Programma 2. Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit

Portefeuillehouder Thema
Ad de Regt Openbare ruimte, Natuur, Water en waterketen, Verkeer en mobiliteit, Begraven en begraafplaatsen
Jelmer Vierstra Circulaire economie en afval
Arjan Noorthoek Rembrandtbrug

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Dit programma bevat twee opgaven: Onderhoud openbare ruimte en Mobiliteit

Het programma bestaat uit de volgende taakvelden:

Taakveld Omschrijving
0.63 - Parkeerbelasting parkeerbelasting: - heffing en invordering; - opbrengsten parkeerfaciliteiten; - opbrengsten boetes
2.1 - Verkeer en vervoer verkeer te land (inclusief voetgangers) en bijbehorende droge infrastructuur
2.2 – Parkeren ontwikkeling en beheer van parkeervoorzieningen en parkeerbeleid: - parkeerzone, ontheffingen en vergunningen; - inrichting en onderhoud open en gesloten parkeervoorzieningen; - baten en lasten die betrekking hebben op parkeervoorzieningen (excl. opbrengst parkeerbelasting, zie taakveld 0.63); - parkeermeters; - fietsenstalling; - algemene parkeervoorzieningen die door gehandicapten kunnen worden gebruikt
2.4 - Economische havens en waterwegen (beroeps)scheepvaart en de bijbehorende infrastructuur
3.4 - Economische promotie activiteiten gericht op het 'op de kaart zetten' van de gemeente: kermis, evenementen en coördinatie binnenstad
5.6 - Media de zorg voor fysieke en elektronische cultuurdragers: mediabeleid
5.7 - Openbaar groen en (openlucht) recreatie openbaar groen, natuur en recreatie
6.1 - Samenkracht en burgerparticipatie algemene voorzieningen gericht op participatie: multifunctionele centra
7.2 - Riolering afvalwater en waterhuishouding
7.3 - Afval inzameling en verwerking van bedrijfs- en huishoudelijk afval
7.5 - Begraafplaatsen en crematoria taken op het terrein van de lijkbezorging

Ambities fysiek beheer openbare ruimte en vervoer

Terug naar navigatie - Ambities fysiek beheer openbare ruimte en vervoer

Integraal Beheer van de Openbare Ruimte (IBOR)

De openbare ruimte vormt het woon-, werk- en leefklimaat voor onze inwoners en ondernemers en legt de basis voor recreatie, toerisme en bedrijvigheid. Het is de onmisbare schakel om de ambities uit andere gemeentelijke programma’s te realiseren.  In het Bestuursakkoord 2022 zijn richtingen gekozen om toe te werken naar een sobere en doelmatige openbare ruimte, die haar functie als verbinder van mensen en verbinder van gemeentelijke ambities kan blijven vervullen. Binnen deze context gaat de gemeente zich vooralsnog richten op  een veilige openbare ruimte totdat de beheerplannen vastgesteld zijn.

Daarom zetten we in op vier thema's. Het eerste thema is het sober en doelmatig beheren van de bestaande openbare ruimte. Het tweede thema is kritisch zijn op hoe toekomstige openbare ruimte ingericht wordt. Als derde: veel aandacht voor vergroening. Het vierde thema is het ruimte geven aan bewoners en ondernemers om actief bij te dragen aan een betaalbare openbare ruimte.

Bodemdaling, klimaatbestendigheid, biodiversiteit .

Bodemdaling is niet alleen een probleem van de gemeente. Een eerlijke verdeling van de kosten tussen samenleving, ontwikkelaars en overheid maakt dit voor iedereen draagbaar. Met Alphen, Gouda, provincies en het Rijk werken we aan een regiodeal, zodat onze investeringen op het gebied van bodemdaling ook daar op financiële steun kunnen rekenen.

We werken aan een klimaatbestendig Woerden in 2050. Ons streven is dat de openbare ruimte kan functioneren, ondanks extreme weersomstandigheden als gevolg van de klimaatverandering.  Het voorkomen van hittestress en het aanpassen van het watersysteem passen binnen die ambitie.

Woerden heeft groene gebieden in eigendom en beheer. Dat geeft ons de mogelijkheid om hard te werken aan de verbetering van de biodiversiteit. Deze verbetering bereiken we onder andere door gericht beheren en  investeren in de openbare ruimte.

Naar een circulaire economie

Het programma circulaire economie reduceert de kosten voor afvalverwerking, door met lokale  bedrijven (groen) afval lokaal te verwerken en te gebruiken. In AVU-verband werken wij aan het circulair maken van afvalstromen.  Het doel is een volledig circulaire economie in Nederland in 2050.

Resultaten boeken in mobiliteit en bereikbaarheid

Om Woerden nu en in de toekomst leefbaar, verkeersveilig en bereikbaar te houden, gaan wij aan de slag met de uitwerking en uitvoering van de Verkeersvisie 2030 en de Strategienota Verkeersvisie 2030. De uitvoeringsagenda hiervan is het Meerjaren-verkeersmaatregelenplan dat elk jaar opnieuw een update krijgt en met de raad wordt gedeeld.

Komend jaar gaan we in ieder geval aan de slag met de volgende punten: We werken aan verkeersveiligheid in wijken en nabij scholen.  Om tot een andere mobiliteit te komen zetten we in op het gebruik van en voorzieningen voor de fiets. De hoofdontsluiting aan de oostkant van Woerden wordt verder vormgegeven. En we werken aan duurzaamheid door het opstellen van een laadvisie met de daarbij horende uitvoeringsagenda.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

de openbare ruimte is van en voor iedereen

Bewoners en ondernemers  tonen in toenemende mate betrokkenheid bij de openbare ruimte. Woerden spant zich in om deze betrokkenheid mee te nemen in haar handelen.  Bijvoorbeeld met het participatiebeleid, zie programma 1. Vanuit de openbare ruimte gezien is het wenselijk om ruimte te geven dat de betrokkenheid van bewoners en ondernemers vorm kan krijgen in een actieve houding in hun dagelijkse woon- en werkomgeving.

klimaatverandering

In 2023 komen de nieuwe klimaatscenario's van het KNMI. Zoals de inschatting nu is zullen de benodigde maatregelen om in 2050 klimaatbestendig te zijn eerder toenemen dan afnemen ten opzichte van het huidige beleid. Maatregelen om hitte te voorkomen, aanpassingen van het watersysteem om wateroverlast te voorkomen, maatregelen tegen droogte en bewustzijn voor overstromingsrisico's hebben allemaal direct invloed op hoe wij omgaan met de openbare ruimte.

biodiversiteit

Het bewustzijn dat de biodiversiteit in Nederland afneemt neemt toe. Alsook het bewustzijn dat een goede biodiversiteit bijdraagt aan de gezondheid en aan de economie. Op dit moment is een ieder al verplicht, dus ook de gemeente,  zorg te dragen voor beschermde soorten. Het tijdpad is nog onbekend maar de verwachting is dat de rijksoverheid ook inspanningen van gemeenten gaat verwachten voor de ' basiskwaliteit natuur', ofwel voor niet beschermde soorten.

mobiliteit

Woerden zet waar mogelijk in op minder automobiliteit. In de huidige situatie blijken er toch inspanningen nodig om de automobiliteit voldoende te faciliteren.  Dat heeft verschillende oorzaken. Enerzijds is dat de toename van zwaar verkeer, ook in het buitengebied. Anderzijds heeft Woerden de ambitie om te groeien. Dat een deel van de gemeente op slappe bodem ligt maakt de opgave nog complexer. 

Opgave: Onderhoud openbare ruimte

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

2.1 Een openbare ruimte die veilig, doelmatig en sober is.

2.2 Een groene openbare ruimte met meer biodiversiteit.

2.3 Woerden gaat efficiënter met grondstoffen om waardoor we minder nieuwe grondstoffen hoeven te winnen en minder afval hoeven te verbranden. 

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

2.1.1 De kwaliteit van de openbare ruimte voldoet aan het vastgestelde beleid.

Terug naar navigatie - 2.1.1 De kwaliteit van de openbare ruimte voldoet aan het vastgestelde beleid.

Inspanningen

2.3.1 Een groter percentage van het afval wordt hergebruikt of gerecyceld.

Terug naar navigatie - 2.3.1 Een groter percentage van het afval wordt hergebruikt of gerecyceld.

Inspanningen

Opgave: Mobiliteit

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

2.4.1 De uitvoering van de verkeersvisie en - strategie krijgt komende jaren verder vorm. Fietsen heeft hierbij een hoge prioriteit.

Terug naar navigatie - 2.4.1 De uitvoering van de verkeersvisie en - strategie krijgt komende jaren verder vorm. Fietsen heeft hierbij een hoge prioriteit.

Inspanningen

Terug naar navigatie - 2.4.3 Voor de missing links in het hoofdwegennet zijn wegen aangelegd of er is planvorming.

Inspanningen

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Specificatie taakvelden
Exploitatie Werkelijk 2021 Primitieve begroting 2022 Begroting 2022 inclusief wijzigingen Begroting 2023 Verschil begroting 2023 en begroting 2022 na wijzigingen Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
2.1 Verkeer en vervoer 9.764.334 10.112.647 11.351.957 12.294.775 942.818 12.622.162 12.923.838 12.847.107
2.2 Parkeren 1.788.947 1.784.369 1.809.087 1.618.855 -190.232 1.635.751 1.635.136 1.634.523
2.4 Economische havens en waterwegen 1.182.454 1.311.157 1.315.074 1.391.802 76.728 1.572.346 1.562.846 1.553.347
3.4 Economische promotie 232.536 243.316 267.740 234.274 -33.466 234.274 234.274 234.274
5.6 Media 33.841 30.318 80.318 85.298 4.980 85.298 85.298 85.298
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 3.971.171 3.920.497 4.003.860 4.422.957 419.097 4.582.411 4.516.637 4.490.160
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 297.430 311.260 311.686 0 -311.686 0 0 0
7.2 Riolering 4.241.574 4.359.993 4.359.993 4.592.081 232.088 4.897.739 5.214.093 5.541.518
7.3 Afval 4.602.766 4.919.897 4.919.897 5.223.162 303.265 5.219.248 5.220.121 5.222.213
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 591.649 715.453 727.223 654.151 -73.072 645.460 636.905 635.094
Totaal Lasten 26.706.704 27.708.907 29.146.835 30.517.355 1.370.520 31.494.689 32.029.148 32.243.534
Baten
0.63 Parkeerbelasting -1.470.733 -2.166.723 -1.566.723 -2.301.060 -734.337 -2.301.060 -2.301.060 -2.301.060
2.1 Verkeer en vervoer -377.065 -77.875 -67.875 -78.111 -10.236 -78.111 -78.111 -78.111
2.2 Parkeren -9.219 0 0 0 0 0 0 0
2.4 Economische havens en waterwegen -56.469 -58.906 -58.906 -62.558 -3.652 -62.558 -62.558 -62.558
3.4 Economische promotie -84.500 -56.916 -56.916 -60.445 -3.529 -60.445 -60.445 -60.445
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -88.041 -20.217 -40.217 -41.471 -1.254 -41.471 -41.471 -41.471
7.2 Riolering -5.928.606 -6.182.657 -6.182.657 -6.699.180 -516.523 -7.004.836 -7.321.190 -7.648.617
7.3 Afval -6.443.841 -6.577.550 -6.577.550 -6.933.727 -356.177 -6.933.727 -6.933.727 -6.933.727
7.5 Begraafplaatsen en crematoria -725.653 -729.834 -729.834 -769.429 -39.595 -754.041 -747.304 -747.304
Totaal Baten -15.184.128 -15.870.678 -15.280.678 -16.945.981 -1.665.303 -17.236.249 -17.545.866 -17.873.293
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 307.042 300.975 300.975 190.041 -110.934 181.840 198.302 154.776
Totaal Stortingen 307.042 300.975 300.975 190.041 -110.934 181.840 198.302 154.776
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves -786.997 -752.327 -752.327 -745.141 7.186 -736.939 -753.402 -734.606
Totaal Onttrekkingen -786.997 -752.327 -752.327 -745.141 7.186 -736.939 -753.402 -734.606

Verschillenanalyse 2022 - 2023

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2022 - 2023

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Taakveld Mutatie lasten t.o.v. 2022 Bedrag voordeel - nadeel +
2.1 Kadernota verharding algemeen: de huidige gevel-tot-gevel=contracten lopen t/m 2023 en moeten opnieuw aanbesteed worden. Hiervoor wordt eenmalig een externe deskundige ingehuurd. 150.000 nadeel
2.1 Stelpost areaaluitbreiding IBOR komt uit programmabegroting 2022. 29.000 nadeel
2.1 Kadernota: eenmalig extra budget HIOR (Handboek inrichting openbare ruimte ) actualisatie en implementatie. 20.000 nadeel
2.1 Asfaltverharding: In 2022 is er incidenteel een extra budget voor IBOR beschikbaar gesteld. Voor asfaltverharding 400k. -400.000 voordeel
2.1 Asfaltverharding in de Kadernota: prijsindexatie exploitatie marktprijzen asfalt. De GWW index (grond- weg en waterbouw) wijkt sterkt af van de gemeente-index. 122.063 nadeel
2.1 Elementenverharding: In 2022 is er incidenteel een extra budget voor IBOR beschikbaar gesteld. Voor asfaltverharding 205 k. -205.000 voordeel
2.1 Bestuursakkoord 2022-2026 extra IBOR budget asfalt 100k, elementenverharding 208k, onkruidbestrijding 100k, openbare verlichting 50k, straatmeubilair 25k en civiele kunstwerken 50k. 532.750 nadeel
2.1 Gladheidsbestrijding: indexering budget met 6,2% en hogere kapitaallasten m.n. afschrijving ivm gladheidsinvesteringen 78.931 nadeel
2.1 Kadernota openbare verlichting: prijsindexatie marktprijzen 270k, extra budget toezicht activiteiten OVL aan Stedin net 32k, en eenmalige inventarisatie OV kabels 90 k. 392.396 nadeel
2.1 Openbare verlichting: hogere doorbelasting loonkosten. Er worden meer interne uren besteed aan openbare verlichting en door de Cao stijging zijn de loonkosten gestegen. 55.822 nadeel
2.1 Civiele kunstwerken: In 2022 is er incidenteel een extra budget voor IBOR beschikbaar gesteld. Voor civiele kunstwerken 190k. -190.000 voordeel
2.1 Temporisering investeringen in civiele kunstwerken. Daardoor eenmalig voordeel kapitaallasten. -28.000 voordeel
2.1 Kadernota verkeerszaken; planstudie verbreden fietspad Kamerik-Woerden, planstudie kruispunt Europabaan-Steinhagense weg en planstudie fietspad Rembrandtlaan-Leidsestraatweg. 140.000 nadeel
2.1 Verkeerszaken: Hogere doorbelasting loonkosten 16k, hoger budget verkeersveiligheidsmaatregelen 23k en hogere kapitaallasten verkeersinvesteringen 106k (inclusief stijging rente van 1,5 naar 2%) 145.000 nadeel
2.1 Verkeerszaken: ladenpalenbudget was eenmalig in 2022 -25.000 voordeel
2.1 Verkeersregelinstallaties: extra budget in kadernota onderzoek VRI Europabaan-Wulverhorstbaan-Noordzee 30 k en verhoging structurele budget onderhoud VRI's 55 k voor onderhoud 5 VRI's. 85.000 nadeel
2.2 Lager onderhoud parkeergarages obv meerjarig onderhoudsprogramma. Op programma 6 staat daarvoor een lagere onttrekking aan de reserve MOP. -147.000 voordeel
2.4 Verhoging budgetten beschoeiingen en baggeren ivm indexering (kadernota en reguliere index) 72.000 nadeel
3.4 Economische promotie: in 2022 eenmalig extra budget toegekend voor participatie en voorbereiding besluitvorming Rijngracht -20.000 voordeel
5.7 Bestuursakkoord 2022-2026 extra IBOR budget openbaar groen. Beplanting 125k, gras 100k, onderhoud watergangen 50 k en speelplaatsen en velden 50 k. 325.000 nadeel
5.7 Openbaar groen in de Kadernota; prijsindexatie exploitatie marktprijzen onderhoud groen. De GWW index wijkt sterkt af van de gemeente-index. 25.000 nadeel
5.7 Openbaar groen reguliere index exploitatiebudgetten 2023: 6,2% 146.866 nadeel
5.7 Stelpost Strategische herorientatie groen is in 2022 eenmalig geschrapt. In 2023 te halen taakstelling. Dus voordeel tov 2022. -50.000 voordeel
5.7 Openbaar groen; bomen en bermenbeleid 35 k was eenmalig in 2022 -35.000 voordeel
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie; betreft multifunctionele centra,s. Is overgezet naar programma 3. -311.686 voordeel
7.2 Hogere doorbelasting loonkosten riolering met name als gevolg van cao stijging. 49.270 nadeel
7.2 Hogere onttrekking aan de voorziening riolering (vanwege de stijging van de lasten) -131.495 voordeel
7.2 Hogere lasten beleid en onderzoek. Er is meer geld ingezet op communicatiecampagnes omdat er gefocusts wordt op meer goedkoper door inwoners te laten afkoppelen ipv duurdere maatregelen in de openbare ruimte. 28.415 nadeel
7.2 Hogere lasten onderhoud vrijvervalriolering. Door stijging marktprijzen en veroudering van het areaal. 126.067 nadeel
7.2 Hogere lasten onderhoud hoofdgemalen. Door stijging marktprijzen. 24.177 nadeel
7.2 Onderhoud grondwater en drainage Dit is een nieuwe post. Dit is deels verschuiving vanuit beleid en onderzoek (15 k) en voor het overige deel hogere kosten meetnet en voor extra onderhoud dat nodig is. 64.000 nadeel
7.2 Huisaansluiting en riolering; verschuiving van kosten uit vrijvervalriolering. Deze worden nu expliciet gemaakt. 37.860 nadeel
7.3 Afval: lagere doorbelasting loonkosten. Met ingang van 2023 wordt de teamchef conform de BBV toegeschreven aan het programma overhead. Voorts worden er minder uren doorbelast van het KCC. (meldingen lopen via klachtenloket van team A&R) -89.552 voordeel
7.3 Hogere storting in de voorziening afvalstoffenheffing 122.574 nadeel
7.3 Hogere kapitaallasten ivm nieuwe investeringen 18.010 nadeel
7.3 Hogere lasten inzameling afval: brandstof en inhuur chauffeurs/beladers 70.031 nadeel
7.3 Hogere lasten verwerking rest- en gft-afval AVU 110.203 nadeel
7.3 Hogere lasten verwerking overige afvalstromen 22.313 nadeel
7.3 Hogere lasten aankoop plastic zakken voor kunststofinzameling ivm gestegen grondstofprijzen 26.841 nadeel
7.3 Overige lasten afval 22.845 nadeel
7.5 Begraafplaatsen: lagere doorbelasting loonkosten en lagere onderhoudsexploitatielasten -73.072 voordeel
Diverse 33.891 nadeel
Totaal mutaties lasten 1.370.520 nadeel
Taakveld Mutatie baten t.o.v. 2022 Bedrag voordeel - nadeel +
0.63 Hogere baten parkeerbelasting ivm eenmalige aframing in 2022 met 600.000 euro mede vanwege raadsbesluit om eerste uur gratis parkeren in te voeren. En doordat de parkeerdruk door de geldende coronaregels in 2022 nog niet op het oude niveau was. Daarnaast indexering tarieven met 6,2% in 2023 wat extra baten oplevert. -734.337 voordeel
7.2 Hogere baten rioolheffing (de geraamde stijging van 1% plus de index van 6,2% plus een extra benodigde stijging van 2,5%) -514.663 voordeel
7.3 Hogere baten afvalstoffenheffing ( de index van 6,2%). -229.107 voordeel
7.3 Extra baten AVU voor het ingezamelde oud papier. De oud papierprijs is het afgelopen jaar fors gestegen. -184.066 voordeel
7.3 Lagere baten uit het afvalfonds voor de inzameling PMD 74.660 nadeel
7.3 Hogere baten overige afvalstromen -7.890 voordeel
7.5 Hogere baten begraafplaatsrechten door indexering tarieven met 6,2% -39.595 voordeel
Overige baten -30.305 voordeel
Totaal mutaties baten -1.665.303 voordeel
Totaal mutaties lasten en baten -294.783 voordeel
Taakveld Mutatie baten t.o.v. 2022 Bedrag voordeel - nadeel +
0.10 Lagere storting in reserve kapitaallasten maatschappelijk nut -110.934 voordeel
0.10 Lagere onttrekking aan het Groenfonds -1.251 voordeel
0.10 Lagere onttrekking aan de reserve kapitaallasten maatschappelijk nut 8.437 nadeel
Totaal mutaties reserves -103.748