Voortgang inspanningen

Paragraaf 3 Kapitaalgoederen

Voortgang inspanningen

1. Wat is het doel van deze paragraaf?

Terug naar navigatie - 1. Wat is het doel van deze paragraaf?

Kapitaalgoederen zijn de gemeentelijke eigendommen (assets) in het fysiek domein. De paragraaf Kapitaalgoederen geeft inzicht in de beleidskaders, de financiële consequenties die voortvloeien uit het beleid, en de vertaling van de financiële consequenties in de begroting. Kapitaalgoederen worden onderscheiden in drie categorieën:

1. Openbare ruimte: de openbaar toegankelijke wegen, parken en inrichting.
2. Riolering: het stelsel voor hemelwaterafvoer, huisaansluitingen en infiltratie. Riolering is financieel een gesloten systeem dat gevoed wordt vanuit de rioolheffing.
3. Vastgoed: gebouwen, zoals het gemeentehuis en de sporthallen, en niet-openbare terreinen, zoals het stadserf, sportvelden en de begraafplaats.

2. Wettelijk kader en gemeentelijk beleid

Terug naar navigatie - 2. Wettelijk kader en gemeentelijk beleid

Per categorie wordt een toelichting gegeven op de belangrijkste wettelijke kaders en op het gemeentelijk vastgesteld beleid.
Op alle onderwerpen is in relatie tot de kapitaalgoederen het gemeentelijk financieel beleid van toepassing:

  • Besluit Begroting en Verantwoording en de Financiële Verordening waarin de regels zijn vastgelegd ten aanzien van de financiering van exploitatie en investeringen.

Openbare ruimte
Het wettelijk kader voor de instandhouding van de openbare ruimte bestaat uit de zorgplicht om het areaal veilig te houden voor gebruik (inwoners, recreanten, passanten) en om te borgen dat beheer en onderhoud veilig kan geschieden (arbo). De belangrijkste wetgeving hier is:

  • Wegenwet (bevat eisen voor de verharding inclusief kunstwerken die deze functie vervullen)
  • Waterwet (bevat eisen voor de gemeentelijke taken Afvalwater, Regenwater en Grondwaterstand en hiertoe dient de rioolheffing)
  • Wet milieubeheer (bevat eisen voor o.a. riolering en baggeren)
  • Woningwet, uitgewerkt in het bouwbesluit (bevat eisen voor bouwwerken geen gebouw zijnde en aansluiting van woningen op de omgeving)
  • Omgevingswet

Andere wetgeving zoals de Wegenverkeerswet en Wet natuurbescherming zijn primair van toepassing bij (ver)bouw en in mindere mate bij instandhouding.

Bovenop het wettelijk kader heeft de gemeente eigen beleid vastgesteld voor de instandhouding van de openbare ruimte:

  • Strategische Heroriëntatie 2020 (20R.00795) waarin primaire besloten is om financieel gestuurd beheer te voeren met een begroting die grofweg 10 mln. per jaar te kort komt om alles in stand te kunnen houden. Hiermee zijn veel aspecten/ambities uit andere beleidsdocumenten komen te vervallen, omdat niet meer gestuurd kan worden op ambities (veranderingen), uitstraling (schoon en heel) maar alleen op veiligheid (zorgplicht). 
  • Groenblauw omgevingsplan deel 1 2014-2023 (13R.00426)
  • Groenblauw omgevingsplan deel 2 2016-2023 (16R.00150)

Riolering
Het wettelijk uitgangspunt voor riolering omvat:

  • Waterwet (bevat eisen voor de gemeentelijke taken Afvalwater, Regenwater en Grondwaterstand en hiertoe dient de rioolheffing)
  • Wet milieubeheer (bevat eisen voor o.a. riolering en baggeren)

Gemeentelijk is het volgende beleid vastgesteld:

  • Beleidsplan Gemeentelijk Water en Klimaatbestendig 2023-2027.

Vastgoed
Gemeentelijk is het volgende beleid vastgesteld:

  • Beleidsplan Gemeentelijke Begraafplaatsen Woerden 2020-2030
  • Duurzaam meerjarenonderhoudsplan (DMOP) gebouwen 2023-2030

 

3. Openbare Ruimte

Terug naar navigatie - 3. Openbare Ruimte

Assetmanagement, het procesmatig en planmatig beheer van de openbare ruimte, omvat alle activiteiten om de fysieke assets heel en veilig te houden binnen de gestelde kaders. Assetmanagement draait om de afweging tussen kosten, prestaties en risico's. Kosten zijn de berekening van de areaalomvang en benodigde maatregelen, om te voldoen aan de vastgestelde prestaties binnen acceptabele risico's. Prestaties zijn de wettelijke en gemeentelijke beleidskaders. Voor sturing op risico's is nog geen beleidskader gedefinieerd.

Zonder risicokader worden de benodigde middelen bepaald door deze formule:

 

 

De openbare ruimte bestaat in hoofdlijn uit de volgende assets:

 

 

Assettype Verhardingen Hoeveelheid eenheid Vervangingswaarde
Asfaltverharding 1.200.000 m2 € 148 mln
Elementenverharding 1.560.000 m2 € 154 mln
Totale vervangingswaarde € 302 mln
Assettype Groen Hoeveelheid eenheid Vervangingswaarde
Bomen 30.000 stuks € 20 mln
Beplanting 670.000 m2 € 10 mln
Gras 2.435.000 m2 € 3,5 mln
Totale vervangingswaarde € 33,5 mln
Assettype Civiele Kunstwerken Hoeveelheid eenheid Vervangingswaarde
Fiets- voetgangersbruggen 173 stuks € 14,5 mln
Vaste verkeersbruggen (alle verkeer) 100 stuks € 22 mln
Beweegbare bruggen (alle verkeer) 5 stuks € 16 mln
Damwandconstructies hout 17.000 m € 10 mln
Damwandconstructies kunststof 14.000 m € 11 mln
Damwandconstructies beton en staal 7.000 m € 15 mln
Kademuren 2.500 m € 7 mln
Onderdoorgangen (alle verkeer) 5 stuks onbekend
Fietstunnels 3 stuks € 4 mln
Steigers 92 stuks € 1 mln
Afmeervoorzieningen 750 stuks € 0,5 mln
Pontje 1 stuks € 0,5 mln
Geluidsschermen 600 m € 0,5 mln
Wegfundering De Kanis 1 stuks € 10 mln
Totale vervangingswaarde € 112 mln
Assettype Straatmeubilair Hoeveelheid Eenheid Vervangingswaarde
Verkeerspalen 5.800 stuks € 0,5 mln
Verkeersborden 9.100 stuks € 0,5 mln
Hekwerken 31.500 stuks € 1 mln
NBd-borden 136 stuks € 0,3 mln
Dynamische zakpalen 2 stuks € 0,05 mln
Evenementeninstallaties 20 stuks € 0,6 mln
Overig 13.817 stuks € 3,5 mln
Speelplekken 224 stuks € 4,2 mln
Verkeersregelinstallaties 5 stuks onbekend
Totale vervangingswaarde € 10,6 mln
Assettype Oppervlakte water Hoeveelheid eenheid Vervangingswaarde
Waterloop 1.965.046 m2 geen
Beschoeiingen 99.775 m2 € 21 mln
Totale vervangingswaarde € 21 mln
Assettype Openbare verlichting & installaties Hoeveelheid eenheid Vervangingswaarde
Armaturen 11.473 stuks € 6,5 mln
Lichtmasten 10.516 stuks € 12 mln
Kasten (‘eigen net’) 26 stuks € 2,0 mln
Totale vervangingswaarde € 20,5 mln

In de Strategische Herorientatie 2020 (SH) is besloten om de openbare ruimte financieel gestuurd te beheren. Leidend hierbij is de begroting die structureel ca. 50% van het benodigde investeringsgeld en 50% van het benodigde exploitatiegeld bevat. 

- Voor het onderhoud is de exploitatie ontoereikend om de assets goed te onderhouden en hun gewenste levensduur te laten behalen.

- De precieze omvang van de huidige investeringsachterstand in de openbare ruimte is niet bekend, maar door het investeringstekort loopt deze achterstand jaarlijks verder op.

In de onderhoudsprogrammering wordt jaarlijks de afweging gemaakt welke middelen aan welke assets toe te delen, bezien vanuit zorgplicht en ruimtelijk belang van de objecten. Op deze manier wordt het onderhoud voor de openbare ruimte integraal geprioriteerd.

Openbare Ruimte - inzicht in exploitatie

Terug naar navigatie - Openbare Ruimte - inzicht in exploitatie

Onderstaande tabel geeft inzicht in de exploitatie die gemoeid is met de openbare ruimte.
De grootste aandachtspunten over 2024 zijn:

Exploitatieruimte ontoereikend - In de SH 2020 is de benodigde exploitatieruimte geraamd op circa 10 mln. (exclusief kapitaalslasten etc.). In de begroting is de helft van dit budget opgenomen. Hierdoor wordt het dagelijks/klein onderhoud afgebouwd waardoor de uitstraling en leefbaarheid van de openbare ruimte afneemt. Sinds 2023 is 'buiten' de afname nog extra zichtbaar geworden, door het tekort wordt regulier onderhoud langer uitgesteld. De schades die er zijn worden niet of later opgelost waardoor de schades vaak alleen nog kunnen worden opgelost door onderdelen te vervangen. De beschikbare exploitatie middelen worden hierdoor minder optimaal benut om de levensduur van de assets te verlengen.


Schade veroorzaakt door derden - Door het tekort aan exploitatieruimte leiden schades die veroorzaakt worden door derden en andere calamiteiten/tegenvallers tot een onvermijdelijke overschrijding. Sinds 2021 wordt er beter op gestuurd om dit inzichtelijk te maken voor de P&C-cyclus. Ook in 2024 is aangetoond dat de schade die door derden aan de openbare ruimte wordt veroorzaakt steeds verder toeneemt.


Stijgende werkvoorraad team Wijkonderhoud - Team Wijkonderhoud ondersteunt op diverse fronten in het operationeel beheer van de openbare ruimte. Door de grote werkvoorraad moet ook team Wijkonderhoud prioriteren, kan niet al het benodigde werk worden uitgevoerd en worden areaalwijzigingen niet (tijdig) doorgevoerd. Dit is een risico in het kader van de zorgplicht en informatievoorziening voor toekomstige beheerafwegingen.
                                                                                                                                               

Rekenkameronderzoek Kapitaalgoederen en opdracht Herijking 

In 2022 heeft de raad aan de Rekenkamercommissie opdracht gegeven om onderzoek te doen naar de Kapitaalgoederen. De resultaten hiervan zijn in 2023 met de gemeenteraad gedeeld. De raad heeft besloten om op basis van de adviezen uit het Rekenkameronderzoek het college de opdracht te geven om een herijking IBOR uit te voeren. Dit programma is in 2024 gestart en wordt afgerond in 2025.

Herijking Openbare Ruimte

Het programma Herijking Openbare Ruimte heeft als kernambitie dat 'de gemeente Woerden kan zorgdragen voor een 
voorspelbare en betaalbare openbare ruimte'. Om dat te kunnen bereiken zullen de volgende doelen met het programma 
bereikt moeten worden: 
• Transparant beleid en beheer openbare ruimte
o antwoord op: initiatiefvoorstel 'Grip op IBOR' -> keuzes transparant maken

• Betaalbare openbare ruimte
o antwoord op: ambitie Collegewerkprogramma -> sober en doelmatig

• Bestendig beheer openbare ruimte
o antwoord op: rekenkameronderzoek en advies -> risico's in beeld brengen en bewust kiezen en accepteren

• Organisatie openbare ruimte
o antwoord op: huis op orde -> organisatie in balans met de opgaven 

Het college wil hiermee voldoen aan de behoefte van de raad om het 'stuur' van de openbare ruimte weer in handen te 
krijgen. Zoals u wellicht opmerkt gaat het programma herijking en de producten die hieruit voortvloeien verder dan alleen 
het opstellen van 'beheerplannen' (term in startnotitie: instandhoudingsplan (IHP) en ook verder dan de verwachting die 
tot dusver binnen de raad leeft.

SAMENVATTING 2024 Begroot exploitatie 2024 Werkelijk exploitatie 2024 Begroot investeringen 2024 Werkelijk investeringen 2024 Doorlopende verplichtingen 2025
A) IBOR 1-Verhardingen 5.063.623 4.629.078 10.364.564 4.629.419 1.367.817
1-Straatreiniging 682.329 619.120 0 0 0
1-Gladheidbestrijding 456.690 355.256 0 0 0
2-Groenvoorziening 3.238.792 3.147.345 1.332.000 1.218.000 0
2-Onkruidbestrijding 695.479 694524 0 0 0
2-Speelvoorzieningen 561.892 504.108 81.000 71.000 0
3-Straatmeubilair 310.286 311864 0 0 0
3-Verlichting 2.353.472 1.754.414 2.632.000 1.916.000 640.000
4-Beschoeiingen 716.510 768.585 3.633.000 612.000 177.000
5-Civiele kunstwerken 1.723.850 1.599.342 833.000 654.000 179.000
Subtotaal 15.802.923 14.383.636 18.875.564 9.100.419 2.363.817
B) Riolering 4.024.465 3.101.459 12.550.412 3.279.995 3.089.976
C) Baggeren 633.480 633.481 0 0 0
D) Sportvelden 590.236 519.552 305.201 235.101 46.343
E) Begraafplaatsen 750.099 707.373 110.000 0 0
Totaal 21.801.203 19.345.501 31.841.177 12.615.515 5.500.136

Openbare Ruimte - inzicht in investeringen

Terug naar navigatie - Openbare Ruimte - inzicht in investeringen

De grootste aandachtspunten over 2024 zijn:

Investeringsruimte ontoereikend
In de Strategische Heroriëntatie 2020 is de benodigde investeringsruimte geraamd op circa € 10 miljoen. In de begroting is de helft van dit budget opgenomen. Hierdoor lopen de investeringsachterstanden jaarlijks met ca. € 5 miljoen op. Jaarlijks wordt met de onderhoudsprogrammering een voorstel aan de gemeenteraad gedaan om de beschikbare middelen optimaal in te zetten.

Vervangachterstand Openbare verlichting wordt in 2023-2024 ingelopen
De openbare verlichting is verouderd door het uitblijven van investeringen sinds de terugkoop van Citytec. De gemeenteraad heeft voor de jaren 2023 en 2024 extra middelen ter beschikking gesteld om deze achterstand weg te werken (3.000 van de 12.000 lampen langs wegen, fietspaden, op bruggen en in tunnels). In 2023 zijn 1.040 lampen vervangen met led-lampen. In 2024 waren het er 1564.  

Reconstructies en wegenonderhoud

In 2024 zijn vele kilometers wegen, straten, pleinen en paden onderhouden. Een overzicht van de werken:

  • Reconstructie Molenbuurt fase 3, Harmelen (afgerond)
  • Reconstructie bedrijventerrein Nijverheidsweg & Handelsweg & Molentocht, Kamerik (in uitvoering)
  • Groot onderhoud Molenvliet, Woerden (afgerond)
  • Reconstructie Nieuwendijk, Woerden (in voorbereiding & aanbesteding)
  • Reconstructie Berken- en Prunuslaan, Woerden (in voorbereiding)
  • Reconstructie Lelie-, Tulp- en Narcisstraat , Woerden (in voorbereiding en participatie)
  • Opstellen BKP voor Rijks beschermd Dorpsgezicht Kamerik (in voorbereiding en participatie)
  • Groot onderhoud verharding Jaagpad Oude Rijn west in aansluiting op uitvoering vervanging beschoeiingen 'Oude Rijn' door de Provincie (in voorbereiding met Provincie Utrecht).

 

Bedragen x € 1.000
Investering verharding (wegen) Begroting Jaarrekening
Krediet Vervanging verharding 2022 62 65
Krediet Vervanging verharding 2023 1.634 1.616
Krediet Vervanging verharding 2024 1.749 251
Krediet Renovatie verharding 2023 464 464
Krediet Renovatie verharding 2024 2.206 1.908
Vervanging deklaag Oude Rijn 2024 600 0
Vervanging verharding VRI Wulverhorst 2024 225 0
Vervanging Verhardingen Kromwijkerdijk 625 0
Groot onderhoud Hoofdweg & Milandweg Zegveld 2024 2.800 325
TOTAAL 10.365 4.629
Doorlopende verplichtingen naar 2025 - 1.368

Openbare verlichting

Terug naar navigatie - Openbare verlichting

Omschrijving (toelichting)

Excel-tabel

Bedragen x € 1.000
Investering Openbare verlichting en spelen Begroting Jaarrekening
Krediet OVL vervangingsachterstand masten 2022 148 146
Krediet OVL vervangingsachterstand armaturen 2022 21 21
Krediet Openbare verlichting masten 2023 279 270
Krediet Openbare verlichting armaturen 2023 367 368
Krediet OVL vervangingsachterstand masten 2023 516 516
Krediet OVL vervangingsachterstand masten 2024 825 319
Krediet OVL vervangingsachterstand armaturen 2024 125 276
Krediet Openbare verlichting armaturen 2024 Kromwijker. 18 0
Krediet Openbare verlichting masten 2024 Kromwijker. 58 0
Krediet Vervangen VRI Wulverhorstbaan 275 0
Krediet Speelvoorzieningen 2023 26 25
Krediet Speelvoorzieningen 2024 55 46
TOTAAL 2.713 1.986
Doorlopende verplichtingen naar 2025 - 640

Groen

Terug naar navigatie - Groen

In de onderstaande tabel worden de investeringen voor openbaar groen  weergegeven. 

Bedragen x € 1.000
Investering Groen Begroting Jaarrekening
Groeninvesteringen 2023 283 288
Groenvoorzieningen 2024 1.049 930
TOTAAL 1.332 1.218

Riolering

Terug naar navigatie - Riolering

In financieel opzicht is het uitgangspunt een kostendekkende exploitatie via de tarieven. Wanneer sprake is van een incidentele verstoring (pieken of dalen) wordt een en ander geëgaliseerd door een bijdrage uit of storting in de voorziening Riolering. Hiermee wordt gezorgd voor kostendekkend  waterbeheer vanuit de rioolheffing voor de lange termijn.

Reconstructies waarbij riolering is vervangen zijn samen met verharding opgepakt (zie Openbare ruimte – inzicht in investeringen).

 

Bedragen x € 1.000
Exploitatie Riolering Begroting Jaarrekening
Jaarrekening werken 4.024 3.101
TOTAAL 4.024 3.101
Bedragen x € 1.000
Investeringen Riolering Begroting Jaarrekening
Duikers en drainage 2023 231 132
Duikers en drainage 2024 260 13
Vrijvervalriolering 2022 22 29
Vrijvervalriolering 2023 4.396 2.179
Vrijvervalriolering 2024 5.124 406
Extra duikers klimaatadaptatie 2022 138 86
Uitvoeringsplan kbor 2021 170 110
Uitvoeringsplan kbor 2022 264 46
Uitvoeringsplan kbor 2023 942 221
Uitvoeringsplan kbor 2024 909 2
Vervanging en renovatie rioolgemalen 2023 25 9
Vervanging en renovatie rioolgemalen 2024 70 46
TOTAAL 12.550 3.280
Doorlopende verplichtingen naar 2025 - 3.090

Civiele kunstwerken

Terug naar navigatie - Civiele kunstwerken

In de onderstaande tabellen worden de projecten en renovaties van grote civiele kunstwerken en constructies weergegeven. 

 

Bedragen x € 1.000
Investering civiele kunstwerken Begroting Jaarrekening
Krediet Civiele Kunstwerken 2023 380 383
Krediet Civiele Kunstwerken 2024 453 270
TOTAAL 833 654
Doorlopende verplichtingen naar 2025 - 179
Bedragen x € 1.000
Investering oevers en beschoeiingen Begroting Jaarrekening
Krediet Oevers en beschoeiingen 2022 433 401
Krediet Oevers en beschoeiingen 2024 126 67
Krediet Oevers en beschoeiingen Kromwijkerdijk 2023 16 16
Krediet Oevers en beschoeiingen Kromwijkerdijk 2024 1.500 3
Krediet Oevers en beschoeiingen Jaagpad Oude Rijn 2023 1.308 18
Krediet Voorbereidingskrediet beschoeiingen Jaagpad Oude Rijn 2024 250 107
TOTAAL 3.633 612
Doorlopende verplichtingen naar 2025 - 177

Vastgoed

Terug naar navigatie - Vastgoed

Gemeentelijk vastgoed
Uitgangspunt voor het onderhoud aan het gemeentelijk vastgoed is het meerjarenonderhoudsplan, gebaseerd op de NEN 2767. Het MJOP is in 2023 (D/21/038019) door de gemeenteraad voor de periode 2023-2030 vastgesteld en wordt eenmaal per vier jaar herijkt. Het beleidsniveau voor de uitvoering van onderhoud is conditiescore 3 (wat overeenkomt met cijfer van ongeveer 6,5 op een schaal van 10). 

Voor de uitvoering van het meerjarenonderhoudsplan is een Voorziening Groot Onderhoud gevormd. Per jaar bedraagt de dotatie aan de Voorziening een bedrag groot € 1.080.797,=
Volgens het meerjarenonderhoudsplan staan er voor het jaar 2024 onderhoudsactiviteiten gepland voor een bedrag van € 1.335.615,=. Hiervan is in 2024 minder dan de helft uitgevoerd; totaal is een bedrag van € 656.551 ten laste gebracht van de Voorziening Onderhoud. Dit leidt in 2024 tot een lagere onttrekking aan de Voorziening Groot Onderhoud.

Bij de uitvoering van het Jaarplan 2024 is een achterstand ontstaan. De reden hiervan is het vertrek van 2 assetbeheerders en de moeilijk in te vullen vacatures. Voor 1 vacature is een junior aangetrokken die nog opgeleid moet worden. De functie assetbeleidsadviseur is sinds juni 2024 vacant en is nog niet ingevuld.
De ontstane onderhoudsachterstand zal in 2025 mogelijk niet ingelopen kunnen worden.

De onderhoudsbedragen worden in de begroting geïndexeerd met de index die voor de gehele gemeentebegroting gehanteerd wordt. De bouwprijzen zijn echter harder gestegen dan de gemeentelijk index. Er moet rekening mee gehouden worden dat bij de komende actualisatie van het MJOP in 2026 de dotatie in de Voorziening sterk zal moeten stijgen om het bepaalde onderhoudsniveau te realiseren.