Uitgaven

11,21%
€ 23.855
x €1.000
11,21% Complete

Inkomsten

9,04%
€ 19.312
x €1.000
9,04% Complete

Saldo

471,79%
€ -4.543
x €1.000

Voortgang inspanningen

Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen

Uitgaven

11,21%
€ 23.855
x €1.000
11,21% Complete

Inkomsten

9,04%
€ 19.312
x €1.000
9,04% Complete

Saldo

471,79%
€ -4.543
x €1.000

Voortgang inspanningen

Portefeuillehouder Thema
Arjan Noorthoek Ruimtelijke ordening, Bouwen en wonen, Stationsgebied (bouwen en wonen)
Roy Luca Grondbeleid en grondbedrijf, Vastgoed (exclusief sportaccommodaties), Water en waterketen, Bodem, Landelijk Gebied/Plattelandsagenda (Praktijk)
Mariëtte Pennarts-Pouw Landelijk Gebied/Plattelandsagenda (Provinciale/regionale bijeenkomsten)

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Dit programma omvat de opgaven:

  • Bouwen en wonen
  • Sterke economie

Taakvelden binnen programma 6 zijn: 

Taakveld Omschrijving
8.1 Ruimtelijke ordening Taken op grond van de Wet ruimtelijke ordening: - voorbereiden van vaststellen structuurplannen en - visies - BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie) - voorbereiden en vaststellen bestemmingsplannen- - CAI-, breedband- en glasvezelaanleg - faciliterend grondbeleid (passief grondbeleid)
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) Activiteiten op het gebied van gemeentelijke bouwgrondexploitatie: - grondverwerving, bouw- en woonrijp maken - bovenwijkse voorzieningen ten behoeve van de bouwgrondcomplexen - verkoop van bouwrijpe gronden - in het voorkomende geval onschadelijk maken en verwijderen van explosieven
8.3 Wonen en bouwen Gebiedsontwikkeling, woningvoorraad en huisvestingsvoorziening: - (leges) omgevingsvergunning - bouwtoezicht - basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) - woningbouw en woningverbetering, renovatie - woonruimteverdeling, woningsplitsingsvergunning, woonvergunning - stedelijke vernieuwing: gebiedsgerichte aanpak woningvoorraad, woonomgeving en voorzieningen - uitkoopregeling hoogspanningsverbindingen

Opgave: Bouwen en wonen

Wat heeft Woerden met deze opgave bereikt?

Terug naar navigatie - Wat heeft Woerden met deze opgave bereikt?

Wonen 

In 2024 zijn we gestart met het participatieproces voor het woonprogramma 'Woerden woont goed'.  Tijdens deze participatieronde is er met elke kern van gedachten gewisseld over de gewenste woonvormen,  het aantal woningen en voor wie.  Deze bijeenkomsten hebben ook plaatsgevonden met ondernemers, marktpartijen zoals ontwikkelaars, makelaars en bouwbedrijven. Daarnaast hebben we deze sessies ook gehad met zorgpartners omdat in dit woonprogramma het onderdeel 'wonen en zorg' is geïntegreerd. Daarnaast is er gebruik gemaakt van het platform 'Woerdendenktmee.nl'. Hier konden inwoners digitaal stelling en ideeën achterlaten zodat deze meegenomen konden worden in het woonprogramma en de uitvoeringsagenda.

In het nieuwe woonprogramma wordt het percentage 'sociale huur' verhoogd naar 30% en stijgt het totale betaalbaarheidspercentage naar 67%.  Ook wordt in het woonprogramma voorgesteld om de sociale woningbouw onder te brengen bij een erkende woningcorporatie, zodat de sociale woningen wordt geborgd.  Hierbij wordt voorgesteld dat de woning minimaal 50 jaar als sociale woning beschikbaar blijft.  Door de vergrijzing en om de doorstroming te stimuleren  zullen er de komende jaren vooral nultreden appartementen gebouwd moeten worden die geschikt zijn voor senioren. Met het nieuwe woonprogramma kan de gemeente Woerden beter aansluiten op de behoefte en zorgen dat er voldoende passende woningen zijn voor de inwoners. Vanuit de provincie is er akkoord gekomen voor de locaties Kamerik -Noord Oost 3 en Haanwijk in Harmelen.  Vanuit de uitvoeringsagenda bij het woonprogramma zal in 2025 worden gestart met de 'Nota Woonvormen'. Hierbij wordt als eerste ingezet op het 'woning optoppen', 'woning delen en splitsen' en een startnotitie voor de vrijkomende agrarische bebouwing 

 

Omgevingsplan

Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Bij inwerkingtreding van de wet heeft iedere gemeente direct een Omgevingsplan van rechtswege gekregen dat bestaat uit regels uit de voormalige bestemmingsplannen en rijksregels.  Tijdens de overgangsfase tot 2032 krijgen gemeenten de tijd om het Omgevingsplan om te vormen tot één Omgevingsplan voor de hele gemeente. Hierin verwerkt de gemeente ook de regels in gemeentelijke verordeningen die over de fysieke leefomgeving gaan. Deze opgave ziet op de opbouw van dit nieuwe, gebiedsdekkende Omgevingsplan voor 2032. 

In 2024 hebben we voorbereidingen getroffen voor een goede start van de opbouw van het Omgevingsplan.  In 2024 is een projectplan opgeleverd en zijn middelen beschikbaar gesteld voor een projectleider en specialisten. Op dit moment vindt de werving van deze nieuwe medewerkers plaats. Daarnaast is een start gemaakt met de analyse van de regels uit verordeningen.  Ten slotte is er een aanbesteding gestart voor nieuwe software. Deze software is nodig om het Omgevingsplan en vergunningchecks digitaal te ontsluiten. Begin 2025 wordt de aanbesteding van nieuwe software afgerond. We verwachten uiterlijk Q2 2025 te beginnen met de opbouw van het Omgevingsplan in de software. 

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

6.1  De gemeente Woerden biedt voldoende passende woningen voor haar inwoners. 

6.2  Er komt een uitbreiding van woongebieden voor inwoners en werkgebieden voor ondernemers.

6.3  Er komt meer ruimte voor maatschappelijk initiatief. Burgers en ondernemers kunnen straks meedenken en meebeslissen over de inrichting van de fysieke leefomgeving. De Omgevingswet maakt de vergunningverlening voor de initiatiefnemer ook eenvoudiger, overzichtelijker en sneller.

2.2 / 3.14 / 4.5 / 5.8 / 6.4 De (inrichting van de) fysieke woon- en leefomgeving nodigt uit tot sporten, bewegen en ontmoeten.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

6.1.1 Er worden in de gemeente Woerden 300-400 woningen per jaar opgeleverd.

Terug naar navigatie - 6.1.1 Er worden in de gemeente Woerden 300-400 woningen per jaar opgeleverd.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

In 2024 zijn 106 woningen toegevoegd aan het woningenbestand. Dit is in lijn met de verwachting dat de woningbouwproductie dit jaar lager zou zijn omdat het een overgangsperiode betreft van projecten afronden en nieuwe projecten opstarten.  In de meerjarige prognose voor de woningbouwproductie wordt de beoogde doelstelling wel gehaald. 

Inspanningen

6.1.2 In 2026 is in de woningbouwplanning het aandeel huur en betaalbare koop gestegen van 50% naar maximaal 60%.

Terug naar navigatie - 6.1.2 In 2026 is in de woningbouwplanning het aandeel huur en betaalbare koop gestegen van 50% naar maximaal 60%.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Het woonprogramma wordt in 2025 vastgesteld. Hierin wordt afgesproken dat elk nieuwbouwproject bestaat uit 30% sociale huur en in totaal 67% betaalbaarheid. 

 

 

Inspanningen

6.1.3 Er is in 2024 een kader voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.

Terug naar navigatie - 6.1.3 Er is in 2024 een kader voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Vanwege beperkte ambtelijke capaciteit is dit kader in 2024 niet opgesteld. Voor 2025 wordt bekeken door wie dit wordt opgepakt.

Inspanningen

6.1.4 We vergroten de kansen voor starters en middeninkomens om in Woerden zelf een woning te kopen.

Terug naar navigatie - 6.1.4 We vergroten de kansen voor starters en middeninkomens om in Woerden zelf een woning te kopen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Met het nieuwe woonprogramma wordt het aandeel betaalbare woningen vergroot. Hierdoor worden de kansen vergroot voor de starters en de middeninkomens. 

Inspanningen

6.1.5 We versnellen de taakstelling voor de huisvesting van statushouders conform de opdracht van het Rijk.

Terug naar navigatie - 6.1.5 We versnellen de taakstelling voor de huisvesting van statushouders conform de opdracht van het Rijk.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Er is in 2024 geen sprake (geweest) van een versnelling van de taakstelling huisvesting statushouders. Met Cazas wonen zijn inspanningen gepleegd om de taakstelling in 2024 te behalen. Er zijn geen mogelijkheden voor huisvesting onderzocht die aan de raad voorgelegd dienen te worden. Huisvesting van statushouders is gebeurd op de reguliere werkwijze, in samenwerking met Cazas wonen.

Inspanningen

3.10.2 / 6.1.6 Zo veel mogelijk senioren en kwetsbare inwoners wonen in een voor hen passende en geschikte woning waar zo nodig ondersteuning op maat kan worden geboden.

Terug naar navigatie - 3.10.2 / 6.1.6 Zo veel mogelijk senioren en kwetsbare inwoners wonen in een voor hen passende en geschikte woning waar zo nodig ondersteuning op maat kan worden geboden.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Resultaat t/m 2027.

Inspanningen

6.2.1 Voor Kamerik, Harmelen en Zegveld zijn afspraken gemaakt over nieuwe woningbouwlocaties in buitenstedelijk gebied.

Terug naar navigatie - 6.2.1 Voor Kamerik, Harmelen en Zegveld zijn afspraken gemaakt over nieuwe woningbouwlocaties in buitenstedelijk gebied.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Voor de kern Zegveld zijn in maart 2024 samen met de inwoners potentiële woningbouwlocaties opgehaald.

Inspanningen

6.2.2 Gebiedsgerichte, programmatische aanpak voor de binnenstedelijke gebiedsontwikkeling Poort van Woerden, die de deelgebieden Snellerpoort, Nieuw-Middelland en Stationsgebied omvat.

Terug naar navigatie - 6.2.2 Gebiedsgerichte, programmatische aanpak voor de binnenstedelijke gebiedsontwikkeling Poort van Woerden, die de deelgebieden Snellerpoort, Nieuw-Middelland en Stationsgebied omvat.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

In 2025 zal een startnotitie aan de gemeenteraad worden voorgelegd, waarin de doelen en de benodigde capaciteit en middelen voor het opstellen van het programma worden voorgelegd. Er zijn wel veel stappen gezet binnen deelgebied Snellerpoort en deelgebied Nieuw-Middelland, zie inspanningen.

Inspanningen

6.2.4 De bestemmingsplannen Putkop en de Burgemeester van Zwietenweg zijn onherroepelijk.

Terug naar navigatie - 6.2.4 De bestemmingsplannen Putkop en de Burgemeester van Zwietenweg zijn onherroepelijk.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Bestemmingsplan en exploitatieplan voor uitbreiding bedrijventerrein Putkop is vastgesteld door de gemeenteraad. Tegen dit besluit is beroep aangetekend bij de Raad van State.  Het bestemmingsplan Burgemeester van Zwietenweg heeft naar aanleiding van de zienswijzen meer tijd nodig om tot vaststelling te komen. De verwachting is dat dit bestemmingsplan en exploitatieplan Q2 2025 ter besluitvorming aan de gemeenteraad wordt aangeboden. 

Inspanningen

6.3.1 Een gebiedsdekkend omgevingsplan nieuwe stijl.

Terug naar navigatie - 6.3.1 Een gebiedsdekkend omgevingsplan nieuwe stijl.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In de volgende raadsperiode wordt het omgevingsplan opgeleverd. Tot 2032 verrichten wij verschillende inspanningen om het Omgevingsplan voor het einde van de wettelijke termijn (1 januari 2032) op te leveren. 

Inspanningen

6.3.4 Geluidswal langs de A12 bij woonwijken Harmelen en Woerden.

Terug naar navigatie - 6.3.4 Geluidswal langs de A12 bij woonwijken Harmelen en Woerden.

Kwaliteit (indicator)

R

Kwaliteit (toelichting)

Geluidswal bij Harmelen en Woerden is financieel niet haalbaar gebleken.

Inspanningen

2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.8.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).

Terug naar navigatie - 2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.8.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

We dragen actief bij aan het creëren van een gezonde leefomgeving. 

Inspanningen

3.14.3 / 4.5.2 / 5.8.3 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.

Terug naar navigatie - 3.14.3 / 4.5.2 / 5.8.3 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Inspanning t/m 2027.

Inspanningen

Opgave: Sterke economie

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

6.5.1 Plattelandsagenda landelijk gebied.

Terug naar navigatie - 6.5.1 Plattelandsagenda landelijk gebied.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

De Plattelandsagenda is gewijzigd in een uitgangspuntennotitie.

Inspanningen

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Specificatie taakvelden
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 na wijziging Werkelijk 2024 Verschil
Baten
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 4.787 291 -4.496
5.5 Cultureel erfgoed 18 478 460
8.1 Ruimte en leefomgeving 1.087 2.068 981
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) 7.449 13.188 5.739
8.3 Wonen en bouwen 2.490 2.895 406
Totaal Baten 15.831 18.921 3.090
Lasten
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 4.674 388 -4.287
5.5 Cultureel erfgoed 420 326 -93
8.1 Ruimte en leefomgeving 2.389 3.892 1.503
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) 7.537 8.388 851
8.3 Wonen en bouwen 4.574 5.219 645
Totaal Lasten 19.595 18.213 -1.381
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 808 391 -417
Totaal Onttrekkingen 808 391 -417
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 671 5.642 4.971
Totaal Stortingen 671 5.642 4.971

Financiële analyse

Terug naar navigatie - Financiële analyse

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Taakveld Analyse baten Bedrag Voordeel (+)/ Nadeel (-)
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur - Burgemeester van Zwietenweg en Putkop nadeel boekwaarde. Het totaaloverzicht is opgenomen in de paragraaf grondbedrijf. -4.496 Nadeel
5.5 Inkomsten aflossing lening Stichting Stadsherstel was niet voorzien en komt volledig ten gunste van het resultaat. 462 Voordeel
8.1 Dit budget is een begrotingspost voor de projecturen die niet rechtstreeks op de projecten worden begroot. Hier tegenover staat een voordeel aan de lastenzijde (386K). -999 Nadeel
8.1 Betreft inkomsten die ontvangen worden van initiatiefnemers door middel van kostenverhaal. 1.969 Voordeel
8.2 Zie toelichting bij lasten. Voor de grondexploitaties zijn meer inkomsten gerealiseerd dan begroot. 5.740 Voordeel
8.3 De volledige kosten voor de omgevingswet worden voor gemeente Woerden en Oudewater geboekt in de administratie van gemeente Woerden. Deze kosten worden volledig via de baten verhaald op gemeente Oudewater. 176 Voordeel
8.3 De subsidie voor Flexpool wonen is niet opgenomen in de begroting en zorgt daarom voor een voordeel. 139 Voordeel
Diversen 99 Voordeel
Totaal mutaties baten 3.090 Voordeel
Taakveld Analyse lasten Bedrag Voordeel (-)/ Nadeel (+)
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur - Burgemeester van Zwietenweg en Putkop uitbesteed werk (zie tegenpost aan batenzijde). Het totaaloverzicht is opgenomen in de paragraaf grondbedrijf. -4.287 Voordeel
5.5 De uitgaven voor het onderhoud van gemeentelijke monumenten zijn uiteindelijk lager uitgekomen dan bij de begroting was voorzien. -46 Voordeel
8.1 Dit budget is een begrotingspost voor de projecturen die niet rechtstreeks op de projecten worden begroot. Hier tegenover staat het nadeel aan de batenzijde (999K). Wanneer alle projecturen worden gemaakt in een jaar, dan is het vooordeel op de lastenzijde gelijk aan de batenzijde. Echter is in de najaarsrapportage het tekort aan doorbelaste uren op projecten volledig opgenomen in de overhead. Dit had slechts voor het overheaddeel moeten gebeuren; het resterende deel had ten laste moeten komen van programma 6. -386 Voordeel
8.1 Kostenverhaal is neutraal met de batenzijde met uitzondering van de winsten en verliezen bij de afgesloten projecten. Met name het project Hotel nabij aansluiting A12 zorgt voor het voordeel (54K). 1.922 Nadeel
8.2 Voor de uitvoering van de grondexploitaties zijn meer uitgaven gedaan dan begroot in het MPG 2024. Aan de batenkant staan de inkomsten van de grondexploitaties. Er is een positief saldo van € 4.965K, veroorzaakt door diverse winstnemingen zoals Schoollocaties Kamerik, Snel en Polanen en Diverse locaties Harmelen. Het totaaloverzicht is opgenomen in de paragraaf grondbedrijf. 775 Nadeel
8.2 In 2024 zijn belangrijke voorbereidende werkzaamheden verricht voor het Stationsgebied binnen de Poort van Woerden, waaronder onderzoek, regionale afstemming en participatievoorbereiding, ondanks het doorschuiven van hoofdresultaten naar 2025. De complexiteit van de opgave leidde tot een aangepaste planning en verbeterde projectaanpak, waarmee een stevige basis is gelegd voor de vervolgstappen in 2025. 76 Nadeel
8.3 De volledige kosten voor de omgevingswet worden voor gemeente Woerden en Oudewater geboekt in de administratie van gemeente Woerden. Deze kosten worden volledig via de baten verhaald op gemeente Oudewater. 168 Nadeel
8.3 In de najaarsrapportage is het tekort aan doorbelaste uren op projecten volledig opgenomen in de overhead. Dit had slechts voor het overheaddeel moeten gebeuren; het resterende deel had ten laste moeten komen van programma 6. Hierdoor ontstaat op dit taakveld en binnen dit programma een financieel nadeel. 421 Nadeel
Diversen -24 Voordeel
Totaal mutaties lasten -1.381 Voordeel
Totaal mutaties lasten en baten 4.471 Voordeel
Taakveld Mutaties reserves Bedrag Voordeel (+)/ Nadeel (-)
0.10 Onttrekking uit Algemene Reserve Grondbedrijf (ARG) i.v.m. Verliesvoorziening Burgemeester van Zwietenweg. 97 Voordeel
0.10 Aanvullende onttrekking uit ARG voor Stationsgebied (zie toelichting bij lasten taakveld 8.2). 76 Voordeel
0.10 Storting in reserve Grondbedrijf a.g.v. winstnemingen Snel en Polanen, Harmelen en Schoollocaties Kamerik -4.971 Nadeel
0.10 Onttrekkingen - lagere onttrekking reserve budgetoverhevelingen 2023-2024, doordat de onttrekking begroot was op dit programma, en in de jaarrekening verantwoord wordt op programma 7. -653 Nadeel
0.10 Onttrekking uit Reserve Gebiedsfonds Middelland door systeemcorrectie SiSa verantwoordining WBI. 124 Voordeel
0.10 Lagere onttrekking Gebiedsfonds Middelland doordat de Houttuinbrug nog niet is afgerond in 2024. -60 Nadeel
Totaal mutaties reserves -5.387 Nadeel