Uitgaven

5,87%
€ 12.480
x €1.000
5,87% Complete

Inkomsten

1,06%
€ 2.265
x €1.000
1,06% Complete

Saldo

1060,74%
€ -10.215
x €1.000

Voortgang inspanningen

Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid

Uitgaven

5,87%
€ 12.480
x €1.000
5,87% Complete

Inkomsten

1,06%
€ 2.265
x €1.000
1,06% Complete

Saldo

1060,74%
€ -10.215
x €1.000

Voortgang inspanningen

Portefeuillehouder Thema
Monique Bonsen-Lemmers Bestuurlijke zaken, Burgerzaken, Juridische zaken, Openbare orde en veiligheid, Handhaving en toezicht, Communicatie, Citymarketing, Iedereen doet mee, Dierenwelzijn.
Mariëtte Pennarts-Pouw Inwonersparticipatie en gebiedsgericht werken, Bedrijfsvoering (ICT, P&O, Archief), Samenwerking Woerden-Oudewater
Arjan Noorthoek Vergunningverlening en handhaving
Jelmer Vierstra Horeca
Roy Luca Regionale samenwerking

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Programma 1 omvat twee opgaven uit het bestuursakkoord:

- Vitale wijken, dorpen en het buitengebied

- Fitte gemeentelijke organisaties

 

Taakvelden binnen programma 1 zijn:

Taakveld Omschrijving
0.1 Bestuur Facilitering van de bestuursorganen: - college van burgemeester en wethouders (loonkosten, reis- en verblijfskosten e.d.) - raad en raadscommissies (vergoedingen, excursies e.d) - de ondersteuning van de raad, griffie - regionale, landelijke en internationale bestuurlijke samenwerking - lokale rekenkamer, lokale ombudsfunctie, accountantscontrole
0.2 Burgerzaken Producten burgerzaken: - paspoorten en rijbewijzen - bevolkingsregister - straatnaamgeving en kadastrale informatie - burgerschap - verkiezingen, referenda - burgerzaken leges opbrengsten (economische categorie baten: 3.7)
1.1 Crisisbeheersing en brandweer Taken van de brandweer en taken in verband met het beperken en bestrijden van rampen en zware ongevallen
1.2 Openbare orde en veiligheid Taken op het gebied van de openbare orde en veiligheid: - toezicht en handhaving openbare orde, BOA's - Wet Bibob en (bestuurlijke) aanpak georganiseerde criminaliteit - bureau Halt - preventie van criminaliteit - opstellen en handhaven APV - leges drank & horeca - wet wapen en munitie (voorheen vuurwapenwet) - beleid, toezicht en ruiming van conventionele explosieven - veilige woon- en leefomgeving - doodsschouw (door de officier van Justitie gelast onderzoek i.v.m. de mogelijk niet-natuurlijke doodsoorzaak) - tegengaan van radicalisering - huiselijk geweld - Persoonsgerichte Aanpak (PGA) - nazorg ex-gedetineerden
5.4 Musea Activiteiten gericht op het verwerven, behouden, wetenschappelijk onderzoeken en presenteren van kunst en cultuur: gemeentelijk archief en RHC Rijnstreek en Lopikerwaard

Opgave: Vitale wijken, dorpen en het buitengebied

Wat heeft Woerden met deze opgave bereikt?

Terug naar navigatie - Wat heeft Woerden met deze opgave bereikt?

Omschrijving (toelichting)

Er is samenhang aangebracht in het werk dat we doen in en voor de wijken, dorpen en het buitengebied met als doel beter Gebiedsgericht te kunnen werken en de wijken, dorpen en het buitengebied als uitgangspunt te nemen, met hun eigen individuele opgaven en behoeften. De samenhang betreft: het werken vanuit het gebied met wat daar bekend is, met een wijze van dienstverlening passend bij het wensbeeld van de visie op dienstverlening. 

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

Omschrijving (toelichting)

1.1  Inwoners, verenigingen, organisaties en ondernemers betrekken we meer bij en hebben invloed op wat de gemeente in hun wijk of dorp doet.

1.2 / 3.2 / 4.3 / 5.1  Er zijn laagdrempelige en gastvrije ontmoetingsplaatsen.

1.3  Initiatiefnemers die zich bezighouden met het versterken van wijk of dorp zijn beter gefaciliteerd waardoor hun initiatieven kansrijker zijn om te realiseren. 

1.4  Er worden zichtbare resultaten geboekt in de wijken en dorpen.

1.5  Inwoners voor wie meedoen niet vanzelfsprekend is, worden meer zichtbaar.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

1.1.1 Als inwoners, ondernemers, en organisaties dat willen, praten ze mee, beslissen ze mee, of werken ze samen met de gemeente aan projecten in hun wijk of dorp. De uitgangspunten van het participatiekader zijn hier leidend.

Terug naar navigatie - 1.1.1 Als inwoners, ondernemers, en organisaties dat willen, praten ze mee, beslissen ze mee, of werken ze samen met de gemeente aan projecten in hun wijk of dorp. De uitgangspunten van het participatiekader zijn hier leidend.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De participatieadviseur adviseert projectleiders zodat deze de uitgangspunten van het participatiekader, indien van toepassing, volgen. 

Inspanningen

1.1.2 in de wijken en dorpen waar een stabiel en divers platform is met draagvlak vanuit de wijk/dorp is verbeterde samenwerking en interactie met de gemeente.

Terug naar navigatie - 1.1.2 in de wijken en dorpen waar een stabiel en divers platform is met draagvlak vanuit de wijk/dorp is verbeterde samenwerking en interactie met de gemeente.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Proces hiertoe is opgestart met een afvaardiging uit bestaande wijk- en dorpsplatforms: de zgn. klankbordgroep. Beleid dat tot verbeterde samenwerking moet leiden is in samenwerking met hen in voorbereiding. 

Inspanningen

1.1.3 / 3.9.3 Kinderen en jongeren zijn betrokken bij beleidsvoorbereiding, besluitvorming en uitvoering.

Terug naar navigatie - 1.1.3 / 3.9.3 Kinderen en jongeren zijn betrokken bij beleidsvoorbereiding, besluitvorming en uitvoering.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

In Q4 2024 zijn we gestart met de opzet van jongerenparticipatie door het inhuren van een extern bureau gespecialiseerd in jongerenparticipatie. In Q1 2025 worden locatie interviews gehouden en een behoefteonderzoek op Denkmee uitgevoerd om de participatiebehoefte van jongeren te meten. Op basis van dit kwantitatief en kwalitatief onderzoek wordt een vorm van jongerenparticipatie gekozen en opgezet in 2025.

Inspanningen

1.2.1 Er is een accommodatiebeleid voor maatschappelijke voorzieningen.

Terug naar navigatie - 1.2.1 Er is een accommodatiebeleid voor maatschappelijke voorzieningen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Proces voor ontwikkeling accommodatiebeleid maatschappelijke voorzieningen is opgestart en wordt in 2025 vervolgd. 

Inspanningen

1.2.2 / 3.2.3 / 4.3.2 / 5.1.2 Iedere wijk beschikt over op fietsafstand bereikbare mogelijkheden waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten.

Terug naar navigatie - 1.2.2 / 3.2.3 / 4.3.2 / 5.1.2 Iedere wijk beschikt over op fietsafstand bereikbare mogelijkheden waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Op dit moment beschikken alle dorpskernen en drie wijken over een ontmoetingsplaats. Op verschillende plekken in Woerden zijn ontmoetingsplaatsen in ontwikkeling en/of draaien deze zonder structurele ondersteuning van de gemeente. 

Inspanningen

1.3.1 Het is voor initiatiefnemers helder op welke wijze zij initiatieven kunnen indienen, welke criteria er zijn voor de initiatieven en welke eventuele budgetten beschikbaar zijn.

Terug naar navigatie - 1.3.1 Het is voor initiatiefnemers helder op welke wijze zij initiatieven kunnen indienen, welke criteria er zijn voor de initiatieven en welke eventuele budgetten beschikbaar zijn.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Komt in 2025 tot stand. 

Inspanningen

1.4.1 De actuele onderwerpen (doelen 3a t/m 3h uit het bestuursakkoord) worden integraal opgepakt in samenwerking met de bewonersplatforms die hierbij betrokken willen zijn, en voor wie het ook een belangrijk onderwerp is.

Terug naar navigatie - 1.4.1 De actuele onderwerpen (doelen 3a t/m 3h uit het bestuursakkoord) worden integraal opgepakt in samenwerking met de bewonersplatforms die hierbij betrokken willen zijn, en voor wie het ook een belangrijk onderwerp is.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De onderwerpen zijn binnen de domeinen opgepakt. 

Inspanningen

1.5.1 Inclusie is zichtbaar in college- en raadsvoorstellen.

Terug naar navigatie - 1.5.1 Inclusie is zichtbaar in college- en raadsvoorstellen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Er is voor gekozen dit alleen bij het format collegevoorstel zichtbaar te maken. 

Inspanningen

1.5.2 Inclusie is standaard onderwerp van gesprek met onze partners, waaronder platforms.

Terug naar navigatie - 1.5.2 Inclusie is standaard onderwerp van gesprek met onze partners, waaronder platforms.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Is uitwerking van het facetbeleid inclusie dat in 2025 wordt opgepakt door sociaal domein. 

Inspanningen

1.5.3 In de domeinen/teams is inclusie een vast onderwerp van gesprek in de verschillende sociale en fysieke opgaven.

Terug naar navigatie - 1.5.3 In de domeinen/teams is inclusie een vast onderwerp van gesprek in de verschillende sociale en fysieke opgaven.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Is onderdeel van het facetbeleid inclusie dat in 2025 wordt opgepakt door sociaal domein. 

Inspanningen

Opgave: Fitte gemeentelijke organisatie

Wat heeft Woerden met deze opgave bereikt?

Terug naar navigatie - Wat heeft Woerden met deze opgave bereikt?

Omschrijving (toelichting)

Inwoners kunnen de diensten makkelijk en dichtbij regelen

Er zijn drie mogelijkheden hoe inwoners makkelijk hun diensten kunnen regelen:
•    Het Telefonisch Informatie Punt (TIP) is iedere werkdag bereikbaar van 8.30 uur tor 12.00 uur en van 13.00 uur tot 17.00 uur.
•    Inwoners kunnen alle werkdagen tijdens openingstijden terecht voor diensten en vragen bij de receptie in het gemeentehuis.
•    Een groeiend aantal diensten zijn digitaal aan te vragen via www.woerden.nl
 
Visie op dienstverlening
Om de samenleving vertrouwen te laten ervaren in het functioneren van de gemeente is het belangrijk dat de samenleving weet wat zij kunnen verwachten van de Dienstverlening. In 2024 is een start gemaakt met de ontwikkeling van de Aanpak op Dienstverlening. Deze aanpak wordt in het 1e halfjaar van 2025 vastgesteld. 
Om de dienstverlening in de samenleving op te halen is in 2024 een klantentevredenheidsonderzoek voorbereid. Dit onderzoek vindt in het 1e kwartaal van 2025 plaats.

Communicatie

We hebben een deel van de schriftelijke communicatie van de gemeente begrijpelijker gemaakt. Ook zijn de schrijfvaardigheden van een deel van de ambtenaren verbeterd. Begrijpelijke communicatie draagt bij aan het vergroten van het vertrouwen van de samenleving in het functioneren van de gemeente. 

Met behulp van software toetsen we altijd of de teksten op de website, het redactionele deel van de informatiepagina in de krant en de berichten op sociale media begrijpelijk zijn. We hebben 40 ambtenaren getraind om begrijpelijke brieven en andere teksten te schrijven en zo’n 30 van de meest verstuurde brieven en e-mails herschreven. Een deel hiervan is via Steffie getoetst door mensen die moeite hebben met lezen.

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

Omschrijving (toelichting)

1.6  De gemeente is gericht op haar inwoners en ondernemers en heeft een open houding voor maatschappelijk initiatief. 

1.7  De samenleving heeft vertrouwen in het functioneren van de gemeente 

1.8  De samenwerking tussen de gemeenten Woerden en Oudewater biedt inwoners van Woerden het voordeel van kennisdeling en kostenefficiency.

1.9  De gemeente is gericht op haar inwoners, en het gemeentebestuur kent een open, herkenbare, daadkrachtige en op onderlinge samenwerking gerichte bestuurscultuur.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

1.6.1 De inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners staan meer centraal in onze werkwijze en dienstverlening.

Terug naar navigatie - 1.6.1 De inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners staan meer centraal in onze werkwijze en dienstverlening.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Begin 2025 is er een aanpak op dienstverlening met heldere normen en praktische afspraken die de gehele organisatie helpt om onze dienstverlening aan inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners te verbeteren.

Inspanningen

1.6.2 Waar mogelijk vereenvoudigen we de eisen en procedures rondom de verstrekking van vergunningen. De administratieve lasten voor initiatiefnemers nemen waar mogelijk af.

Terug naar navigatie - 1.6.2 Waar mogelijk vereenvoudigen we de eisen en procedures rondom de verstrekking van vergunningen. De administratieve lasten voor initiatiefnemers nemen waar mogelijk af.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Bij de implementatie van de Omgevingswet in 2023 is er aandacht geweest voor het 'lean' maken van het proces voor de behandeling van een vergunningaanvraag en een principeverzoek (zie ook 1.6.2.2). In 2025 en 2026 zetten we verder stappen door de  regels en eisen uit het Afwijkingenbeleid te actualiseren en te verwerken in het Omgevingsplan (zie 1.6.2.1). Tegelijkertijd hebben we in 2024 ook te maken met openstaande vacatures en  krapte op de arbeidsmarkt waardoor de behandeling van een aanvraag langer heeft kunnen duren. Ook vraagt het werken met de nieuwe Omgevingswet gewenning. Een groot deel van het eerste jaar betrof een overgangsperiode, waarin gewerkt werd aan de afhandeling van aanvragen onder het oude stelsel en praktijkervaring werd opgedaan met het nieuwe stelsel. Het stelsel onder de Omgevingswet komt steeds meer op gang en onze ervaringen ermee zullen ook toenemen. De vele ervaringen die sinds de inwerkingtreding zijn opgedaan, en die de komende tijd worden opgedaan, gebruiken we om het werken met de Omgevingswet verder te verbeteren. 

Inspanningen

1.7.1 De verhouding tussen ambities, geld, en benodigde ambtelijke capaciteit is in balans.

Terug naar navigatie - 1.7.1 De verhouding tussen ambities, geld, en benodigde ambtelijke capaciteit is in balans.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Wij werken aan een steeds realistischere begroting en ambities die in lijn liggen met het beschikbare geld en ambtelijke capaciteit. In de praktijk vereist dit nog wel verdere stappen.

Inspanningen

1.7.2 We hebben een fittere organisatie ten opzichte van 2022.

Terug naar navigatie - 1.7.2 We hebben een fittere organisatie ten opzichte van 2022.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

De eerste tranche van € 1 miljoen voor organisatieversterking is toegekend bij de Begroting 2024 en de tweede tranche van € 1 miljoen is begin 2024 beschikbaar gesteld. De grootste formatieve knelpunten zijn opgelost, maar de verdere versterking van de managementlaag moet in 2025 nog opgepakt worden.

Inspanningen

1.7.3 Inwoners begrijpen de informatievoorziening van de gemeente over activiteiten, projecten en dienstverlening beter.

Terug naar navigatie - 1.7.3 Inwoners begrijpen de informatievoorziening van de gemeente over activiteiten, projecten en dienstverlening beter.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Er is organisatie breed steeds meer aandacht voor het belang van begrijpelijke taal. We hebben ambtenaren getraind in het schrijven van begrijpelijke teksten. Ook hebben we diverse veelgestuurde brieven herschreven. De begrijpelijkheid hiervan is getest door een testpanel.

Inspanningen

1.7.4 De waardering van inwoners voor de gemeentelijke communicatie wat betreft betrouwbaarheid, transparantie, volledigheid en tijdigheid stijgt.

Terug naar navigatie - 1.7.4 De waardering van inwoners voor de gemeentelijke communicatie wat betreft betrouwbaarheid, transparantie, volledigheid en tijdigheid stijgt.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

We beschikken nog niet over de juiste gegevens om hier iets over te kunnen zeggen. Het meten van de waardering van inwoners voor de  gemeentelijke communicatie combineren we met het meten van de waardering van de gemeentelijke dienstverlening (1.6.1.3). De 0-meting voeren we begin 2025 uit.

Inspanningen

1.8.1 Er ligt eventueel een nieuwe, duidelijke dienstverleningsovereenkomst met heldere samenwerkingsafspraken waarbij de inzet van de ambtelijke organisatie voor de gemeente Oudewater tegen reële kosten wordt gefactureerd.

Terug naar navigatie - 1.8.1 Er ligt eventueel een nieuwe, duidelijke dienstverleningsovereenkomst met heldere samenwerkingsafspraken waarbij de inzet van de ambtelijke organisatie voor de gemeente Oudewater tegen reële kosten wordt gefactureerd.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In december '24 is het raadsvoorstel over de nieuwe dienstverleningsovereenkomst door beide gemeenteraden aangenomen. Door het college wordt een nieuwe dienstverleningsovereenkomst met een duur van 4 jaar voorbereidt, en hieraan zijn vijf inhoudelijke onderwerpen gekoppeld. De uitwerking van die vijf onderwerpen in de nieuwe overeenkomst moet o.a. zorgen voor helderheid en reële inzet-kostenverdeling, zoals opgenomen in doel 1.8.1.

Inspanningen

1.9.1 Er zijn goede afspraken over de samenwerking tussen de raad, het college en de ambtelijke organisatie.

Terug naar navigatie - 1.9.1 Er zijn goede afspraken over de samenwerking tussen de raad, het college en de ambtelijke organisatie.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Er zijn een aantal initiatieven in gang gezet waarbij de raad, college en ambtelijke organisatie samenwerken. Voorbeelden hiervan zijn het aanpak dienstverlening en de halfjaarlijkse themasessies over organisatieontwikkeling.

Inspanningen

BBV-indicatoren

Terug naar navigatie - BBV-indicatoren

Omschrijving (toelichting)

Voorheen stonden hier een aantal BBV-indicatoren over bijvoorbeeld formatie en veiligheid. Om meer overzicht te creëren is ervoor gekozen om deze indicatoren in een aparte bijlage te zetten. Deze kunt u vinden direct na de programma's, onder het kopje 'BBV-indicatoren'. 

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Specificatie taakvelden
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 na wijziging Werkelijk 2024 Verschil
Baten
0.1 Bestuur 0 115 115
0.2 Burgerzaken 1.030 1.268 238
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 6 177 172
1.2 Openbare orde en veiligheid 33 111 78
3.4 Economische promotie 430 575 145
5.4 Musea 22 19 -3
Totaal Baten 1.520 2.265 745
Lasten
0.1 Bestuur 2.981 4.424 1.443
0.2 Burgerzaken 1.710 1.758 49
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 3.968 3.899 -69
1.2 Openbare orde en veiligheid 1.420 1.311 -109
3.4 Economische promotie 613 758 145
5.4 Musea 365 330 -35
Totaal Lasten 11.056 12.480 1.423
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 118 0 -118
Totaal Onttrekkingen 118 0 -118
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 0 0 0
Totaal Stortingen 0 0 0

Financiële analyse

Terug naar navigatie - Financiële analyse

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Taakveld Analyse Baten Bedrag Voordeel (+)/ Nadeel (-)
0.1 Ontvangen gelden waardeoverdracht pensioenen voor een oud-wethouder vanuit twee andere gemeenten. 114 Voordeel
0.2 Hogere leges-inkomsten, voornamelijk reisdocumenten. 238 Voordeel
1.1 Afrekening / terugstorting bijdrage VRU (2023) 172 Voordeel
1.2 Extra bijdrage Oudewater t.b.v. BOA-inzet 78 Voordeel
3.4 Extra gefactureerde kosten VNG congres 145 Voordeel
Diverse baten -2 Nadeel
Totaal mutaties Baten 745 Voordeel
Taakveld Analyse lasten Bedrag Voordeel (-)/ Nadeel (+)
0.1 Komt voornamelijk door bijstortingen t.b.v. pensioenen en wachtgelden wethouders. Zo is door de lagere rekenrente, de extern berekende pensioenvoorziening fors hoger. 1.443 Nadeel
0.2 Hogere leges-inkomsten en daarmee ook een hogere afdracht. Voornamelijk reisdocumenten. 49 Nadeel
1.1 Lagere bijdrage VRU en afrekening gaskosten 2023 -69 Voordeel
1.2 Lagere inzet / minder doorbelaste kosten in het kader van APV en bijzondere wetten. -109 Voordeel
3.4 Hogere uitgaven voornamelijk door verrekening van gefactureerde kosten VNG congres (zie ook baten). 145 Nadeel
5.4 Begrote naar niet gerealiseerde restauratiekosten RHC. -35 Voordeel
0
Totaal mutaties lasten 1.424 Nadeel
Totaal mutaties Baten en baten -679 Nadeel
Taakveld Mutaties reserves Bedrag Voordeel (+)/ Nadeel (-)
0.10 Onttrekkingen - lagere onttrekking reserve budgetoverhevelingen 2023-2024, doordat de onttrekking begroot was op dit programma, en in de jaarrekening verantwoord wordt op programma 7. -118 Nadeel
Totaal mutaties reserves -118 Nadeel