van Zwietenweg naar voren gekomen. Deze ligt in de oksel tussen de A12, de Burgemeester van Zwietenweg en ten zuiden van de Kromwijkerdijk. Het plangebied is circa 9 ha groot. Daarvan is ruim 5,7 ha uitgeefbaar.  Het te ontwikkelen bedrijventerrein Burgemeester van Zwietenweg wordt ontsloten op de Burgemeester van Zwietenweg. Voor deze ontsluiting (rotonde of verkeersregelinstallatie (VRI)) zijn in de afgelopen periode diverse gesprekken gevoerd met de provincie Utrecht op zowel ambtelijk als bestuurlijk niveau. Uit deze gesprekken is naar voren gekomen dat uitgangspunt van de provincie Utrecht een rotonde blijft. Daarbij is aangegeven dat er vanuit de provincie Utrecht geen financiering komt voor aanleg van deze rotonde en fietspad naar het bedrijventerrein. De raming voor de aanleg van een rotonde valt hoger uit, dan de aanleg van een VRI.  

Zonder een financiële bijdrage van de provincie komt het tekort voor deze ontwikkeling uit op € 1,4 negatief (eindwaarde). Dit is  € 1,1 mln negatiever dan het resultaat van de herziene grondexploitatie BvZ zoals opgenomen in het MPG 2024. Dit financieel risico m.b.t. de rotonde en het fietspad is aangeduid in het MPG 2024. Separate besluitvorming over de Burgemeester van Zwietenweg zal in 2024 volgen. 

Ad 8: Kamerik Schoollocaties

Kamerik Schoollocaties Boekwaarde 31 december 2023 € 161.000 

De grondexploitatie Kamerik Schoollocaties is per 01-01-2021 geopend. De 20 appartementen die door Bebouw zijn gerealiseerd zijn begin 2024 opgeleverd. Het zijn de eerste woningen behorende bij deze grondexploitatie die zijn opgeleverd aan de nieuwe bewoners van de Weidse Weelde. De 37 woningen die worden gebouwd aan de Overstek verlopen volgens planning. BEMOG heeft voor de 37 woningen de vergunningen aangevraagd en deze zijn afgegeven. Dus zij kunnen de voorbereidingen gaan starten en kunnen binnenkort gaan beginnen met bouwen. Het plan geeft invulling aan de motie “Geef starterswoningen de ruimte in Kamerik!”. Voor Mijzijde 88A is eind 2023 een bestemmingsplan vastgesteld en inmiddels onherroepelijk. Eind 2024 zal het verkooptraject voor dit CPO-project opgestart worden.