Uitgaven

37,45%
€ 79.665
x €1.000
37,45% Complete

Inkomsten

10,41%
€ 22.250
x €1.000
10,41% Complete

Saldo

5961,91%
€ -57.414
x €1.000

Voortgang inspanningen

Programma 3. Sociaal domein

Uitgaven

37,45%
€ 79.665
x €1.000
37,45% Complete

Inkomsten

10,41%
€ 22.250
x €1.000
10,41% Complete

Saldo

5961,91%
€ -57.414
x €1.000

Voortgang inspanningen

Portefeuillehouder Thema
Mariette Pennarts-Pouw Coördinatie Sociaal Domein, Wmo en Welzijn, Wijkgericht werken, Volksgezondheid.
Jacques Rozendaal Jeugdhulp en jeugdzorg, Jeugd en jongeren, Economische zaken (arbeidsmarkt), Werk en inkomen, Armoedebeleid en bestaanszekerheid, Opvang en inburgering vluchtelingen en statushouders.

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Dit programma bevat (onderdelen van) de volgende opgaven:

1.    Doorontwikkeling inrichting sociaal domein
2.    Kansrijk Woerden
3.    Gezond en vitaal Woerden
4.    Leefbaar en ondernemend Woerden
5.    Regie

 

Taakvelden binnen programma 3 zijn:

Taakveld Omschrijving
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie Algemene voorzieningen gericht op participatie: - ondersteunen van op participatie gerichte burgerinitiatieven, vrijwilligers en mantelzorg - sociaal en cultureel werk, Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW), wijkopbouw - preventie (bv. eenzaamheidsbestrijding, preventie op het gebied van GGZ) - buurt- en clubhuizen - collectief aanvullend vervoer - toegankelijkheid voorzieningen (inclusie); noodopvang vluchtelingen - vreemdelingen - LHBT+ beleid
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Loketvoorzieningen gericht op het identificeren van eigen kracht en het geleiden naar de juiste vorm van individuele ondersteuning (maatwerkvoorzieningen en -dienstverlening)
6.3 Inkomensregelingen Inkomens- en bijstandsvoorzieningen, schuldhulpverlening en gemeentelijk armoedebeleid
6.4 WSW en beschut werk Voorzieningen ter bevordering van maatschappelijke participatie die niet gericht zijn op doorstroming naar arbeid
6.5 Arbeidsparticipatie Alle op arbeid gerichte participatie- en re-integratievoorzieningen
6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo) Materiële voorzieningen en vervoers- en woondiensten om zelfstandig te kunnen functioneren (Wmo) voor mensen met fysieke beperkingen die op basis van een beschikking verstrekt worden
6.71a Huishoudelijke hulp (Wmo) 6.71b Begeleiding (Wmo) 6.71c Dagbesteding (Wmo) 6.71d Overige maatwerkarrangementen (Wmo) Dienstverlening aan individuele cliënten met een beperking (fysiek, psychisch of psychosociale), die zelfstandig wonen en die ondersteuning behoeven in de vorm van beschikbare uren op basis van een toekenningsbeschikking
6.72a Jeugdzorg begeleiding 6.72b Jeugdzorg behandeling 6.72c Jeugdhulp dagbesteding 6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet. Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. De jongere verblijft thuis, in het eigen gezin, dus niet bij de aanbieder.
6.73a Pleegzorg 6.73b Gezinsgericht 6.73c Jeugdhulp met verblijf overig Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet. Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. De jongere verblijft formeel niet thuis in het eigen gezin. Dit betekent dat het hier alleen om de verblijfsvormen gaat waarbij er sprake is van een overnachting. Ook verblijf in logeerhuizen, alleen tijdens weekenden of juist door de week, vallen onder jeugdhulp met verblijf.
6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf Generalistische basis GGZ, kindergeneeskunde, Jeugd ggz behandeling regulier, specialistische en diagnostiek
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf Jeugdhulp die vanwege een crisissituatie verleend wordt (thuis of bij een aanbieder)
6.74c Gesloten plaatsing Jeugdhulp waarbij de jongere verblijft bij een jeugdaanbieder o.b.v. een machtiging gesloten jeugdzorg of machtiging BOPZ en Wvggz
6.81a Beschermd wonen (Wmo) 6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo) Opvang- en beschermd wonen-voorzieningen met inbegrip van eventuele maatwerkdienstverlening en maatwerkvoorzieningen voor personen die in de betreffende opvangvoorzieningen verblijven
6.82a Jeugdbescherming 6.82b Jeugdreclassering Maatregelen gericht op de opvang en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen 18- met inbegrip van maatwerkdienstverleningsmaatregelen voor jeugdigen die in de desbetreffende opvangvoorzieningen verblijven
7.1 Volksgezondheid Maatregelen ter bescherming van de gezondheid van de bevolking als geheel, van specifieke risicogroepen, van jeugd en van ouderen

Opgave: Doorontwikkeling inrichting sociaal domein

Wat heeft Woerden met deze opgave bereikt?

Terug naar navigatie - Wat heeft Woerden met deze opgave bereikt?

Deze opgave richt zich op het versterken van de zorg- en ondersteuningsstructuur voor onze inwoners. Het gaat hierbij het versterken van de sociale basis, inclusief het verstevigen en ontwikkelen van ontmoetingsplaatsen, de doorontwikkeling van het lokale team en de voorbereidingen op de nieuwe inkoop van het maatwerk Jeugd en Wmo. In 2024 is gestart met het verstevigen van de ontmoetingsplaatsen aan de Meulmansweg en de Plint. De locaties worden verbouwd of heringericht en de functies van en het aanbod op de locaties wordt indien nodig verrijkt. Verder zijn meer buurtverbinders ingezet om de samenwerking tussen partijen te versterken. Met betrekking tot de doorontwikkeling van het lokale team is in 2024 inzichtelijk gemaakt welke stappen nodig zijn om onze ambities te realiseren en te voldoen aan de vraag van onze inwoners en aan de landelijke eisen die via de hervormingsagenda jeugd worden gesteld. Daarnaast zijn voorbereidingen getroffen en is een plan gemaakt ter voorbereiding op een pilot in 2025. Als laatste zijn de aanbevelingen uit de evaluatie op de inkoop jeugd en Wmo in 2024 ter harte genomen in het voorbereidende proces op de inkoop 2027. In 2024 is hiervoor een inhoudelijke regiovisie voorbereid die begin 2025 wordt afgerond.

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

3.1  Er is een sterke sociale basis.

1.2 / 3.2 / 4.3 / 5.1  Er zijn laagdrempelige en gastvrije ontmoetingsplaatsen.

3.3  Doorontwikkeling lokaal team Woerden.

3.4  Geïndiceerde zorg en ondersteuning op maat bieden. 

 

Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

1.2.2 / 3.2.3 / 4.3.2 / 5.1.2 Iedere wijk beschikt over op fietsafstand bereikbare mogelijkheden waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten.

Terug naar navigatie - 1.2.2 / 3.2.3 / 4.3.2 / 5.1.2 Iedere wijk beschikt over op fietsafstand bereikbare mogelijkheden waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De Ontmoetingsplaatsen (voorheen: 'Huizen van...') zijn een belangrijk onderdeel van de Sociale basis. Onze gemeente kent zes Ontmoetingsplaatsen, namelijk (1) Wijkcentrum Molenvliet in Molenvliet, (2) Buurthuis De Plint in Schilderskwartier, (3) Huiskamer bij de Koe / Meulmansweg in de binnenstad, (4) Het Dorpshuis Harmelen in  De Cope in Kamerik en (6) De Zegge in Zegveld. Het college gaat de Ontmoetingsplaatsen volgordelijk verstevigen, startend bij locatie Meulmansweg en locatie de Plint.

Inspanningen

3.1.1 Er is een betere verbinding tussen zorg, ondersteuning, welzijn en wonen (sociale kracht op de indicatoren zelfredzaamheid, participatie, sociale samenhang en sociale cohesie is gestegen (2022: 7,8)).

Terug naar navigatie - 3.1.1 Er is een betere verbinding tussen zorg, ondersteuning, welzijn en wonen (sociale kracht op de indicatoren zelfredzaamheid, participatie, sociale samenhang en sociale cohesie is gestegen (2022: 7,8)).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De vijf grootste Sociale basis partijen hebben gezamenlijk een werkgroep Sociale basis gevormd (2024). De werkgroep is overeengekomen zich in 2025 te buigen over de huidige samenwerking, het samenspel tussen de diverse activiteiten/diensten en het vormen van een visie over de inzet in ze Sociale basis in de toekomst. Deze werkgroep heeft als doel de samenwerking en samenhang in de Sociale basis te verbeteren en een goede aansluiting te bieden op aanpalende domeinen zoals het lokaal team en maatwerk.  

Inspanningen

3.1.2 Inwoners helpen elkaar meer en gaan gemakkelijker met elkaar in gesprek over dingen die spelen in hun leven, zoals (mentale) gezondheid, geldzaken, opvoeding, ouder worden, etc. (indicator participatie gestegen).

Terug naar navigatie - 3.1.2 Inwoners helpen elkaar meer en gaan gemakkelijker met elkaar in gesprek over dingen die spelen in hun leven, zoals (mentale) gezondheid, geldzaken, opvoeding, ouder worden, etc. (indicator participatie gestegen).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Door de inzet van meer groepsaanbod en ontmoetingsmogelijkheden is het voor de  inwoners makkelijker elkaar te ontmoeten en (onder begeleiding) het gesprek met elkaar aan te gaan over onderwerpen die ze bezig houden.  

Inspanningen

3.1.3 De sociale basis is bekend en goed bereikbaar voor inwoners (monitor sociale kracht: cijfer 'bekendheid welzijnsvoorzieningen' is gestegen t.o.v. 2022).

Terug naar navigatie - 3.1.3 De sociale basis is bekend en goed bereikbaar voor inwoners (monitor sociale kracht: cijfer 'bekendheid welzijnsvoorzieningen' is gestegen t.o.v. 2022).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Het aanbod van de Sociale basis in de gemeente Woerden is door haar zes Ontmoetingsplaatsen en diverse andere welzijnsvoorzieningen zoals (bijvoorbeeld) activiteiten op locatie van st. Thuishuis, Inloophuis 't Centrum, De Sleutelclub, diverse maatjesorganisaties en verschillende bibliotheekvestigingen over de gemeente verspreid. Inwoners voor wie het aanbod onvoldoende toegankelijk is, door beperkingen in de mobiliteit, zijn bijvoorbeeld de buurtbus en AutoMaatje beschikbaar.  Daarnaast is ook gewerkt aan de online toegankelijkheid van de Sociale basis via de vernieuwing van de website van WoerdenWijzer.  En aan de praktische toegankelijkheid van de Sociale basis, voor inwoners die het ingewikkeld vinden hun vraag via telefoon of internet te stellen. Zij kunnen terecht bij één van de vier informatiepunten. 

Inspanningen

3.1.4 / 4.2.1 Uit storytellingonderzoek sociale basis blijkt dat ketenpartners beter gevonden worden door andere maatschappelijke partners en dat er meer verbinding is tussen sport, cultuur en welzijn.

Terug naar navigatie - 3.1.4 / 4.2.1 Uit storytellingonderzoek sociale basis blijkt dat ketenpartners beter gevonden worden door andere maatschappelijke partners en dat er meer verbinding is tussen sport, cultuur en welzijn.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In september 2024 is de website WoerdenWijzer gelanceerd, het aantal Informatiepunten wordt uitgebreid (4) en online en offline communicatie volgt. 

3.2.1 Betere herkenbaarheid en bekendheid van ontmoetingsplaatsen (monitor sociale kracht: cijfer 'bekendheid welzijnsvoorzieningen' is gestegen).

Terug naar navigatie - 3.2.1 Betere herkenbaarheid en bekendheid van ontmoetingsplaatsen (monitor sociale kracht: cijfer 'bekendheid welzijnsvoorzieningen' is gestegen).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Resultaat te bereiken vanaf 2025. De sociale kracht monitor wordt in 2025 afgenomen.

Inspanningen

3.2.2 / 4.3.1 / 5.1.1 Partners hebben een gezamenlijke visie op samenwerken binnen de lokale ondersteuningsstructuur. Programmering en activiteiten worden voor en door kinderen, jongeren en volwassenen georganiseerd. Tevredenheid voorzieningen ...

Terug naar navigatie - 3.2.2 / 4.3.1 / 5.1.1 Partners hebben een gezamenlijke visie op samenwerken binnen de lokale ondersteuningsstructuur. Programmering en activiteiten worden voor en door kinderen, jongeren en volwassenen georganiseerd. Tevredenheid voorzieningen ...

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Er is een werkgroep Sociale basis gevormd (2024) welke zich gaat buigen over de visievorming en inzet in de Sociale basis (2025) met als doel de samenhang te vergroten en dubbelingen te verkleinen. 

Inspanningen

3.3.1 Vanuit het Sociaal Team en Team Jeugd en Gezin bij Woerden Wijzer wordt kortdurende sociale basiszorg geboden. Wachtlijsten zijn korter, cliënttevredenheid is toegenomen en ervaren kwaliteit dienstverlening is verbeterd.

Terug naar navigatie - 3.3.1 Vanuit het Sociaal Team en Team Jeugd en Gezin bij Woerden Wijzer wordt kortdurende sociale basiszorg geboden. Wachtlijsten zijn korter, cliënttevredenheid is toegenomen en ervaren kwaliteit dienstverlening is verbeterd.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Er is een gebiedsteam geformeerd met medewerkers vanuit WoerdenWijzer en Kwadraad. Zij starten in maart met werkzaamheden. Dit is in de vorm van een proeftuin, waarin gezamenlijk geleerd wordt wat nodig is om met partners op te trekken en inwoners passend te helpen. 

Inspanningen

3.4.1 Inwoners die dat nodig hebben, kunnen na verwijzing gebruikmaken van passende zorg en ondersteuning vanuit de Jeugdwet en de Wmo.

Terug naar navigatie - 3.4.1 Inwoners die dat nodig hebben, kunnen na verwijzing gebruikmaken van passende zorg en ondersteuning vanuit de Jeugdwet en de Wmo.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Er is sprake van aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt, dit is een landelijke trend. Dit zorgt ervoor dat aanbieders sommige producten (tijdelijk) niet kunnen leveren en er is regelmatig sprake van wachttijden. Hierdoor moeten inwoners soms langer wachten op ondersteuning. Echter het lukt nog steeds om passende zorg aan te laten sluiten vanuit de Jeugdwet en de Wmo. 

Inspanningen

Opgave: Kansrijk Woerden

Wat heeft Woerden met deze opgave bereikt?

Terug naar navigatie - Wat heeft Woerden met deze opgave bereikt?

Binnen deze opgave wordt beoogd de kansengelijkheid van onze inwoners te vergroten. Dit doen we onder andere middels het versterken van bestaanszekerheid, het verbeteren van basisvaardigheden en door in te zetten op kansrijk opgroeien, waarbij we ons richten op jeugdigen en gezinnen vanaf -9 maanden. Het afgelopen jaar is onder andere gewerkt aan de totstandkoming van de Groene Hartpas die per 1 januari 2025 beschikbaar is voor alle inwoners die op of rond de armoedegrens leven. Verder zijn we een nieuwe samenwerking aangegaan met VluchtelingenWerk Nederland en is succesvol gewerkt aan het verbeteren van de werkwijze rond nieuwkomers, bijvoorbeeld door het verbeteren van de informatievoorziening en betere afspraken over wie welke rol heeft. Met betrekking tot jeugdigen en gezinnen is onder andere succesvol vervolg gegeven aan het programma Kanrijke Start. Hierin worden effectieve interventies aangeboden aan jonge moeders en hebben diverse ontwikkelingen plaatsgevonden met en op onderwijsinstellingen. Ook het betrekken van jongeren bij beleidsontwikkeling en -uitvoering heeft onze aandacht gehad in 2024. Bij de diverse inspanningen onder deze opgave worden al deze zaken nader toegelicht.

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

3.5 / 5.5 Armoede verminderen en proberen dit zo veel mogelijk te voorkomen.

3.6  Voor inwoners voor wie betaald werk niet toegankelijk is, is er begeleiding op maat naar een zinvolle daginvulling.

3.7  De basisvaardigheden van inwoners vergroten.

3.8  Nieuwe Woerdenaren krijgen een warm welkom.

3.9 / 5.4  Kinderen en jongeren hebben al voor de geboorte en tijdens het opgroeien meer gelijke kansen.

 

Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3.5.1 Inwoners kunnen problemen over financiële zaken kenbaar maken bij en deze worden opgepakt door netwerkpartners. Toename gebruik van de regelingen (uitbreiding cliëntervaringsonderzoeken).

Terug naar navigatie - 3.5.1 Inwoners kunnen problemen over financiële zaken kenbaar maken bij en deze worden opgepakt door netwerkpartners. Toename gebruik van de regelingen (uitbreiding cliëntervaringsonderzoeken).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

M.b.t. de cliëntervaringsonderzoeken (voor bijvoorbeeld schuldhulpverlening) wordt meegedaan aan het cliëntervaringsonderzoek 'visie op dienstverlening' begin 2025.

Inspanningen

3.5.2 Inwoners hebben een gezondere leefstijl (stijging indicator gezonde leefstijl GGD-monitor).

Terug naar navigatie - 3.5.2 Inwoners hebben een gezondere leefstijl (stijging indicator gezonde leefstijl GGD-monitor).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Welzijn op Recept draagt bij aan het bevorderen van een gezonde leefstijl. Met WoerdenGezond werken we structureel aan activiteiten die een gezonde leefstijl bevorderen, en de samenwerking tussen het sociaal en medisch domein versterkt. 

Inspanningen

3.5.3 / 5.5.1 Regelingen voor vrijetijdsvoorzieningen en aanbod van hulp bij financiële vragen zijn goed te vinden. Toename van het gebruik van vrijetijdsvoorzieningen (uitbreiding cliëntervaringsonderzoek).

Terug naar navigatie - 3.5.3 / 5.5.1 Regelingen voor vrijetijdsvoorzieningen en aanbod van hulp bij financiële vragen zijn goed te vinden. Toename van het gebruik van vrijetijdsvoorzieningen (uitbreiding cliëntervaringsonderzoek).

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

M.b.t. de cliëntervaringsonderzoeken (voor bijvoorbeeld schuldhulpverlening) wordt meegedaan aan het cliëntervaringsonderzoek 'visie op dienstverlening' begin 2025. 

Inspanningen

3.6.1 Er is een afname van inwoners met een inkomensvoorziening en een toename van uitstroom van clienten bij Ferm Werk door het op maat aanbieden van diensten en begeleiding (rapportage Ferm Werk).

Terug naar navigatie - 3.6.1 Er is een afname van inwoners met een inkomensvoorziening en een toename van uitstroom van clienten bij Ferm Werk door het op maat aanbieden van diensten en begeleiding (rapportage Ferm Werk).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Bij Ferm is er sprake van een afname van het aantal inwoners met een inkomensvoorziening en een toename van de uitstroom van cliënten. Echter, door de stijging van het aantal statushouders wordt deze afname minder goed zichtbaar in de rapportage.

Inspanningen

3.7.1 / 4.1.4 De tevredenheid van inwoners over voorzieningen is gestegen en basisvaardigheden zijn vergroot.

Terug naar navigatie - 3.7.1 / 4.1.4 De tevredenheid van inwoners over voorzieningen is gestegen en basisvaardigheden zijn vergroot.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Het taalhuis met activiteiten ter versterking van taal-, reken- en digitale vaardigheden is versterkt met een coördinator en activiteiten zijn uitgebreid en op meer locaties aangeboden. Met name in relatie tot de opening van de opvang van vluchtelingen is er ingezet op extra taalondersteuning. Sprekend voorbeeld is het wekelijkse taalcafé. Daarnaast is er een samenwerking met het stadsmuseum waar de exposities gebruikt worden als een 'taalwerkplaats' voor de activiteiten van onder begeleiding van taalmaatjes. 

3.8.1 Er is een stabiele keten, waarin zwakke schakels en alternatieven daarvoor bekend zijn bij alle betrokken partijen, zodat nieuwkomers zo snel mogelijk goed kunnen meedoen in de samenleving. Zelfregie en zelfredzaamheid worden hierdoor ...

Terug naar navigatie - 3.8.1 Er is een stabiele keten, waarin zwakke schakels en alternatieven daarvoor bekend zijn bij alle betrokken partijen, zodat nieuwkomers zo snel mogelijk goed kunnen meedoen in de samenleving. Zelfregie en zelfredzaamheid worden hierdoor ...

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De keten van lokale partners is verstevigd met de komst van VluchtelingenWerk Nederland en de toevoeging van maatschappelijk werk door Kwadraad. Daarnaast heeft een verbeterslag plaatsgevonden op de samenwerking en worden rollen en verantwoordelijkheden steeds beter aangehouden. Dit heeft geresulteerd in de nodige stabiliteit en professionalisering. 

Inspanningen

3.9.1 / 5.4.1 Onderwijsvertragingen door COVID-19 zijn ingelopen (meting via de scholen).

Terug naar navigatie - 3.9.1 / 5.4.1 Onderwijsvertragingen door COVID-19 zijn ingelopen (meting via de scholen).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Het Woerdens Programma Onderwijs (NPO) is volgens planning uitgevoerd. Evaluatie over het effect van de ingezette activiteiten volgt.

Inspanningen

3.9.2 Er is een Kansrijke Start voor kinderen en gezinnen, de zelf- en samenredzaamheid op het gebied van opvoeden en opgroeien is versterkt.

Terug naar navigatie - 3.9.2 Er is een Kansrijke Start voor kinderen en gezinnen, de zelf- en samenredzaamheid op het gebied van opvoeden en opgroeien is versterkt.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inzet op de doelen Kansrijke Start via de drie actielijnen Kansrijke Start (voor-, tijdens- en na de zwangerschap) en daarbij behorende (RIVM-erkende) interventies. Inzet op empowermentprogramma's voor ouders in een kwetsbare positie met daarin aandacht voor cultuursensitief werken, diversiteit en vroegsignalering. Er zijn afspraken gemaakt met gemeenten uit de regio Utrecht West over hoe we de ketenaanpak Kansrijke Start kunnen versterken. Inspanningen lopen t/m 2026.

Inspanningen

1.1.3 / 3.9.3 Kinderen en jongeren zijn betrokken bij beleidsvoorbereiding, besluitvorming en uitvoering.

Terug naar navigatie - 1.1.3 / 3.9.3 Kinderen en jongeren zijn betrokken bij beleidsvoorbereiding, besluitvorming en uitvoering.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In Q4 2024 zijn we gestart met de opzet van jongerenparticipatie door het inhuren van een extern bureau gespecialiseerd in jongerenparticipatie. In Q1 2025 wordt dit verder uitgewerkt.

Inspanningen

3.9.4 / 4.1.2 / 5.2.4 Kinderen en jongeren ontwikkelen meer hun talent met de inzet van sport, cultuur en techniek.

Terug naar navigatie - 3.9.4 / 4.1.2 / 5.2.4 Kinderen en jongeren ontwikkelen meer hun talent met de inzet van sport, cultuur en techniek.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

KUVO en Klooster bereiken jaarlijks alle leerlingen in PO en VO (10.300 leerlingen) met een breed programma cultuureducatie, incl. burgerschapsvorming. De uitvoering vindt plaats met kunstvakdocenten van de KUVO en Vakleerkrachten Muziek van het Klooster. Daarnaast wordt er een aanbod verzorgt waar cultuur en techniek wordt gecombineerd, in samenwerking met TechnoHUB en het netwerk met bedrijven. Dit laatste vinden we belangrijk voor een goede aansluiting van onderwijs op de regionale arbeidsmarkt waar creatieve maakindustrie de boventoon voert.

Inspanningen

Opgave: Gezond en vitaal Woerden

Wat heeft Woerden met deze opgave bereikt?

Terug naar navigatie - Wat heeft Woerden met deze opgave bereikt?

Deze opgave heeft als doel de (veer)kracht, samenkracht en eigen regie van inwoners te bevorderen zodat zij kunnen omgaan met fysieke, sociale en emotionele uitdagingen van het leven. Om dit te bereiken zetten we onder meer in op het bevorderen van een gezonde leefstijl. Ook het bieden van ondersteuning aan mensen met mentale uitdagingen, het ondersteunen van inwoners met specifieke (woon)behoeften en het stimuleren van zinvolle dagbesteding had onze aandacht. In 2024 hebben we gewerkt aan diverse projecten met betrekking tot de ontwikkeling en continuering van woon-zorg projecten. Daarnaast is met diverse stakeholders een ketenaanpak valpreventie voor ouderen ontwikkeld. Het (vrij-toegankelijke) aanbod voor inwoners met betrekking tot mentale gezondheid en zingeving (zoals maatjesprojecten en cultuuraanbod) is het afgelopen jaar uitgebreid. Als laatste is via diverse campagnes en acties op bijvoorbeeld onderwijsinstellingen actief ingezet op het verbeteren van een gezonde leefstijl.

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

3.10  Inwoners worden ondersteund om zelfstandig of in een woonvoorziening/ woonvorm te wonen.

3.11 / 5.6 Mentale weerbaarheid van jongeren is versterkt. 

3.12 / 5.7  Meer Woerdenaren hebben een gezonde leefstijl. 

3.13  Domeinoverstijgende samenwerking is geïntensiveerd.

 

 

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3.10.1 Er zijn meer lokale voorzieningen voor inwoners die beschermd wonen zodat zij zo lokaal en zo thuis mogelijk ondersteund worden (doordecentralisatie Beschermd Wonen).

Terug naar navigatie - 3.10.1 Er zijn meer lokale voorzieningen voor inwoners die beschermd wonen zodat zij zo lokaal en zo thuis mogelijk ondersteund worden (doordecentralisatie Beschermd Wonen).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

We hebben in de gemeente Woerden een aantal woon-zorgprojecten voor de doelgroep maatschappelijk opvang en beschermd wonen (MOBW) voortgezet, enkele nieuwe projecten gestart en verschillende andere projecten zijn nog in ontwikkeling. 

 

Inspanningen

3.10.2 / 6.1.6 Zo veel mogelijk senioren en kwetsbare inwoners wonen in een voor hen passende en geschikte woning waar zo nodig ondersteuning op maat kan worden geboden. (Toename tevredenheid seniorenonderzoek GGD, afname eenzaamheid en ...

Terug naar navigatie - 3.10.2 / 6.1.6 Zo veel mogelijk senioren en kwetsbare inwoners wonen in een voor hen passende en geschikte woning waar zo nodig ondersteuning op maat kan worden geboden. (Toename tevredenheid seniorenonderzoek GGD, afname eenzaamheid en ...

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Er zijn in 2024 diverse acties in gang gezet om aan dit resultaat te werken.

Inspanningen

3.10.3 Ouderen wonen thuis met goede kwaliteit van leven en hebben passende (medische) zorg, ondersteuning en begeleiding (conform kader passende zorg).

Terug naar navigatie - 3.10.3 Ouderen wonen thuis met goede kwaliteit van leven en hebben passende (medische) zorg, ondersteuning en begeleiding (conform kader passende zorg).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

We zijn vol op bezig met fiets valpreventie en normale valpreventie zodat ouderen langer thuis kunnen wonen.

SPOT: Specialistische Praktijk Ouderen Thuis. Pilot  richt zicht op de groep kwetsbare ouderen die thuis wonen en waar het naar verwachting binnen een half jaar mis gaat.
Samenwerking huisartsen en specialist ouderengeneeskunde en verpleegkundig specialist. Gestart met 1  huisartsenpraktijk en klein aantal clienten,  en nu doen er drie huisartsprakrijken mee. Samenwerking met het Sociaal domein  -> huisarts  -> Specialist ouderengeneeskunde.

Inspanningen

3.10.4 De inzet van technologische hulpmiddelen en innovatie neemt toe evenals inzet van technologie bij het monitoren.

Terug naar navigatie - 3.10.4 De inzet van technologische hulpmiddelen en innovatie neemt toe evenals inzet van technologie bij het monitoren.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Bij de ketenaanpak Valpreventie gebruiken we de Smartfloor om het risico op vallen bij ouderen te meten. Na afloop van de valpreventieve interventie is de smartfloor te gebruiken voor monitoring.

Mogelijkheden wb technologische hulpmiddelen worden onderzocht evenals inzet technologie voor monitoring.  MAG tafel bestaat nog niet

Inspanningen

3.10.5 / 4.1.2 Ouderen die langer thuis wonen ervaren minder eenzaamheid. Mensen kijken naar elkaar om. Ouderen die langer thuis wonen maken gebruik van welzijnsactiviteiten (GGD-monitor).

Terug naar navigatie - 3.10.5 / 4.1.2 Ouderen die langer thuis wonen ervaren minder eenzaamheid. Mensen kijken naar elkaar om. Ouderen die langer thuis wonen maken gebruik van welzijnsactiviteiten (GGD-monitor).

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

 Voor het behalen van dit resultaat zijn in 2024 diverse inspanningen uitgevoerd.

Inspanningen

3.10.6 Het sociale netwerk en de positie van mantelzorgers is versterkt en er is meer aandacht voor jonge mantelzorgers. Mantelzorgers ervaren meer steun en minder overbelasting (GGD-monitor).

Terug naar navigatie - 3.10.6 Het sociale netwerk en de positie van mantelzorgers is versterkt en er is meer aandacht voor jonge mantelzorgers. Mantelzorgers ervaren meer steun en minder overbelasting (GGD-monitor).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Mantelzorgwaardering/activiteiten worden dit jaar uitgebreid door o.a. de bewustwordingscampagne te herhalen. Mantelzorgverklaringen t.b.v. (pre) mz woningen herijken samenwerkingsafspraken. Laagdrempeliger maken Logeerhuis Bredius.

Inspanningen

3.10.7 Inwoners met dementie nemen langer deel aan de samenleving en worden daarbij ondersteund.

Terug naar navigatie - 3.10.7 Inwoners met dementie nemen langer deel aan de samenleving en worden daarbij ondersteund.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Meer inzet op activiteiten voor inwoners met dementie:
Onderzoeken hoe meer wijken/dorpen dementievriendelijk kunnen worden: Deze opdracht staat uit bij Hart voor Woerden. Plannen worden gemaakt.
Informeren inwoners over ondersteuningsmogelijkheden; dmv drukwerk rondom mz ondersteuning

Inspanningen

3.10.8 Risico op vallen bij ouderen is verminderd. Signaleerders weten waar zij met hun signaal terecht kunnen. Inwoners bij wie een risico is gesignaleerd worden ondersteund door laagdrempelige toegang tot valpreventief aanbod.

Terug naar navigatie - 3.10.8 Risico op vallen bij ouderen is verminderd. Signaleerders weten waar zij met hun signaal terecht kunnen. Inwoners bij wie een risico is gesignaleerd worden ondersteund door laagdrempelige toegang tot valpreventief aanbod.

Omschrijving (toelichting)

In 2025 bieden we 2x zoveel valpreventie trainingen aan dan in 2024. De ketenaanpak verloopt hiermee goed en we bereiken gemiddeld zo’n 150 deelnemers per jaar. 

Inspanningen

3.11.1 Inzet op het vergroten van het sociale netwerk van jeugdigen en jongvolwassenen (afname kinderen psycho-sociale problemen (2020: 13,1 %) en jongeren psychische klachten (2022: 28%))

Terug naar navigatie - 3.11.1 Inzet op het vergroten van het sociale netwerk van jeugdigen en jongvolwassenen (afname kinderen psycho-sociale problemen (2020: 13,1 %) en jongeren psychische klachten (2022: 28%))

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De inspanningen die gericht zijn op het vergroten van het sociale netwerk zijn doorlopend en samen met onze partners. 

Inspanningen

3.11.2 / 4.1.3 / 5.6.1 Veerkracht en mentale weerbaarheid van jongeren is vergroot. Kinderen en jongeren ervaren minder prestatiedruk (2021: 52% te hoge prestatiedruk GGD-onderz). Ook op gebied van mediawijsheid en gamegedrag. Daarbij is oog voor ...

Terug naar navigatie - 3.11.2 / 4.1.3 / 5.6.1 Veerkracht en mentale weerbaarheid van jongeren is vergroot. Kinderen en jongeren ervaren minder prestatiedruk (2021: 52% te hoge prestatiedruk GGD-onderz). Ook op gebied van mediawijsheid en gamegedrag. Daarbij is oog voor ...

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Door de inzet van preventief aanbod en het maken van een lokaal plan voor het vergroten van de mentale gezondheid van onze jongeren en de uitbreiding van het jongerenwerk wordt de veerkracht en de mentale weerbaarheid van onze jongeren vergroot. 

Het team jongerenwerkers is begin 2024 uitbereid met 1,89 fte. Met de extra mankracht en middelen is ingezet op het bijdragen van het verbeteren van de mentale weerbaarheid bij jeugdigen, en jongvolwassenen.

Inspanningen

3.11.3 Jongeren worden actief begeleid in hun weg naar zelfstandigheid (afname % thuiszitters en % jongeren met geldproblemen).

Terug naar navigatie - 3.11.3 Jongeren worden actief begeleid in hun weg naar zelfstandigheid (afname % thuiszitters en % jongeren met geldproblemen).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

We hebben binnen onze gemeente Kamers met aandacht: Kamers met Aandacht is een woonoplossing voor jongeren van 18 tot 23 jaar. Het gaat om jongeren die een zorgorganisatie verlaten en niet thuis, maar ook nog niet helemaal zelfstandig kunnen wonen. Kamers met Aandacht koppelt jongeren aan mensen die een kamer over hebben.

 

Inspanningen

3.12.1 De door inwoners ervaren gezondheid is vergroot en gezondheids-achterstanden zijn verkleind (verbetering cijfers monitor gezonde leefstijl GGD).

Terug naar navigatie - 3.12.1 De door inwoners ervaren gezondheid is vergroot en gezondheids-achterstanden zijn verkleind (verbetering cijfers monitor gezonde leefstijl GGD).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De monitoringscijfers van de GGD (volwassenen/ouderen ) volgen in 2025. 

Inspanningen

3.12.2 / 5.7.1 Het percentage inwoners dat rookt, is gedaald; inzet op een rookvrije generatie (afname % jongeren en volwassenen dat rookt; GGD-monitor).

Terug naar navigatie - 3.12.2 / 5.7.1 Het percentage inwoners dat rookt, is gedaald; inzet op een rookvrije generatie (afname % jongeren en volwassenen dat rookt; GGD-monitor).

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Roken/vapen onder jongeren neemt toe.  Cijfers voor volwassenen en ouderen volgen in 2025.

Inspanningen

3.12.3 / 5.7.2 Percentage jongeren en volwassenen dat (overmatig) alcohol drinkt, is gedaald.

Terug naar navigatie - 3.12.3 / 5.7.2 Percentage jongeren en volwassenen dat (overmatig) alcohol drinkt, is gedaald.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Alcoholgebruik onder jongeren neemt lichtelijk toe.  

Inspanningen

3.12.5 / 5.7.3 Meer kinderen, jongeren en volwassenen bewegen en minder inwoners hebben overgewicht (GGD-monitor).

Terug naar navigatie - 3.12.5 / 5.7.3 Meer kinderen, jongeren en volwassenen bewegen en minder inwoners hebben overgewicht (GGD-monitor).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Meer inwoners bewegen in de gemeente Woerden. We zijn nog in afwachting van de GGD cijfers.

Inspanningen

3.13.1 We dragen bij aan de uitvoering van het integraal zorgakkoord en zetten daarvoor in op minder schotten in wetgeving en financiering van medisch, sociaal en welzijnsdomein.

Terug naar navigatie - 3.13.1 We dragen bij aan de uitvoering van het integraal zorgakkoord en zetten daarvoor in op minder schotten in wetgeving en financiering van medisch, sociaal en welzijnsdomein.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

In regio Utrecht West wordt gezamenlijk gewerkt aan het IZA. Er is een regionaal coördinator IZA geworven en er zijn 4 programmalijnen actief met daaronder diverse projecten. Langere termijn inzet op het IZA hangt af van de landelijke afspraken en ontwikkelingen die hierover worden gemaakt. 

Inspanningen

3.13.2 Samenwerking tussen huisartsen, WoerdenWijzer en algemene voorzieningen is verbeterd. Huisartsen zijn beter op de hoogte van voorzieningen.

Terug naar navigatie - 3.13.2 Samenwerking tussen huisartsen, WoerdenWijzer en algemene voorzieningen is verbeterd. Huisartsen zijn beter op de hoogte van voorzieningen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Door meer en inhoudelijker overleg met de huisartsen en de Praktijkondersteuners is er meer kennisdeling tot stand gekomen en zijn de huisartsen beter op de hoogte van de beschikbare voorzieningen in Woerden.

Inspanningen

Opgave: Leefbaar en ondernemend Woerden

Wat heeft Woerden met deze opgave bereikt?

Terug naar navigatie - Wat heeft Woerden met deze opgave bereikt?

Het doel van deze opgave is dat alle inwoners meedoen naar vermogen en worden ondersteund waar nodig in eigen wijk of dorp. Om dit te bereiken zetten we in op het toegankelijk en beschikbaar maken van bijvoorbeeld sport en cultuur. We stimuleren en faciliteren ontmoeting tussen inwoners en versterken de lokale ondersteuningsstructuur. Ook zetten we in op het verbeteren van de samenwerking en samenhang tussen het zorg- en veiligheidsdomein. In het afgelopen jaar is onder andere gestart met de ontwikkeling van accommodatiebeleid. Dit gaat ons nu en in de toekomst helpen om strategische keuzes te maken over de plek van maatschappelijke accommodaties binnen bijvoorbeeld gebiedsontwikkeling. Daarna worden maatschappelijke voorzieningen beschikbaar voor steeds meer inwoners die in onze gemeente (komen) wonen. Verder is op bovenregionaal niveau gewerkt aan het verder afbouwen van de gesloten jeugdzorg en het opbouwen en versterken van meer kindvriendelijke alternatieven. Als laatste is ingezet op het verbeteren van de samenwerking tussen bijvoorbeeld Woerden Wijzer, de politie en andere partners binnen het veiligheidsdomein zodat inwoners de juiste zorg krijgen indien nodig.

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

2.2 / 3.14 / 4.5 / 5.8 / 6.4  Een groene openbare ruimte met meer biodiversiteit. De (inrichting van de) fysieke woon- en leefomgeving nodigt uit tot sporten, bewegen en ontmoeten.

3.15  Door een betere aansluiting/verbinding tussen zorg en veiligheid creëren we meer vroegsignalering, preventie en duurzame interventies. 

 

Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.8.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).

Terug naar navigatie - 2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.8.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

We dragen actief bij aan het creëren van een gezonde leefomgeving. 

Inspanningen

3.14.2 / 4.10.2 Maatschappelijk ondernemerschap door het lokale bedrijfsleven is versterkt i.s.m. maatschappelijke partners op het gebied van welzijn, zorg, sport en cultuur. Stijging van deelname aan maatwerkactiviteiten en ...

Terug naar navigatie - 3.14.2 / 4.10.2 Maatschappelijk ondernemerschap door het lokale bedrijfsleven is versterkt i.s.m. maatschappelijke partners op het gebied van welzijn, zorg, sport en cultuur. Stijging van deelname aan maatwerkactiviteiten en ...

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Een subsidiepartner coördineert de ondersteuning van ondernemers aan maatschappelijke organisaties, waardoor ze nieuw of intensiever aanbod kunnen organiseren. In 2024 is de subsidie van Betrokken Ondernemers Woerden uitgebreid om het maatschappelijk ondernemerschap in onze gemeente te vergroten. 

Inspanningen

3.14.3 / 4.5.2 / 5.8.3 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.

Terug naar navigatie - 3.14.3 / 4.5.2 / 5.8.3 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Er wordt op dit moment een accommodatiebeleid opgesteld welke betrekking heeft tot sport, cultuur en welzijn. Onderdeel van het accommodatiebeleid is een strategische visie. 

Inspanningen

3.15.2 Inwoners en samenwerkingspartners weten snel en makkelijk WoerdenWijzer te vinden bij huiselijk geweld, kindermishandeling en ouderenmishandeling (indicator: Toename aantal vragen/meldingen van scholen, huisartsen, politie Woerden Wijzer ...

Terug naar navigatie - 3.15.2 Inwoners en samenwerkingspartners weten snel en makkelijk WoerdenWijzer te vinden bij huiselijk geweld, kindermishandeling en ouderenmishandeling (indicator: Toename aantal vragen/meldingen van scholen, huisartsen, politie Woerden Wijzer ...

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

We hebben gesprekken met politie, woningbouw en team veiligheid over het opstellen van een convenant waardoor we makkelijker casussen kunnen delen en daardoor ook sneller en beter hulp kunnen verlenen. Dit wordt dit jaar opgesteld.

Meldingen over inwoners van 18 jaar en ouder komen binnen bij team Eropaf die triage doet op de meldingen en vervolgens doorzet of oppakt. Aanmeldingen verlopen onder andere via de BOA's, die geregeld contact hebben met het team Eropaf. 

Meldingen van inwoners jonger dan 18 zijn eerder in beeld, onder andere door verbeterde samenwerking met partners in het veiligheidsdomein door het project Bescherming in beweging. 

Inspanningen

3.15.3 Voor gezinnen en inwoners met langdurig en complexe problematiek zijn alle facetten van de hulpvraag in kaart gebracht en is passende hulp snel beschikbaar (indicator: Groter aantal langdurig complexe casussen dat duurzaam wordt afgesloten.

Terug naar navigatie - 3.15.3 Voor gezinnen en inwoners met langdurig en complexe problematiek zijn alle facetten van de hulpvraag in kaart gebracht en is passende hulp snel beschikbaar (indicator: Groter aantal langdurig complexe casussen dat duurzaam wordt afgesloten.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

We hebben contracten opgesteld met aanbieders over de inzet van bemoeizorg. Team Eropaf kan zo complexe bemoeizorgcasussen snel doorzetten.

Team Eropaf gaat gezamenlijk met aanbieders op huisbezoek, waardoor de inwoner snel naar professionele hulp kan gaan. Dit was een pilot en gaan we dit jaar uitbreiden zodat meer zorgaanbieders dit product kunnen bieden.

Er is een grote groep met complexe problematiek die passende hulp krijgt na het in kaart brengen van de hulpvraag. Deze groep komt via verschillende clusters binnen bij WoerdenWijzer waarna zij een casemanager krijgen toegewezen. Deze casuistiek wordt na langere tijd vaak duurzaam afgesloten.

Err is een kleine groep mensen waar sprake is van dusdanige complexe problematiek dat deze casussen niet duurzaam afgesloten of afgeschaald kunnen worden.

Inspanningen

3.15.4 Er wordt passende hulp ingezet waarbij het sociale netwerk, de omgeving en alle professionele partners als team samenwerken (i.p.v. naar elkaar doorverwijzen).

Terug naar navigatie - 3.15.4 Er wordt passende hulp ingezet waarbij het sociale netwerk, de omgeving en alle professionele partners als team samenwerken (i.p.v. naar elkaar doorverwijzen).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Er wordt ingezet op het versterken van de sociale basis en het verstevigen van de samenwerking met partners.

Inspanningen

3.15.5 Overlast voortkomend uit casuïstiek met multiproblematiek is verminderd (indicator: aantal meldingen overlast, veiligheidsmonitor).

Terug naar navigatie - 3.15.5 Overlast voortkomend uit casuïstiek met multiproblematiek is verminderd (indicator: aantal meldingen overlast, veiligheidsmonitor).

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

De wet is nog in voorbereiding.

Inspanningen

3.15.6 Er is meer kleinschalige opvang voor kinderen in driemilieusvoorzieningen, gemiddelde groepsgrootte in driemilieusvoorzieningen is gedaald van 8,6 naar 5 jeugdigen.

Terug naar navigatie - 3.15.6 Er is meer kleinschalige opvang voor kinderen in driemilieusvoorzieningen, gemiddelde groepsgrootte in driemilieusvoorzieningen is gedaald van 8,6 naar 5 jeugdigen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De driemilieusvoorzieningen zijn omgebouwd waarbij kleinere groepsgroottes zijn gerealiseerd.

Inspanningen

3.15.7 Kinderen groeien 'zo thuis mogelijk' op en maken minder gebruik van hoogspecialistische verblijfsvoorzieningen; 20% minder kinderen maakt gebruik van hoogspecialistische voorzieningen van YEPH.

Terug naar navigatie - 3.15.7 Kinderen groeien 'zo thuis mogelijk' op en maken minder gebruik van hoogspecialistische verblijfsvoorzieningen; 20% minder kinderen maakt gebruik van hoogspecialistische voorzieningen van YEPH.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

In 2021 en 2022 verbleven er 9 unieke inwoners bij Yeph. In 2023 waren dit er 6 en in 2024 waren dit er 7. Er is dus in 2023 en 2024 een lichte afname  van het aantal kinderen in verblijf binnen Yeph waarneembaar ten opzichte van 2021 en 2022. Het totaal aantal ingezette etmalen zorg neemt wel toe.  Er wordt verder ingezet op het voorkomen van plaatsingen en realiseren van doorstroom. We zien dat huisvestingsvragen hierin een rol spelen.  

Inspanningen

Opgave: Regie

Wat heeft Woerden met deze opgave bereikt?

Terug naar navigatie - Wat heeft Woerden met deze opgave bereikt?

Binnen deze opgave beogen we de sturing op en binnen het sociaal te verbeteren. Dit doen we onder andere door meer in te zetten op datagestuurd werken en inwoners en ervaringsdeskundigen waar mogelijk te betrekken bij beleidsontwikkeling en -uitvoering. Het afgelopen jaar is een beleidsmonitor ontwikkeld die ons inzicht geeft in de vorderingen op de doelen uit onze maatschappelijke agenda. Deze monitor verbindt diverse databronnen waardoor een meer compleet beeld ontstaat. Dit helpt ons tijdig bij te sturen waar nodig. Ook zijn onze maatschappelijke partners gefaciliteerd om in gesprek te blijven over diverse thema’s binnen het sociaal domein.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3.16.1 Tweemaal per jaar wordt een kwaliteitsmonitor opgeleverd, gekoppeld aan de resultaten uit de uitvoeringsagenda.

Terug naar navigatie - 3.16.1 Tweemaal per jaar wordt een kwaliteitsmonitor opgeleverd, gekoppeld aan de resultaten uit de uitvoeringsagenda.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De kwaliteitsmonitor is een instrument om de realisatie van de Maatschappelijke Agenda te monitoren. Hiervoor worden data uit eigen systemen, CBS, GGD en andere bronnen samengebracht en omgezet in ondersteunende analyses. Deze zijn in een online omgeving te raadplegen. Hierdoor wordt het mogelijk het beleid te monitoren zonder eerst allerlei bronnen bij elkaar te moeten zoeken en bewerken.

Inspanningen

3.16.2 Bij beleidstrajecten of het opzetten van (nieuwe) initiatieven worden de ervaringen van inwoners op wie het beleid of initiatief impact heeft gehoord en benut bij de planvorming.

Terug naar navigatie - 3.16.2 Bij beleidstrajecten of het opzetten van (nieuwe) initiatieven worden de ervaringen van inwoners op wie het beleid of initiatief impact heeft gehoord en benut bij de planvorming.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Hoewel inwoners en ervaringsdeskundigen wel bij (aanzienlijke) beleidsontwikkelingen worden betrokken, is dit nog niet in alle gevallen geformaliseerd. 

Inspanningen

3.16.3 Op alle beleidsdoelen worden partners gefaciliteerd om in gesprek te blijven met elkaar en met de gemeente.

Terug naar navigatie - 3.16.3 Op alle beleidsdoelen worden partners gefaciliteerd om in gesprek te blijven met elkaar en met de gemeente.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Een uitvoerende partner coördineert werkgroepen op basis van de MAG, waarin informele en formele partners gezamenlijk werken aan maatschappelijke vraagstukken.

Inspanningen

3.16.4 Er is financiële ruimte voor innovatie en het opzetten van vernieuwende initiatieven die bijdragen aan doelen van de MAG.

Terug naar navigatie - 3.16.4 Er is financiële ruimte voor innovatie en het opzetten van vernieuwende initiatieven die bijdragen aan doelen van de MAG.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Via de najaarsrapportage 2024 is een budget van 600.000 euro toegekend voor realisatie van innovatieve doelen binnen de MAG. Dit budget wordt onder andere gebruikt voor de doorontwikkeling sociale basis en de uitvoering van de bestuursopdracht sociaal domein: 'grip op kwaliteit en kosten Wmo en Jeugd'.

Inspanningen

BBV-Indicatoren

Terug naar navigatie - BBV-Indicatoren

Voorheen stonden hier een aantal BBV-indicatoren over bijvoorbeeld arbeidsparticipatie. Om meer overzicht te creëren is ervoor gekozen om deze indicatoren in een aparte bijlage te zetten. Deze kunt u vinden direct na de programma's, onder het kopje 'BBV-indicatoren'. 

Naast de genoemde (BBV-verplichte) indicatoren wordt nog op een aantal 'eigen' indicatoren gemonitord. Hierop wordt via de kwaliteitsmonitor Sociaal Domein gerapporteerd.

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Specificatie taakvelden
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 na wijziging Werkelijk 2024 Verschil
Baten
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 2.542 1.816 -725
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 20 312 292
6.3 Inkomensregelingen 16.079 16.465 385
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 294 325 32
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) 0 16 16
6.71B Begeleiding (WMO) 0 1 1
6.72A Jeugdhulp begeleiding 0 1.159 1.159
6.72B Jeugdhulp behandeling 0 2 2
6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf 0 3 3
6.81A Beschermd wonen (WMO) 0 1.231 1.231
6.82A Jeugdbescherming 0 193 193
6.82B Jeugdreclassering 0 172 172
7.1 Volksgezondheid 301 555 254
Totaal Baten 19.236 22.250 3.014
Lasten
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 9.137 9.074 -63
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 3.340 3.142 -198
6.3 Inkomensregelingen 22.729 21.007 -1.722
6.4 WSW en beschut werk 4.946 5.452 507
6.5 Arbeidsparticipatie 1.952 1.951 -1
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 2.220 2.271 51
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) 5.247 5.206 -41
6.71B Begeleiding (WMO) 1.910 2.029 119
6.71C Dagbesteding (WMO) 3.124 3.136 12
6.72A Jeugdhulp begeleiding 6.689 8.616 1.927
6.72B Jeugdhulp behandeling 1.830 2.035 206
6.72C Jeugdhulp dagbesteding 1.274 1.242 -31
6.73A Pleegzorg 938 481 -456
6.73B Gezinsgericht 300 702 402
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig 1.956 1.990 34
6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf 3.147 3.970 823
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 2.452 932 -1.520
6.74C Gesloten plaatsing 0 0 0
6.81A Beschermd wonen (WMO) 301 518 216
6.82A Jeugdbescherming 1.498 1.626 128
6.82B Jeugdreclassering 0 172 172
7.1 Volksgezondheid 3.014 3.192 179
Totaal Lasten 78.002 78.745 743
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 960 0 -960
Totaal Onttrekkingen 960 0 -960
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 920 920 0
Totaal Stortingen 920 920 0

Financiële analyse

Terug naar navigatie - Financiële analyse

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Taakveld Analyse baten Bedrag Voordeel (+)/ Nadeel (-)
6.1 De inkomsten MOBW vanuit de regio welke ter dekking ingezet is ten behoeve van de MAG zijn geregistreerd onder taakveld 6.81A. -793 Nadeel
6.1 Extra inzet noodopvang de Bleek welke gecompenseerd wordt door het Rijk. 60 Voordeel
6.2 De inkomsten voor de specifieke uitkering voor de toeslagenproblematiek zijn niet begroot. De kosten zijn gemaakt vanuit de huidige formatie en zorgt daarom voor een groot voordeel. 256 Voordeel
6.3 Voor de Groene Hart Pas zijn wij penvoerder voor de deelnemende gemeenten binnen de regio en verdelen we de kosten naar rato van inwonersaantallen van de deelnemende gemeenten. Deze inkomsten zijn niet opgenomen in de begroting. 329 Voordeel
6.72A Voor jeugd onderwijs zorgarrangementen zijn wij penvoerder voor de scholen binnen gemeente Woerden en verdelen we de kosten binnen de regio en aan de Stichting Samenwerkingsverband VO. Een onderwijs-zorgarrangement is een samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp, speciaal voor kinderen die onderwijs- en zorgondersteuning nodig hebben. Voor Yeph zijn wij ook penvoerder en belasten wij desbetreffende kosten door aan de gemeenten in de regio. Yeph is een samenwerking waarbij expertise en behandelmogelijkheden gebundeld zijn voor kinderen en gezinnen met zeer complexe problemen. De inkomsten naar aanleiding van de doorbelasting van zowel jeugd onderwijs zorgarrangementen als Yeph aan de gemeenten binnen de regio zijn niet opgenomen in de begroting. 1.131 Voordeel
6.81A Dit betreffen de inkomsten Beschermd Wonen (MOBW) vanuit de regio. Een deel van deze inkomsten (793K) zijn ter dekking ingezet ten behoeve van de MAG waarvan de inkomsten onder taakveld 6.1 begroot zijn. Vervolgens is er meer budget ter beschikking gesteld vanuit de regio dan vooraf begroot (onder andere extra budget ten behoeve van Actieplan Dakloosheid en budget ten behoeve van extra capaciteit. Dit resulteert per saldo in een voordeling effect van 438K. 1.231 Voordeel
6.82A Regionaal is er een budget van 193K beschikbaar gesteld voor Bescherming in Beweging. In 2024 is er 137K daadwerkelijk besteed en zal het resterende bedrag conform afspraak in de regio in 2025 worden besteed. Deze inkomst is niet meegenomen in de begroting. 193 Voordeel
6.82B Regionaal is er een budget van 172K beschikbaar gesteld voor Bovenregionale Expertise Netwerk Middelen (BEN Middelen). Deze inkomst is niet meegenomen in de begroting evenals de uitgaven hiervan. Inkomst-Uitgave bedragen per saldo 0,-. 172 Voordeel
7.1 De extra inkomsten voor de specifieke uitkering voor het integraal zorgakkoord en de specifieke uitkering preventieakkoord zijn niet opgenomen in de begroting. Daarnaast is de doorschuif BTW van 2022-2024 is een voordeel voor 2024. 299 Voordeel
7.1 Dit betreffen inkomsten uit de brede SPUK Valpreventie. Indien er minder uitgaven zijn, zijn er ook minder inkomsten. Onder taakveld 7.1 bij de analyse van de lasten is de toelichting opgenomen waarom dit budget niet volledig uitgenut is. -53 Nadeel
Diverse baten 189 Voordeel
Totaal mutaties baten 3.014 Voordeel
Taakveld Analyse lasten Bedrag Voordeel (-)/ Nadeel (+)
6.1 Naar aanleiding van extra beschikbaar gesteld budget vanuit de regio is een deel van dit budget niet benodigd. -191 Voordeel
6.1 Onder taakveld 6.6 wordt Wmo Voorzieningen toegelicht waar collectief vervoer een onderdeel van is. -202 Voordeel
6.1 In de MAG is gerekend op verschillende dekkingsbronnen, waaronder het budget voor de combinatiefuncties. Dit was echter niet haalbaar, waardoor het betreffende budget als stelpost is opgenomen binnen het totale MAG-budget voor 2024. 222 Nadeel
6.2 Dit betreft extra inzet externe capaciteit ten behoeve van inzet voor vervanging tijdens langdurige ziekte, inzet van een 2e teammanager, het opvangen van 2 sabbaticals en expertise en capaciteit ten aanzien van de verbetering van het proces en de uitvoering van het subsidiebeleid en de P&C cyclus. 171 Nadeel
6.2 De uitgaven met betrekking tot de specifieke uitkering voor de toeslagenproblematiek zijn niet begroot. Deze uitgaven worden aan de inkomstenzijde volledig gecompenseerd. 120 Nadeel
6.2 De inzet ten behoeve van praktijkondersteuners is verantwoord onder taakveld 7.1 vanwege extra ontvangen inkomsten vanuit de specifieke uitkering voor het integraal zorgakkoord welke niet zijn meegenomen in de begroting. -103 Voordeel
6.2 Doordat de projectleider betreffende de doorontwikkeling lokaal team later is gestart dan oorspronkelijk gepland is hiermee het project ook later van start gegaan. -210 Voordeel
6.2 Inkoop Monitoring Utrecht West heeft door vacatures minder personeel en activiteiten kunnen inzetten als vooraf gepland. -195 Voordeel
6.3 tm 6.5 Ferm Werk: Binnen het programma inkomensregelingen was er in het tweede halfjaar van 2024 een hogere stijging van het aantal uitkeringen (127K nadeel). Op de overige onderdelen binnen het programma inkomensregelingen is er een kostenvoordeel ontstaan. Daarnaast is er door extra inzet op toepasbaarheid voorliggende voorzieningen een verrekening met UWV-Wajong uitkering behaald (voordeel) en is er door extra inzet op en- en externe debiteuren bewaking ook een voordeel ontstaan. Het positive resultaat binnen programma arbeidsparticipatie (125K) is onder meer het gevolg van nog niet ingevulde vacatures en door minder inzet van instrumenten/activiteiten inburgeringstrajecten. Het positieve resultaat binnen programma SW-bedrijf en Nieuw Beschut (247K) is ontstaan door een beperkt hogere uitstroom dan eerder was voorzien, lagere huisvestingskosten (huur, onderhoud etc.) en lagere verkoopkosten. Daarnaast zijn de totale (netto) opbrengsten NTW (Netto Toegevoegde Waarde) hoger dan initieel was begroot als gevolg van het hanteren van hogere verkooptarieven en is er sprake van een hogere ontvangst premiekorting jongeren. Binnen programma aanvullende dienstverlening (83K) is naar aanleiding van het besluit om een inhaalslag statushouders uit te voeren en hiermee de taakstelling te halen zijn de uitgaven 2024 hoger als begroot. Daarnaast is er per saldo een positief resultaat als gevolg van dat er bij de afsluiting van 2023 een verplichting opgenomen is voor de nog niet ontvangen kosten met betrekking tot de declaratieregeling welke in 2024 nog betaald zou moeten worden. De daadwerkelijke kosten hieromtrent zijn uiteindelijk lager uitgevallen waarvan het positieve resultaat ten gunste van 2024 komt. Met betrekking tot de regeling TMZ is het voordeling resultaat voornamelijk het gevolg van een verminderd aantal aanvrangen dan eerder was verwacht. Binnen programma Bedrijfsvoering (466K) is door onder andere lagere huisvestingskosten inclusief uitgestelde investeringen , hogere rente schatkistbankieren, lagere salariskosten en geen aanspraak te hoeven maken op het budget onvoorzien een positief resultaat ontstaan. -794 Voordeel
6.3 Voor de Groene Hart Pas zijn wij penvoerder voor de deelnemende gemeenten binnen de regio en verdelen we de kosten naar rato van inwonersaantallen van de deelnemende gemeenten. Deze extra uitgaven zijn niet opgenomen in de begroting en worden aan de baten-zijde terugontvangen van de deelnemende gemeenten. 329 Nadeel
6.3 De inzet van personeel voor de opvang van Oekraïnse ontheemden is deels afgenomen. Daarnaast zijn er kosten met betrekking tot de opvang van Oekraïnse ontheemden verantwoord binnen de reguliere beleidsbudgettten. -750 Voordeel
6.6 De aantallen cliënten en daarbij behorende uitgaven in Wmo Voorzieningen zijn minder hard gestegen als vooraf geprognotiseerd. Binnen de Wmo Voorzieningen is een verschuiving zichtbaar tussen woonvoorzieningen (afname), het verstrekken van rolstoelen (afname) en vervoersvoorzieningen (toename, met name in het eerste deel van 2024 waarbij per Q4 een sterke daling zichtbaar is) 51 Nadeel
6.71B Het aantal cliënten Wmo Begeleiding en de gemiddelde looptijd is licht gestegen 119 Nadeel
6.72A t/m 6.74C Per saldo zien we dat de jeugdzorgkosten minder hard gestegen zijn dan gedurende het jaar geprognotiseerd is en bij tussentijdse rapportage is bijgesteld naar aanleiding van de prognose jeugdzorgkosten 2024. Met verwijzing naar de toelichting aan de batenzijde, voor jeugd onderwijs zorgarrangementen en Yeph zijn wij penvoerder en worden de kosten binnen de regio doorbelast aan de deelnemende gemeenten. Het getoonde nadelig saldo jeugdzorgkosten wordt gecompenseerd met de doorbelasting aan de deelnemende gemeenten welke zichtbaar is aan de batenzijde onder taakveld 6.72A 1.386 Nadeel
6.81A Dit betreffen kosten welke met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2024 tm 31 december 2024 gedekt worden vanuit het centrumgemeentebudget. Deze kosten worden alsnog gedeclareerd in 2025. 62 Nadeel
6.81A Naar aanleiding van extra beschikbaar gesteld budget vanuit de regio ten behoeve van onder andere Actieplan Dakloosheid, zijn de kosten toegenomen waarvan ook een voordelig effect zichtbaaar is aan de batenzijde (zie hiervoor ook de toelichting aan de batenzijde). Deze incidentele toename (zowel aan de lastenzijde als aan de batenzijde is niet meegenomen in de begroting). 154 Nadeel
6.82A Regionaal is er een budget van 193K beschikbaar gesteld voor Bescherming in Beweging (zie hiervoor ook de toelichting aan de batenzijde). In 2024 is er 137K daadwerkelijk besteed en zal het resterende bedrag conform afspraak in de regio in 2025 worden besteed. Deze uitgave is eveneens als de inkomst niet meegenomen in de begroting. 137 Nadeel
6.82B Regionaal is er een budget van 172K beschikbaar gesteld voor Bovenregionale Expertise Netwerk Middelen (BEN Middelen). Deze uitgave is niet meegenomen in de begroting evenals de inkomst hiervan. Inkomst-Uitgave bedragen per saldo 0,-. 172 Nadeel
7.1 De extra uitgaven betreffende de specifieke uitkering voor het integraal zorgakkoord zijn niet opgenomen in de begroting. Hiervoor zijn incidentele inkomsten ontvangen (zie hiervoor ook toelichting aan de batenzijde). 239 Nadeel
7.1 Het budget met betrekking tot valpreventie kan nog niet volledig worden ingezet. Binnen valpreventie zijn er meerdere vormen van training. Niet alle type trainingen worden erkend door de zorgverzekeraar. Met betrekking tot de training welke wel erkend wordt door de zorgverzekeraar hebben we inmiddels afspraken kunnen maken zodat deze training aangeboden kan worden. Voor de andere type training zijn we, evenals andere gemeenten, in afwachting van wijziging met betrekking tot de erkenning zodat we hier ook op kunnen inzetten. -49 Voordeel
Diversen lasten 75 Nadeel
Totaal mutaties lasten 743 Nadeel
Totaal mutaties lasten en baten 2.271 Voordeel
Taakveld Mutaties reserves Bedrag Voordeel (+)/ Nadeel (-)
0.10 Onttrekkingen - lagere onttrekking reserve budgetoverhevelingen 2023-2024, doordat de onttrekking begroot was op dit programma, en in de jaarrekening verantwoord wordt op programma 7. -960 Nadeel
Totaal mutaties reserves -960 Nadeel