Portefeuillehouder | Thema |
Arthur Bolderdijk | Openbare ruimte/IBOR en Begraven en Begraafplaatsen |
Arjan Noorthoek | Verkeer en vervoer en Parkeren/parkeerbeleid |
Arthur Bolderdijk | Afval en reiniging |
Programma 2. Fysiek beheer openbare ruimte en vervoer
Omschrijving
Terug naar navigatie - OmschrijvingIn dit programma gaat het om de relatie van de gemeente met de inwoner en de manier waarop Woerden bestuurd wordt en bevat de volgende taakvelden:
0.63 – Parkeerbelasting | parkeerbelasting: - heffing en invordering; - opbrengsten parkeerfaciliteiten; - opbrengsten boetes |
2.1 - Verkeer en vervoer | verkeer te land (inclusief voetgangers) en bijbehorende droge infrastructuur |
2.2 – Parkeren | ontwikkeling en beheer van parkeervoorzieningen en parkeerbeleid: parkeerzone, ontheffingen en vergunningen; - inrichting en onderhoud open en gesloten parkeervoorzieningen; - baten en lasten die betrekking hebben op parkeervoorzieningen (exclusief de opbrengst van parkeerbelasting, zie taakveld 0.63); - parkeermeters; - fietsenstalling; - algemene parkeervoorzieningen die door gehandicapten kunnen worden gebruikt. |
2.4 - Economische havens en waterwegen | (beroeps)scheepvaart en de bijbehorende infrastructuur |
3.4 - Economische promotie | activiteiten gericht op het "op de kaart zetten" van de gemeente: Kermis, evenementen en coördinatie binnenstad |
5.6 - Media | de zorg voor fysieke en elektronische cultuurdragers: Mediabeleid |
5.7 - Openbaar groen en (openlucht) recreatie | openbaar groen, natuur en recreatie |
6.1 - Samenkracht en burgerparticipatie | algemene voorzieningen gericht op participatie: Multifunctionele centra’s |
7.2 – Riolering | afvalwater en de waterhuishouding |
7.3 – Afval | inzameling en verwerking van bedrijfs- en huishoudelijk afval |
7.5 - Begraafplaatsen en crematoria | taken op het terrein van de lijkbezorging |
Ambities fysiek beheer openbare ruimte en vervoer
Terug naar navigatie - Ambities fysiek beheer openbare ruimte en vervoerIntegraal Beheer van de Openbare Ruimte (IBOR)
De afgelopen jaren is er een flinke kwaliteitsslag gemaakt in onze openbare ruimte. Om deze kwaliteit te behouden, moeten we investeren. Hierbij zetten wij in op kwalitatief hoogwaardig en ecologisch groen. Ook spannen we ons in voor verbetering van de levensomstandigheden voor insecten. Het onderhoud van wegen, bruggen en fietspaden wordt goed geborgd. Er wordt geïnvesteerd in speelplaatsen, en als openbare verlichting wordt vervangen, kiezen we een duurzame oplossing – waar mogelijk gecombineerd met laadpalen voor elektrische fietsen en auto’s. Bij het ontwerp van de openbare ruimte besteden we aandacht aan toegankelijkheid voor iedereen.
Bodemdaling, klimaatbestendigheid en circulaire economie
Bodemdaling is niet alleen een probleem van de gemeente. Een eerlijke verdeling van de kosten tussen samenleving, ontwikkelaars en overheid, maakt dit voor iedereen draagbaar. Met Alphen, Gouda en provincies werken we aan een regiodeal met het Rijk, zodat onze investeringen op het gebied van bodemdaling ook daar op financiële steun kunnen rekenen. Het programma circulaire economie reduceert de kosten voor afvalverwerking, door met lokale bedrijven (groen)afval lokaal te verwerken en te gebruiken. In AVU-verband werken wij aan het circulair maken van afvalstromen.
Resultaten boeken in mobiliteit en bereikbaarheid
Om Woerden nu en in de toekomst leefbaar en bereikbaar te houden moeten wij ons verkeer beter, veiliger en duurzamer organiseren. De verbindingen binnen en tussen Woerden en de dorpen, regionaal en met de randstad zijn in 2040 wat ons betreft verbeterd. Ook willen we het fietsverkeer versterken.
De Verkeersvisie 2030 en de Strategienota Verkeersvisie 2030, die samen met inwoners, ondernemers en belangenorganisaties zijn opgesteld, worden uitgewerkt in een meerjarig verkeersmaatregelenplan, dat wordt vastgesteld door de raad. Hierin nemen we alle maatregelen op die nodig zijn om de Verkeersvisie 2030 te realiseren. Wij denken ten minste aan de volgende punten:
a. Aanpak van fietsknelpunten en het verbeteren van de fietsinfrastructuur (in en om het centrum en op de werk- en schoolroutes) hebben prioriteit in de uitvoering van het verkeersmaatregelenplan. We benutten daarbij de financieringsmogelijkheden vanuit andere overheden.
b. We onderzoeken of de toegang tot de binnenstad voor fietsers prettiger kan worden door de voorrang van de binnenring af te halen. Dit creëert een gelijkwaardige positie tussen motorvoertuigen en fietsers.
c. Duurzame mobiliteit, zoals het gebruik van de fiets, maken we aantrekkelijker. Met NS en ProRail werken we aan de blijvende aantrekkelijkheid van treinverbindingen naar de steden om ons heen. Ook de aansluiting met ander openbaar vervoer geven wij daarbij de nodige aandacht.
d. We bekijken hoe we de ontsluiting van Woerden-Oost verder kunnen vormgeven.
e. We verbeteren de verkeersveiligheid van de wijk door 30km-zones in te voeren.
f. In 2020 wordt het beleid voor betaald parkeren opgesteld, dit zal in december 2020 leiden tot een voorstel om de parkeertarieven aan te passen.
Voor de noodzakelijke investeringen maken wij de benodigde middelen structureel vrij waarbij wij ervoor zorgen dat de schuldquote beheersbaar blijft
Actuele ontwikkeling
De mondiale ontwikkeling van hitte en droogte beïnvloedt de openbare ruimte. Voor groen zijn er voorbeelden die direct zichtbaar zijn, zoals jonge bomen die de zomer niet overleven, maar ook effecten die niet direct zichtbaar zijn namelijk dat bomen of beplanting minder goed ontwikkelen waardoor ze niet direct, maar eerder dan gepland vervangen moeten worden. Voorbeelden voor andere disciplines zijn minder direct zichtbaar, daarmee ook nog niet goed inzichtelijk, denk aan verharding op veendijken, door droogte ontstaan scheuren in de veendijk welke vervolgens doorzet in scheuren in de verharding. Het omgekeerde van de hitte/droogte zijn de extremere piekbuien, die tot overbelasting van het rioolstelsel zorgen. De effecten op het areaal en de financiële gevolgen zijn nog niet inzichtelijk te maken, maar wanneer gevolgen zichtbaar worden vergen deze soms acuut ingrijpen vanuit de zorgplicht, terwijl voor deze effecten nog geen middelen zijn vrijgemaakt. Dit is een financieel risico wat nog niet te beheersen is.
Verkeerskundig is de ontwikkeling dat agrarisch verkeer steeds groter en zwaarder wordt, waar het buitengebied niet op is ingericht, maar ook de toename van thuisbezorg bestelbusjes (versterkt door corona). Dit heeft zijn weerslag op zowel de weginrichting als fysiek op de wegen, die niet op deze verzwaarde belasting zijn ontworpen en dus eerder vernieuwd moeten worden.
Financiële uitdagingen en strategische heroriëntatie
De landelijke ontwikkeling gaat over de gehele gemeentebegroting, die steeds meer onder druk komt te staan mede door de zorgtakenverschuiving vanuit het rijk. Dit effect is in 2020 duidelijk geworden in de strategische heroriëntatie en daar moet de organisatie zich nu op inrichten. De verdergaande bezuiniging dwingt nog betere besluitvorming over prestaties, kosten en risico’s waarbij de wettelijk zorgplicht en mogelijk aansprakelijkheid van de gemeente vooropstaat. De beslissingen en risico’s moeten op het juiste niveau genomen en belegd worden en op die verantwoordelijkheden en processen ligt in 2021 de focus.
Effect corona
De actualiteiten rondom corona zijn van beperktere invloed geweest op het beheer van de openbare ruimte. Veel activiteiten konden doorgang vinden of zijn met korte vertraging en relatief beperkte meerkosten alsnog uitgevoerd. Financieel heeft corona wel geleidt tot minder verkeer en daarmee minder parkeeropbrengsten.
Beleidsaanpassing
Bijsturingsvoorstellen vanuit de strategische heroriëntatie worden uitgewerkt, wat een gemeente-brede opgave is omdat het de begroting IBOR betreft, maar de gevolgen of beslissingen meerdere beleidsvelden raken. Op sommige punten zal bestuurlijk besluitvorming nodig zijn alvorens de bijsturing te kunnen realiseren. We hebben niet op alle IBOR-disciplines (actueel) beleid, mede doordat keuzes uit de Taskforce 2018 en Heroriëntatie 2020 nog niet zijn uitgewerkt. De accountantscontrole van boekjaar 2019 heeft dit als verbeteropdracht aangegeven omdat de beleidskaders de basis vormen voor het verantwoorden van de uitgaven en op de beleidskaders ook terug gerapporteerd dient te worden naar de raad. Daarom in dit jaar de inventarisatie gestart welk beleid verouderd is dan wel ontbreekt, om daaruit de structuur op te bouwen van beleidsplannen, beheerplannen tot uitvoerings-/jaarplannen. Deze inventarisatie wordt in 2021 afgerond, waarna samen met het bestuur de beleidsagenda kan worden vastgesteld.
Verkeerskundig staan beleidsdocumenten voor de binnenstad en de algehele verdere uitwerking van de verkeersvisie op de agenda.
Opgave: Woerden veilig, leefbaar en bereikbaar
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect2.1 Woerden is verkeersveilig, leefbaar en bereikbaar
2.2 Aan de westkant van Woerden is een goede en veilige doorstroming van het verkeer
2.3 Aan de oostkant van de kern Woerden is een goede en veilige doorstroming van het verkeer
2.4 Ontsluiting Harmelerwaard
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat2.1.1. Het Meerjaren Verkeersmaatregelenplan geeft aan welke maatregelen benodigd zijn om de doelstelling te bereiken
Inspanning 2021
2.2.1 Het aanleggen van een robuuste westelijke ontsluiting. In 2022 hebben we een onherroepelijk besluit over de aanleg van een nieuwe brug over de Oude Rijn en zijn we bezig de procedures af te ronden om de brug te realiseren.
Inspanning 2021
2.2.3 In 2021 verder uitvoering geven aan vastgestelde maatregelen doorstroming Woerden West
Inspanning 2021
2.3.1 In 2022 is de Steinhagenseweg omgelegd en zijn de fietsoversteken bij de Steinhagenseweg zodanig ingericht dat er een optimale afstemming wordt bereikt tussen doorstroming en verkeersveiligheid voor auto en fiets
Inspanning 2021
2.4.1 In 2022 is de nieuwe ontsluitingsweg gereed
Inspanning 2021
Opgave: De openbare ruimte wordt sober en doelmatig onderhouden
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect2.5 De openbare ruimte wordt sober en doelmatig onderhouden
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat2.5.1 Vanaf 2021 is de beeldkwaliteit van de openbare ruimte inzichtelijk en wordt de ontwikkeling hiervan gemonitord.
Inspanning 2021
2.5.2 In 2021 is de basis voor een betaalbare openbare ruimte gelegd.
Inspanning 2021
2.5.3 Gemeente Woerden is bodemdalings- en klimaatbestendig ingericht cf. actieplannen klimaatbestendig 2050 2.0 en bodemdaling (genoemde doelstellingen 2022).
Inspanning 2021
2.5.3 Gemeente Woerden is bodemdalings- en klimaatbestendig ingericht cf. actieplannen klimaatbestendig 2050 2.0 en bodemdaling (genoemde doelstellingen 2022).
Inspanning 2021
Omvang huishoudelijk restafval
Terug naar navigatie - Omvang huishoudelijk restafvalPeriode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2019 | 158 kg per inwoner | 172 kg per inwoner |
Eigen indicatoren
Terug naar navigatie - Eigen indicatorenOmschrijving | Huidig | Streefwaarde 2022 |
Procedures om de brug over de Oude Rijn te realiseren. | wachten op besluitvorming | procedure is lopend |
Maatregelen doorstroming Woerden West | werkzaamheden kruispunt Hollandbaan - Waardsebaan afgerond | Herinrichting kruispunt Hollandbaan - Waardsebaan afgerond, werkzaamheden herinrichting Boerendijk gestart |
Omlegging Steinhagenseweg en inrichting fietsoversteken bij de Steinhagenseweg: doorstroming voor auto | planvorming gestart | gerealiseerd |
idem: doorstroming voor fiets | planvorming gestart | gerealiseerd |
idem: verkeersveiligheid voor auto | planvorming gestart | gerealiseerd |
idem: verkeersveiligheid voor fiets | planvorming gestart | gerealiseerd |
nieuwe ontsluitingsweg Harmelerwaard | voorbereiding gestart | gereed |
Nieuwe ontsluitingsweg Harmelerwaard | gereed | |
Vanaf kwartaal 4 wordt jaarlijks de integrale beeldkwaliteit (CROW) van de openbare ruimte gerapporteerd en afgezet tegen de dan geldende beleidsambities. | in voorbereiding | eerste jaar doorlopen, continuïteit geborgd. |
Gemeente Woerden is bodemdalings- en klimaatbestendig ingericht cf. actieplannen klimaatbestendig 2050 en bodemdaling (genoemde doelstellingen 2022). | ||
De vijf belangrijkste prioriteiten uit de Ontwikkelagenda (uitwerking van Binnenstad visie) zijn in 2022 uitgevoerd of in bestuurlijke besluitvorming gebracht. |
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenTaakv | Omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
2.1 | Verkeer en vervoer | Lasten | € 9.337.794 | € 9.837.841 | € 10.379.045 | € 10.284.545 | € 10.104.179 |
2.2 | Parkeren | € 1.523.218 | € 1.478.864 | € 1.613.020 | € 1.462.803 | € 1.448.396 | |
2.4 | Economische havens en waterwegen | € 1.242.750 | € 1.312.060 | € 1.335.505 | € 1.325.387 | € 1.315.665 | |
3.4 | Economische promotie | € 237.205 | € 229.243 | € 229.243 | € 229.243 | € 229.243 | |
5.6 | Media | € 43.366 | € 33.841 | € 33.841 | € 33.841 | € 33.841 | |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | € 3.807.597 | € 3.871.347 | € 3.965.563 | € 3.911.085 | € 3.827.021 | |
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | € 290.009 | € 305.473 | € 305.473 | € 305.473 | € 305.473 | |
7.2 | Riolering | € 3.964.502 | € 4.291.384 | € 4.385.782 | € 4.486.254 | € 4.587.730 | |
7.3 | Afval | € 4.188.812 | € 4.584.601 | € 4.864.882 | € 4.864.882 | € 4.864.882 | |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | € 692.033 | € 669.994 | € 651.298 | € 616.261 | € 614.315 | |
Lasten - Totaal | € 25.327.286 | € 26.614.648 | € 27.763.652 | € 27.519.774 | € 27.330.745 | ||
0.63 | Parkeerbelasting | Baten | € 1.797.000- | € 1.978.500- | € 1.978.500- | € 1.978.500- | € 1.978.500- |
2.1 | Verkeer en vervoer | € 159.594- | € 161.188- | € 171.188- | € 171.188- | € 171.188- | |
2.2 | Parkeren | € - | € - | € - | € - | € - | |
2.4 | Economische havens en waterwegen | € 47.185- | € 47.940- | € 57.940- | € 57.940- | € 57.940- | |
3.4 | Economische promotie | € 55.030- | € 55.910- | € 55.910- | € 55.910- | € 55.910- | |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | € 21.562- | € 21.907- | € 21.907- | € 21.907- | € 21.907- | |
7.2 | Riolering | € 4.900.025- | € 5.692.728- | € 6.110.206- | € 6.210.678- | € 6.312.155- | |
7.3 | Afval | € 5.467.909- | € 5.854.068- | € 6.134.347- | € 6.134.347- | € 6.134.347- | |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | € 655.619- | € 666.108- | € 666.108- | € 666.108- | € 666.108- | |
Baten - Totaal | € 13.103.924- | € 14.478.349- | € 15.196.106- | € 15.296.578- | € 15.398.055- | ||
2. Fysiek beheer openbare ruimte en vervoer - Totaal | € 12.223.362 | € 12.136.299 | € 12.567.546 | € 12.223.196 | € 11.932.690 |
Verschillenanalyse 2020 - 2021
Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2020 - 2021Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2020 | Bedrag | Voordeel - Nadeel + |
2.1 | Stelpost invulling SH (werkzaamheden verminderen/bijstellen). Met aannemers worden afspraken gemaakt om de kosten van het gevel tot gevel contract structureel te verlagen. | -70000 | voordeel |
2.1 | Stijging budgetten verkeer en vervoer door indexering en extra GWW indexering + areaaluitbreiding (conform Voorjaarsnota) | 287573 | nadeel |
2.1 | Stijging kapitaallasten Verkeer en Vervoer door IBOR investeringen en verkeersinvesteringen. | 669279 | nadeel |
2.1 | Afname budget verkeersmaatregelen coalitieakkoord (conform meerjarenbegroting verlaging budget strategienota Verkeersvisie) | -267500 | voordeel |
2.1 | Afname budget verkeersveiligheidsmaatregelen (conform meerjarenbegroting en inzet ter dekking kapitaallasten voorbereidingskrediet Rembrandtbrug) | -48867 | voordeel |
2.1 | Afname budget bodemdalingsbestendige gemeente 2050 (eenmalige budgetten) | -69896 | voordeel |
2.2 | Verlaging lasten exploitatie parkeren (komt uit Strategische Heroriëntatie) | -80060 | voordeel |
2.4 | Stijging lasten baggeren en beschoeiingen door indexering en extra GWW indexering +areaaluitbreiding (VJN) | 40803 | nadeel |
2.4 | Stijging lasten baggeren door extra budget ivm PFAS door gewijzigde wet- en regelgeving (conform Voorjaarsnota) | 25000 | nadeel |
5.7 | Lagere doorbelasting loonkosten teams naar dit taakveld (meer uren naar ander taakvelden) | -86319 | voordeel |
5.7 | Stijging lasten openbaar groen en speelplaatsen door indexering en extra GWW indexering + areaaluitbreiding (conform Voorjaarsnota) | 174003 | nadeel |
7.2 | Stijging doorbelasting loonkosten naar rioolwerken | 44341 | nadeel |
7.2 | Stijging beleids- en onderzoekskosten riolering | 56196 | nadeel |
7.2 | Stijging kapitaalasten vrijvervalriolering ivm hogere investeringen | 175291 | nadeel |
7.2 | Reiniging en inspectie persriolering | 52733 | nadeel |
7.3 | Lagere doorbelasting loonkosten team A&R (BN) | -17273 | voordeel |
7.3 | Lagere lasten inzameling oud papier (BN) | -24243 | voordeel |
7.3 | Hogere lasten inzameling gft- en restafval (inhuur, onderhoud, brandstof en kapitaallasten). Budgettair neutraal. | 93218 | nadeel |
7.3 | Hogere verwerkingskosten AVU a.g.v nadelige Europese aanbesteding afvalverwerking. Budgettair neutraal. | 611320 | nadeel |
7.3 | Lagere lasten inzameling kunststof ivm andere vergoedingssystematiek (zie nadeel baten). Budgettair neutraal. | -364444 | voordeel |
7.3 | Lagere onttrekking aan voorziening afvalstoffenheffing | 87322 | nadeel |
Diversen | -1115 | voordeel | |
Totaal mutaties lasten | 1.287.362 | nadeel | |
Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2020 | Bedrag | Voordeel - Nadeel + |
0.63 | Opbrengst garage parkeren Castellum (strategische Heroriëntatie) | -30000 | voordeel |
0.63 | Opbrengst bewonersvergunningen (Strategische Heroriëntatie) | -32000 | voordeel |
0.63 | Stelpost verhoging parkeergelden (SH nog in te vullen) | -123000 | voordeel |
0.63 | Opbrengst laadpalen Castellum vallen lager uit | 3500 | nadeel |
7.2 | Riolering index 1% +1,6% + areaal+ werkelijk 2020 hoger (budgettair neutraal) | -352703 | voordeel |
7.2 | Riolering (extra verhoging n.a.v. Strategische Heroriëntatie) | -440000 | voordeel |
7.3 | Oud papiermarkt (prijs) is fors teruggelopen de laatste jaren | 153842 | nadeel |
7.3 | Lagere opbrengst glas bij de AVU | 17344 | nadeel |
7.3 | Hogere baten afvalbrengstation (o.a. grof vuil) | -20000 | nadeel |
7.3 | Lagere opbrengst Nedvang kunststofinzameling (andere wijze van verrekening). De lasten kunststofinzameling vallen lager uit. | 145920 | nadeel |
7.3 | Hogere baten afvalstoffenheffing ter dekking hogere lasten (BN) Indicatie circa 14,6%. | -674818 | voordeel |
Diversen | -22510 | voordeel | |
Totaal mutaties baten | -1.374.425 | voordeel | |
Totaal mutaties lasten en baten | -87.063 | voordeel |