Pro-gram-ma |
Doelstelling/ product |
Oorzaak/ onzekerheid |
Risico/ effect |
I/S |
Beheersmaatregel |
Maat-regel uitge-voerd |
Kans x omvang |
(het effect v.d. oorzaak op de doelstelling) |
(in €) |
1 |
Laag ziekteverzuim |
Door diverse oorzaken wordt er in de organisatie door diverse medewerkers grote werkdruk ervaren. Het gevaar bestaat dat dit uiteindelijk zal uitmonden in oplopend ziekteverzuim. |
Oplopend ziekteverzuim. |
S |
Constante aandacht van het management. Binnen P&O is iemand aangenomen voor dit thema. |
Ja |
|
87.500 |
1 |
Continuiteit ICT voorzieningen |
Structurele contractaanpassing vanwege: 1. Door de grote hoeveelheid leveranciers is het scherp zijn op de afspraken met de leveranciers lastig. Een verandering in een afspraak kan grote effecten hebben op het verloop van een project en kan zelfs effect hebben op andere projecten. 2. Stroomstoringen. 3. Door de grote hoeveelheid aan applicaties en hardware/software keuzes gemaakt uit het verleden staat de Architectuur onder druk. 4. Maatwerkapplicaties |
Onstabiele of nietwerkende omgeving en ontevreden eindgebruikers. |
S |
1. Meer projectmatig gaan werken. Op cruciale projecten dient een projectleider gezet te worden om de afspraken in de gaten te houden. Tevens dienen de leveranciers vaker lid te worden van het projectteam. 2. Vanwege de ingrijpende wijzigingen uit 2019 wordt de uitwijk opnieuw vormgegeven. Hier is voor de wettelijke (uitwijk)taken mogelijk om te voldoen aan de norm van 2 x 24 maximale uitval. 3. De ICT Architect gaat de Architectuur analyseren. Vervolgens zullen er keuzes gemaakt worden om de Architectuur weer zo optimaal mogelijk te laten renderen. 4. Meer samenwerken binnen VNG realisatie en daarvan de produkten afnemen dit in plaats van zelf ontwikkelen. |
Ja |
|
187.500 |
1 |
Privacy |
Datalek zoals bedoeld in AVG. |
Imagoschade (betrouwbare gemeente) en boete van max. 82.000 AP, stagnerende bedrijfsvoering, enz. Financieel risico per persoon waarvan gegevens gelekt: 190 euro. |
S |
Technische maatregelen en verhogen Awareness. |
Ja |
|
187.500 |
1 |
Veilige dienstverlening aan inwoners en bedrijven. |
Cybercriminelen proberen voortdurend de gemeente te hacken. Hierbij gaat het op de kosten van het incident zelf bijvoorbeeld kosten losgeld en verlies van productie. |
Geen betrouwbare overheid. Niet voldoen aan wet- en regelgeving. Geen dienstverlening mogelijk. |
i |
Crisisplan schrijven en oefenen crisis. Snel doorzetten en oppakken kwetsbaarheden. |
nee |
|
562.500 |
1 |
Veilige dienstverlening aan inwoners en bedrijven. |
Cybercriminelen proberen voortdurend de gemeente te hacken. Gezien we de risico's nog niet goed in beeld hebben is het moeilijk een goede inschatting te maken van de risico en kosten. |
Geen betrouwbare overheid. Niet voldoen aan wet- en regelgeving. Geen dienstverlening mogelijk. |
s |
GAP analyse BIO uitvoeren inclusief financiele en organisatorsiche impact, uitvoeren penetratietest. |
nee |
|
562.500 |
2 |
Wettelijke verantwoordelijkheden belegd. |
Wettelijke Installatieverantwoordelijkheid is binnen de organisatie niet geborgd. |
Elektrocutiegevaar voor gebruikers en medewerkers / partners.
Juridische aansprakelijkheid gemeentesecretaris. |
S |
1. Gemeentesecretaris is in de periode 2018/2019 geinformeerd over zijn juridische aansprakelijkheid.
2. Budget is beschikbaar gesteld om vanuit R&B een eerste verdiepingsslag te maken in de taken en verplichtingen die installatieverantwoordelijkheid met zich meebrengt voor IBOR & Riolering. |
nee |
|
562.500 |
2 |
Areaalkwaliteit inzichtelijk conform wet- en regelgeving. |
De prijsstijging in de sector Grond-, Weg- en Waterbouw is al jaren hoger dan de indexatie die op de gemeentebegroting wordt toegepast. |
1. Doordat prijzen harder stijgen dan het budget, kunnen minder activiteiten worden uitgevoerd. Hiermee komen (wettelijke) taken van R&B onder druk te staan. Gevolgen van imago schade tot juridische aansprakelijkheid.
2. Overschrijding voor producten waar lopende contracten met landelijke indexen zijn voorgeschreven of waar wettelijke zorgplicht dwingt tot ingrijpen ook als het budget niet toereikend is. |
S |
Vanaf 2021 wordt jaarlijks in de voorjaarsrapportage het verschil tussen de gemeenteindex en landelijke index gecorrigeerd. |
nee |
|
262.500 |
2 |
Areaalkwaliteit inzichtelijk conform wet- en regelgeving. |
De wettelijke verplichtingen zijn nog niet vertaald naar een inspectiestrategie. |
Beleid kan niet worden getoetst
Aansprakelijkheidstelling kan niet worden afgewezen.
Verkeerde keuzes bij onderhoudsprioritering. |
S |
Inspectiestrategie opstellen in 2021. |
nee |
|
562.500 |
2 |
Areaalinformatie compleet. |
Areaalwijzigingen als gevolg van ontwikkelingen worden niet overgedragen aan beheer. |
Geen inzicht in volledig areaal.
Onjuiste analyses en ramingen
Juridische/ eigendomsrisico's. |
S |
"Het jaar van de processen…"
Overdracht en wijziging van arealen inbedden in de organisatie middels processen en procedures. |
nee |
|
262.500 |
2 |
Wettelijke verantwoordelijkheden belegd. |
Geen beleid over objecten die deels of geheel op gemeentelijk eigendom liggen, maar slechts de functie erftoegang hebben en zich niet gedragen als openbaar gebied. Denk aan proces inritvergunningen. |
Onduidelijkheid over onderhoudsverplichting waardoor onderhoud niet wordt uitgevoerd (juridisch risico) of onderhoud ten onrechte door gemeente wordt betaald. |
S |
1. Wegenlegger actualiseren 2020/2021
2. "Het jaar van de processen…." VTH-proces inritvergunningen laten aansluiten op het privaatrechtelijk grondeigendom van gemeente. |
nee |
|
75.000 |
2 |
Een veilige, goed begaanbare openbare ruimte. |
Tijdens de taskforce 2018 en strategische herorientatie 2020 zijn benodigde onderhoudsbudgetten bepaald. De begroting voorziet echter niet in deze financiele middelen. |
IBOR beleid wordt niet gehaald.
Afname leefbaarheid omgeving.
Oplopende onderhoudsachterstanden.
Toenemende juridische en financiele risico's.
Overschrijdingen door wettelijke taken. |
S |
1. Herziening IBOR-kwaliteitnormen cf. financiële ruimte 2021.
2. Onderhoudsachterstanden inzichtelijk maken via MOP2021 e.v.
3. Waar de wettelijke zorgplicht dit verlangt, zullen maatregelen worden getroffen ook als de middelen niet toereikend zijn. Dit resulteert in overschrijdingen. |
nee |
|
262.500 |
2 |
Een veilige, goed begaanbare openbare ruimte. (klimaatbestendig) |
Klimaatverandering (o.a. wateroverlast, droogte, hittestress). |
Schade aan openbare ruimte en gezondheid. |
I |
Realiseren van een klimaatbestendige inrichting. |
nee |
|
166.250 |
2 |
Een veilige, goed begaanbare openbare ruimte. |
Het verlichtingsareaal is sterk verouderd en de constructieve veiligheid is niet inzichtelijk. |
Lichtmasten vallen om. |
S |
Lichtmasten ouder dan 40 jaar worden op sterkte gemeten obv een z.g.n. rotatie-meting. Op basis van inspectie wordt een vervangingsprogramma voor geheel OVL-areaal opgesteld en daarna uitvoeren. |
nee |
|
1.000.000 |
2 |
Inzameling en transport van afvalwater is gegarandeerd conform wet- en regelgeving. |
Falen van onderdelen rioolstelsel: specifiek afvoerleiding gemaal Reijerscop. |
Geen vuilwaterafvoer mogelijk voor Reijerscop. Stank- en riooloverlast in woningen en bedrijven. |
I |
Onderzoek naar toekomstbestendige oplossingen met tijdelijke maatregelen. Worst case: ca. 200k voor het aanpassen van het afvoersysteem. |
nee |
|
190.000 |
2 |
Inwoners kunnen terrecht bij het gemeentelijk funderingsloket bij funderingsschade als gevolg van lage grondwaterstanden. |
Onvoldoende capaciteit en een positief bestuurlijk besluit. |
Bewoners niet tijdig geinformeerd. |
I |
Participeren in de landelijke ontwikkelingen. |
nee |
|
131.250 |
2 |
Verbetering van de bereikbaarheid vanuit wijken, dorpen en bedrijventerreinen naar de A12 en minder oponthoud voor auto´s en fietsers door meer ongelijkvloerse of geregelde fietskruisingen. |
Bodemgesteldheid laat niet toe dat er kunstwerken worden gerealiseerd. |
Ongelijkvloerse kruispunten kunnen alleen tegen zeer hoge kosten worden gerealiseerd. |
I |
Vooraf inzichtelijk maken waar dit speelt, zodat een realistisch budget wordt gereserveerd. |
nee |
|
250.000 |
3 |
Werk & inkomen algemeen |
Doordat de door de gemeente uitgevoerde taken op het gebied van werk & inkomen ‘open einde regelingen’ zijn, is geen zekerheid te krijgen en geen grens te stellen aan het aantal ‘aanvragen’ om voor een uitkering in aanmerking te komen. Daarnaast wordt begroot op basis van een BUIG-budget dat wij van het rijk ontvangen in april van het voorgaande jaar. Dit wordt nadien nog 3x bijgesteld tot het definitieve bedrag. Dit kan zowel positief als negatief uitvallen. De ervaring leert dat Ferm Werk de afgelopen jaren voorzichtig begroot, waardoor de kans op tegenvallers gering is. |
Met als gevolg een financieel risico. |
S |
* Adequaat begroten door zowel Ferm Werk als gemeente
* juiste ervaringscijfers genereren
* prognoses opstellen
* juiste informatie verwerven over arbeidsmarktontwikkelingen en instroom statushouders
* actuele budgetoverzichten bijhouden
* krachtige inzet op uitstroombeleid via prestatieafspraken en de opgaven werk & inkomen en integratie statushouders
* scherpe analyse van de kwartaalrapportages van FermWerk |
Ja |
|
87.500 |
3 |
Zorg algemeen |
Doordat de door de gemeente uitgevoerde zorgtaken ‘open einde regelingen’ zijn, is geen zekerheid te krijgen en geen grens te stellen aan het aantal ‘aanvragen’ om ondersteuning.
Een specifieke oorzaak voor dit risico is dat andere organisaties dan de gemeenten (mn SAVE en de huisartsen) jeugdigen kunnen indiceren voor hulpverlening. |
Met als gevolg een financieel risico. |
S |
* juiste ervaringscijfers genereren
* prognoses opstellen
* contacten met save en huisartsen intensiveren
* in het kader van de taskforces worden andere maatregelen ontwikkeld |
Ja |
|
375.000 |
3 |
Maatwerk jeugd |
Een te krappe beroting voor zorgkosten jeugd. |
Het risico op een overschrijding is dan ook zeer groot. |
I |
Realistisch ramen o.b.v. verwachte lasten is met ingang van begrotingsjaar 2019 ingevoerd. Invoering van casemanagement en zorg op maat tegen zakelijke insteek. |
Ja |
|
902.500 |
3 |
Zorg algemeen |
Doordat West Utrecht inkoop kleiner wordt, zijn de kosten per gemeente mogelijk hoger. |
Met als gevolg een financieel risico. |
S |
* Actieve participatie
* Inzet accountmanager |
Ja |
|
75.000 |
3 |
WMO gebruik door 65+ers. |
Toenemende kosten door vergrijzing (7% per jaar is de prognose door VNG). Focus ligt nu op HH (huishoudelijkehulp). |
Financieel |
S |
Ooorzaak is de vergrijzing. Mogelijke maatregel in het volume van de verstrekking, aantal uur per week dat HH verstrekt wordt. Onderzoeken welke ruimte de wet biedt. Andere maatregelen onderzoeken met sociaal team. |
Nee |
|
262.500 |
3 |
Inkooptraject |
Stijging van inkoopprijzen van zorg, Jeugd en WMO. |
De inkoopprijzen stijgen waardoor er sprake zal zijn van budgetoverschrijdingen. |
S |
Geen. |
Nee |
|
712.500 |
3 |
Maatwerk budget |
Realiseren taakstelling casemanagement. |
Door het niet halen van de taakstelling kan sprake zijn van budgetoverschrijdingen. |
I |
Monitoring of taakstelling wordt gehaald is deels ingericht. |
Ja |
|
87.500 |
3 |
Maatwerk budget jeugd |
Realiseren taakstelling POH. jGGZ. |
Door het niet halen van de taakstelling kan sprake zijn van budgetoverschrijdingen. |
I |
Monitoring of taakstelling wordt gehaald is deels ingericht. |
Ja |
|
87.500 |
3 |
Budget personeelskosten |
Realisatie taakstelling inhuur van payroll naar vast extra target 100K gekoppeld aan casemanagement. |
Door het niet halen van de taakstelling kan sprake zijn van budgetoverschrijdingen. |
I |
Monitoring of taakstelling wordt gehaald is deels ingericht. |
Ja |
|
87.500 |
3 |
Participatiebudget |
Realisatie taakstelling werk en inkomen. |
Door het niet halen van de taakstelling kan sprake zijn van budgetoverschrijdingen. |
I |
Ferm werk heeft afgelopen jaren begrotingsoverschotten laten zien. Deze worden per kwartaal gemonitord. |
Ja |
|
187.500 |
3 |
Wmo |
De extra bijdrage voor het sociaal team stopt per 2022. |
Oplopende werkdruk en oplopende wachtlijsten. |
S |
Caseload gesprekken en monitoren werkvoorraad. |
Ja |
|
87.500 |
3 |
Jeugd en WMO |
Prestatie, rechtmatigheid (betalingen waarvan de prestatie niet conform opdracht is) indien geen accountsverklaring aanwezig is. |
Er wordt betaald aan een zorgaanbieder zonder dat de prestatie geleverd is. |
S |
Clienten klagen als ze geen zorg krijgen vooral als ze eigen bijdrage betalen. Bij herbeschikking heb je een contactmoment met consulent die vraagt naar de geleverde zorg. Bij PGB zorgaanbieders zonder accountantsverklaring wordt een steekproef als extra controlemaatregel uitgevoerd. |
Ja |
|
87.500 |
3 |
Bedrijfsvoering |
Door onvoorziene omstandigheden (zoals onverwachte toename van de vraag, ziekte, e.d.) kan de capaciteit om zorgvragen van burgers op te pakken, onder druk komen te staan. Dit is boven een bepaalde grens niet aanvaardbaar. |
Financieel risico. |
s |
* flexibele schil beschikbaar hebben en waar nodig inzetten
* omvang vast en flexibel personeelsbudget monitoren in domeinoverleg
*werkvoorraad monitoren |
Ja |
|
87.500 |
4 |
Cultuur |
Impulsregeling Muziekimpuls loopt gefaseerd af in 2020-2022 (per jaar een terugloop van ca. €15.000,-).Dat betekent dat als er geen alternatieve finaniering gevonden wordt dit een oplopend tekort veroorzaakt. Dit zou het muziekonderwijs in alle scholen in Woerden ondermijnen. We kunnen dan geen invulling geven aan het Convenant Meer Muziek in de Klas met lokale onderwijsbesturen, waardoor er ook geen matching plaatsvindt met extra rijksbijdrage Muziekmatch. Het is dus een dubbel negatief effect; wegvallen van huidige financiering en daarmee geen mogelijkheid voor aantrekken van extra rijksmiddelen via Muziekmatch. |
financieel risico + Imagoschade |
S |
Optimaal benutten van de mogelijkheden om het deelnamepercentage aan de regeling combinatiefunctionarissen uit te breiden in de jaren 2021 en 2022. |
Nee |
|
75.000 |
5 |
Onderwijshuisvesting |
De gemeente heeft een wettelijke financiele taak ten aanzien van het herstel van constructiefouten in schoolgebouwen. In het uit 2003 daterende gebouw van het Minkema College aan de Steinhagenseweg zijn tijdens een interne verbouwing tekortkomingen geconstateerd aan de brandscheidingen en de brandwerendheid. Mogelijk is er sprake van constructiefouten; dit kan (financiele) consequenties voor de gemeente hebben. |
Financieel risico en imagoschade |
I |
Indien een aanvraag wordt ingediend om de vergoeding van de herstelkosten van de constructiefouten: onderzoek naar de vraag of er inderdaad sprake is van constructiefouten. Daarnaast onderzoek naar de verhaalbaarheid van de kosten op aannemer (failliet) en/of architect en/of eventuele rechtsopvolgers. Ook onderzoek naar de rol en de verantwoordelijkheid van de school als bouwheer en van de rol van de gemeente. |
Nee |
|
1.200.000 |
7 |
Honden en toeristenbelasting |
Geen volleidge opgave door hondenbezitter en hotel/camping. Geen controle en handhaving. |
Geen maximale opbrengst. |
S |
Handhaven of afschaffen en vervangen door hoger OZB tarieven. |
Nee |
|
€ 50.000 |
|
Verdeling eigendom Romeinse helm |
Op 30 september as. wijst de rechtbank vonnis in de zaak betreffende de Romeinse helm. De door partij-deskundigen getaxeerde waarden liggen tussen de € 55.000,- en de € 280.000 euro. |
Uitstroom van middelen om volledig eigendom te verkrijgen. |
I |
Advies huisadvocaat. Juridische inzet om eisen in te willigen. |
Ja |
|
€ 87.500 |
Subtotaal risico’s groter dan of gelijk aan € 50.000 |
|
€ |
9.852.500 |
Subtotaal risico’s kleiner dan € 50.000 |
|
€ |
853.762 |
Totaal risico’s |
|
€ |
10.706.262 |