Actuele ontwikkeling: corona
Cultuur
Op het moment van schrijven is nog onduidelijk hoe de coronaepidemie zich ontwikkelt. Duidelijk is wel dat dit negatieve effecten heeft op de economie in brede zin en het culturele veld in Woerden.
Met name het Klooster zal ook in 2021 de impact ervaren van corona en de 1,5m maatregel. Er zal in partnerschap gewerkt moeten worden aan alternatieve scenario’s voor de toekomst van het Klooster en mogelijk ook voor het Stadsmuseum.
Energietransitie
Corona heeft invloed op het participatieproces voor het afwegingskader grootschalige duurzame opwek. Fase 2 is op 9 maart van start gegaan met straatgesprekken. In verband met de maatregelen vanwege het corona-virus moesten de overige fysieke activiteiten worden stopgezet. Wel kon de online enquête door blijven lopen. Om het onderwerp op de agenda te houden zijn digitale alternatieven georganiseerd, die inwoners ook op afstand gelegenheid boden om deel te nemen aan het gesprek. Deze digitale vormen kunnen iet gezien worden als 1-op-1 vervanging van de fysieke avonden, maar boden de mogelijkheid om het gesprek met inwoners voort te zetten en op gang te houden. In fase 3 van het participatietraject, die gepland staat voor september en oktober 2020, zal voldoende ruimte voor inwoners om fysiek hun mening kenbaar te maken.
Economie en Recreatie & Toerisme
Corona en de effecten hiervan op de samenleving en economische situatie hebben gevolgen voor dit programma. Het college wil kunnen inspelen op veranderende ontwikkelingen in de economie en arbeidsmarkt. De effecten van corona worden verwacht in de kantorenmarkt, werklocaties en Retail. Daarnaast willen we ook kunnen inspelen op veranderde arbeidsmarkt door met name monitoring cijfers Woerden in samenwerking met de provincie en regio. De toeristisch-recreatieve sector inclusief horeca w.o. Kaaspakhuis, Woerden Marketing en recreatieschap zijn met name getroffen door de corona-maatregelen. De gemeente werkt met deze sectoren intensief samen om te zoeken naar mogelijkheden om de nadelige economische gevolgen te beperken (voorbeeld meer ruimte voor terrassen).
Actuele ontwikkeling: strategische heroriëntatie
Energietransitie
In de begroting is het voorkeursscenario van het college ten aan zien van de effecten vanuit de strategisch heroriëntatie verwerkt. Op het gebied van energie sluit het college aan op het tempo van het rijk. De raad heeft opdracht gegeven om het tempo te laten afhangen van de criteria ‘haalbaar, betaalbaar en draagvlak’. We zien dat het Rijk bij deze grote beleidsontwikkelingen meer tijd geeft en ook financieel gaat ondersteunen vanaf 2022. We passen ons eigen tempo en de bijbehorende financiën aan, aan het tempo van financiële ondersteuning door de Rijksoverheid. We verleggen daarbij een deel van onze inventiviteit naar inwoners en ondernemers.
Naar de hoogte van de rijksgelden voor de jaren vanaf 2022 vindt momenteel onderzoek plaats. Deze rijksgelden komen voort uit de nieuwe taken voor gemeenten zoals deze zijn beschreven in het nationale Klimaatakkoord. Het Klimaatakkoord geldt als eerste klimaatplan, dat als verplichting uit de Klimaatwet, iedere 5 jaar wordt opgesteld, en waarin wordt vastgelegd welke maatregelen worden opgenomen om de doelen uit de Klimaatwet te bereiken. De Klimaatwet is sinds 1 januari 2020 van kracht.
Het voorkeursscenario voor energie gaat uit van een verwachte bijsturing van €445.000,- ten laste van extra rijksvergoeding van procesgelden voor de uitvoering van taken uit het Klimaatakkoord vanaf 2022. Daarnaast zal een structurele bezuiniging plaats vinden door te stoppen met de activiteiten op het dossier “Nee, tegen gas/oliewinning” *zie kader).
Deze structurele bezuiniging door het stoppen van de activiteiten op het dossier “Nee, tegen gas/oliewinning is geschrapt, bij de strategische heroriëntatie op 24 september 2020 is hiertoe een amendement “Schrappen bijdrage Laat Woerden niet zakken” met meerderheid aangenomen. Dit aangenomen amendement is (nog) niet verwerkt in deze begroting 2021. |
Milieu
In het voorstel voor de strategische heroriëntatie is voor 2021 een beperking van de inzet voor Natuur- en Milieueducatie opgenomen *zie kader).
Deze voorgestelde beperking van de inzet van NME is geschrapt bij de strategische heroriëntatie op 24 september 2020, hiertoe is het amendement “Handhaven huidige subsidieniveau natuur- en milieu-educatie” met meerderheid aangenomen. Daarbij is ook aangegeven of onderzocht wordt of een loskoppeling van ODRU wenselijk is en of dit lokaal kan worden ingebed met behoud van huidige kwaliteitsniveau. Dit aangenomen amendement is (nog) niet verwerkt in deze begroting 2021. |
Beleidsaanpassingen/-inspanningen
Cultuur
Het Rijk en Stichting Nederlandse Lokale Publieke Omroepen (NLPO) dringen aan op regionalisering (Gouda, Bodegraven, Oudewater, Montfoort, De Ronde Venen). In 2021 moet voor de zomer de aanwijzing van de aansluitingsrechten worden verlengd na een participatieproces. Hierbij dient aandacht besteed te worden aan regionalisering. Echter de bereidheid tot verdere regionalisering, meer dan de samenwerking die er nu is, heeft weinig draagvlak. De rijksbijdrage via het gemeentefonds is niet toereikend in verhouding tot de vaste lasten.
Cultuurmanifest (vastgesteld in najaar 2020) verbindt cultuur nadrukkelijker als instrument voor doelstellingen op andere domeinen;
- sociaal domein (inclusie en participatie),
- onderwijs en volwasseneducatie (creatieve vaardigheden/ taal- en leesbevordering/digitale vaardigheden kinderen + ouders en ouderen)
- EZ (passend voorzieningen niveau voor de regiofunctie)
- Recreatie en Toerisme (museum/ erfgoed/ monumenten)
Het cultuurmanifest en de bijbehorende ontwikkelagenda beschrijven de behoefte aan een cultuurmakelaarsfunctie en bredere kennisdeling om de synergie in het amateurveld te versterken en ondersteunen. In 2021 gaan we onderzoeken wat we op dat punt kunnen doen binnen de bestaande kaders.
Het Stadsmuseum bouwt aan de toekomst nu uitbreiding niet haalbaar is gebleken. Verkend wordt wat er minimaal nodig is in het huidige pand om hierin optimaal te kunnen functioneren.
Tot slot is er de Kamerbrief ‘leesoffensief laaggeletterdheid’ onderschreven door ministers Onderwijs en Cultuur die gemeenten en onderwijspartners oproept hier actief op in te zetten en stimuleringsregelingen van het rijk te benutten. Aansluiting bij de LEA is hiertoe aan te bevelen.
Energietransitie
Over de grote beleidstrajecten Regionale Energiestrategie, afwegingskader grootschalige duurzame energie en de warmtevisie worden in 2021 besluiten voorgelegd aan de raad, die inzicht geven over de uitvoering van de energietransitie voor de jaren daarna.
Economie
Voor de gemeentelijke en provinciale omgevingsvisies wordt ons ruimtelijk economisch beleid geactualiseerd waar nodig:
- Retailbeleid: voldoen aan Europese Dienstenrichtlijn, focus op compact houden en concentratie van winkelgebieden
- Ruimtelijk economisch relevante vraagstukken voor Woerden voor de Regionale programmering Werken (i.s.m. provincie en regio)
- Horecabeleidskader beleidsregels implementeren in Omgevingswet
In 2021 vindt de uitvoering plaats van het door de gemeenteraad vastgestelde:
- Economisch Actieplan 2019-2022
- Herstructureringsprogramma 2030 en schuifruimte locaties bedrijven.
Recreatie & Toerisme
Voor Recreatie Midden Nederland (RMN) en daarmee samenhangend Recreatieschap Stichtse Groenlanden loopt een verbetertraject. De verwachting is dat eind 2020 de beraadslaging over dit verbetertraject is afgerond. In 2021 zal de implementatie hiervan vorm krijgen (zie ook hoofdstuk over Verbonden partijen).