Uitgaven

5,55%
€ 11.813
x €1.000
5,55% Complete

Inkomsten

1,55%
€ 3.314
x €1.000
1,55% Complete

Saldo

882,48%
€ -8.498
x €1.000

Voortgang inspanningen

Programma 4. Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie

Uitgaven

5,55%
€ 11.813
x €1.000
5,55% Complete

Inkomsten

1,55%
€ 3.314
x €1.000
1,55% Complete

Saldo

882,48%
€ -8.498
x €1.000

Voortgang inspanningen

Portefeuillehouder Thema
Jelmer Vierstra Cultuur, Binnenstad, Energietransitie en gaswinning, Duurzaamheid, Economische zaken (detailhandel, binnenstad)
Arjan Noorthoek Economische zaken (schuifruimte/herstructurering bedrijventerreinen)
Jacques Rozendaal Coördinerend wethouder Economische zaken
Roy Luca Milieu, Bodem, Natuur- en milieueducatie, Monumenten en archeologie
Mariëtte Pennarts-Pouw Toerisme en recreatie
Monique Bonsen-Lemmers Citymarketing en evenementen

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Programma 4 omvat drie opgaven uit het bestuursakkoord:

- Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme

- Sterke Economie

- Een duurzame toekomst (Energietransitie).

 

Taakvelden binnen het programma zijn:

Taakveld Omschrijving
2.1 Verkeer en vervoer Advies en instemmingsbesluit kabel- en leidingenbeheer
3.1 Economische ontwikkeling Algemeen beleid ter versterking van ondernemersklimaat en arbeidsmarkt, en uitvoering van het Economisch Actieplan
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen (Dienstverlening ondernemers) Op bedrijven en ondernemers gerichte ondersteuning en dienstverlening: - accountmanagement; - financiële steunregelingen voor bedrijven in samenwerking Ferm Werk; - regelen straathandel, markten incl. Koeiemart; - uitvoering BIZ-en (via baten categorie 2.2.1); - marktgelden en staanplaatsgelden markt (via baten categorie 3.7); - kosten en overige opbrengsten van nutsbedrijven.
3.4 Economische promotie Koeiemart
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken Lokaal onderwijsbeleid: peuteropvang en peuterspeelzalen
5.3 Cultuurpresentatie, -productie en -participatie Bevordering van beeldende kunst, muziek, dans en toneel
5.4 Musea Materieel en immaterieel erfgoed onderzoeken, verzamelen, conserveren en tentoonstellen. Musea staan open voor publiek (toegankelijk en inclusief) participeren, delen kennis, educatie: Stadsmuseum Woerden
5.6 Media - Zorg voor fysieke en elektronische cultuurdragers: bibliotheek en artotheek - Professionalisering en versterking lokale journalistiek: RPL
5.7 Openbaar groen en (openlucht-) recreatie Openbaar groen, natuur en recreatie
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Algemene voorzieningen gericht op participatie - Kinderopvang: toezicht op en handhaving van de kwaliteit van de kinderopvang en peuterspeelzalen
7.4 Milieubeheer, energietransitie Taken ter bescherming van het milieu, kwaliteit leefomgeving: - voorbereidingen voor grootschalige vormen van duurzame elektriciteit - faciliteren van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties t.b.v. beperking van energiegebruik in de gebouwde omgeving en de overgang naar duurzaam verwarmen

Opgave: Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme

Wat heeft Woerden met deze opgave bereikt?

Terug naar navigatie - Wat heeft Woerden met deze opgave bereikt?

Ingezet is op het bieden van kunst, cultuur, recreatie en toerisme aan zoveel mogelijk bewoners en bezoekers voor een plezierig, levendig woon- en leefklimaat in een regiostad met een centrumfunctie. Het deelnemen aan, beoefenen of gebruikmaken van  kunst, cultuur, recreatie en toerisme draagt bij aan versterking van de sociale basis, kansrijk opgroeien voor alle jeugd, versterking van basisvaardigheden en ‘een leven lang ontwikkelen,  positieve (mentale) gezondheid en vitaal ouder worden. Kenmerkend voor de sector cultuur, recreatie en toerisme is dat zij een breed onmisbaar draagvlak hebben bij een groot netwerk van vrijwilligers. Het zijn die informele netwerken die van Woerden een gemeenschap maken. Tot slot draagt deze sector bij aan een vitale binnenstad en een positief vestigingsklimaat voor bedrijven.

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

4.1 / 5.2  Onze sociale, culturele, fysieke en groenblauwe voorzieningen dragen bij aan de gezondheid en het welbevinden van onze inwoners.

3.1 / 4.2  Er is een sterke sociale basis.

1.2 / 3.2 / 4.3 / 5.1  Er zijn laagdrempelige en gastvrije ontmoetingsplaatsen

4.4  Toeristisch-recreatief aantrekkelijke gemeente.

2.2 / 3.14 / 4.5 / 5.8 / 6.4 De (inrichting van de) fysieke woon- en leefomgeving nodigt uit tot sporten, bewegen en ontmoeten.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

4.1.1 /5.8.1 Deelname aan cultuur, sport/bewegen en recreatie is toegenomen en toegankelijk voor iedereen.

Terug naar navigatie - 4.1.1 /5.8.1 Deelname aan cultuur, sport/bewegen en recreatie is toegenomen en toegankelijk voor iedereen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Alle culturele instellingen zijn aangesloten op de Groene Hartpas, met uitzondering van de bibliotheek. Deze volgt zo spoedig mogelijk nu de fusie met Bibliotheek Angstel, Vecht en Venen een feit is. (De bibliotheek gaat verder onder de naam Bibliotheek Utrechtse Venen.)

Inspanningen

3.9.4 / 3.10.5 / 4.1.2 / 5.2.4 Kinderen en jongeren ontwikkelen meer hun talent met de inzet van sport, cultuur en techniek en ouderen voelen zich minder eenzaam.

Terug naar navigatie - 3.9.4 / 3.10.5 / 4.1.2 / 5.2.4 Kinderen en jongeren ontwikkelen meer hun talent met de inzet van sport, cultuur en techniek en ouderen voelen zich minder eenzaam.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

3.11.2 / 4.1.3 / 5.6.1 De veerkracht en mentale weerbaarheid van jongeren is vergroot.

Terug naar navigatie - 3.11.2 / 4.1.3 / 5.6.1 De veerkracht en mentale weerbaarheid van jongeren is vergroot.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

3.7.1 / 4.1.4 De tevredenheid van inwoners over voorzieningen is gestegen en basisvaardigheden zijn vergroot.

Terug naar navigatie - 3.7.1 / 4.1.4 De tevredenheid van inwoners over voorzieningen is gestegen en basisvaardigheden zijn vergroot.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

4.1.6 Groenblauwe recreatieve voorzieningen o.a. speelplekken, recreatieve infrastructuur, zwemwater, groene uitloopgebieden, die kwantitatief en kwalitatief zijn meegegroeid met de toename van het aantal inwoners.

Terug naar navigatie - 4.1.6 Groenblauwe recreatieve voorzieningen o.a. speelplekken, recreatieve infrastructuur, zwemwater, groene uitloopgebieden, die kwantitatief en kwalitatief zijn meegegroeid met de toename van het aantal inwoners.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Gemeente Woerden zet zich doorlopend in voor realisatie en onderhoud van groen-blauwe recreatievoorzieningen. In zowel de stads- en dorpskernen als het buitengebied zijn wandel- en fietspaden, zwemwater en speelplekken te vinden.

Inspanningen

3.1.4 / 4.2.1 Uit storytellingonderzoek sociale basis blijkt dat ketenpartners beter gevonden worden door andere maatschappelijke partners en dat er meer verbinding is tussen sport, cultuur en welzijn.

Terug naar navigatie - 3.1.4 / 4.2.1 Uit storytellingonderzoek sociale basis blijkt dat ketenpartners beter gevonden worden door andere maatschappelijke partners en dat er meer verbinding is tussen sport, cultuur en welzijn.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

3.2.2 / 4.3.1 / 5.1.1 Partners hebben een gezamenlijke visie op samenwerken binnen de lokale ondersteuningsstructuur. Programmering en activiteiten worden voor en door kinderen, jongeren en volwassenen georganiseerd.

Terug naar navigatie - 3.2.2 / 4.3.1 / 5.1.1 Partners hebben een gezamenlijke visie op samenwerken binnen de lokale ondersteuningsstructuur. Programmering en activiteiten worden voor en door kinderen, jongeren en volwassenen georganiseerd.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

3.2.3 / 4.3.2 / 5.1.2 Iedere wijk beschikt over op fietsafstand bereikbare mogelijkheden waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten.

Terug naar navigatie - 3.2.3 / 4.3.2 / 5.1.2 Iedere wijk beschikt over op fietsafstand bereikbare mogelijkheden waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

4.4.2 Citymarketing op basis van het toeristisch-recreatieve beleid samen met onze marketingpartners (lokaal en regionaal).

Terug naar navigatie - 4.4.2 Citymarketing op basis van het toeristisch-recreatieve beleid samen met onze marketingpartners (lokaal en regionaal).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Met citymarketing brengen we Woerden onder de aandacht van bewoners en toeristen. Stichting Woerden Marketing richt zich op de marketing van Woerden en de directe omgeving. Ook zijn we als gemeente aangesloten bij de Groene Hart samenwerking (AGW) en bij stichting Visit Utrecht Region. Deze samenwerkingen richten zich op regionale marketing met landelijk bereik.

Inspanningen

2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.7.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).

Terug naar navigatie - 2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.7.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

We dragen actief bij aan het creëren van een gezonde leefomgeving. 

Inspanningen

3.14.3 / 4.5.2 / 5.7.3 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.

Terug naar navigatie - 3.14.3 / 4.5.2 / 5.7.3 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Resultaat t/m 2027.

Inspanningen

Opgave: Sterke economie

Wat heeft Woerden met deze opgave bereikt?

Terug naar navigatie - Wat heeft Woerden met deze opgave bereikt?

Het uiteindelijke doel van het gemeentelijk economisch beleid is het optimaliseren van de brede welvaart. Lange tijd zijn welvaart en materiele welvaart als synoniem gezien. De afgelopen jaren is daar verandering in gekomen en is er meer aandacht gekomen voor de welvaart in brede zin, de brede welvaartsbenadering. Hierbij staat niet alleen de materiele welvaart centraal, maar ook de maatschappij en het milieu. Vaak is er sprake van een bepaalde uitruil tussen deze vormen van welvaart die onderdeel uitmaken van de brede welvaartsbenadering. Een hogere materiele welvaart gaat vaak ten koste van de beschikbare natuur (bijvoorbeeld het Groene Hart), of verhoogt het de uitstoot van fijnstof of andere broeikasgassen. Tegelijkertijd zorgen economische activiteiten juist voor werkgelegenheid en dragen daarmee o.a. bij aan de arbeidsparticipatie.

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

4.6  Kwalitatief goede en toekomstige vestigingslocaties voor Woerdense bedrijven.

4.7  Alle inwoners hebben toegang tot passend werk of maatschappelijke activiteiten (programma 3 in de lead).

4.8  Vitale en toekomstbestendige binnenstad.

(4.9 was Transitie Landelijk gebied, dit is verplaatst naar programma 6.)

4.10  Vitale, leefbare en veilige wijken en dorpen waarin inwoners in elke levensfase prettig kunnen wonen en leven (programma 1 in de lead).

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

4.6.1 Met de ondernemers opgestelde criteria voor een duurzame inrichting en toewijzing ruimte voor bedrijven.

Terug naar navigatie - 4.6.1 Met de ondernemers opgestelde criteria voor een duurzame inrichting en toewijzing ruimte voor bedrijven.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Dit doel is afgerond en behaald.

Resultaat: Uitgifteprotocol vastgesteld voor beide locaties en daarbij ook een Beeldkwaliteitsplan (BKP) waarin een en ander qua duurzaamheid is vastgelegd.

Inspanningen

4.6.2 Vastgestelde herstructureringsplannen voor de bestaande bedrijventerreinen t.w. , Kamerik/Nijverheidsweg en Zegveld/Nijverheidsbuurt. En start uitvoering herstructurering.

Terug naar navigatie - 4.6.2 Vastgestelde herstructureringsplannen voor de bestaande bedrijventerreinen t.w. , Kamerik/Nijverheidsweg en Zegveld/Nijverheidsbuurt. En start uitvoering herstructurering.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Herstructureringsplannen worden opgesteld in 2025.

Inspanningen

4.6.3 Vastgestelde herstructureringsplannen voor de bestaande bedrijventerreinen Woerden/Barwoutswaarder.

Terug naar navigatie - 4.6.3 Vastgestelde herstructureringsplannen voor de bestaande bedrijventerreinen Woerden/Barwoutswaarder.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Het herstructureringsplan wordt opgesteld binnen het project herstructurering bedrijventerrein Barwoutswaarder. Dit project staat gedurende heel 2024 'on hold' en op de voorraadlijst (op nr 2) van het portfoliomanagement. Naar verwachting gaat het project in 2025 van start. 

Inspanningen

4.6.4 Behoefteonderzoek naar bedrijven voor de periode tot 2040 en keuze voor een bedrijvenlocatie.

Terug naar navigatie - 4.6.4 Behoefteonderzoek naar bedrijven voor de periode tot 2040 en keuze voor een bedrijvenlocatie.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Behoefteonderzoek werklocaties tot 2040 (Stec rapport 2024) is afgehandeld met vaststelling mei 2024 door gemeenteraad inclusief amendement.  De keuze voor een bedrijvenlocatie volgt middels het uitvoeren van het raadsbesluit (met amendement).               

Inspanningen

4.7.2 Vitale arbeidsmarkt en verbeterde aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt.

Terug naar navigatie - 4.7.2 Vitale arbeidsmarkt en verbeterde aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

4.7.3 Voldoende technisch geschoold personeel, waarbij ook aandacht is voor de groep inwoners voor wie betaald werk niet vanzelfsprekend is.

Terug naar navigatie - 4.7.3 Voldoende technisch geschoold personeel, waarbij ook aandacht is voor de groep inwoners voor wie betaald werk niet vanzelfsprekend is.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Doorlopende werkzaamheden

Inspanningen

4.8.1 Gezamenlijke aanpak Vitale binnenstad met inwoners, wijkplatform, ondernemers en initiatiefnemers.

Terug naar navigatie - 4.8.1 Gezamenlijke aanpak Vitale binnenstad met inwoners, wijkplatform, ondernemers en initiatiefnemers.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De binnenstad van Woerden vormt het hart van onze gemeente, als centrale ontmoetingsplek, voor inwoners, bezoekers uit de regio en als belangrijke drager van winkels, horeca en voorzieningen. De binnenstad blijft vitaal door het winkelgebied compact te houden met aantrekkelijke voorzieningen, kunst- en cultuurvoorzieningen en horeca. Ook wordt het ruimtegebruik afwisselender door meer ruimte te creëren voor wonen en kleine kantoorfuncties in de binnenstad. De bereikbaarheid van de binnenstad blijft op peil door goede openbare vervoersverbindingen en fietsvoorzieningen. een autoluwe binnenstad is het uitgangspunt.

Inspanningen

4.10.1 Vitale dorpen en wijken (programma 1 in the lead).

Terug naar navigatie - 4.10.1 Vitale dorpen en wijken (programma 1 in the lead).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De wijkeconomie, is continue in ontwikkeling en daarnaast wordt dit meegenomen in de uitwerking van de omgevingsvisie.

Inspanningen

3.14.2 / 4.10.2 Maatschappelijk ondernemerschap door lokaal bedrijfsleven is versterkt i.s.m. maatsch. partners welzijn, zorg, sport en cultuur. Meer deelname aan maatwerkactiviteiten en ...

Terug naar navigatie - 3.14.2 / 4.10.2 Maatschappelijk ondernemerschap door lokaal bedrijfsleven is versterkt i.s.m. maatsch. partners welzijn, zorg, sport en cultuur. Meer deelname aan maatwerkactiviteiten en ...

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Doorlopend proces om samen met Sociaal Domein het maatschappelijk ondernemen te stimuleren en continueren.

Inspanningen

Opgave: Een duurzame toekomst (Energietransitie)

Wat heeft Woerden met deze opgave bereikt?

Terug naar navigatie - Wat heeft Woerden met deze opgave bereikt?

We helpen inwoners en ondernemers om een bijdrage te leveren aan de verduurzaming van woningen en gebouwen. Ook verkennen we de mogelijkheden voor duurzaam verwarmen. We wekken meer duurzame energie op. Woerden wil in 2030 jaarlijks 76-88 GWh aan grootschalige duurzame energie opwekken en 42-50 GWh op grote daken en met kleine windmolens. We willen geen olie- of gasboringen onder Molenvliet.  

Warmtetransitie 

In 2024 hebben we 81 bewoners geholpen met subsidie voor isolatie van hun woning. Inwoners zijn geïnformeerd over hun mogelijkheden om te verduurzamen, via de website, energieloket JouwHuisSlimmer  en het monumentencafé. Om energiearmoede tegen te gaan, hebben 350 huishoudens een gesprek met een energiecoach gehad, zijn 384 woningen bezocht door de fixbrigade en hebben 236 huishoudens energiezuinig witgoed ontvangen. 

Met het convenant duurzame nieuwbouw zijn projectontwikkelaars ondersteund bij nieuwbouwprojecten. Ook hebben we de mogelijkheid verkend van het collectief inzetten van bodemenergie in het ontwikkelingsgebied Poort van Woerden.  

Duurzame energie

In 2024 rondden we het gebiedsproces af voor een windpark in Reijerscop. De gesprekken met bewoners, ondernemers en belangenorganisaties leverden belangrijke aanvullende voorwaarden op waaraan een windpark moet voldoen. Een toetsingskader waar die voorwaarden in staan, heeft eind 2024 ter inzage gelegen en is naar de raad gestuurd. 

Het eerste zonneveld in Woerden is in 2024 vergund. Daarmee is 25% van de opgave voor zonnevelden ingevuld. In samenwerking met Rijkswaterstaat, buurgemeenten en provincie zijn vorderingen gemaakt voor het realiseren van een zonnelint langs de snelweg A12. 

Ondernemers zijn verder geholpen met zon-op-dak, kleine windmolens en met slim netgebruik en het oplossen van problemen als gevolg van netcongestie.  

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

4.11  Inwoners en ondernemers staan in hun kracht en leveren een bijdrage aan de verduurzaming van woningen en gebouwen. We doen dit samen en iedereen kan meedoen. Als gemeente focussen we op het helpen van inwoners met een kleine beurs en slecht geïsoleerde huizen. De landelijke ambitie om te streven naar 50% minder CO2-uitstoot in 2030 t.o.v. 1990 is daarbij uitgangspunt. De gemeente wil een voorbeeldfunctie vervullen en streeft naar minder CO2-uitstoot voor het eigen vastgoed.

4.12  In Woerden wekken we in 2030 118-138 GWh duurzame energie op. Grootschalig wordt 50% opgewekt met zonne-energie en 50% met windenergie (totaal 76-88 GWh). Van deze energie die opgewekt wordt, is 50% lokaal eigendom. Middelgroot (grote daken en kleine windmolens) leveren in 2030  42-50 GWh. 

4.13  Er worden geen olie- en gasboringen uitgevoerd onder Molenvliet. Hiermee wordt de veiligheid van de Woerdense woningen gegarandeerd.

4.14  Schonere lucht door minder uitstoot van verontreinigende stoffen.

 

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

4.11.1 Inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties zijn geïnformeerd over energie besparen en subsidies.

Terug naar navigatie - 4.11.1 Inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties zijn geïnformeerd over energie besparen en subsidies.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In 2024 zijn inwoners geïnformeerd over de isolatieprogramma-subsidie. Op de website en op de energieloketwebsite (jouwhuisslimmer.nl) is informatie te vinden over andere subsidies en de plannen voor wijkgerichte verduurzaming. Ook is er een communicatiestrategie ontwikkeld. op basis hiervan zal er in 2025 gecommuniceerd worden. Ook start dan de nieuwe energieloket website

Inspanningen

4.11.2 Programma voor uitvoering warmtetransitie met focus op inwoners met kleine portemonnee en slecht geïsoleerde huizen. Tevens is verkend wat de mogelijkheden zijn voor een warmtenet in Molenvliet en Snel & Polanen.

Terug naar navigatie - 4.11.2 Programma voor uitvoering warmtetransitie met focus op inwoners met kleine portemonnee en slecht geïsoleerde huizen. Tevens is verkend wat de mogelijkheden zijn voor een warmtenet in Molenvliet en Snel & Polanen.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

De verkenning in Molenvliet is voorbereid en start in Q1 2024.  Er is geen capaciteit om dit tegelijkertijd voor Snel & Polanen op te starten. Bewoners van woningen met een lage WOZ-waarde en een slecht energielabel zijn geïnformeerd over de mogelijkheden om te isoleren en subsidie te ontvangen via het isolatieprogramma. Hiervan is al veel gebruik gemaakt. De wachtlijst wordt in 2025 weggewerkt.

Inspanningen

4.11.3 Met lokale initiatieven en energiecoöperaties zijn afspraken gemaakt over de samenwerking.

Terug naar navigatie - 4.11.3 Met lokale initiatieven en energiecoöperaties zijn afspraken gemaakt over de samenwerking.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Er wordt samengewerkt met bewonersinitiatieven in Kamerik, Zegveld en op Defensie-eiland. Ook wordt steeds vaker gebruik gemaakt van de subsidie voor (buurt)initiatieven. Met Duurzaam Woerden en Woerden Energie (energiecentrum) is de (subsidie)relatie verstevigd.

Inspanningen

4.11.4 Eigen organisatie CO2-neutraal in 2030 OF op koers om in 2030 CO2-neutraal te zijn.

Terug naar navigatie - 4.11.4 Eigen organisatie CO2-neutraal in 2030 OF op koers om in 2030 CO2-neutraal te zijn.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Een groot deel van de organisatie is CO2 neutraal of wordt dat door verduurzamen van het gemeentelijke vastgoed. De Routekaart CO2-neutral vastgoed wordt hiervoor gevolgd. In 2024 is de brandweerpost van Woerden verduurzaamd en heeft energielabel A++++ verkregen. Voor een achttal andere gemeentelijke gebouwen is de planvorming afgerond en is de uitvoering gestart. De Routekaart zal in 2025 worden vervolgd. Aandachtspunt zijn panden waarvoor eerst een strategische visie ontwikkeld wordt (zwembaden, stadserf). Ook netcongestie kan tot vertraging leiden voor uitvoering van de Routekaart. Voor de vrachtwagens van het stadserf geldt dat er binnen de horizon van 2025 geen zicht is op een vervangingsbudget.

Inspanningen

4.12.1 Vergunningen zijn verleend aan geselecteerde initiatieven voor grootschalige zonnevelden (>1 hectare) en voor windturbines, op basis van de uitkomsten van gebiedsprocessen en de gebiedsvergelijking.

Terug naar navigatie - 4.12.1 Vergunningen zijn verleend aan geselecteerde initiatieven voor grootschalige zonnevelden (>1 hectare) en voor windturbines, op basis van de uitkomsten van gebiedsprocessen en de gebiedsvergelijking.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Voor zonneveld 10ha (Lievaart) is vergunning verleend. Daarmee is de doelstelling voor zonnevelden nog niet in zicht. In 2025 doet het college een voorstel voor hoe de doelstelling alsnog gehaald kan worden. Voor windturbines Reijerscop is vaststelling toetsingskader uitgesteld naar Q1 2025. Daarna kan een initiatief een vergunning gaan aanvragen.

Inspanningen

4.12.2 Voor het zonnelint A12 is i.s.m. gemeenten Utrecht en Montfoort, de provincie en RWS een uitvoeringsplan opgesteld.

Terug naar navigatie - 4.12.2 Voor het zonnelint A12 is i.s.m. gemeenten Utrecht en Montfoort, de provincie en RWS een uitvoeringsplan opgesteld.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Uitvoeringsplan zonnelint A12 wordt in 2025 vastgesteld. Communicatieproces is gestart. 

Inspanningen

4.12.3 Er is onderzoek gedaan naar mogelijkheden voor grootschalig zon en wind in zoekgebieden voor na 2030.

Terug naar navigatie - 4.12.3 Er is onderzoek gedaan naar mogelijkheden voor grootschalig zon en wind in zoekgebieden voor na 2030.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Er loopt een pilotproject "Veenboeren in beweging" waarbij onderzoek wordt gedaan naar een mogelijkheid voor de opwek van grootschalige energie.  Onderzoek naar verdere mogelijkheden is uitgesteld, omdat de focus nu eerst ligt op het halen van de doelen voor de periode tot 2030. 

Inspanningen

4.12.4 Innovatieve vormen van netgebruik en opslag, om de gevolgen van netcongestie zo veel mogelijk te beperken, zijn in samenwerking met Stedin en RES U16 onderzocht.

Terug naar navigatie - 4.12.4 Innovatieve vormen van netgebruik en opslag, om de gevolgen van netcongestie zo veel mogelijk te beperken, zijn in samenwerking met Stedin en RES U16 onderzocht.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Regelmatige overleggen met Stedin leiden tot waardevolle inzichten over kansen om slim met het netwerk om te gaan ten bate van Woerden. 

Inspanningen

4.12.5 De mogelijkheden voor middelgrote opwek zijn verder uitgewerkt en worden actief onder de aandacht gebracht bij ondernemers en andere stakeholders.

Terug naar navigatie - 4.12.5 De mogelijkheden voor middelgrote opwek zijn verder uitgewerkt en worden actief onder de aandacht gebracht bij ondernemers en andere stakeholders.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Via de ondernemersvereniging en direct bellen zijn ondernemers gevraagd om aan te geven als ze gebruik wilden maken van gratis energiescans om inzicht te krijgen in de mogelijkheden voor zon op dak.

Inspanningen

4.13.1 Bezwaar, inspraak en beroep tegen gaswinning door Vermilion.

Terug naar navigatie - 4.13.1 Bezwaar, inspraak en beroep tegen gaswinning door Vermilion.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Er is geen plan voor gaswinning ingediend of bekend geworden. Hiertegen hoefde daarom geen actie te worden ondernomen. Wel zijn de contacten met buurgemeenten, Waterschap en Laat Woerden Niet Zakken onderhouden.

Inspanningen

4.14.2 Uitvoering voorstel om luchtverontreiniging te verminderen (PvA in 2023 door college vast te stellen).

Terug naar navigatie - 4.14.2 Uitvoering voorstel om luchtverontreiniging te verminderen (PvA in 2023 door college vast te stellen).

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

De uitvoering van een aantal geplande acties is iets vertraagd en worden eerste helft 2025 afgerond. 

Inspanningen

BBV-indicatoren

Terug naar navigatie - BBV-indicatoren

Voorheen stonden hier een aantal BBV-indicatoren over bijvoorbeeld banen en hernieuwbare elektriciteit. Om meer overzicht te creëren is ervoor gekozen om deze indicatoren in een aparte bijlage te zetten. Deze kunt u vinden direct na de programma's, onder het kopje 'BBV-indicatoren'. 

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Specificatie taakvelden
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 na wijziging Werkelijk 2024 Verschil
Baten
0.5 Treasury 0 0 0
2.1 Verkeer en vervoer 157 173 16
3.1 Economische ontwikkeling 0 2 2
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 341 244 -97
3.4 Economische promotie 36 28 -8
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 222 300 78
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 221 238 17
5.6 Media 749 259 -491
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 0 10 10
7.4 Milieubeheer 2.526 2.061 -465
Totaal Baten 4.252 3.314 -938
Lasten
2.1 Verkeer en vervoer 565 617 52
3.1 Economische ontwikkeling 602 478 -124
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 577 394 -182
3.4 Economische promotie 172 212 39
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 707 630 -77
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 1.661 1.671 10
5.4 Musea 275 275 0
5.5 Cultureel erfgoed 0 0 0
5.6 Media 1.868 1.453 -415
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 773 757 -16
7.4 Milieubeheer 5.730 4.603 -1.128
Totaal Lasten 12.930 11.090 -1.840
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 2.143 0 -2.143
Totaal Onttrekkingen 2.143 0 -2.143
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 1.863 722 -1.141
Totaal Stortingen 1.863 722 -1.141

Financiële analyse

Terug naar navigatie - Financiële analyse

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Taakveld Analyse baten Bedrag Voordeel (+)/ Nadeel (-)
3.3 Hieronder vallen onder andere de BIZ en de marktinkomsten, die gekoppeld zijn aan de bijbehorende uitgaven. De lagere inkomsten vanuit de BIZ bijdrage zorgen daarom voor lagere uitgaven. -86 Nadeel
4.3 De huuropbrengsten voor de Brede school Schilderskwartier zijn toegenomen door de extra verhuur van kantoorruimte. 60 Voordeel
5.6 SPUK Herstel bibliotheekstelsel niet beschikt in 2024, baten en lasten zijn budgettair neutraal. -440 Nadeel
7.4 Voor de energietransitie worden de volledige subsidie-inkomsten en -uitgaven in hetzelfde jaar begroot. Als de uitgaven in dat jaar niet volledig worden gerealiseerd, kunnen de bijbehorende inkomsten niet (volledig) worden verantwoord. Dit leidt tot een financieel nadeel. Aan de uitgavenkant is toegelicht waarom bepaalde kosten in 2024 niet zijn gemaakt. -478 Nadeel
Diversen 6 Voordeel
Totaal mutaties baten -938 Nadeel
Taakveld Analyse lasten Bedrag Voordeel (-)/ Nadeel (+)
2.1 Advies kabels en leidingbeheer - hogere externe inhuur 52 Nadeel
3.1 Voor het actieplan vitale binnenstad is een verzoek gedaan om het budget over te hevelen in de najaarsrapportage 2024. Dit verzoek is niet gehonoreerd en daarom blijft het budget over ten gunste van het resultaat in 2024. -93 Voordeel
3.3 Hieronder vallen ondere andere de BIZ en marktuitgaven, die gekoppeld zijn aan de bijbehorende inkomsten. Zie daarom de toelichting onder de batenzijde. -86 Voordeel
3.3 Doordat het project herstructurering bedrijventerrein on hold staat, wordt het structurele budget ook niet ingezet. -106 Voordeel
4.3 De verwachte verplichtingen uit 2023 zijn uiteindelijk niet besteed voor de Brede school Schilderskwartier. -54 Voordeel
5.6 SPUK Herstel bibliotheekstelsel niet beschikt in 2024, baten en lasten zijn budgettair neutraal. -447 Voordeel
7.4 Het voordeel wordt met name veroorzaakt door de subsidies voor de lokale aanpak isolatie en de voucherregeling isolatiemaatregelen. De regeling voor de lokale aanpak isolatie loopt door in 2025. Het project 'vouchers isolatie' is in 2024 afgerond, maar de kosten zijn lager uitgevallen dan het bedrag dat daarvoor door de Provincie Utrecht is verstrekt. Daarnaast valt hieronder ook het voordeel op het noodfonds energiebesparingen en maatschappelijke organisaties. Een deel van de kosten is namelijk verantwoord onder de specifieke uitkering energiearmoede. -1.157 Voordeel
7.4 In 2024 zijn minder uren ingezet door de ODRU. De afwijking wordt verklaard doordat meer werkzaamheden in 2023 hebben plaatsgevonden door de komst van de omgevingswet, waardoor begin 2024 minder uren zijn afgenomen. Daarnaast zijn er minder milieuklachten binnen gekomen en is er een onderschrijding op de bodemtaken. -56 Voordeel
Diversen 107 Nadeel
Totaal mutaties lasten -1.840 Voordeel
Totaal mutaties lasten en baten 902 Voordeel
Taakveld Mutaties reserves Bedrag Voordeel (+)/ Nadeel (-)
0.10 Onttrekkingen - lagere onttrekking reserve budgetoverhevelingen 2023-2024, doordat de onttrekking begroot was op dit programma, en in de jaarrekening verantwoord wordt op programma 7. -2.143 Nadeel
0.10 Lagere storting reserve budgetoverhevelingen 2023-2024 1.141 Voordeel
Totaal mutaties reserves -1.002 Nadeel