Naar hoofdinhoud
Publicaties
>
Programmabegroting 2023 - 2026
>
Inspanningen
Verberg navigatie
Toon navigatie
Standaard contrast
Hoog contrast
Bijlagen
Home
Programma's
Leeswijzer
Algemene beschouwingen en financiële beschouwingen
Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Programma 2. Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit
Programma 3. Sociaal domein
Programma 4. Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie
Programma 5. Onderwijs en Sport
Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen
Programma 7. Algemene inkomsten
Programma 8. Overhead
Paragrafen
Paragraaf 1 Lokale heffingen
Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
Paragraaf 4 Financiering
Paragraaf 5 Bedrijfsvoering
Paragraaf 6 Verbonden partijen
Paragraaf 7 Grondbeleid
Paragraaf 8 De inwoner centraal in participatie en dienstverlening
Financiële begroting
1 Overzicht van baten en lasten
2 Incidentele lasten en baten
3 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
4 Ramingsgrondslagen
5 Geprognosticeerde balans
6 EMU-saldo
7 Investeringsplanning
8 Staat van reserves
9 Staat van voorzieningen
10 Kasstroomoverzicht
Inspanningen
Home
Programma's
Leeswijzer
Algemene beschouwingen en financiële beschouwingen
Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Programma 2. Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit
Programma 3. Sociaal domein
Programma 4. Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie
Programma 5. Onderwijs en Sport
Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen
Programma 7. Algemene inkomsten
Programma 8. Overhead
Paragrafen
Paragraaf 1 Lokale heffingen
Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
Paragraaf 4 Financiering
Paragraaf 5 Bedrijfsvoering
Paragraaf 6 Verbonden partijen
Paragraaf 7 Grondbeleid
Paragraaf 8 De inwoner centraal in participatie en dienstverlening
Financiële begroting
1 Overzicht van baten en lasten
2 Incidentele lasten en baten
3 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
4 Ramingsgrondslagen
5 Geprognosticeerde balans
6 EMU-saldo
7 Investeringsplanning
8 Staat van reserves
9 Staat van voorzieningen
10 Kasstroomoverzicht
Inspanningen
Tonen
Inspanningen (223)
1.1.1.1 De raad neemt het initiatief tot het opstellen van een Agenda Lokale Democratie.
1.1.2.1 Met elk platform afspraken maken over de rol die zij willen vervullen zodat helder is op welke terreinen wordt samengewerkt (en op welke niet en welke alternatieve vormen van participatie gekozen kunnen worden).
1.1.2.2 Het (subsidie)kader aanscherpen waardoor de rol en positie van de platforms duidelijker worden .
1.1.2.3 De dorps- en wijkplatforms uitdagen om een actuele dorps- of wijkagenda te komen.
1.1.3.1 De onderwerpen onderbrengen in het domein waar ze thuishoren, en het werk hierop zo integraal mogelijk oppakken. De projectleider zoekt daarbij telkens de verbinding met de (generalistische) omgevingsmanager, wijkambtenaar en buurtverbinder.
1.3.1.1 Inwoners, ondernemers, verenigingen en maatschappelijke organisaties beter faciliteren door een loket in te stellen waar inwoners met initiatieven terechtkunnen.
1.3.1.2 Meedenken en ondersteunen bij het aanvragen van cofinanciering van initiatieven, bijvoorbeeld door de inzet van een subsidiecoördinator.
1.4.1.1 De onderwerpen onderbrengen in het domein waar ze thuishoren, en het werk hierop zo integraal mogelijk oppakken.
1.5.1.1 We nemen inclusie als apart aandachtspunt op bij college- en raadsvoorstellen.
1.5.2.1. Inclusie is een standaard gespreksonderwerp tussen de ambtenaar en het platform.
1.5.2.2 Accounthouders en netwerkers binnen onze organisatie leren hoe zij inclusie tot een structureel onderwerp van gesprek kunnen maken in het contact met onze partners.
1.5.3.1 Het onderwerp ‘werken vanuit de samenleving’ is minimaal tweemaal per jaar geagendeerd op de team- en domeinoverleggen die er zijn binnen onze organisatie.
1.6.1.1 Een aanpak op dienstverlening uitwerken in samenhang met Huis op Orde en Huis van de Toekomst.
1.6.1.2 Daarbij maken we onder andere gebruik van de ‘Gebruiker Centraal’ om te bepalen hoe de organisatie het doet op het gebied van het betrekken van gebruikers, en om ambities voor de toekomst te bepalen.
1.6.1.3 Voorstel opstellen hoe we bestaande en/of nieuwe monitoringsinstrumenten kunnen gebruiken om de waardering van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties van de gemeentelijke dienstverlening te meten.
1.6.1.4 De samenlevingsgerichte aanpak implementeren in de gemeentelijke organisatie.
1.6.2.1 De adviezen uit het klanttevredenheidsonderzoek vergunningen en haalbaarheidsonderzoeken implementeren in de organisatie om zo de dienstverlening richting inwoners te verbeteren.
1.6.2.2 Op basis van de afwijzingsgronden van initiatieven kijken in hoeverre de geldende regels knellend zijn om maatschappelijk initiatief toe te staan.
1.6.2.3 De benodigde aanpassingen in de regelgeving, op basis van de analyse 2024 en 2025, meenemen in het gebiedsdekkend omgevingsplan en voorleggen aan de gemeenteraad.
1.7.1.1 De prioritering van de ambities voorleggen aan de raad en indien nodig en mogelijk scenario’s voorleggen en daarbij de consequenties van eventuele keuzes in beeld brengen.
1.7.1.2 Het bestuursakkoord uitwerken en toetsen op haalbaarheid in een collegewerkprogramma met meetbare resultaten, en opnemen in de begroting.
1.7.1.3 Voorstel opstellen over de structuur waarin complexe, interdisciplinaire projecten georganiseerd kunnen worden.
1.7.1.4 Per nieuw project zorgen voor een realistische integrale raming en daarbij ook middelen voor ondersteunende en aanpalende functies meenemen.
1.7.1.5 Een ‘grote-projecten-kalender' op gemeentelijk niveau opstellen. Hierdoor wordt een integrale afweging en prioritering door directie en college mogelijk.
1.7.2.1 Een tweejaarlijks een preventief medisch onderzoek naar de gezondheid uitvoeren, waaraan medewerkers op basis van vrijwilligheid kunnen deelnemen.
1.7.2.2 Een tweejaarlijks medewerkerstevredenheidsonderzoek uitvoeren om vervolgens aandacht te schenken aan de aandachtsgebieden.
1.7.2.3 Het strategisch vermogen van de organisatie versterken door het samenstellen van een strategisch overleg dat het bestuur integraal adviseert over gemeentebrede vraagstukken.
1.7.2.4 Het strategisch vermogen en projectmanagementvaardigheden van medewerkers versterken via sturing door management en training.
1.7.2.5 In geval van spoedeisende (crisis)taken vanuit het Rijk gaat het college over tot inzet, vooruitlopend op de reëel te verwachten rijksbijdrage en begrotingswijziging. Hierover worden afspraken gemaakt met de gemeenteraad.
1.7.2.6 De ambtelijke organisatie versterken daar waar de grootste formatieve knelpunten zitten.
1.7.2.7 Structureel aandacht besteden aan organisatieontwikkeling.
1.7.2.8 Daar waar de oorspronkelijk beoogde besparingen uit de bestuursopdracht een onevenredige impact hebben op de organisatie worden deze niet doorgezet.
1.7.3.1 Teksten voor de website, het redactionele deel van de informatiepagina in de krant en social media van de gemeente op B1-niveau schrijven.
1.7.3.2 Jaarlijks minimaal 40 ambtenaren trainen in begrijpelijk schrijven.
1.7.3.3 Jaarlijks minimaal 30 van de meest verstuurde standaardbrieven naar niveau B1 herschrijven.
1.7.3.4 Vijftig ambtenaren die veel teksten voor inwoners schrijven krijgen een licentie voor software om het taalniveau van hun teksten te meten.
1.7.4.1 We meten de waardering van inwoners voor de gemeentelijke communicatie wat betreft betrouwbaarheid, transparantie, volledigheid en tijdigheid.
1.7.4.2 We maken een plan waarin we vastleggen welke stappen we organisatiebreed moeten nemen om de communicatie op dit punt te verbeteren.
1.7.4.3 We meten de waardering van inwoners voor de gemeentelijke communicatie wat betreft betrouwbaarheid, transparantie, volledigheid en tijdigheid opnieuw, om te zien of deze gestegen is.
1.8.1.1 Afstemmen van het proces met gemeente Oudewater.
1.8.1.2 Evalueren huidige samenwerking (kostenverdeling Woerden-Oudewater 50-50).
1.8.1.3 Uitgangspunten van de samenwerking formuleren.
1.8.1.4 Onderhandelen en overeenkomst sluiten.
1.9.1.1 Goede afspraken maken over de samenwerking tussen de raad, het college en de ambtelijke organisatie.
1.9.1.2 Uitlijnen van een werkproces voor grote en/of nieuwe beleidsontwikkelingen, waarbij de raad startnotities en indien mogelijk scenario’s krijgt voorgelegd.
1.9.1.3 In de ambtelijke organisatie duidelijk maken wat de kaders zijn voor het werken met en voor de raad.
1.9.1.4 Een themasessie organiseren met raad, college en ambtelijke organisatie over de wisselwerking en samenwerking.
1.9.1.5 In het inwerkprogramma aandacht besteden aan de rol van de ambtenaar in relatie tot samenleving, andere overheden, de ambtelijke organisatie, raad en college.
1.9.1.6 Evalueren van de samenwerking tussen raad, college en ambtelijke organisatie.
2.1.1.1 Het proces om te komen tot een visie op de openbare ruimte doorloopt de volgende stappen: startnotitie, beleid (keuzeknoppendocument) en beheerplannen.
2.1.1.2 Een beleidsplan openbare verlichting laten vaststellen en een uitvoeringsplan opstellen.
2.1.1.3 Het onderhoud openbare ruimte invullen door middel van (nieuwe) contracten.
2.1.2.1 Een beleidskader voor nieuwe openbare ruimte laten vaststellen.
2.1.2.2 Het HIOR actualiseren en vaststellen door het college als levend document.
2.1.3.1 Een beleidsnotitie opstellen over welke gerichte acties de gemeente kan ondernemen.
2.2.1.1 Opstellen en vaststellen van een beheerplan. Diversificatie van beheer, maaibeheer en klimaat zijn criteria bij de voorgestelde keuzen.
2.3.1.1 Het afvalbeleid herzien, met als uitgangspunten: (1) er ontstaat zo min mogelijk afval en (2) het afval dat toch ontstaat wordt zo veel mogelijk gescheiden aangeboden en zo veel mogelijk hergebruikt.
2.3.1.2 Regels opstellen voor reductie van plastic bekers voor eenmalig gebruik op evenementen.
2.4.1.1 Inrichten van de centrumring tot fiets- en voetgangersvriendelijke toegang van Woerden.
2.4.1.2 Bij reconstructies van wijken deze verkeersveilig inrichten conform de 30 km/uur norm.
2.4.1.3 Onderzoeken uitvoeren voor de aanleg/verbreding van fietspaden, zoals (o.a.) Kamerik-Woerden, Rembrandtlaan-Leidsestraatweg, Stationsweg-Oostdam.
2.4.1.4 Verkeersveiligheid rondom scholen. Uitgangspunt is dat iedere school binnen de gemeente een schoolzone heeft/krijgt.
2.4.1.5 Participatietraject 'parkeren in de Bloemen- en Bomenbuurt' afronden met als resultaat een richtinggevend document ter besluitvorming.
2.4.2.1. Het parkeerbeleid evalueren. de hoofdlijn van het beleid blijft in principe overeind en wordt tezamen met optimalisaties aan de raad voorgelegd ter besluitvorming.
2.4.3.1 Het onderzoek naar en lobby voor de aanleg van de verschillende varianten van een oostelijke randweg voortzetten. Prioriteit bij aansluiting Steinhagenseweg op de randweg bij Harmelen.
2.4.3.2 Voorbereiding van de aanleg van de Rembrandtbrug voortzetten. Besluitvorming en bestemmingsplan op elkaar afstemmen en aan de raad voorleggen.
2.5.1.1 Het beleid voor het plaatsen van laadpalen herijken aan de hand van gebruikerservaringen. Het beleid voor laadpalen, een laadvisie en bijbehorende beleidsregels worden vastgesteld.
3.1.1.1 De gemeente en organisaties bepalen op basis van de startfoto samen aan welke doelen en acties gewerkt wordt en op basis van welke indicatoren de resultaten gemeten worden.
3.1.1.2 Integraal beleidskader (de nieuwe MAG) voorleggen aan de raad.
3.1.2.1 Het integrale beleidskader (nieuwe MAG) uitwerken in een uitvoeringsagenda die jaarlijks wordt opgenomen in de P&C-cyclus.
3.1.2.2 Een tweejaarlijkse monitor ontwikkelen waarin gezamenlijk met partners nader te bepalen indicatoren zijn opgenomen, gekoppeld aan de doelen uit de maatschappelijke agenda.
3.1.2.3 Sturingsmaatregelen uit de strategische heroriëntatie en 1e tranche impuls Jeugd/Wmo monitoren (gekoppeld aan de P&C-cyclus) en zo nodig bijsturen en/of aanvullen met maatregelen via de 2e tranche impuls Jeugd/Wmo en de MAG.
3.1.2.4 De inkomenstoets voor hulp bij het huishouden vanaf januari 2023 toepassen voor alle nieuwe indicaties en herindicaties. Bij bestaande indicaties het protocol toepassen zodra de indicatie afloopt.
3.2.1.1 Een inventarisatie maken van aanwezige ontmoetingsplaatsen en wat hierop aanvullend nodig is om de doelen binnen het SD te behalen. Hierop integraal accommodatiebeleid ontwikkelen.
3.2.1.2 Aanvullend op 3.2.1.1 onderzoeken of ook de schoollocaties beter benut kunnen worden.
3.2.1.3 Op basis van de in 3.2.1.1 genoemde inventarisatie en het op te stellen accommodatiebeleid invulling geven aan en besluitvorming voorbereiden over:
3.2.1.4 Woerden Wijzer is op structurele basis fysiek aanwezig op de ontmoetingsplaatsen in de wijken en dorpen en/of bij vindplaatsen zoals onderwijs en huisartsen.
3.2.1.5 Op structurele basis samenwerking en overleg organiseren met de diverse partijen (zoals buurtverbinders, maatschappelijke organisaties, Ferm Werk en Woerden Wijzer) die in de wijken en dorpen actief zijn.
3.2.2.1 Het aanbod van organisaties, buurtverbinders en Woerden Wijzer is primair gericht op preventie, vroegsignalering van problematiek, het bevorderen van de sociale samenhang in wijken en dorpen en het bieden van kwalitatief goede ondersteuning
3.2.3.1 Een aanpak ontwikkelen om beter aan te sluiten op de wensen en behoeften van jongeren. Dit wordt gekoppeld aan de doelen uit de nieuw op stellen maatschappelijke agenda.
3.3.1.1 Bij inkooptrajecten specifieke kwaliteitseisen vaststellen die wij stellen aan hulp en zorgverleners.
3.3.1.2 In de MAG nader uitwerken hoe we voorkomen dat zorgaanbieders niet-effectieve interventies inzetten, hoe we hier beter op kunnen sturen en welke indicatoren we hiervoor moeten ontwikkelen en monitoren
3.3.1.3 Op basis van maandelijkse dashboards en prognoses analyseren we de inzet van zorg en of effectieve interventies worden ingezet, zo nodig sturen we hierop bij.
3.3.2.1 Extern onderzoek laten uitvoeren naar hoe begeleiding bij Woerden Wijzer beter gepositioneerd kan worden en welke organisatievorm daarvoor het best passend is.
3.3.2.2 We zetten ons in voor versterking van het zorgaanbod binnen het ziekenhuisterrein. Dag- en nacht beschikbaarheid van huisartsenzorg in avond- en weekend,
3.4.1.1 In gesprek met de gemeenteraad bepalen op welke wijze we de nieuwe Wet inburgering ‘ruimhartig’ kunnen toepassen.
3.4.1.2 Afspraken maken met de uitvoeringsorganisaties zodat zij ieder vanuit hun rol bijdragen om de doelstellingen uit het PIP te realiseren.
3.4.1.3 Taallessen aanbieden, gegeven door professionele organisaties, conform de inkoopafspraken in U16-verband.
3.5.1.1 De afspraken uit het preventieakkoord zijn opgenomen in de nieuwe Maatschappelijke agenda. Hieraan is een uitvoeringsagenda met concrete doelen en resultaten gekoppeld.
3.5.1.2 De afspraken uit het sportakkoord zijn opgenomen in de nieuwe Maatschappelijke agenda. Hieraan is een uitvoeringsagenda met concrete doelen en resultaten gekoppeld (link naar programma 5).
3.5.1.3 In ons beleid onderzoeken wij welke maatregelen (aanvullend op de reeds bestaande maatregelen), nodig zijn om sporten ook voor inwoners met een kleine portemonnee toegankelijk te laten blijven (link naar programma 5).
3.5.2.1 Een voorstel incl. financiële consequenties voorleggen aan de raad om de huurtarieven voor buitensportverenigingen alleen met inflatiecorrectie te verhogen.
3.5.2.2 Een voorstel incl. financiële consequenties voorleggen aan de raad om de uitgestelde huurverhoging voor binnensportverenigingen te schrappen.
3.5.3.1 Onderzoek doen naar een exploitatiemodel, waarin de optie sportbedrijf ook meegenomen wordt.
3.5.3.2 Definitief besluit voor over de toekomst van de zwembaden voorbereiden. Uitgangspunten zijn onder andere bereikbaarheid voor onze inwoners, beschikbaarheid van voldoende aanbod voor zwemlessen,
3.6.1.1 Het herijkte integraal huisvestingsplan ter besluitvorming aan de raad voorgelegd. Langere gebruiksduur en getemporiseerde bouw van schoolgebouwen bij de herijking van het IHP meenemen.
3.6.1.2 Het herijkte IHP uitvoeren in samenspraak met de schoolbesturen.
3.6.1.3 Mogelijkheden inzake investeringen in duurzaamheid door scholen verkennen, in overleg met de schoolbesturen.
3.6.1.4 Onderzoeken hoe we de bereikbaarheid van zowel openbaar als bijzonder onderwijs voor alle inwoners kunnen vergroten.
3.6.2.1. In samenwerking met onze partners een samenwerkingsagenda Passend onderwijs opstellen waarin inclusief onderwijs nadrukkelijk aandacht krijgt.
3.7.1.1 Inzetten op een vitale en goed functionerende lokale arbeidsmarkt met passend werk voor alle inwoners. Samenwerken met TechnoHUB om het tekort aan technisch geschoold personeel te verkleinen voor onze techniek-
3.7.2.1 Samenwerken met maatschappelijke partners bij de begeleiding van inwoners voor wie betaald werk niet vanzelfsprekend is naar (vrijwilligers)werk of maatschappelijke activiteiten.
3.7.2.2 Bij de uitvoering van de participatiewet staat de inwoner centraal, regels zijn dienstbaar hieraan. We kunnen via de hardheidsclausule afwijken van regels als dit zorgt voor een betere uitkomst.
3.7.2.3 Onderzoeken of we, tegen de huidige landelijke wetgeving in, flexibel kunnen omgaan met de sollicitatieplicht voor inwoners van 65 jaar en ouder.
3.8.1.1 Starten met het herijken van het minimabeleid.
3.8.1.2 Afspraken maken en samenwerken met organisaties die maatschappelijk actief zijn op dit onderwerp over de uitvoering en het meten van de effectiviteit van de diverse inspanningen.
3.8.1.3 Continueren van de afspraken met Cazas wonen over vroegsignalering.
3.8.1.4 Afspraken maken met Cazas wonen over het nemen van energiebesparende maatregelen om zo het energieverbruik van inwoners te verlagen.
4.1.1.1 Voorwaarden hierover opnemen in uitvoeringsovereenkomst subsidie aan culturele instellingen.
4.1.2.1 Professionalisering Cultuur Platform Woerden.
4.10.1.1 Samen met ondernemers onderzoek uitvoeren naar de haalbaarheid en mogelijkheid om een lokaal pakketsysteem in te richten.
4.11.1.1 Vernieuwen van de gemeentelijke website.
4.11.1.2 Communicatiestrategie- en plan opstellen waarin via doelgroepenbenadering stimulering/bewustwording energiebesparing wordt opgepakt.
4.11.1.3 De doelgroepen actief benaderen m.b.t. besparen.
4.11.2.1 Ontwikkelen aanpak energie-armoede.
4.11.2.2 Uitvoeren aanpak energie-armoede.
4.11.2.3 Isolatiefonds opzetten.
4.11.2.4 Subsidies aanvragen voor bv. isolatie e.a.
4.11.2.5 Verkenning met betrokkenen warmtenet Molenvliet en Snel & Polanen.
4.11.3.1 Afspraken maken met initiatiefnemers over hoe we samenwerken.
4.11.3.2 (Nieuwe) initiatieven faciliteren.
4.11.4.1 Het programma CO2-neutraal met de CO2-prestatieladder uitvoeren.
4.11.5.1 Jaarlijks rapporteren en indien nodig bijsturen.
4.12.1.1 Uitvoeren gebiedsvergelijking voor grootschalige windenergie in Reijerscop en Barwoutswaarder.
4.12.1.2 Voorstel voorleggen aan de raad op basis waarvan hij kan besluiten welke locaties aangemerkt worden als zoekgebied grootschalige windenergie.
4.12.1.3 De gebiedsprocessen voor 'grootschalige zon en wind te realiseren tot 2030' uitvoeren in de aangewezen gebieden.
4.12.1.4 Inwoners en lokale burgerinitiatieven gedurende het hele proces informeren over de te nemen stappen en zo nodig ondersteunen bij de mogelijkheden tot lokaal eigendom.
4.12.2.1 Afstemming met omliggende gemeenten, de provincie en RWS.
4.12.2.2 Inwoners informeren.
4.12.2.3 Bij de verkenning rekening houden met de gebiedsprocessen in andere (mogelijke) zoekgebieden voor zon en wind.
4.12.3.1 In het project Veenboeren in Beweging onderzoeken welke mogelijkheden er zijn voor zonnevelden in veenweiden gebied.
4.12.3.2 Onderzoek naar grootschalig zon in combinatie met andere opgaven in deze gebieden zoals recreatie en bodemdaling.
4.12.4.1 Regelmatig afstemming met Stedin en RES U16.
4.12.4.2 Inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties informeren over consequenties en mogelijkheden van netgebruik.
4.12.5.1 Beleid voor middelgrote opwek evenals kleine windmolens bestemmingswijziging (hoogte) opnemen in omgevingsplan. Hierbij gebruikmaken van de uitkomsten van het ontwerpend onderzoek Landschappen van Verlangen
4.12.5.2 Beeldkwaliteitsplan voor middelgrote zonnevelden opstellen.
4.12.5.3 Er is regelmatig overleg met ondernemers(verenigingen) waarbij de gemeente met de ondernemers verkent hoe de gemeente hen kan ondersteunen bij middelgrote zon op dak.
4.12.6.1 Bijdrage leveren aan de herijking van RES 2.0.
4.12.6.2 Bijdrage leveren aan de ontwikkeling van RES 3.0.
4.13.1.1 Alle mogelijke inspraak, bezwaar en beroep tegen de gaswinning door Vermilion benutten..
4.14.1.1 Onderzoek verrichten (o.a. bij andere gemeenten) naar best practices voor bevordering schone lucht en vermindering van hinder door houtstook.
4.14.1.2 Plan van aanpak opstellen met maatregelen gericht op het verminderen van de luchtverontreiniging
4.14.2.1 Uitvoeren van maatregelen om luchtverontreiniging te verminderen conform plan van aanpak.
4.2.1.1Onderzoek naar ruimte behoefte (vraag en aanbod).
4.3.1.1 We onderzoeken de mogelijkheden voor verbetering na uitvoering van een nulmeting.
4.4.1.1 Een Agenda Toerisme & Recreatie 2023-2028 opstellen i.s.m. onze partners.
4.4.2.1 Op basis van de Agenda Toerisme & Recreatie 2023-2028 brengen we focus in onze citymarketing-activiteiten.
4.4.2.2 Organiseren van kaasmarkten in het zomerseizoen door Agrarisch Centrum Woerden/Kaasmarkt.
4.4.2.3 Stabiliseren van de exploitatie van Kaaspakhuis / VVV / Woerden Marketing ten behoeve van promotie van Woerden voor onze inwoners en de regio.
4.5.1.1 Wandelen, fietsen en skeeleren, zowel utilitair als recreatief, stimuleren. Onze recreatieve routestructuren en andere recreatieve voorzieningen up-to-date houden en verder doorontwikkelen.
4.5.1.2 Recreatie-eiland Cattenbroekerplas ontwikkelen en realiseren.
4.6.1.1 Vaart maken met de realisatie van nieuwe bedrijfsruimte bij de Putkop en de Van Zwietenweg (bestemmingsplan onherroepelijk resp. 2025 /2026). We zetten bij de inrichting van deze terreinen in op circulair.
4.6.2.1 Uitvoeren behoefteonderzoek gericht op verbetering van de bedrijventerreinen op het vlak van zorgvuldig ruimtegebruik, functionaliteit, aantrekkelijkheid en duurzaamheid.
4.6.2.2 Uitvoering herstructureringsplannen.
4.6.3.1 Opstellen herstructureringsplannen gericht op verbetering van de bedrijventerreinen op het vlak van zorgvuldig ruimtegebruik, functionaliteit, aantrekkelijkheid en duurzaamheid.
4.6.4.1 Opstellen behoefteonderzoek naar nieuwe (schuif-)ruimte voor lokale ondernemers tot 2040.
4.6.4.2 Locatie-onderzoek en -keuze worden voorgelegd aan de raad. Hierin worden de provinciale en U10-regionale opgaven en planning werklocaties meegenomen.
4.7.1.1 Economische visie en actieplan opstellen.
4.7.2.1 Via doelgerichte projecten inzetten op een vitale arbeidsmarkt en betere aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt, o.a. CIV Smart Technology, CIV Zorg en welzijn, VMBO on stage.
4.7.2.2 Via deelname aan U10 regio Economie inzetten op de regionale opgave t.a.v. vitale arbeidsmarkt (Utrecht Talenten Alliantie (UTA) en werklocaties Integraal Ruimtelijk Perspectief (IRP))..
4.7.3.1 Samenwerken met TechnoHUB om het tekort aan technisch geschoold personeel terug te dringen voor onze techniek- en maakindustrie in de gemeente en de regio.
4.7.3.2 Afspraken maken tussen gemeente, FermWerk, UWV, de TechnoHUB en Ondernemend Woerden.
4.8.1.1 Actieplan Vitale Binnenstad opstellen i.s.m. inwoners, ondernemers en initiatiefnemers met Uitvoeringsagenda tot 2030.
4.8.1.2 Uitvoering van de Uitvoeringsagenda behorend bij het actieplan Vitale Binnenstad.
4.8.2.1 Uitwerken van het gebiedsgericht werken via de as wijkambtenaar, accountmanagement EZ en beleid. Detailhandelsstructuurvisie en horecabeleidskader gebiedsgericht uitwerken.
4.9.1.1 Startnotitie landelijk gebied opstellen en financiering voor Plattelandsagenda organiseren bij provincie.
4.9.1.2 Samen met agrariërs, provincie, waterschap, gebiedscommissie en natuur- en milieuorganisaties een plattelandsagenda opstellen om de opgaven in het landelijk gebied te concretiseren en vorm te geven.
5.1.1.1 Onderzoeken of ook de schoollocaties beter benut kunnen worden.
5.1.1.2 Een besluit voorbereiden over de eventuele aanleg van een Cruijff-court voor jongeren in de wijk Schilderskwartier.
5.2.1.1 De afspraken uit het sportakkoord opnemen in de nieuwe Maatschappelijke agenda. Hieraan een uitvoeringsagenda met concrete doelen en resultaten koppelen .
5.2.1.2 In ons beleid onderzoeken wij welke maatregelen (aanvullend op de reeds bestaande maatregelen), nodig zijn om sporten ook voor inwoners met een kleine portemonnee toegankelijk te laten blijven.
5.2.2.1 Een voorstel inclusief financiële consequenties aan de raad voorleggen om de huurtarieven voor buitensportverenigingen alleen met inflatiecorrectie te verhogen.
5.2.2.2 Een voorstel inclusief financiële consequenties aan de raad voorleggen om de uitgestelde huurverhoging voor binnensportverenigingen te schrappen.
5.2.3.1 Onderzoek doen naar een exploitatiemodel, waarin de optie sportbedrijf ook meegenomen wordt.
5.2.3.2 Definitief besluit over de toekomst van de zwembaden voorbereiden. Uitgangspunten zijn onder andere bereikbaarheid voor onze inwoners, beschikbaarheid van voldoende aanbod voor zwemlessen,
5.3.1.1 Het herijkte integraal huisvestingsplan ter besluitvorming aan de raad voorleggen. Langere gebruiksduur en getemporiseerde bouw van schoolgebouwen is bij de herijking van het IHP meegenomen.
5.3.1.2 Het herijkte IHP uitvoeren in samenspraak met de schoolbesturen.
5.3.1.3 Mogelijkheden inzake investeringen in duurzaamheid door scholen verkennen, in overleg met de schoolbesturen.
5.3.1.4 Onderzoeken op welke wijze we de bereikbaarheid van zowel openbaar als bijzonder onderwijs voor alle inwoners kunnen vergroten.
5.3.2.1 In samenwerking met onze partners een samenwerkingsagenda Passend onderwijs opstellen waarin inclusief onderwijs nadrukkelijk aandacht krijgt.
6.1.1.1 In de periode 2023-2026 jaarlijks 300-400 woningen opleveren. Dit wordt gerapporteerd in de woningbouwplanning.
6.1.1.2 Het winkelcentrum in Tournoysveld vernieuwen.
6.1.2.1. Bij de herijking van de woonvisie worden de percentages sociale huur, middenhuur, goedkope en betaalbare koop herijkt naar 25% sociale huur en in totaal 60% betaalbare koop.
6.1.2.2. De nieuwe uitgangspunten voor sociale huur en betaalbare koop zijn leidend in de nieuw te sluiten intentieovereenkomsten met ontwikkelaars .
6.1.3.1 Het vraagstuk arbeidsmigranten projectmatig oppakken. Hiervoor wordt een raadsvoorstel opgesteld, waarin de aanpak en de benodigde middelen worden beschreven en na goedkeuring worden uitgevoerd.
6.1.3.2 Op basis van de resultaten van het plan van aanpak een kader stellen voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.
6.1.4.1 De mogelijkheden voor het invoeren van de opkoopbescherming onderzoeken.
6.1.4.2 De mogelijkheden voor het uitbreiden van de zelfbewoningsplicht en antispeculatiebeding onderzoeken.
6.1.5.1 Verschillende mogelijkheden voor de extra huisvesting van statushouders binnen de gemeente Woerden onderzoeken en voorleggen aan de gemeenteraad.
6.2.1.1 De mogelijkheid onderzoeken voor nieuwe woninglocaties, mede op basis van de omgevingsvisie en waar de ontwikkelingen op o.a. stikstof nadrukkelijk bij betrokken worden.
6.2.1.2 De dorpsplatforms worden door de dorpsambtenaar nadrukkelijk betrokken bij het zoekproces.
6.2.1.3 De woningbouwprojecten in Harmelen vlottrekken en de volgende locaties voor woningbouw aanwijzen.
6.2.2.1 Werken aan het integrale beleidsprogramma voor de Poort van Woerden.
6.2.2.2 Koop-realisatieovereenkomst sluiten voor bouwveld B1.
6.2.2.3 Ontwikkelovereenkomst sluiten voor bouwveld B2.
6.2.2.4 Op Middelland 225 woningen opleveren.
6.2.2.5 Op Middelland een intentieovereenkomst en een anterieure exploitatieovereenkomst afsluiten voor nieuwe woningbouwontwikkeling.
6.2.2.6 Het stedenbouwkundig plan voor het stationsgebied voorleggen aan de gemeenteraad.
6.2.2.7 Het participatietraject voor de oude Minkema-locatie opstarten.
6.2.3.1 In samenwerking met de provincie een verkenningsstudie uitvoeren naar de Harmelerwaard.
6.2.4.1 De gronden verwerven bij de Putkop en bij de Burgemeester van Zwietenweg.
6.2.4.2 Bestemmingsplan voor de Putkop ter vaststelling voorleggen aan de gemeenteraad.
6.2.4.3 Bestemmingsplan voor de Burgemeester van Zwietenweg ter vaststelling voorleggen aan de gemeenteraad.
6.2.5.1 Randvoorwaarden voor CPO in Woerden opstellen en voorleggen aan de gemeenteraad.
6.3.1.1 Het omgevingsplan opbouwen na inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 januari 2023. Het streven is om dit proces in vier jaar te doorlopen. In 2023 een start maken met het omgevingsplan.
6.3.1.2 Een deel van het gebiedsdekkend omgevingsplan voorleggen aan de gemeenteraad.
6.3.2.1 Voorbereidingen voor de verordening fysieke leefomgeving treffen.
6.3.3.1 De adviezen uit het klanttevredenheidsonderzoek vergunningen en haalbaarheidsonderzoeken implementeren in de organisatie om zo de dienstverlening richting inwoners te verbeteren.
6.3.3.2 Op basis van de afwijzingsgronden van initiatieven bekijken in hoeverre de geldende regels knellend zijn om maatschappelijk initiatief toe te staan.
6.3.3.3 Op basis van de bevindingen vanuit het ‘nieuwe’ vergunningproces Omgevingswet bekijken waar mogelijke vereenvoudigingen in het proces kunnen worden doorgevoerd.
6.3.3.4 De benodigde aanpassingen in de regelgeving, op basis van de analyse 2024 en 2025, meenemen in het gebiedsdekkend omgevingsplan en voorleggen aan de gemeenteraad.
7.1.1.1 Het begrotingsproces zo inrichten dat dit uitgangspunt leidend is.
7.2.1.1 Het begrotingsproces zo inrichten dat een sluitend meerjarenperspectief leidend is. Indien nodig nemen wij maatregelen om de begroting sluitend te krijgen.
7.2.1.2 Nieuwe voorstellen worden alleen naar de raad gestuurd als er dekking is voor de eventuele extra lasten.
7.2.2.1 Bij de begroting en jaarrekening de financiële ratio's berekenen. Indien nodig maatregelen nemen om de ratio's op het gewenste niveau te krijgen.
7.2.3.1 Opstellen en implementeren Nota Risicobeleid conform Financiële Verordening.
7.2.3.2 Opstellen en implementeren inkoopbeleid inclusief toetsing conform Financiële Verordening.
7.2.3.3 Opstellen Meerjarenonderhoudsprogramma per categorie kapitaalgoederen.
7.2.3.4 Opstellen Nota treasury.
7.2.3.5 Herijken bestemmingsreserves (doel, omvang, spelregels).
7.2.3.6. Versterken beheersingsmaatregelen omtrent garanties en leningen, conform Financiële Verordening.
7.2.3.7 Opstellen en implementeren nota Verbonden Partijen inclusief toetsing conform Financiële Verordening.
7.2.3.8 Opstellen en implementeren nota Grondbeleid inclusief toetsing of deze conform Financiële Verordening is.
Vorige
/ 528
Volgende
Op onze website worden cookies bijgehouden. Voor meer informatie kijk in ons
Privacy Statement
.
Accepteren
Alleen strikt noodzakelijk