Portefeuillehouder | Thema |
---|---|
Jelmer Vierstra | Financiën |
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
De OZB is voor 2025 alleen verhoogd met de (verwachte) inflatie.
Portefeuillehouder | Thema |
---|---|
Jelmer Vierstra | Financiën |
Dit programma bevat de volgende opgaven:
De taakvelden binnen programma 7 zijn:
Taakveld | Omschrijving |
---|---|
0.5 Treasury | Rente en dividenden |
0.61/0.62 OZB | OZB woningen en niet-woningen |
0.64 Belasting overige | Overige belastingen |
0.7 Algemene Uitkering | Algemene uitkeringen Gemeentefonds |
0.8 Overige baten en lasten | Reserveringen / algemene stelposten |
7.1 We hebben oog voor kostenstijgingen waar inwoners mee te maken hebben.
7.2 Stabiele en gezonde gemeentefinanciën en beheersing hiervan.
De OZB is voor 2025 alleen verhoogd met de (verwachte) inflatie.
Voor 2025 zijn de baten en lasten reëel en structureel in evenwicht. Mede door de lagere rijksbijdrage (Algemene Uitkering) vanaf 2026 is het meerjarenperspectief niet sluitend.
De schuldquote is op dit binnen de signaalwaarden uit de Financiële Verordening en via de keuze om te werken met een investeringsplafond wordt er ook op gestuurd om in de toekomst onder de signaalwaarde van 130% te blijven.
De overige financiële ratio's bevinden zich (nagenoeg) binnen de streefwaarden.
De Financiële Verordening is per 1.1.2023 in werking getreden. Op een aantal aspecten heeft nadere afstemming plaatsgevonden met de auditcommissie. Begin 2024 is/wordt de aangepaste Financiële Verordening naar de Raad gestuurd.
Voorheen stonden hier een aantal BBV-indicatoren over bijvoorbeeld gemeentelijke woonlasten. Om meer overzicht te creëren is ervoor gekozen om deze indicatoren in een aparte bijlage te zetten. Deze kunt u vinden direct na de programma's, onder het kopje 'BBV-indicatoren'.
Exploitatie | Begroting 2024 na wijziging | Werkelijk 2024 | Verschil | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
0.5 Treasury | 904 | 1.067 | 163 | |
0.61 OZB woningen | 11.097 | 11.168 | 71 | |
0.62 OZB niet-woningen | 6.653 | 6.682 | 28 | |
0.64 Belastingen overig | 259 | 271 | 11 | |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 105.916 | 108.265 | 2.349 | |
0.8 Overige baten en lasten | 0 | 0 | 0 | |
3.4 Economische promotie | 156 | 164 | 8 | |
Totaal Baten | 124.985 | 127.615 | 2.630 | |
Lasten | ||||
0.5 Treasury | 738 | 593 | -145 | |
0.61 OZB woningen | 490 | 479 | -11 | |
0.62 OZB niet-woningen | 108 | 95 | -13 | |
0.64 Belastingen overig | 86 | 75 | -12 | |
0.8 Overige baten en lasten | 26 | 18 | -8 | |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | 0 | 1 | 1 | |
Totaal Lasten | 1.448 | 1.261 | -188 | |
Onttrekkingen | ||||
0.10 Mutaties reserves | 1.277 | 5.109 | 3.832 | |
Totaal Onttrekkingen | 1.277 | 5.109 | 3.832 | |
Stortingen | ||||
0.10 Mutaties reserves | 1.547 | 1.100 | -447 | |
Totaal Stortingen | 1.547 | 1.100 | -447 | |
Gerealiseerd resultaat | 123.267 | 130.364 | 7.096 |
Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
Taakveld | Analyse baten | Bedrag (x 1.000) | Voordeel (+)/ Nadeel (-) | ||
---|---|---|---|---|---|
0.5 | Hogere rente-opbrengsten | 163 | Voordeel | ||
0.61 | Hogere opbrengsten OZB woningen en overige | 71 | Voordeel | ||
0.62 | Hogere opbrengsten OZB niet-woningen | 28 | Voordeel | ||
0.64 | Hogere opbrengsten precariobelastingen | 11 | Voordeel | ||
0.7 | Hogere uitkering gemeentefonds 2024, als gevolg van bijstellingen in de september- en decembercirculaire | 2.349 | Voordeel | ||
0.7 | Nagekomen ontvangen uit gemeentefonds van voorgaande jaren | 208 | Voordeel | ||
3.4 | Hogere opbrengsten toeristenbelasting | 8 | Voordeel | ||
Totaal mutaties baten | 2.838 | Voordeel | |||
Taakveld | Analyse lasten | Bedrag (x 1.000) | Voordeel (-)/ Nadeel (+) | ||
0.5 | Lagere rentekosten langlopende leningen doordat geen nieuwe leningen zijn aangetrokken | -145 | Voordeel | ||
0.61 | Lagere advies-, onderzoeks- en heffings-kosten | -72 | Voordeel | ||
0.61 | Hogere kosten (ingehuurd) personeel | 62 | Nadeel | ||
0.62 | Lagere loon- en advieskosten | -13 | Voordeel | ||
0.64 | Lagere doorbelaste loonkosten | -12 | Voordeel | ||
Overige lasten | -8 | Voordeel | |||
Totaal mutaties lasten | -188 | Voordeel | |||
Totaal mutaties lasten en baten | 3.026 | Voordeel | |||
Taakveld | Mutaties reserves | Bedrag | Voordeel (+)/ Nadeel (-) | ||
0.10 | Onttrekkingen - lagere onttrekking reserve budgetoverhevelingen 2023-2024, doordat de onttrekking begroot was op dit programma, en in de jaarrekening verantwoord wordt op programma 7. | 4.279 | Voordeel | ||
Totaal mutaties reserves | 4.279 | Voordeel |