Uitgaven

19,46%
€ 41.398
x €1.000
19,46% Complete

Inkomsten

9,73%
€ 20.787
x €1.000
9,73% Complete

Saldo

2140,33%
€ -20.612
x €1.000

Voortgang inspanningen

Programma 2. Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit

Uitgaven

19,46%
€ 41.398
x €1.000
19,46% Complete

Inkomsten

9,73%
€ 20.787
x €1.000
9,73% Complete

Saldo

2140,33%
€ -20.612
x €1.000

Voortgang inspanningen

Portefeuillehouder Thema
Roy Luca Openbare ruimte, Natuur, Water en waterketen, Verkeer en mobiliteit, Begraven en begraafplaatsen
Jelmer Vierstra Circulaire economie en afval

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Dit programma bevat twee opgaven: Onderhoud van de openbare ruimte en mobiliteit + parkeren

Het programma bestaat uit de volgende taakvelden:

Taakveld Omschrijving
0.63 Parkeerbelasting Parkeerbelasting: - heffing en invordering - opbrengsten parkeerfaciliteiten - opbrengsten boetes
2.1 Verkeer en vervoer Verkeer te land (inclusief voetgangers) en bijbehorende droge infrastructuur
2.2 Parkeren Ontwikkeling en beheer van parkeervoorzieningen en parkeerbeleid: - parkeerzone, ontheffingen en vergunningen - inrichting en onderhoud open en gesloten parkeervoorzieningen - baten en lasten die betrekking hebben op parkeervoorzieningen (excl. opbrengst parkeerbelasting, zie taakveld 0.63) - parkeermeters - fietsenstalling - algemene parkeervoorzieningen die door gehandicapten kunnen worden gebruikt
2.4 Economische havens en waterwegen (Beroeps)scheepvaart en de bijbehorende infrastructuur
3.4 Economische promotie Activiteiten gericht op het 'op de kaart zetten' van de gemeente: kermis, evenementen en coördinatie binnenstad
5.6 Media De zorg voor fysieke en elektronische cultuurdragers: mediabeleid
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie Openbaar groen, natuur en recreatie
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie Algemene voorzieningen gericht op participatie: multifunctionele centra
7.2 Riolering Afvalwater en waterhuishouding
7.3 Afval Inzameling en verwerking van bedrijfs- en huishoudelijk afval
7.5 Begraafplaatsen en crematoria Taken op het terrein van de lijkbezorging

Opgave: Onderhoud openbare ruimte

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

2.1  Een openbare ruimte die veilig, doelmatig en sober is.

2.2 / 3.14 / 4.5 / 5.8 / 6.4  Een groene openbare ruimte met meer biodiversiteit. De (inrichting van de) fysieke woon- en leefomgeving nodigt uit tot sporten, bewegen en ontmoeten.

2.3  Woerden gaat efficiënter met grondstoffen om waardoor we minder nieuwe grondstoffen hoeven te winnen en minder afval hoeven te verbranden. 

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

2.1.1 De kwaliteit van de openbare ruimte voldoet aan het vastgestelde beleid.

Terug naar navigatie - 2.1.1 De kwaliteit van de openbare ruimte voldoet aan het vastgestelde beleid.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De kwaliteit voldeed gedurende het jaar aan de gestelde beeldkwaliteitsniveaus.  

Inspanningen

2.1.2 Nieuwe openbare ruimte wordt ingericht conform vooraf gestelde eisen met als doel lage onderhoudskosten.

Terug naar navigatie - 2.1.2 Nieuwe openbare ruimte wordt ingericht conform vooraf gestelde eisen met als doel lage onderhoudskosten.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Bij de inrichting en omvorming van de openbare ruimte worden de richtlijnen en eisen uit het HIOR toegepast. Daarnaast wordt voor elk project waarbij de inrichting wijzigt een beheertoets toegepast om te toetsen of de nieuwe inrichting openbare ruimte goedkoper of in ieder geval niet duurder is dan de oude situatie, gerekend over de gehele levensduur. 

Inspanningen

2.2.1 Flora en fauna hebben meer ruimte

Terug naar navigatie - 2.2.1 Flora en fauna hebben meer ruimte

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Dit loopt niet volgens plan, we hebben dit jaar in Woerden geen geld om hier invulling aan te geven. We hebben wel via de scan basiskwaliteit natuur inzichtelijk waar we maatregelen kunnen uitvoeren die daar dan ook effect hebben. via meekoppelkansen bij projecten en renovatie geven we deels invulling aan dit onderdeel.

Inspanningen

2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.7.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).

Terug naar navigatie - 2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.7.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

2.3.1 Een groter percentage van het afval wordt hergebruikt of gerecyceld.

Terug naar navigatie - 2.3.1 Een groter percentage van het afval wordt hergebruikt of gerecyceld.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

2024 was het implementatiejaar voor het herziene grondstoffenbeleidsplan. Daarbij is het volgende gedaan:

- Tarieven afvalstoffenheffing aangepast (teruggavedrempel verhoogd)
- Communicatiecampagne voorbereid en gestart met de eerste uitingen
- De plaatsing van GFT-cocons is voorbereid.
- Het innamepunt van het Circulair Ambachtscentrum is uitgebreid.
- De vervanging van het toegangssysteem op de milieustraat is voorbereid.

Begin 2025 kunnen daarmee de belangrijkste maatregelen in het Grondstoffenbeleidsplan worden uitgerold.

Inspanningen

2.6.1 Richtinggevende uitspraken van college en raad over de toekomstige inrichting/locatie van het Stadserf.

Terug naar navigatie - 2.6.1 Richtinggevende uitspraken van college en raad over de toekomstige inrichting/locatie van het Stadserf.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Er is een geschikte partij gevonden die het onderzoek kan uitvoeren. Het onderzoek is echter nog niet uitgevoerd. Dit is voor begin 2025 voorzien.

Inspanningen

Opgave: Mobiliteit

Wat heeft Woerden met deze opgave bereikt?

Terug naar navigatie - Wat heeft Woerden met deze opgave bereikt?

We werken toe naar een duurzame en verkeersveilige leefomgeving. Er zijn onderzoeken afgerond naar de verbetering van een drietal fietsroutes en aan de gemeenteraad voorgelegd. Samen met de provincie is het onderzoek naar de effecten van een Oostelijke Randweg opgestart en een aanbesteding om stappen te zetten om tot duurzamere mobiliteit te komen is uitgevoerd.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

2.4.1 De uitvoering van de verkeersvisie en - strategie krijgt komende jaren verder vorm. Fietsen heeft hierbij een hoge prioriteit.

Terug naar navigatie - 2.4.1 De uitvoering van de verkeersvisie en - strategie krijgt komende jaren verder vorm. Fietsen heeft hierbij een hoge prioriteit.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Meerdere inspanningen zijn om financiële redenen en/of politieke besluitvorming komen te vervallen of 'afgeslankt'.

Inspanningen

Terug naar navigatie - 2.4.3 Voor de missing links in het hoofdwegennet zijn wegen aangelegd of er is planvorming.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Op 11 juli 2024 heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan ingetrokken. De voorbereiding van de aanleg van de Rembrandtbrug is stopgezet. Het onderzoek naar een oostelijke Randweg is in 2024 nagenoeg afgerond.

Inspanningen

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Specificatie taakvelden
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 na wijziging Werkelijk 2024 Verschil
Baten
0.63 Parkeerbelasting 2.123 2.199 76
2.1 Verkeer en vervoer 109 990 880
2.2 Parkeren 0 21 21
2.4 Economische havens en waterwegen 67 100 33
3.4 Economische promotie 30 33 3
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 78 108 30
7.2 Riolering 7.563 7.824 260
7.3 Afval 7.500 8.044 545
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 887 921 34
Totaal Baten 18.357 20.239 1.882
Lasten
2.1 Verkeer en vervoer 18.138 19.618 1.480
2.2 Parkeren 1.890 1.977 87
2.4 Economische havens en waterwegen 1.508 1.634 126
3.4 Economische promotie 243 193 -51
5.6 Media 91 88 -2
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 5.178 5.206 28
7.2 Riolering 5.270 5.439 169
7.3 Afval 5.785 5.954 170
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 877 887 10
Totaal Lasten 38.981 40.998 2.018
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 1.563 547 -1.016
Totaal Onttrekkingen 1.563 547 -1.016
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 398 400 2
Totaal Stortingen 398 400 2

Financiële analyse

Terug naar navigatie - Financiële analyse

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Taakveld Analyse baten x 1.000 Voordeel (+)/ Nadeel (-)
0.63 Parkeerbelasting - in 2024 heeft een aframing van de baten straatparkeren plaatsgevonden. De aframing is te negatief ingeschat, er zijn ruim 180 k hogere baten. Daarentegen is het aantal vergunningen teruggelopen evenals het aantal naheffingsaanslagen. Per saldo een voordeel van 76 k. 76 Voordeel
2.1 Elementenverhardingen (degeneratievergoedingen nutsbedrijven) zie lastenzijde. Op de degeneratievergoedingen hebben wij geen invloed, deze is bestemd voor herstelwerk aan locaties die zijn aangepakt door nutsbedrijven. 299 Voordeel
2.1 Monitoring proefvakken Regio deal. Betreft bijdrage provincie. Zie lastenzijde. 348 Voordeel
2.1 Uitrol glasvezelvoorzieningen -compensatie door glasvezelbedrijven voor herstel verhardingen (zie lastenzijde). 141 Voordeel
2.2 Baten parkeren 21 Voordeel
7.2 Huisaansluiting riolering (bijdrage particulieren) 137 Voordeel
7.2 Hogere rioolretributies en doorberekening kosten mini-gemalen 62 Voordeel
7.2 Onttrekking uit de voorziening riolering 41 Voordeel
7.3 Afval - opbrengst verkoop oude auto ( Bunnik veegwagen) 121 Voordeel
7.3 Afval - extra baten inzameling textiel (43 K) en terugontvangst salariskosten en vergoeding ziektegeld ( 86K). Hogere opbrengst oude papier AVU (92 k). Hogere opbrengst kunststofinzameling (afvalfonds) (76k). Voorts hogere opbrengst afvalstoffenheffing (€ 70K). 367 Voordeel
7.3 Onttrekking aan de voorziening afvalstoffen 54 Voordeel
7.5 Baten begraafplaatsrechten -16 Nadeel
7.5 Opbrengst verkoop tractiemiddel Boki begraven(moet in exploitatie geboekt worden) 48 Voordeel
Diverse baten 183 Voordeel
Totaal mutaties baten 1.882 Voordeel
Taakveld Analyse lasten x 1.000 Voordeel (-)/ Nadeel (+)
2.1 IBOR algemeen - extra kosten agv inhuur personeel 358 Nadeel
2.1 Databeheer IBOR - onderhoud beheerssystemen -141 Voordeel
2.1 Asfaltverhardingen - hogere lasten uitbesteed werk. M.n. asfalt Hollandbaan. 70 Nadeel
2.1 Elementenverhardingen (hogere lasten uitbesteed werk zoals herstel klinkersleuven in asfalt e.d. De hogere lasten zijn het gevolg door degeneratie van de openbare ruimte door de aanleg van kabels en leidingen door nutsbedrijven. Daarvoor wordt een vergoeding ontvangen. De vergoeding daarvoor wordt op degeneratievergoedingen geboekt (€352.000). De overschrijding valt grotendeels weg aan de batenzijde (€299.000) 352 Nadeel
2.1 Openbare verlichting - lagere lasten uitbesteed werk, vanwege toepassing ledverlichting. -108 Voordeel
2.1 Straatreiniging - lagere advies en onderzoekskosten -60 Voordeel
2.1 Verkeerszaken - lagere advies en onderzoekskosten. In de najaarsrapportage heeft een aframing plaatsgevonden ivm het vervallen van planstudies. -88 Voordeel
2.1 Verkeersregelinstallaties -hier zijn minder electralasten op geboekt en de onderhoudskosten vielen lager uit omdat er een grote vervanging van VRI,s staat gepland. -84 Voordeel
2.1 Monitoring proefvakken Regio deal. Deze lasten worden door een provinciale subsidie gedekt. (zie batenzijde)In het project Uitbreiding en monitoring van proefvakken zetten we in op het vergroten van onze kennis van gedragingen van innovatieve technieken op slappe bodem en het verkrijgen van data om de voorspellende modellen opnieuw in te richten. Het hoofddoel van dit project is een bruikbare, veilige en mooie openbare ruimte voor de gebruikers: ondernemers en inwoners. Op meer korte termijn helpt dit project bestuurders en gemeenteambtenaren op meer duurzame en kosteneffectieve wijze om te gaan met bodemdaling in het stedelijk gebied, doordat ze onderbouwde keuzes kunnen maken. 348 Nadeel
2.1 Rembrandtbrug - In de najaarsrapportage 2024 zijn de tot dan toe gemaakte kosten al afgeboekt. Daarna zijn ook nog kosten gemaakt die nu afgeboekt worden in de jaarrekening. Ook is een voorziening gevormd voor de kosten die nog in 2025 gemaakt moeten worden. 779 Nadeel
2.2 Parkeren - inzet extern personeel in verband met het nog niet kunnen werven van eigen personeel. 178 Nadeel
2.2 Parkeren - betreft afrekening Parkeerservice 2024 - de implementatiekosten scanauto zijn lager uitgevallen en de nacalculatie van de uitvoerings-overeenkomst laat een positief saldo zien. -130 Voordeel
2.2 Parkeren - meer onderhoud en hogere electrakosten 39 Nadeel
3.4 Kermis - evenementen en coordinatie binnenstad -51 Voordeel
7.2 Riolering algemeen - hogere externe inhuurkosten 160 Nadeel
7.2 Vrijverval riolering - diverse lasten zijn lager uitgevallen. Op deze post worden vooral onderhoudswerkzaamheden geboekt die voortvloeien vanuit inspecties en meldingen, daardoor zijn de kosten vooraf lastig te ramen. Het ene jaar zit het mee, het andere jaar zit het tegen. Daarnaast werden er in verleden ook kosten geboekt die hier niet thuishoorden. Ook zijn bepaalde werkzaamheden in 2024 niet uitgevoerd/doorgeschoven vanwege een overgangsperiode van de onderhoudscontracten. -303 Voordeel
7.2 Gemalen - diverse lasten zijn lager uitgevallen. Op deze post worden vooral onderhoudswerkzaamheden geboekt die voortvloeien vanuit inspecties en meldingen, daardoor zijn de kosten vooraf lastig te ramen. Het ene jaar zit het mee, het andere jaar zit het tegen. Daarnaast werden er in verleden ook kosten geboekt die hier niet thuishoorden (maar op investeringen). -127 Voordeel
7.2 Huisaansluiting riolering - hogere lasten (zie ook batenzijde) 20 Nadeel
7.2 Hogere storting voorziening riolering 403 Nadeel
7.3 Afval - doorbelasting loonkosten (zie post hogere inhuur chauffeurs en beladers) -194 Voordeel
7.3 Afval - lagere storting in voorziening afvalstoffenheffing -147 Voordeel
7.3 Inzamelkosten afval - hogere inhuur chauffeurs en beladers ivm vacatures en ziekte 379 Nadeel
7.3 Inzamelkosten afval - hogere afschrijvingslasten 121 Nadeel
7.3 Inzamelkosten afval - hogere kosten brandstof, inhuur vuilniswagen, onderhoud ondergrondse containers 62 Nadeel
7.3 Overige afvalstromen afvalbrengstation - verwerking KCA met name door hoge kosten verwerking lachgascilinders. 67 Nadeel
7.3 Verwerkingskosten restafval en GFT - AVU (210 ton minder GFT en 30 ton minder restafval) -66 Voordeel
7.3 Kunststofinzameling - kosten chauffeurs en beladers staan bij inzamelkosten -90 Voordeel
7.3 Circulair ambachtscentrum - inhuur ipv via loonkosten 55 Nadeel
Overige lasten 216 Nadeel
Totaal mutaties lasten 2.018 Nadeel
Totaal mutaties lasten en baten -136 Nadeel
Taakveld Mutaties reserves x 1.000 Voordeel (+)/ Nadeel (-)
0.10 Onttrekkingen - lagere onttrekking reserve budgetoverhevelingen 2023-2024, doordat de onttrekking begroot was op dit programma, en in de jaarrekening verantwoord wordt op programma 7. -938 Nadeel
0.10 Onttrekkingen - lagere onttrekking fonds infrastructurele werken -70 Nadeel
Diversen -10 Nadeel
Totaal mutaties reserves -1.018 Nadeel