Portefeuillehouder | Thema |
Ad de Regt | Openbare ruimte, Natuur, Water en waterketen, Verkeer en mobiliteit, Begraven en begraafplaatsen |
Jelmer Vierstra | Circulaire economie en afval |
Arjan Noorthoek | Rembrandtbrug |
Programma 2. Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit
Omschrijving
Terug naar navigatie - OmschrijvingDit programma bevat twee opgaven: Onderhoud openbare ruimte en Mobiliteit
Het programma bestaat uit de volgende taakvelden:
Taakveld | Omschrijving |
0.63 - Parkeerbelasting | parkeerbelasting: - heffing en invordering; - opbrengsten parkeerfaciliteiten; - opbrengsten boetes |
2.1 - Verkeer en vervoer | verkeer te land (inclusief voetgangers) en bijbehorende droge infrastructuur |
2.2 – Parkeren | ontwikkeling en beheer van parkeervoorzieningen en parkeerbeleid: - parkeerzone, ontheffingen en vergunningen; - inrichting en onderhoud open en gesloten parkeervoorzieningen; - baten en lasten die betrekking hebben op parkeervoorzieningen (excl. opbrengst parkeerbelasting, zie taakveld 0.63); - parkeermeters; - fietsenstalling; - algemene parkeervoorzieningen die door gehandicapten kunnen worden gebruikt |
2.4 - Economische havens en waterwegen | (beroeps)scheepvaart en de bijbehorende infrastructuur |
3.4 - Economische promotie | activiteiten gericht op het 'op de kaart zetten' van de gemeente: kermis, evenementen en coördinatie binnenstad |
5.6 - Media | de zorg voor fysieke en elektronische cultuurdragers: mediabeleid |
5.7 - Openbaar groen en (openlucht) recreatie | openbaar groen, natuur en recreatie |
6.1 - Samenkracht en burgerparticipatie | algemene voorzieningen gericht op participatie: multifunctionele centra |
7.2 - Riolering | afvalwater en waterhuishouding |
7.3 - Afval | inzameling en verwerking van bedrijfs- en huishoudelijk afval |
7.5 - Begraafplaatsen en crematoria | taken op het terrein van de lijkbezorging |
Ambities fysiek beheer openbare ruimte en vervoer
Terug naar navigatie - Ambities fysiek beheer openbare ruimte en vervoerIntegraal Beheer van de Openbare Ruimte (IBOR)
De openbare ruimte vormt het woon-, werk- en leefklimaat voor onze inwoners en ondernemers en legt de basis voor recreatie, toerisme en bedrijvigheid. Het is de onmisbare schakel om de ambities uit andere gemeentelijke programma’s te realiseren. In het Bestuursakkoord 2022 zijn richtingen gekozen om toe te werken naar een sobere en doelmatige openbare ruimte, die haar functie als verbinder van mensen en verbinder van gemeentelijke ambities kan blijven vervullen. Binnen deze context gaat de gemeente zich vooralsnog richten op een veilige openbare ruimte totdat de beheerplannen vastgesteld zijn.
Daarom zetten we in op vier thema's. Het eerste thema is het sober en doelmatig beheren van de bestaande openbare ruimte. Het tweede thema is kritisch zijn op hoe toekomstige openbare ruimte ingericht wordt. Als derde: veel aandacht voor vergroening. Het vierde thema is het ruimte geven aan bewoners en ondernemers om actief bij te dragen aan een betaalbare openbare ruimte.
Bodemdaling, klimaatbestendigheid, biodiversiteit .
Bodemdaling is niet alleen een probleem van de gemeente. Een eerlijke verdeling van de kosten tussen samenleving, ontwikkelaars en overheid maakt dit voor iedereen draagbaar. Met Alphen, Gouda, provincies en het Rijk werken we aan een regiodeal, zodat onze investeringen op het gebied van bodemdaling ook daar op financiële steun kunnen rekenen.
We werken aan een klimaatbestendig Woerden in 2050. Ons streven is dat de openbare ruimte kan functioneren, ondanks extreme weersomstandigheden als gevolg van de klimaatverandering. Het voorkomen van hittestress en het aanpassen van het watersysteem passen binnen die ambitie.
Woerden heeft groene gebieden in eigendom en beheer. Dat geeft ons de mogelijkheid om hard te werken aan de verbetering van de biodiversiteit. Deze verbetering bereiken we onder andere door gericht beheren en investeren in de openbare ruimte.
Naar een circulaire economie
Het programma circulaire economie reduceert de kosten voor afvalverwerking, door met lokale bedrijven (groen) afval lokaal te verwerken en te gebruiken. In AVU-verband werken wij aan het circulair maken van afvalstromen. Het doel is een volledig circulaire economie in Nederland in 2050.
Resultaten boeken in mobiliteit en bereikbaarheid
Om Woerden nu en in de toekomst leefbaar, verkeersveilig en bereikbaar te houden, gaan wij aan de slag met de uitwerking en uitvoering van de Verkeersvisie 2030 en de Strategienota Verkeersvisie 2030. De uitvoeringsagenda hiervan is het Meerjaren-verkeersmaatregelenplan dat elk jaar opnieuw een update krijgt en met de raad wordt gedeeld.
Komend jaar gaan we in ieder geval aan de slag met de volgende punten: We werken aan verkeersveiligheid in wijken en nabij scholen. Om tot een andere mobiliteit te komen zetten we in op het gebruik van en voorzieningen voor de fiets. De hoofdontsluiting aan de oostkant van Woerden wordt verder vormgegeven. En we werken aan duurzaamheid door het opstellen van een laadvisie met de daarbij horende uitvoeringsagenda.
Actuele ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingende openbare ruimte is van en voor iedereen
Bewoners en ondernemers tonen in toenemende mate betrokkenheid bij de openbare ruimte. Woerden spant zich in om deze betrokkenheid mee te nemen in haar handelen. Bijvoorbeeld met het participatiebeleid, zie programma 1. Vanuit de openbare ruimte gezien is het wenselijk om ruimte te geven dat de betrokkenheid van bewoners en ondernemers vorm kan krijgen in een actieve houding in hun dagelijkse woon- en werkomgeving.
klimaatverandering
In 2023 komen de nieuwe klimaatscenario's van het KNMI. Zoals de inschatting nu is zullen de benodigde maatregelen om in 2050 klimaatbestendig te zijn eerder toenemen dan afnemen ten opzichte van het huidige beleid. Maatregelen om hitte te voorkomen, aanpassingen van het watersysteem om wateroverlast te voorkomen, maatregelen tegen droogte en bewustzijn voor overstromingsrisico's hebben allemaal direct invloed op hoe wij omgaan met de openbare ruimte.
biodiversiteit
Het bewustzijn dat de biodiversiteit in Nederland afneemt neemt toe. Alsook het bewustzijn dat een goede biodiversiteit bijdraagt aan de gezondheid en aan de economie. Op dit moment is een ieder al verplicht, dus ook de gemeente, zorg te dragen voor beschermde soorten. Het tijdpad is nog onbekend maar de verwachting is dat de rijksoverheid ook inspanningen van gemeenten gaat verwachten voor de ' basiskwaliteit natuur', ofwel voor niet beschermde soorten.
mobiliteit
Woerden zet waar mogelijk in op minder automobiliteit. In de huidige situatie blijken er toch inspanningen nodig om de automobiliteit voldoende te faciliteren. Dat heeft verschillende oorzaken. Enerzijds is dat de toename van zwaar verkeer, ook in het buitengebied. Anderzijds heeft Woerden de ambitie om te groeien. Dat een deel van de gemeente op slappe bodem ligt maakt de opgave nog complexer.
Opgave: Onderhoud openbare ruimte
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect2.1 Een openbare ruimte die veilig, doelmatig en sober is.
2.2 Een groene openbare ruimte met meer biodiversiteit.
2.3 Woerden gaat efficiënter met grondstoffen om waardoor we minder nieuwe grondstoffen hoeven te winnen en minder afval hoeven te verbranden.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave: Onderhoud openbare ruimte
-
2.1.1 De kwaliteit van de openbare ruimte voldoet aan het vastgestelde beleid.
- 2.1.1.1 Het proces om te komen tot een visie op de openbare ruimte doorloopt de volgende stappen: startnotitie, beleid (keuzeknoppendocument) en beheerplannen.
- 2.1.1.2 Een beleidsplan openbare verlichting laten vaststellen en een uitvoeringsplan opstellen.
- 2.1.1.3 Het onderhoud openbare ruimte invullen door middel van (nieuwe) contracten.
- 2.1.2 Nieuwe openbare ruimte wordt ingericht conform vooraf gestelde eisen met als doel lage onderhoudskosten.
- 2.1.3 Ondernemers en bewoners nemen hun medeverantwoordelijkheid bij het onderhoud en beheer van de openbare ruimte.
- 2.2.1 Flora en fauna hebben meer ruimte
-
2.3.1 Een groter percentage van het afval wordt hergebruikt of gerecyceld.
- 2.3.1.1 Het afvalbeleid herzien, met als uitgangspunten: (1) er ontstaat zo min mogelijk afval en (2) het afval dat toch ontstaat wordt zo veel mogelijk gescheiden aangeboden en zo veel mogelijk hergebruikt.
- 2.3.1.2 Regels opstellen voor reductie van plastic bekers voor eenmalig gebruik op evenementen.
-
2.1.1 De kwaliteit van de openbare ruimte voldoet aan het vastgestelde beleid.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat2.1.1 De kwaliteit van de openbare ruimte voldoet aan het vastgestelde beleid.
Inspanningen
2.1.2 Nieuwe openbare ruimte wordt ingericht conform vooraf gestelde eisen met als doel lage onderhoudskosten.
Inspanningen
2.1.3 Ondernemers en bewoners nemen hun medeverantwoordelijkheid bij het onderhoud en beheer van de openbare ruimte.
Inspanningen
2.2.1 Flora en fauna hebben meer ruimte
Inspanningen
2.3.1 Een groter percentage van het afval wordt hergebruikt of gerecyceld.
Inspanningen
Opgave: Mobiliteit
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect2.4. Ontwikkeling van veilige en duurzame mobiliteit.
2.5 Duurzame mobiliteit in Woerden.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave: Mobiliteit
-
2.4.1 De uitvoering van de verkeersvisie en - strategie krijgt komende jaren verder vorm. Fietsen heeft hierbij een hoge prioriteit.
- 2.4.1.1 Inrichten van de centrumring tot fiets- en voetgangersvriendelijke toegang van Woerden.
- 2.4.1.2 Bij reconstructies van wijken deze verkeersveilig inrichten conform de 30 km/uur norm.
- 2.4.1.3 Onderzoeken uitvoeren voor de aanleg/verbreding van fietspaden, zoals (o.a.) Kamerik-Woerden, Rembrandtlaan-Leidsestraatweg, Stationsweg-Oostdam.
- 2.4.1.4 Verkeersveiligheid rondom scholen. Uitgangspunt is dat iedere school binnen de gemeente een schoolzone heeft/krijgt.
- 2.4.1.5 Participatietraject 'parkeren in de Bloemen- en Bomenbuurt' afronden met als resultaat een richtinggevend document ter besluitvorming.
- 2.4.2 Het parkeerbeleid is geëvalueerd en mogelijke optimalisaties zijn voorgelegd aan de raad.
-
2.4.3 Voor de missing links in het hoofdwegennet zijn wegen aangelegd of er is planvorming.
- 2.4.3.1 Het onderzoek naar en lobby voor de aanleg van de verschillende varianten van een oostelijke randweg voortzetten. Prioriteit bij aansluiting Steinhagenseweg op de randweg bij Harmelen.
- 2.4.3.2 Voorbereiding van de aanleg van de Rembrandtbrug voortzetten. Besluitvorming en bestemmingsplan op elkaar afstemmen en aan de raad voorleggen.
- 2.5.1 Mogelijkheden voor verduurzaming mobiliteit zijn onderzocht.
-
2.4.1 De uitvoering van de verkeersvisie en - strategie krijgt komende jaren verder vorm. Fietsen heeft hierbij een hoge prioriteit.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat2.4.1 De uitvoering van de verkeersvisie en - strategie krijgt komende jaren verder vorm. Fietsen heeft hierbij een hoge prioriteit.
Inspanningen
2.4.2 Het parkeerbeleid is geëvalueerd en mogelijke optimalisaties zijn voorgelegd aan de raad.
Inspanningen
2.4.3 Voor de missing links in het hoofdwegennet zijn wegen aangelegd of er is planvorming.
Inspanningen
2.5.1 Mogelijkheden voor verduurzaming mobiliteit zijn onderzocht.
Inspanningen
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenExploitatie | Werkelijk 2021 | Primitieve begroting 2022 | Begroting 2022 inclusief wijzigingen | Begroting 2023 | Verschil begroting 2023 en begroting 2022 na wijzigingen | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||||
2.1 Verkeer en vervoer | 9.764.334 | 10.112.647 | 11.351.957 | 12.294.775 | 942.818 | 12.622.162 | 12.923.838 | 12.847.107 | |
2.2 Parkeren | 1.788.947 | 1.784.369 | 1.809.087 | 1.618.855 | -190.232 | 1.635.751 | 1.635.136 | 1.634.523 | |
2.4 Economische havens en waterwegen | 1.182.454 | 1.311.157 | 1.315.074 | 1.391.802 | 76.728 | 1.572.346 | 1.562.846 | 1.553.347 | |
3.4 Economische promotie | 232.536 | 243.316 | 267.740 | 234.274 | -33.466 | 234.274 | 234.274 | 234.274 | |
5.6 Media | 33.841 | 30.318 | 80.318 | 85.298 | 4.980 | 85.298 | 85.298 | 85.298 | |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 3.971.171 | 3.920.497 | 4.003.860 | 4.422.957 | 419.097 | 4.582.411 | 4.516.637 | 4.490.160 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 297.430 | 311.260 | 311.686 | 0 | -311.686 | 0 | 0 | 0 | |
7.2 Riolering | 4.241.574 | 4.359.993 | 4.359.993 | 4.592.081 | 232.088 | 4.897.739 | 5.214.093 | 5.541.518 | |
7.3 Afval | 4.602.766 | 4.919.897 | 4.919.897 | 5.223.162 | 303.265 | 5.219.248 | 5.220.121 | 5.222.213 | |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 591.649 | 715.453 | 727.223 | 654.151 | -73.072 | 645.460 | 636.905 | 635.094 | |
Totaal Lasten | 26.706.704 | 27.708.907 | 29.146.835 | 30.517.355 | 1.370.520 | 31.494.689 | 32.029.148 | 32.243.534 | |
Baten | |||||||||
0.63 Parkeerbelasting | -1.470.733 | -2.166.723 | -1.566.723 | -2.301.060 | -734.337 | -2.301.060 | -2.301.060 | -2.301.060 | |
2.1 Verkeer en vervoer | -377.065 | -77.875 | -67.875 | -78.111 | -10.236 | -78.111 | -78.111 | -78.111 | |
2.2 Parkeren | -9.219 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2.4 Economische havens en waterwegen | -56.469 | -58.906 | -58.906 | -62.558 | -3.652 | -62.558 | -62.558 | -62.558 | |
3.4 Economische promotie | -84.500 | -56.916 | -56.916 | -60.445 | -3.529 | -60.445 | -60.445 | -60.445 | |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -88.041 | -20.217 | -40.217 | -41.471 | -1.254 | -41.471 | -41.471 | -41.471 | |
7.2 Riolering | -5.928.606 | -6.182.657 | -6.182.657 | -6.699.180 | -516.523 | -7.004.836 | -7.321.190 | -7.648.617 | |
7.3 Afval | -6.443.841 | -6.577.550 | -6.577.550 | -6.933.727 | -356.177 | -6.933.727 | -6.933.727 | -6.933.727 | |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | -725.653 | -729.834 | -729.834 | -769.429 | -39.595 | -754.041 | -747.304 | -747.304 | |
Totaal Baten | -15.184.128 | -15.870.678 | -15.280.678 | -16.945.981 | -1.665.303 | -17.236.249 | -17.545.866 | -17.873.293 | |
Stortingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | 307.042 | 300.975 | 300.975 | 190.041 | -110.934 | 181.840 | 198.302 | 154.776 | |
Totaal Stortingen | 307.042 | 300.975 | 300.975 | 190.041 | -110.934 | 181.840 | 198.302 | 154.776 | |
Onttrekkingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | -786.997 | -752.327 | -752.327 | -745.141 | 7.186 | -736.939 | -753.402 | -734.606 | |
Totaal Onttrekkingen | -786.997 | -752.327 | -752.327 | -745.141 | 7.186 | -736.939 | -753.402 | -734.606 | |
Gerealiseerd resultaat | 11.042.620 | 11.386.877 | 13.414.805 | 13.016.274 | -398.531 | 13.703.341 | 13.928.182 | 13.790.411 |
Verschillenanalyse 2022 - 2023
Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2022 - 2023Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2022 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
2.1 | Kadernota verharding algemeen: de huidige gevel-tot-gevel=contracten lopen t/m 2023 en moeten opnieuw aanbesteed worden. Hiervoor wordt eenmalig een externe deskundige ingehuurd. | 150.000 | nadeel | |||
2.1 | Stelpost areaaluitbreiding IBOR komt uit programmabegroting 2022. | 29.000 | nadeel | |||
2.1 | Kadernota: eenmalig extra budget HIOR (Handboek inrichting openbare ruimte ) actualisatie en implementatie. | 20.000 | nadeel | |||
2.1 | Asfaltverharding: In 2022 is er incidenteel een extra budget voor IBOR beschikbaar gesteld. Voor asfaltverharding 400k. | -400.000 | voordeel | |||
2.1 | Asfaltverharding in de Kadernota: prijsindexatie exploitatie marktprijzen asfalt. De GWW index (grond- weg en waterbouw) wijkt sterkt af van de gemeente-index. | 122.063 | nadeel | |||
2.1 | Elementenverharding: In 2022 is er incidenteel een extra budget voor IBOR beschikbaar gesteld. Voor asfaltverharding 205 k. | -205.000 | voordeel | |||
2.1 | Bestuursakkoord 2022-2026 extra IBOR budget asfalt 100k, elementenverharding 208k, onkruidbestrijding 100k, openbare verlichting 50k, straatmeubilair 25k en civiele kunstwerken 50k. | 532.750 | nadeel | |||
2.1 | Gladheidsbestrijding: indexering budget met 6,2% en hogere kapitaallasten m.n. afschrijving ivm gladheidsinvesteringen | 78.931 | nadeel | |||
2.1 | Kadernota openbare verlichting: prijsindexatie marktprijzen 270k, extra budget toezicht activiteiten OVL aan Stedin net 32k, en eenmalige inventarisatie OV kabels 90 k. | 392.396 | nadeel | |||
2.1 | Openbare verlichting: hogere doorbelasting loonkosten. Er worden meer interne uren besteed aan openbare verlichting en door de Cao stijging zijn de loonkosten gestegen. | 55.822 | nadeel | |||
2.1 | Civiele kunstwerken: In 2022 is er incidenteel een extra budget voor IBOR beschikbaar gesteld. Voor civiele kunstwerken 190k. | -190.000 | voordeel | |||
2.1 | Temporisering investeringen in civiele kunstwerken. Daardoor eenmalig voordeel kapitaallasten. | -28.000 | voordeel | |||
2.1 | Kadernota verkeerszaken; planstudie verbreden fietspad Kamerik-Woerden, planstudie kruispunt Europabaan-Steinhagense weg en planstudie fietspad Rembrandtlaan-Leidsestraatweg. | 140.000 | nadeel | |||
2.1 | Verkeerszaken: Hogere doorbelasting loonkosten 16k, hoger budget verkeersveiligheidsmaatregelen 23k en hogere kapitaallasten verkeersinvesteringen 106k (inclusief stijging rente van 1,5 naar 2%) | 145.000 | nadeel | |||
2.1 | Verkeerszaken: ladenpalenbudget was eenmalig in 2022 | -25.000 | voordeel | |||
2.1 | Verkeersregelinstallaties: extra budget in kadernota onderzoek VRI Europabaan-Wulverhorstbaan-Noordzee 30 k en verhoging structurele budget onderhoud VRI's 55 k voor onderhoud 5 VRI's. | 85.000 | nadeel | |||
2.2 | Lager onderhoud parkeergarages obv meerjarig onderhoudsprogramma. Op programma 6 staat daarvoor een lagere onttrekking aan de reserve MOP. | -147.000 | voordeel | |||
2.4 | Verhoging budgetten beschoeiingen en baggeren ivm indexering (kadernota en reguliere index) | 72.000 | nadeel | |||
3.4 | Economische promotie: in 2022 eenmalig extra budget toegekend voor participatie en voorbereiding besluitvorming Rijngracht | -20.000 | voordeel | |||
5.7 | Bestuursakkoord 2022-2026 extra IBOR budget openbaar groen. Beplanting 125k, gras 100k, onderhoud watergangen 50 k en speelplaatsen en velden 50 k. | 325.000 | nadeel | |||
5.7 | Openbaar groen in de Kadernota; prijsindexatie exploitatie marktprijzen onderhoud groen. De GWW index wijkt sterkt af van de gemeente-index. | 25.000 | nadeel | |||
5.7 | Openbaar groen reguliere index exploitatiebudgetten 2023: 6,2% | 146.866 | nadeel | |||
5.7 | Stelpost Strategische herorientatie groen is in 2022 eenmalig geschrapt. In 2023 te halen taakstelling. Dus voordeel tov 2022. | -50.000 | voordeel | |||
5.7 | Openbaar groen; bomen en bermenbeleid 35 k was eenmalig in 2022 | -35.000 | voordeel | |||
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie; betreft multifunctionele centra,s. Is overgezet naar programma 3. | -311.686 | voordeel | |||
7.2 | Hogere doorbelasting loonkosten riolering met name als gevolg van cao stijging. | 49.270 | nadeel | |||
7.2 | Hogere onttrekking aan de voorziening riolering (vanwege de stijging van de lasten) | -131.495 | voordeel | |||
7.2 | Hogere lasten beleid en onderzoek. Er is meer geld ingezet op communicatiecampagnes omdat er gefocusts wordt op meer goedkoper door inwoners te laten afkoppelen ipv duurdere maatregelen in de openbare ruimte. | 28.415 | nadeel | |||
7.2 | Hogere lasten onderhoud vrijvervalriolering. Door stijging marktprijzen en veroudering van het areaal. | 126.067 | nadeel | |||
7.2 | Hogere lasten onderhoud hoofdgemalen. Door stijging marktprijzen. | 24.177 | nadeel | |||
7.2 | Onderhoud grondwater en drainage Dit is een nieuwe post. Dit is deels verschuiving vanuit beleid en onderzoek (15 k) en voor het overige deel hogere kosten meetnet en voor extra onderhoud dat nodig is. | 64.000 | nadeel | |||
7.2 | Huisaansluiting en riolering; verschuiving van kosten uit vrijvervalriolering. Deze worden nu expliciet gemaakt. | 37.860 | nadeel | |||
7.3 | Afval: lagere doorbelasting loonkosten. Met ingang van 2023 wordt de teamchef conform de BBV toegeschreven aan het programma overhead. Voorts worden er minder uren doorbelast van het KCC. (meldingen lopen via klachtenloket van team A&R) | -89.552 | voordeel | |||
7.3 | Hogere storting in de voorziening afvalstoffenheffing | 122.574 | nadeel | |||
7.3 | Hogere kapitaallasten ivm nieuwe investeringen | 18.010 | nadeel | |||
7.3 | Hogere lasten inzameling afval: brandstof en inhuur chauffeurs/beladers | 70.031 | nadeel | |||
7.3 | Hogere lasten verwerking rest- en gft-afval AVU | 110.203 | nadeel | |||
7.3 | Hogere lasten verwerking overige afvalstromen | 22.313 | nadeel | |||
7.3 | Hogere lasten aankoop plastic zakken voor kunststofinzameling ivm gestegen grondstofprijzen | 26.841 | nadeel | |||
7.3 | Overige lasten afval | 22.845 | nadeel | |||
7.5 | Begraafplaatsen: lagere doorbelasting loonkosten en lagere onderhoudsexploitatielasten | -73.072 | voordeel | |||
Diverse | 33.891 | nadeel | ||||
Totaal mutaties lasten | 1.370.520 | nadeel | ||||
Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2022 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
0.63 | Hogere baten parkeerbelasting ivm eenmalige aframing in 2022 met 600.000 euro mede vanwege raadsbesluit om eerste uur gratis parkeren in te voeren. En doordat de parkeerdruk door de geldende coronaregels in 2022 nog niet op het oude niveau was. Daarnaast indexering tarieven met 6,2% in 2023 wat extra baten oplevert. | -734.337 | voordeel | |||
7.2 | Hogere baten rioolheffing (de geraamde stijging van 1% plus de index van 6,2% plus een extra benodigde stijging van 2,5%) | -514.663 | voordeel | |||
7.3 | Hogere baten afvalstoffenheffing ( de index van 6,2%). | -229.107 | voordeel | |||
7.3 | Extra baten AVU voor het ingezamelde oud papier. De oud papierprijs is het afgelopen jaar fors gestegen. | -184.066 | voordeel | |||
7.3 | Lagere baten uit het afvalfonds voor de inzameling PMD | 74.660 | nadeel | |||
7.3 | Hogere baten overige afvalstromen | -7.890 | voordeel | |||
7.5 | Hogere baten begraafplaatsrechten door indexering tarieven met 6,2% | -39.595 | voordeel | |||
Overige baten | -30.305 | voordeel | ||||
Totaal mutaties baten | -1.665.303 | voordeel | ||||
Totaal mutaties lasten en baten | -294.783 | voordeel | ||||
Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2022 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
0.10 | Lagere storting in reserve kapitaallasten maatschappelijk nut | -110.934 | voordeel | |||
0.10 | Lagere onttrekking aan het Groenfonds | -1.251 | voordeel | |||
0.10 | Lagere onttrekking aan de reserve kapitaallasten maatschappelijk nut | 8.437 | nadeel | |||
Totaal mutaties reserves | -103.748 |
Omvang huishoudelijk restafval
Terug naar navigatie - Omvang huishoudelijk restafvalPeriode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2020 (B23) | 145 kg per inwoner | 170 kg per inwoner |