Uitgaven

1,62%
€ 3.121
x €1.000
1,62% Complete

Inkomsten

66,57%
€ 128.093
x €1.000
66,57% Complete

Saldo

439390,87%
€ 124.972
x €1.000

Programma 7. Algemene inkomsten

Uitgaven

1,62%
€ 3.121
x €1.000
1,62% Complete

Inkomsten

66,57%
€ 128.093
x €1.000
66,57% Complete

Saldo

439390,87%
€ 124.972
x €1.000
Taakveld Omschrijving
0.5 Treasury Rente en dividenden
0.61/0.62 OZB OZB woningen en niet-woningen
0.64 Belasting overige Overige belastingen
0.7 Algemene Uitkering Algemene uitkeringen Gemeentefonds
0.8 Overige baten en lasten Reserveringen / algemene stelposten

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

De opgave binnen programma 7 is: Gezonde financiën.

De taakvelden zijn:

Taakveld Omschrijving
0.5 Treasury Rente en dividenden
0.61/0.62 OZB OZB woningen en niet-woningen
0.64 Belasting overige Overige belastingen
0.7 Algemene Uitkering Algemene uitkeringen Gemeentefonds
0.8 Overige baten en lasten Reserveringen / algemene stelposten

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Belangrijkste ambitie is om Woerden financieel gezond te krijgen en te houden. Hiervoor zijn de afgelopen jaren belangrijke stappen gezet. Ondanks de lastige financiële omstandigheden blijft het uitgangspunt om een structureel sluitende begroting te presenteren.

Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen

Algemene uitkering / gemeentefonds

Vanaf 2023 is het gemeentefonds herijkt. De verdeling van de totale uitkering aan alle gemeenten vindt sinds 2023 plaats op basis van een andere verdeelsleutel. In een aantal stapjes loopt het negatieve effect hiervan voor Woerden op tot ongeveer € 2,0 miljoen vanaf 2025 en verder. Daarnaast is de algemene uitkering in 2025 verlaagd met door afspraken tussen VNG en het Rijk. Vanaf 2026 wordt de Algemene Uitkering nog verder verlaagd, het bekende 'ravijnjaar'. De algemene uitkering is erg gevoelig voor externe ontwikkelingen en kan dus ook fors afwijken van de huidige ramingen.

Financiële verordening 
Per 1 januari 2023 is de nieuwe Financiële Verordening in werking getreden. De implementatie hiervan heeft op diverse aspecten grote gevolgen. Grotendeels zijn de nodige aanpassingen in beleid en rapportages verwerkt. Voor een aantal onderwerpen moeten nog verdere acties uitgevoerd worden in 2025, zoals op het gebied van risicomanagement.

Rechtmatigheidsverantwoording 
In de jaarrekening 2023 heeft het college voor het eerst verantwoording afgelegd over de rechtmatigheid. Voorheen gaf de accountant hierover een oordeel, maar deze verantwoordelijkheid is verschoven naar het college. De regelgeving hierover is nog steeds aan het veranderen, bijvoorbeeld over de vraag of bij overschrijdingen van lasten met het brutobedrag of het nettobedrag (rekening houdend met gerelateerde baten) gerekend moet worden.

Opgave: Gezonde financiën

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

7.2.1 Baten en lasten zijn reëel en structureel in evenwicht.

Terug naar navigatie - 7.2.1 Baten en lasten zijn reëel en structureel in evenwicht.

Inspanningen

7.2.3 Financiële verordening geïmplementeerd.

Terug naar navigatie - 7.2.3 Financiële verordening geïmplementeerd.

Inspanningen

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Specificatie taakvelden
Bedragen x €1.000
Exploitatie Werkelijk 2023 Primitieve begroting 2024 Begroting 2024 inclusief wijzigingen Begroting 2025 Verschil begroting 2025 en begroting 2024 na wijzigingen Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Baten
0.5 Treasury 1.180 774 774 399 -375 274 274 274
0.61 OZB woningen 10.035 10.875 11.057 11.444 387 11.444 11.444 11.444
0.62 OZB niet-woningen 6.014 6.568 6.568 6.798 230 6.798 6.798 6.798
0.64 Belastingen overig 313 204 204 241 37 241 241 241
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds 100.239 103.953 104.825 108.785 3.960 102.653 104.043 104.501
0.8 Overige baten en lasten 1 0 0 0 0 0 0 0
3.4 Economische promotie 149 117 117 221 104 221 221 221
Totaal Baten 117.931 122.491 123.545 127.888 4.343 121.631 123.021 123.479
Lasten
0.5 Treasury -1.077 -1.716 -1.716 272 1.988 1.547 2.608 3.291
0.61 OZB woningen 506 354 490 432 -58 432 432 432
0.62 OZB niet-woningen 100 122 108 109 1 109 109 109
0.64 Belastingen overig 101 82 86 89 3 89 89 89
0.8 Overige baten en lasten -338 3.346 260 2.219 1.960 2.195 2.285 3.457
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) 13 0 0 0 0 0 0 0
Totaal Lasten -695 2.187 -773 3.121 3.894 4.372 5.523 7.378
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 2.959 740 677 204 -473 128 129 130
Totaal Onttrekkingen 2.959 740 677 204 -473 128 129 130
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 4.760 1.162 1.547 0 -1.547 2.000 2.000 2.000
Totaal Stortingen 4.760 1.162 1.547 0 -1.547 2.000 2.000 2.000

Verschillenanalyse 2024 - 2025

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2024 - 2025

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Progr niveau Omschrijving Mutatie baten t.o.v. 2024 Bedrag voordeel (-) nadeel (+)
(x € 1.000)
7 Indexatie prijs De opbrengsten zijn geïndexeerd met 3,5%, op basis van de CPB-verwachting voor de kostenontwikkelingen in 2025. -628 Voordeel
Taakveld Omschrijving
Voorjaarsrapportage eenmalig
0.7 Algemene uitkering Bijstelling begroting aan de hand van september- en decembercirculaire 2023 resulteerde in een hogere algemene uitkering. Verschillen zijn berekend op basis van algemene uitkering + stelpost onderuitputting rijksbesteding. 626 Nadeel
0.7 Taakmutatie Extra budget in 2024 naar aanleiding van de septembercirculaire m.b.t. uitvoering bijzondere bijstand en vroegsignalering. 84 Nadeel
Kadernota 2025
3.4 Recreatie en toerisme Dekking vanuit meeropbrengst toeristenbelasting per 2025 (meer overnachtingen, digitalisering inning, hogere tarieven toeristenbelasting). -100 Voordeel
Bezuinigingstaakstelling structureel
0.64 Precariobelasting De opbrengst van precario is al jaren hoger dan begroot door groei van de horeca. Dit betreft een correctie van de begrote inkomsten, geen tariefstijging voor ondernemers. -30 Voordeel
0.5 Renteresultaat In 2025 zal naar verwachting een aantal maanden sprake zijn van een ruime liquiditeitspositie. Op de liquiditeitspositie krijgt gemeente Woerden een creditrentevergoeding en die leidt tot een positief renteresultaat. De creditrentevergoeding is een inschatting die gebaseerd is op het geschatte creditrentepercentage en de liquiditeitspositie gedurende het jaar. Uitgangspunt is een gemiddeld saldo van € 5 mln. x 2,5% rente. -125 Voordeel
Overige bijstellingen
0.5 Renteresultaat IN de begroting 2024 was rekening gehouden met een hoog saldo aan liquide middelen. Doordat in 2024 geen nieuwe leningen aangetrokken zijn is het banksaldo afgenomen en dus ook lagere renteopbrengsten. Hiertegenover staan ook lagere rentelasten op de aangetrokken leningen (zie lasten) 500 Nadeel
0.7 Algemene uitkering In de begroting 2024 was een stelpost verwachting septembercirculaire opgenomen. In 2025 is dit niet opgenomen omdat de toezichthouder dit niet meer toestaat. 1.000 Nadeel
0.7 Algemene uitkering De Algemene Uitkering is aangepast op basis van de meicirculaire. Hierin zit met name ook de indexatie van de Algemene Uitkering verwerkt. -5.406 Voordeel
0.7 Integratie uitkering Bijstelling integratie uitkering sociaal domein op basis van de meicirculaire. -142 Voordeel
Diversen -122 Voordeel
Totaal mutaties baten -4.343 Voordeel
Progr niveau Omschrijving Mutatie lasten t.o.v. 2024 Bedrag voordeel (-) nadeel (+)
(x € 1.000)
7 Indexatie loonkosten De stijging in de loonkosten wordt verklaard doordat medewerkers doorgroeien naar een volgende trede in de salarisschaal. Omdat nog niet bekend is hoeveel de CAO-lonen stijgen in 2025 zijn de loonkosten in de programma's nog begroot op het prijspeil 2024. In programma 7 is bedrag gereserveerd voor de CAO-stijging in 2025. 20 Nadeel
7 Indexatie prijzen De materiële kosten zijn geïndexeerd met 2,2%, op basis van de CPB-verwachting voor 2025. 6 Nadeel
Taakveld Omschrijving
Voorjaarsrapportage eenmalig
0.61 WOZ bezwaarschriften Incidenteel zijn in 2024 extra bezwaarschriften ingediend tegen de WOZ-waarde (700), dit is hoger dan normaal (400 stuks). Dit speelt niet alleen in Woerden, maar landelijk. Ook neemt het percentage 'no cure no pay' nog steeds toe. De bezwaarschriften moeten elk jaar afgehandeld zijn om te zorgen dat de belastingoplegging (en dus de inkomsten) gerealiseerd wordt. Ook het aantal beroepszaken is hoger dan normaal. -40 Voordeel
0.61 Advies- en onderzoekskosten Onroerend goed Vanwege meer bezwaarzaken nemen de advies en onderzoekskosten incidenteel toe in 2024. -22 Voordeel
Bezuinigingstaakstelling structureel
0.8 Afschaffen stuctureel bedrag per inwoner Dit betreft een structureel budget dat onvoorziene kosten kan dekken en is gebaseerd op ca. € 0,50 per inwoner. Dit budget is hierdoor te kwalificeren als 'lucht', er is alleen een onzekere relatie tot eventuele kosten. -27 Voordeel
0.8 Opheffen stelpost robuuste rechtsbeschermingssysteem Het ontbreken van een directe relatie met kosten waarvoor deze reservering is getroffen maakt dat dit budget kan vervallen. -65 Voordeel
0.8 Opheffen stelpost systeemleren Het ontbreken van een directe relatie met kosten waarvoor deze reservering is getroffen maakt dat dit budget kan vervallen. -29 Voordeel
0.8 Verminderen stelpost Raadsinitiatieven 2023-2026 De raad heeft een stelpost van € 150k voor raadsinitiatieven. Dit budget is in 2023 en (vooralsnog) 2024 niet of slechts voor een klein deel aangesproken en door het ontbreken van duidelijke uitgaven is er feitelijk sprake van structurele ruimte in de begroting. -150 Voordeel
Overige bijstellingen
0.5 Omslagrente Door een verlaging van de omslagrente van 1,5% naar 1,0% is de doorberekende rente aan de taakvelden en het grondbedrijf lager dan in 2024. Dit is alleen een interne doorbereking van het taakveld treasury (programma 7) naar de verschillende programma's. Dit leidt dus tot een nadeel op programma 7, maar geeft in de voordeel in de andere programma's. 1.562 Nadeel
0.5 Geldleningen Voor nieuwe geldleningen wordt gerekend met een rentepercentage van 3,5%. Voorheen was dit gelijk aan de omslagrente (1,5%) maar dit is niet meer toegestaan. Ook stijgt de omvang van de langlopende leningen i.v.m. financiering van nieuwe investeringen. 427 Nadeel
0.8 Loonkostenstijging Stelpost loonkostenstijging opgenomen voor CAO-stijging 2025 2.000 Nadeel
0.8 Kapitaallasten Negatieve stelpost kapitaallasten is vervallen. 100 Nadeel
0.8 Taakmutaties Stelpost Aanpak armoede en schulden opgenomen o.b.v. extra geld wat wij ontvangen van het Rijk via de Algemene Uitkering (taakmutatie). 68 Nadeel
0.8 Taakmutaties Stelpost Werkdrukverlaging jeugdbescherming opgenomen o.b.v. extra geld wat wij ontvangen van het Rijk via de Algemene Uitkering (taakmutatie). 63 Nadeel
0.8 Taakmutaties Stelpost Compensatieregeling voogdij 18+ opgenomen o.b.v. extra geld wat wij ontvangen van het Rijk via de Algemene Uitkering (taakmutatie). 66 Nadeel
Diversen -85 Voordeel
Totaal mutaties lasten 3.894 Nadeel
Totaal mutaties lasten en baten -449 Voordeel
Taakveld Mutatie reserves t.o.v. 2024 Bedrag voordeel (-) nadeel (+)
(x € 1.000)
0.10 In de begroting 2024 is een storting opgenomen in de algemene reserve voor € 1,1 miljoen. In 2025 is de oorspronkelijk storting van 2 miljoen in de Algemene Reserve geschrapt en vindt dus geen storting in de Algemene Reserve plaats. -1.100 Voordeel
Totaal mutaties reserves -1.100 Voordeel